Even voorstellen

Even voorstellen...
Niet verplicht, maar het mag.
Liever geen (uitgebreide) discussies hier.

Even voorstellen

Berichtdoor Tom M » 28 sep 2013, 15:17

Al enkele jaren ben ik een onzichtbare lezer van dit forum. Een 60 plusser. Eindelijk heb hier ik iets gepost.

Soms vraag ik me af hoe het is om als atheïst geboren te worden ? Want zelf heb ik de moeilijke maar uiteindelijk wel heel mooie weg afgelegd van gelovig naar.. normale mens.
Het woordje atheïst geeft me een raar gevoel want daarmee wordt er bedoeld dat ik niet in een of meerdere god(en) geloof. Waarom zou ik mezelf benoemen met een woord waarmee een onrechtstreekse verwijzing gegeven wordt dat anderen in iets geloven? Noem me gemakshalve toch maar een atheïst. Het woord is goed ingeburgerd, gekend en het dekt de lading. :-)

Het is klassiek: ik kom uit een typisch Vlaamse familie, met enkele tante nonnekes en zo, maar ik ben langzamerhand weggegroeid van deze leefwereld.
Er is geen plaats meer voor een god meer in mijn leven. De dagen dat ik dat ontdekt heb was dat een hele opluchting, een goed gevoel. Geen juk meer maar een klare kijk.
Alhoewel die klare kijk toch dagelijks bijgeschaafd wordt door meer kennis en wetenschap. Daarom heeft dit forum, en anderen, me goed geholpen.

En nadat ik de door mijn opvoeding meegekregen godsdienst beetje bij beetje door de achterdeur weggewerkt heb, hoop ik dat er me, langs de grote voordeur, geen nieuwe godsdienst meer door mijn strot geramd wordt.
"Moraal is het juiste doen, ongeacht wat je gezegd wordt. Religie is doen wat je gezegd wordt, ongeacht wat juist is." H.L. Mencken
Tom M

Re: Even voorstellen

Berichtdoor Tom M » 26 jul 2014, 01:35

Bericht:
'k Dacht dat het hier leerzaam zou zijn.
Sorry! Dit is het einde hier. Ik ben weg.
Ik ben weg als ingelogde en vooral als meelezer.
De binnenkant van de aardbol interesseert me niet. Eindeloos onnozele teksten lezen van trollen ook niet. Ze zijn even hol als zijn aardbol.
Het feit dat leden van Skepp, vanwaar ik verwacht dat ze toch slimmer en geleerder zijn dan mij, zich eindeloos bezig houden met trollen, verwart me.

Sorry! Dit is het einde hier. Ik ben weg.
'k Ben wel niet "geleerd" zoals jullie. Maar ik mis jullie gezond boerenverstand :!: :!: :!:
Of zie ik iets over het (mijn) hoofd?

Gelieve niet te antwoorden op dit bericht. Jullie hebben op mijn "even voorstellen" ook helemaal niet geantwoord.
Niet dat ik dat erg vind. Trollen zijn dus wel duizend keer meer jullie aandacht waard.

Jammer.
Skepp was een ankerpunt in mijn leven. Nu is het een losgeslagen boei.

Tom

Nog een tip: Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with their stupid experience.
Tom M

Berichtdoor Sofie » 26 jul 2014, 12:39

Beste Tom,
Voor zover je nog ingelogd blijft, even een korte reactie van mijn kant. Ik ben nieuw op dit forum sinds een dag of 4 en veel interessants staat er inderdaad niet op. Dat is ongoochelend, maar soit.
Ik ga graag even in op je vraag over "als atheïst geboren worden":
De juiste term voor iemand die geen enkele geloofsovertuiging aanhangt, is eigenlijk "agnosticus". Een "atheïst" is gewoon iemand die niet in een god (Grieks: theos) gelooft, maar die kan wel in "iets" geloven. (Wist je dat "ietsisme" een bestaand woord is?) Een agnosticus gelooft nergens in. Ik denk dat je heel ver zal mogen zoeken om iemand te vinden die zonder godsbeeld is opgegroeid, toch zeker in Europa. Maar naast christenen, hindoes en islamieten zijn er wel nog de boeddhisten: die hebben geen god. Boeddha was een boodschapper, een mens, geen godheid. Dus aan hen kan je het eens vragen. Boeddhisten geloven dat wij allemaal druppels zijn in één zee en dat we onze perfecte staat bereiken als onze identiteit opgaat in die zee: dat is het moment waarop we het nirvana bereiken.
Groetjes,
Sofie
Sofie

Berichtdoor Jinny » 26 jul 2014, 13:12

Ik ben als atheïste geboren, en ik ben blij dat ik de rariteit van religie in mijn jeugd niet heb moeten meemaken.
Glaube heißt nicht wissen wollen, was wahr ist.

Future World

73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put amsat dot org behind the call
Jinny

Berichtdoor Blueflame » 26 jul 2014, 13:26

Beste Tom M,

als we je ontgoocheld hebben, dan spijt mij dat ten zeerste.
Toch even 2 zaken.
Er is een verschil tussen de site [http://www.skepp.be] en dit forum. Op de site staat nergens onzin. Slechts artikels die alle, elk op hun manier, iets leerrijks willen bijbrengen. Hetzelfde geldt voor het tijdschrift.

Het forum probeert een brug te bouwen tussen de sceptische wereld en de wereld waar kritiekloos de grootste onzin wordt uitgekraamd en probleemloos wordt geslikt.

Een brug bouwen ...... de brug is dus niet af.
Enkele vrijwilligers spannen zich wel naar best vermogen (en beschikbare vrije tijd) in om regelmatig hun steentje bij te dragen. Soms is de aangedragen steen niet zo goed bruikbaar. Vaak zet iemand zich dan wel in om de steen bij te schaven, zodat de brug toch weer wat solider wordt en verder kan afgewerkt worden. Is de steen te ruw, dan wordt de steen weggegooid. De steen, maar niet de aandrager van de steen.
Misschien heb je kinderen? Dan zal je dit zeker begrijpen.

Wat dat gezond boerenverstand betreft. Daar hebben we het op dit forum ook al over gehad, maar een definitie bleek verre van evident. [http://forum.skepp.be/viewtopic.php?f=3&t=3070&p=87146&hilit=gezond+verstand#p87146] .
Kan jij een goede definitie geven? Ik durf te wedden dat dat tegenvalt.

Met vriendelijke groeten,
het ga je goed.

Blueflame,
forumadmin.
Nonsense is our core business
Blueflame
Site Admin

Keer terug naar Gastenboek