skepp op kruistocht tegen de humane wetenschappen?

Mediaberichten, Debatten, lezingen, dingen die door tijdsdruk dringend zijn, ....

skepp op kruistocht tegen de humane wetenschappen?

Berichtdoor Kinnéar » 20 dec 2011, 10:30

Sorry mensen, wat was dat op Peeters en Pichal?

Natuurlijk is psycho-analyse geen exacte wetenschap met verifieerbare resultaten. Hetzelfde geldt voor de linguïstiek, archeologie, geschiedenis, filosofie, sociologie, pedagogie ... en ga zo maar door?
"Lacan en Freud zijn charlatans en leugenaars?" Mensen die dat zeggen geloven dus blijkbaar is een absolute waarheid... zeker niet mijn (skeptisch) standpunt. Voor zover we dit standpunt aanvaarden: Plato, Augustinus, Calvijn en Desmond Morris ook de vuilbak in?

Het gaat erom om te blijven lezen en te begrijpen dat niemand de waarheid kan hebben. Anderzijds zijn alle bovengenoemde auteurs het lezen waard omdat zij de ideeën van de komende generatie beïnvloed hebben. Het mooiste voorbeeld zijn Plato en Aristoteles, leraar en leerling. Terwijl Plato de grondslag van het idealisme (focus op het mentale, ideeën) legt, doet Aristoteles het omgekeerd (focus op het reële, waarneembare). Invloed en inspiratie hoeft niet altijd bevestiging of continuïteit met het voorgaande te betekenen.

En toch nog: het is niet omdat een paar charlatans zich op Freud, Lacan, Steiner of Freinet beroepen en foute dingen doen dat de kritiek moet gaan naar die dode auteurs?
over Kinnéar: "oneerlijk, of een flinke klap van de molen gekregen, of waarschijnlijk allebei." - "dergelijke skepp-haters = kwakverdedigers." (Willem Betz)
Kinnéar

Re: skepp op kruistocht tegen de humane wetenschappen?

Berichtdoor willem_betz » 20 dec 2011, 14:15

Zou Augustinus-therapie of Calvijn-therapie Evidence Based zijn, ttz is het ethisch verantwoord om die aan zieke mensen te verkopen voor goed geld ?
Als PA niet meer is dan een vorm van filosofie, een wereldbeschouwing, laat ze dan daarbij blijven en niet pretenderen aan geneeskunde te doen.
Geloof je alle nonsens, of sommige niet? Hoe maak je het onderscheid?
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor arionhillie » 20 dec 2011, 18:42

willem_betz schreef:Zou Augustinus-therapie of Calvijn-therapie Evidence Based zijn, ttz is het ethisch verantwoord om die aan zieke mensen te verkopen voor goed geld ?
Als PA niet meer is dan een vorm van filosofie, een wereldbeschouwing, laat ze dan daarbij blijven en niet pretenderen aan geneeskunde te doen.

Een paar jaar geleden :
wegens overwerken en een slechte houding heb ik rugpijn.

Onwetend als ik was haal ik de dokter erbij.
Ik krijg een cortisone-zalf voorgeschreven.
Er wordt niet gerept over houding, oefening,...
Was dit ethisch verantwoord?

'Pretenderen aan geneeskunde te doen...'
U bent inderdaad arrogant, of misschien gewoon onwetend.
arionhillie

Berichtdoor willem_betz » 20 dec 2011, 21:43

je wil toch niet beweren dat psychoanalyse niet helpt tegen rugpijn ? :)
Even ernstig: het is niet omdat één arts iets voorschrijft dat het ook werkzaam zou zijn ?
Er bestaan standaarden voor wat de best gekende behandeling is voor een bepaald probleem. Niet alle artsen houden zich daaraan, er zijn er die zelfs geschud water voorschrijven. :? Is dat ethisch verantwoord ?
En ja, voor heel wat aandoeningen is er nog geen goede/werkzame behandeling die geneest. Aan u of u dan liever een goeroe volgt.
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor frank06 » 20 dec 2011, 22:06

Kinnéar schreef:Natuurlijk is psycho-analyse geen exacte wetenschap met verifieerbare resultaten. Hetzelfde geldt voor de linguïstiek, archeologie, geschiedenis, filosofie, sociologie, pedagogie ... en ga zo maar door?
Waar haalt u het?
Nee, echt, waar haalt u het? Kruistocht (lekker beladen term) tegen humane wetenschappen (psychoanalyse=?wetenschap, da's nu net de crux, me dunkt), verifieerbaar (na Popper is er nog 't een en 't ander gepubliceerd in het gebied van de wetenschapsfilosofie, toch?)
Ik ben enkel maar lezend lid van SKEPP (ik ben zelfs niet gepensioneerd <gr>), maar ik vraag me toch af waar u het idee haalt van een kruistocht tegen de humane wetenschappen? Kan u even aantonen waar precies SKEPP van leer trekt tegen, pakweg, de taalkunde.

Met vriendelijke groeten,

Frank
frank06

Berichtdoor Kinnéar » 20 dec 2011, 22:34

frank06 schreef:
Kinnéar schreef:Natuurlijk is psycho-analyse geen exacte wetenschap met verifieerbare resultaten. Hetzelfde geldt voor de linguïstiek, archeologie, geschiedenis, filosofie, sociologie, pedagogie ... en ga zo maar door?
Waar haalt u het?
Nee, echt, waar haalt u het? Kruistocht (lekker beladen term) tegen humane wetenschappen (psychoanalyse=?wetenschap, da's nu net de crux, me dunkt),

• uw standpunt: Alle wetenschappen geven resultaten die verifieerbaar zijn in klassieke zin
  • gevolgtrekking: alles wat geen empirisch verifieerbare resultaten kan voorleggen is geen wetenschap
  • conslusie: linguïstiek etc... kunnen geen empirische verifieerbare resultaten voorleggen voor (al) hun conclusies, dus voor u zijn het geen wetenschappen.

Volgens mij doen jullie het belangrijke onderscheid tussen menswetenschappen en exacte wetenschappen teniet...
BTW, Boudry behoort tot de menswetenschappen, zo ook mevrouw Vandermassen, zitten beiden onder filosofie (ook geen exacte wetenschap natuurlijk).

verifieerbaar (na Popper is er nog 't een en 't ander gepubliceerd in het gebied van de wetenschapsfilosofie, toch?)

http://en.wikipedia.org/wiki/Thomas_Samuel_Kuhn bijvoorbeeld

De discussie die nu al enige tijd in de media (De Standaard, en zelfs Peeters & Pichal) woedt is absoluut belachelijk omdat men niet in staat is het onderscheid te maken tussen a) de teksten van Freud bijvoorbeeld b) de huidige toepassing van zijn teksten in zijn naam. Het is niet omdat er een paar onnozele charlatans geld verdienen zonder kennis van zaken, dat Freud daarop moet aangevallen worden.

Je kunt Freud (en geen enkele auteur) meer vereren door hem te lezen en te bekritiseren. De Freud-bashing wegens oubollig, voorbijgestreefd enzoverder gebeurt door mensen die hem niet gelezen hebben. Zij die wel Freud gelezen hebben, weten dat de struggle met wetenschappelijkheid en het statuut van de discipline een constante bezorgdheid van hemzelf zijn.

En nog deze vraag: als er zoals in Luik een ramp gebeurt, is er een team van slachtofferhulp die psychologische bijstand geeft (zonder aantoonbare resultaten!) en betaald wordt van belastingsgeld. Wil iemand dat afschaffen? Praten als verwerking is een van de dingen die uit psychotherapie in de algemene psychologie zijn binnengedrongen.

Dit hardcore a-historische positivisme geeft mij de rillingen (empirisch meetbaar, denk ik ;-)
over Kinnéar: "oneerlijk, of een flinke klap van de molen gekregen, of waarschijnlijk allebei." - "dergelijke skepp-haters = kwakverdedigers." (Willem Betz)
Kinnéar

Berichtdoor Magnolia » 20 dec 2011, 23:09

Kinnéar schreef:Sorry mensen, wat was dat op Peeters en Pichal?

Ja,vertel eens, WAT was dat ? En WIE ? En kan het alsnog ergens worden beluisterd ?
(P&P is een radioprogramma, zoveel heb ik intussen achterhaald.)

Aan die hele discussie over PA, Freud en thans ook nog inclusief de "humane wetenschappen" die zich hier over diverse draden afspeelt, valt onderhand geen touw meer vast te knopen.

:roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll:
Magnolia

Berichtdoor frank06 » 20 dec 2011, 23:31

Kinnéar schreef:
  • uw standpunt: Alle wetenschappen geven resultaten die verifieerbaar zijn in klassieke zin
  • gevolgtrekking: alles wat geen empirisch verifieerbare resultaten kan voorleggen is geen wetenschap
  • conslusie: linguïstiek etc... kunnen geen empirische verifieerbare resultaten voorleggen voor (al) hun conclusies, dus voor u zijn het geen wetenschappen.

Kinnéar, kan u dat laten, beste man of vrouw. Ik bedoel dan dat produceren van stromannen. U legt mij (en waarschijnlijk tal van anderen) woorden in de mond/ideeën in het hoofd om ze dan te bekritiseren. U beseft toch dat u aan het schaduwboksen bent?
Niemand, behalve u zelf dan, heeft het gehad over verifieerbare resultaten v.a.v. (echte) wetenschap.

Mag ik u bijv. Nonsense on stilts. How to Tell Science from Bunk van wetenschapsfilosoof Massimo Piglicucci ter lezing aanraden terwijl u mij excuses aanbiedt voor de nonsensicale claims die u mij toeschrijft. Misschien kunnen we daarna verdergaan in één van de vele threads over Freud en PA.

Groeten,

Frank

[edit]Kleine spelfouten aangepast. De toevoeging dat ik taalkundige van opleiding ben zal ik later vermelden.[/edit]
frank06

Berichtdoor Kinnéar » 20 dec 2011, 23:57

Griet Vandermassen spreekt hier in naam van SKEPP en wordt gewoon aan de kant gevaagd met zo'n simpele statement als "het is ontkracht".

http://www.radio1.be/programmas/peeters ... geholpen-0

edit: als aan Annemieke het drifmatige genuanceerd wordt uitgelegd, roept ze "da's logica" :shock:
Kinnéar

Berichtdoor Kinnéar » 21 dec 2011, 00:21

Nog dit - wat Karel Vingerhoets verderop in het fragment allemaal uitkraamt - ik weet niet wat dat is. Ik weet het wel - hier spreekt een sukkelaar die helemaal verkocht is aan het mindfullness verhaal etc. Sjamaan zegt hij zelfs... wat heeft dat met psychotherapie te maken?
"Discussie met slogans" dat slaat op Boudry en terecht... heb zijn doctoraat gedownload. Jullie ook?
Kinnéar

Berichtdoor context-binder » 22 dec 2011, 08:13

Psychotherapie is in België niet beschermd? Hoe moet je dat dan evalueren.
Een psychiater is wel beschermd, hoe evalueer je die?
1) psychotherapie is waardevol wanneer de patiënt of hulpzoekende er zich beter bijvoeld toch...
2) de psychiater is waardevol wanneer de patiënt of hulpzoekende er zich beter bijvoeld toch...
3) de waarzegger (kwakzalver) is waardevol wanneer de patiënt of hulpzoekende er zich beter bijvoeld toch...
Weinig verschil op eerste zicht toch?
De evaluatie kan wanneer deze disciplines door experten in deze disciplines een zelfde resultaat optekenen...
Dat wil ik nu wel eens zien gebeuren...
Ps: leer is als volwassen te argumenteren aub...
Wanneer iedereen wil laten zien hoe slim hij wel is, geraak je nergens en wordt je zeker niet wijzer (het doel van deze fora toch)
Dit volledig terzijde zijnde, is mijn persoonlijke mening die je al of niet kan respecteren. Mvg...
W BETZ bestaan er ook standaarden voor trollen aub...
context-binder

Berichtdoor Magnolia » 22 dec 2011, 09:49

context-binder schreef:W BETZ bestaan er ook standaarden voor trollen aub...

http://forum.skepp.be/viewtopic.php?f=18&t=2861#p77040
Magnolia

Berichtdoor Digit » 22 dec 2011, 10:06

Wikipedia schreef:In Internet slang, a troll is someone who posts inflammatory,[2] extraneous, or off-topic messages in an online community, such as an online discussion forum, chat room, or blog, with the primary intent of provoking readers into an emotional response[3] or of otherwise disrupting normal on-topic discussion.[4]

Bv. door het plaatsen van onbeargumenteerde of onbeargumenteerbare onzin !

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor context-binder » 22 dec 2011, 10:29

Ha dit zijn de standaarden die door een individu bepaald worden.. Weeral iets bijgeleerd, wat men van jullie die twee hierboven niet kan zeggen :D Terzake mijn vraag was aan W Betz gericht.. Krijg ik nog iets zinnig te lezen aangaande mijn bijdrage die zeer topic gericht en en zeer zeer terzake doende is???
context-binder

Berichtdoor Digit » 22 dec 2011, 10:47

context-binder schreef:Krijg ik nog iets zinnig te lezen aangaande mijn bijdrage die zeer topic gericht en en zeer zeer terzake doende is???

:roll: Garbage in, garbage out !
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor context-binder » 22 dec 2011, 10:58

Dat is duidelijk een standaarden mening... Helemaal geënt op het topic... Dus je wil me uitleggen dat jij, Digit zich nu aan trollen schuldig maakt? Niet nodig ik had het al begrepen, maar toch mijn dank voor je moeite..
context-binder

Berichtdoor Digit » 22 dec 2011, 11:01

Nooit van getrolspiegels gehoord ?
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor context-binder » 22 dec 2011, 11:02

Nooit van relevant reageren gehoord? Inversie toch...
context-binder

Berichtdoor Digit » 22 dec 2011, 11:20

context-binder schreef:Nooit van relevant reageren gehoord?

Toch wel, maar het moet mogelijk zijn, m. a. w. er moet relevantie aangereikt worden !

context-binder schreef:Inversie toch...

Als dat je kan troosten, dan denk je dat maar ! Eenden nat gieten is een zinloze bezigheid, dus verder : regel 14 !

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Kinnéar » 22 dec 2011, 14:40

Beste Willem Betz, wil je alsjeblieft alle niet relevante berichten uit deze draad verwijderen om te laten zien dat SKEPP voor open discussie zonder getrol is? Elke serieuze discussie wordt op dit forum (met opzet?) verstoord...

Verder terzake, voor wie nog volgt: de argumenten die door SKEPP gebruikt worden om de psycho-analyse af te schaffen, zijn evenzeer van toepassing op alle menswetenschappen. Niemand heeft beweert dat psycho-analyse geneeskunde is, al wordt dat door jullie wel tot in den treure herhaald.

http://sandwalk.blogspot.com/2011/10/in ... oudry.html
Hier kun je het doctoraat van maarten boudry downloaden, waarin het debat wetenschap versus pseudowetenschap gevoerd wordt. Op slechts één enkel moment vermeldt het boek het bestaan van zoiets als de humanities (menswetenschappen): op de kaft.

boudrymanities.jpg
Boudry, Here be dragons
boudrymanities.jpg (11.39 KiB) 8560 keer bekeken

Als het feit dat psycho-analyse geen exacte wetenschap is, genoeg reden is om haar (én de teksten) uit de universiteit te bannen, dan moet men ook komaf maken met alle andere menswetenschappen. Boudry spreekt over wetenschappelijkheid, maar maakt dit belangrijke onderscheid nooit. In feite werkt hij aan de afschaffing van het departement waartoe hij zelf behoort?

Het overgrote deel van het boek gaat nochtans niet over psycho-analyse, maar over creationisme. Ik begrijp echt niet hoe dit een relevant onderwerp is in België (zeker niet op de manier waarop het behandeld wordt) en dat heeft tot gevolg dat Boudry eigenlijk het debat over het creationisme opstart. Om het aan te vallen, zullen velen nu mompelen. En terecht. Maar de vraag is hoe?

Dat doet hij door hun manier van argumenteren bloot te leggen, te ontmaskeren, te analyseren. Wat is het doel hiervan? Met iemands die vanuit een godsdienstig creationisme denkt, valt geen wetenschappelijke discussie te houden. Probeert Boudry wetenschappelijk te bewijzen dat god niet bestaat door aan te tonen dat de argumenten van de creationisme fouten bevatten?

Ter vergelijking. Aristoteles zei dat dingen naar omlaag vallen omdat dit hun natuurlijke plaats is. Door aan te tonen dat "natuurlijke plaats" een fabeltje is, ontken je nog niet dat dingen werkelijk wel naar omlaag vallen.

Ik zie hier toch een gevaarlijke evolutie die allesbehalve skeptisch is...
Kinnéar

Berichtdoor Digit » 22 dec 2011, 15:39

Kinnéar schreef:Niemand heeft beweert dat psycho-analyse geneeskunde is, ...

:shock: Kan je even uitleggen wat het dan wél is :?:

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor willem_betz » 22 dec 2011, 18:01

Beste Kinear,
je stelt meerdere vragen:
* Het verwijderen van niet relevante berichten: als we alle nonsens uit dit forum zouden verwijderen dan gaat er een belangrijke bron van informatie over kromdenkers verloren en preken we enkel voor eigen kapel. Mss zijn we hier te tolerant voor stoorzenders, soms meen ik van wel. Meermaals heeft de meer zachtaardige Blue mijn voorstel om iemand die m.i. geschift is of gewoon een trol direct te bannen getemperd en die nog wat krediet gegeven, achteraf bleek soms terecht, soms niet tot grote irritatie van hen die ernstig willen discussieren. De kwaks liggen steeds op de loer om luidkeels te kunnen jammeren over censuur.
Iemand bannen doen we hier nooit op advies van één beheerder, er wordt telkens overleg gepleegd.
* Jouw bewering dat PA geen geneeskunde is, kan ik zelf helemaal onderschrijven, maar feit is dat ze het wel verkopen alsof het geneeskunde is.
* De recente reacties die begonnen naar aanleiding van de poging tot censuur door PA van de documentaire Le Mur, die ze via de rechtbank willen verbieden zijn zelfs zover uitgedeind dat ik onlangs werd aangesproken door een prof uit Gent die sprak over een "oorlog tussen faculteiten", ook zo in de pers, met gemene persoonlijke aanvallen op Maarten Boudry en op Griet Vermassen.
Prof Vermeersch wordt ook al aangevallen alhoewel die er zich helemaal niet mee bemoeide.
Hij schreef als reactie een stukje over pseudowetenschap, aanbevolen lectuur, vooral voor paling FF die hier steeds maar orakelt dat wij niets over PA weten maar die het steeds maar vertikt om zelf duidelijk te stellen wat hij dan wel verdedigt.
http://www.dewereldmorgen.be/artikels/2011/12/20/etienne-vermeersch-over-pseudowetenschappen
Wie eens wil zien hoe vuilbekkerij en persoonlijke aanvallen een systeem worden bij de PA-verdedigers kan eens kijken naar:
http://opinie.deredactie.be/2011/12/20/de-oorlog-tegen-freud-wordt-tamelijk-kinderachtig/
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Faction Fictory » 22 dec 2011, 18:03

Digit schreef:
Kinnéar schreef:Niemand heeft beweert dat psycho-analyse geneeskunde is, ...

:shock: Kan je even uitleggen wat het dan wél is :?:

Groetjes,

Digit

Digit, ik hoop dat ondertussen duidelijk is dat dit niet zo eenvoudig ligt. En da's geen 'immunisatie', da's gewoon een feit. Elementen van PA en meer EB-elementen zij verweven geraakt en als PA nog invloed heeft is dat ook omdat er nog belangrijke zwaktes zijn binnen die meer wetenschappelijke EB benadering. Het is gewoon een heel complex veld waar elke benadering zijn waarde maar ook zijn zwakte heeft, dat geldt evenzeer voor de neurologie of de neuropsychologie bvb.
sommige stromingen schieten gigantische kemels, maar dan deden en doen ook de meer biologisch getinte wetenschappelijke benaderingen.

Kritisch blijven uiteraard, en het is niet omdat bepaalde elementen binnen therapie ook binnen andere psy-scholen zijn geslopen dat ze geen PA-karakter meer hebben. een voorbeeld is de langdurige CGT, zowel het gesprekselement als de langdurigheid komen duidelijk uit PA-denken daar.
Faction Fictory

Berichtdoor Magnolia » 22 dec 2011, 19:46

Faction Fictory schreef:Elementen van PA en meer EB-elementen zij verweven geraakt en als PA nog invloed heeft is dat ook omdat er nog belangrijke zwaktes zijn binnen die meer wetenschappelijke EB benadering. Het is gewoon een heel complex veld waar elke benadering zijn waarde maar ook zijn zwakte heeft, dat geldt evenzeer voor de neurologie of de neuropsychologie bvb.
sommige stromingen schieten gigantische kemels, maar dan deden en doen ook de meer biologisch getinte wetenschappelijke benaderingen.

Kritisch blijven uiteraard, en het is niet omdat bepaalde elementen binnen therapie ook binnen andere psy-scholen zijn geslopen dat ze geen PA-karakter meer hebben. een voorbeeld is de langdurige CGT, zowel het gesprekselement als de langdurigheid komen duidelijk uit PA-denken daar.

Jajajaja ! in Jip & Janneke-taal (= begrijpelijke taal waarin ingewikkelde zaken worden uitgelegd):

Als een kip een ei legt en met dat ei wordt een wafel gebakken, dan is die wafel ook een kip, want die heeft dat ei gelegd.
Als een kip een ei legt, en met een struisvogelei wordt een wafel gebakken, dan is die wafel alweer een kip want die kip legt eieren !

:lol: :lol: :lol:
Magnolia

Berichtdoor ad randum » 22 dec 2011, 19:52

Magnolia schreef:
Faction Fictory schreef:Elementen van PA en meer EB-elementen zij verweven geraakt en als PA nog invloed heeft is dat ook omdat er nog belangrijke zwaktes zijn binnen die meer wetenschappelijke EB benadering. Het is gewoon een heel complex veld waar elke benadering zijn waarde maar ook zijn zwakte heeft, dat geldt evenzeer voor de neurologie of de neuropsychologie bvb.

Jajajaja ! in Jip & Janneke-taal (= begrijpelijke taal waarin ingewikkelde zaken worden uitgelegd):

Als een kip een ei legt en met dat ei wordt een wafel gebakken, dan is die wafel ook een kip, want die heeft dat ei gelegd.
Als een kip een ei legt, en met een struisvogelei wordt een wafel gebakken, dan is die wafel alweer een kip want die kip legt eieren !

:lol: :lol: :lol:

Groot gelijk Magnolia,
Een magnolia (of was het een geranium?) is een schoon bloem, boem. Geleerd in de eerste peutertuin.
Phychoanalyse ? Rijp voor de phychiatrie.

Ad
“Ad Randum” is “at random” “ad absurdum”. “Ad deliberandum”? Neen, “ad fundum”.
ad randum

Berichtdoor Kinnéar » 22 dec 2011, 20:00

...ondertussen nog meer spam...

Vooreerts nogmaals: deze discussie voeren zonder het onderscheid tussen "menswetenschappen" en "exacte wetenschappen" is sofistisch. De eerste reactie op Vandermeersch slaat de spijjkers met koppen:

Door Anton Froeyman, 21.12.2011 - 12:18
Het strikte logisch empirisme

Het strikte logisch empirisme dat Vermeersch hier verdedigt is al een decennium of vijf achterhaald in de wetenschapsfilosofie. Bij deze is aan voorwaarde 3.3 voldaan. Doordat hij blijft vasthouden aan deze strakke visie en ze niet veranderd heeft, ondanks de "onderzoekingen" van mensen als Kuhn, Lakatos, Kitcher, Cartwright, Laudan,..., en ondanks de specifieke filosofie van de menswetenschappen, voldoet Vermeersch' theorie ook aan voorwaarden 3.4 en 3.5. Daardoor kan iemand die de karakterisering van Vermeersch serieus neemt niet anders dan besluiten dat deze zelf pseudo-wetenschappelijk is.

...omdat als je alles behalve het strikt logisch empirisme afschaft, je ook Etienne Vermeersch (VUB!) afschaft als pseudo-wetenschappelijk. Nu ben ik daar wel 100% voor te vinden: hij wordt tegenwoordig overal opgevoerd als oplossingsorakel.

Verder lees ik geen Groen!-spam meer op dewereldmorgen.be (of apache.be, de zogezegde 'tegenhanger') - ik raad iedereen aan hetzelfde te doen.

willem_betz schreef:Beste Kinear,
je stelt meerdere vragen:
* Het verwijderen van niet relevante berichten: als we alle nonsens uit dit forum zouden verwijderen dan gaat er een belangrijke bron van informatie over kromdenkers verloren en preken we enkel voor eigen kapel. Mss zijn we hier te tolerant voor stoorzenders, soms meen ik van wel. Meermaals heeft de meer zachtaardige Blue mijn voorstel om iemand die m.i. geschift is of gewoon een trol direct te bannen getemperd en die nog wat krediet gegeven, achteraf bleek soms terecht, soms niet tot grote irritatie van hen die ernstig willen discussieren. De kwaks liggen steeds op de loer om luidkeels te kunnen jammeren over censuur.

Je hoeft ze niet te deleten, maar naar een andere 'draad' te verplaatsen als ze geen enkele info of zelf mening over het onderwerp bevatten, zoals deze viewtopic.php?p=77175#p77175
Laat zien dat je dat soort gedrag niet steunt, om laat mij concluderen dat jij het zelf bent.

willem_betz schreef:Iemand bannen doen we hier nooit op advies van één beheerder, er wordt telkens overleg gepleegd.
* Jouw bewering dat PA geen geneeskunde is, kan ik zelf helemaal onderschrijven, maar feit is dat ze het wel verkopen alsof het geneeskunde is.

Bijvoorbeeld: ik verkoop mensen en fles SPA Reine omdat dit "hen geneest van kanker" zo beweert ik. Jij hoort ervan en begint de SPA-fabriek te beschuldigen van kwakzalverij.
* De recente reacties die begonnen naar aanleiding van de poging tot censuur door PA van de documentaire Le Mur, die ze via de rechtbank willen verbieden zijn zelfs zover uitgedeind dat ik onlangs werd aangesproken door een prof uit Gent die sprak over een "oorlog tussen faculteiten", ook zo in de pers, met gemene persoonlijke aanvallen op Maarten Boudry en op Griet Vermassen.

Ik ken ze wel, die mensen die als je echt vertelt met wat voor verlakkerij zij zich bezighouden, onmiddellijk hun advocaat bellen. Dit zijn niet de academisch psychologen. BTW, deze mevrouw die in naam van je vereniging spreekt heet Vandermassen: ook zij bestrijdt psycho-analyse vanuit een perspectief van een doctor in de menswetenschappen onwaardig: eentje die doet alsof de menswetenschappen niet bestaan.

Trouwens is pseudowetenschap niet zomaar alles wat 'niet correct' is, maar een discours dat bewust wetenschappelijk probeert over te komen terwijl het dat niet is. Verder is pseudowetenschap zelf een onwetenschappelijke term, omdat ze al vooraf al een oordeel klaar heeft over het te onderzoeken object.

Pseudowetenschap in academia (De Geus, september 2011)
De psychoanalyse is vrijwel geheel verdwenen uit academische opleidingen psychologie. Dat maakt er haar populariteit binnen de literatuur-, film- en kunstwetenschappen, binnen genderstudies en in kunstopleidingen echter niet minder om. Ook docenten wijsbegeerte laten zich soms verleiden door het psychoanalytisch discours. Studenten denken zinnige inzichten te verwerven, maar krijgen in werkelijkheid pseudowetenschap voorgeschoteld.
De psychoanalyse was van in het begin een pseudowetenschap. De steile groei aan wetenschappelijke inzichten in het menselijk mentaal functioneren, in combinatie met wat bronnenonderzoek blootlegt over Freuds werkwijze, maakt het vasthouden aan dit denkkader in toenemende mate absurd.

http://ugent.academia.edu/GrietVandermassen/Papers
En dan doet ze zelf aan genderstudies ??

Prof Vermeersch wordt ook al aangevallen alhoewel die er zich helemaal niet mee bemoeide.

Ocharme! Damn, en nu verlaat de regering de pensioenleeftijd nog eens. Hoe hij gelooft en de mogelijkheid van waardenvrije neutraliteit is ongelooflijk en bijna 50 jaar te laat.... o ja dat had iemand al vermeld (pre-sixties in paris, remember)
Hij schreef als reactie een stukje over pseudowetenschap, aanbevolen lectuur, vooral voor paling FF die hier steeds maar orakelt dat wij niets over PA weten maar die het steeds maar vertikt om zelf duidelijk te stellen wat hij dan wel verdedigt.
http://www.dewereldmorgen.be/artikels/2011/12/20/etienne-vermeersch-over-pseudowetenschappen
Wie eens wil zien hoe vuilbekkerij en persoonlijke aanvallen een systeem worden bij de PA-verdedigers kan eens kijken naar:
http://opinie.deredactie.be/2011/12/20/de-oorlog-tegen-freud-wordt-tamelijk-kinderachtig/

"er zijn ook schilders die perfect Van Gogh kunnen imiteren en respectabele veilinghuizen om de tuin leiden. Maar zegt dit iets over Van Gogh?"
Vind je dit kinderachtig?
Laatst bijgewerkt door Kinnéar op 22 dec 2011, 20:04, in totaal 1 keer bewerkt.
Kinnéar

Berichtdoor Faction Fictory » 22 dec 2011, 20:01

Scherp Magnolia :) de spoeling wordt steeds dunner hier :)
Faction Fictory

Berichtdoor Kinnéar » 22 dec 2011, 20:22

http://www.apache.be/2011/12/02/la-devi ... tste-kans/

Psychotherapie Institutionel is niet hetzelfde als Freud of Lacan, maar inderdaad een vroege commercialiseringsvorm van psychotherapie. Dit soort van mensen beroept zich op Freud zonder hem ooit gelezen te hebben...
Kinnéar

Berichtdoor willem_betz » 23 dec 2011, 00:54

Kinear citeert:
Het strikte logisch empirisme dat Vermeersch hier verdedigt is al een decennium of vijf achterhaald in de wetenschapsfilosofie.

Dat zeggen de postmodernisten en de meeste kwakverkopers maar dat maakt het nog niet waar.
Laten we niet uit het oog verliezen waar het om gaat: er wordt een behandeling verkocht aan zieke mensen en de bevolking heeft het recht te vragen wat die behandeling inhoudt, wat de principes zijn en of er enig bewijs is dat het werkt, voor welke ziekten, in hoeveel %. Die vereisten mag je niet met enkele holle slogans van tafel vegen.
Voor alle duidelijkheid, het opvoeren van getuigenissen is geen aanvaardbaar bewijs voor werking.
Vermits herhaald vragen naar de principes van de "nieuwe" PA steeds maar ontwijkende antwoorden oplevert kan het nuttig zijn eens inzage te krijgen van enkel controleerbare gegevens.
Concrete vragen:
Welke representatieve verenigingen bestaan er van en voor PAisten in Belgie en Nederland ?
Wat zijn de criteria om lid te worden (en blijven), wie beslist daarover ?
Welke opleidingen bestaan er ?
Kunnen we inzage krijgen van het cursusmateriaal, van de eindtermen, de leerdoelen, de evaluatiemethodes ?
Als we die gegevens ter inzage krijgen kan deze zinloze en irritante herhaling van 'skepp weet niets, is te dom, te fanatiek, het is te moeilijk om uit te leggen..." eindelijk eens ophouden.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor willem_betz » 23 dec 2011, 01:00

willem_betz schreef:Kinear citeert:
Het strikte logisch empirisme dat Vermeersch hier verdedigt is al een decennium of vijf achterhaald in de wetenschapsfilosofie.

Dat zeggen de postmodernisten en de meeste kwakverkopers maar dat maakt het nog niet waar.
Laten we niet uit het oog verliezen waar het om gaat: er wordt een behandeling verkocht aan zieke mensen en de bevolking heeft het recht te vragen wat die behandeling inhoudt, wat de principes zijn en of er enig bewijs is dat het werkt, voor welke ziekten, in hoeveel %. Die vereisten mag je niet met enkele holle slogans van tafel vegen.
Voor alle duidelijkheid, het opvoeren van getuigenissen is geen aanvaardbaar bewijs voor werking.
Vermits herhaald vragen naar de principes van de "nieuwe" PA steeds maar ontwijkende antwoorden oplevert kan het nuttig zijn eens inzage te krijgen van enkele controleerbare gegevens.
Concrete vragen:
Welke representatieve verenigingen bestaan er van en voor PAisten in Belgie en Nederland ?
Wat zijn de criteria om lid te worden (en blijven), wie beslist daarover ?
Welke opleidingen bestaan er ?
Kunnen we inzage krijgen van het cursusmateriaal, van de eindtermen, de leerdoelen, de evaluatiemethodes ?
Als we die gegevens ter inzage krijgen kan deze zinloze en irritante herhaling van 'skepp weet niets, is te dom, te fanatiek, het is te moeilijk om uit te leggen..." eindelijk eens ophouden.

Toegevoegd: een eenvoudige search op de website van de universiteit Gent leverde al heel wat info op, zie volgend bericht
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor willem_betz » 23 dec 2011, 02:13

Ik heb een poging om gedaan om eindelijk eens te weten te komen wat die „moderne“ PA wel zou zijn, en of de hautaine terechtwijzingen door forumdeelnemer FF wel correct zijn:
Op de website van de Uni Gent deed ik een zoekvraag naar „psychoanalyse“ en kreeg al een aantal verwijzingen. Niet alle zijn toegankelijk voor een externe bezoeker. Misschien kan een lezer die wel een paswoord heeft voor die universiteit ons meer info bezorgen.
Er is daar een Vakgroep Psychoanalyse en Raadplegingspsychologie en die opent een vacature voor 2012:
http://www.ugent.be/nl/actueel/vacatures/aap/pp08-da-112011/?searchterm=psychoanalyse
Bij de vereisten lezen we: „onderzoekservaring ....met accent op psychiatrische stoornissen, vertrekkende vanuit de Freudiaanse en Lacaniaanse psychoanalyse;“ en ook „kennis hebben van Freudiaanse en Lacaniaanse psychoanalyse, diploma van specialisatieopleiding in de psychoanalyse strekt tot aanbeveling“.
Inhoud van de functie: wetenschappelijk onderzoek verrichten, vertrekkende vanuit de Freudiaanse en Lacaniaanse psychoanalyse;

Wel, wel! dus Freud en Lacan zijn daar nog wel springlevend ! dat is niet wat FF hier orakelt.
Vermits er naar een diploma in de psychoanalyse gevraagd wordt in de vacature heb ik in de website van de universiteit gezocht naar die opleiding, maar niets te vinden tussen de master en master-na-master opleidingen aan de universiteit. Wie kan me vertellen waar en door wie deze opleiding dan wel wordt gegeven ?
Dat zal dan waarschijnlijk een privé en niet erkende vereniging zijn.
Wat zijn de ctriteria, de inhoud, de eindtermen van deze opleiding ? Elke bona-fide instelling zet dat nu op een website die publiek toegankelijk is. Jaren geleden vertelde een bevriend PAist me dat de vereiste was om jarenlang zelf in analyse te gaan, en dat dit zeer duur was. Uiteraard moest die investering terug verdiend worden. Zou dat nog steeds zo zijn ?
Op de UGent website staat dat de Gentse vakgroep PA als contactpersoon prof Stijn Vanheule heeft, zijn publicatielijst staat op https://biblio.ugent.be/person/801001414843
Ook daar zijn verwijzingen naar Freud en Lacan daar duidelijk aanwezig, enkele voorbeelden van titels (soms is de volle tekst aanklikbaar maar enkel voor leden met een paswoord):
A Lacanian perspective on psychotic hallucinations
Delusions and metonymic disturbances : a discussion of Lacan’s approach to psychotic delusions
De fallische fase bij het meisje : een hink-stap-sprong met Freud, Jones en Lacan

WB: merk op dat de penisjes er nog steeds zijn, itt met wat FF hier bazuint.
The division of the subject and the organization: a Lacanian approach to subjectivity at work
Caring and its impossibilities – a Lacanian perspective.
Burnout and psychoanalysis : a Freudo-Lacanian point of view
Taalgebruik in de psychose : een vraag naar kruisbestuiving tussen Lacan en enig experimenteel onderzoek

Welke conclusie kunnen we hier alvast uit trekken ?
Wat FF ons hier hardnekkig tracht wijs te maken, dat Freud en Lacan voorbijgestreefd zijn en we die niet meer mogen bekritiseren (bashen) wordt zeker niet gedeeld door de vakgroep PA van de Gentse univ. Misschien kan FF eens naar hen schrijven dat ze te dom zijn, bijna zo dom als skepp ?
Andere mogelijke interpretaties zijn dat FF hier gewoon zijn wensen voor waarheid nam.

Voor wie nog zin heeft om nog dieper in het vat van onzin te graven: er bestaat ook een TIJDSCHRIFT VOOR PSYCHOANALYSE. Kijk eens of wat ze daar vertellen strookt met wat de pro-PA ons hier willen wijs maken.
Wat wel echt leuk kan zijn voor ons archief van rariteiten is de inhoud van de „specialisatieopleiding tot psychoanalist“
Graag wil ik de vurige verdedigers van PA nog eens danken voor hun prachtige demonstraties van toegepaste ontwijkings- en immunisatietrucjes, maar nu is het welletjes geweest.

toegevoegd: wie twijfelt of FF hier onterecht het verwijt krijgt een verwaande betweter te zijn, ter illustratie een stukje tekst waarmee hij vandaag een andere deelnemer eens wil "terecht wijzen"
http://forum.skepp.be/viewtopic.php?p=77192#p77192
FF:
Of, we hebben het over wat PA is, en dan zul je je simplistisch beeld van PA moeten bijstellen, of je gaat maar door met je routine en we houden deze discussie voor bekeken, want, jammer genoeg voor jou heb ik er meer kaas van gegeten dan je vermoedt, ook meer dan de meeste bashers hier op dit forum. Dus dim maar serieus op dat vlak

Oordeel zelf of die man maar eens zelf in analyse zou moeten gaan :wink: en of hij niet best naar het lulhoekje verplaatst wordt
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor willem_betz » 23 dec 2011, 02:38

Nog toegevoegd:
er bestaan zelfs ook no een Belgisch tijdschrift voor psychoanalyse en met google krijg je enkele artikels te lezen.
Dit is echt een aanraders, geschreven door een medewerker van de vakgroep aan de UGent. Om tranen in de ogen te krijgen 8)
Van frazelen naar Freud en Mozart:
http://www.psychoanalysis.ugent.be/page ... 0Freud.pdf
een citaat wil ik u niet onthouden:

Denk even aan het frazelen van een kind dat goedgemutst in zijn wieg of
schommelstoeltje geluiden maakt, daarom lacht en verder “à la cantonade” spreekt. Ik
haal dit woord van Lacan aan omwille van de woordspeling. Het kind spreekt – als het
al spreken genoemd mag worden – “à Lacan”, zoals men mag horen. Deze schijnbaar
onschuldige woordspeling verbergt echter iets meer: “parler à la cantonade”,
etymologisch afkomstig van het Provençaalse “cantonada”, straathoek, is een toneelterm
die betekent dat de acteur tot iemand in de coulissen spreekt, dat hij zich tot een
afwezige toehoorder richt. Lacan merkt in deze kortsluiting met zijn naam op dat dit
voortbrengen van gevormde klanken tot iemand gericht is, tot de Ander.

Dat wisten jullie niet he ! baby spreekt gecodeerde boodschappen. :lol:
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Faction Fictory » 23 dec 2011, 03:52

:lol: :P :oops: :roll: :D :shock: 8) :lol:
goe bezig betz :)
ook inhoudelijk heel sterk
je lijkt wel een franstalige politieker die over dewever bezig is, enjoy verder :)
doeg
Faction Fictory

Berichtdoor willem_betz » 23 dec 2011, 04:50

Faction Fictory schreef::lol: :P :oops: :roll: :D :shock: 8) :lol:
goe bezig betz :)
ook inhoudelijk heel sterk
je lijkt wel een franstalige politieker die over dewever bezig is, enjoy verder :)
doeg

bewonder de eruditie en het intellectuele gehalte van dit grote genie van de PA :D
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Kinnéar » 23 dec 2011, 10:00

willem_betz schreef:Kinear citeert:

Durf eens een antwoord te schrijven waarin je toont wel te begrijpen wat het verschil tussen MENSWETENSCHAPPEN en EXACTE wetenschappen is (in ELKE universiteit bestaan beiden - ook VUB) en hoe je argumenten tegen PA niet gelden voor ALLE menswetenschappen. Als je die positie aanhoudt, schaf je alle menswetenschappen (en meer) af.

willem_betz schreef:http://www.psychoanalysis.ugent.be/page ... 0Freud.pdf
een citaat wil ik u niet onthouden:

Denk even aan het frazelen van een kind dat goedgemutst in zijn wieg of
schommelstoeltje geluiden maakt, daarom lacht en verder “à la cantonade” spreekt. Ik
haal dit woord van Lacan aan omwille van de woordspeling. Het kind spreekt – als het
al spreken genoemd mag worden – “à Lacan”, zoals men mag horen. Deze schijnbaar
onschuldige woordspeling verbergt echter iets meer: “parler à la cantonade”,
etymologisch afkomstig van het Provençaalse “cantonada”, straathoek, is een toneelterm
die betekent dat de acteur tot iemand in de coulissen spreekt, dat hij zich tot een
afwezige toehoorder richt. Lacan merkt in deze kortsluiting met zijn naam op dat dit
voortbrengen van gevormde klanken tot iemand gericht is, tot de Ander.

Dat wisten jullie niet he ! baby spreekt gecodeerde boodschappen. :lol:

Misschien moet je terug naar school om te leren lezen, het gaat over het brabbelen van baby's in de eerste jaren. "Parler à la cantonade" = spreken tot imaginaire afwezige toehoorder. Let op hoe de andere gecreëert wordt in het taalspel van het kind. Door te spreken "alsof er iemand anders is" wordt die andere een realiteit (in de perceptie van het spelende kind). Daar hoeft het kind zelf nog geen taal voor te beheersen, om "te doen alsof er iemand anders is".

Wetenschappelijkheid is geen objectief meetbaar gegegeven, maar een 'functie'. Dwz. kan niet los van historische context gezien worden. Straks ga je nog de geschiedenis aanvallen en zoeken naar objectieve bewijzen voor de holocaust en breekt je empirisme je zuur op. Opgelet.

Wat ik vreemd vind is hoe een aantal medewerkers van de humane wetenschappen Ugent hier mee een "VUBetz-discours" voeren onder etherische en mythologische namen, maar met censuurprivileges.
Laatst bijgewerkt door Kinnéar op 23 dec 2011, 10:27, in totaal 1 keer bewerkt.
Kinnéar

Berichtdoor Digit » 23 dec 2011, 10:23

Ik heb in de diverse topics hierover enkele pogingen gedaan om het debat een ander leven in te blazen door het, via vragen aan FF, "ten gronde te richten" (pun intended) ! Dat is mij niet gelukt. Al ligt dat waarschijnlijk evenzeer aan mijn tijdsgebrek dan aan hem.

Waar ik in het begin vond ik dat onze beste WB iets te veel hyperbolen gebruikte, stel ik nu vast dat de andere partij zich hopeloos vastrijdt in tegenstellingen. De ene keer is de PA geen geneeskunde maar een "levensvisie", de andere keer overtreft ze de EBM in het helpen van personen met een psychisch lijden !

Sorry jongens, stop dat partijtje postmodernistisch schaduwboksen inclusief scheldproza en kom concreet uit jullie pijp ! Aan FF wil ik nog zeggen dat ik best aanneem dat hij met gesprekstherapie goede resultaten behaalt, en dat hij dat wat mij betreft best mag verdedigen. Maar in het huidig debat zou hij volgens mij eerst moeten aangeven wat de PA voor hem dan wél is, en wat ze in een deugddoende (therapeutische) babbel méér kan bereiken dan de empathie van een goede therapeut gesteund op de EBM psychologie ! En dat ook ernstig onderbouwen liefst !

En als bestuurslid van Skepp kan ik met de hand op het hart verklaren dat ik bij mijn collega's nooit een spoor van minachting heb bespeurd voor de menswetenschappen, voor zover ernstig beoefend ! De kritiek op de PA hier oprekken naar het totaal van de menswetenschappen ervaar ik dan ook als een intellectueel oneerlijke stroman !

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Kinnéar » 23 dec 2011, 12:10

Beste Vrienden,

Als hier iemand aanwezig is en het nog leest, zoveel te beter. Mijn interesse in het forum is in feite louter marginaal, ik ben met andere zaken bezig. Ik ben geen lid van SKEPP en zie niet in waarom ik dat zou moeten worden. Ik heb geen diepgaande kennis van psycho-analyse en ben zeker geen fan, maar heb wel een aantal teksten van en over Freud en Lacan gelezen. Dat is 15 jaar geleden... Taalkunde en tekstanalyse is geen diehard wetenschap. 1) Dat zou wel kunnen want de lettertjes zijn empirisch waarneembaar. 2) achter elke begrijpelijke tekst schuilt een mens, met een persoonlijkheid en gevoelens, foutgewoonten die zijn/haar schrijven beïnvloeden.

Dan vraag ik jullie eens te kijken naar dit stijlfenomeen: Een extra spatie voor uitroeptekens en vraagtekens.

willem_betz schreef:springlevend ! dat is niet wat FF hier orakelt..... wordt gegeven ? ... deze opleiding ? .... zo zijn ?

Digit schreef:... d) ! ... psychisch lijden ! ... kom concreet uit jullie pijp ! Aan FF...de EBM psychologie !
En als bestuurslid van Skepp kan ik met de hand op het hart verklaren dat ik bij mijn collega's nooit een spoor van minachting heb bespeurd voor de menswetenschappen, voor zover ernstig beoefend ! De kritiek op de PA hier oprekken naar het totaal van de menswetenschappen ervaar ik als een intellectueel oneerlijke stroman !
Groetjes,
Digit

Magnolia schreef:
Kinnéar schreef:Sorry mensen, wat was dat op Peeters en Pichal?

Ja,vertel eens, WAT was dat ? En WIE ? En kan het alsnog ergens worden beluisterd ?
(P&P is een radioprogramma, zoveel heb ik intussen achterhaald.)

Magnolia schreef:Jajajaja ! in Jip & Janneke-taal .....nt die kip legt eieren !

Stromannen?

Ken je het fenomeen, dikwijls in films dat schuldigen zich vaak op ironische wijze verraden door verspreking? Ik vond het constante geroep van 'stroman' al zo raar. Het krijgt nu een nogal dubbele betekenis! :mrgreen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Stropopredenering
http://nl.wikipedia.org/wiki/Stroman_%28politiek%29
Kinnéar

Berichtdoor willem_betz » 23 dec 2011, 13:05

Kinnear:
Durf eens een antwoord te schrijven waarin je toont wel te begrijpen wat het verschil tussen MENSWETENSCHAPPEN en EXACTE wetenschappen is (in ELKE universiteit bestaan beiden - ook VUB) en hoe je argumenten tegen PA niet gelden voor ALLE menswetenschappen. Als je die positie aanhoudt, schaf je alle menswetenschappen (en meer) af.

Eigenaardige vraag. Hoe kom je er bij te menen dat de ganse menswetenschappen in vraag gesteld worden ? Je moet verder lezen dan de titel, die komt niet van ons maar van de kwak-verdedigers. Waar zou ik of iemand van skepp dat beweerd hebben ? Zeg het aub.
Een mogelijke verklaring hiervoor zou kunnen zijn dat de PAisten zich aangevallen voelen en nu trachten een ganse faculteit te overtuigen dat ze als geheel worden aangevallen en zij samen "front" moeten vormen.
Pseudowetenschappelijke beweringen zijn geen monopolie van de menswetenschappen, ook niet van de geneeskunde (bijv homeopathie), ook niet van de fysici/ingenieurs (koude fusie). Overal wordt er al eens nonsens geproduceerd.
Het lijkt wel onmiskenbaar dat door de aard van het onderwerp het risico veel groter is dat in de "niet-exacte" wetenschappen het produceren van nonsens tot een systeem verwordt. Als een apparaat niet werkt, als een behandeling mensen beter helpt dan placebo, dan is er aantoonbaar bewijs of het gebrek er aan. In de niet-exacte kan het produceren van nonsens veel gemakkelijker en kan jaren duren bijv Freud, Lacan...maar ook dichter bij huis zijn er voorbeelden. In 2001 heeft skepp de "skepptische Put" toegekend aan een professor in de menswetenschappen http://skepp.be/prijzen/de-skeptische-put/2001 wegens het produceren van onverantwoorde sociaal schadelijke nonsens. Door handschrift-analyse kon hij adviezen geven aan een werkgever dat iemand "sociaal onaangepast" is omdat de streepjes aan de t en de puntjes op de i daar op wezen. Dat is menswetenschap op het niveau van horoscopentrekkers of Madame Blanche op de kermis.
Na die prijs kregen we heel wat briefjes en e-mails met felicitaties van ex-studenten die zelf examen hadden moeten afleggen bij die man over dergelijke nonsens.
Dat aan een universiteit onzin onderwezen wordt is erg, maar het komt aan elke univ voor. Ik heb al voorbeelden uit Brussel (VUB en ULB), Leuven en Antwerpen. Dat wordt nog wel eens gepubliceerd onder "Kwakkademia". Gent moet zich niet geviseerd voelen.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor willem_betz » 23 dec 2011, 13:30

Kinn:
Ik vond het constante geroep van 'stroman' al zo raar.

Ik heb meer vertrouwen in Van Dale dan in Wiki als het gaat over betekenissen in het Nederlands
Stroman is wel degelijk een vogelverschrikker, synoniem stropop. Het is een veel gebruikte truc van kwakverdedigers om een karikatuur van een wetenschappelijk standpunt te schrijven en die dan zeer dapper neer te sabelen.
Wat betreft het interpreteren van de diepere betekenis of er al dan niet een spatie moet/mag zijn tussen een ! of ? en het laatste woord. Ik dacht dat het gewoon een kwestie is van leesbaarheid, maar vraag het eens aan een PAist, liefst, die zal wel een mooi verhaal hebben.
Zou dit een nieuwe tak zijn in de grafologie ? De verborgen herinneringen of driften komen naar boven in de leestekens. :lol:
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Kinnéar » 23 dec 2011, 13:41

willem_betz schreef:Kinnear:

Eigenaardige vraag. Hoe kom je er bij te menen dat de ganse menswetenschappen in vraag gesteld worden ? Je moet verder lezen dan de titel, die komt niet van ons maar van de kwak-verdedigers. Waar zou ik of iemand van skepp dat beweerd hebben ? Zeg het aub.

Omdat geen een van de menswetenschappen aan de empirische vereisten die jullie vereisen, voldoet.
Is geschiedenis empirisch genoeg? Dit is een politieke kwestie en gaat over geld, niet over rationele argumenten. Die zoeken jullie er gewoon maar bij.

willem_betz = digit = magnolia

Toevallig delen ze ook allemaal hetzelfde standpunt... anders bewijzen de oppervlaktesymptomen niets.
Je kent DIGIT toch persoonlijk, hij zit ook in het bestuur... toevallig is hij ondertussen ingelogd! Hopelijk let hij op z'n leestekens deze keer.

edit: "Gebruikers in dit forum: axxyanus, Digit en 0 gasten" 23/12/11 12u47
Laatst bijgewerkt door Kinnéar op 23 dec 2011, 13:47, in totaal 3 keer bewerkt.
Kinnéar

Volgende

Keer terug naar Meldpunt