Groen! wil alternatieve geneeskunde terugbetalen

Homeopathie, osteopathie, chiropraxie, acupunctuur, kruidengeneeskunde, aromatherapie, Orthomoleculair (voedingssupplementen), Ayurveda, healing, Jomanda, ...

Groen! wil alternatieve geneeskunde terugbetalen

Berichtdoor T Rex » 28 mei 2009, 19:27

Uiteraard is het niet de bedoeling om alle kwakzalvers of zweverige new age genezers een erkenning, laat staan terugbetaling via de ziekenkas, te verzekeren.

We willen verder werk maken van een erkenning van alternatieve geneeswijzen, die al hun werking bewezen hebben (en dus in feite misschien niet meer echt zo alternatief zijn).

We denken concreet aan homeopathie, acupunctuur, chiropraxie en osteopathie en telkens op voorwaarde dat de complementariteit en samenwerking met de klassieke geneeskunde verzekerd is.
Als dit goed wordt aangepakt, kan dit zelfs tot een kostenbesparing en minder verbruik van geneesmiddelen leiden. In elk geval kan een officiële erkenning van opleidingen en praktijken, ook het kaf scheiden van het koren.

Over de effectiviteit van homeopathie e.a. is ook bij ons de nodige discussie. Maar je kan anderzijds niet voorbij aan de vraag die leeft bij het publiek.

Omgekeerd worden bepaalde alternatieve gezondheidswerkers (vooral gediplomeerde dokters in de geneeskunde die ook alternatieve geneeswijzen toepassen) en alternatieve therapieën ten onrechte door bijv. de Orde van Geneesheren of de pharma-industrie geviseerd.
We proberen hierin een goed midden te vinden.

Met vriendelijke groet,

Johan Malcorps
Politieke cel Groen!
T Rex

Re: Groen! wil alternatieve geneeskunde terugbetalen

Berichtdoor T Rex » 28 mei 2009, 19:30

[quote="T Rex"] We willen verder werk maken van een erkenning van alternatieve geneeswijzen, die al hun werking bewezen hebben (en dus in feite misschien niet meer echt zo alternatief zijn).
[/quote]

Tot hier ok, aangezien er zo geen zijn, maar...

[quote="T Rex"]We denken concreet aan homeopathie, acupunctuur, chiropraxie en osteopathie en telkens op voorwaarde dat de complementariteit en samenwerking met de klassieke geneeskunde verzekerd is.
[/quote]

ze impliceren dus dat homeopathie, acupunctuur, chiropraxie en osteopathie wetenschappelijk bewezen zijn.

[quote="T Rex"]Over de effectiviteit van homeopathie e.a. is ook bij ons de nodige discussie. Maar je kan anderzijds niet voorbij aan de vraag die leeft bij het publiek.
[/quote]

Dus als er voldoende vraag naar is, doet het er niet toe of het al dan niet werkt. Neen, dan betalen we gewoon terug. Ik denk dat we binnenkort bij Yomanda kunnen gaan op kosten van de ziekenkas.
T Rex

Berichtdoor Mees » 28 mei 2009, 19:50

Politieke partijen hengelen naar extra kiezers zoals ziekenfondsen en verzekeringen naar extra klanten hengelen.

Het is nu eenmaal een feit dat er enorm veel mensen al die onzin geloven en er zich beter door voelen. Er zit dus heel veel vis op de vijver en gezien het geen snuggere vissen zijn, worden ze ook gemakkelijk gevangen.

Door mijn werk word ik dagelijks geconfronteerd met allerlei vragen tot zelfs smeekbeden om een dekking te voorzien voor alle soorten (soms gigantisch dure) kwak.

Het rare is dat ze kompleet doof zijn als ik hen tracht duidelijk te maken dat het kwak is en alle positieve gevolgen slechts door een placebo-effect komen.

Maar ja, als mensen al overtuigd zijn dat er een god en duivel bestaat, dan lijkt het me evident dat ze ook in andere kwak rotsvast geloven.
Irreverence is the champion of liberty and its only true defence (Mark Twain)
Mees

Berichtdoor kil » 28 mei 2009, 20:02

Ik zie niet meteen in waarom er nog een topic nodig is.
kil

Berichtdoor Heeck » 29 mei 2009, 11:48

kil schreef:Ik zie niet meteen in waarom er nog een topic nodig is.

Antwoord voor T-Rex heb ik ginds geplaatst.
r.
Begrip is een waan met een warm gevoel, dus MIJDT SPIJT.
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor T Rex » 29 mei 2009, 12:51

Andere thread niet gezien
T Rex

Berichtdoor Heeck » 29 mei 2009, 15:32

T Rex schreef:Andere thread niet gezien

Zit hier:
viewtopic.php?p=44495#44495
r.
Begrip is een waan met een warm gevoel, dus MIJDT SPIJT.
www.edge.org
Heeck

Re: Groen! wil alternatieve geneeskunde terugbetalen

Berichtdoor Zwien » 01 jun 2009, 14:53

tzijn binnerkort verkiezingen zeker
Zwien

Keer terug naar Alternatieve behandelingen