van de Kagelap schreef:Digit en Heeck zijn zich (nog) niet bewust geworden van de impact van de komst van het bewustzijn. (Wees gerust, ik heb geen illusies..)
Het verschijnsel leven is ontstaan uit dode materie en kan als zodanig nog steeds uitgelegd worden als opgebouwd uit dode moleculen.
0) De komst van een biologische informatiedrager heeft echter iets nieuws mogelijk gemaakt. De informatie speelt zijn eigen spel.
1) Het staat los van de dode materie. (Dit los staan van elkaar is waar het om draait.)
2) Het spel der informatie is een abstract fenomeen. Het luistert niet naar de fysieke natuurwetten, maar slechts naar de logica. 3) Het kan de omgeving (waar de eigenaar van de informatiedrager zelf deel van is) waarnemen, verifiëren, toetsen aan de logica, noem het begrijpen.
4) Het is in staat naast het registreren van de werkelijke gebeurtenissen van de omgeving ook te anticiperen op mogelijke toekomstige gebeurtenissen.
5) Het kan daardoor, met het materiële lichaam als instrument, de omgeving zodanig beïnvloeden dat de kans op eventuele gewenste toekomstige gebeurtenissen toeneemt. Noem plannen maken en gekozen doelen nastreven.
6) Is het niet wat kortzichtig deze combinatie van de materiële en de abstracte component dezelfde status te geven als de dode moleculen waar de materiële component uit is opgebouwd?
Maar nogmaals: ik heb geen illusies..
vdKagelap,
Kersvers terug van een studieweek over de vrije wil voel ik me geheel paraat om je opmerkingen van commentaar te voorzien en zelfs om daar nog een klein snufje aan toe te voegen.
ad 0)
Dat informatie een eigen spel zou spelen en daarbij ook nog invloed kan genereren die buiten de natuurwetten staat lijkt me erg ruig. Vervolg met ad 1)
ad 1)
Bespeur ik hier een Cartesiaanse scheiding van lichaam en geest met zijn vertakkingen naar
Van Lommel, andere vormen van reïncarnatie of goddelijk toekennen van ziel+wil?
Dan zijn we gauw klaar, want dat standpunt volg ik niet tenzij doortastend bewijs wordt geleverd voor een dergelijk dualisme.
ad 2)
Ook een spel der logica is net als het spelen van Pim-Pam-Pet onuitvoerbaar zonder spelers met voldoende functionerende hersenen. Hopelijk slaan die daarbij de natuurwetten niet over want dan wordt het tijd voor een behandeling.
ad 3)
Het spel der logica neemt niets waar want het kent geen zintuigen, die met onze hersenen zijn verbonden. Redeneren volgens een logica of andere spelregel mag wel als een opvallend vermogen worden aangemerkt.
ad 4+5)
Onze hersenen, -een paar langs de hersenen lopende reflexen daargelaten-, funktioneren dusdanig dat daar gedrag uit voortspruit. Al dan niet voorafgegaan door bewuste overwegingen gelardeerd met toekomstvisies. Een eekhoorn bijvoorbeeld heeft bij het beheer van de duizenden nootjes wintervoorraad ook een toekomstvisie. Ten eerste bij het verbergen en ten tweede bij het terugvinden. Niet geïmplementeerd zoals bij mensen, maar toch duidelijk aanwezig.
ad 6)
Componenten, de dode cellen, hebben zeker geen zelfde status als het functioneren van cellen individueel of in samenspan.
Er zal geen vrije-wil-ontkenner te vinden zijn die dat aanneemt.
Maar daar gaat het hele debat niet over; dat gaat over het (iemand) verantwoordelijk kunnen stellen voor gevolgen van gedrag.
Nu voor steeds meer mensen duidelijk wordt dat ook hersenen niet kunnen ontsnappen aan de natuurwetten wordt het voor velen ook duidelijker dat het bejubelde bewustzijn niet naast de natuurwetten of los van het overige hersenfunctioneren staat.
Daarmee zakt de vrije wil ook door de te slappe hoeven van het bewustzijn. Op de keper beschouwd zijn we zelfs met bewustzijn niet in staat om onze gedachten aan te sturen of te laten ontstaan; ze komen zomaar opborrelen.
Behalve bij hen die in de weer zijn om de betekenis van "vrije wil" een andere inhoud te geven. Dat heet verschuiven van de doelpalen en impliceert het anthropocentrisch vergeten van eekhoorns, dolfijnen, olifanten, octopussen, kauwtjes, kraaien, capucijnapen en andere metgezellen op dit onderaardse.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vrije_wil levert al een aardig overzicht van de verschillende uithoeken van het debat en anders
http://plato.stanford.edu/entries/compatibilism/ wel.
Het zal duidelijk zijn dat ik me onder de harde incompatibilisten schaar.
Roeland