gedachte-experiment

Wetenschapsfilosofie en kritische vraagstukken. De grenzen van de wetenschap, de relevantie van de filosofie, kloneren, eugenetica, euthanasie, abortus, vrijheid en determinisme van de mens, ...

gedachte-experiment

Berichtdoor Igor » 18 jul 2015, 20:30

"Geloven in iets/iemand dat/die niet bestaat" versus "Niet geloven in iets/iemand dat / die wel bestaat".

Via een een gedachte-experiment op basis van de 2 bovenstaande uitdrukkingen en gebruik makend van een hermitische matrix kan men het "bestaan van iets/iemand" altijd hypothetisch bewijzen.

Kan iemand dit illustreren?
Igor

Re: gedachte-experiment

Berichtdoor Kristof » 19 jul 2015, 09:48

Igor,

Wat heeft een Hermitische matrix hiermee te maken?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Hermitische_matrix

Kun je zelf niet iets illustreren?
Voor mij is dit postmodernistisch gelul.

Kristof
For me, it is far better to grasp the Universe as it really is than to persist in delusion, however satisfying and reassuring.
Carl Sagan - RIP
http://www.carlsagan.com/
Kristof

Berichtdoor Igor » 20 jul 2015, 09:10

Kristof,

Kent u Alex Sinowjew ?

Ik las een citaat uit een van zijn laatste werken. Spijtig genoeg ken ik de titel niet meer. Ik herinner mij alleen dat hij bepaalde bewerkingen deed met de 2 data om tot een "bewijsbare hypothese" te komen.

Ik zoek verder .....
Igor

Berichtdoor JanC » 20 jul 2015, 17:59

Je kan nooit bewijzen dat iets/iemand niet bestaat. Er bestaat dus altijd een kans, hoe waanzinnig klein ook, dat dat iets of iemand toch zou bestaan. Hypothetisch kan alles bestaan.
Maar wat is nu de meerwaarde van deze gedachte?
JanC

Berichtdoor Vegamobiel » 20 jul 2015, 18:21

Je kan nooit bewijzen dat iets/iemand niet bestaat.

Dat moet je ook niet doen!
Je moet kunnen aantonen dat iets/iemand wel bestaat.
Kan je dat niet wil dat natuurlijk niet zeggen dat het niet bestaat maar de kans is zeer groot

Jb
Spelfouten worden niet gemaakt, maar door mensen uitgevonden!
Vegamobiel

Berichtdoor Kristof » 20 jul 2015, 18:54

Igor schreef:Kristof,

Kent u Alex Sinowjew ?

Ik las een citaat uit een van zijn laatste werken. Spijtig genoeg ken ik de titel niet meer. Ik herinner mij alleen dat hij bepaalde bewerkingen deed met de 2 data om tot een "bewijsbare hypothese" te komen.

Ik zoek verder .....

Alexander Alexandrowitsch Sinowjew citaat:

„Wenn sie mich 1939 zum Tode verurteilt hätten, wäre das die richtige Entscheidung gewesen. Ich hatte geplant, Stalin zu töten und das war ein Verbrechen, oder? Als Stalin noch lebte, sah ich das anders, aber jetzt, wo ich das ganze Jahrhundert überblicken kann, sage ich: Stalin ist die größte Persönlichkeit dieses Jahrhunderts gewesen, das größte politische Genie. Ein wissenschaftlicher Standpunkt jemanden gegenüber, muss nicht dem persönlichen Verhalten entsprechen.“ :? :roll:

Kristof

P.S. Het zal een van deze titels zijn geweest:

- Über mehrwertige Logik. Ein Abriß. Übersetzt und herausgegeben von H. Wessel. Berlin/ Braunschweig/ Basel 1968.
- Komplexe Logik. Grundlagen einer logischen Theorie des Wissens. Übersetzt und herausgegeben von H. Wessel. Berlin 1970.
- mit H. Wessel: Logische Sprachregeln. Eine Einführung in die Logik. Berlin 1975.
- H. Wessel (Hrsg.): Logik und Sprache der Physik. Berlin 1975. (ik vermoed deze)
For me, it is far better to grasp the Universe as it really is than to persist in delusion, however satisfying and reassuring.
Carl Sagan - RIP
http://www.carlsagan.com/
Kristof

Keer terug naar Filosofisch-kritische beschouwingen