Something unknown is doing we don't know what...

Menswetenschappen, natuurwetenschappen, cultuurwetenschappen, formele wetenschappen, toegepaste wetenschappen, interdisciplinair, ...

Something unknown is doing we don't know what...

Berichtdoor Strijder » 02 aug 2010, 14:59

Documentaire van Renée Scheltema over de vijf paranormale verschijnselen: telepathie, helderziendheid, spirituele healing, psychokinese en remote viewing. Kunnen mensen gedachten lezen? Of in de toekomst kijken? Kun je jezelf genezen van een terminale ziekte? Kan iemand echt met zijn geest voorwerpen bewegen, en kun je voorwerpen of plaatsen op afstand zien? Waar ligt de grens tussen werkelijke magische krachten en bedrog?

Al deze vragen onderzocht de Nederlandse cineaste Renée Scheltema in gesprekken met wereldberoemde experts op het gebied van parapsychologie, natuurkunde, biologie en geneeskunde.

De film, waar Paul Verhoeven een bijdrage aan leverde, sleepte al verschillende filmprijzen in de wacht. Onderweg in de Verenigde Staten verzamelde Renée Scheltema anekdotes van beroemdheden op het gebied van paranormale verschijnselen, zoals helderziend detective Nancy Myer, schrijfster Arielle Ford, astronaut Dr. Edgar Mitchell en medium Catherine Yunt.

Scheltema ontdekt dat hedendaagse onderzoeken bepaalde verbanden aantonen tussen geest en geest, geest en lichaam en geest en wereld. Uit deze verbanden lijkt naar voren te komen dat helderziende vaardigheden deel uitmaken van onze innerlijke natuur.

<<< http://gemi.st/11218288 >>>

Harte groet,
Strijder :wink:
We must assume behind this force the existense of a conscious and intelligent mind. This mind is the matrix of all matter. ~Max Planck
Strijder

Re: Something unknown is doing we don't know what...

Berichtdoor Digit » 02 aug 2010, 15:16

Strijder schreef:Kunnen mensen gedachten lezen?

Neen, tenzij via psychologisch inzicht.

Strijder schreef:Of in de toekomst kijken?

Neen.

Strijder schreef:Kun je jezelf genezen van een terminale ziekte?

Ja, door een pistool tegen je slaap te zetten en de trekker over te helen. De ziekte is dan definitief voorbij.

Strijder schreef:kun je voorwerpen of plaatsen op afstand zien?

Neen, tenzij je de technologie (zoals TV) meetelt !

Strijder schreef:Waar ligt de grens tussen werkelijke magische krachten en bedrog?

Op de plek waar de eerste bewering over magische krachten gebeurt !

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Strijder » 02 aug 2010, 15:21

Wat een weerstand heb je zeg Digit!!

[Juist daar waar weerstand zit, heb je wat te winnen...]

Je hebt die Docu niet eens gezien Digit.

Je hebt niet de moeite genomen om de film te bekijken.

Gevolg; je antwoord komt niet erg geloofwaardig op me over.
Je hebt bij voorbaat namelijk al een mening zonder naar de docu te hebben gekeken.

OP 33 minuten wordt het voor jou interessant, omdat daar onderzoeken het een en ander aantoonbaar maken.

Eerst kijken dus Digit, dan pas na reageren :wink:

Harte groet,
Strijder :wink:
We must assume behind this force the existense of a conscious and intelligent mind. This mind is the matrix of all matter. ~Max Planck
Strijder

Berichtdoor Digit » 02 aug 2010, 15:25

Als jij zou zeggen dat de zee niet zout is, dan hoef ik daarvoor niet naar Oostende te rijden. Kan ik zo op antwoorden !

Digit

P. S. De boom en de vruchten : de Nonsensicarius Stijderii mag mee onder de kettingzaag van Ockham.
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Strijder » 02 aug 2010, 15:36

Digit schreef:Als jij zou zeggen..

Jij denkt dat ik iets zeg dat jij al weet.. Dat is je eerste denkfout. Daar gaat het al mis helaas.

Maar goed, ik schrijf deze info ook niet voor jou, maar voor de lezers die wel intelligent genoeg zijn om verder dan de eigen neus te kijken.

Harte groet,
Strijder
Strijder

Berichtdoor Digit » 02 aug 2010, 15:54

Aha, voor mensen met een "open geest" !

Dáár heb ik juist een leuk stukje over en voor : http://www.youtube.com/watch?v=T69TOuqaqXI

Heb je het door ? Goeie boel, hé ?

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor The Menace » 02 aug 2010, 17:12

ik schrijf deze info ... voor de lezers die wel intelligent genoeg zijn om verder dan de eigen neus te kijken

:?
Op http://www.uitzendinggemist.nl zag ik de documantaire een paar dagen geleden al staan. Ik heb even overwogen of het interessant zou kunnen zijn, mede ook door de gewonnen prijzen. Maar toen ik de conclusie las (vet gedrukt ook te lezen in Strijders openingspost), besloot ik het voor (niet) gezien gehouden.

Zal vanavond thuis Digits filmpje kijken. Daar ben ik wél benieuwd naar.
Utinam logica falsa tuam philosophiam totam suffodiant.
The Menace

Berichtdoor Blueflame » 02 aug 2010, 18:44

Strijder schreef:
Scheltema ontdekt dat hedendaagse onderzoeken bepaalde verbanden aantonen tussen geest en geest, geest en lichaam en geest en wereld. Uit deze verbanden lijkt naar voren te komen dat helderziende vaardigheden deel uitmaken van onze innerlijke natuur.

http://www.tv-visie.be/inhoud/belgie/ko ... ina_38416/
Er zijn er nog steeds honderden vermist. Dat ze er maar aan beginnen, die parapippo's. Geen woorden maar daden!

Wedden dat het weer niets wordt!

Mvg.
Nonsense is our core business
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor Digit » 02 aug 2010, 19:36

Inderdaad, dat ze nu eens eindelijk iets laten zien in plaats van al dat afgezaagde geouwehoer : viewtopic.php?p=61300#p61300 !

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor flup64 » 10 aug 2010, 12:04

Strijder schreef:OP 33 minuten wordt het voor jou interessant, omdat daar onderzoeken het een en ander aantoonbaar maken.

Zo, ik heb dus gekeken.....
Veel blabla, maar daar blijft het bij

Neem nu bijvoorbeeld de 'randomgenerator' die gebruikt wordt.
We zien wat grafieken als 'bewijs'... maar wat er op die grafs staat wordt niet toegelicht...
Wat me wel opviel was dat er op de grafieken die als bewijs werd aangevoerd een lijn met onderschrift p=0,05 stond vermeld.
Ik vermoed dat hier de statistische significantie werd aangegeven.... en de grafieken bleken dus NIET sigificant.... Mooi bewijs dan.

Bovendien wil ik dit even verder in vraag stellen, wees even openminded met mij :wink:
Als emoties de elektronica in zo een randomgenerator kan beinvloeden, dan moet dat met andere elektronica ook het geval zijn... niet?
Dus in een geval van 9/11 moeten een aantal calculators fout rekenen? Dus kunnen we hierop niet meer vertrouwen? :?
Dan is niks elektronisch nog te vertrouwen, van horloge tot de computer van de bank?

Filip
flup64

Berichtdoor Amanitine » 11 aug 2010, 20:01

flup64 schreef:Als emoties de elektronica in zo een randomgenerator kan beinvloeden, dan moet dat met andere elektronica ook het geval zijn... niet?
Filip

En zo los je dat decennia-oud probleem op:

-Vrouwen staan erom bekend niet met elektronica om te kunnen gaan.
-Vrouwen staan erom bekend emotioneler te zijn dan mannen.
->

( :P )

Alleszins moeten deze dingen niet meteen afgeschreven worden; ook dat is skepticisme. Maar gezien de voorgeschiedenis van dergelijke documentaires, het moeilijk verenigen met empirisch gestaafde wetenschappelijke modellen en die altijd-presente financiële kant moeten ze toch met serieus bewijs aankomen om uit het lolhoekje te mogen.
Amanitine

Berichtdoor charlielima » 19 aug 2010, 08:41

Strijder schreef:Je hebt niet de moeite genomen om de film te bekijken.

Gevolg; je antwoord komt niet erg geloofwaardig op me over.
Je hebt bij voorbaat namelijk al een mening zonder naar de docu te hebben gekeken.

Maar aan de andere kant formuleer je zelf wel een standpunt aan de hand van hetgeen je ziet in 1 film ..

Cineasten zullen ALTIJD wetenschappers vinden die hun bevindingen in het lang en het breed willen uitsmeren om zo het boeltje wat in de verf te zetten.
Over het feit dat die wetenschappers wel eens verkeerd zouden kunnen zijn denkt op dat ogenblik niemand meer na.
charlielima

Berichtdoor Heeck » 19 aug 2010, 09:31

Strijder schreef:. .Maar goed, ik schrijf deze info ook niet voor jou, maar voor de lezers die wel intelligent genoeg zijn om verder dan de eigen neus te kijken.

Strijder,

Ik voel me aangesproken.
En mijn grootste verwonderen bij al dit soort zaken gaat daarom over de precieze manier waarop mensen zoals jij zich zo in de luren laten leggen.
Standvastig probeer ik vast te houden aan de idee dat mensen NIET belazerd willen worden, maar als ik jou zo in de weer zie dan aarzel ik weer.

Kan je me daarom duidelijk maken wat je er zo in aantrekt ?
Of loop je de zogenaamde bewijsvoering niet na, zodat je blijft hangen in bijvoorbeeld de verwachting dat TV en radio geen nonsens uitzenden?
Of hoop je dat "zulke zaken" waar zijn en een extra natuurkunde zullen laten zien?
Maar heb je in dat geval wel eens nagelopen waar de wetenschap echt belangstelling voor heeft, buiten het uitvlooien van detailproblemen?
Of iets anders misschien ?

Ik neem even aan dat je niet ziek bent zodat je geen verwachtingen hebt over kwakzalverspraktijken, waar al deze bovennatuurlijkheden dicht tegenaan leunen, want dat zou je houding begrijpelijker maken.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel, dus MIJDT SPIJT.
www.edge.org
Heeck

Keer terug naar Wetenschap