Moderne frenologie

Aardstralen, wateraders, wichelroeden, leylijnen, Loch Ness, hypnose, UFO-meldingen, complottheorieën, het Mars gezicht, buitenaardse wezens, aliens, buitennatuurlijk graancircels, de Yeti, ...

Moderne frenologie

Berichtdoor Renaat » 20 mei 2014, 09:06

Renaat

Re: Moderne frenologie

Berichtdoor Renate » 20 mei 2014, 10:39

Grappig dat mensen die op een gegeven moment in iets vreemds gaan geloven, vaak aangeven dat ze altijd heel nuchter en wetenschappelijk ingesteld waren, waarna ze zich toch in laten pakken. Willen ze zich daarmee enige legitimiteit geven?
Renate

Berichtdoor Renaat » 20 mei 2014, 11:46

Renate schreef:Grappig dat mensen die op een gegeven moment in iets vreemds gaan geloven, vaak aangeven dat ze altijd heel nuchter en wetenschappelijk ingesteld waren, waarna ze zich toch in laten pakken. Willen ze zich daarmee enige legitimiteit geven?

Ik vermoed het. Bovendien zijn er sowieso heel weinig mensen die van zichzelf zullen vinden dat ze naïef en goedgelovig zijn. De grote meerderheid van de mensen denken dat ze beter dan gemiddeld kunnen autorijden. De grote meerderheid denkt vermoed ik ook dat ze meer 'gezond verstand' hebben dan gemiddeld en de grote meerderheid denkt waarschijnlijk ook dat ze nuchterder zijn dan de gemiddelde medemens.

Renaat
Renaat

Berichtdoor Renate » 20 mei 2014, 17:20

Renaat schreef:
Renate schreef:Grappig dat mensen die op een gegeven moment in iets vreemds gaan geloven, vaak aangeven dat ze altijd heel nuchter en wetenschappelijk ingesteld waren, waarna ze zich toch in laten pakken. Willen ze zich daarmee enige legitimiteit geven?

Ik vermoed het. Bovendien zijn er sowieso heel weinig mensen die van zichzelf zullen vinden dat ze naïef en goedgelovig zijn. De grote meerderheid van de mensen denken dat ze beter dan gemiddeld kunnen autorijden. De grote meerderheid denkt vermoed ik ook dat ze meer 'gezond verstand' hebben dan gemiddeld en de grote meerderheid denkt waarschijnlijk ook dat ze nuchterder zijn dan de gemiddelde medemens.

Renaat

Nee, maar vaak zijn er wel mensen die zeggen dat er meer is tussen hemel en aarde, of die vinden dat de wetenschap nog niet alles kan verklaren, of dat wetenschap ook maar een mening is. Niemand zal zichzelf negatieve kwalificaties toedichten, maar in dit geval roept iemand dus dat ze helemaal niets met zweverig gedoe heeft en dat ze heel wetenschappelijk ingesteld is. Dat is ergens weer het andere uiterste, hoewel je dat soort figuren ook wel in skeptische kringen tegenkomt. Ze noemen zich skeptisch, maar als ze zelf een ervaring hebben, die zich niet wetenschappelijk laat verklaren (althans niet in hun ogen) zijn ze toch wel overtuigd dat er misschien toch iets in zit.
Renate

Keer terug naar Fictie of werkelijkheid?