SKEPP verhoogt Sisyphus prijs tot 1.000.000 EURO

Mediaberichten, Debatten, lezingen, dingen die door tijdsdruk dringend zijn, ....

SKEPP verhoogt Sisyphus prijs tot 1.000.000 EURO

Berichtdoor Blueflame » 29 sep 2012, 22:21

Publicatiedatum:
28/09/2012
Bron:
SKEPP vzw

De Sisyphus Prijs van €10.000 wordt vanaf 1 oktober 2012 opgetrokken tot 1 000 000 euro (één miljoen euro) voor de duur van één jaar.

SKEPP is principieel bereid elke ernstige bewering over vreemde of paranormale eigenschappen te onderzoeken en mensen te testen die beweren over zulke vermogens te beschikken. Wie kan aantonen dat hij/zij over paranormale vermogens beschikt of claims kan hard maken die onmogelijk zijn volgens de huidige wetenschappelijke kennis, ontvangt van SKEPP vzw de som van 1.000.000 euro. Enkel beweringen waarvan het resultaat objectief kan vastgesteld worden, komen in aanmerking voor de test. Elke test moet zo opgevat worden dat het resultaat duidelijk is en niet vatbaar is voor enige betwisting, of dat erover moet gestemd worden. We zullen indien nodig u daarmee helpen en adviseren.
Dit bedrag werd voor de duur van één jaar gedeponeerd bij een Belgische notaris.

Het reglement is te vinden op http://www.skepp.be
Deze actie wordt gelijktijdig gelanceerd in gans Europa

De kandidaten moeten eerst een schiftings- of pre-test afleggen in eigen land, daar kunnen ze al 500 euro mee winnen en toegang tot de grote test.

ref.: http://skepp.be/nieuws/skepp-verhoogt-s ... 00000-euro

Mvg.
Nonsense is our core business
Blueflame
Site Admin

Re: SKEPP verhoogt Sisyphus prijs tot 1.000.000 EURO

Berichtdoor Planoudes » 28 nov 2012, 16:42

Ik was me er niet van bewust dat Skepp zo rijk is. Ik had altijd de indruk dat deze vzw met moeite de eindjes aan elkaar kan knopen.
Tantum religio potuit suadere malorum
http://atheistmovies.blogspot.com/
Planoudes

Berichtdoor Blueflame » 28 nov 2012, 17:12

Planoudes schreef:Ik had altijd de indruk dat deze vzw met moeite de eindjes aan elkaar kan knopen.

Dat is wat overdreven, maar SKEPP is inderdaad alles behalve rijk.
Voor deze prijsverhoging kon SKEPP rekenen op een Mecenas.

Mvg.
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor Gps » 29 nov 2012, 01:59

Ik ga gelijk weer oefenen. :mrgreen:

http://www.kwebbel.net/helderziend/

Bij eerdere pogingen had ik er vier tot zes goed.

Twee dagen terug had ik er ineens 9 goed.

Uitslag test, onbepaald.
( bij 4-6 krijg je: u bent niet helderziend )
Zou het dan toch ?

Even heel serieus, als ik echt goede scores ga halen, dan kom ik hier zeker op terug.

25 vragen,5 keuzes, dus bij blind gokken, moet je er 5 goed hebben.
Maar als je helderziend bent, dan zou je er toch gewoon 25 goed moeten hebben ?

Waarom deze test ?
Die test zit me heel erg dwars.
In de periode dat ik helemaal in de new age was, deed ik die test ook een keer.
Uitslag: U bent niet helderziend.
Ik werd heel erg boos, wat nou ik ben niet helderziend?
test opnieuw gedaan, 1e fout, 2e goed 3e goed 4e goed 5e goed 6e goed. ik realiseer me ineens dat ik er al 5 op rij goed heb, en de rest was fout.

Nu weet ik dat het statisch niets zegt dat je er 5 op rij goed hebt, maar het is wel de reden waarom die test mij niet los laat.
word vervolgt ?

Tot slot een serieus vraag. Is deze test geschikt ?

Edit: Net weer een poging gedaan. 8 goed, misschien morgen weer een poging.
( uitslag niet helderziend)
Gps

Berichtdoor Oude Belg » 12 jan 2013, 12:22

Planoudes schreef:Ik was me er niet van bewust dat Skepp zo rijk is. Ik had altijd de indruk dat deze vzw met moeite de eindjes aan elkaar kan knopen.

Je kan je tegen dit risico (het moeten uitreiken van de prijs) verzekeren. Ik kan me niet voorstellen dat de premie erg hoog zal zijn.
Oude Belg

Berichtdoor Nederlander » 12 aug 2013, 10:34

Mag ik ook een beetje?
The happiness of the bee and the dolphin is to exist. For man it is to know that and to wonder at it.
Jacques Yves Cousteau.
Nederlander

Berichtdoor Oude Belg » 12 aug 2013, 16:21

Nederlander schreef:Mag ik ook een beetje?

Je krijgt alles. Indien je kan bewijzen dat je zelfstandig kan zweven o.i.d, tenminste.
Oude Belg

Berichtdoor Renate » 12 aug 2013, 16:50

Oude Belg schreef:

Je krijgt alles. Indien je kan bewijzen dat je zelfstandig kan zweven o.i.d, tenminste.

Dat is niet eerlijk, dat kan niemand.
Renate

Berichtdoor bramati » 12 aug 2013, 17:50

Oude Belg schreef:

Als je zo een test wilt doen, hoelang moet je dan aan 1 stuk door zweven om die 1.000.000EUR te krijgen? Is 10 seconden genoeg?
bramati

Berichtdoor Blueflame » 10 sep 2013, 21:04

Uit de media:

Paranormaal experiment faalt: niemand aan de haal met één miljoen euro

Een jaar nadat de Studiekring voor de Kritische Evaluatie van Pseudowetenschap (SKEPP) één miljoen euro uitloofde voor wie zijn paranormale claims hard kan maken, blijkt dat geen van de 30 deelnemers de opdracht kon volbrengen.

Na het doorlopen van een aanmeldingsprocedure vond in Vlaanderen uiteindelijk één controleproef plaats, in Nederland twee en in Duitsland drie. Een wichelroedeloper haalde in ons land een resultaat van 8 op 14, terwijl 13 op 14 of de kans op een toevalstreffer van 1 op 1.000 vereist was om toeval of gokken uit te sluiten.

"In Nederland was er een absurde claim: een buikspreker bewoog zijn mond niet, maar niemand hoorde ook maar iets", aldus Johan Torfs, bestuurslid bij SKEPP en coördinator van de tests. Iemand die tien woorden uit een gesloten omslag uit een woordenboek zou wichelen, haalde helaas nul op tien. Een telepathische 'zender' kon niet getest worden, bij gebrek aan ontvanger.

Scepticus
"Bij het mislukken werd geschermd met het eeuwige argument dat paranormale effecten verdwijnen van zodra een scepticus erop staat te kijken", aldus Torfs. Hij vindt het ook eigenaardig dat er uiteindelijk weinig kandidaten ingingen op de oproep. "Moet ik daaruit afleiden dat er meer te verdienen valt met hun job dan één miljoen euro op een voormiddag om de beweringen te bewijzen?" Verschillende kandidaten haakten ook af toen duidelijk werd dat maatregelen getroffen werden om toeval of bedrog uit te sluiten.

Torfs benadrukt dat hij de personen die deelnamen allerminst belachelijk wil maken. "We willen alleen onderzoeken of de straffe beweringen in gecontroleerde omstandigheden waargemaakt kunnen worden. En dat bleek nooit te lukken."

© De morgen, http://www.demorgen.be, http://www.demorgen.be/dm/nl/994/opmerkelijk/article/detail/1702105/2013/09/10/Paranormaal-experiment-faalt-niemand-aan-de-haal-met-een-miljoen-euro.dhtml, 10/09/13, 16u13 − Bron: Belga
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor Gps » 11 sep 2013, 02:07

Dit sluit toch wel erg aan bij mijn persoonlijke ervaringen.

Ik spreek regelmatig andere mensen, die ervaring hebben, net als de mijne, maar hun beweren dat ze het kunnen sturen.
Mij is dat nog niet één keer gelukt.

Het is inmiddels jaren geleden, maar één ervaring blijft mij als techneut dwars zitten.

Ik zie terwijl ik wakker ben, ineens een soort filmpje ? afspelen. Of moeten we het een visioen noemen?
Ik zie o.a twee mensen de trap op komen, maar ik wist zeker dat er meer mensen waren. :?

Dat zat me enorm dwars, want ik stelde mezelf de vraag, hoe ik kon weten dat er meer mensen waren?
De gedacht dat ik ben gek geworden was kwam meteen bij me op.
Ten eerste al dat ik een filmpje zag, terwijl ik wakker was.

Een week of drie later gebeurd er precies wat ik zag, en omdat ik dat filmpje nog niet vergeten was, liep ik de gang op, om te kijken hoeveel mensen er waren.
Het waren er drie. :lol:

Maar dit gebeurde dus volkomen spontaan.
Elke poging die ik onderneem om dit op te roepen faalt.

Inmiddels heb ik er vrede mee. Veel mensen weigeren dit te geloven, en de rest ziet het als een bewijs, voor paranormale gaven.

Ik weet nog steeds niet goed wat ik er van denken moet.

De wetenschappers leggen het uit als dat mijn geheugen faalt. En ik dingen met elkaar in verband breng, die geen verband hebben.
Voor mij persoonlijk is deze uitleg niet aanvaardbaar.
Want omdat het filmpje me meteen al dwars zat, ( door de gedachte dat ik gek geworden was ) weet ik ook nu nog precies wat er in dat filmpje gebeurde.

De vraag die mij wel nog steeds bezig houd, als dit een bewijs is van paranormale gaven, waarom kan ik het dan niet oproepen ?
Zou het misschien zo zijn dat dit soort dingen gewoon gebeuren, maar dat wij het niet kunnen sturen.
En dan denk ik niet aan de hand van god of zo, maar wel aan kwantum mechanica, die zo als ik het begrijp niet uitsluit dat wij soms de toekomst zien.
Gps

Berichtdoor Renaat » 11 sep 2013, 10:03

Gps schreef:Het is inmiddels jaren geleden, maar één ervaring blijft mij als techneut dwars zitten.

Heb je ondertussen een boekje waarin je al je 'voorgevoelens' opschrijft?

Ik heb als adolescent verschillende ervaringen gehad met 'uit het lichaam treden', maar heb altijd de nuchterheid gehad om te beseffen dat ik nooit echt uit mijn lichaam ben getreden maar mijn ervaring gewoon te maken heeft met bepaalde psychisch en biochemisch fenomenen.

Renaat
Renaat

Berichtdoor Heeck » 11 sep 2013, 10:24

GPS,

Ik leef met je mee; ook mijn gaven zijn onvoldoende om miljonair te worden.
Torfs houdt 'het' met zijn catapsie gewoon tegen.
Uit 2008:
viewtopic.php?p=35452#p35452

Roeland :mrgreen:
Begrip is een waan met een warm gevoel, dus MIJDT SPIJT.
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor Gps » 11 sep 2013, 12:40

Renaat schreef:
Gps schreef:Het is inmiddels jaren geleden, maar één ervaring blijft mij als techneut dwars zitten.

Heb je ondertussen een boekje waarin je al je 'voorgevoelens' opschrijft?

Ik heb als adolescent verschillende ervaringen gehad met 'uit het lichaam treden', maar heb altijd de nuchterheid gehad om te beseffen dat ik nooit echt uit mijn lichaam ben getreden maar mijn ervaring gewoon te maken heeft met bepaalde psychisch en biochemisch fenomenen.

Renaat

Ja ik heb een schrift, Daar heb ik al een paar voorgevoelens in opgeschreven, maar die kwamen niet uit. :)
Laatst bijgewerkt door Gps op 11 sep 2013, 13:33, in totaal 1 keer bewerkt.
Gps

Berichtdoor Gps » 11 sep 2013, 13:32

Heeck schreef:GPS,

Ik leef met je mee; ook mijn gaven zijn onvoldoende om miljonair te worden.
Torfs houdt 'het' met zijn catapsie gewoon tegen.
Uit 2008:
viewtopic.php?p=35452#p35452

Roeland :mrgreen:

:lol:

Als er iemand is die mijn gaven ? tegenhoud dan ben ik het zelf.

Ik weet namelijk nog goed dat ik mezelf weken lang afvroeg.
Maar als wij in de toekomst kunnen kijken, dan ligt deze dus vast ? :wink:

Vanaf het moment dat ik dacht gaven te hebben, was ik veel meer bezig met hoe dat kan, en of hoe dat werkt, als met het gewoon accepteren.
Zo kwam ik ook op dit forum terecht.

Hoe vaak spirituele personen tegen mij al gezegd hebben, waarom zou je het willen bewijzen?
Daar heb ik wel een verklaring voor. Ik sloopte toen ik jong was al dingen uit elkaar, omdat ik wilde weten wat er in zat, en hoe het werkte.

Maar misschien is er nog hoop voor mij.

Ook de dalai lama is geïnteresseerd in kwantum mechanica.
En dat ik daar achterkwam, was voor mij best een steun. Want bij veel spirituele mensen is wetenschap een vies woord.
Het brengt hun namelijk aan het twijfelen.
Gps

Berichtdoor Heeck » 11 sep 2013, 14:45

GPS schreef:Ook de dalai lama is geïnteresseerd in kwantum mechanica.
En dat ik daar achterkwam, was voor mij best een steun. Want bij veel spirituele mensen is wetenschap een vies woord.
Het brengt hun namelijk aan het twijfelen.

GPS,

Waar wordt je dan in gesteund? Door iedereen die in KM is geïnteresseerd?
Leuk daar ga ik half oktober een krappe week cursus in volgen.

Of telt de DL speciaal ?
Dan niet vanwege zijn gaven en het is vanzelf gote winst als hyperspirituelen, dat zijn de zwaargewicht spirituelen die de grens tussen waan en werkelijkheid wat kwijt zijn, eens beginnen met twijfelen aan het betrouwbaarheidsgehalte van hun fantasie.

Roeland

PS
Voor het geval je toevallig in de buurt bent:
Douwe Draaisma presenteert:
Waarom accepteer je in je droom bizarre situaties als volkomen vanzelfsprekend? Hoe ontstaan erotische dromen? Of lucide dromen? En: betekenen dromen iets?
Meer informatie
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor Gps » 11 sep 2013, 18:05

Het is voor mij een steun dat een spiritueel iemand, in wetenschap 'geloofd"
Ik had, tot dat ik dat stukje las, geen idee wat hij van paranormale gaven vind.

Veel mensen die zichzelf zien als spiritueel, komen op mij over als kleine kinderen, die hun vingers in hun oren steken, en beginnen te schreeuwen zodat ze je niet kunnen verstaan.
Op veel para forums, is een kritische vraag stellen, al voldoende om ruzie te krijgen.
Daarom voel ik mij ook niet thuis tussen 80% ? van de zwevers.

Ik denk dat het artikel over de Daila lama een mooi voorbeeld is, waarom ik niet goed overweg kan met veel zwevers.

Ook als er wel paranormale gaven zijn, waarbij ik me nog steeds afvraag, of intuïtie niet een beter woord is, blijft F = m x a gewoon gelden.

Over dromen, tja.
Ik kan de meeste van mijn dromen uitstekend uitleggen.
Dat is een mix van herinneringen, en dingen die er gedurende de dag gebeurd zijn.

En erotische dromen, krijg ik vooral vlak voordat ik wakker word, en nodig naar de wc moet. :)

99,9 % van mijn dromen zijn ook een chaos, en springen van de hak op de tak.

Toch heb ik op dat gebied ook wel een paar vreemde ervaringen.
Zo heb ik heel af en toe wel dromen, die geen chaos zijn, en waarbij ik een vreemd gevoel heb.
Om even in te gaan op één zo een droom.

Ik droom dat ik bij een bedrijf ben waar ik gewerkt heb, en we krijgen een rondleiding.
Ik zeg mensen gedag die ik kende.
Ik kan de groep niet bijhouden, om een reden die mij in de droom niet duidelijk was.
Tijdens de rondleiding, houd een ex collega van mij, een deur voor mij open, omdat ik dus moeilijk liep.

Ik werd wakker en moest lachen om die droom.
Want die ex collega, die de deur voor mij open hielt had nooit bij dat bedrijf gewerkt.

Weken later word ik gebeld door een uitzendbureau.......
Het bedrijf waar ik gewerkt had, en waar ik over droomde wilde mij tijdelijk terug.
We kregen een rondleiding, ik zie weer die mensen die ik in de droom gedag zei, en ik liep ook in de hal waar ik tijdens de droom ook liep.

Waar het echter bizar werd, is dat tijdens de rondleiding een ex collega inderdaad een deur voor mij openhield.
Deze ex collega kende ik nog van Fokker, en niet van het bedrijf waar we toen gingen werken, en waar wij de rondleiding kregen.
En waarom kon ik de groep niet goed kon bijhouden ?
Ik had mij een dag voor dit sollicitatie gesprek verstapt, en had flink spierpijn in me ene been, waardoor normaal lopen, niet goed ging. :lol:

Maar omdat dit met een droom te maken heeft, ben ik in dit geval veel gevoeliger voor de uitleg, dat mijn geheugen een loopje met mij neemt.
Toch zijn een aantal van deze ervaringen er wel de reden van, dat ik niet meer zo zeker ben als eerst, dat paranormale gaven niet bestaan.
Gps

Berichtdoor Heeck » 11 sep 2013, 19:01

GPS schreef:Toch zijn een aantal van deze ervaringen er wel de reden van, dat ik niet meer zo zeker ben als eerst, dat paranormale gaven niet bestaan.

Kan je nagaan hoe een intense ervaring een loopje kan blijven nemen met je verstand en dat zelfs de mond wat snoert.
R.
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor Gps » 11 sep 2013, 22:44

Heeck schreef:
GPS schreef:Toch zijn een aantal van deze ervaringen er wel de reden van, dat ik niet meer zo zeker ben als eerst, dat paranormale gaven niet bestaan.

Kan je nagaan hoe een intense ervaring een loopje kan blijven nemen met je verstand en dat zelfs de mond wat snoert.
R.

Ik kan het laten om een Nederlander van Surinaamse afkomst ( een indiaan ) te quoten.

Je gelooft er niet in, tot dat je het jezelf overkomt. :mrgreen:

Wat dat betreft was het boek dat ik via deze site las zeer interessant.
De inleiding ging er over dat de schrijver spontane paranormale ervaringen buiten beschouwing liet, omdat die niet te testen zijn.
Tot nu toe zitten de schrijfster ? en ik nog helemaal op één lijn.
Gps

Berichtdoor Heeck » 12 sep 2013, 08:15

GPS schreef:Je gelooft er niet in, tot dat je het jezelf overkomt.

Voor sommmigen is die afgang jammer genoeg werkelijkheid.
Hopelijk zal je in de toekomst niet al te grof worden beduveld met je geloof.

Jouw ingebakken vooronderstelling dat ik onvoldoende zou hebben meegemaakt, die klopt overigens ook niet.
Juist vanwege het tegendeel staat "iets geloven omdat ik paf sta" bij mij achter in de rij van alles dat bij Ockham *) geschoren moet worden.

Roeland
*)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ockhams_scheermes schreef: . . . Het scheermes wordt vaak gebruikt als demarcatiecriterium om wetenschap van pseudowetenschap te onderscheiden. Ter verklaring van het uitslaan van de wichelroede bij gebruik door wichelroedelopers wordt bijvoorbeeld wel aangevoerd dat dit een reactie is op de aanwezigheid ter plekke van aardstralen. Ockhams scheermes kan nu worden toegepast door te zeggen dat zolang het niet duidelijk is hoe aardstralen objectief (wetenschappelijk) gedefinieerd of aangetoond moeten worden, het beter is om het begrip überhaupt niet te gebruiken, en alternatieve verklaringen te zoeken die niet van aardstralen uitgaan, bijvoorbeeld onwillekeurige spierbewegingen van de wichelaar.
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor Gps » 12 sep 2013, 15:54

Heeck schreef:
GPS schreef:Je gelooft er niet in, tot dat je het jezelf overkomt.

Voor sommmigen is die afgang jammer genoeg werkelijkheid.
Hopelijk zal je in de toekomst niet al te grof worden beduveld met je geloof.

Jouw ingebakken vooronderstelling dat ik onvoldoende zou hebben meegemaakt, die klopt overigens ook niet.
Juist vanwege het tegendeel staat "iets geloven omdat ik paf sta" bij mij achter in de rij van alles dat bij Ockham *) geschoren moet worden.

Roeland
*)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ockhams_scheermes schreef: . . . Het scheermes wordt vaak gebruikt als demarcatiecriterium om wetenschap van pseudowetenschap te onderscheiden. Ter verklaring van het uitslaan van de wichelroede bij gebruik door wichelroedelopers wordt bijvoorbeeld wel aangevoerd dat dit een reactie is op de aanwezigheid ter plekke van aardstralen. Ockhams scheermes kan nu worden toegepast door te zeggen dat zolang het niet duidelijk is hoe aardstralen objectief (wetenschappelijk) gedefinieerd of aangetoond moeten worden, het beter is om het begrip überhaupt niet te gebruiken, en alternatieve verklaringen te zoeken die niet van aardstralen uitgaan, bijvoorbeeld onwillekeurige spierbewegingen van de wichelaar.

Ik ging er inderdaad van uit, dat je noot dit soort ervaringen had. Sorry.

Over mijn geloof in paranormale gaven, dat is niet zo simpel als het lijkt.
Mijn probleem met het woord paranormale gaven, is ook dat het wel een erg breed begrip is.

Ik ben er ergens van overtuigd, dat wij meer kunnen als de wetenschap tot nu toe kan verklaren.
Maar ik heb ook de overtuiging, dat veel zwevers, er meer achter zoeken dan er is.

Ik ben er redelijk zeker van, dat de wetenschap ooit een verklaring gaat vinden, hoe het kan dat wij soms ineens weten dat er iets mis is met een bekende.
En dan heb ik het niet over coldreading.

Maar dat is slechts een klein onderdeel van wat er allemaal onder het paranormale valt.

Ik heb een erg open mind, en vind het moeilijk om dingen 100% uit te sluiten. Maar ik geloof niet alles wat ik lees over paranormale gaven, en dingen als bewust zijn.

Zo zag ik gisteren een filmpje op you tune over het dubbel slit experiment.
Er is een bepaalde serie, met de naam dr. Qauntum.
Daar worden ingewikkelde dingen simpel uitgelegd.
Maar gisteren bleek er een grapjas, aan één van de filmpjes, een stukje toegevoegd te hebben.

Van het feit, dat als we kijken, het experiment anders uitpakt, werd iets heel anders gemaakt.
Het zou een soort bewijs zijn, dat ons bewust zijn dingen kan beïnvloeden. :lol:

Daar zullen misschien best wel veel mensen intrappen, maar ik dus niet.

Het origineel:
http://www.youtube.com/watch?v=Q1YqgPAtzho

En de versie waar wat bij verzonnen is.

http://www.youtube.com/watch?v=HiAj7S6ko9Q
Gps

Berichtdoor Heeck » 12 sep 2013, 16:54

GPS schreef:Ik ben er redelijk zeker van, dat de wetenschap ooit een verklaring gaat vinden, hoe het kan dat wij soms ineens weten dat er iets mis is met een bekende.
En dan heb ik het niet over coldreading.

Dat jij zo zeker weet dat er een verklaring gaat komen houdt in dat je telepathie nu al geloofwaardig vindt.

Sterkte ermee.

Ik houd er over op,

Roeland
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor Mopje » 16 sep 2013, 08:48

Gps schreef:Daar zullen misschien best wel veel mensen intrappen, maar ik dus niet.

Je gaat wel offtopic. En je dr. Qauntum is zweefkees uit een zweefkezen film.
"Wes pakt soms de stofzuiger. Ja echt. Dat doet hij gewoon." Yolanthe Cabau van Kasbergen
Mopje

Berichtdoor Gps » 17 sep 2013, 16:15

Mopje schreef:
Gps schreef:Daar zullen misschien best wel veel mensen intrappen, maar ik dus niet.

Je gaat wel offtopic. En je dr. Qauntum is zweefkees uit een zweefkezen film.

Ik zal er in het vervolg op letten, maar ik wilde slechts laten zien, dat ik verschil van de gemiddelde zwever. :)

Dat ik faal in het leveren van bewijs, t.a.v. paranormale gaven, is niet de schuld van de wetenschap.
Gps

Berichtdoor Blueflame » 17 sep 2013, 19:45

Gps schreef:
Dat ik faal in het leveren van bewijs, t.a.v. paranormale gaven, is niet de schuld van de wetenschap.

Natuurlijk niet. Dat is niemand's schuld.
Dat ligt gewoon aan het feit dat het paranormale niet bestaat.

Mvg.
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor Oude Belg » 18 sep 2013, 07:44

Gps schreef: ik wilde slechts laten zien, dat ik verschil van de gemiddelde zwever. :)

Iets anders zou me verwonderen. Dat is precies wat zowat elke gemiddelde zwever zegt....
Oude Belg

Berichtdoor Renate » 18 sep 2013, 08:21

Oude Belg schreef:
Gps schreef: ik wilde slechts laten zien, dat ik verschil van de gemiddelde zwever. :)

Iets anders zou me verwonderen. Dat is precies wat zowat elke gemiddelde zwever zegt....

Ze roepen ook vaak dat ze sceptisch zijn. Dat doen de gelovigen in kwakzalverij ook vaak.
Renate

Berichtdoor Gps » 19 sep 2013, 13:24

Oude Belg schreef:

De gemiddelde zwerver maakt als het buiten donker is, een foto in een kamer in de richting van het raam met flits, en denkt dan geesten (orbs) te zien.

Verder geloven ze ook niet in toeval.

Dit zijn twee voorbeelden, van iets waar ik toch heel anders tegen aankijk.
Gps

Berichtdoor Renate » 19 sep 2013, 13:36

Gps schreef:
Oude Belg schreef:

De gemiddelde zwerver maakt als het buiten donker is, een foto in een kamer in de richting van het raam met flits, en denkt dan geesten (orbs) te zien.

Zwervers met camera's? En zwervers die niet in toeval geloven?

Er zijn genoeg zwevers die ook in toeval geloven. Dat maakt ze niet minder zweverig.
Renate

Berichtdoor Gps » 20 sep 2013, 00:07

Renate schreef:
Gps schreef:
Oude Belg schreef:

Zwervers met camera's? En zwervers die niet in toeval geloven?

Er zijn genoeg zwevers die ook in toeval geloven. Dat maakt ze niet minder zweverig.

Blijkbaar is u beeld van de wereld nog al zwart wit. Ik zie meer tinten grijs.
Edit:
Als het enige bewijs is, dat iets niet bewezen kan worden, dan kunnen we ook wel stoppen met kosmologie en bijvoorbeeld kwantum mechanica.
Ik verbaas me er over hoe een aantal hier 100% zeker weet, dat iets niet bestaat.

Als ik die gedachte gang doortrek, dan bestaat donkere materie en donkere energie ook niet.
Want het is nog niet bewezen.

Of anders het higg boson.
De heer higgs werd in eerste instantie ook voor gek verklaard.
Toch hebben ze het deeltje waarschijnlijk gevonden.
Gps

Berichtdoor Mopje » 20 sep 2013, 09:34

Ga je nog een poging doen een miljoen euro te winnen of niet?

Voor misvattingen over orbs, Higgs, KM en eeuwen filosoferen over niets zijn al topics te vinden.
"Wes pakt soms de stofzuiger. Ja echt. Dat doet hij gewoon." Yolanthe Cabau van Kasbergen
Mopje

Berichtdoor Oude Belg » 20 sep 2013, 09:55

Gps schreef:Als het enige bewijs is, dat iets niet bewezen kan worden, dan kunnen we ook wel stoppen met kosmologie en bijvoorbeeld kwantum mechanica.
Ik verbaas me er over hoe een aantal hier 100% zeker weet, dat iets niet bestaat.

Er is meer dan bewijzen alleen. Op dit forum scheert men namelijk gratis. Met het scheermes van Ockham. :D
Oude Belg

Berichtdoor Gps » 20 sep 2013, 22:56

Mopje schreef:Ga je nog een poging doen een miljoen euro te winnen of niet?

Voor misvattingen over orbs, Higgs, KM en eeuwen filosoferen over niets zijn al topics te vinden.

Ik doe nog steeds af en toe de zener test.

Tot nu toe is het resultaat, zoal je op basis van statistiek kan verwachten.

Mijn hoogste score was ooit 8 goed. Maar daar staan genoeg slechte scores tegenover. ( minder als 5 goed )
Gps

Berichtdoor Renaat » 21 sep 2013, 00:36

Gps schreef:Ik verbaas me er over hoe een aantal hier 100% zeker weet, dat iets niet bestaat.

Geloof jij mij als ik zeg dat kabouters elke nacht mijn huis komen opruimen?
Hoe zeker/onzeker ben jij over het bestaan van het vliegende spaghettimonster of Russells theepot?

Het niet bestaan van iets bewijzen is in veel gevallen nooit volledig mogelijk is en men kan dus zeggen dat men theoretisch van talloze zaken nooit 100% zeker kan zijn dat ze niet bestaan. Er zijn echter veel zaken die zo onwaarschijnlijk zijn en zo tegen al ons hedendaagse kennis ingaan dat het veel logischer is om van hun niet bestaan uit te gaan tot er bewijs is van het tegendeel (dus van het bestaan). Hoe onwaarschijnlijker een bewering, hoe groter het bewijs ook moet zijn om enig belang te hechten aan beweringen over het bestaan.

Dus om te bewijzen dat er kabouters mijn huis elke nacht komen opruimen volstaat het niet dat ik een vage foto van een kabouter in mijn woonkamer bezorg.

Renaat
Renaat

Berichtdoor Gps » 21 sep 2013, 02:20

Renaat schreef:
Gps schreef:Ik verbaas me er over hoe een aantal hier 100% zeker weet, dat iets niet bestaat.

Geloof jij mij als ik zeg dat kabouters elke nacht mijn huis komen opruimen?
Hoe zeker/onzeker ben jij over het bestaan van het vliegende spaghettimonster of Russells theepot?

Het niet bestaan van iets bewijzen is in veel gevallen nooit volledig mogelijk is en men kan dus zeggen dat men theoretisch van talloze zaken nooit 100% zeker kan zijn dat ze niet bestaan. Er zijn echter veel zaken die zo onwaarschijnlijk zijn en zo tegen al ons hedendaagse kennis ingaan dat het veel logischer is om van hun niet bestaan uit te gaan tot er bewijs is van het tegendeel (dus van het bestaan). Hoe onwaarschijnlijker een bewering, hoe groter het bewijs ook moet zijn om enig belang te hechten aan beweringen over het bestaan.

Dus om te bewijzen dat er kabouters mijn huis elke nacht komen opruimen volstaat het niet dat ik een vage foto van een kabouter in mijn woonkamer bezorg.

Renaat

Kijk, dat vind ik tenminste een argument. Ik geloof inderdaad niet in kabouters.
Maar zoals ik het zie, heb ik een aantal ervaringen waarvan ik zelf ook denk dat het toeval kan zijn, maar er zijn er ook een paar die voor mij persoonlijk een bewijs leveren, dat er toch meer is.
Vooral het visioen ? wat ik hierboven beschreef.
Kan ik 100% uitsluiten, dat er een soort kortsluiting in mijn hersenen was ? Nee dat kan ik niet.

Verder heb ik al meerdere malen op internet gezocht, hoe ik mij meer open kan stellen.
Maar meestal kom ik dan op sites uit, die over shakra's beginnen, en dan stop ik met lezen.

Zoals ook uit dit topic blijkt, zit ik er niet echt mee, of andere mensen vinden dat ik een zwever en of gek ben.
Ik praat erg makkelijk over mijn ervaringen.

Toch zijn er genoeg dingen in mijn leven gebeurd, die het ongeloof in dit soort dingen, totaal de grond ingeboord hebben

Ik kan niet beloven dat ik nog eens een gooi ga doen naar die prijs, maar ik probeer wel om mijn intuïtie te ontwikkelen.
Tot nu toe is het resultaat wetenschappelijk gezien bedroevend.
Dat zal voor de meeste hier voldoende bewijs zijn, voor mij is het dat niet.
Gps

Berichtdoor Renaat » 21 sep 2013, 10:06

Gps schreef:
Renaat schreef:Geloof jij mij als ik zeg dat kabouters elke nacht mijn huis komen opruimen?
...

Kijk, dat vind ik tenminste een argument. Ik geloof inderdaad niet in kabouters.

Maar als jij vindt dat er geen goede reden is om te geloven in mijn bewering dat kabouters mijn huis elke nacht komen opruimen, je blijkbaar van mening bent dat je (bijna) 100% kan uitsluiten dat kabouters niet bestaan en een vage foto onvoldoende bewijs vormt, waarom zouden enig ander persoon dan enig belang moeten hechten aan jouw ervaringen als bewijs van een 'bovennatuurlijk' fenomeen? Je ervaringen lijken immers even sterk in strijd met de wetenschappelijke kennis als het bestaan van kabouters en je bewijs is even vaag als mijn vage foto van kabouters.

Je hebt bepaalde ervaringen gehad waar je verklaringen voor zoekt. Maar waarom zoek je die verklaringen in het bovennatuurlijke terwijl er best ook meer aannemelijke verklaringen te vinden zullen zijn.
Als kind heb ik één keer een hallucinatie gehad. Ik zag overal op de muur spinnen kruipen (en ik was niet aan het slapen, had niet bepaalde stoffen binnen gekregen, ...). Maar zelf op dat moment wist ik als kind dat ik die spinnen wel zag maar dat ze er onmogelijk konden zijn. (De volgende dag was ik behoorlijk ziek, dus dat zal de hallucinaties wel verklaren.)
Ook mijn ervaringen met het 'buiten het lichaam treden' (ondertussen ook al weer meer dan 20 jaar geleden) heb ik nooit proberen te verklaren als een bovennatuurlijk fenomeen. Waarom zou ik?

Gps schreef:Verder heb ik al meerdere malen op internet gezocht, hoe ik mij meer open kan stellen.
...
Zoals ook uit dit topic blijkt, zit ik er niet echt mee, of andere mensen vinden dat ik een zwever en of gek ben.
Ik praat erg makkelijk over mijn ervaringen.

En daar zit misschien wel je probleem. Je lijkt absoluut te willen dat er 'meer is' en je ervaringen een echt bewijs zijn van en tot nu toe onbewezen 'bovennatuurlijk' fenomeen. Dat je niet elke mogelijke verklaringen zomaar aanneemt en dus voorlopig nog met geen enkel verklaring echt tevreden bent onderscheidt je misschien van de talloze goedgelovige 'zwevers'. Maar dat je zo graag een verklaring wilt en daarbij op zoek gaat naar bovennatuurlijke bewijzen doet je weer belanden bij de groep mensen die absoluut (willen) geloven dat er 'meer is', ook als daar geen enkel echt bewijs voor is.

Gps schreef:Ik kan niet beloven dat ik nog eens een gooi ga doen naar die prijs, maar ik probeer wel om mijn intuïtie te ontwikkelen.
Tot nu toe is het resultaat wetenschappelijk gezien bedroevend.
Dat zal voor de meeste hier voldoende bewijs zijn, voor mij is het dat niet.

Inderdaad, voor jou is het dat niet omdat je er naar verlangt zowel een verklaringen te vinden voor je eerdere ervaringen maar volgens mij ook naar verlangt om 'bijzonder te zijn' of iets bijzonders te kunnen. Misschien vergis ik me, maar dat is in mijn ogen de meest logische verklaringen voor je huidige houding.
Zou het niet goed zijn dat je je de vraag stelt of deze zoektocht wel ergens toe zal leiden en de tijd en energie die je er in steekt uiteindelijk tot een teleurstelling aanleiding zal geven?

Renaat
Renaat

Berichtdoor Gps » 21 sep 2013, 15:24

Je hebt helemaal gelijk dat ik zoek naar een verklaring.
Dat zal de techneut in mij wel zijn. Ik haalde vroeger al dingen uit elkaar omdat ik wilde weten hoe het werkte.
Op de vraag waarom ik het in he bovennatuurlijke zoek, heb ik geen goed antwoord.

Ik heb alleen niet de behoefte om bijzonder te zijn. Ik ben er namelijk redelijk zeker van, dat wij allemaal deze dingen kunnen.
Het is geen bewijs, maar veel mensen die ik vertel over mijn ervaringen, hebben een zelfde soort ervaring. (Ineens weten dat er iets mis is met een bekende)

Ik heb me daar best over verbaast, en de meeste mensen houden dit soort dingen voor zich, waarschijnlijk uit angst om voor gek verklaard te worden.

Ieder een maakt zich wel eens zorgen over een ander, en soms klopt dat, en soms klopt dat ook niet.

Maar ik heb tot nu pas twee keer in me leven meegemaakt, dat het gevoel mij maar niet los liet, waarbij op me zelf inpraten niet hielp.
( Dat op mezelf inpraten ging als volgt: maak je niet druk, dat kan je niet weten, stel je niet aan ) Maar er bleef een vaag gevoel, dat pas ophield toen ik contact had.

Dit zelfde heb ik ook met bepaalde dromen. Ik kan het niet goed onder woorden brengen, maar het verschil met andere dromen is er wel.
Ten eerste blijven deze dromen mij dwars zitten, ( en dan heb ik het over weken ) en in tegenstelling tot 99,99% van mijn dromen, zit er ook een duidelijk verhaal in.
( ik spring ook niet van locatie naar locatie )

Toch had ik steeds toen ik als ik wakker werd, zoiets van, dit is onzin, je kan geen dingen van te voren dromen.
Maar ik heb elke keer mijn eigen woorden in moeten slikken.

Ik verwacht niet dat mensen mij geloven zonder bewijs, zeker niet op dit forum. Dat ik juist waarom ik met die zener test wel eens probeer.
Als ik bewondering zoek, voor mijn gave ? dan reageer ik wil op een para forum.

De leukste ervaring op dat punt.
Ik vertel over mijn ervaring, en krijg als reactie:
Je bent heldervoelend, en je kan dus wat char ook kan.
Ik moet er nu nog om lachen, want ik geloof er geen barst van dat char iets kan.

Ik verwacht namelijk van een medium, dat als ik voor hem of haar ga zitten, en niets zeg.
Die persoon toch van alles over mij weet.

Zeker één van mijn persoonlijke ervaringen sluit daar goed op aan. Ik ben ineens volkomen in paniek over iemand waar ik al zeker 10 jaar geen contact meer mee had, en die in Australië bleek te wonen.
Cold reading kunnen we in deze dus wel uitsluiten.
Helaas voor mij vallen er een aantal andere dingen niet uit te sluiten. Zoals dat er dingen met elkaar in verband gebracht worden, die geen verband hebben.
Er zit namelijk nog wel wat tijd tussen die paniek aanval, en het eerste nieuwe contact. ( een paar maanden )

Tot slot ben ik niet bang om te falen. het ergste wat mij kan gebeuren is dat de sceptici gelijk krijgen.
Gps

Berichtdoor JohanW » 02 dec 2013, 20:20

De idee om te testen of paranormaliteit bestaat is een goed initiatief. Ik kamp zelf al jaren met de gedachte dat mensen elkaars gedachten kunnen lezen, het gevoel dat anderen zouden weten wat ik denk is vervelend en je voelt je soms bespiedt.

De eisen om het miljoen te verdienen zijn echter best streng. Er is een groot deel van het paranormale spectrum dat niet bestreken wordt.

Hiermee sluit de test niet uit dat mind-reading niet kan.

Mijn vraag is of mensen op dit forum het hiermee eens zijn en daardoor erkennen dat het mogelijk is dat mind-reading (gedachtenlezen) wel kan?
JohanW

Berichtdoor Blueflame » 02 dec 2013, 22:47

JohanW schreef:De idee om te testen of paranormaliteit bestaat is een goed initiatief. Ik kamp zelf al jaren met de gedachte dat mensen elkaars gedachten kunnen lezen, het gevoel dat anderen zouden weten wat ik denk is vervelend en je voelt je soms bespiedt.

De eisen om het miljoen te verdienen zijn echter best streng. Er is een groot deel van het paranormale spectrum dat niet bestreken wordt.

Mijn vraag is of mensen op dit forum het hiermee eens zijn en daardoor erkennen dat het mogelijk is dat mind-reading (gedachtenlezen) wel kan?

Welkom op dit forum, Johanw.

Met uw eerste stelling op dit forum zijn er wel nogal wat problemen.
Ik zou zeggen: nee.

Maar verklaar u nader, want u spreekt, maar u zegt niets.

Mvg.
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor JohanW » 03 dec 2013, 11:13

Blueflame schreef:
JohanW schreef:De idee om te testen of paranormaliteit bestaat is een goed initiatief. Ik kamp zelf al jaren met de gedachte dat mensen elkaars gedachten kunnen lezen, het gevoel dat anderen zouden weten wat ik denk is vervelend en je voelt je soms bespiedt.

Welkom op dit forum, Johanw.

Met uw eerste stelling op dit forum zijn er wel nogal wat problemen.
Ik zou zeggen: nee.

Maar verklaar u nader, want u spreekt, maar u zegt niets.

Mvg.

het was niet echt een stelling en ik vraag me af of het erom gaat dat precies die stelling bewezen moet worden. Dat is niet het doel van mij hier op dit forum.
ik vraag me nu wel af hoe ik uw: ' NEE ' moet interpreteren. Laat ik een poging doen; je vindt uitdrukkelijk dat het onzin is dat mind-reading misschien kan.

Ik hoop dat je gelijkt hebt. Als ooit iemand me ervan kan overtuigen dat er geen mens ter wereld is die weet wat mijn gedachten die ik in mijn hoofd vorm kent dan heb ik mijn doel bereikt.

..............................................................................

Maar het lijkt me niet makkelijk ik ben zelf al jaren op zoek naar de vraag of het kan en vind geen antwoord dat andere mogelijkheden uitsluit. Veel new-age en spiritual gebabbel is gebaseerd op aannamen, premissen en die blijken verrassend goed te werken,maar hiermee bewijs je niet dat je kunt gedachtelezen. Wel wordt vaak de indruk gewekt dat men kan gedachtelezen, dat je weet wat de ander denkt. Maar dit bewijzen ontaard ook vaak in een taalkundige kwestie van hoe je het formuleerd en of deze stelling premissen bevat of gebaseerd is op dingen die echt gebeuren.

Toch heb ik een video gevonden die gaat over psychokentic touch. Dit is iets anders dan gedachtelezen, maar geeft wel aan dat er energie overdracht plaatsvindt zonder dat mensen met de reguliere zintuigen iets kunnen waarnemen.

https://www.youtube.com/watch?v=vMJ3O-Yh8P4

psychokentisch voelen is natuurlijk iets anders dan gedachtelezen, maar het geeft aan dat er meer is. Ik zou wel eens willen weten of er op dit forum mensen zijn die keihard ontkennen dat het onmogelijk is dat overdracht van energie tussen mensen kan plaatsvinden zonder dat er gebruikt wordt gemaakt van de 5 zintuigen: horen, zien, tast, smaak en ruiken.
JohanW

Volgende

Keer terug naar Meldpunt