bindweefseltherapie of fasciatherapie

Homeopathie, osteopathie, chiropraxie, acupunctuur, kruidengeneeskunde, aromatherapie, Orthomoleculair (voedingssupplementen), Ayurveda, healing, Jomanda, ...

bindweefseltherapie of fasciatherapie

Berichtdoor klane » 21 dec 2020, 17:45

Ik ben vorige weken naar de plaatselijke kinesist geweest met een voorschrift van de huisdokter om spanningshoofd- en nekpijn te behandelen.
Na 5 weken allerlei massages en behandelingen waaronder ostheopathie, chiropraxie en acupunctuur ( dry needling) was er zoals verwacht geen enkele verbetering. De kinesist stelt me voor om naar zijn collega te sturen die al wel eens succes blijkt te hebben met hoofdpijn volgens zijn zeggen. De collega begint met de gebruikelijke ondervraging over de klachten en over de medische voorgeschiedenis. Alles in orde tot daar aan toe. Vervolgens legt hij mij uit dat het hele lichaam verbonden is via lijnen van het bindweefsel en beweert dat mijn hoofdpijn dus het gevolg kan zijn van problemen ergens anders in het lichaam. Uit mijn medische voorgeschiedenis haalt hij mijn operatie van de appendix 30 jaar geleden en zegt dat dit er wel toe kan leiden dat ik nu met hoofdpijn zit. Vervolgens begint hij met het duwen op verschillende punten op het lichaam te bewijzen dat de druk op de ene plaats er voor zorgt dat een beweging van een ander lichaamsdeel anders reageert. Heel het gedoe lijkt wel de show van een goochelaar vermits hij ook nog kaartjes bovenhaalt waarnaar ik moet kijken en die hij dan verticaal of horizontaal draait om te laten zien dat ik dan een verschillende reactie heb bij het drukken van mijn armen.
Met al dit gedoe heb ik volgende vragen?

De laatste jaren stuurt de huisdokter mij steeds vaker naar de kinsesist voor een behandeling die achteraf niet blijkt te werken. Wat voor zin heeft dit? Dit kost behoorlijk veel geld aan mij en aan de maatschappij, maar de meeste behandelingen zijn eigenlijk kwakzalverij ( osteopathie, chiropraxie, acupunctuur en fasciatherapie).

Is er enig bewijs dat zo'n fasciatherapie zou kunnen werken?

Waarom betalen die ziekenkassen dit gegoochel terug? Als ik een stevige wandeling doe, heb ik geen pijn meer. Laat de ziekenkassen dan mijn wandelschoenen terug betalen en stoppen met het subsidiëren van volksgeloof.
klane

Re: bindweefseltherapie of fasciatherapie

Berichtdoor Astrosmurf » 23 dec 2020, 14:27

Hebt u uw huisarts al eens aangesproken dat u niet gediend bent met doorverwijzing naar onbewezen behandelingen? Zou ik toch eens doen. Ik zou dan ook vermelden dat ik zou veranderen van huisarts indien dit zich blijft voordoen. Ziekenkassen betalen dit terug om "commerciële redenen". De filosofie erachter is, als wij niet terugbetalen, verliezen we een klant aan de concurrentie. U kan overstappen naar de hulpkas voor ziekte en invaliditeit wanneer deze gang van zaken u niet zint. Voordeel: u blijft in regel met de wetgeving, en het is gratis, u betaalt geen maandelijkse of driemaandelijkse bijdrage. Uiteraard wordt u niet meer vergoed voor "kwakzalverij" maar ook niet meer voor extraatjes bij tandzorg of brilmonturen...wat ziekenfondsen soms wel doen. Dat is de keuze die u dient te maken.
Astrosmurf

Keer terug naar Alternatieve behandelingen