Ik geloof niet in spoken, maar toch...?

Aardstralen, wateraders, wichelroeden, leylijnen, Loch Ness, hypnose, UFO-meldingen, complottheorieën, het Mars gezicht, buitenaardse wezens, aliens, buitennatuurlijk graancircels, de Yeti, ...

Ik geloof niet in spoken, maar toch...?

Berichtdoor Jerre » 17 apr 2009, 14:32

Recent iets zeer vreemd meegemaakt. Ik weet niet wat ik er van moet denken, daarom mijn relaas hier op het forum.
Ik ben van nature zeer sceptisch, doch dit gaat ook mijn verstand te boven.

Twee nachten geleden werd ik rond 00.40u wakker. Ik hoorde lawaai beneden. Ik dacht dat de televisie bij de buren hard stond of zo.
Doch eenmaal beneden gekomen bleek dat mijn televisie opstond, met het volume redelijk luid (ik meen luider dan toen ik de televisie afgezet had 's avonds).

Ik ben ervan overtuigd (en mijn vriendin ook) dat het toestel toen we gingen slapen volledig uit stond, d.w.z. niet in stand-by.

Ik heb hier echt geen verklaring voor.

Daarenboven is dit de tweede keer dat we dit meemaken in onze nieuwe woonst (verhuisd begin dit jaar).
Enkele weken geleden stelde ik bij het opstaan vast dat de televisie aanstond, maar toen waren we niet zeker of we het toestel volledig uitgezet hadden en gingen we ervan uit dat het toestel op stand-by stond en onze poes het toestel per ongeluk had aangezet.

Maar dat kon de laatste keer dus niet de oorzaak zijn.

Ik geloof echt niet in spoken of zo, maar dit vind ook ik zeer vreemd.

Heeft iemand anders zoiets al meegemaakt? Zijn er geen wetenschappelijke verklringen voor, zoals elektromagnetische straling, een slecht werkende aan/uit knop,...?

Graag jullie reactie. Kwestie van mijn vriendin gerust te stellen..
Jerre

Berichtdoor Fishstick » 17 apr 2009, 14:55

Het probleem met anekdotes is dat elk detail dat je er - al dan niet onbewust - uitlaat ook een verklaring kan zijn. Hebben jullie huisdieren?

Daarnaast is het niet omdat iets onverklaarbaar is dat het daarom direct paranormaal/spoken/klopgeesten/de spirit van tante kaat hoeft te zijn - het is gewoon onverklaarbaar.
Fishstick

Berichtdoor Jerre » 17 apr 2009, 15:15

Ja, wij hebben een poes thuis, doch die kan onmogelijk het televisietoestel aangezet hebben..

Het is best mogelijk dat de gebeurtenis onverklaarbaar is, maar ik ben nu eenmaal een persoon die daar geen genoegen mee kan nemen. Het is niet omdat wij iets (op dit moment nog) niet begrijpen, dat het "onverklaarbaar" is.

Puur wetenschappelijk gezien moet elk fenomeen te verklaren zijn (actie ==> reactie), doch misschien nog niet op ons verstandelijk niveau.

Ik blijf evenwel zoeken..
Jerre

Berichtdoor Faction Fictory » 17 apr 2009, 15:22

Jerre schreef:Ik blijf evenwel zoeken..

Ik denk dat je je kans op succes in dit geval sterk verhoogd door het in elektronische sferen te gaan zoeken ;-)
Ik weet uit ervaring dat het in elektrische installaties en elektronische schakelingen serieus kan spoken.
Faction Fictory

Berichtdoor Fishstick » 17 apr 2009, 15:27

Jerre schreef:Ja, wij hebben een poes thuis, doch die kan onmogelijk het televisietoestel aangezet hebben..

Het is best mogelijk dat de gebeurtenis onverklaarbaar is, maar ik ben nu eenmaal een persoon die daar geen genoegen mee kan nemen. Het is niet omdat wij iets (op dit moment nog) niet begrijpen, dat het "onverklaarbaar" is.

Puur wetenschappelijk gezien moet elk fenomeen te verklaren zijn (actie ==> reactie), doch misschien nog niet op ons verstandelijk niveau.

Ik blijf evenwel zoeken..

Met onverklaarbaar bedoel ik niet dat men nooit het antwoord zal weten. Ik bedoel dat er geen verklaring voor is, en je dus ook geen toevlucht moet zoeken naar spoken. Occam's scheermes.
Fishstick

Berichtdoor Blueflame » 17 apr 2009, 15:38

Vooreerst welkom op dit forum, Jerre.

Pure gok : één van jullie beide last van slaapwandelen ?
Trek ook de stekkers eens uit voor je gaat slapen. Dat sluit slechte contacten in het tv-toestel uit. En ook de kat kan daar zeker niet mee overweg.

Mvg.
Nonsense is our core business
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor Jerre » 17 apr 2009, 15:47

Bedankt BlueFlame..

Geen slaapwandelaars bij mijn weten.Heb ik ook al aangedacht.

En ja, vanaf nu gaat de stekker eruit. Ik ben eens benieuwd.

Greetz
Jerre

Berichtdoor Heeck » 17 apr 2009, 16:10

Jerre,

Ooit 's-nachts op mijn toenmalig woonschip stijf van de schrik wakker geschud omdat de hoofdmotor, een DAF DT diesel van 160 PK zomaar startte.
Nooit gevonden.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel, dus MIJDT SPIJT.
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor willem_betz » 17 apr 2009, 17:35

Enkele mogelijke verklaringen:
Gewoon een defect aan het toestel?
Bij veel toestellen is uitschakelen niet hetzelfde als de stroom volledig afsluiten (zo ook bij computers), daarom gebruik ik voor mijn PC soms de schakelaar op een contactdoos die alles, ook de monitor zonder stroom zet.
Als het in stand-by stond kan een andere stralingsbron toevallig het geactiveerd hebben, dat heb ik hier regelmatig met een stopcontact met afstandsbediening, het staat dicht bij de modems van Telenet, en regelmatig schakelt het zomaar uit.
Geloof je alle nonsens, of sommige niet? Hoe maak je het onderscheid?
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor marcdep » 17 apr 2009, 18:28

Enige tijd terug had ik op een avond zin in een glaasje whisky.
Ik opende een fles en genoot van die single malt van 15 jaar oud.
Twee glaasjes zijn het geweest.
Voor het slapen gaan liet ik de fles op mijn salontafel staan met de dop erop zodat mijn huisdieren van het Schotse goed niet konden proeven.

Groot was mijn verbazing toen ik 's morgens opstond , dat ik plots opmerkte dat de fles leeg was.
En er was niemand in huis geweest buiten mezelf.

Zou het echt mogelijk zijn dat je zonder het te weten een fles whisky
's nachts soldaat maakt.
Maw kan je onbewust zaken doen (in je slaap),waar je totaal geen besef van heeft?

Hetzelfde feit heeft zich voorgedaan in Italië toen ik 's morgens opmerkte dat de fles die nog aan het zwembad stond(bij privé vrienden) helemaal leeg was. Mijn vrienden drinken niet notabene. Ikzelf had amper één glas gedronken.

Daarbij dient gezegd dat ik nooit een fles whisky zou kunnen uitdrinken zonder een serieuse kater er aan over te houden.
In beide gevallen was ik zo fris als een hoentje.

Wel wil ik opmerken dat ik 's nachts soms wel degelijk slaapwandel. De ene keer stond ik buiten op straat in mijn short en een andere keer werd ik wakker in de receptie van het hotel.
Volgens mijn vrouw zaliger en dochter zing en vertel ik ook tijdens mijn slaap, maar daar merk ik gelukkig niets van.
marcdep

Berichtdoor Blueflame » 17 apr 2009, 18:52

marcdep schreef:Daarbij dient gezegd dat ik nooit een fles whisky zou kunnen uitdrinken zonder een serieuse kater er aan over te houden.

Je hebt ze misschien leeg gegoten ?

Mvg.
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor marcdep » 17 apr 2009, 19:10

Blueflame schreef:
marcdep schreef:Daarbij dient gezegd dat ik nooit een fles whisky zou kunnen uitdrinken zonder een serieuse kater er aan over te houden.

Je hebt ze misschien leeg gegoten ?

Mvg.

Ben je nu helemaal gek? Ik een fles malt whisky leeggieten?
In mijn stoutste dromen niet.
marcdep

Berichtdoor Timmber » 18 apr 2009, 03:47

In ieder geval is het niet ongewoon dat bij spanningsschommelingen apparaten vanzelf in gang schieten. Laatst was er op NGC een item over een
raket onder een vliegtuig die daardoor spontaan afvuurde.
Timmber

Berichtdoor Blueflame » 18 apr 2009, 09:45

Dat kan zeker kloppen. Vroeger was bij al die apparaten de aan/uit-knop een echte, fysische onderbreking van de netstroom.

Tegenwoordig werkt de power-knop op een ander niveau. Op niveau van chip of processor en is dus een electronische schakeling die steeds van stroom voorzien blijft. Externe factoren kunnen dat inderdaad beïnvloeden.

Mvg.
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor Homer Simpson » 08 mei 2009, 05:53

marcdep schreef:Zou het echt mogelijk zijn dat je zonder het te weten een fles whisky
's nachts soldaat maakt.

In dat geval weet je het natuurlijk niet meer :D

Ik weet dat ik zeker een tijd aan slaapwandelen heb geleden, en onderschat niet wat een slaapwandelaar allemaal kan. Ik heb zelfs eens in slapende toestand een document getikt op computer. Het stond wel vol eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee en zfqzfqzfqzfqzfq en dergelijke onzin, maar ik stond 's morgens toch op zonder de minste herinnering dat ik aan mijn computer had gezeten. De datum van het aangemaakte document liegt echter niet.

Ik heb zelfs als slaapwandelaar een bijna fataal ongeluk meegemaakt (van de strap gestuikt en met mijn rug in een stapel flessen gevallen). Het heeft me dertien hechtingen gekost en een lichte hersenschudding. Het is wel vies dat ik er me compleet niets meer van herinner, de dokters zeggen dat de klap op mijn hoofd - ja, ik ben ook nog eens tegen de muur terecht gekomen in één beweging - geheugenverlies kan veroorzaken.

Conclusie: zeg niet te gauw dat als je slaapwandelt je zo'n stoten niet kan uithalen. Die fles whisky bijvoorbeeld kan je even goed in de gootsteen hebben uitgekapt terwijl je bijvoorbeeld droomde dat je de kat melk gaf.
Homer Simpson

Keer terug naar Fictie of werkelijkheid?