Godzijdank...

Geloofspunten/theologie, fundamentalisme, creationisme, intelligent design, tegenstrijdigheden in godsdienstige geschriften, discriminatie, mirakelverhalen, religieuze belevingen, rituelen, waarden en normen ...

Re: Godzijdank...

Berichtdoor Mees » 19 jan 2010, 21:05

Lorre schreef:Mees, Marc
zoals jullie weten, vind ik gelovigen geen dommeriken. Geloof is niets abnormaals of onnatuurlijks voor de mens. Ons brein zit nu eenmaal zo in mekaar. En dat is ook de reden waarom het volgens mij nog heel lang zal duren voor religie zal uitsterven, ook bij ons in het Westen. Want rationeel denken moet het afleggen tegen instinctief denken.
Maar er is geen andere weg. De rede en kennis zijn de grootste vijanden van geloof. Waarom anders vind je onder wetenschappers nauwelijks gelovigen? Hoe meer kennis, des te minder neiging tot geloof.
Ik stel mij dan ook de vraag of onze nieuwe kardinaal echt gelooft dat die vrouw in de hemel haar geaborteerde kind zal terugzien. Die man is toch geen uil?

Natuurlijk is die man geen uil, hij verdient aan de goedgelovigheid.
En is "ik vind gelovigen geen dommeriken" en "Hoe meer kennis, des te minder neiging tot geloof" niet ietwat tegenstrijdig Lorre?
Irreverence is the champion of liberty and its only true defence (Mark Twain)
Mees

Berichtdoor Mees » 19 jan 2010, 21:12

Lorre schreef:Geloof is niets abnormaals of onnatuurlijks voor de mens. Ons brein zit nu eenmaal zo in mekaar.

Ben ik dan geen mens Lorre of ben ik er eentje zonder brein? :lol: :lol: :lol: :wink:
Mees

Berichtdoor marcdep » 20 jan 2010, 08:29

Lorre schreef:Mees, Marc

Ik stel mij dan ook de vraag of onze nieuwe kardinaal echt gelooft dat die vrouw in de hemel haar geaborteerde kind zal terugzien. Die man is toch geen uil?

Als ik zijn uitspraken hoor, denk ik echt van wel.
marcdep

Berichtdoor Planoudes » 20 jan 2010, 10:14

marcdep schreef:
Planoudes schreef:Nu, we kunnen alleen maar vaststellen dat de laatste ongeveer 70 jaar de ontkerkelijking en secularisering enorm is geweest in Europa, historisch zonder weerga, en dat dezelfde periode tegelijk de langste ooit geweest is op dit continent zonder oorlog.

Hierbij vraag ik mij wat de twee wereldoorlogen met religie te maken hadden.

Die discussie hebben we toch al eens gehad? De jongens werden gezegend alvorens ze het slagveld werden ingestuurd om de goddeloze vijand af te slachten. De godsdienstige motivering van de gewone troepen is uitvoerig gedocumenteerd.
Adolf en Pius VII gingen gewoon lekker bij elkaar op de koffie. Pius maakte geen geheim van zijn antisemitisme. Het netwerk van het Vaticaan wist zeer goed wat er aan de hand was met de deportaties.
Japanse kamikazepiloten zouden recht naar hun plaatsje in hun hemel vliegen.
De moffen hadden ook al god aan hun kant, getuige de inscripties op hun koppelriemen en dergelijke. Verder hadden ze een opvallend naar religie ruikende personencultus en geloof in het duizendjarige rijk.
Enzovoort.
De enige oorlog na WO II in Europa ging grotendeels over... religie!
Bush bad op televisie voor de jongens die hij naar Irak en Afghanistan stuurde.
En zo kunnen we nog wel een tijdje doorgaan.
Sinds de ontkerkelijking is nauwelijks nog een ziel te bewegen om te gaan sterven, zeker niet voor een ingebeelde god. Ik zie het al voor me, de pastoor die aan twintigjarigen predikt dat ze de duivel moeten gaan vermoorden.
Laatst bijgewerkt door Planoudes op 20 jan 2010, 11:14, in totaal 2 keer bewerkt.
Tantum religio potuit suadere malorum
http://atheistmovies.blogspot.com/
Planoudes

Berichtdoor Lorre » 20 jan 2010, 10:15

Mees schreef: En is "ik vind gelovigen geen dommeriken" en "Hoe meer kennis, des te minder neiging tot geloof" niet ietwat tegenstrijdig Lorre?

Een beetje wel hé. Je kan veel weten maar toch geloven omdat dat instinctieve denken het haalt van rationeel denken...

Maar als jij nu opeens in god zou gaan geloven, dat zou ik echt dom vinden :wink:

Mees schreef:Natuurlijk is die man geen uil, hij verdient aan de goedgelovigheid.

Is dat ook niet ietwat tegenstrijdig met: gelovigen zijn dommeriken? :wink:

Mees schreef:Ben ik dan geen mens Lorre of ben ik er eentje zonder brein? :lol: :lol: :lol: :wink:

Ik wist wel dat je geen echte mees was hoor :lol: :wink:
Lorre

Berichtdoor marcdep » 20 jan 2010, 11:23

Planoudes schreef:
marcdep schreef:
Planoudes schreef:Nu, we kunnen alleen maar vaststellen dat de laatste ongeveer 70 jaar de ontkerkelijking en secularisering enorm is geweest in Europa, historisch zonder weerga, en dat dezelfde periode tegelijk de langste ooit geweest is op dit continent zonder oorlog.

Die discussie hebben we toch al eens gehad? De jongens werden gezegend alvorens ze het slagveld werden ingestuurd om de goddeloze vijand af te slachten. De godsdienstige motivering van de gewone troepen is uitvoerig gedocumenteerd.
Adolf en Pius VII gingen gewoon lekker bij elkaar op de koffie. Pius maakte geen geheim van zijn antisemitisme. Het netwerk van het Vaticaan wist zeer goed wat er aan de hand was met de deportaties.
De moffen hadden ook al god aan hun kant, getuige de inscripties op hun koppelriemen en dergelijke.
Enzovoort.
Sinds de ontkerkelijking is nauwelijks nog een ziel te bewegen om te gaan sterven, zeker niet voor een ingebeelde god. Ik zie het al voor me, de pastoor die aan twintigjarigen predikt dat ze de duivel moeten gaan vermoorden.

Was religie dan de aanleiding van de twee wereldoorlogen? neen toch. De aansluiting van Oostenrijk en de inval in Polen was de aanleiding van WO II. Religie had hier niets mee te maken.
Wat het antisemitisme betreft: Hitler wilde een zuiver ras en daarmee moesten de Joden, homo's en ghandicapten uit de weg geruimd worden.
marcdep

Berichtdoor Planoudes » 20 jan 2010, 11:28

marcdep schreef:
Planoudes schreef:
marcdep schreef:

De moffen hadden ook al god aan hun kant, getuige de inscripties op hun koppelriemen en dergelijke.
Enzovoort.

Was religie dan de aanleiding van de twee wereldoorlogen? neen toch. De aansluiting van Oostenrijk en de inval in Polen was de aanleiding van WO II. Religie had hier niets mee te maken.
Wat het antisemitisme betreft: Hitler wilde een zuiver ras en daarmee moesten de Joden, homo's en ghandicapten uit de weg geruimd worden.

Zoals al vermeld, we hebben deze discussie al eens gehad en ook toen deed je erg je best om het vooral niet te begrijpen en verkeerd te interpreteren.
Vooraleer je een poging doet om te weerleggen dat godsdienst de aanleiding was moet je eerst maar eens tonen waar en door wie dat gesteld werd. Je betwist namelijk iets wat door niemand beweerd wordt. Stroman dus.
Ik schreef opnieuw ondubbelzinnig dat de troepen met godsdienst gemotiveerd werden. Dat heeft niets te maken met geopolitieke aanleidingen voor de gewapende conflicten.
Je mag gerust met documentatie weerleggen wat ik schrijf, maar dicht mij geen uitspraken toe doe ik niet gedaan heb.
Planoudes

Berichtdoor marcdep » 20 jan 2010, 13:23

Planoudes,
u schreef:

Nu, we kunnen alleen maar vaststellen dat de laatste ongeveer 70 jaar de ontkerkelijking en secularisering enorm is geweest in Europa, historisch zonder weerga, en dat dezelfde periode tegelijk de langste ooit geweest is op dit continent zonder oorlog.

Hierbij stelt u toch meteen duidelijk dat het ontbreken van oorlog overeenkomt met de ontkerkelijking en secularisering maw het ene heeft duidelijk invloed op het ander.Met nog andere woorden, de religie was aanleiding tot die oorlogen.
U heeft het wel zo niet gezegd, maar je mag toch interpreteren uit iemands antwoorden.

Als iemand stelt dat er een strenge winter is in 2010 en meteen stelt dat er ook veel afgelaste wedstrijden zijn, dan ligt de reden hier toch bij de onbespeelbare velden door de strenge winter.

Of interpreteerIK weer verkeerd.
marcdep

Berichtdoor Planoudes » 20 jan 2010, 13:42

marcdep schreef:Planoudes,
u schreef:

Nu, we kunnen alleen maar vaststellen dat de laatste ongeveer 70 jaar de ontkerkelijking en secularisering enorm is geweest in Europa, historisch zonder weerga, en dat dezelfde periode tegelijk de langste ooit geweest is op dit continent zonder oorlog.

Hierbij stelt u toch meteen duidelijk dat het ontbreken van oorlog overeenkomt met de ontkerkelijking en secularisering maw het ene heeft duidelijk invloed op het ander. Met nog andere woorden, de religie was aanleiding tot die oorlogen.
U heeft het wel zo niet gezegd, maar je mag toch interpreteren uit iemands antwoorden.

Als iemand stelt dat er een strenge winter is in 2010 en meteen stelt dat er ook veel afgelaste wedstrijden zijn, dan ligt de reden hier toch bij de onbespeelbare velden door de strenge winter.

Of interpreteerIK weer verkeerd.

Inderdaad, je interpreteert verkeerd (in het vet jouw interpretatie die je ten onrechte aan mij toeschrijft). Stromanargumentatie.
Ik verwacht niet dat je hier als gelovige rationeel over redeneert, maar dat maakt ook niets uit wat de feitelijkheid betreft.
Planoudes

Berichtdoor marcdep » 20 jan 2010, 14:13

Wederom wenst u het grote gelijk aan uw kant te hebben.
Zelfs speelt u de perfecte stroman. U beweert dat ik een gelovige ben en dat ben ik totaal niet.

Uzelf zegt: sterke secularisatie en tzt geen oorlogen meer in het westen en dan nog beweert u nog altijd dat u het één niet aan het andere relateert.
Om dan met stromanargumentatie af te komen.Ik gebruik geen stromanargumantatie, u verdraait uw woorden.
God save America, God mit uns, zelfmoordpiloten... heeft totaal niets te maken met uw openingszin.

Maar ja, u ,als verstandige intellectueel heeft altijd het grote gelijk van de wereld.
Meestal heeft u gelijk, maar in deze wens ik u tegen te spreken.
marcdep

Berichtdoor Planoudes » 20 jan 2010, 14:20

marcdep schreef:Wederom wenst u het grote gelijk aan uw kant te hebben.

Ad hominem.
Ik schrijf duidelijk dat het u vrij staat mijn bewering met documentatie te weerleggen. Duidelijker kan moeilijk denk ik.
marcdep schreef:Zelfs speelt u de perfecte stroman. U beweert dat ik een gelovige ben en dat ben ik totaal niet.

Dat is nochtans al heel vaak zo gebleken. Je zult vroeg of laat toch eens een keuze moeten maken.
marcdep schreef:Uzelf zegt: sterke secularisatie en tzt geen oorlogen meer in het westen en dan nog beweert u nog altijd dat u het één niet aan het andere relateert.

Neen, dat is niet wat ik beweer, in tegendeel. Aleen maak jij er een causaliteitsrelatie van, wat ik nergens beweer noch insinueer.
marcdep schreef:Om dan met stromanargumentatie af te komen. Ik gebruik geen stromanargumantatie, u verdraait uw woorden.

Ja, stroman, ook nu weer.
Het is aan u om aan te tonen waar ik niet consequent ben en mijn woorden verdraai. Dat is wat jij doet, ik beweer nog steeds hetzelfde.
marcdep schreef:God save America, God mit uns, zelfmoordpiloten... heeft totaal niets te maken met uw openingszin.

Maar ja, u ,als verstandige intellectueel heeft altijd het grote gelijk van de wereld.

Ad hominem. Geen commentaar waard.

marcdep schreef:Meestal heeft u gelijk, maar in deze wens ik u tegen te spreken.

Doe dat dan op basis van feiten, gedocumenteerd en als repliek op wat ik werkelijk stel, niet op wat jij verkeerdelijk beweert dat ik stel.
Planoudes

Berichtdoor marcdep » 20 jan 2010, 14:47

Planoudes,

ik speel niet graag op de man, maar weer beweert u dat ik een gelovige ben en dat ik eindelijk eens een keuze moet maken. Mijn keuze ligt al heel lang vast.

Maar ik herhaal nog eens uw zin:

U stelt dus twee feiten vast, akkoord. Maar insinueert u hiermee iets of is het enkel een vaststelling zonder meer en hoeven we hier niets achter te zoeken.

mvg
marcdep

Berichtdoor Mees » 20 jan 2010, 15:42

Marc, met respect maar ik volg Planoudes wanneer hij stelt dat je een gelovige bent. Je hebt immers zelf al duidelijk aangegeven dat je gelooft in een zingevende intelligentie. Dus ben je een gelovige. Ik begrijp dat jij die zingevende intelligentie niet gelijk stelt aan de katholieke god maar geef toe... heel ver is dat er toch ook weer niet van verwijderd (vooral dat zingevende blijft me verbazen want wat is die zin dan?), vooral als keer op keer blijkt dat jij hier in zowat elke discussie optreedt als de witte ridder van nonnetjes, paters, gelovigen, geloof, de kerk, enz. Ik vind het dan ook raar dat jij je soms een ongelovige noemt en wat later weer een gelover in iets. Ik denk dat je er zelf nog niet helemaal uit bent en die twijfel maakt het moeilijk er met jou over te discuteren (het kan altijd 2 kanten uit).

Ik heb zelf te weinig kennis over de feiten met betrekking tot de WO's maar het lijkt me logisch te veronderstellen dat religie, alleszins voor de top, macht (en rijkdom) is en dat macht streeft naar meer macht of naar bestendiging van die macht en dat ze daarom vaak (lees nagenoeg altijd) aan de basis liggen van oorlogen (zelfs al wordt dat niet openlijk beleden) of er van gebruik maken om hun potje extra te vullen of hun vijanden te liquideren.

@ Lorre, hoewel ik er van overtuigd ben dat gelovigen (de massa dan) dom zijn (geloven in iets dat niet bestaat kan ik niet anders omschrijven dan dom) heb ik ook altijd beweerd dat hun leiders geenszins dom zijn. Daarom ook dat zij diegenen zijn met de gouden kelken, de goudgeborduurde vrouwenkleren, soms zelf al eens een gouden troon enz. Of die leiders zelf ook echt gelovig zijn, dat denk ik niet. Want als ze het wel zouden zijn dan zie ik niet in hoe zij hun daden (oa. hun gouden praal of hun pedofilie of hun ...) kunnen verklaren aan hun godheid. Ze doen immers alles wat niet mag en nagenoeg niets van wat ze wel moeten doen. Mochten ze wel geloven, dan verwacht je dat ze zich toch een klein beetje zouden aanpassen aan de regels van hun god.
Mees

Berichtdoor marcdep » 20 jan 2010, 17:15

Als witte ridder optreden? Neen ik verdedig gewoon mensen met morele waarden die soms ten onrechte afgeschreven worden als idioten of zelfs als misdadigers en of ze nu geloven in God of niet maakt me niets uit.
Ikzelf heb 20 jaar naast een nonnenklooster gewoond en heb met die mensen NOOIT geen problemen mee gehad.
Wat de pater betreft, al jaren lang behandel ik paters en eerlijk gezegd , met die mannen ook nooit problemen, buiten, jawel de rector, de dictator van het missiehuis, die vond dat ik teveel geld verdiende aan die mannen.
Weet u, ikzelf heb GEEN respect voor de paus en nu ook niet voor die kerkuil genaamd aartsbisschop.

Zingevende intelligentie, juist wat voor zin heeft het leven? Geboren worden, sterven en lap... gedaan ermee.Ik heb geen uitstaans met de god van de katholieke kerk en daarom noem ik mij geen gelovige, want in de discussie ging het duidelijk over religie.

Wat de wo betreft, religie heeft hiermee NIETS te maken. Het was gewoon de hebzucht van Hitler die hun rijk wilde uitbreiden.

Tenandere, wat denkt u over de stelling van Planoudes en mijn reactie erop?
marcdep

Berichtdoor Mees » 20 jan 2010, 17:55

marcdep schreef:Neen ik verdedig gewoon mensen met morele waarden die soms ten onrechte afgeschreven worden als idioten of zelfs als misdadigers en of ze nu geloven in God of niet maakt me niets uit.

Oké, hier kan ik me in vinden, ik ben blij dat je het met mij eens bent. Als je stelt dat ze soms ten onrechte worden afgeschilderd als idioten, houdt dat in dat ze dus meestal wel terecht als idioten afgeschilderd worden. :-) Ik volg hier even dezelfde interpretatietactiek zoals jij bij Planoudes :-)

marcdep schreef:Tenandere, wat denkt u over de stelling van Planoudes en mijn reactie erop?

Zoals gezegd ken ik zelf te weinig feiten maar me baserend op deze discussie heeft Planoudes gelijk want hij zegt inderdaad nergens dat geloof/religie de aanleiding was van de WO's wel dat ze er onlosmakelijk mee verbonden is/lijkt. Bovendien heeft hij gelijk te stellen dat ook de oorlogen na de WO geloofsoorlogen waren of oorlogen waarbij geloof een hoofdrol speelde.

Maar even in mijn boerenlogica... Ik kan het ook anders stellen ... wat heeft kerk/geloof/religie gedaan om de WO's te voorkomen of te stoppen? Gezien hun geveinsde moraliteit en alleszins hun grote macht op de massa dommeriken (of Hitler ze nu bespeelt of een kwiet in een goudgeborduurd kleed) is het onvergeeflijk dat ze niets (of alleszins niets dat zichtbaar was of telt) gedaan hebben om de WO's te voorkomen of te stoppen. Dat maakt ze dus zeker minstens medeverantwoordelijk voor de WO's.

Maar kan je me eens zeggen welke moraliteit van die nonnetjes of paters je dan wel verdedigt? Want buiten kuisheid (maar dat is natuurlijk alleen voor kwezels een moraliteit) zie ik toch niet direct veel morele waarden in een klooster? Het zijn mensen die zich afzonderen terwijl ze buiten dat klooster zovéél goeds zouden kunnen doen. Ik zie daar toch niet veel moraliteit in, zelfs geen?

Hebben die paters en nonnetjes destijds geprotesteerd bij oppperpater Paus om de oorlogen te stoppen? Neen, ze hielden zich bezig met bidden en kruiden kweken. Heeft het geholpen? Wat een totaal gebrek aan morele waarden toch.

Ik begrijp dat je je sterk verbonden voelt met je gelovige roots maar ik vind dat ze je perfect hebben kunnen indoctrineren met hun fake waarden. Telkens het er op aan komt blijkt dat de kerk/religie liever de eigen bankrekening ziet dan de arme mensen. Ze beroemen zich op morele waarden maar ze geven er nooit blijk van. En toch blijf jij tegen beter weten in die waarden, die ze helemaal niet hebben, ophemelen. En dat begrijp ik niet.
Mees

Berichtdoor marcdep » 20 jan 2010, 18:16

mees,
je moet weten waarover je spreekt.
Veel nonnen waren werkzaam in het onderwijs en gaven niet alleen godsdienstles, anderen waren werkzaam in het ziekenhuis als verpleegster of administratie en zelfs thuisverpleegster.
ikzelf zie ook de zin niet in van een slotklooster.

Wat de paters betreft. Veel goed werk hebben ze geleverd door scholen te bouwen in ontwikkelingslanden en ook gezorgd voor infrastructuur. Ze leerden die mannen huizen bouwen en het waren niet alleen kerken.
Ikzelf heb een pater gekend die en heuse landbouwschool heeft opgericht in Congo en een ander in de Fillipijnen een universiteit.
Een ander zorgde in Congo voor de distributie van goedkope medicijnen voor de ziekenhuizen aldaar.
Dat er ook klootzakken tussen liepen zal ook wel waarheid bevatten.
Een pater en vier nonnen zijn gestorven aan het ebola virus toen ze hun zieke met ebola besmette mensen verzorgden.

Maar om de nu de kerk als mededader te bestempelen in de WO lijkt mij toch erover. Wat hebben onze politici gedaan tijdens de koningskwestie of was dat onder druk van de kerk.

Ooit vroeg ik een pater wat de zin was van een non die totaal geisoleerd in een slotklooster ging leven.
Zijn antwoord: "wat is de zin die u aan uw leven had"?
Ik antwoordde hem: "een gezin stichten, een goed sociaal leven hebben en mijn kinderen een goede opvoeding geven."
"Wel als dat de zin is die u geeft aan uw leven, wie zijn wij om kritiek te geven aan mensen die hun leven anders invullen", was zijn antwoord.

Wie ben ik om kritiek te spuien op mensen die een geloof hanteren die niemand kwaad berokkent . De tijd van de inquisitie is lang voorbij.

Wat mijn indoctrinatie betreft: juist die katholieke opvoeding heeft me doen afkeren van het instituut kerk.
marcdep

Berichtdoor Planoudes » 20 jan 2010, 18:27

Ik beweer nergens en nooit dat religie een aanleiding is geweest voor de twee wereldoorlogen, dat is een stelling die enkel marcdep mij ten onrechte in de mond legt. Maar zoiets beweer ik hoegenaamd niét, ik spreek het zelfs ten stelligste tegen, en wel om de eenvoudige reden dat het gewoon historisch niet correct is.

Wat ik wel stel, en die stelling is bijzonder goed gedocumenteerd, is dat het geloof misbruikt werd om soldaten te overtuigen hun vijand de hersens in te slaan. Het geloof als faciliterende conditie voor wreedheid. Ik heb daar al enkele voorbeelden van gegeven. Het staat marcdep vrij om mijn werkelijke stelling aan te vechten, maar wat heeft het voor zin uitspraken aan mij toe te schrijven waar ik mij duidelijk van distantieer, en die dan te weerleggen? Vecht de stellingen aan die ik vertel, niet diegene die ik niet verkondig (en zelfs verwerp).

“Ceux qui peuvent vous faire croire à des absurdités peuvent vous faire commettre des atrocités" - Voltaire
Planoudes

Berichtdoor willem_betz » 20 jan 2010, 18:28

Ooit vroeg ik een pater wat de zin was van een non die totaal geisoleerd in een slotklooster ging leven.

Doet me denken aan het verhaal van een vriend die jarenlang koloniaal ambtenaar was in Congo.
Hij had een (seksuele) verhouding met een zwart nonnetje, en werd daarvoor bij de (zwarte) bisschop op het matje geroepen.
De regels werden hem duidelijk ingepeperd:
"De witte zijn voor jou, zwarte zijn voor mij"
Dus met die kuisheidsgeloften viel het ginder nogal mee :)
Geloof je alle nonsens, of sommige niet? Hoe maak je het onderscheid?
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor marcdep » 20 jan 2010, 18:39

willem_betz schreef:

Doet me denken aan het verhaal van een vriend die jarenlang koloniaal ambtenaar was in Congo.
Hij had een (seksuele) verhouding met een zwart nonnetje, en werd daarvoor bij de (zwarte) bisschop op het matje geroepen.
De regels werden hem duidelijk ingepeperd:
"De witte zijn voor jou, zwarte zijn voor mij"
Dus met die kuisheidsgeloften viel het ginder nogal mee :)

Hoe zou je zelf zijn als als twintig jarige voor het eerste geconfronteerd wordt met jonge vrouwen.
marcdep

Berichtdoor marcdep » 20 jan 2010, 18:41

Planoudes schreef:Ik beweer nergens en nooit dat religie een aanleiding is geweest voor de twee wereldoorlogen, dat is een stelling die enkel marcdep mij ten onrechte in de mond legt. Maar zoiets beweer ik hoegenaamd niét, ik spreek het zelfs ten stelligste tegen, en wel om de eenvoudige reden dat het gewoon historisch niet correct is.

Wat ik wel stel, en die stelling is bijzonder goed gedocumenteerd, is dat het geloof misbruikt werd om soldaten te overtuigen hun vijand de hersens in te slaan. Het geloof als faciliterende conditie voor wreedheid. Ik heb daar al enkele voorbeelden van gegeven. Het staat marcdep vrij om mijn werkelijke stelling aan te vechten, maar wat heeft het voor zin uitspraken aan mij toe te schrijven waar ik mij duidelijk van distantieer, en die dan te weerleggen? Vecht de stellingen aan die ik vertel, niet diegene die ik niet verkondig (en zelfs verwerp).

“Ceux qui peuvent vous faire croire à des absurdités peuvent vous faire commettre des atrocités" - Voltaire

Planoudes,
ik vraag het u nog eens:

U stelt dus twee feiten vast, akkoord. Maar insinueert u hiermee iets of is het enkel een vaststelling zonder meer en hoeven we hier niets achter te zoeken.
Graag een antwoord

mvg
marcdep

Berichtdoor Planoudes » 20 jan 2010, 18:43

Mees schreef:Maar even in mijn boerenlogica... Ik kan het ook anders stellen ... wat heeft kerk/geloof/religie gedaan om de WO's te voorkomen of te stoppen? Gezien hun geveinsde moraliteit en alleszins hun grote macht op de massa dommeriken (of Hitler ze nu bespeelt of een kwiet in een goudgeborduurd kleed) is het onvergeeflijk dat ze niets (of alleszins niets dat zichtbaar was of telt) gedaan hebben om de WO's te voorkomen of te stoppen. Dat maakt ze dus zeker minstens medeverantwoordelijk voor de WO's.

Inderdaad, er is genoeg documentatie te vinden over de oorverdovende stilte waar Pius XII zich in hulde terwijl hij zeer goed op de hoogte was van de holocaust (intelligentienetwerk van de kerk was toen het efficiëntste ter wereld), en zijn antisemitisme stak hij niet onder stoelen of banken. Tot de dag van vandaag is dat een heikele kwestie voor de katholieke kerk.
Begin 2009 heeft de huidige paus trouwens een berucht antisemitische bisschop herverwelkomd in de rangen, en eind 2009 nomineerde hij Pius XII voor zaligverklaring.
Laatst bijgewerkt door Planoudes op 20 jan 2010, 18:47, in totaal 1 keer bewerkt.
Planoudes

Berichtdoor Planoudes » 20 jan 2010, 18:46

ik vraag het u nog eens:

Graag een antwoord

mvg

Maar enfin! Je bent duidelijk van kwade wil om zoiets eenvoudigs te begrijpen. Ik insinueer helemaal niets, ik zeg duidelijk waar het op staat. Is dat nu zo moeilijk? De faciliterende conditie die in het verleden tot onnoemelijke wreedheden door gewone (gelovige) mensen heeft geleid is heden ten dage in hoge mate verdwenen in Europa. Wat is daar nu zo moeilijk aan? Wat vroeger heel gewoon was, nl. jonge kerels te motiveren om een vijand te doden in naam van god, is nu ondenkbaar geworden. In de delen in de wereld waar die conditie wel nog bestaat zien we duidelijk nog oorlog (VS bijvoorbeeld). De enige oorlog in Europa van de laatste 60 jaar ging over religie. Palestina, ... enfin, vul zelf maar aan.
Hoe werden de troepen gemotiveerd? God en vaderland! Dat is voldoende gedocumenteerd, teveel om zomaar van tafel te vegen.
En motivatie van het kanonnenvoer staat los van de geopolitieke overwegingen van de machthebbers. Dat heeft hier niets mee te maken. Behalve dan dat ambitieuze leiders gewillig voetvolk nodig hebben en dat godsdienst daar een superieur middel toe is.
Planoudes

Berichtdoor Mees » 20 jan 2010, 18:56

marcdep schreef:Als witte ridder optreden? Neen ik verdedig gewoon mensen met morele waarden die soms ten onrechte afgeschreven worden als idioten of zelfs als misdadigers en of ze nu geloven in God of niet maakt me niets uit.
Ikzelf heb 20 jaar naast een nonnenklooster gewoond en heb met die mensen NOOIT geen problemen mee gehad.
Wat de pater betreft, al jaren lang behandel ik paters en eerlijk gezegd , met die mannen ook nooit problemen,

Oké je hebt er nooit problemen mee gehad en... dus hebben ze morele waarden?
En hebben die nonnen of die paters ooit problemen met jou gehad? Ik denk het niet. En toch woon je ook niet in een klooster? Je hoeft dus niet in een klooster te wonen om geen problemen te geven of om morele waarden te hebben. Waar is dus de meerwaarde van dat kloosterleven of waarom zouden zij morele waarden hebben die ik niet heb? En als ik ook die waarden heb, wat is je argument "ze hebben morele waarden" dan eigenlijk waard? Zo wat iedereen heeft dezelfde morele waarden.

Marc je komt steeds weer af met anecdoten (leuk maar niemand kan hier uitmaken of ze verzonnen zijn of niet (niet dat ik dat denk hoor)). Maar niemand beweert toch dat er nooit een verstandig of een goed nonnetje geweest is?
Maar jouw argumenten overtuigen me niet: nonnen zijn werkzaam in onderwijs, ziekenhuizen, enz. So what? Wat is daar de meerwaarde van? De meeste vrouwen werken en velen zijn zelfs veel productiever dan jouw nonnen. Bovendien moeten die vrouwen dan 's avonds nog een gezin runnen terwijl die nonnen luilekker aan het bidden zijn.

marcdep schreef:Maar om de nu de kerk als mededader te bestempelen in de WO lijkt mij toch erover. Wat hebben onze politici gedaan tijdens de koningskwestie of was dat onder druk van de kerk.

Marc, de kerk die op dat moment zowat 90% of meer van alle betrokkenen onder haar geestelijk gezag (ahum) had, had op zijn minst moeten duidelijk hardop zeggen dat oorlog fout is. Het feit dat ze het gezag hadden om het te stoppen maar het nalieten, maakt de kerk onbetwistbaar mededader. Als op dergelijke momenten de kerk in gebreke blijft dan is ze als instelling of als promotor van morele waarden helemaal niets waard. Nul, noppes, nada.

marcdep schreef:Ooit vroeg ik een pater wat de zin was van een non die totaal geisoleerd in een slotklooster ging leven.
Zijn antwoord: "wat is de zin die u aan uw leven had"? Ik antwoordde hem: "een gezin stichten, een goed sociaal leven hebben en mijn kinderen een goede opvoeding geven." "Wel als dat de zin is die u geeft aan uw leven, wie zijn wij om kritiek te geven aan mensen die hun leven anders invullen", was zijn antwoord.

Opnieuw louter anecdotisch want meestal (lees ALTIJD) is de kerk de eerste om te bepalen en zelfs af te dwingen hoe iemand zijn leven moet invullen, tot in het bed toe. Maar ik betwist ook niet de keuze van een non om in een klooster te gaan wonen (nul bezwaar tegen zelfs) wel dat jij daar een meerwaarde op kleeft, een meerwaarde die onbestaande is.

marcdep schreef:wie zijn wij (gelovigen of de kerk of paters) om kritiek te geven aan mensen die hun leven anders invullen
Sorry, dat moest ik nog even herhalen want dat is werkelijk een zeer goede mop. :lol: :lol: :lol: :lol:

marcdep schreef:Wie ben ik om kritiek te spuien op mensen die een geloof hanteren die niemand kwaad berokkent . De tijd van de inquisitie is lang voorbij.

Waar haal je toch telkens weer die nonsens dat geloof niemand kwaad berokkent? Vooruit dan, nog maar eens een klein voorbeeldje: de homofobe uitlatingen van de paus (nog steeds de spokesman van het geloof). En jij denkt dat geloof niemand kwaad berokkent? Hopelijk is er al wat minder geloof tegen dat jouw kleinkinderen groter zijn (mocht er een homo tussen zitten).

marcdep schreef:Wat mijn indoctrinatie betreft: juist die katholieke opvoeding heeft me doen afkeren van het instituut kerk.
Jij bent helemaal niet afgekeerd van dat instituut. Je ligt het hier constant te verdedigen of denk je nu werkelijk dat jouw nonnen en paters geen deel uitmaken van dat instituut? En hoewel je rede je ondertussen al duidelijk gemaakt heeft dat die specifieke god maar kul is, ben je toch nog altijd voldoende geïndoctrineerd om dan gezwind over te stappen naar het Aldi-merk van de katholieke god... de nooit waargenomen zingevende intelligentie. Van "Van de regen in de drop" gesproken.
Mees

Berichtdoor marcdep » 20 jan 2010, 20:19

Planoudes schreef:
ik vraag het u nog eens:

Graag een antwoord

mvg

Maar enfin! Je bent duidelijk van kwade wil om zoiets eenvoudigs te begrijpen. Ik insinueer helemaal niets, ik zeg duidelijk waar het op staat. Is dat nu zo moeilijk? De faciliterende conditie die in het verleden tot onnoemelijke wreedheden door gewone (gelovige) mensen heeft geleid is heden ten dage in hoge mate verdwenen in Europa. Wat is daar nu zo moeilijk aan? Wat vroeger heel gewoon was, nl. jonge kerels te motiveren om een vijand te doden in naam van god, is nu ondenkbaar geworden. In de delen in de wereld waar die conditie wel nog bestaat zien we duidelijk nog oorlog (VS bijvoorbeeld). De enige oorlog in Europa van de laatste 60 jaar ging over religie. Palestina, ... enfin, vul zelf maar aan.
Hoe werden de troepen gemotiveerd? God en vaderland! Dat is voldoende gedocumenteerd, teveel om zomaar van tafel te vegen.
En motivatie van het kanonnenvoer staat los van de geopolitieke overwegingen van de machthebbers. Dat heeft hier niets mee te maken. Behalve dan dat ambitieuze leiders gewillig voetvolk nodig hebben en dat godsdienst daar een superieur middel toe is.

Planoudes,

ik ben niet van slechte wil, maar de meesten gingen voor volk en vaderland en niet voor hun God.
zie hier een citaat (wel lang maar zeker de moeite om te lezen)

Maar laten wij de artsen even voor wat zij zijn, om de aandacht te verleggen naar een van de grote hedendaagse vragen over de Eerste Wereldoorlog: waarom vochten die soldaten al die jaren? Als verklaring werd in vroeger dagen gewezen op de zogenaamde Big Words. Voor volk en vaderland. Voor Poor Little Belgium. Voor de vrijheid. Voor de beschaving. Om een einde te maken aan oorlog.

Toen duidelijk werd dat dit soort redenen alleen voor de politici en hoge militairen opgingen die zelf niet hoefden te vechten, werd er gewezen op de kameraadschap. Door ermee op te houden zou men het degenen die wel bleven alleen maar moeilijker maken. Men zou de kameraden in de steek laten en daar zou niet mee verder kunnen worden geleefd.

Maar ook bij die kameraadschap zijn de laatste tijd heel wat vraagtekens geplaatst. Dit niet alleen omdat zij absoluut niet met vriendschap mag worden verward, al zullen er zeker levenslange vriendschappen in de loopgraven zijn ontstaan, zoals die op elke plek kunnen ontstaan. Als het erop aankwam was het in grote meerderheid eigen lijf en leden eerst. De beroemde en geroemde voorbeelden van het tegendeel zijn de memorabele uitzonderingen.

Blijven over zaken als sociale druk en/of het niet willen onderdoen voor de anderen, zaken die ook bij de zogenaamde oorlogsvrijwilligers een grote rol speelden, prachtig weergegeven in de hieronder weergegeven tekening Kriegsfreiwilliger van Käthe Kollwitz.

Vrijwilligers die innig verstrengeld niet samen naar het front optrokken, maar elkaar er naartoe trokken en door de vooroplopende Magere Hein wérden getrokken. Maar ook wilde men niet te boek komen te staan als iemand die bevelen niet opvolgde, al was het maar vanwege het reeds geschetste mogelijke gevolg van krijgsraad en executie.

In de film My Boy Jack, over de zoon van de schrijver Rudyard Kipling, kwam dit goed naar voren. Bevelvoerende officier Jack Kipling werd op de voor hem fatale eerste dag van de slag bij Loos door een van zijn soldaten voor moordenaar uitgemaakt.

Dit omdat hij erop stond dat zijn mannen op het bevolen tijdstip allen de loopgraaf zouden verlaten. Maar even later ging iedereen, ook de man die Jack beschuldigde, de loopgraaf uit, een vrijwel zekere dood of zware verwonding tegemoet.

Wellicht moet gewoon onder ogen worden gezien dat in dergelijke omstandigheden de kracht van discipline en bevel veel sterker is dan velen van ons zich heden ten vredesdage kunnen voorstellen en dat de mens in dergelijke omstandigheden tot meer is te drijven dan wij voor mogelijk houden.

Films mede verantwoordelijk voor de beeldvorming Eerste Wereldoorlog
Hier kwam nog bij dat menig soldaat gewoonweg niet durfde weg te lopen. ‘Als ik er niet te laf voor was, ging ik er als een haas vandoor’, zei een van de hoofdrolspelers van Johannsens Vier von der Infanterie. Het was een boek dat kort na verschijning onder de titel Westfront 1918 werd verfilmd door de bekende Duitse regisseur G.W. Pabst.

En dat was een van die films, natuurlijk samen met het vrijwel gelijktijdig uitgekomen All Quiet on the Western Front, die grotendeels verantwoordelijk moeten worden gehouden voor de beeldvorming van de Eerste Wereldoorlog in de letterlijke betekenis van het woord.

Dat beeld was er een van grote gruwel en is hooguit nog enigszins geromantiseerd door berichten van andere fronten: dat van de anachronistische woestijnoorlog met Lawrence of Arabia en de futuristische luchtoorlog met Von Richthofen, de Rode Baron. Maar dat is óns beeld, bepaald door weergaven van en ideeën over de oorlog, en dus principieel anders dan het soldatenbeeld dat is bepaald door de bommen en granaten van de oorlog zelf.

In oorlogstijd ontstaat omdraaiing van waarden, normen en definities
Deze andere kijk op het concept ‘moed’ is wederom een van die voorbeelden van de omdraaiing van waarden, normen en definities die zich in oorlogstijd voltrekt. Vaak werd moed niet gezien als een vorm van doorzettingsvermogen in het aangezicht van de vijand en diens mitrailleur, als een overwinning op de volkomen vanzelfsprekend aanwezige angst, maar als weinig meer dan een al dan niet tijdelijk verlies van het gezonde verstand. Ofwel: de grens tussen moed en gekte werd als zeer dun gezien.

Het door menig politicus en hoog militair genoemde argument dat door moest worden gegaan omdat ‘anders de doden voor niets waren gestorven’, was een argument dat ook door het thuisfront vaak werd gebruikt, en waarvoor veel soldaten niet ongevoelig bleken, als ze het zelf al niet gebruikten.

Het is een argument dat aangeeft dat al de discussies voorafgaand aan een oorlog, of beter: ‘een uitzending’ zoals het tegenwoordig heet, over de vraag bij hoeveel doden er moet worden teruggetrokken, discussies voor mooie vredesdagen zijn zonder enige relatie met de werkelijkheid van oorlog.

Ook het thuisfront vormde motivatie om door te vechten
Maar ook anderszins vormde dat thuisfront een motivatie om door te vechten. Vaak is gezegd dat dat was omdat men ervan vervreemd was geraakt en er dus geen plek meer was om naar toe te gaan als het front zou worden verlaten, iets wat in Remarque’s Im Westen nichts Neues, en het vervolg daarop Der Weg Zurück, sterk aanwezig is.

Hier kan echter tegenin worden gebracht dat het front nooit als een eiland, maar hooguit als een schiereiland mag worden voorgesteld. De banden met thuis waren nooit geheel afgesneden en werden altijd onderhouden, bijvoorbeeld door de vele brieven die op en neer gingen. ‘Thuis’ bleef voor vrijwel allen het lonkende perspectief.

Een grotere invloed had dan ook waarschijnlijk de genoemde sociale druk die niet alleen aan het begin van, maar ook tijdens de oorlog vanuit het thuisfront werd uitgeoefend.

Beroemd, dan wel berucht, zijn de Britse vrouwen die iedere man in burger een witte veer aanreikten en vermanend toespraken waarom hij thuis over straat liep en niet aan het front was. Een vaak pijnlijke zaak omdat het nogal eens voorkwam dat het om soldaten op verlof of om herstellende zieken en gewonden bleek te gaan.

Maar ook de ellende van honger aan het thuisfront, veelal veroorzaakt door de oorlogseconomie, speelde een grote rol. Alleen door te vechten kon de oorlog worden beslecht en alleen dan zou de situatie thuis kunnen verbeteren.

Die ellende werd overigens vergroot door de afwezigheid van medicijnen en artsen en verplegers. Die immers hadden massaal het thuisfront verlaten, waar ze node werden gemist, om naar front of militaire ziekenhuizen af te reizen, waar ze zoals gezegd door velen werden vervloekt.

Soldaten haatten hun tegenstanders wat resulteerde in bloeddorst
Maar bovenal mag één ding niet worden vergeten. Ondanks alle verhalen over kerstbestanden en verbroedering tussen de loopgraafsoldaten, die volgens menig geschiedschrijver alleen een hekel hadden aan hun eigen officieren, maar zeker niet aan de soldaten waarop zij werden geacht te schieten, haatten de soldaten hun tegenstanders wel degelijk afgrondelijk om wat zij hun hadden aangedaan.

Zij haatten hen omdat zij ervoor zorgden dat ze in die ellendige loopgraaf zaten en bij de zoveelste final push, attaque à l’outrance of Verblutungsschlacht hun lijf en leven in de waagschaal moesten stellen.

Die haat resulteerde niet zelden in bloeddorst, in de wens te doden en dat doden werd niet zelden als uitzonderlijk prettig ervaren. Het was leuk om vanuit de heup op in doodsangst wegrennende tegenstanders te schieten. Het was mooi om je bajonet in de buik van een tegenstander te planten, ook al had die reeds de handen ter overgave omhoog. Oorlog maakt nu eenmaal niet altijd het mooiste los in de mens.
marcdep

Berichtdoor marcdep » 20 jan 2010, 20:21

Mees,
ik zeg heel duidelijk, mensen met morele waarden of ze in god geloven of NIET. Gelieve geen stromanargumenten te gebruiken.
Vertel me bovendien ook eens welke macht de kerk had om de oorlog te stoppen.Niet naiëf worden.
En waar haalt u het in godsnaam in uw hoofd dat ik een meerwaarde zou geven aan een slotkloosternon. Zelf vind ik het onzin.
Hoeveel gelovigen zouden zich echt iets aantrekken van die pipo ivm het condoom.
Vroeger was volgensde katholieke kerk sex er enkel om kinderen te verwekken, hoeveel mensen hielden zich aan die opdracht denk je. Er werd evenveel gevogeld als nu met de bemerking erbij dat mensen toen geen benul hadden van hun eisprong of zelfs van een condoom.
Hoeveel gelovigen nu, hebben nog kinderrijke gezinnen.
In Kameroen trekt zich niemand iets aan van de paus en Kameroen is toch een katholiek land.Enfin als men die mensen daar mag geloven, want er is geen wetenschappelijke studie die dit bewijst.

Ach mees, u bent een fanatieke anti-clericaal die nergens kunt nuanceren.
In iedere laag van de bevolking zowel bij gelovigen als niet gelovigen zitten er slecht mensen en goede mensen.
Maar volgens u zitten de slechterikken enkel bij de idiote gelovigen.
En ik zeg het nog eens voor de zoveelste keer, ik ben niet gelovig en ik verdedig mensen die vol goede wil zitten of ze nu clericaal zijn of NIET.
Indien ik zou weet hebben van een pedofiele priester, ik zou de eerste zijn om hem aan te geven bij de politie.
marcdep

Berichtdoor Planoudes » 20 jan 2010, 20:45

...en alweer slaag je erin mij een nooit gedane bewering in de mond te leggen. Ik heb nooit beweerd dat religieuze motivatie de enige was.
Als je pertinent blijft weigeren op de inhoud van wat ik zeg in te gaan in plaats van voortdurend loze beweringen aan mij toe te dichten, dan houdt de discussie wat mij betreft op. Zit je om deftige argumenten verlegen misschien?

Wat doe je trouwens met alle brieven, spreuken, symbolen, noem maar op, die het aspect dat ik aanhaal documenteren? Zijn die daar achteraf door de duivel geplaatst misschien?

buckle.jpg
buckle.jpg (30.2 KiB) 2696 keer bekeken

hitler26bishop.gif
Waar lijkt dit op volgens jou?
hitler26bishop.gif (28.1 KiB) 2696 keer bekeken

Gott_mit_uns_-_polish_resistance_poster,_German-occupied_Poland,_1943.jpg
En de Poolse weerstand gebruikte dezelfde motivering maar dan omgekeerd
Planoudes

Berichtdoor marcdep » 20 jan 2010, 21:11

Ja ik weet het: in God we thrust, Dieu le veut en Gott mit uns, de woorden om de soldaten te motiveren om uit de loopgrachten te springen terwijl er er iemand klaar stond om hen de kogel te geven als ze he niet durfden.
En ja ik weet het, u, Planoudes heeft dit niet beweerd.
marcdep

Berichtdoor Mees » 20 jan 2010, 21:21

marcdep schreef:Mees, ik zeg heel duidelijk, mensen met morele warden of ze in god geloven of NIET. Gelieve geen stromanargumenten te gebruiken.
Ach ik wou dat ik slim genoeg was om stromannen te gebruiken :-) Geen probleem Marc maar of je nu werkelijk zo duidelijk bent, daar heb ik toch wel serieuze twijfel over (maar dat kan best aan mij liggen).

marcdep schreef:Vertel me bovendien ook eens welke macht de kerk had om de oorlog te stoppen.Niet naiëf worden.

Stel je nu eens voor dat toen Hitler opriep om ten oorlog te trekken de paus, conform zijn gepreekte morele waarden, zou opgestaan hebben, samen met al zijn priesters en zijn paters en zijn nonnekes (hier en in de Congo) en zijn bende gelovigen en dat ze allen samen, conform met hun gepreekte morele waarden, zouden gezegd hebben: "met alle chinezen maar niet met den dezen" dan was er geen oorlog geweest want dan was er niemand om oorlog mee te maken. Naiëf, zeer zeker, tenzij je gelooft in je geloof en er ook wil naar leven. Maar dat was blijkbaar te veel. Dus ja, de kerk had het gezag om de oorlog te stoppen en het is weerzinwekkend verwerpelijk degoutant dat ze het niet gedaan heeft. Waarom niet? Schrik om machtsverlies? Geld? Een gevoel van "vernietig mijn vijanden maar"? Een kerk die zich niet uitspreekt tegen oorlog, heeft geen enkele morele waarde... geen enkele ! Het maakt haar, in mijn ogen althans, zelfs schuldiger dan Hitler zelf.

En zelfs al had de kerk die macht niet (wat ze zeker wel had) dan nog had ze zich publiekelijk moeten opwerpen tegen die oorlog (of tegen elke oorlog). Doet ze dat niet, dan heeft ze geen enkele moraliteit. Maar dat is al meermaals vastgesteld.

marcdep schreef:En waar haalt u het in godsnaam in uw hoofd dat ik een meerwaarde zou geven aan een slotkloosternon. Zelf vind ik het onzin.
Stroman stroman hahaha... nergens zeg ik iets over een slotkloosternon (grapje Marc :wink: )
Jij sleurt hier nonnen en paters bij een argumentatie over morele waarden. Dan mag ik veronderstellen dat ze een meerwaarde voor je hebben want anders zie ik niet in waarom jij ze er bij sleurt? Maar we zijn het er dus over eens dat ze geen meerwaarde hebben :-)

marcdep schreef:Vroeger was volgensde katholieke kerk sex er enkel om kinderen te verwekken, hoeveel mensen hielden zich aan die opdracht denk je. Er werd evenveel gevogeld als nu met de bemerking erbij dat mensen toen geen benul hadden van hun eisprong of zelfs van een condoom. Hoeveel gelovigen nu, hebben nog kinderrijke gezinnen. In Kameroen trekt zich niemand iets aan van de paus en Kameroen is toch een katholiek land.Enfin als men die mensen daar mag geloven, want er is geen wetenschappelijke studie die dit bewijst
En wat heeft dit te maken met de discussie? Waar haal je het dat er vroeger evenveel gemeesd werd dan nu? Of denk je dat? Wat heeft de sex van nu met de WO te maken? Enfin, ik wil hier best wel op ingaan maar dan zijn we weer vertrokken :-)

marcdep schreef:Ach mees, u bent een fanatieke anti-clericaal die nergens kunt nuanceren.

Ad hominem (als ik het juist zeg :-) ). Marc ik denk niet dat dit helemaal correct is (wel grotendeels) maar dat is een badge die ik met eer draag :-)
Maar als je me toestaat die bal terug te kaatsen ... jij bent een fanatieke gelovige die het niet kan laten om telkens weer op zijn witte paard te springen en ten strijde te trekken tegen de vijanden van het geloof... en ondertussen nog ernstig wil genomen worden als sceptische geest :lol: :lol:

marcdep schreef:Maar volgens u zitten de slechterikken enkel bij de idiote gelovigen.

Stroman, stroman, stroman

marcdep schreef:En ik zeg het nog eens voor de zoveelste keer, ik ben niet gelovig

Wel dan ben je een leugenaar want je hebt al meermaals gezegd dat je gelooft in de zingevende intelligentie (de Aldi-god). Mocht je het niet beseffen...iemand die gelooft, is een gelovige. Dat is toch niet moeilijk?

Marc, wees eens effen eerlijk man... je speelt hier voortdurend de witte ridder van de gelovigen. Dat moet je toch zelf wel beseffen? En altijd weer kom je af met wat sob-anecdoten van die Humphrey Bogartpriester of die wijze pater of dat toegewijd nonneke. Big deal.
Mees

Berichtdoor Geen » 20 jan 2010, 22:31

Je moet het volk geen redenen (zonder aanhalingstekens) geven om oorlog te voeren, je moet het motiveren. De kunst is de motivering te vertalen in "redenen" (tussen aanhalingstekens).
Geen

Berichtdoor Planoudes » 21 jan 2010, 00:20

Precies.

En om maar eens van argument te veranderen: http://www.youtube.com/watch?v=x_Er5q9CBDU

Picture 2.png
Planoudes

Berichtdoor marcdep » 21 jan 2010, 00:31

Mees schreef:
marcdep schreef:Mees, ik zeg heel duidelijk, mensen met morele warden of ze in god geloven of NIET. Gelieve geen stromanargumenten te gebruiken.
Ach ik wou dat ik slim genoeg was om stromannen te gebruiken :-) Geen probleem Marc maar of je nu werkelijk zo duidelijk bent, daar heb ik toch wel serieuze twijfel over (maar dat kan best aan mij liggen).

marcdep schreef:Vertel me bovendien ook eens welke macht de kerk had om de oorlog te stoppen.Niet naiëf worden.

Stel je nu eens voor dat toen Hitler opriep om ten oorlog te trekken de paus, conform zijn gepreekte morele waarden, zou opgestaan hebben, samen met al zijn priesters en zijn paters en zijn nonnekes (hier en in de Congo) en zijn bende gelovigen en dat ze allen samen, conform met hun gepreekte morele waarden, zouden gezegd hebben: "met alle chinezen maar niet met den dezen" dan was er geen oorlog geweest want dan was er niemand om oorlog mee te maken. Naiëf, zeer zeker, tenzij je gelooft in je geloof en er ook wil naar leven. Maar dat was blijkbaar te veel. Dus ja, de kerk had het gezag om de oorlog te stoppen en het is weerzinwekkend verwerpelijk degoutant dat ze het niet gedaan heeft. Waarom niet? Schrik om machtsverlies? Geld? Een gevoel van "vernietig mijn vijanden maar"? Een kerk die zich niet uitspreekt tegen oorlog, heeft geen enkele morele waarde... geen enkele ! Het maakt haar, in mijn ogen althans, zelfs schuldiger dan Hitler zelf.

En zelfs al had de kerk die macht niet (wat ze zeker wel had) dan nog had ze zich publiekelijk moeten opwerpen tegen die oorlog (of tegen elke oorlog). Doet ze dat niet, dan heeft ze geen enkele moraliteit. Maar dat is al meermaals vastgesteld.

marcdep schreef:En waar haalt u het in godsnaam in uw hoofd dat ik een meerwaarde zou geven aan een slotkloosternon. Zelf vind ik het onzin.
Stroman stroman hahaha... nergens zeg ik iets over een slotkloosternon (grapje Marc :wink: )
Jij sleurt hier nonnen en paters bij een argumentatie over morele waarden. Dan mag ik veronderstellen dat ze een meerwaarde voor je hebben want anders zie ik niet in waarom jij ze er bij sleurt? Maar we zijn het er dus over eens dat ze geen meerwaarde hebben :-)

marcdep schreef:Vroeger was volgensde katholieke kerk sex er enkel om kinderen te verwekken, hoeveel mensen hielden zich aan die opdracht denk je. Er werd evenveel gevogeld als nu met de bemerking erbij dat mensen toen geen benul hadden van hun eisprong of zelfs van een condoom. Hoeveel gelovigen nu, hebben nog kinderrijke gezinnen. In Kameroen trekt zich niemand iets aan van de paus en Kameroen is toch een katholiek land.Enfin als men die mensen daar mag geloven, want er is geen wetenschappelijke studie die dit bewijst
En wat heeft dit te maken met de discussie? Waar haal je het dat er vroeger evenveel gemeesd werd dan nu? Of denk je dat? Wat heeft de sex van nu met de WO te maken? Enfin, ik wil hier best wel op ingaan maar dan zijn we weer vertrokken :-)

marcdep schreef:Ach mees, u bent een fanatieke anti-clericaal die nergens kunt nuanceren.

Ad hominem (als ik het juist zeg :-) ). Marc ik denk niet dat dit helemaal correct is (wel grotendeels) maar dat is een badge die ik met eer draag :-)
Maar als je me toestaat die bal terug te kaatsen ... jij bent een fanatieke gelovige die het niet kan laten om telkens weer op zijn witte paard te springen en ten strijde te trekken tegen de vijanden van het geloof... en ondertussen nog ernstig wil genomen worden als sceptische geest :lol: :lol:

marcdep schreef:Maar volgens u zitten de slechterikken enkel bij de idiote gelovigen.

Stroman, stroman, stroman

marcdep schreef:En ik zeg het nog eens voor de zoveelste keer, ik ben niet gelovig

Wel dan ben je een leugenaar want je hebt al meermaals gezegd dat je gelooft in de zingevende intelligentie (de Aldi-god). Mocht je het niet beseffen...iemand die gelooft, is een gelovige. Dat is toch niet moeilijk?

Marc, wees eens effen eerlijk man... je speelt hier voortdurend de witte ridder van de gelovigen. Dat moet je toch zelf wel beseffen? En altijd weer kom je af met wat sob-anecdoten van die Humphrey Bogartpriester of die wijze pater of dat toegewijd nonneke. Big deal.

Om het met de woorden van planoudes te zeggen:
sukkelaar.
marcdep

Berichtdoor Blueflame » 21 jan 2010, 00:47

Marcdep schreef:Zou het mogelijk zijn dat er in ons universum een hogere intelligentie bestaat die net doorhad dat onze aarde leven mogelijk maakte en zijn voetstenen tot leven op onze aarde bracht.

ref: viewtopic.php?f=5&t=1923&p=51692&hilit=intelligentie#p51692 dd wo dec 02, 2009 20:06 pm
Marcdep schreef:Ik geloof enkel in een soort intelligentie

ref. viewtopic.php?f=5&t=1924&p=51558&hilit=intelligentie#p51558 dd ma nov 30, 2009 16:36 pm
Marcdep schreef:Ik geloof niet, maar ik geloof echt dat er een intelligentie schuilt dat ons leven een zin geeft

ref. viewtopic.php?f=5&t=1924&p=51496&hilit=intelligentie#p51496 dd za nov 28, 2009 17:31 pm

Marcdep schreef:En ik zeg het nog eens voor de zoveelste keer, ik ben niet gelovig

Marcdep schreef:Om het met de woorden van planoudes te zeggen:
sukkelaar.

Ben je van je laatste 2 uitspraken nog steeds zeker?

Mvg.
Nonsense is our core business
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor Planoudes » 21 jan 2010, 01:13

Volgens mij is dat maar één woord, geen woorden.
Planoudes

Berichtdoor Hanky » 21 jan 2010, 03:45

Waarschijnlijk nog een hoop van het voorgaande gemist, zie ik bij plaatsing, maar dat zij zo.

Punt 1: Mees is een sportieve figuur, die met opleiding of niet, weet dat ie zijn boerenharsens gebruikt, en hoe soms. En dat aan een langdraderige ander, zoals ik, meteen ook over kan brengen, en daarbij vooral ook de gewone sportiviteit opbrengt, en de 'humor' van een en ander lijkt te kunnen doorzien, en dat ook nog kan laten merken. Mooi als een pimpeltje.
Punt 2: 'Monnik' Planoudes, hoe geschoold ook: die oorlog kwam er niet meer omdat 'we' afspraken dat 'we' in Brussel wel eens voor beter streven konden zorgen: de EU. Dat heeft toch niks met geloof te maken? Nu weer moeten we ons eerder zorgen maken over wat anders. Nog een echte religie erbij. Dep, met een terechte weerstand in dat redeneren van de 'monnik', maar 'uiteindelijk' toch toegeven? Zo een redenering, zelfs met plaatjes ondersteund, niet eerder gezien. Gewoon: geen zin meer in oorlog: Francia versus Germania, dus eerst die overeenkomst over Kolen en Staal, brothers. Daarna vrede! Waar slaat die 70 jaar (is gewoon nog 65! trouwens) anders op?

(Bij nader inzien: een aantal opmerkingen hierna gewist, die inderdaad ook niks met het onderwerp te maken hadden (en waaraan in het vervolg ook door niemand gerefereerd werd, behalve dan dat die zo inderdaad ook als 'waaspraat' konden worden opgevat door het veel te cryptische karakter) maar vooral te maken hadden met onwennigheid met Skepp zelf en het toch al graag iets willen 'zeggen' op dit forum. Onder punt 2 verder nog een paar punten aangepast, zo als ik ze nu ongeveer zou zeggen, na de 'noodzakelijke' lezing van al wat meer, in de sectie Skepp: godsdienst/religie, en zonder ook nog 'leuk' te willen doen. Bij punt 2 was er ook nog sprake van twee onderwerpen tegelijk. Een eerste uitspraak van Planoudes en zijn verdere uitspraken over de rol van religie bij oorlogen, zoals verderop ook duidelijk wordt.)
Laatst bijgewerkt door Hanky op 22 jan 2010, 23:18, in totaal 1 keer bewerkt.
Hanky

Berichtdoor marcdep » 21 jan 2010, 09:16

Hoeveel onzin moet ik hier nog lezen?

1.De soldaten gingen vechten voor hun God.(planoudes)
2. De kerk zou de oorlog kunnen doen stoppen.(mees)
3. Geloven in een intelligentie is geloven in god van de katholieke klerk.(bkue)
4. Dep geeft uiteindelijk toe,(hanky)
5. Bisschop zegt dat hij van zijn lief moet blijven(Betz)

1. soldaten gingen vechten voor volk en vaderland
2. politici bepalen oorlog of niet
3. lijkt me vanzelfsprekend
4. ik ben nog altijd niet akkoord met Planoudes.
5. anecdotisch, dus van generlij waarde, omdat het niets toevoegd aan de discussie.
besluit:
denkt men werkelijk dat de duitsers vochten voor god omdat hun leuze was : gott mit uns.
70 jaar ontkerkeling en 70 jaar geen oorlogen meer: conclusie???

Net hetzelfde zou betekenen:
20jaar HAART en 20 jaar minder HIV doden: conclusie?
HAART heeft geen invloed op HIV. Heeft er zelfs totaal niets mee te maken.
marcdep

Berichtdoor Mees » 21 jan 2010, 09:37

marcdep schreef:Hoeveel onzin moet ik hier nog lezen?

Als je stopt met posten, weinig waarschijnlijk ( :wink: grapje Marc, ik zeg het er maar bij om duidelijk te zijn).

Maar van onzin gesproken:
marcdep schreef:Ik geloof niet, maar ik geloof echt...

marcdep schreef:2. De kerk zou de oorlog kunnen doen stoppen.(mees)

5de gebod: dood niet (oké voor een gelovige is dat máár het 5de gebod maar toch...).

Stel dat de kerk streng oplegde (doen ze sowieso graag voor onbenulligheden) om als gelovige af te zien van die oorlog(en) dan was de kans zeer groot dat de massa (= gelovigen) zich tegen de oorlog gekeerd had. De kerk heeft dit niet gedaan omdat wereldse voordelen belangrijker waren (geen machtsverlies, vernietiging van vijanden, ...) dan goddelijke geboden.

marcdep schreef:3. Geloven in een intelligentie is geloven in god van de katholieke klerk.(bkue)

Stroman (hehehe ik ben helemaal mee). Blue zegt dit niet.

Maar geef toe dat jouw uitdrukkingen ala "ik geloof niet, maar ik geloof echt..." op zijn vriendelijkst gezegd zeer dubieus zijn. Als je gelooft in een zingevende intelligentie (wat al heel wat anders is dan geloven in een intelligentie) dan schurk je je tegen god (katholiek of andere) aan die immers een zingevende intelligentie is (volgens de gelovigen dan). Maar je moet niet specifiek in de katholieke god geloven om gelovig te zijn, het volstaat om te geloven... en jij gelooft volgens eigen zeggen ... echt !

marcdep schreef:5. Bisschop zegt dat hij van zijn lief moet blijven(Betz)
5. anecdotisch, dus van generlij waarde, omdat het niets toevoegd aan de discussie.
Vertel dan eens een grapje professor :-)
Het is daarentegen wel grappig dat de kampioen van de anecdoten dit aanhaalt.
Mees

Berichtdoor Planoudes » 21 jan 2010, 10:19

Inderdaad weer een hoop stropoppen die er hier bijgesleurd worden.

@Marcdep, ik laat het geheel aan jou over om je in de rangen te scharen van groeperingen die historische feiten als de holocaust minimaliseren of ontkennen. Sterk dat je gedocumenteerde historische gebeurtenissen ontkent zonder enige fundering, moeten we jou ernstig nemen?

Hanky schreef:Punt 2: Monnik Planoudes lult uit zijn nek, hoe geschoold ook: die oorlog kwam er niet meer omdat 'we' afspraken dat 'we' in Brussel wel eens voor beter streven konden zorgen: de EU. Niks met geloof te maken. Nu weer moeten we ons eerder zorgen maken over wat anders. Dep, met een terechte weerstand in dat redeneren van de monnik, maar 'uiteindelijk' toch toegeven. Zo een redenering, zelfs met plaatjes van koppels en pausie-hittlie plaatje ondersteund, never eerder gezien, en dom. Gewoon: geen zin meer in oorlog: Francia versus Germania dus eerst die overeenkomst over Kolen en Staal, brothers. Daarna! Waar slaat die 70 jaar (is gewoon nog 65! trouwens) anders op?

Schitterend: ad hominem, stroman, misologie en ongedocumenteerde claims in één waaspraterige soep draaien.
Kun je nu niet een keer gewoon kort en krachtig zeggen waar je allemaal zo langdradig over lult? Brevitas sapientiae anima est...

Ter info enkele bronnen:
http://www.history.ac.uk/resources/e-jo ... irby-paper
http://www.bookrags.com/research/religi ... ii-aaw-03/
http://www.encyclopedia.com/doc/1G1-68761490.html
http://www.independent.co.uk/news/world ... 09925.html
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jso ... /pius.html
Je moet zelf maar nog wat verder zoeken als je oprecht in dit onderwerp geïnteresseerd bent en niet zozeer in het afkraken van personen en gedocumenteerde historische feiten als dom te bestempelen.

Omdat de rol van religie in WW II wijzigde (in WW I was ze ondubbelzinnig) schreef ik trouwens ongeveer 70 jaar. Wellicht niet aan jou besteed, maar zoiets noemen we nuance.

En nu ga jij tonen waar ik beweerd heb dat getaand geloof de (enige) reden is dat er geen oorlog meer is in Europa en aantonen dat religieuze motivering géén faciliterende conditie was tijdens oorlogen (mijn werkelijke claim voor wie kan lezen), of anders trek je die gemene instigatie in.
Planoudes

Berichtdoor Mees » 21 jan 2010, 10:58

Hanky schreef:Punt 1: Mees is een sportieve figuur, die met opleiding of niet, weet dat ie zijn boerenharsens gebruikt, en hoe soms. En dat aan een langdraderige ander, zoals ik, meteen ook over kan brengen, en daarbij vooral ook de gewone sportiviteit opbrengt, en de 'humor' van een en ander lijkt te kunnen doorzien, en dat ook nog kan laten merken. Mooi als een pimpeltje.

Je doet me zo blozen dat ik er over denk om mijn nick te veranderen naar roodborstje. :lol: :lol:
Mees

Berichtdoor marcdep » 21 jan 2010, 11:46

[quote="Planoudes"]Inderdaad weer een hoop stropoppen die er hier bijgesleurd worden.

@Marcdep, ik laat het geheel aan jou over om je in de rangen te scharen van groeperingen die historische feiten als de holocaust minimaliseren of ontkennen. Sterk dat je gedocumenteerde historische gebeurtenissen ontkent zonder enige fundering, moeten we jou ernstig nemen?

Ik zal me zeker niet scharen in de rangen van diegenen die de holocaust minimaliseren of ontkennen. Trouwens uit wat zou dit blijken.

Inderdaad Pius XII zweeg als vermoord, maar denkt u nu echt dat Hitler het uitmoorden zou stoppen. Hitler moordde de Joden uit en niet op religieuse basis, maar op basis van het ras dat moest zuiver zijn, want zowel homo's en mindervaliden moesten het ontgelden.
Welke historische feiten ontken ik?
Misschien even op een rijtje zetten, dan kan ik antwoorden.
marcdep

Berichtdoor marcdep » 21 jan 2010, 11:56

Mees,
ik citeer even uit een boek :Voor God kerk vaderland, Belgische religieusen in WOII van Gbriel Verbeke.

Bij het schrijven van het artikel 'Met de doodstraf als risico, Joodse kinderen in Kortrijk' in het juninummer 1998 van 'De Leiegouw' stelde hij vast welk een belangrijke en risicovolle rol de kerk in de bescherming van de joden tegen hun aanhouding en deportatie door de nazi's speelde. Dit artikel was meteen de aanzet om de rol van de religieuzen in het verzet tijdens de Tweede Wereldoorlog in Belgë verder uit te zoeken. Groot was de actieve en passieve weerstand van dekens, pastoors, kapelaans en kloosterlingen. Groot was ook de tol die zij hiervoor betaalden. Getuige hiervan is dit werk 'Voor God, Kerk en Vaderland, Belgische Religieuzen in Wereldoorlog II'.
marcdep

VorigeVolgende

Keer terug naar Godsdienst/Religie