Over de Pinksterbeweging

Geloofspunten/theologie, fundamentalisme, creationisme, intelligent design, tegenstrijdigheden in godsdienstige geschriften, discriminatie, mirakelverhalen, religieuze belevingen, rituelen, waarden en normen ...

Over de Pinksterbeweging

Berichtdoor Renaat » 12 jun 2016, 13:56

https://www.vpro.nl/speel.VPWON_1185920.html

Beangstigend. Zoals alle gevallen dat een godsdienst aan aanhangers wint en macht en invloed probeert te winnen.

Renaat
Renaat

Re: Over de Pinksterbeweging

Berichtdoor Pilgrim » 12 jun 2016, 15:16

Inderdaad beangstigend. Maar het toont duidelijk aan dat de mens een onvervreemdbare hang naar het religieuze heeft. In die zin wordt het alleen maar belangrijker godsdiensten inhoudelijk te bestuderen en hun evolutie (en die van de gelovigen) te begeleiden met de mogelijkheden die voorhanden zijn. Godsdienst is des mensen, is er altijd geweest, zal er altijd zijn. Maar wélke godsdiensten verdienen ondersteuning, welke moeten ontmoedigd worden: dat is de vraag. Dromen van een wereld zonder godsdienst, zoals sommigen doen, is niet meer dan wishful thinking en zelf de uiting van een hoogst bedenkelijk supernaïef geloof.
Pilgrim

Berichtdoor Renaat » 12 jun 2016, 16:04

Pilgrim schreef:Maar wélke godsdiensten verdienen ondersteuning, welke moeten ontmoedigd worden: dat is de vraag.

Geen enkele godsdienst verdient ondersteuning. Ik zou niet weten waarom godsdiensten moeten ondersteund worden.
Sommige praktijken die ook terug te vinden zijn bij bepaalde godsdiensten (of zelf een integraal onderdeel uitmaken van bepaalde godsdiensten) moeten bestreden worden (verminking, discriminatie, misbruik, ...). Maar ook godsdienstig denken mag bestreden worden, wat niet betekent dat er een reden is om aan te nemen dat godsdienst volledig zal verdwijnen.

Pilgrim schreef:Godsdienst is des mensen, is er altijd geweest, zal er altijd zijn. Maar wélke godsdiensten verdienen ondersteuning, welke moeten ontmoedigd worden: dat is de vraag.

Je lijkt te suggereren dat die laatste vraag een logisch gevolg is van het voorgaande, namelijk dat godsdienst der mensen is en er altijd zal zijn. Dat is natuurlijk een drogredenering. Ook moord, verkrachting, geweld, bedrog, ... is des mensen, is er altijd geweest en zal er altijd zijn. Welk geweld, welke seksuele dwang, verdient ondersteuning en welke moet ontmoedigd worden?

Pilgrim schreef:Dromen van een wereld zonder godsdienst, zoals sommigen doen, is niet meer dan wishful thinking en zelf de uiting van een hoogst bedenkelijk supernaïef geloof.

Geloven dat er ooit een godsdienstvrije wereld zal zijn mag je gerust supernaïef noemen. Maar dat is iets heel anders dan dromen van een wereld zonder godsdienst. Het verschil tussen dromen van iets en geloven dat het werkelijkheid kan/zal worden is zeer groot. Zo droom ik ook van een wereld zonder moord, verkrachting, geweld, bedrog, ... zonder te geloven dat die droom ooit volledig werkelijkheid zal worden. Maar zo'n droom kan er wel voor zorgen dat men actief streeft om de nastrevingswaardige werkelijkheid zo dicht mogelijk te benaderen.

In België is o.a. het Belgisch Instituut Voor Verkeersveiligheid bezig met een project ”Go For Zero” waarbij men 0 verkeersdoden nastreeft. Het is (op dit ogenblik) heel naïef om te geloven dat er ooit geen verkeersdoden meer zullen vallen. Maar het is helemaal niet onlogisch om dat na te streven of daar op te hopen.

Renaat
Renaat

Berichtdoor Renaat » 12 jun 2016, 16:05

Gok ik trouwens juist dat jij gelovig bent en van mening bent dat de godsdienst die jij aanhangt één van die godsdiensten is die volgens jou ondersteuning verdient?

Renaat
Renaat

Berichtdoor Pilgrim » 12 jun 2016, 18:43

Renaat schreef:Gok ik trouwens juist dat jij gelovig bent en van mening bent dat de godsdienst die jij aanhangt één van die godsdiensten is die volgens jou ondersteuning verdient?

Renaat

Ja, dat is zo. Ik ben gelovig katholiek en de grondslag van het katholicisme is dat onze vervulling als mens ligt in de liefde voor de ander en dat we ons in de eerste plaats moeten inzetten voor het welzijn van de ander. Ik vind een bewijs voor de waarheid van die aanname in het feit dat de volgelingen van Christus aanvankelijk slechts met een handvol waren en nu met miljarden. Ik zie ook wat het christendom voortgebracht heeft: mensenrechten en welvaart zijn voornamelijk terug te vinden in landen met een christelijke geschiedenis en/of waar het christendom actief/cultureel aanwezig is. In die zin vind ik dat een samenleving er veel bij te winnen heeft om dat mens-, wereld- en godsbeeld te ondersteunen.
Maar ik vind ook dat er een duidelijke toetssteen mogelijk is en moet zijn: het geloof moet leiden tot meer geluk in de samenleving voor iedereen: zowel voor de gelovigen als voor de niet-gelovigen. En: geloof is een persoonlijk engagement, het kan en mag nooit opgelegd worden en mensen mogen nooit nadeel ondervinden van het feit dat ze niet geloven. Als dat wél het geval is, moet het geloof theologisch verder uitgezuiverd worden, een historisch proces dat misschien nooit helemaal af is.
Ik ben ervan overtuigd dat als er geen werk gemaakt wordt van verantwoorde en dragende religiositeit die de wereld voor allen verbetert, dat mensen zich dan overgeven aan "eender wat", omdat de mens nu eenmaal een fundamentele behoefte heeft aan een geloofsovertuiging.
Pilgrim

Berichtdoor Renaat » 12 jun 2016, 19:12

Pilgrim schreef:Ja, dat is zo. Ik ben gelovig katholiek en de grondslag van het katholicisme is dat onze vervulling als mens ligt in de liefde voor de ander en dat we ons in de eerste plaats moeten inzetten voor het welzijn van de ander.

Als je werkelijk denkt dat dat de grondslag is van het katholicisme den ken je volgens mij weinig van de geschiedenis van het katholicisme en de inhoud van de bijbel.

Pilgrim schreef:Ik vind een bewijs voor de waarheid van die aanname in het feit dat de volgelingen van Christus aanvankelijk slechts met een handvol waren en nu met miljarden.

Natuurlijk is dat geen bewijs. De massa of de meerderheid heeft niet altijd gelijk. Anders was de wereld plat en draaide de zon ooit rond de aarde.
Is het gegevens dat fastfood populair is, een bewijs dat dit gezond eten is?

Bovendien had je het over het katholicisme, er zijn geen miljarden aanhangers van het katholicisme en er zijn fundamentele verschillen tussen verschillende christelijke godsdiensten. Zo'n fundamentele verschillen dat ze ook fundamenteel tegenstrijdig zijn.

Er zijn overigens meer Soennieten dan er Rooms-Katholieken zijn. Ik mag dus volgens jouw redenering concluderen dat de Soennieten het bij het rechte eind hebben?

En ja, er zouden meer christenen zijn dan islamieten (al kan de betrouwbaarheid van de cijfers in vraag gesteld worden), maar ook de Pinksterkerken waar je daarnet je zorg over hebt uitgesproken behoort tot die groep van christenen. Naargelang wat jou het beste blijkt uit te komen spreek je blijkbaar over christendom of over Rooms-Katholicisme. Dat is natuurlijk intellectueel oneerlijk in een gesprek. (Al verbaast intellectuele oneerlijkheid me niet van een Rooms-Katholiek.)

Pilgrim schreef:Ik zie ook wat het christendom voortgebracht heeft: mensenrechten en welvaart zijn voornamelijk terug te vinden in landen met een christelijke geschiedenis en/of waar het christendom actief/cultureel aanwezig is.

Dan kijk je heel eenzijdig naar de wereld en de geschiedenis.

Pilgrim schreef:In die zin vind ik dat een samenleving er veel bij te winnen heeft om dat mens-, wereld- en godsbeeld te ondersteunen.

Je moet maar naar de recente geschiedenis kijken om te weten dat de samenleving er ook heel wat bij te winnen heeft om minder Rooms-Katholicisme in de wereld te hebben.

Pilgrim schreef:Maar ik vind ook dat er een duidelijke toetssteen mogelijk is en moet zijn: het geloof moet leiden tot meer geluk in de samenleving voor iedereen: zowel voor de gelovigen als voor de niet-gelovigen. En: geloof is een persoonlijk engagement, het kan en mag nooit opgelegd worden en mensen mogen nooit nadeel ondervinden van het feit dat ze niet geloven. Als dat wél het geval is, moet het geloof theologisch verder uitgezuiverd worden, een historisch proces dat misschien nooit helemaal af is.

Ik behoor niet tot de groep die zal beweren dat er nooit goede zaken zijn gebeurt 'door het geloof' (al zouden diezelfde mensen vaak ook goede dingen doen als ze niet gelovig waren), maar als we jouw toetssteen gebruiken dan lijkt me dat de conclusie dat geloof beter kan bestreden worden best verdedigbaar.
Theologische uitzuivering is trouwens een lege term die verduidelijking vereist voor het gebruik van die term ook maar zinvol kan zijn.

Pilgrim schreef:Ik ben ervan overtuigd dat als er geen werk gemaakt wordt van verantwoorde en dragende religiositeit die de wereld voor allen verbetert, dat mensen zich dan overgeven aan "eender wat", omdat de mens nu eenmaal een fundamentele behoefte heeft aan een geloofsovertuiging.

En kan je dat ook onderbouwen?

Wat is die "eender wat". Is dat verschrikkelijk gedrag als homoseksualiteit, gebruik van voorbehoedsmiddelen, voorhuwelijks seks, ...?

Heb jij weet van enig onderzoek waaruit blijkt dat de minst religieuze samenlevingen zich overgeven aan echt moreel verwerpelijk gedrag. Dat mensen in die samenlevingen minder gelukkig zijn? Heb jij weet van enig onderzoek waaruit blijkt dat atheïsten zich moreel totaal laten gaan?

Wat ik tot nu toe van je las is typisch ononderbouwd Rooms-Katholiek geraaskal. Maar ik kijk uit naar zinvolle onderbouwing.

Renaat
Renaat

Berichtdoor Mees » 13 jun 2016, 07:43

.
Laatst bijgewerkt door Mees op 13 jun 2016, 07:50, in totaal 1 keer bewerkt.
Irreverence is the champion of liberty and its only true defence (Mark Twain)
Mees

Berichtdoor Mees » 13 jun 2016, 07:49

Pilgrim schreef:Ja, dat is zo. Ik ben gelovig katholiek en de grondslag van het katholicisme is dat onze vervulling als mens ligt in de liefde voor de ander en dat we ons in de eerste plaats moeten inzetten voor het welzijn van de ander. Ik vind een bewijs voor de waarheid van die aanname in het feit dat de volgelingen van Christus aanvankelijk slechts met een handvol waren en nu met miljarden.

De enige reden dat het katholicisme ooit populair (in de zin van veel volgelingen) was, is omdat zij door de eeuwen heen uiterst professioneel iedereen die het met hun idiotie niet eens was op de brandstapel gezet hebben. Of denk jij nu werkelijk dat de mensen het christendom omhelsd hebben omdat het "goed" was? De fundamenten van het hedendaags katholiscisme liggen in terreur, verplichting, afdreiging en moord (net zoals de meeste godsdiensten trouwens).
En ja, de huidige katholieken doen het - ingehaald door het intellect - ietwat gematigder. ZIj beperken zich tot het lobbyen om wetgeving voor andersgezinden aan te passen (waar dit nog kan) en tot het hersenspoelen van hun kinderen (ook weer eigen aan de meeste godsdiensten), al is dat wat mij betreft net zo verfoeilijk als hun vroegere tactiek.
Hoe en waar jij in het katholicisme liefde voor een ander vindt, gaat mijn petje te boven. Het enige wat ik ooit vastgesteld heb (tot betreurens toe) is dat katholicisme = "Doe wat ik zeg en niet wat ik doe". Katholicisme heeft de hypocrisie verheven tot kunst.

Maar goed, als jij je wilt inzetten voor een ander (en voor liefde) en je inspireert je daarvoor op het katholicisme, dan mag dat best. Ik geef niet om je redenen als het resultaat maar goed is.
Mees

Berichtdoor Digit » 13 jun 2016, 08:07

Pilgrim schreef:Ik vind een bewijs voor de waarheid van die aanname in het feit dat de volgelingen van Christus aanvankelijk slechts met een handvol waren en nu met miljarden.

Hangt hier een merkwaardig Theophratsus-geurtje? Dat is écht één van zijn (overigens waardeloze - zie Renaat) lievelingsargumenten.

Pilgrim schreef:Ik zie ook wat het christendom voortgebracht heeft: mensenrechten en welvaart zijn voornamelijk terug te vinden in landen met een christelijke geschiedenis en/of waar het christendom actief/cultureel aanwezig is.

Laat ons even eerlijk zijn. Ze hebben het na de verlichting en de Franse revolutie niet langer kunnen tegenhouden, maar ze hebben het wél stevig geprobeerd en ze leveren nog altijd achterhoedegevechten.

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Heeck » 13 jun 2016, 08:51

Pilgrim,

Voor het ophalen van wat steken kan je goed terecht in een onverwachte hoek:
http://www.vpro.nl/boeken/programmas/bo ... maart.html schreef:Gewapend met de laatste inzichten uit de cognitiewetenschappen, de ontwikkelingsbiologie, de archeologie en de godsdienstgeschiedenis zijn biologisch antropoloog Carel van Schaik en historicus Kai Michel op reis gegaan door het boek der boeken, van de Hof van Eden tot de heuvels van Jeruzalem. Ze ontdekken verrassende betekenissen in oude, soms raadselachtige geschiedenissen en komen tot een nieuwe visie op de culturele ontwikkeling van de mens sinds het begin van onze beschaving.

. . . Van Adam en Eva tot koning Salomo, van de profeten tot Jezus van Nazareth en zijn moeder Maria: Van Schaik en Michel leggen de echte redenen bloot van Eva’s baringspijnen, zij laten zien wat goed was aan Gods toorn en slecht aan Zijn liefde.

Let ook op het in het boek aangehaalde CRED-model van Henrich:
CRedibility Enhancing Display, het vertonen van gedrag dat er toe dient om het onwaarschijnlijkste met een waan van waarheid te omhangen.
Bijvoorbeeld het offeren van je eigen zoon bewijst toch dat er wel een God moet zijn, etc. .

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel, dus MIJDT SPIJT.
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor outremer » 13 jun 2016, 11:53

Pilgrim schreef:Maar het toont duidelijk aan dat de mens een onvervreemdbare hang naar het religieuze heeft.

Hela,hela,
niet in mijn naam spreken hé.

Of bedoel je dat ik geen mens ben ?
Deus Vult
outremer

Berichtdoor Pilgrim » 14 jun 2016, 21:39

Renaat schreef:
Heb jij weet van enig onderzoek waaruit blijkt dat de minst religieuze samenlevingen zich overgeven aan echt moreel verwerpelijk gedrag. Dat mensen in die samenlevingen minder gelukkig zijn? Heb jij weet van enig onderzoek waaruit blijkt dat atheïsten zich moreel totaal laten gaan?

Wel, ik kan niet echt refereren naar onderzoek, maar de samenlevingen uit de recente geschiedenis waarin religie actief gebannen werd en het atheïsme deel van het officiële staatsbestel was/is, zijn/waren inderdaad verschrikkingen: het nazisme, het communisme onder Stalin, het communisme onder Mao, Cambodja onder Pol Pot en tot op vandaag Noord-Korea. Mij is geen tegenvoorbeeld bekend van een officieel atheïstische staat waar het voor de burgers goed leven is. Ken jij daar zelf een voorbeeld van, Renaat ?
Pilgrim

Berichtdoor Renaat » 14 jun 2016, 22:42

Pilgrim schreef:Wel, ik kan niet echt refereren naar onderzoek, maar de samenlevingen uit de recente geschiedenis waarin religie actief gebannen werd en het atheïsme deel van het officiële staatsbestel was/is, zijn/waren inderdaad verschrikkingen: het nazisme, het communisme onder Stalin, het communisme onder Mao, Cambodja onder Pol Pot en tot op vandaag Noord-Korea. Mij is geen tegenvoorbeeld bekend van een officieel atheïstische staat waar het voor de burgers goed leven is. Ken jij daar zelf een voorbeeld van, Renaat ?

Kan je niet komen met een drogreden die ik niet reeds tientallen keren heb gehoord?

Maar gezien jij blijkbaar slecht op de hoogte bent van de geschiedenis en je blijkbaar niet hebt verdiept in de argumenten die je opwerpt hierbij wat reacties op deze argumentatie:

http://www.examiner.com/article/refutin ... atheists-1 (Je zou hieruit kunnen concluderen dat een christelijke opvoeding vaak aanleiding geeft tot sterk psychisch disfunctioneren.)
https://www.youtube.com/watch?v=wDRwMuBcpBw
https://www.youtube.com/watch?v=tRBrjt7z5Cw
https://www.youtube.com/watch?v=TRhczvtmbWE
https://www.youtube.com/watch?v=w0aJnL4ReS0

Je weet natuurlijk ook niet dat op dit ogenblik landen als Zweden, Finland, Frankrijk, ... tot de 'meest ongelovige landen' behoren. Als het gaat om allerlei graadmeters van welzijn dan blijken landen als Zweden en Finland bijna op alle gebieden bijzonder goed te scoren.

Ik vraag me of of je niet de intellectuele kunde hebt om eerlijk te discussiëren of ben je bewust oneerlijk? En of je werkelijk zo weinig weet over de onderwerpen waar je over praat of dat je bewust dat achterwege laat wat niet in je denkraam past?

Renaat
Renaat

Berichtdoor Pilgrim » 18 jun 2016, 13:33

Renaat schreef:
Je weet natuurlijk ook niet dat op dit ogenblik landen als Zweden, Finland, Frankrijk, ... tot de 'meest ongelovige landen' behoren. Als het gaat om allerlei graadmeters van welzijn dan blijken landen als Zweden en Finland bijna op alle gebieden bijzonder goed te scoren.

Ik vraag me of of je niet de intellectuele kunde hebt om eerlijk te discussiëren of ben je bewust oneerlijk? En of je werkelijk zo weinig weet over de onderwerpen waar je over praat of dat je bewust dat achterwege laat wat niet in je denkraam past?

Renaat

Okay, voor mij niet nodig om zo op hoge poten van gedachten te wisselen, hoor. Jij stelt het voor alsof heel de kwestie een uitgemaakte zaak is waarover het laatste woord al lang gezegd is (en blijkbaar dat degenen die dat nog niet weten domoren zijn?). Krijg ik de vrijheid om het enigszins anders te bekijken: zoveel mensen, zoveel visies? Wat is er mis met een beschaafde conversatie over een onderwerp dat mensen al een eeuwigheid bezighoudt? De topic begon net met het zorgwekkende bericht van hoe radicaal getinte religieuze beweging uitbreiding nemen. Ik vind dat even zorgwekkend als jij. Dertig jaar geleden dacht ik ook dat de samenleving steeds minder religieus zou worden, maar de feiten halen ons keurig in, neen ? Ik heb de voorbije week niet één keer de krant kunnen lezen zonder dat het (uitgebreid) over de ramadan ging, bijvoorbeeld.

Iets over Zweden: ik ben geen kenner, maar het toeval wil dat ik daar vorig jaar mijn zomervakantie doorbracht. En ik heb daar dus zelf kunnen vaststellen dat het protestantisme stevig in het dagelijks leven verankerd is. Ik verbleef in een aanpalende gemeente aan Stockholm en ik heb heel wat uitstappen gemaakt in de wijde omgeving. Veel meer dan hier in Vlaanderen is het lokale socioculturele leven verbonden met het lokale religieuze leven. De "kerk" is ginder een groot multifunctioneel gebouw waar, naast vergader- en feestruimtes (onze "parochiezaal"), ook een cafetaria gevestigd is, vaak een bibliotheek en de vestiging van sociale en hulporganisaties. In de kleinere dorpen lijkt dat trouwens vaak de enige ondersteunende infrastructuur te zijn; veel festiviteiten worden door de kerken georganiseerd. Ik weet niets over de feitelijke religieuze praktijk van de Zweden (ongetwijfeld ook verschillen tussen de generaties en tussen stad en platteland?) maar ik had allerminst de indruk dat de georganiseerde godsdienst met al zijn (sociale) voorzieningen er niet een heel belangrijke rol speelt.
Misschien moet je zélf maar eens gaan kijken voor je andere mensen onwetendheid verwijt?

It is a common talking point amongst Christians to attribute the horrors committed by infamous world leaders to atheism

Dit is de eerste zin van het artikel waar je naar verwijst. Jij bent dus degene die intellectueel oneerlijk is, want ik beweer helemaal niet dat er een causaal verband is tussen atheïsme en immoraliteit. Ik schreef heel duidelijk dat de enige volkomen atheïstische systemen die ik ken gruwelijk zijn. En jij lijkt daar van te maken dat ik een causaal verband vooropstel. Cum hoc, maar daarom niet propter hoc wat mij betreft. Ik geloof helemaal niet dat er een intrinsiek verband is tussen moraliteit en geloof of ongeloof. Ik stel alleen vast dat een atheïstische staat compleet immoreel kan zijn. Net zoals een religieuze staat, trouwens, zoals het heden en het verleden ons maar al te vaak leren.

Je bent trouwens ook niet open, want je antwoordt niet op mijn vraag, Renaat. Ken jij een officieel atheïstische staat waar het goed leven is? Waarom antwoord je niet gewoon?
Pilgrim

Berichtdoor Mees » 18 jun 2016, 16:40

Pilgrim schreef:Okay, voor mij niet nodig om zo op hoge poten van gedachten te wisselen, hoor. Jij stelt het voor alsof heel de kwestie een uitgemaakte zaak is waarover het laatste woord al lang gezegd is (en blijkbaar dat degenen die dat nog niet weten domoren zijn?).

Het is een uitgemaakte zaak. Het succes van religie is terug te brengen tot indoctrinatie (soms zacht, soms hard). Als ze je als kind wijsmaken dat god bestaat en alle idiote reutemeteut daarrond en voor de rest van je leven je gemeenschap, allemaal slachtoffers van dezelfde indoctrinatie, dit sprookje blijft volhouden dan zal je de witte raaf zijn als je je aan die idiotie kan onttrekken (vaak is er inzicht en kracht nodig en ook de durf om tegen de gemeenschap in te gaan, allemaal zaken die 9/10 kuddemensen nu eenmaal ontberen).
Als iedereen had blijven volhouden dat SInterklaas bestaat dan had je nu 9/10 big gelovers in Sinterklaas. Zo simpel is het en al wie het moeilijker maakt dan dat, lult gewoon (de ene al wat wetenschappelijker dan de andere).

Pilgrim schreef:Krijg ik de vrijheid om het enigszins anders te bekijken: zoveel mensen, zoveel visies?

Natuurlijk.

Pilgrim schreef:Ken jij een officieel atheïstische staat waar het goed leven is? Waarom antwoord je niet gewoon?

Er is geen enkele staat ter wereld waar het voor iedereen goed leven is. Overal worden mensen uitgebuit, gekleineerd, vermoord of moeten ze opdraaien voor de fouten van anderen. Wij zijn dieren en zelfs vaak beesten. Eten of gegeten worden. Het is niet omdat wij er hier een sociaal waasje overheen draperen dat slimmere A niet rijker wordt door van dommere B te profiteren.
Dat is dus allemaal al erg genoeg en het is geenszins nodig om bovenop die onvermijdelijke menselijke inborst nog vermijdbare en waanzinnig domme idiotie er bovenop te doen.
Mees

Berichtdoor willem_betz » 19 jun 2016, 00:24

Pilgrim schreef: Ken jij een officieel atheïstische staat waar het goed leven is? Waarom antwoord je niet gewoon?

Wat dacht je van Frankrijk ? Je kan daar leven als god in FR... :)
Mss moet je zelf ook wat nauwkeuriger definiëren wat je bedoelt: FR is seculier, dus atheistisch, want het is verboden dat de staat aan religie doet, maar dat wil niet zeggen dat de religies er verdrukt worden.
Heb ik het goed voor als ik vermoed dat voor jou atheist zowat gelijk staat aan anti-religieus ?
Niet meedoen aan een religie, een strekking, een hobby of een sport is niet hetzelfde als er tegen zijn.
Geloof je alle nonsens, of sommige niet? Hoe maak je het onderscheid?
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Pilgrim » 30 jun 2016, 15:49

Ja, misschien ga ik daar te ver in en is dat onterecht.
Maar ik meen te kunnen lezen op dit forum dat de atheïsten hier aanwezig bijna altijd anti-religieus zijn, vandaar misschien mijn foute inschatting.
Frankrijk viert overigens evengoed de gangbare kerkelijke feestdagen en kent evengoed zondag als rustdag. Dus wat is seculier ?
Is er dan veel verschil tussen Frankrijk en pakweg België ?
Pilgrim

Berichtdoor willem_betz » 30 jun 2016, 22:42

Maak eens duidelijk wat je bedoelt met anti-religieus.
Niemand kan toch bezwaar hebben dat een persoon gesprekken heeft met ingebeelde wezens, en meent dat die hem geboden en verboden hebben opgelegd.
Het probleem begint als ze die ook aan anderen willen opleggen, meestal met geweld of bestraffing.
Onze lokale christenen gedragen zich nogal tolerant sinds enkel tientallen jaren, de meeste nemen hun regeltjes niet meer zo letterlijk. Ze hebben ook niet meer genoeg politiek macht om hun wil aan iedereen op te dringen.
Met sommige moslims zijn we nog niet klaar, die hopen nog steeds dat ze hun regels hier aan iedereen kunnen opdringen. (over seks, eten en drinken, kleding, genitale verminking, verplicht vasten,....)
Als ik me daar tegen verzet, ben ik dan anti-religieus ? En jij ook ?
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Pilgrim » 30 jun 2016, 23:58

Ik ben het met je eens. Godsdienstigheid moet leiden tot dienstbaarheid en verzoening. Als het dat niet doet, is het in strijd met zijn meest fundamentele regel. In die zin zijn er inderdaad heel wat gedragingen die niet te verzoenen zijn met de wetten van de samenleving en we zijn met de geschiedenis intussen ver genoeg om te weten dat dat niet kan en dat we dat niet mogen toelaten.
Anti-religieus heeft voor mij te maken met een gebrek aan verdraagzaamheid. Tolerantie of intolerantie hebben niets te maken met religie, maar zijn persoonsgebonden. Anti-religieuze mensen zijn voor mij mensen die in hun houding en taal een totaal gebrek aan respect tonen voor de godsdienstige overtuiging van mensen. Net zoals, vice versa, religieuze fundamentalisten over ongelovigen spreken.
Pilgrim

Berichtdoor willem_betz » 01 jul 2016, 14:31

Nogmaals: voor sommige "overtuigingen" heb ik helemaal geen respect, oa omdat ze in tegenspraak zijn met de rechten van de mens, de menselijke waardigheid en de privacy.... Zolang ze er enkel zichzelf mee belasten is het OK, maar als anderen of kinderen het slachtoffer zijn, dan stopt het respect en begint de verontwaardiging of de aanklacht. Termen als anti-religieus, islamofoob... worden te dikwijls misbruikt om barbaarse en mensonterende praktijken goed te praten.
willem_betz
Beheerder

Keer terug naar Godsdienst/Religie