Religie maakt je gelukkig!?

Geloofspunten/theologie, fundamentalisme, creationisme, intelligent design, tegenstrijdigheden in godsdienstige geschriften, discriminatie, mirakelverhalen, religieuze belevingen, rituelen, waarden en normen ...

Re: Religie maakt je gelukkig!?

Berichtdoor axxyanus » 06 apr 2012, 19:07

theophrastus schreef:
geboorten, huwelijken en begrafenissen of welke gebeurtenis ook waarvan jij vind dat ze als plechtigheid behandeld moet worden.

Ik vind van geen enkele gebeurtenis dat ze als plechtigheid behandeld "moet" worden als het niet over mezelf gaat. Ik vind dat de enigen die daarover op het gegeven moment een uitspraak kunnen doen, de naastbestaanden en/of de rechtstreeks betrokkenen zijn.

Ik wilde je ook een dergelijke houding niet aanpraten. Ik wilde enkel aangeven dat men niet beperkt is tot de standaard plechtigheden. Als iemand een bepaalde gelegenheid een plechtig tintje wil geven dan kan dat. Voor de rest ben ik het helemaal met je eens.
Al mijn hier geuite meningen zijn voor herziening vatbaar.
axxyanus

Berichtdoor theophrastus » 06 apr 2012, 23:28

:)
theophrastus

Berichtdoor Player1 » 09 apr 2012, 14:27

Ik denk dat religie helemaal geen voorwaarde is om gelukkig te zijn,integendeel denk ik zelf dat mensen met diepe religieuze overtuigingen een beter en vrijer leven zouden hebben dan nu.Ik ken zeker niet alle religie's maar de meest voorkomende in onze maatschapij Christendom en het toenemende Islam gaan uit van een God die via profeten regels oplegt aan de mensen waar ze zich moeten aan houden om dan na hun dood in een oneindige staat van bewustzijn terecht te komen.

Afhankelijk van hoe ze hun leven leiden en in welke mate ze hun aan die regels houden zal bepalen in welke omgeving ze die oneindigheid zullen doorbrengen.En dat gaat imo extreem ver van een hemel waar ze extatisch geluk ervaren tot een hel waar ze eeuwig branden.

Lijkt mij eerder beangstigend dan geluk bevorderend.

En sommige regels als "bemin uw naaste" kunnen wel positief klinken maar ik denk dat elke welopgevoede mens met gezond verstand wel weet dat ge gelukkiger zijt als ge vriendelijk en genereus omgaat met andere mensen dan als ge u gedraagd gelijk een zak.Daar hebt ge geen religie voor nodig. En dat ge mensen kunt overtuigen dat wel te doen met religie is maar een illusie(er zijn altijd gevallen maar algemeen). Daar dienen rationele maatschappelijke regels en wetten voor.

En daar zit dan weer een probleem met religie en dan vooral die twee die ik noemde,die zitten namelijk ook vol irrationele wetten en regels die een negatieve weerslag hebben op de maatschapij.Hun houding naar vrouwen,homo's,condooms,anders gelovigen zijn daar perfecte voorbeelden van.

Dan zijn er ook gematigde gelovigen die dan toegeven dat die houdingen verkeerd zijn en filteren dat er dan uit maar in welke mate kunt ge die dan nog religeus noemen,uiteindelijk bepalen die dan gewoon zelf wat moreel verantwoord is en wat niet. Juist gelijk een atheïst dat doet met als verschil dan dat als ze bij,naar hun mening, positieve zaken naar bv. de bijbel verwijzen en bij negatieve zaken in de bijbel er hun eigen draai aan geven.En toch beweren in de God uit de bijbel te geloven.

Kunnen ze beter atheïst worden,of op zijn minst agnost.Dan moeten ze die regels niet heel de tijd liggen verdraaien.
Player1

Berichtdoor theophrastus » 09 apr 2012, 16:25

Heel dat gedoe rond "geluk" (wat is dat trouwens ?) zal voor veel gelovigen gewoon radicaal naast de kwestie zijn.
Het plaatst gelovig-zijn in een perspectief van nuttigheid, waar het niets van doen mee heeft.
Gelovigen zoeken zin, geen nut. Je gelukkig of ongelukkig voelen zijn gevoelstoestanden en daar gaat het niet om bij gelovigen.
Wat je gelooft en hoe je je voelt, zijn 2 totaal verschillende dingen en ik denk dat veel gelovigen daar heel vaak geen causaal verband tussen zoeken.
En andere mensen oordelen, hoort er al helemaal niet bij.
theophrastus

Berichtdoor Renate » 09 apr 2012, 20:31

Tja, is de gelovige gelukkiger dan de atheïst? Of is de atheïst gelukkiger dan de gelovige?
Ik denk dat je daar niet zo naar kunt vragen. Voor de gemiddelde gelovige zal het geloof het leven een soort zin geven. Het idee dat er iemand is die over je waakt, biedt de gelovige vermoedelijk troost. Dat geldt waarschijnlijk ook voor het idee dat het leven na de dood niet afgelopen is. Voor de gemiddelde gelovige is de bijbel in zekere zin meer een soort verhaal, dat misschien wat wijze lessen bevat, dan een pure handleiding hoe te leven. Iedere gelovige haalt er vermoedelijk uit wat hem of haar aanspreekt.

De bijbel is toch een boek dat multi-interpretabel lijkt te zijn. Je hoeft alleen maar te kijken naar de hoeveelheid christelijke denominaties die er zijn. En juist in de orthodoxere groepen, die zeggen de bijbel min of meer letterlijk te nemen, lijken de meeste afsplitsingen te ontstaan.
Renate

Berichtdoor theophrastus » 09 apr 2012, 21:24

De bijbel is toch een boek dat multi-interpretabel lijkt te zijn.

Dat is waar bijbel-exegese over gaat.
theophrastus

Berichtdoor willem_betz » 10 apr 2012, 02:08

Een belangrijke oorzaak van ongelukkig zijn is onzekerheid, met daaruit angst en stress. Ergens heb ik een artikel liggen (ga het nu niet zoeken) dat aantoont dat zowel overtuigde gelovigen als overtuigde atheisten gelukkiger zijn dan het gemiddelde, veel gelukkiger dan de angstige twijfelaar, wat uiteraard niets zegt over het waarheidsgehalte van die overtuigingen.
Het kan niet ontkend worden dat nogal wat geloofssystemen veel werk maken van het inboezemen van onzekerheid of angst voor de toekomst (in het hiernamaals).
Ikzelf heb geen probleem met onzekerheden, want in meerdere dromen hebben de godinnen me laten weten dat mijn plaatsje gereserveerd is in de zevende hemel, zelfs met rookkamer en goede wijnkelder, en die 72 maagden zijn niet meer dan een optie zonder verplichtingen. Verdorie, nu krijg ik toch een onzekerheids-probleem. Ik ben zeker dat mijn lieve echtgenote ook in de hemel zal komen, maar dat van die 72 jongedames zal ze misschien niet leuk vinden, maar als ik die afwijs, zal ik hen dan ongelukkig maken.... :? En wat te doen als ik daar een oud-lief tegenkom ??? Oeioei, ik had beter niet beginnen nadenken.
Geloof je alle nonsens, of sommige niet? Hoe maak je het onderscheid?
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor axxyanus » 10 apr 2012, 10:17

theophrastus schreef:Heel dat gedoe rond "geluk" (wat is dat trouwens ?) zal voor veel gelovigen gewoon radicaal naast de kwestie zijn.
Het plaatst gelovig-zijn in een perspectief van nuttigheid, waar het niets van doen mee heeft.
Gelovigen zoeken zin, geen nut. Je gelukkig of ongelukkig voelen zijn gevoelstoestanden en daar gaat het niet om bij gelovigen.

Dit vind ik een beetje een rare uitspraak, nut is namelijk iets dat meer bij zin aansluit dan bij geluk. Geluk is inderdaad gewoon een gevoelstoestand. Zin gaat over de betekenis die we hechten aan bepaalde zaken, aan onze indruk op een of andere manier een verschil te maken en je op een of andere manier nuttig weten/voelen kan daar aan bijdragen.
axxyanus

Berichtdoor theophrastus » 10 apr 2012, 14:35

Ik baseer me op bepaalde betekeniscontexten in bepaalde (voornamelijk spirituele) teksten waar "zin" en "nut" bijna als tegengestelden gezien worden. "Zinvol" en "nuttig" worden daar gebruikt om een totaal andere invalshoek aan te duiden waarmee een bepaald gegeven kan bekeken worden.
Zo is het bijvoorbeeld een klassieker dat contemplatieve monniken over het soort leven dat ze leiden zelf zeggen dat het volkomen nutteloos is, maar bijzonder zinvol.
Vergelijk bijv. met hedendaagse onderwijsdiscussies waarbij het beleid steeds vaker vindt dat onderwijs "nuttig" moet zijn, terwijl velen vinden dat het "zinvol" moet zijn. Afhankelijk van dat standpunt zijn antieke talen of geschiedenis dan al dan niet te verkiezen boven het behalen van een rijbewijs of een taalvak. Het onderscheid is natuurlijk nooit zwart/wit.
Maar met betrekking tot religie denk ik dat men altijd de bal misslaat als men geloof wil "verantwoorden" of verdedigen met nuttigheidsargumenten. Persoonlijk ben ik er, net zoals de contemplatieven, van overtuigd dat geloof volstrekt nutteloos is. Maar zeer zinvol.
theophrastus

Berichtdoor axxyanus » 10 apr 2012, 15:10

theophrastus schreef:Ik baseer me op bepaalde betekeniscontexten in bepaalde (voornamelijk spirituele) teksten waar "zin" en "nut" bijna als tegengestelden gezien worden. "Zinvol" en "nuttig" worden daar gebruikt om een totaal andere invalshoek aan te duiden waarmee een bepaald gegeven kan bekeken worden.
Zo is het bijvoorbeeld een klassieker dat contemplatieve monniken over het soort leven dat ze leiden zelf zeggen dat het volkomen nutteloos is, maar bijzonder zinvol.

Nutteloos op welke manier juist? Ik zou zeggen dat als het doel van deze contemplatieve monniken is, om een zinvol leven te leiden dat dat soort leven daar heel nuttig voor is want het levert op wat ze willen bereiken.

theophrastus schreef:Vergelijk bijv. met hedendaagse onderwijsdiscussies waarbij het beleid steeds vaker vindt dat onderwijs "nuttig" moet zijn, terwijl velen vinden dat het "zinvol" moet zijn. Afhankelijk van dat standpunt zijn antieke talen of geschiedenis dan al dan niet te verkiezen boven het behalen van een rijbewijs of een taalvak. Het onderscheid is natuurlijk nooit zwart/wit.

Eerlijk gezegd lijkt me het kaderen van deze discussie als "nuttig" vs "zinvol" gebazeerd op een verenging van betekenissen die nergens op slaat. (Waarmee ik niet wil beweren dat jij deze discussie zo wil kaderen, ik vermoed dat je deze kadering gewoon ergens hebt opgepikt.) Persoonlijk heb ik er geen enkel probleem mee om het behalen van een rijbewijs als zinvol te omschrijven. Deze discussie lijkt me eerder te gaan over wat het doel van het onderwijs moet zijn (1) Het opvoeden tot mensen die kunnen meedraaien in onze maatschappij of (2) Het vormen van mensen als cultuurdragers (of iets dergelijks). Wat het beste bijdraagt tot dat doel en wat dus zinvol of nuttig is, is dus afhankelijk van welke onderwijswaarden je nastreeft. Maar ik weet niet of dit zijstapje ons verder helpt.
axxyanus

Berichtdoor theophrastus » 10 apr 2012, 15:56

Ik ben het wel met je eens.
Ik denk dat "nuttig" in een nogal eng-materialistische betekenis opgevat wordt : datgene wat het meest efficiënt "winst" oplevert : geld, bezittingen, macht, invloed, etc.
En dat "zin" in een nogal eng-spirituele betekenis gehanteerd wordt : datgene wat alleen subjectief als meerwaarde ervaren wordt, zonder enige praktische of materiële implicatie.
Enfin, zo heb ik het, bij nader inzien, altijd spontaan begrepen.
Maar je hebt wel gelijk dat dit soort "troebel" er niet vreemd aan zal zijn waarom discussies over geloof altijd snel ontsporen.
theophrastus

Berichtdoor willem_betz » 11 apr 2012, 01:58

definities, definities !! Een (voor mij) zinledige bezigheid kan voor een ander persoon heel zinvol zijn, en alhoewel materieel onnuttig toch zeer nuttig voor zijn spiritualiteit of andere varianten van egotrippen, neem nu bijv het verzamelen van informatie over de verschijningen van Elvis of het verzamelen van sigarenbandjes .....
Elk diertje zijn pleziertje.
I feel a disturbance in the Force ! God bless ! :)
Geloof je alle nonsens, of sommige niet? Hoe maak je het onderscheid?
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor theophrastus » 11 apr 2012, 11:59

Eens te meer : wijze woorden van een wereldwijs man ! :)
theophrastus

Vorige

Keer terug naar Godsdienst/Religie