Transhumanisme

Wetenschapsfilosofie en kritische vraagstukken. De grenzen van de wetenschap, de relevantie van de filosofie, kloneren, eugenetica, euthanasie, abortus, vrijheid en determinisme van de mens, ...

Re: Transhumanisme

Berichtdoor Digit » 06 maart 2012, 13:35

On track!,

Ik wil er nog even op wijzen dat in het begin onze discussie vooral draaide om de vraag of de te digitaliseren mens de aankomende digitalisatie zou aanvoelen als "doodgaan". Nu praten we over het in plakjes snijden van hersenen. Ik mag wel aannemen dat dat dode hersenen (zullen) zijn. Waarmee ik mijn oorspronkelijke stelling bevestigd zie !

Voor de rest denk ik dan dat onze standpunten niet meer zó ver uit elkaar liggen. Over de snelheid van de te verwachten evolutie zijn we het wel niet eens, maar dat zal de tijd sowieso moeten uitwijzen !

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor On track! » 06 maart 2012, 16:35

Digit schreef:Ik wil er nog even op wijzen dat in het begin onze discussie vooral draaide om de vraag of de te digitaliseren mens de aankomende digitalisatie zou aanvoelen als "doodgaan". Nu praten we over het in plakjes snijden van hersenen. Ik mag wel aannemen dat dat dode hersenen (zullen) zijn. Waarmee ik mijn oorspronkelijke stelling bevestigd zie !

Dat is appelen met peren vergelijken. Er zijn verschillende manieren om iemand te digitaliseren. Stel dat hersenscans (levend!) tot op neuronaal niveau geraken. Dan kan je gewoon scannen en dat beeld is je connectome, een kopie. De techniek van Seung is een andere manier, mapping van dode hersenen, en werkt eerder als een reconstructie.

Mijn gedachtenexperiment is een overdracht op mechanische neuronen. Met daarna eventueel simulatie van neuronen door een algoritme. Allemaal in de veronderstelling dat een reconstructie van onszelf gelijk is aan de reconstructie van onze neurale map. Wat, zoals ik eerder schreef, niet helemaal klopt. Ik gaf de link naar Seung dus niet ter ondersteuning van mijn gedachtenexperiment. Want de daarvoor benodigde technologie is niet wat Seung gebruikt.

Digit schreef:Voor de rest denk ik dan dat onze standpunten niet meer zó ver uit elkaar liggen.

Dat mag ik hopen! Ik veronderstel dat we, desondanks de speculatieve aard van het onderwerp, allebei kritisch proberen na te denken. Wat is, is ! :wink:

Digit schreef:Over de snelheid van de te verwachten evolutie zijn we het wel niet eens, maar dat zal de tijd sowieso moeten uitwijzen !

Voor zover ik weet, heb ik mij daar niet over uitgesproken. Soit, enkele bedenkingen.

Men is op zoveel verschillende domeinen bezig met wetenschap/ technologie. Het is redelijk om nog een flinke brok vooruitgang te verwachten. Er bestaan ook verschillende technologiëen die echte 'game changers' kunnen worden. Kunstmatige intelligentie, nano-technologie, quantum-computing, ... Spectaculaire ontwikkelingen in het ene gebied, kunnen voor enorme vooruitgang op andere gebieden zorgen. Het al dan niet mogelijk zijn van die zaken, de mate van ontwikkeling, de fundamentele limieten, de beperkingen... We weten het gewoon niet. Bijgevolg is iedere voorspelling natte vinger werk! Lees er de voorbije voorspellingen van futurologen maar op na. Gemanipuleerde intelligente apen, persoonlijke jetpacks, super-human AI, ... het zijn maar enkele voorbeelden van niet uitgekomen voorspellingen voor het jaar 2000, die ooit plausibel leken.

Mvg
"Everything is vague to a degree you do not realize till you have tried to make it precise."
-Bertrand Russell-
On track!

Berichtdoor Renate » 06 maart 2012, 17:48

On track! schreef:Men is op zoveel verschillende domeinen bezig met wetenschap/ technologie. Het is redelijk om nog een flinke brok vooruitgang te verwachten. Er bestaan ook verschillende technologiëen die echte 'game changers' kunnen worden. Kunstmatige intelligentie, nano-technologie, quantum-computing, ... Spectaculaire ontwikkelingen in het ene gebied, kunnen voor enorme vooruitgang op andere gebieden zorgen. Het al dan niet mogelijk zijn van die zaken, de mate van ontwikkeling, de fundamentele limieten, de beperkingen... We weten het gewoon niet. Bijgevolg is iedere voorspelling natte vinger werk! Lees er de voorbije voorspellingen van futurologen maar op na. Gemanipuleerde intelligente apen, persoonlijke jetpacks, super-human AI, ... het zijn maar enkele voorbeelden van niet uitgekomen voorspellingen voor het jaar 2000, die ooit plausibel leken.

Mvg

Juist en daarom ben ik geneigd optimistische voorspellingen over de toekomstige mogelijkheden van allerlei technieken met een stevige korrel zout te nemen.
Renate

Berichtdoor Diogenes » 07 maart 2012, 09:19

Digit schreef:
Diogenes schreef:Wij zijn de laatste generatie mensen die nog moeten sterven.

….

De transhumane mens zal geen pijn meer voelen, pijnsignalisatie zal vervangen worden door triljoenen nanobots die elke lichaamsfunctie constant zullen monitoren en dit gaat tot het opsporen van pathologische mutaties. Een controlpanel zal signaliseren wat er mis is en zelf adequaat reageren.

Dat wil dus zeggen dat er voor iedereen die vanaf morgen geboren wordt tijdig voldoende nanobots zullen beschikbaar zijn om onsterfelijkheid te garanderen ! Zelfs áls het technisch haalbaar zou zijn – wat ik betwijfel – blijft de vraag naar de economische haalbaarheid op een ogenblik dat we er niet eens in slagen een groot deel van onze wereldbevolking te voeden.

En, als het zou slagen, dan moeten we die allemaal meteen meedelen dat ze zich niet mogen voortplanten. Ik denk écht niet dat onze wereld daar klaar voor is !

Digit

Er zal zich een kleine elite vormen die zich de nodige technologie kan veroorloven. Deze elite zal zich afscheiden van het gewone volk en zich verenigen in ultra moderne nederzettingen.
Het gewone volk zal zich blijven voortplanten op de klassieke manier, allerhande ziekten krijgen en vroegtijdig sterven.
De elite echter is onsterfelijk en wordt exponentieel slimmer waardoor de kloof nog groter wordt…
In het land der blinden is éénoog koning
Diogenes

Berichtdoor Digit » 07 maart 2012, 10:17

Diogenes schreef:Er zal zich een kleine elite vormen die zich de nodige technologie kan veroorloven. Deze elite zal zich afscheiden van het gewone volk en zich verenigen in ultra moderne nederzettingen.
Het gewone volk zal zich blijven voortplanten op de klassieke manier, allerhande ziekten krijgen en vroegtijdig sterven.
De elite echter is onsterfelijk en wordt exponentieel slimmer waardoor de kloof nog groter wordt…

Daar bestaat een leuke film over : http://en.wikipedia.org/wiki/Zardoz ! Alleen is het einde enigszins anders ! En méér waarschijnlijk ! Maar de "Planet of the Apes" - reeks is ook boeiend !

Overigens : als je slechts voor een beperkt publiek werkt wordt de oplage kleiner en komt de vraag naar de economische haalbaarheid vanuit een andere hoek opduiken !

Je had 50 jaar vroeger moeten leven : SF-scriptschrijvers worden rijk, nu waren John Boorman en Pierre Boulle je voor !

Groetjes,

Digit

P. S. Ook de timing is boeiend : de voorspelde toekomst ligt reeds in ons verleden !
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Heeck » 07 maart 2012, 17:32

Diogenes,

Jouw fantasie:
Er zal zich een kleine elite vormen die zich de nodige technologie kan veroorloven. Deze elite zal zich afscheiden van het gewone volk en zich verenigen in ultra moderne nederzettingen.

is in primitiever vorm al compleet uitgewerkt in:
http://nl.wikipedia.org/wiki/The_Day_of_the_Triffids

Misschien wat te aktualiseren door het nu al opdringende verlangen van de bovenliggende klassen om desnoods ten koste van voedselplanten biodieselplanten te telen. :wink:

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel, dus MIJDT SPIJT.
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor Finniemc » 07 maart 2012, 18:13

Heeck schreef:Diogenes,

Jouw fantasie:

is in primitiever vorm al compleet uitgewerkt in:
http://nl.wikipedia.org/wiki/The_Day_of_the_Triffids

Misschien wat te aktualiseren door het nu al opdringende verlangen van de bovenliggende klassen om desnoods ten koste van voedselplanten biodieselplanten te telen. :wink:

Roeland

Het deed mij ook denken aan de Otherland boeken van Tad Williams
'Questions don't have to make sense, but answers do.'
Finniemc

Berichtdoor koppijn » 24 apr 2012, 19:13

Diogenes schreef:
Digit schreef:

….

De transhumane mens zal geen pijn meer voelen, pijnsignalisatie zal vervangen worden door triljoenen nanobots die elke lichaamsfunctie constant zullen monitoren en dit gaat tot het opsporen van pathologische mutaties. Een controlpanel zal signaliseren wat er mis is en zelf adequaat reageren.

Dat wil dus zeggen dat er voor iedereen die vanaf morgen geboren wordt tijdig voldoende nanobots zullen beschikbaar zijn om onsterfelijkheid te garanderen ! Zelfs áls het technisch haalbaar zou zijn – wat ik betwijfel – blijft de vraag naar de economische haalbaarheid op een ogenblik dat we er niet eens in slagen een groot deel van onze wereldbevolking te voeden.

En, als het zou slagen, dan moeten we die allemaal meteen meedelen dat ze zich niet mogen voortplanten. Ik denk écht niet dat onze wereld daar klaar voor is !

Digit

Hier is het toch duidelijk dat transhumaan = inhumaan
Dit is een infantiele droom van technologische macht en beheersing,
Is een humane samenleving dan zo'n onhaalbaar project gebleken?
koppijn

Berichtdoor Meester frans » 26 apr 2012, 11:35

koppijn schreef:
Diogenes schreef:
Digit schreef:

….

Digit

Hier is het toch duidelijk dat transhumaan = inhumaan
Dit is een infantiele droom van technologische macht en beheersing,
Is een humane samenleving dan zo'n onhaalbaar project gebleken?

Volledig met koppijn eens. De segregatie ten top.
Meester frans

Vorige

Keer terug naar Filosofisch-kritische beschouwingen