Mythes en 'advies' bij zwangerschappen en baby's

Over ggo's, kernenergie, Kyoto, het klimaat, bio-industrie, vitaminen, dieet, etc...

Mythes en 'advies' bij zwangerschappen en baby's

Berichtdoor Tuneboy » 23 dec 2014, 00:11

Als ik mensen in mijn omgeving zie die zwanger zijn of kleine kinderen hebben valt het mij op welke gigantische brok informatie ze steeds via alle mogelijke kanalen naar hun hoofd geslingerd krijgen.
Een zwangerschap lijkt na kanker wel de belangrijkste aandoening die onderhevig is aan kwakzalverij, of heeft dat meer met mijn leeftijdscategorie te maken? (25-35) :wink:

Reden van dit topic: Wie heeft er anekdotes, ervaringen, interessante artikels waaruit moet blijken welke mythes en halsstarrig advies er zoal verkeerdelijk rond gaat? ivm voeding, opvoeding, behandeling van moeder en kind.
Ik denk dan aan algemeenheden als de zin en onzin van verrijkte melk (de zogenaamde "groeimelk"), het innemen van extra vitaminen tijdens zwangerschap, de schadelijkheid van alcohol tijdens de zwangerschap, de invloed van opvoeding in vroege stadia op het latere leven, de invloed van suiker, de ADHD/ADD/Dyslexie-hype van het moment, speciale matrassen tegen wiegendood...
Is bijvoorbeeld de immer heilige "kind en gezin" echt de meest betrouwbare bron van informatie? Of worden zij ook gestuurd vanuit de voedings-, medicijnen-, supplementen-, en babyspullenindustrie?
Tuneboy

Re: Mythes en 'advies' bij zwangerschappen en baby's

Berichtdoor willem_betz » 23 dec 2014, 01:17

Wat je vraagt is wel heel uitgebreid. Over Kind en Gezin heb ik wel een anekdote: een baby met wat luieruitslag en een ongerust moeder werd door de verpleegster naar een homeopaat verwezen, die zeer dure EAV testen afnam, (een staafje vasthouden dat verbonden is met de computer, en dan print de computer aan welke voeding het kind allergisch is. De volgende dag was de uitslag verdwenen, gewoon door het papiertje met het homeo-voorschrift op de kast te laten liggen. Waarschijnlijk werkte het via homeo-straling.
De gevaren van roken en alcohol tijdens de zwangerschap: die lijken wel echt te zijn, zij het zeer klein. En een normaal gedoseerde multi-vitamine per dag kan zeker geen kwaad, en vooral foliumzuur slikken tegen spina bifida. Er is nog veel meer.
Geloof je alle nonsens, of sommige niet? Hoe maak je het onderscheid?
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Tuneboy » 23 dec 2014, 09:40

Ja, ik besef wel dat het best een uitgebreide vraag was. Maar zo breng je een discussie op gang hopelijk he;-)
Vind het bijvoorbeeld erg interessant dat ik hoopte dat iemand me bijvoorbeeld ging wijzen op de onzin van dingen als groeimelk, en dat ik al direct uitkom bij een Kind-en-gezin-medewerker die je naar een hocus-pocus-dokter stuurt!
De erg snelle opkomst van dergelijke toestellen waarmee men met een muisklik beweert je volledige gezondheidstoestand te kennen vond ik trouwens al erg schrikwekkend, maar dat dit ook bij baby's toegepast wordt begin ik toch wat wraakroepend te vinden... Geloven die uitvinders daarvan daar feitelijk zelf in? Of zijn dat gewoon sluwe zakenmensen zonder geweten?
Tuneboy

Berichtdoor Heeck » 24 dec 2014, 18:32

Tuneboy schreef: . . . . Geloven die uitvinders daarvan daar feitelijk zelf in? Of zijn dat gewoon sluwe zakenmensen zonder geweten?

Dat doet er niet zoveel toe.
Of je nu wordt beduveld door een onbenul, een al dan niet hoog opgeleide zelfgelover, een geïnspireerde, of door een doorgefourneerde oplichter; de kwalijke effecten komen altijd ten laste van de eindgebruiker.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel, dus MIJDT SPIJT.
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor Tuneboy » 26 dec 2014, 11:22

Dat klopt als een bus.
MAAR, als de kwakzalver er zelf rotsvast in gelooft kun je hem een soort van 'ontoerekeningsvatbaar' verklaren en er een zekere vorm van begrip voor opbrengen. Toch?
Terwijl iemand die verduiveld goed weet dat hij enkel wat zilverpapier en macaroni op zijn keukenmixer geplakt heeft om het te doen lijken op een helende machine, puur omwille van de winst toch echt een pure crimineel is.
Beetje hetzelfde verschil dan iemand dood rijden omdat je hem simpelweg niet gezien hebt, of iemand doodrijden omdat je vond dat hij maar simpelweg niet de straat had moeten oversteken. Zelfde resultaat, maar in mijn ogen wereld van verschil.
Maar we wijken af, blijkbaar niet al te veel mensen met skeptische verhalen i.v.m. infantielen. Misschien wel een goed teken:-)
Tuneboy

Berichtdoor Renate » 26 dec 2014, 11:58

En waar leg je de grens? Weet de kwakzalver echt niet dat hij kwakzalft, of wil hij het gewoon niet weten, onder het motto "m'n cliënten zijn tevreden, dus ik moet iets goed doen", ondanks het feit dat hij met enig zoekwerk uit kan vinden dat er voldoende kritiek is op z'n kwakzalverij en dat goede onderzoeken hebben uitgewezen dat het een en ander niet werkt. Is er een excuus voor het dragen van oogkleppen?

En daar zit het verschil tussen iemand moedwillig doodrijden en iemand niet gezien hebben. Dat is namelijk wel degelijk een mogelijkheid.

Voor het dragen van oogkleppen, omdat de cliënten tevreden weg gaan is nauwelijks een excuus mogelijk. Ik ga er niet van uit dat kankerkwakzalvers echt zo cynisch zijn dat ze willens en wetens mensen oplichten. Ze weigeren echter in te zien dat ze fout zitten met hun theorieën, omdat ze oogkleppen dragen en dat vind ik net zo kwalijk. Ze hebben een theorie ontwikkeld, of overgenomen van iemand anders, misschien deels gebaseerd op in vitro onderzoek en blijven daarin volharden, ondanks onderzoeken waarin is aangetoond dat ze fout zitten.
Renate

Berichtdoor Heeck » 26 dec 2014, 12:04

Tuneboy schreef:Dat klopt als een bus.
MAAR, als de kwakzalver er zelf rotsvast in gelooft kun je hem een soort van 'ontoerekeningsvatbaar' verklaren en er een zekere vorm van begrip voor opbrengen. Toch?
Terwijl iemand die verduiveld goed weet dat hij enkel wat zilverpapier en macaroni op zijn keukenmixer geplakt heeft om het te doen lijken op een helende machine, puur omwille van de winst toch echt een pure crimineel is.
Beetje hetzelfde verschil dan iemand dood rijden omdat je hem simpelweg niet gezien hebt, of iemand doodrijden omdat je vond dat hij maar simpelweg niet de straat had moeten oversteken. Zelfde resultaat, maar in mijn ogen wereld van verschil.
Maar we wijken af, blijkbaar niet al te veel mensen met skeptische verhalen i.v.m. infantielen. Misschien wel een goed teken:-)

Tuneboy,

Het hangt er vanaf in welke rol je jezelf zet.
Jij kan als slachtoffer wel denken dat de kwak ontoerekeningsvatbaar is, maar als de samenleving dat niet vindt dan heb jij een dubbel probleem.
Ook kan jij als slachtoffer vinden dat de kwak een pure crimineel is, maar als de samenleving daar niet in meegaat, wat dan?

Hier in NL hoef je tegen een medium geen klacht meer in te dienen omdat de rechter al vindt dat iedereen die zich met een medium inlaat er mee bekend moet zijn dat het geen zuivere koffie kan zijn.
Verder zal de kwak altijd beweren dat hij/zij heilig gelooft, want anders bestempelt die zichzelf tot crimineel en dat is dom.

Bruggetje naar bakersprookjes: Welke help je mee in stand houden en welke zijn geen zuivere koffie.

Roeland
PS
Zie ook:

http://www.skepsis.nl/blog/2014/05/zwar ... e-rechter/
http://shambalans.nl/zwarte-zalf-3
http://www.meditecheurope.nl/zwarte-zalf.php
http://www.ninefornews.nl/zwarte-zalf-s ... nder-vuur/

en wat doet Tineke van den Berg en wat vinden anderen?
http://www.sundancer.nl/overons
http://www.wanttoknow.nl/overige/de-hek ... arte-zalf/

R.
Begrip is een waan met een warm gevoel, dus MIJDT SPIJT.
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor willem_betz » 26 dec 2014, 15:09

Tuneboy,
doe eens een Google naar "medical myths", je krijgt een zeer rijke oogst, er zijn er echt goede bij.
Maak dan eventueel eens een keuze.
De meeste daarvan zijn helemaal niet verbonden met enig persoonlijk gewin van een verkoper.
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Tuneboy » 28 aug 2015, 09:41

Bedankt alleszins al voor deze info.
Inmiddels is het kind in kwestie geboren en is ie gezond en wel.

Al bij al valt het totnogtoe erg goed mee hoe veel kwakzalverij we krijgen toegestopt. Ik had het eerlijkgezegd erger verwacht.
Aan de andere kant moet ik ook toegeven dat ik nog erg veel vertrouwen heb in hetgeen ziekenhuizen, vroedvrouwen, pediaters, etc... ons vertellen en proberen we hun advies zo goed mogelijk te volgen, ookal heb ik van geen van deze dingen zelf echt kunnen uitvogelen of het nu al dan niet wetenschappelijk onderbouwd is. Dit gaat dan veelal wel om kleine dingen zoals de zit-/lighoudingen, tijdstippen van eten en slapen, temperaturen en hoeveelheden van voeding en badwater, zalfjes voor de poep;-p en zo meer...

Tot gisteren... het eerste bezoek aan Kind&Gezin.
Deze organisatie is bij veel ouders reeds berucht omdat ze vaak dingen verlangen van de ouders die in praktijk niet haalbaar zijn, of de nachtrust in de weg kunnen staan. Ik was altijd van (niet onderbouwde) mening dat dit kwam doordat Kind&Gezin enkel de pure wetenschap volgde en niet steeds naar het menselijke aspect keek. Maar wat blijkt nu, het is net omgekeerd.
Toen we vroegen of er aan die vervelende 'krampjes' iets te doen was kregen we van de 'dokter' een middeltje mee op basis van Kamille. Omdat ik als doorwinterde skepticus niet zomaar alle kruiden blindelings vertrouw besloot ik de bijsluiter te lezen en bleek het tot mijn verbazing nog om een homeopatisch middel te gaan ook!
Homeopathie werkt vaak erg goed bij volwassenen, omdat het placebo-effect in werking treedt. Een volwassene snapt immers dat ie net een geneesmiddel tegen krampjes heeft gekregen. Maar een baby van drie weken???

Gaan ze voor ergere klachten misschien overstappen op duivel-uitdrijvingen?

Ik heb mijn verontwaardiging reeds geuit via e-mail en zal hun reactie hier zeker meedelen.
Tuneboy

Berichtdoor willem_betz » 28 aug 2015, 14:19

Dit is niet de eerste keer dat er vanuit K&G naar homeopathie of kwakzalverij wordt verwezen. Soms zelfs naar een homeo-kinderarts die zgn allergieën behandelt na "diagnose" met een EAV machine.
Dat gebeurde wel door de verpleegkundige (of was het kinderverzorgster of een niet gediplomeerde vrijwilligster ?)
Laat eens weten of het een arts was en welk antwoord je kreeg van K&G.
Placebo's kunnen lijken te "werken" bij baby's omdat ze de ongeruste ouders kalmeren, de kwaal kreeg een naam er er wordt iets voor gedaan. :wink: (idem voor huisdieren)
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Tuneboy » 03 sep 2015, 13:01

Blijkbaar is kind&gezin dus helemaal niet zo wetenschappelijk onderbouwd dan ik hoopte en hangt alles er dus van af welke medewerker/vrijwilliger je voor je neus hebt.
Ik vind dit vooral verontrustend omdat zij toch wel in contact komen met (ruw geschat) zowat 100% van alle Vlaamse ouders en kinderen. Zij hebben dus toch een niet verwaarloosbare impact op de toekomst van ons land.

Het antwoord van K&G zelf luidt als volgt:

Je stuurde ons een mailtje omtrent de dienstverlening.
We vinden het spijtig dat dit voorval zich heeft voorgedaan.
Indien jullie dit wensen, kan dit ook als klacht besproken worden.
Dit kan door ons meer gegevens te bezorgen, dan kunnen we intern de opmerking doorgeven.
Indien jullie het rechtstreeks willen melden via onze klachtendienst, kan dit ook via het volgende nummer 02 533 14 14 of via het mailadres klachtendienst@kindengezin.be
Indien er bijkomend vragen zijn, mogen jullie ons ook steeds contacteren via het onderstaande nummer.
Graag tot een volgende keer.
Met vriendelijke groeten,
Kind en Gezin-Lijn

Tja, misschien dat ik dit toch maar beter naar Maggy de Block rechtstreeks stuur.

Ondertussen van onze apotheker een flesje met probiotica gekregen (melkbacterien als ik me niet vergis). Lijkt op het eerste zicht ook niet echt het gewenste resultaat te hebben maar er zitten tenminste werkzame stoffen in :)

De apotheker zat er (aan zijn gezicht te zien) wel een beetje verveeld mee dat ik naar een 'alternatief' voor homeopathie zocht. Ik kan me voorstellen dat hij hier enorme bedragen mee verdient en de homeopathie dus liever niet ziet verdwijnen...
Tuneboy

Berichtdoor willem_betz » 03 sep 2015, 13:50

De apotheker zat er (aan zijn gezicht te zien) wel een beetje verveeld mee dat ik naar een 'alternatief' voor homeopathie zocht. Ik kan me voorstellen dat hij hier enorme bedragen mee verdient en de homeopathie dus liever niet ziet verdwijnen...

Kan kloppen. De apotheek verdient procentueel veel meer aan de verkoop van homeo dan aan die van echte medicijnen.
willem_betz
Beheerder

Keer terug naar Milieu & Voeding