ASP noemt Christendom minstens zo agressief dan Islam

Geloofspunten/theologie, fundamentalisme, creationisme, intelligent design, tegenstrijdigheden in godsdienstige geschriften, discriminatie, mirakelverhalen, religieuze belevingen, rituelen, waarden en normen ...

Re: ASP noemt Christendom minstens zo agressief dan Islam

Berichtdoor Digit » 08 aug 2011, 11:38

Misschien mogen we ook niet vergeten dat de verschillen binnen het christendom enerzijds en binnen de islam anderzijds vaak een pak groter zijn dan tussen de "doorsnee" christen en de "doorsnee" moslim !

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Digit » 08 aug 2011, 14:44

En voor die ene keer dat Maverick in zijn ballingsoord een pareltje produceert wil ik het jullie niet onthouden :

Maverick schreef:Ik denk dat we door de bomen het bos niet meer zien. Want het Jodendom, De Islam en het Chistendom zijn allen onderdeel van het Abrahamisme, zijn dus samen één religeuze stroming.

Katholicisme zoals Rome het graag ziet lijkt meer op conservatieve stromingen in de Islam dan op Nederlands Hervormd. Het relevante onderscheid in Abrahamisme is niet Islam / Joods / Christelijk, maar: orthodox / dogmatisch / liberaal of zelfs verlicht.

Kortom de politici spiegelen ons en wellicht zichzelf het verkeerde verhaal voor. Er is geen probleem met de Islam, nee, er is een probleem met radicaal abrahamisme.

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor TheSurvivor » 08 aug 2011, 15:04

Hear hear voor de laatste 2 van digit.

En in alle eerlijkheid huiver ik bij de bereidwilligheid van zeer veel mensen om direct "de islam" te demoniseren. Als je wil dat er daar minder radicaal gedacht wordt helpt het niet van (wereldwijd) een confrontatieretoriek aan te houden.
Er zijn al genoeg verschillende interpretaties van de Koran - al wat nodig is van hun kant is het doortrekken van 1tje dat (bijvoorbeeld) zegt dat als de Koran zegt dat op homofilie de doodstraf staat, dat dit slechts de doodstraf is in de ogen van Allah, wat een metafoor is voor geen paradijs ofzo. We zijn dan misschien nog ver van een goedkeuring van homofilie (en het wegwerken van andere wat verouderde, agressieve kantjes van de Sharia) maar op zo'n manier begin je met een einde te maken aan radicalisering.
TheSurvivor

Berichtdoor Lorre » 08 aug 2011, 15:27

TheSurvivor schreef:Er zijn al genoeg verschillende interpretaties van de Koran - al wat nodig is van hun kant is het doortrekken van 1tje dat (bijvoorbeeld) zegt dat als de Koran zegt dat op homofilie de doodstraf staat, dat dit slechts de doodstraf is in de ogen van Allah, wat een metafoor is voor geen paradijs ofzo.

Ik zal het eens vragen aan die jongens van Sharia4Belgium. Ik kom ze regelmatig tegen in de buurt...
Lorre

Berichtdoor Digit » 08 aug 2011, 15:31

Lorre,

Álle begrip voor de problemen die je daar mee hebt (ik heb ze óók !) en ik wil ze op geen enkele manier goedpraten of minimaliseren. Maar die lui zijn niet de hele islam. Net zomin als de homomoordenaars in Afrika het hele christendom zijn. Met pars pro toto kan je alles bewijzen, en dus bewijs je niets !

Groetjes,

Digit

P. S. Wat je op hun filmpjes wél hoort is dat ze zich beroepen op de steun van de moslim-gemeenschap, en dát is wat ik eerder angstwekkend noemde. Moslimleiders die dít niet afkeuren, die keuren het in feite goed ! Vandaar dat ik hun stilzwijgen afkeur !
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Ramses » 08 aug 2011, 17:25

Digit schreef:P. S. Wat je op hun filmpjes wél hoort is dat ze zich beroepen op de steun van de moslim-gemeenschap, en dát is wat ik eerder angstwekkend noemde. Moslimleiders die dít niet afkeuren, die keuren het in feite goed ! Vandaar dat ik hun stilzwijgen afkeur !

Hiermee impliceer je dat ze er ook van op de hoogte zijn.
Het lijkt mij voor moslimleiders wereldwijd onmogelijk om kennis te nemen van elk filmpje dat een of andere gek op het internet plaatst. De grote moslimleiders hebben al vaak genoeg hun standpunt duidelijk gemaakt en dit zou voldoende moeten zijn.

Het is trouwens niet omdat zij zeggen dat ze de moslimgemeenschap achter zich hebben dat het de waarheid is.

Ik zie Christenen ook niet op straat komen elke keer er weer een geval van pedofilie bekent raakt. Keuren ze volgens jouw logica deze feiten dan in feite goed?
Ramses

Berichtdoor Digit » 08 aug 2011, 18:38

Ramses schreef:
Digit schreef:P. S. Wat je op hun filmpjes wél hoort is dat ze zich beroepen op de steun van de moslim-gemeenschap, en dát is wat ik eerder angstwekkend noemde. Moslimleiders die dít niet afkeuren, die keuren het in feite goed ! Vandaar dat ik hun stilzwijgen afkeur !

Hiermee impliceer je dat ze er ook van op de hoogte zijn.

Hoe naïef zijn we ? Ze strooien het uit over youtube, en ze schreeuwen het voor de TV-camera van de daken in de Antwerpse moslimbuurt ! :roll:

Ramses schreef:Het lijkt mij voor moslimleiders wereldwijd onmogelijk om kennis te nemen van elk filmpje dat een of andere gek op het internet plaatst.

Het lijkt mij voor élke leider, waar dan ook, elementair om te weten wat er leeft tussen zijn volgelingen ! En die leiders hebben ook hun personeel !

Ramses schreef:De grote moslimleiders hebben al vaak genoeg hun standpunt duidelijk gemaakt en dit zou voldoende moeten zijn.

Meneer Ramses zegt dat het voldoende zou moeten zijn ! Dat het voor het overgrote deel van de bevolking duidelijk niet voldoende is, dat is bijzaak zeker ?

Ramses schreef:Het is trouwens niet omdat zij zeggen dat ze de moslimgemeenschap achter zich hebben dat het de waarheid is.

Het is dan aan de moslimgemeenschap om daar duidelijkheid in te scheppen - cum tacent, consenteunt !

Ramses schreef:Ik zie Christenen ook niet op straat komen elke keer er weer een geval van pedofilie bekent raakt. Keuren ze volgens jouw logica deze feiten dan in feite goed?

Het pedofilieschandaal heeft een storm van verontwaardiging over het land gejaagd, vaak met christelijke organisaties op kop ! Dat onze moslimlandgenoten in vergelijking hiermee wel bijzonder "discreet" zijn, is je waarschijnlijk ontgaan. Een bril van de juiste kleur wil wel eens helpen tegen onaangename feiten !

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor TheSurvivor » 08 aug 2011, 19:24

Digit schreef:Lorre,

Álle begrip voor de problemen die je daar mee hebt (ik heb ze óók !) en ik wil ze op geen enkele manier goedpraten of minimaliseren. Maar die lui zijn niet de hele islam. Net zomin als de homomoordenaars in Afrika het hele christendom zijn. Met pars pro toto kan je alles bewijzen, en dus bewijs je niets !

Groetjes,

Digit

P. S. Wat je op hun filmpjes wél hoort is dat ze zich beroepen op de steun van de moslim-gemeenschap, en dát is wat ik eerder angstwekkend noemde. Moslimleiders die dít niet afkeuren, die keuren het in feite goed ! Vandaar dat ik hun stilzwijgen afkeur !

Second @Lorre - Sharia4Belgium is verre van representatief. (ik woon zelf in een buurt met overwegend moslims en geniet af en toe van een discussie en hoewel het Turken zijn - vaak meer op hun Turkse dan hun Moslim-identiteit gericht - En afleiden misschien wat voorbarig is, merk ik dat zeer veel onder hen heel los met hun geloof omspringen; een beetje zoals zoveel mensen die zich christelijk noemen hier)

Maar inderdaad, een veroordeling door gezaghebbende minder extreme (ik neem aan de meeste) Imams in België zou misschiende meningen niet direct veranderen, maar toch een aanzet zijn. En ik denk niet dat ze zoveel te vrezen hebben van Sharia4Belgium eerlijk gezegd. Maar ik vind toch dat er nog altijd van "ons" ook meer inspanning mag komen.
Ik weet dat de meeste mensen hier niet direct pro-eender-welke-religie zijn, maar momenteel hebben moslims (ontwordelden, zelfs de jongere generaties nog vaak) niet direct nood aan het algemeen afwijzen van hun religie (al doen we dat met alle religies); en van een zeer vocaal deel van Vlaanderen/Europa/heel de westerse wereld worden ze ook niet geholpen doordat hun geloof ongeveer consequent als minderwaardig of problematisch wordt afgedaan.

Misschien een interessante kadering om de verschillen in geloofsbeleidenis zelfs al in België te duiden:
2 grote groepen: Marokkanen en Turken.
Zoals ik al aangaf; de Turken zijn veel meer gericht op hun identiteit als Turk (hiervoor wordt vaak gewezen naar het nationalisme van Ataturk) dan hun identiteit als moslim. Bij verdrukking door autochtonen vallen ze ook meer terug op hun Turkse identiteit. Hierdoor zijn ze ook vaak weinig geïntegreerd, ze importeren hun trouwpartners (die in Gent bv uit Emirdag - goeie documentaire over ook) en wonen in Enclaves (zoals die waar ik ook een locale minderheid ben tussen de Turken - Ik pas me wonderwel aan ;) )
Ten tweede de Marokkanen. Zij gaan veel eerder opteren voor hun identeit als moslim om op terug te vallen, zijn extremer in hun gedachtengoed en geloofsbeleidenis maar als je hun geloof buiten beschouwing laat integreren ze zich veel beter dan de Turken. Ze voelen zich ook Belg/Antwerpenaar/Vlaming, moslim en in veel mindere mate Marokkaan. Zij ondervinden ook de meeste problemen met locale bevolking want hoewel zij zich belg en moslim voelen worden ze door ons bekeken als in de eerste plaats marokkaan. Ik denk dat iedereen met ietwat kennis van sociale psychologie wel kan zien dat dit tot een identiteitscrisis van de groep gaat leiden (waardoor dus zoals gezegd de identiteit als moslim naar boven komt - dit is ook wat wij *en* zij gemeenschappelijk als wezenlijk kenmerk zien)

Dit zijn natuurlijk veralgemenende (en gesimplifieerde) modellen over groepen en zeggen niets over individuele Turken, marokkanen, Belgen of moslims. (gratis disclaimer)
TheSurvivor

Berichtdoor Digit » 08 aug 2011, 19:52

Survivor,

Ik kan je een héél eind volgen.

De integratie van de Turken hier in Limburg verloopt redelijk vlot. In mijn werkomgeving ken ik een aantal (letterlijk) jonge Turken die vaak hoog opgeleid en erg gemotiveerd zijn. De contacten met hen zijn bijzonder hartelijk alsof zij expliciet willen aangeven blij te zijn met hun "aanvaarding". Zij zijn al zeker géén aanhanger van de sharia !

Maar ik blijf vinden dat de leiders hun verantwoordelijkheid moeten opnemen. Uiteindelijk zijn er hier antidiscriminatiewetten en bijzondere vormen van tolerantie (waaronder ritueel slachten) waarmee onze maatschappij formeel een teken van aanvaarding geeft. ik blijf de reactie van sommige groepen en leiders daarop maar povertjes vinden !

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor TheSurvivor » 08 aug 2011, 19:57

Ik heb ook altijd het gevoel dat Limburg in zake integratie voor staat soms. Misschien omdat er al langere ervaring is met economische migratie? (cfr de italiaanse arbeiders voor de mijnen)
Lijkt me ook weer interessant om te bekijken, want indien dit klopt heb je wel een interessant labo om de wisselwerking autochtoon/allochtoon te bestuderen die tot meer succesvolle integratie leiden.
TheSurvivor

Berichtdoor Digit » 08 aug 2011, 20:06

We hebben dat te danken aan "de charbonnage" (de mijn) :
- Boven de grond werden de huizen toegewezen door de mijn, en werden de nationaliteiten gemengd om ghettovorming te voorkomen. Op de hoeken woonden vaak leidinggevenden waardoor een vorm van sociale controle ontstond. Kan ook nadelen hebben, maar in dit geval .... !
- Onder de grond was iedereen even zwart en even hard in gevaar. Kompel, ingenieur, Pool, Belg, Italiaan of Turk, het was er niet aan te zien ! En als de pijler instortte, dan greep je elke reddende hand, om het even welke kleur - ze was toch al zwart. Geen betere integratie te denken !

En dan later hadden we de winkels en de restaurants : Genk en omstreken is een gastronomisch continent !

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Ramses » 08 aug 2011, 23:39

TheSurvivor schreef:Dit zijn natuurlijk veralgemenende (en gesimplifieerde) modellen over groepen en zeggen niets over individuele Turken, marokkanen, Belgen of moslims. (gratis disclaimer)

En daarom ook totaal nutteloos. Tenzij je je bevindingen kan staven met wetenschappelijk onderzoek?
Anders is het niet meer dan jouw individuele mening.
Ramses

Berichtdoor Digit » 09 aug 2011, 11:04

Ramses schreef:
TheSurvivor schreef:Dit zijn natuurlijk veralgemenende (en gesimplifieerde) modellen over groepen en zeggen niets over individuele Turken, marokkanen, Belgen of moslims. (gratis disclaimer)

En daarom ook totaal nutteloos. Tenzij je je bevindingen kan staven met wetenschappelijk onderzoek?

Op een paar links na hebben we van jou ook niet veel "staving" gekregen. Integendeel, eerder in deze post heb je zelfs expliciet gesteld niet de tijd te hebben om je beweringen te staven ! Waar de tijd vandaan komt om ze oeverloos te herhalen is mij dan al evenzeer een raadsel ! Gelieve dus van een ander niet te eisen wat je zelf niet kunt leveren !

Daarnaast, waarom wil per sé zo graag een goedbedoelde poging tot nuanceren afschieten. Uiteindelijk heb je zelf al herhaaldelijk gepleit om de moslimmeerderheid los te koppelen van de terroristen. We doen dat nu, en de eerste die protesteert is Ramses ! Ontwaar ik toch ergens een vooroordeel ?

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor axxyanus » 09 aug 2011, 11:32

TheSurvivor schreef:Maar inderdaad, een veroordeling door gezaghebbende minder extreme (ik neem aan de meeste) Imams in België zou misschiende meningen niet direct veranderen, maar toch een aanzet zijn. En ik denk niet dat ze zoveel te vrezen hebben van Sharia4Belgium eerlijk gezegd. Maar ik vind toch dat er nog altijd van "ons" ook meer inspanning mag komen.
Ik weet dat de meeste mensen hier niet direct pro-eender-welke-religie zijn, maar momenteel hebben moslims (ontwordelden, zelfs de jongere generaties nog vaak) niet direct nood aan het algemeen afwijzen van hun religie (al doen we dat met alle religies); en van een zeer vocaal deel van Vlaanderen/Europa/heel de westerse wereld worden ze ook niet geholpen doordat hun geloof ongeveer consequent als minderwaardig of problematisch wordt afgedaan.

Tja maar hoe moet je dan soms reageren? Stel dat je iemand er op aanspreekt omdat de manier waarop hij met vrouwen omgaat te wensen overlaat. Als reactie krijg je een rationalisatie gebazeerd op zijn moslim-geloof. Als die mensen hun wangedrag gaan verdedigen aan de hand van hun geloof, hoe kan je dan je afkeuring voor dat wangedrag uiten zonder dat zij dat als een afwijzing voor hun geloof zien?
Al mijn hier geuite meningen zijn voor herziening vatbaar.
axxyanus

Berichtdoor Lorre » 09 aug 2011, 12:33

Dat is volgens mij inderdaad niet gemakkelijk.
Ik kan een concreet voorbeeld geven. Mijn moslim onderbuur Mohammed woont sinds 1,5 jaar onder mij. Hij heeft zijn vrouw laten overkomen uit Marokko. Ik heb haar nog nooit ontmoet, want zij mag (of wil) het appartement niet verlaten. Ze hebben 2 kleine kinderen, waarvan er al zeker één oud genoeg is voor de kleuterklas, maar ze gaan niet naar de kleuterklas en spreken geen Nederlands. Ik vind dat zeer jammer maar ik heb Mohammed daar nog nooit over aangesproken. De buurman van het eerste verdiep (het gebouw telt 3 appartementen: Mohammed op het 2de, en ik op het 3e ) heeft dat wel gedaan. Het feit dat zijn vrouw nooit naar buiten ging legde hij uit adhv zijn geloof. Er is toen een woordenwisseling ontstaan met als resultaat dat buurman en Mohammed sindsdien niet meer met mekaar spreken. Meer nog, een aantal buren in de straat - familie van Mohammed - spreken nu ook niet meer met de buurman van het 1ste. Niet echt bevorderlijk voor de goede sfeer in de straat...
Lorre

Berichtdoor Ramses » 09 aug 2011, 12:58

Digit, ik zou verwachten dat mijn vraag naar wetenschappelijk bewijs juist toegejuicht zou moeten worden.
Is dat geen vooruitgang? :wink:
Ramses

Berichtdoor Digit » 09 aug 2011, 13:33

Ramses schreef:Digit, ik zou verwachten dat mijn vraag naar wetenschappelijk bewijs juist toegejuicht zou moeten worden.
Is dat geen vooruitgang? :wink:

Het zou een zéér grote vooruitgang zijn geweest indien je begonnen was met zelf een goed voorbeeld te geven in plaats van dat van anderen te verwachten !

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor TheSurvivor » 09 aug 2011, 13:43

Ramses schreef:

Ik heb spijtig genoeg geen toegang (meer) tot web of science (of sociological abstracts) maar komt uit volgende cursus http://www.opleidingen.ugent.be/studiegids/2009/NL/FACULTY/PS/COURSE/KHSOCI/02000010/INDEX.HTM

En even in de referentielijst gegrasduind
en daarna gegoogled leverde dit op bv:
http://business.bilgi.edu.tr/pdf/Immigrant_Integration_SE.pdf

Ik weet niet of ik na 2 verhuizen sinds mijn sociologiestudie de cursus en bijhorende referenties nog ga vinden, mea culpa.
TheSurvivor

Berichtdoor P. Strootman » 11 aug 2011, 13:48

Wellicht zijn christendom en islam broertje en zusje. Beiden beroepen zich op zg. historische gebeurtenissen. Iets wat écht gebeurd' is, is nu eenmaal ónaanvechtbaar. Bovendien hebben zulke godsdiensten ten diepste een totalitair karakter. Er zijn ook nog aanwijzingen, dat de islam juist ontstaan is als reactie op de opkomst van de christelijke godsdienst. Zo werd de islam min of meer een 'tegenhanger'van de christelijke godsdienst. Toen het christendom Jezus historiseerde, kwam Mohamed als tegenhanger. En toen de zogenaamde christenen (deze naam had nóóit gebruikt mogen worden) rituelen uit de Joodse godsdient overnamen, zoals het joodse Pascha( Avondmaal) nam de islam de besnijdenis over van de joden.Uiteindelijk zal het op een confrontatie van beide religies uitlopen! Een van de allergrootste vergissingen van het christendom is misschien wel het dogma, dat met de Çhristus áltijd de mens Jezus bedoeld wordt!
P. Strootman

Berichtdoor Digit » 04 nov 2011, 14:30

P. Strootman schreef:Een van de allergrootste vergissingen van het christendom is misschien wel het dogma, dat met de Çhristus áltijd de mens Jezus bedoeld wordt!

Als dát de allergrootste is, dan valt het allemaal nogal mee ! Of zij in hun interne keuken de mens dan wel de god bedoelen is de allerlaatste van mijn zorgen. Ze mogen er van mijn part eeuwen over kibbelen, net zoals over het aantal engelen op de punt van een naald.

Het échte probleem is dat ze beweren dat de instructies die zij aan hun zelfverzonnen opperwezen toeschrijven hun toelaten anderen te schaden. En niet zo'n klein beetje !

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Heeck » 04 nov 2011, 14:59

Digit,

Je bent niet alleen. Op dit forum al vaker geuit, maar nu heb je een meestander van internationaal kaliber:
Jerry Coyne schreef:Because religion is rarely a purely personal matter:
if people didn’t think that religion was a reliable way
to attain truth, they wouldn’t enforce those truths on
others.

Zie viewtopic.php?p=75727#p75727

r.
Begrip is een waan met een warm gevoel, dus MIJDT SPIJT.
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor ad randum » 04 nov 2011, 16:02

Digit schreef:
P. Strootman schreef:Een van de allergrootste vergissingen van het christendom is misschien wel het dogma, dat met de Çhristus áltijd de mens Jezus bedoeld wordt!

Als dát de allergrootste is, dan valt het allemaal nogal mee ! Of zij in hun interne keuken de mens dan wel de god bedoelen is de allerlaatste van mijn zorgen. Ze mogen er van mijn part eeuwen over kibbelen, net zoals over het aantal engelen op de punt van een naald.

Het échte probleem is dat ze beweren dat de instructies die zij aan hun zelfverzonnen opperwezen toeschrijven hun toelaten anderen te schaden. En niet zo'n klein beetje !

Groetjes,

Digit

Amen en uit. Lees het artikel van Etienne Vermeersch, vandaag nog aangehaald in een ander topic, en je moet kotsen van religie.
Ik heb er in ieder geval de "schijterij" van gekregen. Excuseer me voor deze platvloerse uitdrukking maar ik kan mijn ? ziel ? niet beter blootleggen en mijn gevoelens niet juister omschrijven dan met dit woord.

Ad
“Ad Randum” is “at random” “ad absurdum”. “Ad deliberandum”? Neen, “ad fundum”.
ad randum

Recente geschiedenisvervalsing

Berichtdoor Icesurfer » 03 jan 2012, 18:01

Het jaar 2011 is maar net voorbij en de voor religiante christen(politici)
en hun handlangers onaangename feitelijkheden worden reeds vervalsd.
Bij de terugblikken op 2011 noemt men Breivik een rechtsextremist.

Twee keer verkeerd !

A. Hij is gemotiveerd door het christendom.

B. Hij is een terrorist ! ( gebruik van woord 'extremist' is bewust misleidend ).

Men wil niet waarhebben dat christenen ook terroristen kunnen zijn.
Inquisitie, KKK, Amerikaanse anti-abortus-moordenaars, Mc. Veighn,
Blackwater en Breivik.

Het valt langzamerhand ook op dat men christenterroristen
steeds 'psychisch ziek' diagnostiseerd en moslimterroristen 'gezond'.
Wanneer iemand zich bewust wordt van de realiteit,
schijnt het licht daarvan voor hem uit,
de lamp van Aladdin, het licht dat ons leidt.

[ Inayat Khan ]
Icesurfer

Berichtdoor Icesurfer » 04 jan 2012, 20:54

Icesurfer schreef:Het valt langzamerhand ook op dat men christenterroristen

Het is dus toch opgevallen. 8)
http://nos.nl/artikel/327791-artsen-bre ... tbaar.html

.
Wanneer iemand zich bewust wordt van de realiteit,
schijnt het licht daarvan voor hem uit,
de lamp van Aladdin, het licht dat ons leidt.

[ Inayat Khan ]
Icesurfer

Berichtdoor Timmber » 05 jan 2012, 17:28

Icesurfer schreef:
Icesurfer schreef:Het valt langzamerhand ook op dat men christenterroristen

Het is dus toch opgevallen. 8)
http://nos.nl/artikel/327791-artsen-bre ... tbaar.html

.

Neen. Er staat alleen dat er een meningsverschil is tussen 2 verschillende groepen onderzoekers.
Timmber

Berichtdoor Dwarsdenker » 05 jan 2012, 19:22

Hoe de islam omgaat met pedofilie en zijn gevolgen zie bvb. dit kleine artikel uit de krant van vandaag : http://www.standaard.be/artikel/detail. ... 120105_105
Ik bind door geen conclusie aan maar volgens mij zijn de drie abrahamistische godsdiensten op dezelfde manier ziek (en vrouwonvriendelijk) !!!
Wetenschap is gericht op het zoeken naar de best mogelijke verklaring.
Dwarsdenker

Berichtdoor Renate » 05 jan 2012, 19:58

Zijn er ook godsdiensten die niet vrouwonvriendelijk zijn?
De weduwenverbrandingen in India klinken me ook niet echt vrouwvriendelijk in de oren.
Renate

Berichtdoor ad randum » 05 jan 2012, 20:16

Renate schreef:Zijn er ook godsdiensten die niet vrouwonvriendelijk zijn?

Ja,
bijvoorbeeld ... euh .... en dan heb je nog ... euh ... en niet te vergeten ... euh ...
Zie je wel dat er veel zijn.

Ad
ad randum

Berichtdoor Digit » 05 jan 2012, 20:40

Waarschijnlijk moet je ze vooral gaan zoeken bij de natuurgodsdiensten met hun moeder- en vruchtbaarheidsgodinnen. Niet echt bekend, maar volgens mij ook niet echt zeldzaam !

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Renate » 05 jan 2012, 20:49

Nee, dat is waar, maar dan kom je toch wel weer terecht in de alternatieve hoek, met heksen en zo.
Ik dacht toch eigenlijk meer aan de meer gevestigde religies, waar men toch wat minder lacherig over doet.
Renate

Berichtdoor ad randum » 05 jan 2012, 22:02

Renate schreef:Nee, dat is waar, maar dan kom je toch wel weer terecht in de alternatieve hoek, met heksen en zo.

Ja, inderdaad. Je hoeft er geen schoonmoeders bij te sleuren.
Renate schreef:Ik dacht toch eigenlijk meer aan de meer gevestigde religies, waar men toch wat minder lacherig over doet.

Digit heeft echter een punt. Natuurgodsdiensten zijn evenzeer godsdiensten als de gevestigde religies. Niet zo uitgebreid gepraktiseerd als de 3 grote, maar ze bestaan wel.

Ad
ad randum

Berichtdoor Blueflame » 05 jan 2012, 23:43

Renate, dat "lacherig over doen" is relatief.

ieder-zijn-ding.jpg
Nonsense is our core business
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor willem_betz » 06 jan 2012, 04:31

:lol: :lol: :lol:
Geloof je alle nonsens, of sommige niet? Hoe maak je het onderscheid?
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Renate » 06 jan 2012, 09:43

:lol: :lol: :lol:

Natuurlijk is dat lacherig doen relatief. Misschien had ik het moeten hebben over godsdiensten die in het westen een zekere mate van aanzien hebben. Die hier dus niet als bijgeloof worden gezien, hoewel alle geloof natuurlijk bijgeloof is.
Renate

Berichtdoor Digit » 06 jan 2012, 10:14

M. b. t. het judaïsme wil ik er op wijzen dat zeker tot de 7° / 6° eeuw vgt moedergodinnen ook in Kanaän nog een belangrijke rol speelden. Volgens Raphael_Patai geven teruggevonden stukken uit de 4° / 3° eeuw vgt van de joodse tempel in Aswan zelfs aan dat in de Joodse gemeenschap aldaar toen de offergaven aan Astarte (Ashtoret) die aan JHWH zelfs nog lichtjes overtroffen ! Die traditie is ten onder gegaan aan het feit dat koning Josiah (Juda 7° / 6° eeuw vgt) behoefte had aan een oorlogszuchtiger (opper)god om zijn territoriale ambities te ondersteunen ! Vandaar de promotie van El in zijn gedaante van JHWH tot enige godheid. Vgl. met wat ik eerder schreef over het monotheïsme van Echaton als middel ter ondersteuning van de faraonische machtspositie !

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Kinnéar » 06 jan 2012, 11:52

Digit schreef:M. b. t. het judaïsme wil ik er op wijzen dat zeker tot de 7° / 6° eeuw vgt moedergodinnen ook in Kanaän nog een belangrijke rol speelden. Volgens Raphael_Patai

Is dat een wetenschappers?
In welk boek op welke bladzijde is dat ook weer?
Onderzoek of van horen zeggen?
Of gewoon doorgeslagen tijdens WOII?
over Kinnéar: "oneerlijk, of een flinke klap van de molen gekregen, of waarschijnlijk allebei." - "dergelijke skepp-haters = kwakverdedigers." (Willem Betz)
Kinnéar

Berichtdoor Digit » 06 jan 2012, 12:01

Kinnéar,

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Hebrew_Goddess

En wat WO II er mee te maken heeft , anders dan onterechte insinuaties, snap ik al helemaal niet ! Tenzij wat rare kronkels in je hersenpan !

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Blueflame » 06 jan 2012, 13:20

Kinnéar schreef:
Digit schreef:M. b. t. het judaïsme wil ik er op wijzen dat zeker tot de 7° / 6° eeuw vgt moedergodinnen ook in Kanaän nog een belangrijke rol speelden. Volgens Raphael_Patai

Is dat een wetenschappers?

Ja.
We kunnen dus weer verder.

Mvg.
Nonsense is our core business
Blueflame
Site Admin

Vorige

Keer terug naar Godsdienst/Religie