maya 22/12/2012

Aardstralen, wateraders, wichelroeden, leylijnen, Loch Ness, hypnose, UFO-meldingen, complottheorieën, het Mars gezicht, buitenaardse wezens, aliens, buitennatuurlijk graancircels, de Yeti, ...

maya 22/12/2012

Berichtdoor ajoin007 » 07 feb 2009, 17:00

Hallo,

heeft iemand een idee waarom dat de maya kalander stopt op die datum.
Ik geef hier geen aanleiding voor niburu fo andere doemscenario's gewoon even brainstormen waarom ze niet verder telden
ajoin007

Berichtdoor Elennaro » 07 feb 2009, 17:14

Ik geloof dat het ongeveer te vergelijken valt met het jaar 2000. Gewoon een logisch eindpunt.
Ceci n'est pas une signature.
Elennaro

Berichtdoor Mars » 07 feb 2009, 17:23

Waarom werkt de kalender in Windows alleen voor de jaren 1900 tot en met 2099? Waarom gaat de Gregoriaanse kalender van het jaar 1583 tot 9998?

Heeft het zin om datums te specificeren die vele tientallen, zelfs honderden generaties verder liggen? Welke veranderingen hebben invloed op het aanpassen van een kalender?

Brainstorm ze ;).
P.T. Barnum: "There's a sucker born every minute". Stel jezelf de vraag: Ben ik er eentje van?
Mars

Re: maya 22/12/2012

Berichtdoor Blueflame » 07 feb 2009, 17:35

ajoin007 schreef:Hallo,

heeft iemand een idee waarom dat de maya kalander stopt op die datum.

De maya-kalender stopt niet op die datum.
Het is gewoon een heel mooi rond getal, met het getal 13 ( whoooooooooooo spoooooooky ) er in.
13.0.0.0.0 .

Zie verder http://www.skepp.be/artikels/paranormaa ... en-in-2012 .

Mvg.
Nonsense is our core business
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor ajoin007 » 07 feb 2009, 18:34

maar ik heb eens ergens gelzen (heb geen bronnen, doe beroep op jullie) dat de maya's zouden gesteld hebben dat vanaf die datum de mensheid naar een volgende staat van bewustzijn zou gaan.

Wat die volgende staat van bewustzijn ook mag zijn... Logisch dat mensen dan denken dat de wereld gaat vergaan. Als je dood bent zal je misschien naar een volgende staat van bewustzijn gaan wie zal het zeggen.
ajoin007

Berichtdoor Digit » 07 feb 2009, 18:42

ajoin007 schreef:maar ik heb eens ergens gelzen (heb geen bronnen, doe beroep op jullie) dat de maya's zouden gesteld hebben dat vanaf die datum de mensheid naar een volgende staat van bewustzijn zou gaan.

Wat die volgende staat van bewustzijn ook mag zijn... Logisch dat mensen dan denken dat de wereld gaat vergaan. Als je dood bent zal je misschien naar een volgende staat van bewustzijn gaan wie zal het zeggen.

Voor de meeste mensen betekent "de volgende staat van bewustzijn" gewoon dat ze maf genoeg zijn om geld te geven aan de charlatans die lullen over "de volgende staat van bewustzijn" !

As simple as that !

Groetjes,

Digit

Voor bronnen : googel op "esoterie & bewustzijn" : in één muisklik tot over je oren in de bullshit !

Voor een redelijke uitleg : http://www.skepp.be/artikels/paranormaa ... en-in-2012 zoals Blueflame al aangaf !
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor KoenVB » 11 feb 2009, 21:47

ajoin007 schreef:maar ik heb eens ergens gelzen (heb geen bronnen, doe beroep op jullie) dat de maya's zouden gesteld hebben dat vanaf die datum de mensheid naar een volgende staat van bewustzijn zou gaan.

Kan de bron al wel raden... Niburu zeker?
KoenVB

Berichtdoor willem_betz » 21 feb 2009, 02:38

een brief aan skepp:
Geachte, ik wilde bij u eens navragen wat jullie reactie is op het artikel in Wikipedia over de "lange telling" van de maya's. Bij het artikel staat te lezen dat zij de herschepping pas verwachtten in oktober 4772, maar wat volgt tart volledig mijn verbeelding: ze geven aan dat de vijfde grote cyclus eindigt op 21 december 2012 en dat er op de einddata van alle cycli grote natuurrampen hebben plaatsgevonden in de wereld. Ze geven daarop dan het overzicht van de vijf grote cycli en hun einddata, waarbij de eerste in 18.000 en nog wat voor christus eindigt...ben ik te skeptisch of kan men niet zeggen van een exact jaar zolang geleden of er toen een grote natuurramp heeft plaatsgevonden? Ze praten over een zondvloed en een ijstijd bijvoorbeeld...ik begrijp niet dat dit soort dingen in Wikipedia staan of zijn ze juist?
Geloof je alle nonsens, of sommige niet? Hoe maak je het onderscheid?
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Mickey » 21 feb 2009, 12:39

Hierbij de link naar het vernoemde artikel in Wikipedia...ik betwijfel eigenlijk of de bronnen voor het artikel die vernoemd worden wetenschappelijk te verantwoorden zijn...
:shock:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lange_telling
Mickey

Berichtdoor Blueflame » 21 feb 2009, 12:51

Mickey schreef:Hierbij de link naar het vernoemde artikel in Wikipedia...ik betwijfel eigenlijk of de bronnen voor het artikel die vernoemd worden wetenschappelijk te verantwoorden zijn...
:shock:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lange_telling

Vooreerst welkom op dit forum,Mickey.

Van P. Toonen vind ik al vast minstens één verdacht boek: http://www.dhoogpoorte.com/art.php?id=TOON04 .

In ‘2012, HET EINDE VAN DE GESTOLEN TIJD’ legt Peter Toonen de abstracte en ingewikkelde materie over het begrip ‘tijd’ eenvoudig uit en brengt de werking van de tijd in verband met zeer uiteenlopende praktische onderwerpen, zoals het stappenplan voor je leven of zelfs voor je bedrijf.

Dat wil daarom uiteraard niet zeggen dat de uitleg over de 'Lange Telling' niet juist kan zijn.

Mvg.
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor Mickey » 21 feb 2009, 21:34

Wie een idee heeft of deze info op wikipedia wel of niet juist is, altijd welkom! Ik heb het opgezocht en kan nergens iets vinden over die verschillende Grote Cycli en wat er gebeurde op hun einddagen.
Mickey

Berichtdoor LordDragon » 21 feb 2009, 22:02

ik weet er een beetje over, een paar quotes uit teksten die ik ooit schreef.

Er bestaan ongeveer twintig verschillende kalendersystemen binnen de Maya traditie. Wat vooral opvalt is dat de Maya’s net als onze europese voorouders trouwens, oorspronkelijk een jaar opdelen volgens het ritme van de maan. Hierbij hanteerden ze een indeling van 13 maanden, elk met 28 dagen.
Dit is de dertien manen kalender. Als u narekent, 13x28=364, zal het u echter opvallen dat er één dag overschiet, aangezien de aarde er 365 dagen over doet om een baan rond de zon te volbrengen. Die dag kennen de Maya’s als de dag buiten de tijd. In Europa wordt de 12 maanden kalender ingevoerd door het Romeinse Keizerrijk, en wordt het verschil gecorrigeerd door schrikkeljaren of maanden met afwisselend 30 en 31 dagen met als uitzondering februari (28dagen). (die kan variëren naar 29 dagen als een schrikkeljaar wordt ingevoerd)
De inheemse volkeren hanteerden echter allemaal een 13 maanden systeem. De dertien manen kalender is een astronomische kalender gebaseerd op de fysieke cyclussen van onze planeet de zon en de maan. Eén dag duurt 24 u = een volledige rotatie van de aarde om haar as, één jaar duurt 365 dagen = een volledige omloopbaan rond de zon, en een maand is werkelijk gebaseerd op de duur van één cyclus van de maan =28dagen. Wat is nu echter het verschil met die Maya kalenders? Wel, de Maya’s kenden ook de dertien maanden kalender maar zij gebruikten in tegenstelling tot ons, niet één maar vele kalenders.

Nu verder over de Tzolkin en de lange telling

De Tzolkin telt 13 cyclussen van 20 dagen, dat is samen 260 dagen, welk duidelijk niet overeenkomt met de dertien manen kalender. Dit komt omdat de Tzolkin niet gebaseerd is op fysieke bewegingen binnen ons zonnestelsel.
De Tzolkin is een kosmische kalender bedacht en gebaseerd op de cyclus van de Pleiaden, een sterrrencluster die zich in kosmische termen zeer dicht bij ons zonnestelsel bevindt. Een cyclus van de Pleiaden duurt 26000 jaar, vandaar dat de Tzolkin in 260 dagen telt. Opmerkelijk is dat 3650 cyclussen van de Pleiaden even lang duren als dat de zon en de aarde nodig hebben om eenmaal de ganse dierenriem van de zodiac af te lopen, 260x3650 =26000 en één zonnewende = 26000jaar, een verbluffende overeenkomst die door de Maya's aan de hand van hun rekenkunde en observatie van de sterren wellicht als iets bijzonders werd gezien.

De Tzolkin wordt gezien als de kalender die direct verbonden is met de Lange Tellingen, samen ook wel de Grote Telling genoemd. De Grote Telling is moeilijk te interpreteren, vooral wanneer we een datum willen plaatsen in onze gregoriaanse kalender moeten we extra uitkijken.
De meeste geleerden zijn het er nu over eens dat de vijfde Lange Telling eindigt op 21 december 2012. Maar de Grote Telling, waarvan de Lange Tellingen een onderdeel zijn, eindigt nooit echt, ze gaat ononderbroken door. 2012 is het einde van de door de Maya’s beschreven periode binnen de Grote Telling.

een mogelijke verklaring waarom de kalender daar stopt;

21 december 2012 is niet echt een begin of een einde van iets, het is eerder een ijkpunt. Wanneer we iets uitrekenen zouden wij een schaal gebruiken die eindigt met het einde van een bepaald jaartal bijvoorbeeld 31december 2020. Dat zou niet willen zeggen dat de tijd daar stopt of dat onze beschaving daar ophoud te bestaan. Het zou er enkel op duiden dat we als beschaving een verdeling in jaren gebruiken en dat we die verdeling doorgetrokken en opgedeeld hebben tot december 2020. In tegenstelling tot ons, de mensen die 2012 zullen beleven, zijn de Maya’s al vierhonderd jaar verdwenen. (door de conquistadores) Hier geldt de regel dat ze tot 2012 uitrekenden omdat bijvoorbeeld vlak ervoor uitgestorven zijn dus niet, want ze zijn al veel langer weg. Dit opent de mogelijkheid dat 21 december 2012 geen precieze datering is van de ondergang van de werld, maar eenvoudig de datum tot waar zij (als beschaving) hun kalender (konden) berekenden.

MVG, LD.
Fear is the mindkiller.
LordDragon

Berichtdoor Mickey » 21 feb 2009, 22:41

Bedankt voor deze duidelijke info. Het is een logische uitleg. Echter op de vraag of de info uit de wikipedia juist is, namelijk dat op de einddata van de vijf grote cycli telkens een natuurramp zoals zondvloed of ijstijd heeft plaatsgevonden, heb ik nog niet gevonden. Ik vond het artikel uit de wikipedia wel goed, ook geruststellend voor wie bang is voor 2012, maar toen ik dat laatste las, dacht ik dat ik een stuk propaganda las voor de ramptoeristen van 2012 :)
Daarom vroeg ik me af of het nu wel of niet waar is, omdat ik anders iets laat weten dat deze info niet juist is, zodat ze verwijderd kan worden...maar ik kan er nergens iets over vinden!
Mickey

Berichtdoor Blueflame » 22 feb 2009, 00:24

Mickey schreef:Ik vond het artikel uit de wikipedia wel goed, ook geruststellend voor wie bang is voor 2012, maar toen ik dat laatste las, dacht ik dat ik een stuk propaganda las voor de ramptoeristen van 2012 :)

Bedoel je dit zinnetje:
Lange Telling schreef:Elke keer dat een Grote Cyclus afloopt, heeft er in de geschiedenis een grote natuurramp plaatsgevonden: de zondvloed, een ijstijd, etc.

Dat is onzin en vind je alleen op de Nederlandstalige WIKI-pagina's.Weichselien liep ten einde ongeveer 11.500 jaar geleden en is de best mogelijke verklaring voor verhalen rond de zondvloed. 11.500 komt niet voor in je lijstje, laat staan 116.000.

Mvg.

typo correctie.
Laatst bijgewerkt door Blueflame op 22 feb 2009, 01:16, in totaal 1 keer bewerkt.
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor wolkenstein » 22 feb 2009, 00:48

Goedenavond,

Een nederlandse econoom hoorde ik net op het verzienapparaat zeggen dat er momenteel een ballon van 16000 miljard dollar aan het leeglopen is !

Hallo dan !

We zitten nou in begin 2009 , hoelang zal die nodig hebben?

Ma ja, misschien loopt het nog met een sisser af ! :roll:

Groetjes, :wink:
wolkenstein

Berichtdoor Mickey » 22 feb 2009, 02:06

Ja die zin bedoel ik inderdaad. De rest van de info lijkt me wel oké, maar dat leek me zo'n onzin. Ten eerste al omdat een ijstijd toch ook niet zoiets is dat op 1 jaar even langskomt :)
Als het inderdaad onzin in, dan moeten ze dat maar verwijderen voor er nog meer mensen bang worden. Ik had het ook nergens teruggevonden, ijstijden en zondvloeden...heel vreemde informatie, vraag me af waar die vandaan is gekomen.
Mickey

Berichtdoor LordDragon » 22 feb 2009, 02:23

Ijstijden, de veronderstelde cyclus is ongeveer 100000 jaar voor een grote ijstijd. Dat komt in ieder geval ook niet overeen met die 26000jaar zodiac en Tzolkin cyclus. En zeker niet met het wederkerende rampscenario dat eraan toegeschreven wordt. Ik denk dat de Maya's zelf ook meer cyclussen bestudeerden, het zou interessant zijn om eens te bekijken wanneer die "aflopen". Jammer genoeg hebben de conquistadores niet veel over gelaten. Dat er nog geen 5% van de geschriften, (sterrenkaarten, geschiedeschrijving en landkaarten enzomeer) overgebleven zijn die wij nu kunnen bestuderen dient ook rekening mee gehouden te worden volgens mijn inziens. We weten wel dat de Maya beschaving 400 jaar geleden gestopt is en dat beschavingen nou eenmaal niet tot in het oneindige kalenders uitrekenen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/IJstijd

http://www.natuurwetenschappen.nl/modul ... t&sid=1251

MVG, LD
Fear is the mindkiller.
LordDragon

Berichtdoor Mickey » 22 feb 2009, 11:34

Wat ik mij eigenlijk nog afvraag is waarom ze die kalender eigenlijk in Grote Cycli hebben verdeeld. Zover ik het begrijp waren ze hun telling begonnen rond 3114 voor Christus. Waarom hebben ze dat dan niet de eerste grote cyclus genoemd, maar de vijfde? Eigenlijk zijn ze begonnen, hebben ze vier periodes vóór het begin van hun kalendertelling uitgekozen om vroegere periodes voor te stellen die even lang waren...Dat lijkt me op zich wel een eigenzinnige manier om een kalender op te stellen. Is het mogelijk dat zij enig inzicht hadden in wat ze noemen de "precessie van de equinoxen"? Dan zouden zij geschat hebben dat rond 2012 een bijzonder moment in die precessie zou komen, ongeveer berekend hebben hoelang dit gehele proces duurt en gezocht hebben naar een goede manier om dat in tijdsperiodes te verdelen. Zo zou het inderdaad neergekomen zijn op dat dit de vijfde cyclus is en dat het na de vijfde cyclus gewoon weer opnieuw begint bij de eerste cyclus na het evenement.
Ik ben zelf ook wel van de mening dat wat de toekomst betrof, het voor hun gewoon echt niet nuttig was om nog verder dan 2012 in de toekomst te gaan tellen. Waar stop je dan uiteindelijk. Doe je er nog 1 cyclus bij of 2 of 10... Ze zullen wel gedacht hebben dat ze die volgende cyclus er zouden bijdoen als het nuttig werd.
Ik heb ook gelezen dat ze namen gaven aan hun cycli. Zo zou deze cyclus de cyclus van de technologie zijn en...maar dat lijkt me ook sterk, ik vind het enkel in die ene uiteenzetting, maar verder nergens...ik vind het verder eigenlijk best wel interessant, enkel jammer dat er zoveel heisa om gemaakt wordt.
Mickey

Berichtdoor Heeck » 22 feb 2009, 14:17

Mickey,
Staat het merendeel van de antwoorden niet in deze al eerder gegeven link ?
http://www.skepp.be/artikels/paranormaal-new-age/het-einde-der-tijden-in-2012

r.
Begrip is een waan met een warm gevoel, dus MIJDT SPIJT.
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor Mickey » 22 feb 2009, 15:11

Daar lees ik inderdaad ook dat het met precessie zou kunnen te maken hebben. Dat zou eigenlijk dus best wel logisch zijn, hoewel niet bewezen.
Over die naamgeving van die cycli vind ik echter nergens iets terug...ook onzin waarschijnlijk?
Mickey

Berichtdoor LordDragon » 22 feb 2009, 16:20

Over die naamgeving van die cycli vind ik echter nergens iets terug...ook onzin waarschijnlijk?

Bedoel je Tzolkin en Haab ? Dat zijn "Maya" woorden, voor exacte betekenis moet je in hun taal duiken vrees ik; meer dan 60 dialecten. Heeft het woord een Olmeekse of Tolteekse oorsprong dat kan ook geleden.
Zou een Maya het verschil verstaan als je zou beginnen over de scheurkalender of de playboy kalender bv?

Dat de Maya's voorgaande perioden beschrijven is misschien zoiets als het scheppingsverhaal uit de bijbel, een antwoord op "van waar komen wij". Omdat zij geobsedeerd werden door sterren en bewegingen, cyclussen enzomeer is het logisch dat ze ook in hun "scheppingsverhaal" deze gebruiken.

MVG, LD.
Fear is the mindkiller.
LordDragon

Berichtdoor LordDragon » 22 feb 2009, 16:21

In het artikel dat heeck poste word een verwijzing gemaakt naar de dertien baktun problematiek.

Het klopt dat 21 12 2012 niet overeenstemd, 21 december 2012 is een datum die binnen de Tzolkin valt op 4 ahua. 4 ahau komt niet overeen met een einddatum binnen de opdeling van de baktuns. De werkelijke overeenkomende Tzolkin datum die samenvalt met 13 baktuns is 4 ahau 8 cumku.

Als je hierop doorzoekt zal je opvallend veel tegengestelde versies vinden, men weet met betrekking tot het omrekenen naar de gregoriaanse kalender namelijk niet juist wanneer de Maya's nu nieuwjaar vierden, grote kanshebbers zijn het lentefeest van de mayas, in maart, of de zomer zonnewende. Daarbij heeft men ook geen zekerheid over wanneer de vijfde teling nu juist begonnen is, je zal zien sommigen beweren in 3115 bc anderen dan weer 3112 bc.

Andere hypothese is dat het helemaal niet om een Maya kalender gaat maar om een kalender die ze van de Olmeken overnamen. ik kan het nu niet direkt gedetailleerd uitgelegd vinden, maar op wikipedia hebben ze het er ook onrechtstreeks over.

Uit taalkundig en archeologisch onderzoek blijkt dat zij al rond 2000 vóór Chr. een herkenbaar eigen cultuur gehad moeten hebben. De archeologie heeft laten zien dat de Maya al vanaf die tijd begonnen zijn voor ceremoniële doeleinden bouwwerken neer te zetten. Van deze vroege tijd is het echter niet erg duidelijk waar de grenzen liggen tussen de eigenlijke Maya en hun buren, de Olmeken. De twee culturen schijnen elkaar beïnvloed te hebben. Uiteindelijk verdween de Olmeekse cultuur na zijn invloed over het schiereiland Yucatán en het huidige Guatemala uitgebreid te hebben.

De Maya of misschien hun Olmeekse voorgangers hadden geheel onafhankelijk het begrip 'nul' (dat in de Oude Wereld pas laat werd ingevoerd) ontdekt. Ze gebruiken het getal 20 als grondtal van hun talstelsel. Inscripties vermelden soms getallen die tot in de honderden miljoenen reiken. De Maya deden bijzonder nauwkeurige astronomische waarnemingen en hadden een nauwkeurige en ingewikkelde kalender. Hun tabellen voor de bewegingen van de maan en de planeten zijn even goed of zelfs beter dan die van andere beschavingen die met het blote oog de hemel bestudeerden. De berekening van het zonnejaar is zelfs iets nauwkeuriger dan de waarde die als basis voor de Gregoriaanse kalender gebruikt is.

bron : http://nl.wikipedia.org/wiki/Maya_(volk)

Je begrijpt dat als de Mayas een kalender overgenomen hebben, we rekening moeten houden met Olmeekse oorsprong ervan, en dan wordt het helemaal giswerk.

Ook is bekend dat er op hun tempels afbeeldingen van dieren te vinden zijn, Er zijn ook veel andere tekens te vinden. Omdat niemand weet wat de tekens voorstellen, is er weinig bekend van de taal die ze spraken. Hoe de Olmeken zichzelf noemden is dan ook niet bekend. De naam 'Olmeken' werd oorspronkelijk gebruikt voor een volk dat ten tijde van de Azteken, dus meer dan 1500 jaar later, in Tabasco en Veracruz leefde. Over de etnische identiteit van de Olmeken bestaat geen zekerheid; de Amerikaanse linguïste Lyle Campbell poneerde in 1976 de stelling dat de Olmeken een Mixe-Zoquetaal gesproken moeten hebben, terwijl Mayatalen en Otomanguetalen ook als mogelijkheden gelden.

bron : http://nl.wikipedia.org/wiki/Olmeken

MVG, LD.
Fear is the mindkiller.
LordDragon

Berichtdoor Mickey » 22 feb 2009, 19:45

Waw jullie hebben je best gedaan, veel informatie zeg!

Wat ik eigenlijk bedoelde met de benaming van de grote cycli is dat ik ergens had teruggevonden dat ze deze vijfde cyclus de tijd van de technologie of dergelijke noemden. Maar dat lijkt me sterk...
Mickey

Berichtdoor Heeck » 22 feb 2009, 23:57

Mickey,

En de engelse Wiki ?
http://en.wikipedia.org/wiki/Maya_calendar
r.
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor Mickey » 23 feb 2009, 12:01

In die tekst heb ik niets gevonden over "het pad van de technologie". Zal wel weer een new age interpretatie zijn dan... :)
Mickey

Berichtdoor Thomas » 04 apr 2009, 23:52

Mensen, iets over wikipedia:

De meesten zullen het wel weten, maar je kan een tekst op wikipedia heel makkelijk veranderen. Ikzelf deed het met een tekst over NLP. Ik zette erin wat ik wilde, en 14 dagen later staat hetzelfde ongewijzigd er nog steeds. Toen ik daarna wat opzoekingswerk bij deed, bleek dat mijn tekst een aantal fouten bevatte, die er onveranderd zijn blijven staan.
Maw: wikipedia is geen betrouwbare bron, waar je makkelijk met een paar muisklikken een aangepaste tekst kunt neerzetten.
Het verbaast me dus ook steeds dat er toch nog zovaak juiste informatie in terug te vinden blijkt, ookal kan door gelijk wie er gelijk wat kan geschreven worden.
"science is a culture of (reasonable) doubt" (Richard Feynmann)
Thomas

Berichtdoor Heeck » 05 apr 2009, 23:50

Thomas,
Hoe serieuzer of belangrijker iets wordt, hoe meer bronnen tegen elkaar moeten worden afgecheckt.
Ook als het gaat over het Maya-kalendersysteem.

In dit geval klopt Wiki met hetgeen in mijn herinnering staat en dat leek me voorlopig genoeg om iemand een goed begin te geven voor een eerste meningsvorming.

Roeland
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor willem_betz » 21 apr 2009, 12:59

Een bezoeker van de website liet volgend bericht na (door ons anoniem gemaakt):

Na veel getwijfel heb ik toch besloten jullie te mailen. Sinds in augustus in " het laatste nieuws" , later " dag allemaal " en " humo " een artikel verscheen over 2012 en de mayakalender is er nog geen dag voorbij gegaan dat ik er niet aan gedacht heb. Ik ben een 41- jarige huismoeder (van opleiding diëtiste), hiermee wil ik zeggen dat ik niet superdom ben. Ik schrijf jullie omdat jullie ere - jurylid in Humo commentaar gaf op dat artikel in Humo .Ik zit nog met zoveel vragen maar ik beschik niet over genoeg kennis en achtergrond over de materie. Ik hoop dat jullie mijn vragen kunnen en willen beantwoorden. In jullie vereniging zitten toch genoeg wetenschappers met elk hun specialiteit. Waarom lig ik er van wakker ? Waarschijnlijk omdat alle andere doemscenario's over het einde van de wereld kwamen van sekteleiders . Maar Patrick Geryl vertelt dat zijn theorie wetenschappelijk onderbouwd is.(alhoewel jullie hem de Dutroux van de wetenschap noemen en ik hoop dat jullie gelijk hebben). Ik had nog nooit gehoord over de mayakalender die eindigt op 21/12/2012. Hebben de maya's al andere zaken voorspeld die zijn uitgekomen? Naar het schijnt hebben zij het einde van hun rijk aangekondigd en bleek dit te kloppen. Is dit waar? Hoe komt het dat dit volk zoveel over sterrekunde wist terwijl wij nog niet zolang geleden pas de planeten ontdekt hebben. Naar het schijnt hadden zij ook een formule om de zonne activiteit te berekenen en zou die zeer accuraat zijn; Is dit waar ? Voor het jaar 2011 en 2012 zou de zonne acctiviteit veel heviger zijn dan andere jaren.Als alles in cyclussen voorkomt hoelang is het dan geleden dat er nog eens zoveel zonneactiviteit was als nu voorspeld wordt.Gaat dit over tientallen ,honderden of duizenden jaren geleden. En kwam die enorme zonne activiteit dan ook overeen met een ramp die toen gebeurd is. In het artikel van humo staat dat er geen overeenkomst is tussen zonne activiteit en aardbevingen en vulkaanuitbarstingen. Kan zijn want ik ben natuurlijk een leek maar als de zonne activiteit zoveel malen heviger zal zijn dan gewoonlijk kan het dan invloed hebben op het leven op aarde. Wetenschappers zeggen dat dit wel wat invloed kan hebben op electrische toestellen en satellieten.Wordt deze informatie dan niet doorgegeven aan de regering, want stel dat enkel de infrastructuur hieronder lijdt, welk een chaos gaat dat niet brengen onder de bevolking. Nemen zij daarvoor maatregelen? Naar het schijnt geven de piramiden in Egypte ook die datum aan van 21/12/2012? Is dat ook waar?Vind je dan nergens in Egyptische hierogliefen iets terug over die datum en wat er staat te gebeuren.Geryl beweert ook nog op zoek te zijn en bijna gevonden te hebben nl een soort van gebouw waar naar die datum nl ;het einde van de wereld wordt afgeteld. Is dat waar? In Humo zegt Tim Franchet dat moest Patrick Geryl gelijk hebben dat het magnetisch veld zou stoppen dit gepaard gaat met zo een kracht dat de oceanen zouden koken.Toen ik dit las dacht ik dat zoiets niet zou bestaan tot ik de film Ghostbusters zag. Daarin komt een passage uit de bijbel waarin zij spreken over judgement day en .... " kokende oceanen" . Mijn rustig fimavondje was weeral voorbij en ik begon weeral te paniekeren. Zou het niet kunnen dat de bijbel een overleveringsverhaal is en een waarschuwing voor later. ZIjn er nergens bewijzen dat dit al eens gebeurd is. Kan dit nu wel of niet dat de zonneactiviteit het magnetisch veld op aarde doet stoppen ;En hoe moet je die bijbelverhalen interpreteren. Iets dat al gebeurd is of een godsdienstige waarschuwing om in het gareel te lopen anders krijg je de toorn van god over u. Is het waar dat ook andere volkeren nl een indianenstam en een of ander Chinees volk hetzelfde voorspelt als de maya's. Hoe verklaar je dat?Die leefden toch mijlenver van elkaar ; Hoe komt het dat die hetzelfde zeggen? Ik zou graag wat antwoorden hebben want mijn kinderen waren ook onder de indruk van dat verhaal van Patrick Geryl. Soms vraagt de jongste ( 11 jaar) "mama dat gaat toch niet gebeuren hé" En dan vind ik van mezelf dat ik niet overtuigend genoeg kan ontkennen om mijn dochters gerust te stellen. Mijn dochters zijn daar op het moment niet meer zo mee bezig zoals ik maar ik weet dat eind 2009 een film in de bioscoop komt nl " 2012 " en dan komen die vragen terug naar boven . Ik had ook eens ergens gelezen dat een wetenschapper had ontdekt dat op 21-12-2012 de stand van de aarde en de zon heel speciaal is, iets dat anders nooit voorkomt Zou het dat zijn dat de maya' deze stand van zon en aarde zo speciaal vinden? Jullie vinden Geryl de Dutroux van de wetenschap , maar klopt er dan niets van zijn verhaal volgens jullie? Ik hoop dat jullie gelijk hebben en dat ik in januari 2013 een fles champagne mag kraken en dat geryl zich mag schamen in zijn bunkertje in Afrika.Ik wens het van ganser harte. Ik hoop dat mijn vragen duidelijk waren want het is natuurlijk gemakkelijker een telefonisch gesprek te doen dan alles op mail te zetten. Mijn adres xxxxxxxxxxxx Ik geef jullie mijn telefoonnummers in het geval jullie dit liever mondeling vertellen, gaat zoveel makkelijker dan mailen of schrijven; Alvast bedankt. groeten xxxxxxx
Geloof je alle nonsens, of sommige niet? Hoe maak je het onderscheid?
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Faction Fictory » 21 apr 2009, 14:50

Complottheorieen en doemscenario's zijn van alle tijden en op elk ogenblik zijn er wel mensen erg ontvankelijk voor dergelijke verhalen, je hebt nu eenmaal zoiets als affect bias of affect heuristieken, we hebben extra aandacht voor wat bij onze emotionele staat aansluit en gaan ons oordeel ook aanpassen aan die emotionele staat.

ik denk dat het productiever is te gaan kijken waar die affectieve staat vandaan komt. In het geval van die maya-kalender is elke minuut die besteedt wordt aan het afchecken van die idiote claims een verloren minuut.

Gr
Faction Fictory

Berichtdoor Homer Simpson » 08 mei 2009, 05:50

Volgens mij hangt er gewoon een waas van geloofwaardigheid rond de Maya's omdat ze wiskundig nogal vooruit waren. Hun kalender klopte min of meer met de onze, d'r zitten wiskundige patronen in hun bouwselsl. Of hun dat goede wetenschappers maakt? Zelf hebben ze er waarschijnlijk nooit bij stil gestaan. Wat zou een ander volk dat een andere kalender gebruikt zeggen van ons jaar 2000? Was ook een mooi rond getal, de wereld ging ook vergaan, nog eens extra door de millenniumbom. Wat is er gebeurd? Veel warme lucht en een scheet in een fles.

Als er dan hier en daar al eens een sekte is die de belofte maakt om zichzelf op 22/12/2012 collectief de keel over te snijden, lijkt me dat eerder op de self fulfilling prophecy. Wat een onzin ik al over die datum gehoord heb: de planeten komen op één lijn te staan, dan weer passeert er een asteroïde die alle leven op aarde zal uitvegen - liefst nog dezelfde als diegene die de dinosaurussen heeft uitgeroeid - ... men probeert over die datum omwille van de reeds hierboven aangehaalde schijn van wetenschappelijkheid verklaringen te vinden opdat het dit keer toch maar eens echt zou kunnen wezen. Zo'n onlogische verklaringen als (A) De Maya's kenden veel van wiskunde (B) Dus kennen ze ook veel van sterrenkunde (C) dus zagen ze een dergelijke kosmische ramp aankomen, en (D) als klap op de vuurpijl hebben ze hun kalendersysteem er nog aan aangepast ook. Dus (E) het zou misschien allemaal wel waar kunnen zijn. A->B->C->D->E; ik denk niet dat er één van de implicaties wetenschappelijk aan te tonen valt.

Dat het einde van de wereld zich manifesteert op 22/12/2012 is misschien een leuk idee voor een rampenfilm, maar ik zal zeggen wat er op 22/12/2012 gebeurt: niks wat er op een andere dag niet gebeurt.
Homer Simpson

Berichtdoor ajoin007 » 06 jul 2009, 18:01

hopelijk heb je gelijk Homer maar wat wel raar is is dat er meerdere volkeren die datum aangeven als einde van de wereld.
Hoe verklaar je dat?

Hoe verklaar je dat ze zo lang geleden al exact!!! konden berekenen dat alle planeten op een lijn gingen staan MET DE TEMPEL. Dit kunnen onze geleerden zelfs vandaag nog niet.
ajoin007

Berichtdoor Timmber » 06 jul 2009, 18:24

ajoin007 schreef:hopelijk heb je gelijk Homer maar wat wel raar is is dat er meerdere volkeren die datum aangeven als einde van de wereld.
Hoe verklaar je dat?

Hoe verklaar je dat ze zo lang geleden al exact!!! konden berekenen dat alle planeten op een lijn gingen staan MET DE TEMPEL. Dit kunnen onze geleerden zelfs vandaag nog niet.

Noem ze eens op die meerdere volkeren. En onze 'geleerden' kunnen dat wel, of hoe denk je dat ze er in slagen om ruimtetuigen naar andere planeten te sturen?
Timmber

Berichtdoor ajoin007 » 06 jul 2009, 18:32

heb sterk mijn twijfels dat onze 'geleerden' zulke complexe dingen kunnen.

Allerlei heilige geschriften door de eeuwen heen hebben de gong voor de laatste ronde gehoord. Opvallend vaak wordt het jaartal 2012 genoemd, zoals bij de Pueblo-indianen, de Zulu's en de Maya's. De Maya's deden hun voorspellende uitspraken over het moment waarop de gong zal klinken op basis van berekeningen die vandaagdedag nog steeds standhouden
ajoin007

Berichtdoor Thomas » 06 jul 2009, 20:02

Ben benieuwd naar het skeptisch antwoord, Ajoin007. Volgens mij verwachten ze dat je met bronteksten afkomt van de Pueblo-Indianen, de Zulu's en de Maya's, citaten waar dat getal (2012) zogezegd meermaals vernoemd werd of vooral literatuurstudies/cultuurstudies door wetenschappers die die gelijkenissen helder aantonen en gepubliceerd hebben in vakbladen. Maar ik ben blij hier nog iemand tegen te komen die wat opzoekingswerk doet om ook de 'pro'-argumentatie in discussies hier te betrekken. Zo onstaat er tenminste een skeptische discussie.
Zeer welkom dus wat mij betreft. Alleen is keiharde onderbouwing hier het enige criterium mocht ik ondervinden. Succes!
mvg
Thomas
Thomas

Berichtdoor Mickey » 06 jul 2009, 20:34

Maar wat is het belang eigenlijk van dergelijke discussie. Als het gedaan is, wat wil je daar dan aan doen? Met Geryl in de bergen gaan wonen? Daar wonen wilde dieren en stammen genoeg die hun graag zien komen. En als het echt overal gaat overstromen, dan vluchten alle dieren naar het hoogste punt...het zal daar dus druk worden ;-)
Mickey

Berichtdoor Digit » 06 jul 2009, 20:35

Ik zal wel goed gek zijn om tijd te besteden aan een pak opzoekwerk afgaande op enkele losse beweringen ! De Maja's hebben trouwens niet het einde van de wereld voorspeld, maar wél het einde van een cyclus, zeg maar een Maya-milleneum. En elk milleneum zijn er overal kwieten die het einde van de wereld voorspellen. Dat was zo rond 1.000, en dat was zo rond 2.000. Als de mensheid zichzelf rond 3.000 niet heeft uitgeroeid, dan zal het dan niet anders zijn, Maya's of géén Maya's !

Wie iets wil beweren moet dat maar onderbouwen ! Ik zie dan wel wat ik er van geloof !

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Mickey » 06 jul 2009, 20:44

Ik heb het trouwens ook allemaal eens opgezocht en de Maya's hebben nooit van een eindpunt gesproken, ze hebben een cyclische kalender die gewoon opnieuw begint na die datum. Er zijn verschillende tellingen, en deze loopt dan af, andere tellingen lopen op andere momenten af. Daar heeft nog nooit iemand raar over gedaan, dus waarom nu wel?
Dat de I-tjing of hoe schrijf je dat het zou voorspeld hebben is heel vergezocht, want dat komt alleen zo uit als je verschillende tekens begint op te tellen en wat weet ik nog. Iedereen wil zo graag geloven dat er iets gaat gebeuren dat ze maar verzinnen dat allerlei volkeren iets voorspeld hebben, maar die hebben dat nooit gedaan. Het is toch niet omdat onze kalender elk jaar op 31 december afloopt dat wij dan geloven dat de wereld elk jaar zal vergaan? We beginnen opnieuw van 1 januari. En vermits de Maya inderdaad heel goed waren met die dingen hadden zij nog een veel moeilijkere kalender. Alleszins geloven ook de Maya die nu nog leven ook niet dat de wereld zal vergaan of ze zaten allemaal al in de bergen met Geryl ;-)
Ik ben me eens gaan verdiepen in eindewereld voorspellingen en er zijn er al wat geweest hoor, en als die niet uitkwamen, dan gingen ze een jaartje later nog eens proberen en hadden ze goede redenen waarom het uitgesteld was, dat kalenders verkeerd geinterpreteerd werden en dergelijke.
En het zou gebeuren omdat de planeet Nibiru met de aarde zal botsen, wel dat had ook al moeten gebeuren in 2001 en 2003, dat staat er elk jaar wel eens aan te komen. Maar we leven nog. Of omdat de aarde stil zal vallen.
Wel de kans dat dit gebeurt is nog veel kleiner dan de kans dat we opgevreten worden door een zwart gat. Dus misschien tijd om je daarover zorgen te maken? Natuurlijk niet, want de kans is zooooo miniem. Je kan je beter afvragen hoe je oudejaar zal vieren in 2012! 8)
Mickey

Berichtdoor Astrosmurf » 06 jul 2009, 21:19

Enkele 2012 mythen ontkracht.
Astrosmurf

Berichtdoor Thomas » 07 jul 2009, 23:43

Ah eindelijk. Bedankt. Heel informatief.
Thomas

Berichtdoor Blueflame » 08 jul 2009, 00:12

Thomas schreef:Ah eindelijk. Bedankt. Heel informatief.

Inderdaad. Dat vind ik ook. Dus bedankt Astrosmurf.

Ik vind het verdomd spijtig dat zo weinig mensen dit soort teksten onder ogen (blijken te) krijgen. Ik ben blij te zien dat op het skepp-forum onzin weerwoord krijgt.

Dank voor de inzet aan alle onzin-bestrijders. Mochten er onzin-verkopers zitten in jullie kennissenkring, stuur ze dan maar naar hier :wink: .

Mvg.
Blueflame
Site Admin

Keer terug naar Fictie of werkelijkheid?