Een patiënt is iemand die lijdt, een cliënt iemand die voor

Menswetenschappen, natuurwetenschappen, cultuurwetenschappen, formele wetenschappen, toegepaste wetenschappen, interdisciplinair, ...

Een patiënt is iemand die lijdt, een cliënt iemand die voor

Berichtdoor Icesurfer » 12 apr 2016, 22:31

Een patiënt is iemand die lijdt. Een cliënt iemand die voor zijn lol iets koopt ?

Een patiënt is iemand die lijdt. Een cliënt iemand die voor zijn lol iets koopt.
Dat woord doet geen recht aan de situatie. Als gelijkwaardigheid daarvan af moet hangen… Mijn hemel.

In een m.i. overigens verder goed artikel "mijn hemel.nl" op medisch contact geschreven door kinder- & jeugdpsychiater
Menno Oosterhoff, viel ik toch over de twee slotzinnen.

Dat een patiënt iemand is die werkelijk lijdt of lijden wil omdat het misschien zijn of haar
bewuste of onbewuste keuze is, daarin kan ik meegaan.

Maar de formulering : " Een cliënt koopt voor de lol iets. "

En verder " Dat woord doet geen recht aan de situatie. Als gelijkwaardigheid daarvan af moet hangen… Mijn hemel "

Kwamen dus bij mij gelijk gedachten op als : " Waarom die suggestieve slotzinnen ? "
" ja, mooi onderscheid als je zgn. ziekte wil promoten en er als professional veel geld mee verdiend - NOT "

Bron : http://www.medischcontact.nl/Opinie/Blo ... n=20160406
Wanneer iemand zich bewust wordt van de realiteit,
schijnt het licht daarvan voor hem uit,
de lamp van Aladdin, het licht dat ons leidt.

[ Inayat Khan ]
Icesurfer

Re: Een patiënt is iemand die lijdt, een cliënt iemand die v

Berichtdoor menno oosterhoff » 17 apr 2016, 20:15

Mijn punt is, dat gelijkwaardigheid vaak lijkt te moeten afhangen ervan af moet hangen dat het zogenaamd een soort economische overeenkomst is. Ik zie dat anders. Natuurlijk zitten er ook economische aspecten aan maar het is toch in eerste instantie een vertrouwensrelatie. Waarbij de patient zich toevertrouwt aan de hulpverlener. Dat is een kwetsbare en afhankelijke positie. Ik moet daar als hulpverlener betrouwbaar mee omgaan en me realiseren dat het ook andersom had kunnen zijn. Ik de patient en de ander de hulpverlener. Ik vind ziek zijn niet een minderwaardig iets. Ik vind gezond zijn geen prestatie, maar iets om dankbaar voor te zijn. De hulpverlener moet niet op de patient neerkijken , maar de patient moet ook niet tegen de hulpverlener opkijken.

Ik zie nog niet zo waarom de laatste zinnen van mijn blog onaangenaam overkwamen.
menno oosterhoff

Berichtdoor menno oosterhoff » 17 apr 2016, 20:20

nog even over het woord client. Een client koopt uw vrije wil iets. Er is een zakelijke overeenkomst. Een patient heeft een probleem . Hij moet zich toevertrouwen.
Daar zit mijn bezwaar. Alsof je moten toevertrouwen en afhankelijk zijn van een ander, minderwaardig is. Dat vind ik helemaal niet. Als iemand de pech heeft last te hebben van depressies en hij komt bij mij dan vertrouwt hij zich aan mij toe en is hij in zekere zin afhankelijk van mij. Dat betekent dat ik met respect om moet gaan met het mij gegeven vertrouwen en dat ik me bewust miet zijn van de afhankelijkheid van mij. Dus dat ik mijn beste beentje mioet vooorzetten want de patient heeft veel minder keus dan een client die iets koopt. Het is een wezenlijk andere relatie, maar hij is niet ongelijkwaardig.
menno oosterhoff

Berichtdoor Renaat » 17 apr 2016, 22:51

menno oosterhoff schreef:Het is een wezenlijk andere relatie, maar hij is niet ongelijkwaardig.

Dan hanteer jij duidelijk een andere definitie van 'ongelijkwaardig' dan ik dat doen. Maar er hoeft volgens mij ook niets mis te zijn met ongelijkwaardigheid zolang de betrokkenen daar maar correct met omgaan.

Natuurlijk heb ik geen 'gelijkwaardige' relatie met een chirurg die mij gaat opereren, net zomin als met de bankier waar ik om een lening ga vragen, de winkel waar ik een fiets ga kopen, ...
Zowel in de positie in die relatie maar in veel gevallen zelf in macht in die relatie is er vaak een fundamenteel verschil tussen beide betrokkenen.

Renaat
Renaat

Berichtdoor Icesurfer » 18 apr 2016, 11:42

menno oosterhoff schreef:nog even over het woord client. Een client koopt uw vrije wil iets. Er is een zakelijke overeenkomst. Een patient heeft een probleem . Hij moet zich toevertrouwen.
Daar zit mijn bezwaar. Alsof je moten toevertrouwen en afhankelijk zijn van een ander, minderwaardig is. Dat vind ik helemaal niet. Als iemand de pech heeft last te hebben van depressies en hij komt bij mij dan vertrouwt hij zich aan mij toe en is hij in zekere zin afhankelijk van mij. Dat betekent dat ik met respect om moet gaan met het mij gegeven vertrouwen en dat ik me bewust miet zijn van de afhankelijkheid van mij. Dus dat ik mijn beste beentje mioet vooorzetten want de patient heeft veel minder keus dan een client die iets koopt. Het is een wezenlijk andere relatie, maar hij is niet ongelijkwaardig.

Bedankt mijnheer Oosterhoff,

dat U de handschoen heeft opgenomen.
Ik kan mij alleen aan iemand toevertrouwen, wanneer ik hem of haar inderdaad vertrouw.
En ik vertrouw iemand, wanneer ik zijn of haar geloof delen kan en iemand mij niet
bewust of onbewust schaadt.
1985 werd ik de eerste keer met de psychiatrie geconfronteerd.
Toen was ik er inderdaad slecht aan toe. Uitgeput en een chronisch slaaptekort.
Ik belande op gesloten afdeling. Kreeg Haldol en Impromen.
Dit hielp mij op te knappen van het chronische slaaptekort,
immers neuroleptica / antipsychotica zijn niets anders dan megatranquilizers.
Oorzaken opname waren, uitputtende job als servicetechnicus medische techniek,
door die omstandigheden eenzaamheid, want ik kon nauwelijks sociale contacten
in mijn toenmalige woonplaats Nijmegen opbouwen.
Tot overmaat van ramp kwam ik via vriend nog in contact met amerikaanse sekte,
The Summit Lighthouse. http://www.tsl.org

Hier was ik dus in mijn waarneming, zowel patient alsook client.
Ik bedoel hiermee, ik vertrouwde de behandelaars en nam hun aangeboden
medicamenten in, maar er was ook een eigen skeptisch ik wat vragen stelde
over de recente biografie, de gesprekken en inzichten met de behandelaars.
Aanvankelijk was er nog sprake van een zekere gelijkwaardigheid.
Dat veranderde echter snel toe ik weer herstelde.
Nu was er sprake van dwang, men probeerde mij een zgn. ziekteinzicht
op te dwingen, inclusief die zgn. medicamenten, om een zgn. terugval
te voorkomen.

[ Inayat Khan ]
Icesurfer

Berichtdoor willem_betz » 18 apr 2016, 17:25

Ziekte-inzicht, d.i. aanvaarden dat er een probleem is, is toch wel een belangrijke factor om enige kans op verbetering te hebben, zeker bij psychische problemen.
Als algemene regel geldt dat mensen met een psychose (bijv schizofrenie, paranoia,...) of ook alcoholisten geen ziekte-inzicht hebben en dus de noodzaak of het nut van een behandeling niet aanvaarden, of er grote complotten in vermoeden waartegen ze een eenzame strijd voeren. De anderen zijn "gek" of zitten in een duister complot.
Oneerbiedig volks gezegde met hoog waarheidsgehalte: "zot zijn doet niet zeer (= geen pijn), maar de kuren wel."
Soms heeft de "gek" wel eens gelijk, denk Galileo, maar die had toch wel goede argumenten en verifieerbare bewijzen.
Geloof je alle nonsens, of sommige niet? Hoe maak je het onderscheid?
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Icesurfer » 18 apr 2016, 18:11

Als algemene regel geldt dat mensen met een psychose (bijv schizofrenie, paranoia,...) of ook alcoholisten geen ziekte-inzicht hebben

Een bijzonder onskeptische houding voor een beheerder van een skeptische website. :D
Als we psychiaters zomaar moeten geloven, dan is dat geen wetenschap, maar een geloof.

- Geen onderbouwing.

- Is ook geen algemene regel, want er zijn wel degelijk mensen, die mening psychiater delen
en wel een zgn. ziekteinzicht hebben. Zij zien zichzelf als patienten.

- Ook wat zgn. schizofrenie betreft, nog steeds 0.00 bewijs naar jarenlang wereldwijde onderzoeken.

- Integendeel de zgn. vlinderstruktuurachtige zgn. bewijzen, bleken door langdurig, intensief psychofarmaca-gebruik veroorzaakt.

Zie eerdere draad " pillengeloof " waarin ik dit beargumenteer :
viewtopic.php?f=7&t=2277&p=61765&hilit=pillengeloof#p61765

Icesurfer schreef:Twee opmerkingen :

windsurfer schreef: Eigenlijk vormt hij daarmee niet meer of minder dan een tegenpool voor aanhangers van de strikt biologische opvattingen, zoals professor Kahn die zich in Nederland profileert als extreem biologisch psychiatrisch georienteerd.

Tot mijn grote verbazing vernam ik uit welingelichte kringen, dat prof. Rene Kahn van Saulus naar Paulus
gemuteerd lijkt te zijn. Gesprekken o.a. in wandelgangen psychiatrie-congres in Israel.
Hij zou nu vrij kritische houding t.o.v. serotoninestofwisseling en pillen bij b.v. depressies aannemen.

Waarom ?

Omdat hij nu niet meer voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie is ?
Omdat wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat ... ?
Andere reden ?

windsurfer schreef:Zoals in het interview ook naar voren komt zijn zaken als bipolaire stoornis of schizofrenie buiten kijf psychiatrische ziekten met duidelijk substraat waar allereerst en vooral een medisch somatische (lees: medicamenteuze) aanpak moet worden gekozen..

Dat staat geenszins buiten kijf ! Dat duidelijke substraat wat op scans zichtbaar is, wordt veroorzaakt door
langdurig gebruik psychofarmaca ?
Onderzoekers hadden nl. geen referentie metingen gemaakt van
zgn. schizofrene mensen die nog GEEN psychofarmaca gebruikten.
Daarom doet de RWTH ( universiteit Aken ) in samenwerking met Forschungszentrum Jülich al enkele jaren
onderzoek naar deze fenomenen. http://www.ukaachen.de/go/show?ID=42869 ... ALTNAVDV=0

Gefühle sichtbar machen - Moderne Methoden ermöglichen die Darstellung von Gefühlen bei Schizophrenie

Gemeinsames Forschungsprojekt des Universitätsklinikums Aachen und des Forschungszentrums Jülich -

Probanden gesucht!

Jeder Mensch erlebt täglich an sich selbst, wie wichtig Gefühle und Stimmungen sind. Auch ist es für ein gelungenes Zusammenleben wichtig, dass wir die Stimmung anderer Menschen zuverlässig einschätzen können, um uns danach zu richten. Entgegen der altägyptischen Vorstellung, dass das Herz der Sitz der Gefühle ist, weiß man heute, dass Gefühle im Gehirn entstehen und dort Einfluss auf andere Denkprozesse nehmen können.

Diese Gefühle und andere Denkprozesse können heutzutage mit Hilfe moderner bildgebender Verfahren sichtbar gemacht werden.

Es ist damit möglich, den Zusammenhang zwischen dem Empfinden von Gefühlen und der damit verbundenen Aktivität des Gehirns darzustellen. Verändert sich das Muster dieser Aktivität, verändert sich auch die Empfindung und Wahrnehmung von Gefühlen. Es gibt etwa Erkrankungen, bei denen die Fähigkeit zur Empfindung von Emotionen beeinträchtigt ist und gleichzeitig die Gefühle anderer nicht mehr richtig gedeutet werden können. Zum Beispiel Personen, die an einer Schizophrenie erkrankt sind, haben oft Schwierigkeiten bei der Einschätzung von Gefühlen, was wiederum Einfluss auf das Sozialleben (z.B. Freundschaften, Familie) der Person haben kann. Dank der modernen Untersuchungsverfahren kann nun bei Betroffenen dargestellt werden, welche Hirnaktivitäten einer veränderten Wahrnehmung von Gefühlen zugrunde liegen.

Zu diesem Thema führt die Klinik für Psychiatrie und Psychotherapie des Universitätsklinikums Aachen in Zusammenarbeit mit dem Forschungszentrum Jülich ein vom Bundesministerium für Bildung und Forschung gefördertes Forschungsprojekt durch.

Dieses Projekt dient der Abbildung der Hirnaktivität während der Verarbeitung von Gefühlen im Rahmen einer Psychose/Schizophrenie. Dazu wird während der Betrachtung von Gesichtern eine funktionelle Magnet-Resonanz-Tomographie durchgeführt. Dies ist ein Verfahren, mit dessen Hilfe man die Aktivität einzelner Hirnbereiche auf völlig unbedenkliche Weise messen kann. Röntgenstrahlen oder Medikamente kommen dabei nicht zum Einsatz. Die gewonnenen Erkenntnisse sollen zur Anregung besserer Behandlungsmöglichkeiten der Schizophrenie/Psychose beitragen.

Für diese Studie werden Personen gesucht, die im Laufe ihres Lebens an einer Schizophrenie/Psychose erkrankt waren und dagegen derzeit keine Medikamente einnehmen.

Interessenten können sich unter bei Dipl.-Psych. Nina Seiferth melden und gerne Näheres erfahren, Tel.0241/ 80-89850, E-mail: nseiferth@ukaachen.de

UKA, Jo-ZI
Juli 2004

Sitemap Kontakt Hilfe Impressum
U

Wij, de zelfhulporganisaties in NRW (D) werden benaderd om aan onderzoek mee te werken.
In eerste instantie juichten wij dit onderzoek toe. http://www.psychiatrie-erfahrene-nrw.de/
Het zou volgens ons immers duidelijk maken, dat schizofrene mensen zonder medicatie,
niet de typische vlinderachtige 'afwijkingen' hersenstrukturen hebben.
http://darwin.bth.rwth-aachen.de/opus3/ ... _Thilo.pdf

Omdat in de voorwaarden echter ook probanden werden toegelaten, die ten minste 6 weken
psychofarmaca-vrij waren, achten wij het " onderzoek " niet alleen van geenerlei objektief wetenschappelijke waarde,
maar ook schadelijk voor onze belangen.

[ Inayat Khan ]
Icesurfer

Berichtdoor willem_betz » 18 apr 2016, 19:25

Icesurfer schreef:
Als algemene regel geldt dat mensen met een psychose (bijv schizofrenie, paranoia,...) of ook alcoholisten geen ziekte-inzicht hebben

Een bijzonder onskeptische houding voor een beheerder van een skeptische website. :D
Als we psychiaters zomaar moeten geloven, dan is dat geen wetenschap, maar een geloof.

Het verlies van realiteitsbesef, het hebben van wanen en hallucinaties horen gewoon bij de definities van psychosen, dus ook in die van de DSM.
zie bijv
http://www.nationaalkompas.nl/gezondheid-en-ziekte/ziekten-en-aandoeningen/psychische-stoornissen/schizofrenie/wat-is-schizofrenie/
Kenmerkende symptomen zijn wanen (denkbeelden hebben die niet overeenkomen met de werkelijkheid) en hallucinaties (dingen waarnemen zonder dat daar een externe prikkel voor is). Patiënten kunnen daardoor het contact met de alledaagse realiteit verliezen.
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Icesurfer » 19 apr 2016, 00:25

Kenmerkende symptomen zijn wanen (denkbeelden hebben die niet overeenkomen met de werkelijkheid) en hallucinaties (dingen waarnemen zonder dat daar een externe prikkel voor is). Patiënten kunnen daardoor het contact met de alledaagse realiteit verliezen.

Heel goed, mijnheer Betz,

- Definitie & differentiatie : Wanen en hallucinaties.

- Aanvullend zou nog differentiatie: Hallucinaties en visioenen besproken kunnen worden.

- Patienten.

- Differentiatie : Patienten vs clienten.

En inderdaad het woordje " kunnen ".

[ Inayat Khan ]
Icesurfer

Berichtdoor willem_betz » 19 apr 2016, 01:10

Het is hier wel een discussieforum, dus graag argumenten, bewijzen of referenties, of duidelijke vraagstelling.
Misschien kan je beter elders hulp zoeken ?
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Icesurfer » 19 apr 2016, 10:16

Misschien kan je beter elders hulp zoeken ?

Ad Hominem, zoals U weet.

[ Inayat Khan ]
Icesurfer

Berichtdoor Digit » 19 apr 2016, 10:31

Niet zo selectief, Icesurfer:
willem_betz schreef:Het is hier wel een discussieforum, dus graag argumenten, bewijzen of referenties, of duidelijke vraagstelling.

…. maakt terecht duidelijk dat je hier niet bent omwille van het debat. Waarom dan wel?
Vermits je hier anoniem bent is ook je privacy niet aangetast. Waarom het dan, gezien voorgaande uitleg over ziektebesef, niet opnemen als een goedbedoelde raadgeving?

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Icesurfer » 19 apr 2016, 16:16

De nodige achtergrondinfo voor mijnheer Betz en Digit over de hier relevante thema's, mensenrechten, stigmatisatie, vrijheid van meningsuiting.

http://www.freedom-of-thought.de/

Verdict of the Russell Tribunal on Psychiatry

As a result of the evidence it has heard in its first session in Berlin over the weekend of June 30/July 1, 2001, the Tribunal is convinced that the serious abuse of human rights in the name of psychiatry is widespread but largely unrecognized.

In accordance with the United Nations Declaration of Human Rights the majority of the jury deeply deplore the incarceration of people against their will in the name of psychiatry. The perpetration of such practices is a threat to individual and collective liberty everywhere.

We consider the concept of "mental illness" and the "medical model" of psychiatry to explain human behaviour dangerous and fallacious because it is deterministic (particularly in the case of bio-psychiatry) deprives people of choice and responsibility. It even justifies concepts such as the legal category of "mental patient" which permits a total deprivation of human and civil rights and actually is used to exculpate anti-social and criminal actions.

We deplore the action of the Free University which reneged upon its promise to host the Tribunal following pressure of its Department of Psychiatry. Nevertheless we are determined to continue our investigations and hearings and to use the media and all means of communication available to explore these abuses and to alert public opinion to the dangers to human freedom presented by the uncritical acceptance of the claims and practices of psychiatry. We think further investigation should be conducted to explore specific psychiatric abuses: forced drugging, electroshock, four point restraint and involuntary hospitalization.

[ Inayat Khan ]
Icesurfer

Berichtdoor Digit » 19 apr 2016, 17:32

Icesurfer,

1) Het "tribunaal" dat je aanhaalt heeft geen enkele officiële waarde. Het is een privé-initiatief waarvan de objectiviteit allesbehalve voor de hand ligt.
2) De uitspraak zal ongetwijfeld kloppen voor bepaalde toestanden in bepaalde context, maar ze is door haar algemeenheid en ongenuanceerdheid (om van de vooringenomenheid nog te zwijgen) totaal onbruikbaar als basis voor uitspraken in concrete dossiers.

Waardeloos dus. Échte argumenten a. u. b.!

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor willem_betz » 19 apr 2016, 17:56

Ice,
ga eens kijken op de website van skepp en lees wat de bedoeling is van deze vereniging, en dus ook van dit forum (verkort): het onderzoeken, verzamelen van informatie en bespreken van beweringen die in tegenspraak lijken met de huidige wetenschappelijke kennis, en de resultaten bekend maken.
Het lijkt alsof jij een probleem of meningsverschil had met een psychiater en daarover een robbertje wil uitvechten of klagen. Je lijkt het te willen uitbreiden naar alle psychiaters of de psychiatrie in het algemeen ?
Dergelijke onderwerpen zijn al meermaals op dit forum besproken, en toegestaan omdat het een informatieve meerwaarde kon hebben voor lezers die niet in dat persoonlijke conflict betrokken zijn.
Als aanleiding om deze topic te starten gebruikte je de definitie van de woorden patiënt en cliënt zoals die in een artikel in artikel of opiniestuk in Medisch Contact stonden. Ook ikzelf vind zijn definities niet zo goed en zeker onvolledig, want ook een cliënt kan een hulpzoekende zijn bij een expert, bijv bij een advocaat, maar die spreekt over zijn cliënt en hoort niet graag klant. Zullen we nu een potje gaan emmeren over het taalkundig onderscheid tussen klant en cliënt ?
Dan verglijdt het gesprek naar "ziekte-inzicht" en hoe meer je daarover fulmineert hoe duidelijker het wordt dat je daar een probleem hebt en dat die patient-client discussie maar een aanleiding of excuus was om een robbertje te vechten met de psychiatrie.
Ik zal zeker niet beweren dat een psychiater altijd gelijk heeft, in mijn praktijk als arts heb ik daar enkele flink geschifte mannetjes ontmoet, maar anderzijds ben ik ook niet zomaar bereid elke psychotische patiënt zomaar op zijn woord te geloven, want door de aard van hun ziekte hebben ze dikwijls een ernstig probleem met het kennen van de werkelijkheid. In probabiliteit uitgedrukt zal het percentage problemen in de groep psychotici wel veel hoger liggen dan in de groep psychiaters. Probabiliteit is belangrijke informatie, maar is niet gelijk aan zekerheid ! Wie dat onderscheid niet wil zien is op weg naar racisme, fascisme enz...
Het is om meerdere redenen niet gewenst of mogelijk om op dit forum medische of psychische persoonlijke gevallen te beoordelen, wegens gebrek aan info en gevaar voor de privacy.
Dus er is geen plaats voor domme fanatieke beweringen op dit forum: dus niet de patiënt heeft altijd gelijk, en ook niet de psychiater of arts heeft altijd gelijk.
Wie hier wil posten moet toch wel eerst eens overwegen of zijn bericht enig nut heeft voor anderen, die niet betrokken zijn.
willem_betz
Beheerder

Keer terug naar Wetenschap