Herhaalt de geschiedenis zich?

Menswetenschappen, natuurwetenschappen, cultuurwetenschappen, formele wetenschappen, toegepaste wetenschappen, interdisciplinair, ...

Herhaalt de geschiedenis zich?

Berichtdoor ad randum » 18 mei 2017, 12:13

Misschien is de tittel een beetje misleidend en is het niet de globale geschiedenis die geviseerd wordt maar wel de wetenschappelijke geschiedenis: trapt de wetenschap voor de zoveelste keer in de vervaarlijke valkuil van groepsdruk, massahysterie en kuddegedrag. Want ook de menselijke wetenschapper ontsnapt daar niet aan.
Worden er niet meer en meer in elkaar geknutselde maar wiskundige waarheden toegepast op feiten die onderuit gehaald kunnen worden? Worden er niet meer en vaker formules uit de wiskundige trukendoos gebruikt om op onstabiele ondergrond verder te kunnen bouwen? Is het niet mogelijk dat één of andere grondwet van de fysica of astronomie waar we ons momenteel op baseren onvolledig of zelfs volledig fout verwoord kan zijn? Wat dan met onze (on)stabiele wiskundige toren?
Het is niet de eerste keer dat de fysica en astronomie op zijn kop wordt gezet door een nieuw inzicht.
Jammer genoeg wordt iedereen, of het nu een wetenschapper, filosoof of leek is, die iets anders verkondigd of denkt dan de groep door de aanwezige groepsdruk ogenblikkelijk met de grond gelijk gemaakt. Die onderdrukking is het grote gevaar verbonden aan de moderne wetenschap met een snelle globale verspreiding. Vroeger konden ideeën zich onafhankelijk van elkaar ontwikkelen. Vandaag de dag kan dat niet meer door de razendsnelle communicatie en worden ideeën al weggehoond voor ze wortel kunnen schieten. In deze alsmaar groter wordende groepsdruk schuilt het reële en grote gevaar waar de wetenschap zich innerlijk moet tegen (durven) verzetten. Het ‘think out of the box’ patroon wordt moeilijker met de dag toe te passen.
“Ad Randum” is “at random” “ad absurdum”. “Ad deliberandum”? Neen, “ad fundum”.
ad randum

Re: Herhaalt de geschiedenis zich?

Berichtdoor amateur » 18 mei 2017, 19:14

Aan de andere kant biedt het internet de mogelijkheid willekeurig welk uitzinnig idee te propageren en daar aanhang voor te werven....
amateur

Berichtdoor ad randum » 18 mei 2017, 19:33

amateur schreef:Aan de andere kant biedt het internet de mogelijkheid willekeurig welk uitzinnig idee te propageren en daar aanhang voor te werven....

Ongetwijfeld een waarheid (groter) als een koe.
“Ad Randum” is “at random” “ad absurdum”. “Ad deliberandum”? Neen, “ad fundum”.
ad randum

Berichtdoor alalush » 17 dec 2017, 20:02

Als er één iets is wat zich sowieso herhaalt is psychosomatisering van ziektes, tot het moment dat men biologische oorzaken gevonden heeft met EBM.
alalush

Berichtdoor Heeck » 18 dec 2017, 12:34

alalush schreef:Als er één iets is wat zich sowieso herhaalt is psychosomatisering van ziektes, tot het moment dat men biologische oorzaken gevonden heeft met EBM.

En tot dat moment sowieso de bloei van kwakzalverspraktijken met hun kwasi-EBM gebaseerde toewijding. Uit de hordes daarvan hier een enkel voorbeeld:
http://www.arsbiomedica.com/arsbiomedic ... -strategie schreef:Negen stappen. . . . .Puur op klinische waarnemeingen . .

http://www.lymebehandelcentrum.nl/arsbi ... ervaringen schreef:Naast een jaar lang de wekelijkse behandelingen *2) in Driebergen ben ik op eigen intitiatief tevens doorgegaan met de volgende tien maatregelen:

1) dagelijkse inname van MMS/DMSO *1) (Rogier stimuleerde dat ook)
2) dagelijkse inname van vijf natuurgeneeskundige middelen die Rogier me gaf
3) twee dagen na elke behandeling inname van chlorofyl (eveneens op advies van Rogier) om de toxines als gevolg van de behandeling uit het lichaam te verwijderen
4) dagelijks kokosolie (vanwege het laurinezuur waar spirocheten niet van houden)
5) dagelijkse behandeling met de Diamond Shield Zapper *2 )(zelf aangeschaft mini- frequentieapparaat)
6) dagelijkse behandeling met Shivambu (urinetherapie)
7) dagelijkse inname van multivitaminen en vitamine B-complex als aanvulling op vegetarisch eten (ik eet al ruim dertig jaar vegetarisch en drink in al die jaren ook geen koffie en alcohol, soms kruidenthee en ik heb nooit gerookt)
8 ) een paar maanden inname van kaardebolworteltinctuur
9) in november 2014 heb ik mijn zeven resterende amalgaamvullingen eruit laten halen nadat tot mij doordrong dat spirocheten verzot zijn op het kwik uit eventueel lekkende amalgaamvullingen; toen ik daar achter kwam kon ik het voor me zelf niet meer verantwoorden die amalgaamvullingen te laten zitten
10) begin 2015 heb ik een Kangenapparaat *2) aangeschaft om via dit bijzondere water dagelijks de pH-waarde van mijn lichaam te kunnen optimaliseren.

Dus naast deze maatregelen waren in mijn geval voor het overwinnen van Lyme nodig:
- 475 inname-dagen van bovengenoemde middelen
- 36 behandelingen (ofwel 175 uren aan de apparaten) bij Ars Biomedica. *2) Zo heeft de Lyme die mijn lijf teisterde eindelijk het loodje gelegd.

Ik ben dankbaar dat het me gelukt is de Borrelia spirocheten uit mijn lijf te verwijderen en daarmee Lyme te overwinnen. Ik wil hier ook mijn dank uitspreken aan Rogier en zijn team voor de doorslaggevende rol bij het genezen van Lyme en aan alle mensen (familie en vrienden) die me gesteund hebben gedurende deze soms eindeloos lijkende strijd tegen Lyme.

Ik wens iedereen de vitale expertise van Rogier — met zijn toegewijde assistenten en het hele arsenaal aan apparaten — als bondgenoot in zijn of haar strijd tegen Lyme van harte toe.

*1) Van de "vermaarde" Jim Humble . https://www.kwakzalverij.nl/encyclopedi ... ement-mms/
*2)
Idem schreef:Effectieve genezing door gecombineerd pakket van apparaten:
Doug Coils, Multi-wave, CoRe, Bicom, Trikombin, de puls, ParaPulser

Alle genoemde apparaten staan in de lijst van ineffectieve Rare Apparaten:
https://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel, dus MIJDT SPIJT.
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor alalush » 25 maart 2018, 01:42

Klopt ja.
Hoewel je het mensen in nood niet meteen kwalijk kan nemen vind ik persoonlijk.
Ik ga hier niets beweren of goedpraten. Een kennis had prostaatkanker (werd regulier opgegeven).
Heeft alternatief MMS gebruikt en is nadien genezen verklaard regulier.
Soms begrijp je pas beslissingen als je geconfronteerd wordt en dat is mss niet bedacht of EBM maar
overlevingsdrang is vaak groot ondanks niet-bewezen therapie-vormen.
Tenslotte geldt nog steeds de vrijheid als uitgangsprincipe. Het is dan volledig op eigen verantwoordelijkheid.
alalush

Berichtdoor Heeck » 26 maart 2018, 21:00

alalush schreef:Klopt ja.
Hoewel je het mensen in nood niet meteen kwalijk kan nemen vind ik persoonlijk.
Ik ga hier niets beweren of goedpraten. Een kennis had prostaatkanker (werd regulier opgegeven).
Heeft alternatief MMS gebruikt en is nadien genezen verklaard regulier.
Soms begrijp je pas beslissingen als je geconfronteerd wordt en dat is mss niet bedacht of EBM maar
overlevingsdrang is vaak groot ondanks niet-bewezen therapie-vormen.
Tenslotte geldt nog steeds de vrijheid als uitgangsprincipe. Het is dan volledig op eigen verantwoordelijkheid.

Alalush,

Een van de eerste zaken die ik me indenk is: "Hoe zou ik zelf beslissen".
En dat heeft me geleerd dat je/men zo een overwegen wel eens eerder zou mogen opstarten dan op het laatste moment als emoties de overhand hebben.

Bij MMS heb je bijvoorbeeld ware "clubjes" die MMS preventief slikken en dat lijkt me echt onverantwoord, mee vanwege het impliciet doorgeven van onbezonnen "lekenadvies", dat geen betere kwaliteit krijgt door zo een lekenadvies bij "vrijheid" onder te brengen.

Kersvers ( NL-VWA: 15-03-2018 )
https://www.nvwa.nl/onderwerpen/voeding ... preparaten schreef:NVWA-onderzoek bevestigt acute en chronische gezondheidsrisico's MMS-supplement
15-03-2018 | 16:13
. . ..
De NVWA heeft in 2010 consumenten gewaarschuwd voor dit middel omdat de veiligheid van het product niet kon worden gegarandeerd. Aangezien het verboden is helende eigenschappen aan een levensmiddel toe te schrijven heeft de NVWA gehandhaafd op het ongeoorloofd gebruik van dergelijke claims.
. . .
De afgelopen jaren blijkt de vraag en het aanbod van MMS niet af te nemen. Reden voor de NVWA om de gezondheidsrisico’s concreet in kaart te brengen. Vanwege de gebleken acute en chronische gezondheidsrisico's voor consumenten zal de NVWA op basis van dit BuRO-advies gaan handhaven op de verkoop van schadelijke MMS-producten.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel, dus MIJDT SPIJT.
www.edge.org
Heeck

Keer terug naar Wetenschap