Gili paranormaal?

Astrologie, telepathie, helderziendheid, precognitie, aura-reading, Reiki, reïncarnatie, mediums, Lotus, dromensymboliek, handlezen, Tarot, tantra, druiden, yoga, mysteriën, sjamanisme, antroposofie, hekserij/wicca, voodoo, kwantumkwak,...

Gili paranormaal?

Berichtdoor ridelo » 08 mei 2012, 21:50

Beste redactie,

Ik heb onlangs de 1e aflevering van “Onmogelijk” bekeken. Het was de eerste maar ook de laatste maal dat ik naar dat programma heb gekeken! Ik verklaar me nader: één van de opdrachten voor de deelnemers was de zogenaamde “leesproef” waarbij uit een willekeurig aantal leesboeken door een willekeurig persoon een bladzijde en daarna een regel van deze bladzijde in gedachten moest worden gekozen. Gili kon zogezegd (sic) niet weten wat deze regel tekst was maar hij kon wel – weer zogezegd – de gedachten van de proefpersoon lezen. Hij typte inderdaad de willekeurig gekozen regel op zijn typemachine. Ongelooflijk toch? Voor mij is dit zuiver bedrog. Ikzelf wil de test doen met Gili en ik ben 100 % zeker dat hij mijn regel tekst NIET zal kunnen achterhalen.

Wat bedoel ik nu met het hierboven “mirakel”? Wel, dat de heer Gili geen gedachten kan lezen maar ergens een goed verborgen medewerker moet gehad hebben. Een verborgen camera bijvoorbeeld die de tekst vastlegde en via een (verborgen) oortje naar hem doorstuurde, of iets in die aard. Dat Gili achteraf niet uitlegde hoe deze truc in elkaar steekt is des te ergerlijker omdat hijzelf de zogezegde valse paragnosten of sjoemelaars wil ontmaskeren. Nog demagogischer is dat deze zelfverklaarde paragnost zélf lid is van SKEPP.

Ik denk dat het de taak is van SKEPP om deze praktijken aan te klagen en de mensen uit hun goedgelovigheid te verlossen door de in dit programma vertoonde truken uit te leggen op de website of om te verklaren hoe deze zogezegde mirakels in elkaar zitten. SKEPP heeft nog véél werk voor de boeg!

Met de meest vriendelijke groeten.

Ronny.
Laatst bijgewerkt door ridelo op 08 mei 2012, 22:12, in totaal 2 keer bewerkt.
ridelo

Re: Gili

Berichtdoor ridelo » 08 mei 2012, 21:54

Beste Ronny,

Ik vrees dat je de bedoeling van de show van Gili niet goed hebt begrepen. Hij zegt toch zelf dat alles wat hij kan of niet kan, berust op trucage. Dus, mocht hij ergens de klus klaren via een verborgen camera dan mag dat. Goochelaars mogen nu eenmaal gebruik maken van alle middelen die de techniek hen biedt.
ridelo

Berichtdoor ridelo » 08 mei 2012, 21:59

Nog iets: het hoeft alleen maar op paranormaliteit te lijken. Als hij zelf zou beweren dat het via paranormale weg zou gaan, dan pas zou hij in de fout gaan. Of hij moest echt paranormaal zijn, natuurlijk...
ridelo

Berichtdoor macetaria » 08 mei 2012, 22:04

Ridelo: Ik heb uw bericht aangepast aangezien deze persoonlijke gegevens bevatte.
macetaria
Site Admin

Berichtdoor ridelo » 08 mei 2012, 22:06

Maar dan was paranormaal weer normaal, niet?
ridelo

Berichtdoor ridelo » 08 mei 2012, 22:08

@macetaria: Oeps! Bedankt.
ridelo

Berichtdoor Blueflame » 08 mei 2012, 22:09

macetaria schreef:Ridelo: Ik heb uw bericht aangepast aangezien deze persoonlijke gegevens bevatte.

Beste mensen, inderdaad: let hier aub op!
Verander de namen of gebruik afkortingen of zo.
Peter wordt P. Walter W. enzovoort.

Bedankt.

Mvg.
Nonsense is our core business
Blueflame
Site Admin

Re: Gili paranormaal?

Berichtdoor ridelo » 08 mei 2012, 22:16

Ik vind wel dat hij misschien even kan benadrukken dat wat hij doet niet paranormaal is. Ik zou ze de kost niet willen geven die na het zien van deze show bevestigd worden in hun misvattingen.
ridelo

Berichtdoor stefaandepraetere » 08 mei 2012, 22:24

Ridelo, ik hoor Gili anders iedere keer zeggen dat hij niets paranormaals doet en dat hij net aanklaagt dat er bedriegers zijn die dat wel proberen. Misschien moet hij zo een waarschuwing door het beeld laten lopen?
stefaandepraetere

Berichtdoor ridelo » 08 mei 2012, 22:30

Voor sommigen zou dat misschien nodig zijn. Ik herinner me van James Randi dat hij, na in een tv-programma de methodes van de Filipijnse kankerdokters gedebunkt te hebben, telefoontjes kreeg van mensen die naar het adres van die dokters vroegen. Het zou me niet verbazen dat Gili ook dergelijke verzoeken gaat krijgen na deze show.
ridelo

Berichtdoor stefaandepraetere » 08 mei 2012, 22:35

Ik help het je vrezen...
stefaandepraetere

Berichtdoor daimenz » 28 sep 2012, 22:46

Gili paranormaal? Gili amateur.
Laatst bijgewerkt door daimenz op 28 sep 2012, 23:15, in totaal 1 keer bewerkt.
Nothing is what it seems
daimenz

Berichtdoor willem_betz » 28 sep 2012, 22:53

sjerjeush ?
Geloof je alle nonsens, of sommige niet? Hoe maak je het onderscheid?
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor willem_betz » 01 okt 2012, 22:25

hier zijn meerdere berichten ineens verdwenen. Trekt teken zijn beschuldigingen in ?
Geloof je alle nonsens, of sommige niet? Hoe maak je het onderscheid?
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Blueflame » 02 okt 2012, 11:08

Er is inderdaad één bericht verwijderd door "Teken".
Beste "Teken" daar houden wij niet van ..... .
Nonsense is our core business
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor ridelo » 02 okt 2012, 11:11

Een 'teken' aan de wand?
ridelo

Keer terug naar Paranormale items, new age & astrologie