De Eniggeboren Zoon van God

Geloofspunten/theologie, fundamentalisme, creationisme, intelligent design, tegenstrijdigheden in godsdienstige geschriften, discriminatie, mirakelverhalen, religieuze belevingen, rituelen, waarden en normen ...

De Eniggeboren Zoon van God

Berichtdoor P. Strootman » 19 jul 2009, 15:24

In Johannes 3.16 staat:
Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder die in Hem gelooft niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe'
Wie onder de christenen gelooft niet dat hiermee de mens Jezus bedoeld wordt?
Toch bedoelde Johanes met de eniggeboren Zoon van God niet de mens Jezus!
P. Strootman

Re: De Eniggeboren Zoon van God

Berichtdoor Digit » 19 jul 2009, 15:28

Johannes kende JC (voor zover die écht bestaan heeft) alleen "van horen zeggen", en hij schreef vanuit bedoelingen die niets met historische correctheid te maken hadden maar alles met het in stand houden van de nieuwe Joodse sekte waartoe hij behoorde. Het zal mij dan ook worst wezen wat hij bedoelde !

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor P. Strootman » 19 jul 2009, 18:10

Digit schreef:Johannes kende JC (voor zover die écht bestaan heeft) alleen "van horen zeggen", en hij schreef vanuit bedoelingen die niets met historische correctheid te maken hadden maar alles met het in stand houden van de nieuwe Joodse sekte waartoe hij behoorde. Het zal mij dan ook worst wezen wat hij bedoelde !

Groetjes,

Digit

Er is niets, maar dan ook niets 'echt gebeurd' in de bijbel, want de bijbel zegt zelf, dat ales al was VAN DEN BEGINNE!
P. Strootman

Berichtdoor Henriette » 19 jul 2009, 18:56

...
Laatst bijgewerkt door Henriette op 16 sep 2009, 19:03, in totaal 1 keer bewerkt.
Henriette

Berichtdoor Geen » 19 jul 2009, 22:06

Het christendom is (om propagandistische redenen) een tijdje heel flexibel geweest. Dat een god een zoon kan hebben, paste goed in de godsdienstige concepten van de gelovige (heidens geloof) Romeinen e.a. Maar kom daar niet mee af bij joden [zoals Jezus, die in een tijd leefde waarin het cynisme (in Leuven zeggen ze kynisme) weer in de mode was, wat zou kunnen verklaren waarom er in het evangelie (waarschijnlijk resten van, want er is waarschijnlijk niets authentieks aan) enkele van zijn zeer provocerende uitspraken voorkomen].
Geen

Berichtdoor Digit » 20 jul 2009, 09:51

P. Strootman schreef:Er is niets, maar dan ook niets 'echt gebeurd' in de bijbel, want de bijbel zegt zelf, dat ales al was VAN DEN BEGINNE!

1) Het heeft dan ook geen zin om vanuit dergelijke bron beweringen te doen over de fictieve zoon van een even fictieve god !
2) Het is duidelijk dat de bijbelschrijvers niets wisten van kosmogonie of evolutie. Maar het is evenzeer duidelijk dat ze zich weinig aantrokken van het waarheidsgehalte van de "gebeurtenissen" die ze beweren te beschrijven ! Waaruit 1) moge blijken !

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor P. Strootman » 20 jul 2009, 09:52

Henriette schreef:Wie denk je dat hij bedoelde?
en een nog wezenlijkere vraag:
Hoe weet je wat hij bedoelde?

Voor zover ik het na kon gaan, zijn alle mensen in beginsel zonen van God (Pslam 82.6) 'Zonen' heeft dan meer een metaforische betekenis! De mens Jezus was dus -uiteraard - ook een zoon van God, maar dus niet de eniggeborene (Joh.3.16)
De eniggborene wordt in Johannes 1.14 de eniggeborene des Vaders genoemd en dat onderscheidt Hem van de mens Jezus en alle mensen! Alle christenen geloven dat met de eniggeboren Zoon van God in Johannes 3.16 de mens Jezus bedoeld wordt, maar dat is een onmogelijkheid, want dan legt men een ontoelaatbare beperking op aan een Redder van de wereld, waar niemand omheen zou kunnen. Nee, dus, de Redder woont in ieder mens, namelijk de Geest van God!
P. Strootman

Berichtdoor Digit » 20 jul 2009, 09:54

P. Strootman schreef:
Henriette schreef:Wie denk je dat hij bedoelde?
en een nog wezenlijkere vraag:
Hoe weet je wat hij bedoelde?

Voor zover ik het na kon gaan, zijn alle mensen in beginsel zonen van God (Pslam 82.6) 'Zonen' heeft dan meer een metaforische betekenis! De mens Jezus was dus -uiteraard - ook een zoon van God, maar dus niet de eniggeborene (Joh.3.16)
De eniggborene wordt in Johannes 1.14 de eniggeborene des Vaders genoemd en dat onderscheidt Hem van de mens Jezus en alle mensen! Alle christenen geloven dat met de eniggeboren Zoon van God in Johannes 3.16 de mens Jezus bedoeld wordt, maar dat is een onmogelijkheid, want dan legt men een ontoelaatbare beperking op aan een Redder van de wereld, waar niemand omheen zou kunnen. Nee, dus, de Redder woont in ieder mens, namelijk de Geest van God!

En naar het schijnt zou die exact 7 gram wegen ! :?

Groetjes,

Digit

P. S.

P. Strootman schreef:..... zijn alle mensen in beginsel zonen van God .....

Blijft leuk in de Joods-christelijke traditie : de dochters zijn dus niet direct "mensen", of althans toch niet in die mate dat ze moeten vermeld worden ! :twisted: :twisted: :twisted:
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor P. Strootman » 20 jul 2009, 16:17

U snapt het niet, want in Christus is noch man noch vrouw. Het zoonschap Gods heeft niets te maken met ons fysieke bestaan, maar met de Geest die in ieder mens is. Mensen zijn ten diepste geestelijke wezens met vleselijke ervaringen!
P. Strootman

Berichtdoor Digit » 20 jul 2009, 16:22

P. Strootman schreef:Het zoonschap Gods heeft niets te maken met ons fysieke bestaan,....

Inderdaad, het is een religieus verzinsel !

P. Strootman schreef:.... maar met de Geest die in ieder mens is. Mensen zijn ten diepste geestelijke wezens met vleselijke ervaringen!

Dat is dan weer het soort bijgeloof waar ik zelf geen last van heb ! Moeten leven met dergelijke waanideeën lijkt mij trouwens eerder een vreselijke ervaring ! We zijn gewoon de slimste uit de chimpansee-familie ! Op enkele uitzonderingen na ! :wink:

En u had het wel degelijk over "alle mensen". Ruim de helft daarvan zijn nu eenmaal vrouwen. En de tijd dat die in naam van "de zoon van god" vastgeketend kon worden aan kachel, wasmachine en kinderbed is hier gelukkig voorbij ! Stel u misschien eens kandidaat bij de Islam : daar worden fundamentalisten helaas soms nog gewaardeerd !

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Geen » 20 jul 2009, 20:45

"Mensen zijn ten diepste geestelijke wezens met vleselijke ervaringen."

Alleen het onderscheid al tussen "geest" en "lichaam" is vandaag niet meer te handhaven. "Geest is wat de hersenen doen," las ik ergens bij Steven Pinker, en ik kan het niet beter zeggen. Nu weet ik niet of je hersenen "vlees" kunt noemen (hangt ervan wat je onder "vlees" verstaat", maar ze zijn wel eetbaar.
Geen

Berichtdoor Henriette » 20 jul 2009, 23:21

...
Laatst bijgewerkt door Henriette op 16 sep 2009, 19:04, in totaal 1 keer bewerkt.
Henriette

Berichtdoor P. Strootman » 21 jul 2009, 11:47

Digit schreef:
P. Strootman schreef:Het zoonschap Gods heeft niets te maken met ons fysieke bestaan,....

Inderdaad, het is een religieus verzinsel !

P. Strootman schreef:.... maar met de Geest die in ieder mens is. Mensen zijn ten diepste geestelijke wezens met vleselijke ervaringen!

Dat is dan weer het soort bijgeloof waar ik zelf geen last van heb ! Moeten leven met dergelijke waanideeën lijkt mij trouwens eerder een vreselijke ervaring ! We zijn gewoon de slimste uit de chimpansee-familie ! Op enkele uitzonderingen na ! :wink:

En u had het wel degelijk over "alle mensen". Ruim de helft daarvan zijn nu eenmaal vrouwen. En de tijd dat die in naam van "de zoon van god" vastgeketend kon worden aan kachel, wasmachine en kinderbed is hier gelukkig voorbij ! Stel u misschien eens kandidaat bij de Islam : daar worden fundamentalisten helaas soms nog gewaardeerd !
.

Groetjes,

Digit

Bedankt voor uw intelligente inzichten! U doet de foto inderdaad alle eer aan! Jammer, dat hij zelfs nog geen denkvermogen (Geest) heeft. Hiermee be-eindig ik de discussie maar!
P. Strootman

Berichtdoor Digit » 21 jul 2009, 11:55

P. Strootman schreef:Bedankt voor uw intelligente inzichten! U doet de foto inderdaad alle eer aan! Jammer, dat hij zelfs nog geen denkvermogen (Geest) heeft. Hiermee be-eindig ik de discussie maar!

Strootman,

Ons denkvermogen is een functie van onze hersenen. Net zoals onze psyche.

Maar ik denk dat jij met "geest" iets anders bedoelt. En dat heb ik inderdaad niet. En jij ook niet, ook al geloof je van wél.

En er was geen discussie, alleen een afgestopte preek !

Over en uit !

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor P. Strootman » 21 jul 2009, 12:15

Geen schreef:"Mensen zijn ten diepste geestelijke wezens met vleselijke ervaringen."

Alleen het onderscheid al tussen "geest" en "lichaam" is vandaag niet meer te handhaven. "Geest is wat de hersenen doen," las ik ergens bij Steven Pinker, en ik kan het niet beter zeggen. Nu weet ik niet of je hersenen "vlees" kunt noemen (hangt ervan wat je onder "vlees" verstaat", maar ze zijn wel eetbaar.

De mens onderscheidt zich door zijn geest van het dier! Wel te verstaan niet door zijn levensgeest (nephesh=levenskracht), want die hebben we, zoals u weet gemeenschappelijk met het dier, maar door de neshamah (zuiver Geest) onderscheiden we ons fundamenteel van het dier. Het kenmerkende is, bijvoorbeeld, dat de intelligentie van het dier gekenmerkt wordt door het onweerlegbare feit dat het slechts binnen zeer beperkte grenzen werkzaam is. Het verstand van de mens daarentegen kenmerkt zich door zijn vrijwel totale vrijheid. De anthropoloog Dr. A. Vloemans schreef eens dat een 3-4 jarig kind al verder is in zijn verstandelijke onwikkeling dan een aap. Maar dat de mens, wat dit betreft boven het dier is verheven, bleek uit de woorden van Jezus, toen hij tegen de Schriftgeleerden zei, dat zij goden waren omdat het woord Gods tot hen gericht is (Psalm 82.5).
P. Strootman

Berichtdoor Digit » 21 jul 2009, 12:34

di jul 21, 2009 11:47 am :
P. Strootman schreef:Hiermee be-eindig ik de discussie maar!

Op di jul 21, 2009 12:15 pm wordt de preek al hervat :

P. Strootman schreef:
Geen schreef:"Mensen zijn ten diepste geestelijke wezens met vleselijke ervaringen."

De mens onderscheidt zich door zijn geest van het dier! Wel te verstaan niet door zijn levensgeest (nephesh=levenskracht), want die hebben we, zoals u weet gemeenschappelijk met het dier, maar door de neshamah (zuiver Geest) onderscheiden we ons fundamenteel van het dier. Het kenmerkende is, bijvoorbeeld, dat de intelligentie van het dier gekenmerkt wordt door het onweerlegbare feit dat het slechts binnen zeer beperkte grenzen werkzaam is. Het verstand van de mens daarentegen kenmerkt zich door zijn vrijwel totale vrijheid. De anthropoloog Dr. A. Vloemans schreef eens dat een 3-4 jarig kind al verder is in zijn verstandelijke onwikkeling dan een aap. Maar dat de mens, wat dit betreft boven het dier is verheven, bleek uit de woorden van Jezus, toen hij tegen de Schriftgeleerden zei, dat zij goden waren omdat het woord Gods tot hen gericht is (Psalm 82.5).

Naar menselijke normen kan Vloemans wel gelijk hebben, maar hij heeft het over een gradueel verschil, en niet over een fundamenteel, zoals jij ! Op die basis : non sequitur !

De rest van je verhaal is (de begrenzing), wetenschappelijk beschouwd, 19°-eeuwse achterhaalde onzin. En de woorden van JC, voor zover die authentiek zijn (wat sterk te betwijfelen is) zijn niet relevant in een biologische kwestie, net zomin als de Joodse religie van 2.500 jaar geleden !

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Keer terug naar Godsdienst/Religie