Toch slik je dit voor zoete koek van de kant van de kerk als het gaat om de hostie en het lichaam van Jezus.
Ja, dat zou zo zijn als een gelovige "het lichaam van Christus" (niet van Jezus ! - en het onderscheid is extreem relevant) zou begrijpen als "menselijk vlees", genre biefstuk of spieringlapje (wat zo zou zijn als het om Jezus ging). Ik laat het volledig aan uw verbeelding over waarom men spreekt over "Christus" en wat het belang daarvan is voor het begrip van de transsubstantiatie.
Maar in het geval van de onbevlekte Moeder Gods gaat het er kritiekloos bij je in.
Neen, dus.
Waar komt trouwens het waanidee vandaan dat gelovigen "kritiekloos" zijn ? Ooit gehoord van Kühn ? Schillebeeckx ? Gaillot ? Camara ? Mettepenningen ? Het Manifest ? Eckhart ? Schoonenberg ? Wir sind Kirche ?
Vermoedelijk niet.
Ik herhaal, tevens het officiële standpunt van de katholieke kerk : er bestaat geen contradictie tussen geloof en wetenschap.
Ik heb ook echt geen zin meer in dat onderwerp. Het is gewoon te evident.
Het is net hetzelfde als beweren dat Bach geen ontroerende muziek geschreven heeft, maar louter en alleen door middel van het tot trilling brengen van snaren luchtverplaatsingen van verschillende frequentie tot stand heeft gebracht. Of toch zoiets.
Men is zich niet of nauwelijks bewust van de voornoemde ongerijmdheid en de schizofrenie, omdat er, zoals gezegd, een taboe rust op het ter sprake brengen daarvan.
En deze is zo afgezaagd en tegelijk zo zielig dat zelfs Digit erom zou kunnen lachen, denk ik.
Een "taboe" dat rust op geloofskritiek in Vlaanderen anno 2012 !!!!! Je weet toch dat het gevolg van het doorbreken van een "taboe" altijd zware consequenties heeft ? Wat zou dat zijn als je in Vlaanderen als gelovge beweert dat abortus onder bepaalde omstandigheden mogelijk moet zijn ? Of dat je denkt dat het lichaam van Christus in de eucharistie niet lijkt op een sneetje rauwe hesp ? Onmiddellijk ontslag op je werk ? Door de pauselijke wacht in de gevangenis geworpen worden ? Niet meer in de kerk binnenmogen ? Een aangetekende brief van Léonard ?
Get a life, alstublieft.
Of beter nog : breng eens een bezoekje aan de bibliotheek Godgeleerdheid van de KUL. Kan je meteen nagaan hoeveel lopende meters literatuur getuigen van dat "taboe" op kritiek. Wel zo'n landmeterslint meenemen waarmee je hectometers kan meten. Of als je wil downloaden : een harde schijf van enige terabyte zal je wel nodig hebben. Zo geweldig "taboe" is het !