De benodigdheid

Geloofspunten/theologie, fundamentalisme, creationisme, intelligent design, tegenstrijdigheden in godsdienstige geschriften, discriminatie, mirakelverhalen, religieuze belevingen, rituelen, waarden en normen ...

De benodigdheid

Berichtdoor Bobby17 » 19 jun 2018, 13:19

Doodgaan is ineens niets worden dat voor eeuwig niets blijft.
Maar daar heb je een mirakel voor nodig.
Denk maar eens aan een auto die ineens niets wordt en voor eeuwig niets blijft.
Bobby17

Re: De benodigdheid

Berichtdoor Renate » 19 jun 2018, 13:28

Wat een zeldzaam geleuter weer.
Als je dood gaat, is er nog een lichaam over, dat langzaam verteerd, tenzij het wordt gecremeerd, dan wordt het snel verteerd.
Als een auto kapot gaat, blijft het wrak over, dat ook kan vergaan.
Daar zijn geen mirakels voor nodig.
Renate

Berichtdoor Bobby17 » 19 jun 2018, 13:39

Renate schreef:Wat een zeldzaam geleuter weer.
Als je dood gaat, is er nog een lichaam over, dat langzaam verteerd, tenzij het wordt gecremeerd, dan wordt het snel verteerd.
Als een auto kapot gaat, blijft het wrak over, dat ook kan vergaan.
Daar zijn geen mirakels voor nodig.

Als je doodgaat, blijft er inderdaad nog een lichaam over en bij een natuurlijke dood komt er geen gewicht bij het lichaam of gaat er geen gewicht af van het lichaam. Dat blijft dus hetzelfde bij het sterven. Maar bij het sterven wordt het bewustzijn wel ineens niets dat voor eeuwig niets blijft. Daarvoor moet je je met je bewustzijn gewoon even inbeelden dat je dood bent. En daar is dus een mirakel voor nodig want denk maar eens aan een auto die ineens niets wordt en voor eeuwig niets blijft.
Bobby17

Berichtdoor Renate » 19 jun 2018, 14:59

Het bewustzijn bestaat in de hersenen. Hersenen dood, geen bewustzijn. Geen mirakel. Een kapotte lamp geeft ook geen licht. Waar is het licht dan gebleven?
Renate

Berichtdoor Bobby17 » 19 jun 2018, 16:53

Renate schreef:Het bewustzijn bestaat in de hersenen. Hersenen dood, geen bewustzijn. Geen mirakel. Een kapotte lamp geeft ook geen licht. Waar is het licht dan gebleven?

Als je eens de moeite zou nemen om je in te beelden dat je dood bent zou je je realiseren dat je bewustzijn niets wordt en niets worden is dus een mirakel wanneer men zich eens inbeeldt dat een auto ineens niets wordt. Wat wordt het bewustzijn trouwens anders dan niets wanneer men zich inbeeldt dat men dood is?
Bobby17

Berichtdoor FransP » 19 jun 2018, 18:32

Bobby17 schreef:
Renate schreef:Het bewustzijn bestaat in de hersenen. Hersenen dood, geen bewustzijn. Geen mirakel. Een kapotte lamp geeft ook geen licht. Waar is het licht dan gebleven?

Als je eens de moeite zou nemen om je in te beelden dat je dood bent zou je je realiseren dat je bewustzijn niets wordt en niets worden is dus een mirakel wanneer men zich eens inbeeldt dat een auto ineens niets wordt. Wat wordt het bewustzijn trouwens anders dan niets wanneer men zich inbeeldt dat men dood is?

Als jij je nu eens een hele poos de moeite neemt aan te nemen dat je dood bent, Zijn wij een poos van je geleuter af.
FransP

Berichtdoor Renate » 19 jun 2018, 19:11

FransP schreef:
Bobby17 schreef:

Als jij je nu eens een hele poos de moeite neemt aan te nemen dat je dood bent, Zijn wij een poos van je geleuter af.

LOL
Renate

Berichtdoor Renate » 19 jun 2018, 19:14

Bobby17 schreef:

Waarom zou ik me in moeten beelden dat ik dood ben?
Ik beeld me liever in dat ik op vakantie ben.

En bovendien, hoe moet ik me inbeelden dat ik dood ben? Moet ik dan denken aan wat er na mij komt? Als ik dood ben, leef ik niet meer en zijn er geen gedachten meer, zoals een kapotte lamp geen licht meer geeft en een kapotte computer niet meer werkt.
Renate

Berichtdoor Bobby17 » 19 jun 2018, 19:21

Ik zeg dat het bewustzijn bij het doodgaan niets wordt. Jij zegt van niet. Dus wat wordt het bewustzijn dan bij het doodgaan en wat maakt dat dan verschillend van het niets?

Er is dus maar 1 mogelijkheid om te antwoorden en dat is als volgt:
Het bewustzijn wordt bij het doodgaan...en dat is verschillend van het niets omdat...

Elk antwoord dat niet op die manier geschreven wordt is dan ook waardeloos.
Bobby17

Berichtdoor Renate » 19 jun 2018, 19:48

Het bewustzijn is al niets. Het is het resultaat van de werking van de hersenen. Als de hersenen niet meer werken, is er geen bewustzijn meer. Als een lamp kapot is, is er ook geen licht meer, althans niet van de betreffende lamp.

Dat is geen mirakel. Het is hooguit een mirakel dat u kans ziet om iedere keer draadjes met volslagen nonsens te beginnen en dat wij daar ook nog op reageren.
Renate

Berichtdoor Digit » 20 jun 2018, 08:51

Bobby17 schreef:Ik zeg dat het bewustzijn bij het doodgaan niets wordt. Jij zegt van niet. Dus wat wordt het bewustzijn dan bij het doodgaan en wat maakt dat dan verschillend van het niets?

Het bewustzijn wordt bij het doodgaan...en dat is verschillend van het niets omdat...

Het bewustzijn wordt bij het doodgaan hetzelfde als wat vuur wordt bij het doven en dat is niet verschillend van niets.

Bewustzijn is, net zoals vuur, een interactie tussen moleculen. Interactie gestopt = vuur weg = bewustzijn weg. Zonder mirakel.

Groetjes,

Digit

P. S. je reactie op Renate is fout. Je hebt ze ofwel niet gelezen, ofwel niet begrepen.
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Renate » 20 jun 2018, 10:05

Digit schreef:
Bobby17 schreef:Ik zeg dat het bewustzijn bij het doodgaan niets wordt. Jij zegt van niet. Dus wat wordt het bewustzijn dan bij het doodgaan en wat maakt dat dan verschillend van het niets?

Het bewustzijn wordt bij het doodgaan hetzelfde als wat vuur wordt bij het doven en dat is niet verschillend van niets.

Bewustzijn is, net zoals vuur, een interactie tussen moleculen. Interactie gestopt = vuur weg = bewustzijn weg. Zonder mirakel.

Groetjes,

Digit

P. S. je reactie op Renate is fout. Je hebt ze ofwel niet gelezen, ofwel niet begrepen.

Die vergelijking met een vuur was nog niet bij me opgekomen. Beter dan mijn vergelijking met een lamp.
Renate

Berichtdoor Tom M » 21 jun 2018, 01:43

FransP schreef:Als jij je nu eens een hele poos de moeite neemt aan te nemen dat je dood bent, Zijn wij een poos van je geleuter af.

Of misschien zijn we voor eeuwig van dat geleuter af, maar daar is dan een mirakel voor nodig. :D
"Moraal is het juiste doen, ongeacht wat je gezegd wordt. Religie is doen wat je gezegd wordt, ongeacht wat juist is." H.L. Mencken
Tom M

Berichtdoor Oude Belg » 24 jun 2018, 13:17

Bobby17 schreef:Denk maar eens aan een auto die ineens niets wordt en voor eeuwig niets blijft.

Dat noemen we roest. Komt bij moderne auto's zelden voor; vroeger verdwenen auto's na een tiental jaar al in het niets. Aluminium, kunststoffen en goede behandelingen zijn daaraan debet.
Oude Belg

Berichtdoor ludoke » 05 jul 2018, 18:00

Om iets "actief" te vinden geeft "7dagen" .... niets
"2 weken" geeft het geleuter van Beebie X.

Hij kan uit het forum gezet worden... dat gebeurde vroeger voor minder geleuter.

En toch : Bobbie brengt metafysica-vraagjes op zulk een kinderlijke manier aan dat hij zelfs eigen gelovig volk in de voeten schiet.
Dus : probeer het te verdragen
:lol:
ludoke

Keer terug naar Godsdienst/Religie