Waarom geloven mensen? (prof. Hugo Van den Enden)

Geloofspunten/theologie, fundamentalisme, creationisme, intelligent design, tegenstrijdigheden in godsdienstige geschriften, discriminatie, mirakelverhalen, religieuze belevingen, rituelen, waarden en normen ...

Re: Waarom geloven mensen? (prof. Hugo Van den Enden)

Berichtdoor P. Strootman » 02 aug 2011, 09:40

Geachte schijvers,
Nee, ik heb eerlijk gezegd er geen zin meer in om er nóg eens uitvoerig op in te gaan! Als u het niet zélf kunt consteren, dat er in de Bijbel twéé totaal verschillende Evangelien staan, dan kan ik er ook niets aan doen. Het fundamentele verschil tussen beide Evangelien is duidelijk aangegeven in de Bijbel. In het Evangelie der Besnijdenis gaat het over de méns Jezus Christus, en in het Evangelie van Paulus over de Géést, die in de mens Jezus Christus was en dus óók in ieder mens, want Jezus was waarlijk een mens.Wel wil ik er nog op wijzen, dat Paulus zélf aan Timotheus moest schrijven:
'Dit weet gij, dat allen zich van mij afgekeerd hebben'
Het Evangelie van Paulus is dus nooit aanvaard! De voornaamste oorzaak was en is nog steeds, dat Paulus de Geest predikt!
Hij schreef zelf in 1 Korinthe 2.14:
'Maar een ongeestelijk mens verstaat niet hetgeen van de Geest Gods is, want het is hem dwaasheid en hij kan het niet verstaan, omdat het slechts geestelijk te beoordelen is...'
Christenen willen een vleselijke Verlosser, namelijk Jezus, terwijl Hij zélf verklaarde:
'Ik ben slechts gezonden tot de verloren schapen van het huis Israels'
Dit woord is nooit herroepen!
P. Strootman

Berichtdoor Digit » 02 aug 2011, 15:30

Stroot,

P. Strootman schreef:Nee, ik heb eerlijk gezegd er geen zin meer in om er nóg eens uitvoerig op in te gaan!

Verstandige beslissing, maar voer ze deze keer ook uit in plaats van te blijven trollen !

P. Strootman schreef:Als u het niet zélf kunt consteren, dat er in de Bijbel twéé totaal verschillende Evangelien staan, dan kan ik er ook niets aan doen.

En wat dan nog ? Bij mijn weten zijn het er vier, en er is geen één bij dat ook maar een haar beter is dan wat ze in 325 over boord gekieperd hebben ! Wat maakt het dan uit ?

P. Strootman schreef:Het fundamentele verschil tussen beide Evangelien is duidelijk aangegeven in de Bijbel.

Dat zeg jij, ja ! De pastoor zegt iets anders, en die geloof ik ook al voor geen meter !

P. Strootman schreef:In het Evangelie der Besnijdenis gaat het over de méns Jezus Christus, ....

Er is geen mens die met zekerheid kan zeggen of Jezus Christus wel ooit bestaan heeft. Dus de waarde van die tekst is hoogst twijfelachtig !

P. Strootman schreef:.... , en in het Evangelie van Paulus over de Géést, ....

Dan is dat al zeker helemaal waardeloos, want van geesten weten we wél zeker dat ze niet bestaan !

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Kristof » 02 aug 2011, 15:58

Digit,

Er is geen mens die met zekerheid kan zeggen of Jezus Christus wel ooit bestaan heeft. Dus de waarde van die tekst is hoogst twijfelachtig !

Staat er in de Dode Zee rollen niet iets dat het bestaan van Jezus bewijst. Of vergis ik me?

Groeten.
For me, it is far better to grasp the Universe as it really is than to persist in delusion, however satisfying and reassuring.
Carl Sagan - RIP
http://www.carlsagan.com/
Kristof

Berichtdoor Digit » 02 aug 2011, 16:28

http://www.skepsis.nl/dodezee.html#christenen :

Skepsis schreef:De christenen en de rollen
In 1991 opperden Michael Baigent en Richard Leigh in hun boek The Dead Sea Scrolls Deception dat de schandalig trage publicatie van de Dode-Zeerollen veroorzaakt werd door een Vaticaans complot. De rollen zouden explosieve informatie bevatten over de oorsprong van het christendom. Deze verdachtmakingen zijn inmiddels alweer achterhaald. De teksten - inmiddels vrijwel allemaal openbaar - bevatten geen enkele duidelijke verwijzing naar het vroege christendom. De enige onderzoeker die nu nog gelooft in een verband tussen de rollen en het christendom is de Californische historicus Robert Eisenman, auteur (samen met Michael Wise) van The Dead Sea Scrolls Uncovered (1992). Eisenmans hypothese (regelmatig op televisie te vernemen) is gebaseerd op de vermeende overeenkomst tussen het conflict beschreven in de pesher Habakkuk tussen de 'Leraar der Gerechtigheid' en 'Boze priester', en het conflict beschreven in de Handelingen der apostelen tussen Jacobus (de broer en opvolger van Jezus) en de apostel Paulus. De 'Leraar der Gerechtigheid' zou Jacobus zijn en zijn tegenstander Paulus.

Een tweede flinterdun bewijs is een tekstfragment uit grot 4 dat geïnterpreteerd zou kunnen worden als: 'en zij sloegen de Prins der Congregatie dood'. De 'Prins der Congregatie' zou volgens Eisenman Jezus zijn, en deze regel een verwijzing naar de kruisdood. Andere deskundigen lezen in het tekstfragment juist dat 'zij' door de Prins verslagen werden. Deze interpretatie is ook waarschijnlijker. Ze sluit aan bij het traditionele thema van de leider die de vijanden van Israël verslaat. (mh)

Ook boeiend : http://www.positief-atheisme.nl/atheist ... jezus.html

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor P. Strootman » 02 aug 2011, 19:38

Geachte Digit:
U schreef
Stroot,
En wat dan nog ? Bij mijn weten zijn het er vier, en er is geen één bij dat ook maar een haar beter is dan wat ze in 325 over boord gekieperd hebben ! Wat maakt het dan uit ?

Nee, er zijn er twee, want de 4 evangelien zijn eigenlijk één, plus het evangelie van Paulus!
Dat zeg jij, ja ! De pastoor zegt iets anders, en die geloof ik ook al voor geen meter !

Ik heb nóóit gezegd, dat u mij moet geloven. Constateer het zélf!

Voor mij hóeft Hij beslist niet bestaan te hebben!Ik geloof er dan ook niets van. Nogmaals: voor mij hóeft Hij niet bestaan te hebben.Hij was slechts de prefiguratie (Voorafbeelding) van de ware Zoon van God.' Rede en geloof zijn twee 'vleugels' om bij de Waarheid te kunnen komen. Als we er slechts één gebruiken, kan de Waarheid nooit bereikt worden!'
Dan is dat al zeker helemaal waardeloos, want van geesten weten we wél zeker dat ze niet bestaan !

Als de geest niet bestaat, had u dit nooit kunnen schrijven! En bestaat een levensgeest ook niet? Wat gebeurt er dan als de mens sterft? Dan keert de geest terug tot God, die hem geschonken heeft!
De constateringen die u deed, komen voort uit de geest, die in u is! Of spreekt u met uw arm, of met uw been, of
speelt u op uw poot? En wist u niet, dat het zichtbare tijdelijk is, en het onzichtbare eeuwig! Verwonderd u zich wel eens over de wonderen van de natuur? En van de dierenwereld? Dezer dagen zag ik nog trekvogels, die zich aan het verzamelen waren en vandaag of morgen weer naar warmere streken gaan. Niemand heeft ooit tegen die vogels gezegd, dat het weer tijd is om te vertrekken!
Hier uw eigen Groetjes en ik wens u het allerbeste toe.
P. Strootman

Berichtdoor Renate » 02 aug 2011, 19:47

Als de mens sterft, is er ook geen 'geest' meer. Mens en 'geest' zijn een. Dood is dood en er verdwijnt niets naar de een of andere imaginaire god, hoe we die ook willen noemen, of enige andere plaats.
Renate

Berichtdoor Digit » 02 aug 2011, 19:58

Renate schreef:Als de mens sterft, is er ook geen 'geest' meer. Mens en 'geest' zijn een. Dood is dood en er verdwijnt niets naar de een of andere imaginaire god, hoe we die ook willen noemen, of enige andere plaats.

Daarom noem ik dat liever geen "geest", maar eerder "psyche" !

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Digit » 02 aug 2011, 20:06

P. Strootman schreef:
Digit schreef:Dan is dat al zeker helemaal waardeloos, want van geesten weten we wél zeker dat ze niet bestaan !
Als de geest niet bestaat, had u dit nooit kunnen schrijven! En bestaat een levensgeest ook niet? Wat gebeurt er dan als de mens sterft? Dan keert de geest terug tot God, die hem geschonken heeft!

Toch wel, mijn brein klaart die klus perfect !

P. Strootman schreef:En bestaat een levensgeest ook niet?

Natuurlijk niet ! Enkel een verzinsel voor lichtgelovige mensen die de biologieles gemist hebben ! Zie mijn antwoord hierboven aan Renate !

P. Strootman schreef:Wat gebeurt er dan als de mens sterft?

Dan groeit er gras op onzen buik ! Tot als die buik door de wormen is omgezet in nuttige bestanddelen. Samen met de rest van het karkas.

P. Strootman schreef:Dan keert de geest terug tot God, die hem geschonken heeft!

Fopspeen voor lichtgelovige zielepoten !

Toch groetjes,

Digit

<edit 3/8 : foute quotes gecorigeerd / geen enkele inhoudelijke wijziging !>
Laatst bijgewerkt door Digit op 03 aug 2011, 09:19, in totaal 1 keer bewerkt.
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Heeck » 02 aug 2011, 20:13

Strootman,

Zorg dat je natuurwetenschappelijk niets te weten komt, dan kan je net zo een krachtig op onkunde gebaseerd standpunt handhaven als Rabbijn Evers tegenover hersenwetenschapper Swaab:
http://player.omroep.nl/?aflID=3767836& ... light=true schreef:Gesprekken met twee bekende mensen die over wezenlijke zaken ernstig van mening verschillen. Hersenonderzoeker Dick Swaab en Rabbijn Raphaël Evers gaan met elkaar in discussie over de vraag of je in God gelooft of niet. Volgens Dick Swaab 'zijn wij onze hersenen' en de plek waar relieuze gevoelens ontstaan is daarin gewoon aan te wijzen. En van een ziel is al helemaal geen sprake. Dat staat echter haaks op de opvattingen van Evers, die het lichaam ziet als het voertuig van de ziel.

Roeland
Laatst bijgewerkt door Heeck op 02 aug 2011, 20:14, in totaal 1 keer bewerkt.
Begrip is een waan met een warm gevoel, dus MIJDT SPIJT.
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor Digit » 02 aug 2011, 20:14

P. Strootman schreef:
Digit schreef:En wat dan nog ? Bij mijn weten zijn het er vier, en er is geen één bij dat ook maar een haar beter is dan wat ze in 325 over boord gekieperd hebben ! Wat maakt het dan uit ?

Nee, er zijn er twee, want de 4 evangelien zijn eigenlijk één, plus het evangelie van Paulus!

Digit schreef:Dat zeg jij, ja ! De pastoor zegt iets anders, en die geloof ik ook al voor geen meter !
Ik heb nóóit gezegd, dat u mij moet geloven. Constateer het zélf!

Stroot,

Hier kan je lezen dat het er vier zijn. Zó simpel is het. Het feit dat jij klaarblijkelijk niet tot vier kunt tellen verandert daar niets aan. En van het evangelie van Paulus is geen sprake. Simpelweg constateren dus ! Waarom doe je dat dan zelf niet ?

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor outremer » 02 aug 2011, 20:26

Beste Mr. Strootman,
'k ben nieuw op dit forum en ben even wat aan het grasduinen en moet zeggen dat ik verbaasd ben van uw repliek hoor.
Ook ik ben steeds maar weer verwonderd over de natuur , zonder er echter zaken bij te trekken die echt niet nodig zijn.
Wat ik echt niet begrijp is hoe u u nu beter in uw vel kan voelen door al die verhaaltjes erbij te betrekken.
Iedere vader heeft z'n dochters of zonen tijden het opgroeien wel eens verhaaltjes voorgelezen maar uiteindelijk groeien ze daar uit hé.(wat op zich soms wel jammer is maar dat hoort nu eenmaal bij volwassen worden).
Ik voel me echt veel beter bij het besef dat het allemaal verklaard kan worden door de huidige theorien hoor.
En wat nog niet verklaard is, dat zal ooit wel eens komen of misschien ook nooit maar wat dan nog ?
Ik versta alles ook niet allemaal maar dat hoeft ook niet om te weten dat er niks is na de dood .
Alle respect voor u hoor, ieder zijn mening hé maar soms vind het het een beetje laf om er steeds een God bij te sleuren.
Dat is wel te gemakkelijk niet ?
En of Jezus nu echt geleefd heeft of niet dat is interessant voor een geschiedkundige.
Net als de inhoud van de bijbel.

Groetjes
Deus Vult
outremer

Berichtdoor P. Strootman » 02 aug 2011, 21:12

Digit schreef:
Renate schreef:Als de mens sterft, is er ook geen 'geest' meer. Mens en 'geest' zijn een. Dood is dood en er verdwijnt niets naar de een of andere imaginaire god, hoe we die ook willen noemen, of enige andere plaats.

Groetjes,

Digit

Ik denk, dat Paulus dit niet met u eens is! Hij schreef namelijk:
'Maar ook al vervalt de uiterlijke mens, nochthans wordt de innerlijke van dag tot dag vernieuwd'
Al sterft de uiterlijke mens, de innerlijk gaat zónder onderbreking door. Volgenns Jezus' eigen woorden, is
God geen God van doden, maar van levenden. Voor Hem leven zij allen. Zo was Johannes de Doper Elia en
waren de lezers van Hebr.11.39 en 40 dezelfden als de gestorvenen uit het Oude Testament, die
het beloofde nog niet verkregen hadden.
P. Strootman

Berichtdoor Renate » 03 aug 2011, 07:08

Digit schreef:

Groetjes,

Digit

Daarom zette ik het woord ook tussen aanhalingstekens. Ik wilde een beetje aansluiten bij het taalgebruik van de heer Strootman.
Renate

Berichtdoor Renate » 03 aug 2011, 07:11

P. Strootman schreef:
Digit schreef:

Groetjes,

Digit

Ik denk, dat Paulus dit niet met u eens is! Hij schreef namelijk:
'Maar ook al vervalt de uiterlijke mens, nochthans wordt de innerlijke van dag tot dag vernieuwd'
Al sterft de uiterlijke mens, de innerlijk gaat zónder onderbreking door. Volgenns Jezus' eigen woorden, is
God geen God van doden, maar van levenden. Voor Hem leven zij allen. Zo was Johannes de Doper Elia en
waren de lezers van Hebr.11.39 en 40 dezelfden als de gestorvenen uit het Oude Testament, die
het beloofde nog niet verkregen hadden.

Dat Paulus het niet met me eens zal zijn, zal me eerlijk gezegd een zorg zijn. Paulus werkte met de kennis van zijn tijd. Inmiddels is onze kennis toegenomen en weten we dat er geen geesten bestaan en dat wat u geest belieft te noemen eigenlijk gewoon onze psyche is, die uiteindelijk een resultaat is van processen in onze hersenen. Als deze sterven, eindigd alles.
Renate

Berichtdoor Digit » 03 aug 2011, 09:48

Juist ! Overigens is van alle teksten die aan Paulus worden toegeschreven slechts de helft min of meer authentiek. En dan nog niet eens door hemzelf neergepend, maar door een metgezel, en vermoedelijk gedeeltelijk post factum. De rest zijn latere toevoegsels.

Stroot mag eens uitleggen hoe hij die twee uit elkaar houdt !

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor P. Strootman » 03 aug 2011, 10:03

Renate,
U schreef:
Dat Paulus het niet met me eens zal zijn, zal me eerlijk gezegd een zorg zijn. Paulus werkte met de kennis van zijn tijd. Inmiddels is onze kennis toegenomen en weten we dat er geen geesten bestaan en dat wat u geest belieft te noemen eigenlijk gewoon onze psyche is, die uiteindelijk een resultaat is van processen in onze hersenen. Als deze sterven, eindigd alles.Renate

Hoe weet u dit allemaal zo zeker? Heeft u de Wijsgerige, Oosterse godsdiensten wel een bestudeerd? Kent u de leer van karma? En wat Paulus schreef, namelijk dat wat de mens zaait, hij ook zal oogsten? Dus niets alles eindigt met de dood!! Dat dénkt u, maar dat is dom! Wij ondervinden in onze levens onherroepelijk, de gevolgen van wat we in de voorafgaande levens gezaaid hebben, hetzij goed, hetzij kwaad. Zo'n honderd jaar geleden, schreef de Russische godsdienstfilosoof H.P. Blavatsky, dat er rond het jaar 2000 niet weinig rekeningen vereffend zullen worden tussen christendom en de islam. Denk alleen nog maar aan de kruistochten van Godfried van Boullon! Zoals u weet, is in de Oosterse godsdiensten, Wijsbegeerte religie en religie is Wijsbegeerte. Elke daad, beste schrijfster, ja, elk gedachte (gedachten zijn krachten) hebben onherroepelijk gevolgen. Nogmaals: Niets alles eindigd! Dat had u gedacht! U heeft eigenlijk een domme levensbeschouwing!U denkt het te weten, maar u weet het niet.
P. Strootman

Berichtdoor Digit » 03 aug 2011, 10:17

P. Strootman schreef:Renate,
U schreef:
Dat Paulus het niet met me eens zal zijn, zal me eerlijk gezegd een zorg zijn. Paulus werkte met de kennis van zijn tijd. Inmiddels is onze kennis toegenomen en weten we dat er geen geesten bestaan en dat wat u geest belieft te noemen eigenlijk gewoon onze psyche is, die uiteindelijk een resultaat is van processen in onze hersenen. Als deze sterven, eindigd alles.Renate

Hoe weet u dit allemaal zo zeker? Heeft u de Wijsgerige, Oosterse godsdiensten wel een bestudeerd? Kent u de leer van karma? En wat Paulus schreef, namelijk dat wat de mens zaait, hij ook zal oogsten? Dus niets alles eindigt met de dood!! Dat dénkt u, maar dat is dom! Wij ondervinden in onze leven onherroepelijk, de gevolgen van wat we in de voorafgaande levens gezaaid hebben, hetzij goed, hetzij kwaad. Zo'n honderd jaar geleden, schreef de Russische godsdienstfilosoof H.P. Blavatsky, dat er rond het jaar 2000 niet weinig rekeningen vereffend zullen worden tussen christendom en de islam. Denk alleen nog maar aan de kruistochten van Godfried van Boullon! Zoals u weet, is in de Oosterse godsdiensten, Wijsbegeerte religie en religie is Wijsbegeerte. Elke daad, beste schrijfster, ja, elk gedachte (gedachten zijn krachten) hebben onherroepelijk gevolgen. Nogmaals: Niets alles eindigd! Dat had u gedacht! U heeft eigenlijk een domme levensbeschouwing!U denkt het te weten, maar u weet het niet.

Stroot,
Met religies kom je niet ver bij het bestuderen van de realiteit. Zowat álle religieuze concepten over de realiteit zijn later (bij nader wetenschappelijk onderzoek) fout gebleken. Met de verzinsels van Paulus en consoorten over de "geest" is het niet anders !

Overigens is "madam Blavatsky" géén filosofe maar een notoir charlatan : http://skepp.be/search/node/blavatsky . En, in verband met Blablablavatsky, Edgar Cayce en aanverwant pseudo-wetenschappelijk schorremorrie kan ik je dit aanbevelen : http://www.inventedknowledge.com/

De vraag is simpel : Welke levensbeschouwing is dom ? Diegene die naar de feiten kijkt, of diegene die de waarheid meent te halen uit boekskes die 2.000 jaar geleden geschreven zijn met de kennis van 2.000 jaar geleden voor mensen van 2.000 jaar geleden ?

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Renate » 03 aug 2011, 11:04

U schreef:

Hoe weet u dit allemaal zo zeker? Heeft u de Wijsgerige, Oosterse godsdiensten wel een bestudeerd? Kent u de leer van karma? En wat Paulus schreef, namelijk dat wat de mens zaait, hij ook zal oogsten? Dus niets alles eindigt met de dood!! Dat dénkt u, maar dat is dom! Wij ondervinden in onze levens onherroepelijk, de gevolgen van wat we in de voorafgaande levens gezaaid hebben, hetzij goed, hetzij kwaad. Zo'n honderd jaar geleden, schreef de Russische godsdienstfilosoof H.P. Blavatsky, dat er rond het jaar 2000 niet weinig rekeningen vereffend zullen worden tussen christendom en de islam. Denk alleen nog maar aan de kruistochten van Godfried van Boullon! Zoals u weet, is in de Oosterse godsdiensten, Wijsbegeerte religie en religie is Wijsbegeerte. Elke daad, beste schrijfster, ja, elk gedachte (gedachten zijn krachten) hebben onherroepelijk gevolgen. Nogmaals: Niets alles eindigd! Dat had u gedacht! U heeft eigenlijk een domme levensbeschouwing!U denkt het te weten, maar u weet het niet.

Eerlijk gezegd denk ik dat Digit al het juiste antwoord op uw vraag gegeven heeft. Ik vraag me af wie ik moet geloven. De zwatelaar die met 2000 jaar oude boeken aan komt zetten of de moderne wetenschap. Eerlijk gezegd zet ik m'n geld toch maar op de laatste. Voor oosterse wijsheden koop ik niet al te veel. We zien waar het de volkeren aldaar heeft gebracht.
Renate

Berichtdoor Digit » 03 aug 2011, 11:18

P. Strootman schreef:Zo'n honderd jaar geleden, schreef de Russische godsdienstfilosoof H.P. Blavatsky, dat er rond het jaar 2000 niet weinig rekeningen vereffend zullen worden tussen christendom en de islam.

Kan je dat eens héél precies refereren ? Achteraf-voorspellingen zijn nl. niet zo geloofwaardig !

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor P. Strootman » 04 aug 2011, 10:39

Digit schreef:
U schreef:

Hoe weet u dit allemaal zo zeker? Heeft u de Wijsgerige, Oosterse godsdiensten wel een bestudeerd? Kent u de leer van karma? En wat Paulus schreef, namelijk dat wat de mens zaait, hij ook zal oogsten? Dus niets alles eindigt met de dood!! Dat dénkt u, maar dat is dom! Wij ondervinden in onze leven onherroepelijk, de gevolgen van wat we in de voorafgaande levens gezaaid hebben, hetzij goed, hetzij kwaad. Zo'n honderd jaar geleden, schreef de Russische godsdienstfilosoof H.P. Blavatsky, dat er rond het jaar 2000 niet weinig rekeningen vereffend zullen worden tussen christendom en de islam. Denk alleen nog maar aan de kruistochten van Godfried van Boullon! Zoals u weet, is in de Oosterse godsdiensten, Wijsbegeerte religie en religie is Wijsbegeerte. Elke daad, beste schrijfster, ja, elk gedachte (gedachten zijn krachten) hebben onherroepelijk gevolgen. Nogmaals: Niets alles eindigd! Dat had u gedacht! U heeft eigenlijk een domme levensbeschouwing!U denkt het te weten, maar u weet het niet.

Stroot,
Met religies kom je niet ver bij het bestuderen van de realiteit. Zowat álle religieuze concepten over de realiteit zijn later (bij nader wetenschappelijk onderzoek) fout gebleken. Met de verzinsels van Paulus en consoorten over de "geest" is het niet anders !

Overigens is "madam Blavatsky" géén filosofe maar een notoir charlatan : http://skepp.be/search/node/blavatsky . En, in verband met Blablablavatsky, Edgar Cayce en aanverwant pseudo-wetenschappelijk schorremorrie kan ik je dit aanbevelen : http://www.inventedknowledge.com/

De vraag is simpel : Welke levensbeschouwing is dom ? Diegene die naar de feiten kijkt, of diegene die de waarheid meent te halen uit boekskes die 2.000 jaar geleden geschreven zijn met de kennis van 2.000 jaar geleden voor mensen van 2.000 jaar geleden ?

Groetjes,

Digit

Ja, welke levensbeschouwing is dom? Staat dit soms in een boekske van 2000 jaar geleden, dat voortgekomen is uit nog oudere geschriften, zoals bijvoorbeeld ons is overgeleverd door Daniel en zijn vrienden, van wie de Bijbel zegt:
'Toen beval de koning Aspenaz, het hoofd zijner hovelingen, enige Israelieten te laten komen, uit het koninklijk geslacht en uit de edelen, knapen zonder eniggebrek, schoon van uiterlijk, ervaren in allerlei wijsheid, in het bezit van kennis met inzicht in wetenschap, geschikt om dienst te doen in het paleis van de koning en hen te onderwijzen in de geschriften en de taal der Chaldeeén' En dan te weten, dat deze Wijsheidsgodsdienst tot de oudste Wijsheidsreligie ter wereld behoord. En weggestopt in de grafrede van Stefanus, die gestenigd zou worden, nog een 'domme uitspraak: Én Mozes, die onderwezen werd in de wijsheid van de Egyptenaren....' O, die verachtelijke boekskes toch! De Joodse eredienst, was dan ook weer een kopie van de Egyptische eredienst. En wat deed Israel eigenlijk in Egytpe? 'Ísrael' is toch God, of Geest? Wat doet Israel dan in Egypte (vormwording)? En wat doet de Geest eigenlijk in de mens? Schreef Paulus niet, dat wij, zolang wij nog ons verblijf in ons lichaam(Egypte) hebben, ver van de Here zijn verwijderd. Waar halen die Bijbelschrijvers het allemaal vandaan en maakten zij er een boekske van? En dan die 'domme Psalmist, die nog durfde te schrijven:'Aanschouw ik Uw hemel, het werk van Uw vingers, de maan en de sterren, die Gij bereid hebt. Wat is de mens, dat Gij zijner gedenkt en het mensenkind, dat Gij naar hem omziet? Toch hebt Gij hem bijna goddelijk gemaakt en hem met heerlijkheid en luister gekroond. Gij doet hem heersen over de werken Uwer handen, alles hebt Gij onder zijn voeten gelegd....'
Nee, wat heb je aan zulke domme boekskes....."
P. Strootman

Berichtdoor Digit » 04 aug 2011, 11:18

P. Strootman schreef:
Digit schreef:[Stroot,

....

Ja, welke levensbeschouwing is dom? Staat dit soms in een boekske van 2000 jaar geleden, dat voortgekomen is uit nog oudere geschriften, zoals bijvoorbeeld ons is overgeleverd door Daniel en zijn vrienden, van wie de Bijbel zegt:
'Toen beval de koning Aspenaz, het hoofd zijner hovelingen, enige Israelieten te laten komen, uit het koninklijk geslacht en uit de edelen, knapen zonder eniggebrek, schoon van uiterlijk, ervaren in allerlei wijsheid, in het bezit van kennis met inzicht in wetenschap, geschikt om dienst te doen in het paleis van de koning en hen te onderwijzen in de geschriften en de taal der Chaldeeén' En dan te weten, dat deze Wijsheidsgodsdienst tot de oudste Wijsheidsreligie ter wereld behoord. En weggestopt in de grafrede van Stefanus, die gestenigd zou worden, nog een 'domme uitspraak: Én Mozes, die onderwezen werd in de wijsheid van de Egyptenaren....' O, die verachtelijke boekskes toch! De Joodse eredienst, was dan ook weer een kopie van de Egyptische eredienst. En wat deed Israel eigenlijk in Egytpe? 'Ísrael' is toch God, of Geest? Wat doet Israel dan in Egypte (vormwording)? En wat doet de Geest eigenlijk in de mens? Schreef Paulus niet, dat wij, zolang wij nog ons verblijf in ons lichaam(Egypte) hebben, ver van de Here zijn verwijderd. Waar halen die Bijbelschrijvers het allemaal vandaan en maakten zij er een boekske van? En dan die 'domme Psalmist, die nog durfde te schrijven:'Aanschouw ik Uw hemel, het werk van Uw vingers, de maan en de sterren, die Gij bereid hebt. Wat is de mens, dat Gij zijner gedenkt en het mensenkind, dat Gij naar hem omziet? Toch hebt Gij hem bijna goddelijk gemaakt en hem met heerlijkheid en luister gekroond. Gij doet hem heersen over de werken Uwer handen, alles hebt Gij onder zijn voeten gelegd....'
Nee, wat heb je aan zulke domme boekskes....."

Stroot,

Leer eens te lezen wat er staat ! Begrijpend lezen heet dat !

Nérgens, maar dan ook nérgens zeg ik dat die "boekskes" "dom" zouden zijn. Ik zeg wél dat het wereldbeeld erin, in het bijzonder over de fysische realiteit, ondertussen 2.000 jaar oud is en totaal voorbijgestreefd.

Mensen die deze "boekskes" lezen in het juiste perspectief, nl. als tijdsbeeld, als poëzie of als bron van zingeving zou ik evenmin dom durven noemen. Daarvoor ken ik te veel intelligente gelovige mensen die dát juist wél doen ! En zij zijn de eerste om te bevestigen dat het onzin is (en dus dom) om van daaruit de moderne wetenschap tegen te spreken. Wat jij dus juist wél doet !

Overigens, proberen aan te tonen dat de "boekskes" gelijk hebben door het aanhalen van citaten uit diezelfde "boekskes" is zomogelijk nóg dommer. Dat heet een "cirkelredenering" ! Zelfs Aristoteles waarschuwde er al voor, en die is zelfs nog ouder dan jouw "boekskes" !

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor P. Strootman » 04 aug 2011, 12:16

Digit,
Ik lees de Bijbel uitsluitend als de godsdienstig geschrift. Niets is historisch voor mij! Zelfs de mens Jezus niet! Ook de Wijzen uit het Oosten niet, die ondertussen wél verbonden werd met de 'geboren'Christus, maar dan als Gods Geest. Zeer veelzeggend! Een Boeddistisch axioma luidt:
'Er is één Geest, die al zijn volgelingen naar het Licht zal voeren'
Paulus schreef zo ongeveer hetzelfde, namelijk:
'Zo mogen wij beiden (zowel Joden als niet-joden) in één Geest tot de Vader komen'
Paulus liet verder zowat alles wat er in het O.T. geschreven staat, onbesproken. Wel noemde hij een bepaald, belangrijk verhaal uit het O.T. een allegorie, wat de vertalers echter verborgen hebben.
Vr.gr.
P. Strootman

Berichtdoor Digit » 04 aug 2011, 12:20

P. Strootman schreef:Digit,
Ik lees de Bijbel uitsluitend als de godsdienstig geschrift.

Kan je dan ook aannemen dat jouw interpretaties strikt godsdienstig zijn, en dat ze bijgevolg totaal zinledig zijn voor mensen die jouw geloof niet delen ?

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor P. Strootman » 04 aug 2011, 12:55

Digit schreef:

Kan je dan ook aannemen dat jouw interpretaties strikt godsdienstig zijn, en dat ze bijgevolg totaal zinledig zijn voor mensen die jouw geloof niet delen ?

Groetjes,

Digit

Ik behoor tot geen enkele godsdienst!Erken ook geen enkel ritueel! Godsdienst had nooit georganiseerd mogen worden. Niemand hoeft zijn geloof dan ook met mij te delen. Beslist niet!
Een ieder zij in eigen gemoed verzekerd.
Groet!
P. Strootman

Berichtdoor Digit » 04 aug 2011, 13:07

P. Strootman schreef:
Digit schreef:

Groetjes,

Digit

Ik behoor tot geen enkele godsdienst!Erken ook geen enkel ritueel! Godsdienst had nooit georganiseerd mogen worden. Niemand hoeft zijn geloof dan ook met mij te delen. Beslist niet!
Groet!

Dat is dan goed nieuws ! De vraag is dan waarom je een godsdienstig geschrift leest en vooral waarom je voortdurend komt trollen met uittreksels daaruit die voor iedereen hier - jou uitgezonderd - totaal zinledig zijn ?

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor P. Strootman » 04 aug 2011, 14:17

Digit schreef:
P. Strootman schreef:
Digit schreef:

Groetjes,

Digit

Groet!

Dat is dan goed nieuws ! De vraag is dan waarom je een godsdienstig geschrift leest en vooral waarom je voortdurend komt trollen met uittreksels daaruit die voor iedereen hier - jou uitgezonderd - totaal zinledig zijn ?

Groetjes,

Digit

Daarom vertrek ik van dit forum! Tegen zulke geestelijke domheid ben ik niet opgewassen.
Wees gegroet!
P. Strootman

Berichtdoor Digit » 04 aug 2011, 14:21

P. Strootman schreef:Daarom vertrek ik van dit forum! Tegen zulke geestelijke domheid ben ik niet opgewassen.
Wees gegroet!

Hoeveel keer ben je nu al "vertrokken" ?
En hoe lang gaat het nu weer duren vooraleer je de boel hier terug komt verzieken ?

Ook al groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Jan Bekaert » 04 aug 2011, 18:57

Dezer dagen zag ik nog trekvogels, die zich aan het verzamelen waren en vandaag of morgen weer naar warmere streken gaan. Niemand heeft ooit tegen die vogels gezegd, dat het weer tijd is om te vertrekken!

Nee want dat zou heel dom zijn want het is nog veel te vroeg om in augustus al te vertrekken!
behalve op vakantie natuurlijk :-)
Afbeelding op 100% PPO
Ik ben ROB => http://www.lne.be/campagnes/ikbenrob
Jan Bekaert

Berichtdoor verandering » 22 jun 2017, 20:46

Als je het mij vraagt geloven mensen omdat er een God is.
verandering

Berichtdoor pitman » 23 jun 2017, 01:51

Dus als Hindoes in 1000 000 geloven zijn er 1000 000 en als atheïsten in geen geloven zijn er geen?

Trouwens, jij bent ook een atheïst voor de meeste goden die mensen ooit verzonnen; atheïsten gaan gewoon één god verder...
pitman

Berichtdoor verandering » 23 jun 2017, 07:36

pitman schreef:Dus als Hindoes in 1000 000 geloven zijn er 1000 000 en als atheïsten in geen geloven zijn er geen?

Trouwens, jij bent ook een atheïst voor de meeste goden die mensen ooit verzonnen; atheïsten gaan gewoon één god verder...

Niet alle goden zijn dezelfde, nuja, wat zou jij daar van weten..
verandering

Berichtdoor Renate » 23 jun 2017, 09:53

verandering schreef:
pitman schreef:Dus als Hindoes in 1000 000 geloven zijn er 1000 000 en als atheïsten in geen geloven zijn er geen?

En ieder geloof beweert dat zijn god de enige echte is. Dus geef mij maar een reden waarom uw god de enige echte is.
Renate

Berichtdoor verandering » 23 jun 2017, 11:15

Renate schreef:
verandering schreef:

En ieder geloof beweert dat zijn god de enige echte is. Dus geef mij maar een reden waarom uw god de enige echte is.

Er is maar 1 god, de rest zijn wat mensen goden gemaakt hebben. En dat zijn dan die mensen die klagen over slavernij en dergelijke terwijl ze zichzelf ondergeschikt stellen aan een verdorven meester.
verandering

Berichtdoor Renate » 23 jun 2017, 11:28

verandering schreef:
Renate schreef:
verandering schreef:

Er is maar 1 god, de rest zijn wat mensen goden gemaakt hebben. En dat zijn dan die mensen die klagen over slavernij en dergelijke terwijl ze zichzelf ondergeschikt stellen aan een verdorven meester.

En welke god is dat dan?
De god die u aanbidt?
Is dat dezelfde god die joden aanbidden, of die christenen aanbidden, of misschien toch de god van moslims?
Renate

Berichtdoor pitman » 23 jun 2017, 13:13

V,

omdat jij het zegt zeker, zeveraar!
pitman

Berichtdoor Tom M » 23 jun 2017, 13:33

v, aka "dirty boots",

Zeveraar en trol.
"Moraal is het juiste doen, ongeacht wat je gezegd wordt. Religie is doen wat je gezegd wordt, ongeacht wat juist is." H.L. Mencken
Tom M

Berichtdoor verandering » 24 jun 2017, 08:22

Tom M schreef:v, aka "dirty boots",

Zeveraar en trol.

Je bent harder dan de saus in een quinoa gerecht, natte dweil.
verandering

Berichtdoor Tom M » 24 jun 2017, 19:50

Oogje schreef:Allez... Tommerditom heeft zich ook weer lekker geaffirmeerd... Hopelijk is dit geen instant-kwestie..

verandering schreef:..................Je bent harder dan de saus in een quinoa gerecht, natte dweil.

Deze avatar(s) geven hiermee een goede aanwijzing over het echte niveau van hun moraliteit.
"Moraal is het juiste doen, ongeacht wat je gezegd wordt. Religie is doen wat je gezegd wordt, ongeacht wat juist is." H.L. Mencken
Tom M

Vorige

Keer terug naar Godsdienst/Religie