Valère De Brabandere schreef:---Is het enige absolute dan niet betrouwbaar ?
Het enige wat hier absoluut is is de continuïteit van jouw gezever !
VdB schreef:Trop is te veel, en te veel is trop !
Digit
Valère De Brabandere schreef:---Is het enige absolute dan niet betrouwbaar ?
VdB schreef:Trop is te veel, en te veel is trop !
Digit schreef:Valère De Brabandere schreef:---Is het enige absolute dan niet betrouwbaar ?
Het enige wat hier absoluut is is de continuïteit van jouw gezever !VdB schreef:Trop is te veel, en te veel is trop !
Digit
LORENZO schreef:Ik denk ook dat veel vragen (nog) niet beantwoord kunnen worden.
LORENZO schreef:Wat we wel nog hebben is het antropisch principe; wij mensen bestaan, dus moet het heelal ons ook veroorzaakt hebben. Daarvoor moeten de natuurconstanten echter een bepaalde waarde hebben, willen ze ons kunnen veroorzaken. Als die ook maar een beetje anders zijn kunnen wij niet bestaan; maar we bestaan toch. Dan wordt de volgende vraag: waarom toch heeft het heelal nu deze specifieke constanten? Ook hier echter denk ik, kan je onderuit.
LORENZO schreef:De bezigheid vind ik in elk geval fascinerend.
LORENZO schreef:Ik denk ondermeer ook dat het zowiezo nu bijna toch niet te beantwoorden is.
Zo'n dingen kan ik uiteraard niet beantwoorden, anders zou ik waarschijnlijk snel aan een Nobelprijs geraken.LORENZO schreef:Er moet, vermoed ik, ook nog een brug gelegd worden tussen de kwantummechanica en de algemene relativiteitstheorie.
Dat zijn dingen voor fysici, astrofysici etc..., dingen die wel fascinerend zijn, maar die ik uiteraard toch nooit zal kunnen beantwoorden.
Digit schreef:LORENZO schreef:Ik denk ook dat veel vragen (nog) niet beantwoord kunnen worden.
Dat klopt, maar die "nog" mag er volgens mij gerust staan ! Niet dat ik denk dat we ooit álles zullen weten, want daarvoor is er volgens mij simpelweg té veel te ontdekken voor één enkele beschaving. Maar die "nog" mag weg omdat die kan impliceren dat er specifieke zaken zijn die we nóóit kunnen weten. En die gedachte moeten we er niet op na houden, al was het maar omdat het zoeken zélf zo boeiend is !
Lawrence Krauss schreef:...The upshot is this: in the 1920s Edwin Hubble discovered that the Universe is expanding, and the Nobel Prize for 2011 was awarded to three physicists who demonstrated that the rate at which it is doing so is accelerating. Thus, in the future—like two trillion years or so in the future—the 400 billion galaxies that we can currently see will have moved so far away from us that anyone then living on Earth will not be able to detect them. “Like points on a balloon that is being blown up,” Krauss said.
They will not see any evidence of the Big Bang, or of the existence of dark matter and dark energy, or even that the Universe is expanding. They will have the same conception of the Universe that that humanity did before Einstein: that it is eternal and static, and our galaxy is the only significant thing in it. They will be wrong, but they will have no way of knowing that.
On track! schreef:Digit schreef:LORENZO schreef:Ik denk ook dat veel vragen (nog) niet beantwoord kunnen worden.
Dat klopt, maar die "nog" mag er volgens mij gerust staan ! Niet dat ik denk dat we ooit álles zullen weten, want daarvoor is er volgens mij simpelweg té veel te ontdekken voor één enkele beschaving. Maar die "nog" mag weg omdat die kan impliceren dat er specifieke zaken zijn die we nóóit kunnen weten. En die gedachte moeten we er niet op na houden, al was het maar omdat het zoeken zélf zo boeiend is !
Over onbereikbare kennis:Lawrence Krauss schreef:...The upshot is this: in the 1920s Edwin Hubble discovered that the Universe is expanding, and the Nobel Prize for 2011 was awarded to three physicists who demonstrated that the rate at which it is doing so is accelerating. Thus, in the future—like two trillion years or so in the future—the 400 billion galaxies that we can currently see will have moved so far away from us that anyone then living on Earth will not be able to detect them. “Like points on a balloon that is being blown up,” Krauss said.
They will not see any evidence of the Big Bang, or of the existence of dark matter and dark energy, or even that the Universe is expanding. They will have the same conception of the Universe that that humanity did before Einstein: that it is eternal and static, and our galaxy is the only significant thing in it. They will be wrong, but they will have no way of knowing that.
mvg
On track! schreef:Persoonlijk heb ik het wel voor de invalshoek van "model-dependent realism", naar voor gebracht door Stephen Hawking en Leonard Mlodinow in hun boek "The Grand Design".
"reality can always be interpreted in a number of different ways, we should focuse on how well our models of phenomena are. It is meaningless to talk about the "true reality" of the model. The only meaningful thing is the usefulness of the model."
The creationist schreef:Wie gelooft dat in een fractie van een seconde uit niets plots iets kan ontstaan, (inclusief alle natuurwetten), is bereid alles te geloven....
willem_betz schreef:dat vroeg ik me ook al af:
waarop baseren ze zich om te beweren dat er aanvankelijk niets was ?
waarom niet veronderstellen dat er steeds iets geweest is ?
Jan Willem Nienhuys schreef:Als de natuurkundige 'niets' zegt, bedoelt hij of zij...
Jan Willem Nienhuys schreef:Een aantal van die tegenwerpers zit nog vastgebakken in een wereldbeschouwing van enkele millennia geleden.
Dat moet je eens met een wiskundige proberen.
Jan Willem Nienhuys schreef:Als je goed beseft hoezeer ons tijdsbesef (i.e. de waarneming dat de tijd een richting schijnt te hebben) door en door verweven is met de thermodynamische tijd, dan lijkt de enige zinnige filosofie over het ontstaan van de wereld te zijn 'sorry, daar ben ik te dom voor' en 'als ik echt snap waar het toeval in de kwantummechanica vandaan komt, dan zal ik daar weer eens overdenken; voorlopig kan ik alleen het rekenwerk aan, maar wat erachter steekt, weet ik nog niet dus begin ik niet aan zulke vragen.'
Keer terug naar Filosofisch-kritische beschouwingen
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten