TIBETTAANSE REGENBOGEN

Geloofspunten/theologie, fundamentalisme, creationisme, intelligent design, tegenstrijdigheden in godsdienstige geschriften, discriminatie, mirakelverhalen, religieuze belevingen, rituelen, waarden en normen ...

TIBETTAANSE REGENBOGEN

Berichtdoor geo » 20 sep 2009, 17:49

Een forumlid (neurowetenschap) is wiskundige en fysicus. Een verstandige en goed gedocumenteerd inwoner van USA (Californie) die evenwel een echte "believer" lijkt. Hij is niet agressief (integendeel) maar steeds bezig over het belang van "open mind" , "er is meer tussen hemel en aarde".... en all that crap dat zo stilaan de spuigaten uitkomt.

Recent poste hij een fenomeen dat zou gefilmd zijn (hij zou mij d efilm opsturen)

Onderstaande zijn betoog

Just to spice things up a bit, I am attaching a couple of pictures (2 photos in one file) that were recently taken in Bylakuppe, India. His Holiness Pema Norbu Rinpoche, the highest lama of the oldest school of Tibetan Buddhism died, and for 49 days about 3,000- 4,000 monks and nuns prayed for his swift rebirth. At the end of that time, on the 49th day, the sky was suddenly filled with hundreds of rainbows, two of which are seen in the attached pictures. The the weather was hot and dry, there were no clouds in the sky--or even much moisture--and it was only on this day that the camera saw such rainbows (ruling out the "something wrong with the camera lens" hypothesis). If you look closely at the rainbows in the pictures, there is also something radically wrong--the bows have the red on the inside, rather than the outside. Any high school science student knows that it should be the other way around, yet there you have it. These photos are unretouched, and were given to me by the Tibetan woman straight from her camera when she returned from India. Interestingly, in the picture with the temple in the background there is a rainbow decoration above the temple. It, too, has the rainbow "reversed," with the red on the inside rather than the outside--apparently because this is the way that rainbows look when they are manifestations of an enlightened mind (?). In the words of Alice in Wonderland, "curiouser and curiouser."

My point is simple: there may be more to existence than matter in motion, and the universe may be bigger and more mysterious than science believes it to be. This is a critical issue to contemplate when spinning theories about the mind, because one's presuppositions will predispose you to certain classes of possible solutions.

Ik liet hem weten dat deze foto's mij zeer weinig konden overtuigen (eigenlijk helemaal niet behoudens dan van het feit dat hij bij de neus genomen werd) maar daraop kwam zijn volgende mail:

I did not offer the "impossible" rainbow photographs as proof of anything, other than to suggest that the universe might be larger than science has (or can) figure out. That said, the job of science is to explain phenomena, not dismiss what does not fit. I did not offer the photos to "prove" that the laws of physics are regularly broken, but only to suggest that it might happen--or, even more interestingly, that some forms of consciousness might be able to manifest things that aren't supposed to happen. Dismissing the data, as a purposeful deception or "drop of sweat on a lens," is not the same as explaining the phenomenon. If you like, I could provide you with a extended video, taken from many different angles, showing the same "inverted rainbow" phenomenon occurring on the same day. Are we going to postulate multiple drops of sweat to explain different cameras recording the same phenomenon? Moreover, drops of sweat refract light in exactly the same way that drops of water do in the atmosphere--bending the longer-wavelength red colors less than the shorter-wavelength blues, with reflections within the water droplet always placing the blues within the rainbow's arc, rather than on the outside.

Another interesting puzzle: rainbows can only occur when the sun is directly behind one's line of sight and there are water droplets directly in front. However, in the picture the rainbow is in front of the woman, yet her face is in shadow, suggesting that the sun is behind her, and therefore not behind the person taking the picture. As for the "faked picture" "explanation": first, the photos were taken with a digital camera, and the woman whose camera it is is the Tibetan woman in the picture. She is totally computer illiterate, so a Photoshop "touch up" prior to my getting the files is not a realistic option. Second, it is one thing to add an "impossible" rainbow to one or two individual photos, and something else again to add very large "impossible" rainbows to moving videos (again, I can send you the DVD if you like).

My point is simply this: the mind/brain conundrum is a very deep and serious one, and one that has apparently confounded some of our best scientific minds (e.g. Wilder Penfield and Sir John Eccles). In order to find the truth to the matter I am simply suggesting that we need to keep our minds extraordinarily open, rather than comfortably encased in a positivist/materialist world view that may or may not turn out to be true. The rainbow pictures are not offered to "prove" anything, but to suggest that the universe may yet have some surprises to offer us--outside the envelope of how we "know" things "have" to be.

Deze laatste paragraaf is stereotyp voor dit type new agers. Vreemd dat je daar toch vaak overigens verstandige en begaafde mensen bij vindt. zeer critisch op hun vakgebeid en totaal gaga als het op dergelijke geloofssystemen aankomt.

Van gans dit regenboog gedoe heb ik niets gelezen op Internet. Iemand bekend daarmee ? Mocht de film genuin zijn is er verslag van een of andere stage trick die de lama's gebruiken om hun gelovigen te overtuigen van de "goddelijke aanwezigheid" ?
Dr. G. Otte
geo

Re: TIBETTAANSE REGENBOGEN

Berichtdoor Blueflame » 20 sep 2009, 18:33

Beste G.

Is dit één van die videos: http://www.youtube.com/watch?v=3bIcLpEkRe4 en ook http://www.youtube.com/watch?v=BcmixtAq ... re=related .

Twee opmerkingen:
1.mij is het niet duidelijk dat de personen in de video opmerkingen maken over die regenboog. Ik spreek geen Tibetaans. Die kan dus perfect achteraf met de computer zijn toegevoegd.
2. een vrouw in Tibet die over een digitale camera beschikt en niets afweet van computers, hoe (on)waarschijnlijk is dat ?

Ik denk dat er te weinig gegevens bekend zijn om het gegeven op een serieuze manier te debunken.

Mvg.
Nonsense is our core business
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor Shaughn » 21 sep 2009, 10:14

Het is een regenboog.

Dergelijke dingen ontstaan door het breken van wit licht in een prisma en zijn in vrije omgeving cirkelvormig.

We zijn gewend ze op grote afstand te zien en van beneden naar boven kijkend, maar er is geen reden om te veronderstellen dat dat niet anders kan. (Iedere tuinier heeft ze anders gezien bij het sproeien van zijn tuin). Deze dingen idem: De lichtbrn komt elders vandaan dan van de zon, en ergens zal een druppeltje zijn geweest.

De rest is toeval.
Shaughn

Berichtdoor geo » 21 sep 2009, 16:53

Shaughn schreef:Het is een regenboog.

Dergelijke dingen ontstaan door het breken van wit licht in een prisma en zijn in vrije omgeving cirkelvormig.

We zijn gewend ze op grote afstand te zien en van beneden naar boven kijkend, maar er is geen reden om te veronderstellen dat dat niet anders kan. (Iedere tuinier heeft ze anders gezien bij het sproeien van zijn tuin). Deze dingen idem: De lichtbrn komt elders vandaan dan van de zon, en ergens zal een druppeltje zijn geweest.

De rest is toeval.

bedankt !! Goede reacties.

georges
geo

Berichtdoor geo » 21 sep 2009, 16:58

Blueflame schreef:Beste G.

Is dit één van die videos: http://www.youtube.com/watch?v=3bIcLpEkRe4 en ook http://www.youtube.com/watch?v=BcmixtAq ... re=related .

Twee opmerkingen:
1.mij is het niet duidelijk dat de personen in de video opmerkingen maken over die regenboog. Ik spreek geen Tibetaans. Die kan dus perfect achteraf met de computer zijn toegevoegd.
2. een vrouw in Tibet die over een digitale camera beschikt en niets afweet van computers, hoe (on)waarschijnlijk is dat ?

Ik denk dat er te weinig gegevens bekend zijn om het gegeven op een serieuze manier te debunken.

Mvg.

Hartelijk dank voor die video. De persoon die mij probeerde te overtuigen meldt dat het die dag helder blauwe lucht was en zeer droog en zie op de Youtube video stelt men duidelijk een bewolkte hemel vast. Dus "hear say "!!! De brave man was in het geegheel niet aanwezig maar neemt gewoon dingen klakkeloos over omdat hij zijn geloofswereld zo graag bevestigd wil zien. Alle kritische geest -die hij overigens wel in zijn wetenschappelijk werk weet te gebruiken- smelt als sneeuw voor de Tibettaanse zon van een heilig verklaarde monnik: vreemd toch die dualiteit... Blijkbaar is dat wat we Descartes in het echt bedoelde ..:-)

Hartelijk dank voor de constructieve reacties !!!

Georges
geo

Keer terug naar Godsdienst/Religie