Onderzoekers mogen geloven in de wonderen van Lourdes

Geloofspunten/theologie, fundamentalisme, creationisme, intelligent design, tegenstrijdigheden in godsdienstige geschriften, discriminatie, mirakelverhalen, religieuze belevingen, rituelen, waarden en normen ...

Onderzoekers mogen geloven in de wonderen van Lourdes

Berichtdoor Jefke » 06 nov 2012, 00:31

‘Onderzoekers mogen geloven in de wonderen van Lourdes'
JEZUS GEZIEN EN DAN ONTSLAGEN

http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20121104_00357623

Wat denken jullie hiervan?

Mijn eigen skeptische mening is de volgende: Het onderzoek dat deze man deed had niets te maken met geneeskunde en dus is zijn privé geloof irrelevant om hem te ontslaan. Daarmee heb ik natuurlijk niet gezegd dat zijn ideeën redelijk zijn.
Dus, als dat de reden van zijn ontslag is, dan is dat onterecht. Maar het kan natuurlijk zijn dat het ene het andere beïnvloedde. Maar in dat geval moet hij ontslagen worden wegens incompetentie of zo, niet omwille van zijn rare overtuigingen.

Ze kunnen aan de KUL toch moeilijk alle theologen ontslaan... En de UG ontslaat Paul Verhaeghe toch ook niet omwille van zijn wilde Lacaniaanse ideeen. Bij die mensen heeft het dan nog rechtstreeks te maken met hun vak!
"That which can be asserted without evidence, can be dismissed without evidence." (Christopher Hitchens)
Jefke

Re: Onderzoekers mogen geloven in de wonderen van Lourdes

Berichtdoor Digit » 06 nov 2012, 11:59

De Standaard schreef:Fernando Pauwels heeft Jezus Christus ontmoet. Dat gebeurde in 2003, toen hij op vakantie in Zuid-Frankrijk het gezicht van Jezus zag in een overhangende rotswand van de Gorges du Tarn.

Pareidolia als openbaring ! Wijst er op dat de kerel behoorlijk knudde is. Misschien is dát de onderliggende reden.

De Standaard schreef:Fernando Pauwels werkt ook al tien jaar voor het Hiva, het onderzoeksinstituut voor arbeid en samenleving aan de KU Leuven.

Een extreem-religieuze levensvisie kan volgens mij een objectieve kijk op de samenleving behoorlijk in de weg staan !

Misschien hadden zijn collega's serieus last van zijn bekeringsdrift.

Kortom, volgens mij kan het met de nu beschikbare info nog alle kanten op !

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Heeck » 06 nov 2012, 12:27

Wanneer iemand kleurenblind is blijven er veel banen over om gezond te vervullen.

Maar als die kleurenblindheid niet meer in de persoonlijke niche past en wordt toegepast om ánderen aan te bevelen ook kleurentherapie te volgen dan past zo een geloven niet binnen de huidige werkkring.

Het gedogen van theologen aanhalen is daarbij een uiterst hachelijk argument.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel, dus MIJDT SPIJT.
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor Jefke » 06 nov 2012, 21:31

Heeck schreef:Wanneer iemand kleurenblind is blijven er veel banen over om gezond te vervullen.

Maar als die kleurenblindheid niet meer in de persoonlijke niche past en wordt toegepast om ánderen aan te bevelen ook kleurentherapie te volgen dan past zo een geloven niet binnen de huidige werkkring.

Het gedogen van theologen aanhalen is daarbij een uiterst hachelijk argument.

Roeland, ik begrijp eigenlijk niet wat je daarmee bedoelt. Volgens mij blijkt nergens uit de teksten dat deze kerel werk en prive niet geschreiden houden.

Bij mij op het werk zit er één die aan therapeutic touch doet als bijverdienste buiten zijn uren en nog meer van dat zweverige gedoe. Bij ons coördineert hij business-proces projecten. En ik moet zeggen dat hij dat laatste redelijk goed doet. (hij is niet bij de beste, maar te goed om te ontslaan omwille van incompetentie) Op het werk kom je die zaken niet te weten. het is puur toeval dat één van mijn collega's zijn website op het internet vond waardoor we zijn "paragnostische gaven" leerden kennen. (maar op het werk kan hij ze blijkbaar niet gerbuiken want zijn deadlines zijn even slecht voorspeld als van gelijk welke ander project :lol: )
Als dat wel zo is, waar is de grens dan dat men kan beslissen om mij ook te ontslaan omdat ik een podcast onderhoud waar sommige van mijn oversten zich misschien niet in terug vinden.

Digit schreef:Een extreem-religieuze levensvisie kan volgens mij een objectieve kijk op de samenleving behoorlijk in de weg staan !

Ja, dat kan, maar dan moet je meten of er een probleem is met zijn objectieve kijk, en niet postuleren dat dat zo is en daaruit concluderen dat hij weg moet (zodat je het vooroordeel vermijd). Dat is toch ook de reden waarom we geblindeerd onderzoek doen. Anders zou je evengoed kunnen postuleren dat vrouwen door hun hormonenhuishouding niet rationeel kunnen denken en dus moeten ontslagen worden. (opgepast: dit is enkel een voorbeeld, ik denk niet dat dat waar is hé! Ik ben overtuigd dat vrouwen belangrijk zijn in bedrijven. :!: Ik ben zelfs voorstander van quota voor topjobs.)

Digit schreef:Misschien hadden zijn collega's serieus last van zijn bekeringsdrift.

Dat zou dus niet uit het artikel blijken.
"That which can be asserted without evidence, can be dismissed without evidence." (Christopher Hitchens)
Jefke

Berichtdoor Heeck » 06 nov 2012, 22:57

Jefke,
Ik bedoelde het voorbeeld iets strakker, namelijk het privé entameren van bezigheden die regelrecht ingaan tegen je beroepsuitoefening.
Als Willen Betz in zijn nabuurstad of hier in het kwakzalversparadijs een bloeiende homeopraktijk zou onderhouden of collecteerde voor homeopaten zonder grenzen dan krijgt hij hier zijn ontslag.
Idem een manager bij Boiron die in de eigen tijd meedeed aan de 10**23 actie

Excuus voor mijn eerdere te verhullende bericht.
R.
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor Jefke » 06 nov 2012, 23:09

ok, dat begrijp ik. Maar die kerel was bezig met statistieken over Arbeidsbeleid. Ik zou het verband wel begrijpen indien hij bij geneeskunde, biologie of zelfs filosofie zou werken.
Jefke

Berichtdoor Digit » 07 nov 2012, 11:19

De Standaard schreef:Bruyninckx geeft geen voorbeelden van ‘interferenties', maar zelfs als die er niet zouden zijn, was er nog altijd een probleem, vindt de rector van de KU Leuven, Mark Waer. ‘Wie aan een universiteit werkt, moet de standaarden van het wetenschappelijk werk onderschrijven. Wie een website beheert waarop staat dat je van een congenitale hartafwijking kunt genezen door handoplegging, hoort niet thuis aan een wetenschappelijke instelling. We betwijfelen dat Fernando Pauwels op een neutrale manier kan werken. En dat gaan zijn opdrachtgevers ook doen. Dit is schadelijk voor zijn geloofwaardigheid en voor de reputatie van de KU Leuven.'

Daar is dus iets voor te zeggen. Maar ik zou mijn oordeel (zoals eerder gezegd) opschorten zolang er niets bekend is over de beweerde "interferenties". Als bv. al maar zou blijken dat hij vanuit een werkrelatie klanten van het Hiva in positieve zin heeft gewezen op zijn website, dan heeft hij in mijn ogen zeker een probleem.

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Heeck » 07 nov 2012, 11:24

Jefke,
Dan begrijp je deze over Coen Vermeeren ook?
http://www.delta.tudelft.nl/artikel/uit ... icht/24511

Want nu wordt het een zaak van de uitersten verlaten en de waterscheidingen af te gaan zoeken naar omslagpunten.
Maar eerlijk gezegd vind ik het sop de kool niet waard tenzij iemand ergens op de strepen gaat staan, of wanneer er sprake is van een trend zoals in de USA wordt vermoed:
http://whyevolutionistrue.wordpress.com ... -miracles/

Roeland
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor Jefke » 07 nov 2012, 23:37

Heeck schreef:Jefke,
Dan begrijp je deze over Coen Vermeeren ook?
http://www.delta.tudelft.nl/artikel/uit ... icht/24511

Deze vind ik dus veel erger, want die Vermeeren is docent lucht- en ruimtevaart, en dan is er een interactie tussen zijn privéovertuigingen en de kwaliteit van zijn professionele activiteit. Dat kan niet, net zoals ik problemen heb met het feit dat een Paul Verhaeghe met zijn Lacaniaanse waanideeën nog getolereerd wordt aan de faculteit psychologie van Gent. Als hij echter bvb. Spaanse burgerlijke wetgeving zou doceren aan de faculteit Rechten (op voorwaarde dat hij daar iets van kent) dan mag hij gerust verder doen met zijn rare lacaniaanse ideeën. Wat hij dan ook niet mag doen is de naam van de universiteit als autoriteitsargument gebruiken daarvoor.
Jefke

Keer terug naar Godsdienst/Religie