Dino's kenden Mensen!

Geloofspunten/theologie, fundamentalisme, creationisme, intelligent design, tegenstrijdigheden in godsdienstige geschriften, discriminatie, mirakelverhalen, religieuze belevingen, rituelen, waarden en normen ...

Re: Dino's kenden Mensen!

Berichtdoor Eliyahu » 02 sep 2016, 17:46

Digit schreef:Da's al een pak beter dan legendes!

Digit

Bs"d

Legendes hebben over het algemeen een kern van waarheid. Dat kan je van theorieën en aannames niet zeggen.

Zo heeft elke oude cultuur een zondvloed overlevering. Ook indianen midden in de jungle die nog nooit met de beschaving in contact gekomen zijn hebben een zondvloedoverlevering, en in allen komen dezelfde elementen naar voren, zoals een man die met zijn familie overleeft op een boot/vlot/kano, het uitzenden van vogels om te kijken of de aarde droog is, en een regenboog als teken van verzoening met God. Er zijn meer dan 300 zondvloed legendes opgetekend over de hele wereld.

Dit is natuurlijk alleen mogelijk als zoiets daadwerkelijk plaatsgevonden heeft, en in het geheugen van alle volken is blijven hangen.

Dus legendes kunnen zeer belangrijk zijn. Het verzinnen van theorieën dat een kikker in een prins veranderd is daarentegen....
Eliyahu

Berichtdoor Eliyahu » 02 sep 2016, 17:48

Heeck schreef:
Eliyahu schreef:
Heeck schreef:Eliyahu,

Ref: viewtopic.php?f=10&t=3780&start=80#p93432

Wees zo goed om hier te laten zien hoe jouw aanhaling van Christian de Duve strookt met dit interview:
http://www.skolo.org/spip.php?article694&lang=fr

Bs"d

Of het nou strookt of niet strookt, de feiten die hij in mijn citaat geeft zijn correct.

Mocht je het echt een probleem vinden dat dat interview volgens jou niet strookt met mijn quote, dan kan je altijd nog zeggen dat wat hij in dat interview beweert niet klopt. Hij is tenslotte al 88.

Eliyahu,

Dank!
Niet alleen laat je zien hoe je wel en niet gevallige zaken bij Duve uit elkaar houdt.
Precies hetzelfde doe je bij Coyne & evolutie.
Precies hetzelfde doe je daarbuiten ook.

Je bent levensgroot voorbeeld voor het soort gedrag dat ik in mijn openingsbericht aan de kaak stelde.

Bs"d

En ben je slim genoeg om te begrijpen dat jij hetzelfde doet, maar dan omgekeerd?

Nu je ineens leeftijd als suggestief argument opvoert kan je misschien een openstaande vraag van mij beantwoorden:
Hoe oud ben jij, want het is zelden dat ik jouw misleidingstechnieken zo breed, langdurig en consistent zie bij anderen dan te ouden en jongeren.

Leeftijd is relatief.
Eliyahu

Berichtdoor Kristof » 02 sep 2016, 17:51

Een ster ontstaat door de samentrekking van waterstof in het heelal tot gasbollen door gravitatie. Indien deze gasbollen groot genoeg zijn zal door enorme druk vanwege de toenemende gravitatie een blijvende nucleaire fusie van waterstofkernen plaatsvinden in de kern. De ster is geboren. Wanneer het waterstof in de ster opgebruikt is zullen zwaardere elementen (gevormd door de waterstoffusie) beginnen te fuseren. Wanneer deze "brandstof" opgebruikt is sterft de ster als volgt. De inwendige druk van de ster kan niet meer op tegen de gravitatiedruk. Hierdoor zal de ster in elkaar storten. Deze ineenstorting zorgt voor nog een laatste fusie van de bestaande elementen tot nog zwaardere elementen. Dit leidt tot een enorme explosie waarbij de ster zichzelf opblaast tot een (super)nova. Als de ster kleiner is dan 1,4 maal de zonmassa zal de ontstane nova inkrimpen tot een witte dwerg. Er zijn geen kernfusies meer maar de witte dwerg straalt nog een beetje vanwege de hitte door de inwendige druk. Als de ster tussen 1,4 en 4 maal de zonmassa is dan stort deze nova in elkaar tot een neutronenster. Vanwege de grote inwendige druk door de gravitatie worden de elektronen van de atomen in protonen van de kern gedrukt en vormen dusdanig neutronen. Met de reeds aanwezige neutronen wordt er een grote neutronenbol gevormd: de neutronenster. Als de ster meer dan 4 maal de zonmassa zwaar is zal de (super)nova instorten tot een zwart gat. Alle materie wordt samengeperst tot iets wat men tot nu toe niet kan identificeren. Dit is uiteraard simpel uitgelegd want het is veel ingewikkelder dan dat.

Sterren leven miljarden jaren. Waar komen al die zwaardere elementen dan vandaan die enkel kunnen ontstaan (na het imploderen van een ster) zoals hierboven beschreven?

Sorry voor het dubbelposten. Bespaart me typewerk. :wink:
For me, it is far better to grasp the Universe as it really is than to persist in delusion, however satisfying and reassuring.
Carl Sagan - RIP
http://www.carlsagan.com/
Kristof

Berichtdoor Heeck » 02 sep 2016, 17:55

Eliyahu schreef:Bs"d

En ben je slim genoeg om te begrijpen dat jij hetzelfde doet, maar dan omgekeerd?

Nee, er is een daverend verschil dat je nu met een jijbak onder tafel probeert te schuiven.
Geef antwoord op mijn beschuldigingen dat je de zaak misleidt.

Duve zijn leeftijd van 88 wordt nu ineens relatief? Hoe bedoel je? Maakt dat uit bij jouw irrelevant verklaren van de context die ik aanlever?

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel, dus MIJDT SPIJT.
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor Digit » 02 sep 2016, 20:05

Eliyahu schreef:...., want de moderne mens zit vol met DNA fouten, en die verdwijnen niet spontaan, die worden alleen maar erger. Zoals de wetenschap ontdekt heeft, de mensheid wordt steeds zwakker, dommer, en zieker.
.....
De mensheid is helemaal niet geëvolueerd, het is geschapen door een Hogere Macht.

Dan was die hogere macht dus een kluns óf hij had een slecht karakter

Graag jouw visie

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Renaat » 02 sep 2016, 20:08

Eliyahu schreef:...., want de moderne mens zit vol met DNA fouten, en die verdwijnen niet spontaan, die worden alleen maar erger. Zoals de wetenschap ontdekt heeft, de mensheid wordt steeds zwakker, dommer, en zieker.
.....
De mensheid is helemaal niet geëvolueerd, het is geschapen door een Hogere Macht.

Naar diens evenbeeld ... Vreemd godje.
Renaat

Berichtdoor Eliyahu » 04 sep 2016, 07:55

Heeck schreef:

Nee, er is een daverend verschil dat je nu met een jijbak onder tafel probeert te schuiven.

Bs"d

Ik misleid helemaal niks, ik geef alleen de feiten.

Duve zijn leeftijd van 88 wordt nu ineens relatief? Hoe bedoel je? Maakt dat uit bij jouw irrelevant verklaren van de context die ik aanlever?

Roeland

Dat zou zomaar kunnen. De meeste mensen zijn niet zo helder meer als ze 88 zijn.
Eliyahu

Berichtdoor Eliyahu » 04 sep 2016, 07:56

Digit schreef:
.....

Graag jouw visie

Digit

Mijn visie: De Hogere Macht is geen kluns, en Hij heeft een heel goed karakter.
Eliyahu

Berichtdoor Mees » 04 sep 2016, 08:26

Eliyahu schreef:
Digit schreef:
.....

Graag jouw visie
Digit

Mijn visie: De Hogere Macht is geen kluns, en Hij heeft een heel goed karakter.

Ziekelijker kan het niet meer.
Hij heeft een heel goed karakter?
Hieronder jouw quote waarin jij zelf perfect aantoont hoe heel goed zijn karakter wel is.
Vergeleken met de nazi is jouw god erger want hij is de opdrachtgever, de ranzige aanstoker.
Jouw god is een pervers kwaad.
Eliyahu schreef:God heeft die snor de mogelijkheid geboden om te doen met de joden wat hij gedaan heeft. Hij had vrije wil om te kiezen om dat wel of niet te doen. Had hij er voor gekozen om dat niet te doen, dan had God de mogelijkheid aangeboden aan iemand anders, net zo lang totdat iemand (geheel uit vrije wil) de wil van God gedaan zou hebben.
Irreverence is the champion of liberty and its only true defence (Mark Twain)
Mees

QED

Berichtdoor Heeck » 04 sep 2016, 11:04

Zelfde onzindelijke taktiek als elders door mij uit de doeken gedaan.
Zoe aldaar.
R.

Eliyahu schreef:
Heeck schreef:

Bs"d

Ik misleid helemaal niks, ik geef alleen de feiten.

Roeland

Dat zou zomaar kunnen. De meeste mensen zijn niet zo helder meer als ze 88 zijn.
Begrip is een waan met een warm gevoel, dus MIJDT SPIJT.
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor Digit » 04 sep 2016, 14:31

Eliyahu schreef:Legendes hebben over het algemeen een kern van waarheid.

Dat klopt, maar het is de kunst om die kern te onderscheiden van de achteraf toegevoegde fantasie. Daarover verder meer concreet!

Eliyahu schreef: Dat kan je van theorieën … niet zeggen.

Hiermee bewijs je alleen dat je niet snapt wat de term “theorie” in een wetenschappelijke context betekent. Maar dat wisten we al.

Eliyahu schreef: Dat kan je van … aannames niet zeggen.

Bepaalde aannames kunnen best stevig onderbouwd zijn.

Eliyahu schreef:Dus legendes kunnen zeer belangrijk zijn.

Klopt, verder meer

Eliyahu schreef: Het verzinnen van theorieën dat een kikker in een prins veranderd is daarentegen....

Stroman die alleen je onkunde en/of onwil bewijst.

Eliyahu schreef:Zo heeft elke oude cultuur een zondvloed overlevering. Ook indianen midden in de jungle die nog nooit met de beschaving in contact gekomen zijn hebben een zondvloedoverlevering, en in allen komen dezelfde elementen naar voren, zoals een man die met zijn familie overleeft op een boot/vlot/kano, het uitzenden van vogels om te kijken of de aarde droog is, en een regenboog als teken van verzoening met God. Er zijn meer dan 300 zondvloed legendes opgetekend over de hele wereld.

Dit is natuurlijk alleen mogelijk als zoiets daadwerkelijk plaatsgevonden heeft, en in het geheugen van alle volken is blijven hangen.

Het mooiste voorbeeld van een legende met wortels in de geschiedenis is de Ilias van Homeros. Die gaat terug op conflicten in Klein-Azië, vermoedelijk ten tijde van de inval van de zeevolkeren. Op basis van deze legende zocht én vond Schliemann Troje. Bewijst dit het bestaan van Achilles, Agamemnon of Poseidon? Natuurlijk niet. Deze legendarische en mythologische figuren werden in het verhaal geplaatst tegen de vage achtergrond van de geschiedenis.

Daarnaast is er de Atlantis-legende van Plato. Vermoedelijk gebaseerd op de vulkaanuitbarsting op Thera die het einde inluidde van de hoogstaande Minoïsche beschaving. Een bewijs voor het bestaan van orichalcum? In de verste verte niet. Gewoon een zedenles met fictieve figuren, zoals Utopia van Thomas Morus.

Even de zondvloed nu. Grote overstromingen zijn van alle tijden en van alle windstreken. Wat het midden-oosten betreft zijn er al twee goede kandidaten: het vollopen van de zwarte zee en een gigantische overstroming in het bekken van Tigris en Eufraat, vermoedelijk als gevolg van een tsunami in de Perzische golf. In Noord-Amerika was er het smelten van de ijskap aan het einde van de laatste ijstijd.
De versie uit het midden-oosten is afkomstig uit Mesopotamië, nl. het Atra-Hasis-epos dat dateert van 1.800 vgt, dus onbetwistbaar ouder dan de bijbel. Het is later overgenomen door de Sumeriërs in het Gilgamesj-epos. De Joden hebben leentje-buur gespeeld tijdens de Babylonische ballngschap. Of het er écht 300 zijn, de diverse versies van hetzelfde in acht genomen, is iets wat je nog moet aantonen. Idem de gemeenschappelijke elementen, voor zover niet gecopiëerd. Het observeren van vogels en het waarnemen van regenbogen lijken mij niet echt merkwaardig in de gegeven omstandigheden. Uiteraard graag ook bijbelvrije referenties.
De conclusie is duidelijk: zondvloeden en zondvloedverhalen zat. Bewijs voor Noah? Nergens te vinden.

Om je te troosten: ook de exodus heeft wortels in de geschiedenis. Er zijn talrijke conjunctuur-gebonden (en dus klimaat-gebonden) migraties geweest tussen de delta van de Nijl en de levant. Zeker al tijdens de periode van de Hyksos. Maar dat waren dus geen Joden en al zeker geen slaven. Ahmose en Kamose hebben hun beste militaire kunnen moeten bovenhalen om ze weg te krijgen. Mozes? Bij Noah, op de afdeling mythologie.

Geen enkel bijbelverhaal pré-David doorstaat de toets van de geschiedenis, behalve in sommige gevallen enig verband met de globale geopolitieke situatie. En ook de rest verdraagt best een korreltje zout!

Digit
Wat is, IS !
Digit

Vorige

Keer terug naar Godsdienst/Religie