Doorbraak?

Menswetenschappen, natuurwetenschappen, cultuurwetenschappen, formele wetenschappen, toegepaste wetenschappen, interdisciplinair, ...

Doorbraak?

Berichtdoor Fish » 20 nov 2008, 00:26

Is dit zo'n Holy Sh*t moment.
Kan dit voor voortstuwing in de ruimte zorgen? Wie weet hier het fijne van?

LIVERMORE, Calif. – Take a gold sample the size of the head of a push pin, shoot a laser through it, and suddenly more than 100 billion particles of anti-matter appear.

The anti-matter, also known as positrons, shoots out of the target in a cone-shaped plasma jet.

This new ability to create a large number of positrons in a small laboratory opens the door to several fresh avenues of anti-matter research, including an understanding of the physics underlying various astrophysical phenomena such as black holes and gamma ray bursts.

https://publicaffairs.llnl.gov/news/new ... 11-03.html
Fish

Berichtdoor willem_betz » 20 nov 2008, 03:27

klinkt als 24 karaat zuivere bullshit. :lol:
Geloof je alle nonsens, of sommige niet? Hoe maak je het onderscheid?
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Elennaro » 20 nov 2008, 03:30

Waarom?
Ceci n'est pas une signature.
Elennaro

Berichtdoor willem_betz » 20 nov 2008, 03:32

dat gezwam over anti-matter, zoek het eens op, begin bij wiki.
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Elennaro » 20 nov 2008, 03:39

Ik weet wat positronen zijn. Er lijkt me niets mis te zijn met die tekst.
Elennaro

Berichtdoor willem_betz » 20 nov 2008, 03:43

geef me eens wat onderricht in anti-materie, wat is er aangetoond over het bestaan ervan in deze wereld ? ik wil graag bijleren.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Elennaro » 20 nov 2008, 05:16

Hola, zo heel veel weet ik er ook niet van. :D
Positronen zijn in feite de anti-materie tegenhangers van electronen. Dat wil zeggen: ze zijn identiek, behalve dan dat ze een tegengestelde elektrische lading dragen, en een tegengestelde spin hebben. Als ze electronen tegenkomen treedt er annihilatie op. Dat wil zeggen dat er fotonen ontstaan, en de volledige energie van het positron en het electron die in hun massa's zit (E=MC^2) wordt omgezet in de energie van die fotonen (E=Planckconstante.C bij elektromagnetische straling).

Positronen ontstaan in onze wereld van materie door bèta-plus radioactief verval. Dat is het tegengestelde van bèta-min radioactief verval (wat meestal gewoon bèta-straling genoemd wordt). Er wordt dus geen proton en electron gevormd uit een neutron, maar een neutron en een positron uit een proton. Dit vereist energie, en daarom is dit een soort verval dat spontaan (bijna) niet voorkomt (ik herinner me iets over een poster op de unief waarin stond dat bepaalde kaliumreserves in het menselijk lichaam positronen uitsturen, maar ik weet de details niet meer). Maar het lijkt me perfect mogelijk dat een laser die energie wel kan leveren.

Kort samengevat: antimaterie bestaat, dat is al lang aangetoond. Het verschil met materie is dat de spin en de lading tegengesteld zijn, en anti-materie en materie vernietigen elkaar. Dat verklaart ook waarom anti-materie het hier nooit lang volhoudt. Wat men nog niet weet, is waarom ons universum voor zover we kunnen zien geen grote hoeveelheden anti-materie bevat. Theoretisch gezien had de oerknal symmetrische hoeveelheden moeten opleveren. Eén hypothese is dat al onze materie gewoon de overschot is die bestond dankzij een quantumfluctuatie (maar daar kan ik echt geen uitleg over geven, ik weet er zelf niets over). Dat is één van de dingen die men met de LHC wil onderzoeken.

De mensen van de LHC kunnen het trouwens beter uitleggen dan ik:
http://www.youtube.com/watch?v=j50ZssEojtM
Elennaro

Berichtdoor axxyanus » 20 nov 2008, 10:10

Elennaro schreef:Ik weet wat positronen zijn. Er lijkt me niets mis te zijn met die tekst.

Hier heb ik toch mijn vragen bij:

In the experiment, the laser ionizes and accelerates electrons

Ik heb geen idee wat ik me moet voorstellen bij geïonizeerde electronen. Ionen zijn BMW moleculen die of een electron te weinig of te veel hebben. Hoe dat concept dan op electronen kan slaan, is mij een raadsel.
Al mijn hier geuite meningen zijn voor herziening vatbaar.
axxyanus

Berichtdoor Elennaro » 20 nov 2008, 11:38

Ik dacht eerder dat de laser een gas ioniseerde, wat dan de bron van de electronen zou zijn. Er staan zo nog wel foutjes in, maar ik denk dat die eerder te wijten zijn aan de journalist dan aan de kwaliteit van het onderzoek.
Elennaro

Berichtdoor Heeck » 20 nov 2008, 13:40

Fish,

Voortstuwing vraagt energie en die zal niet uit het niets komen, dus lijkt me een stoeipartijtje binnen de hoofdwetten van de thermodynamica nodig.
Ik kijk toe.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel, dus MIJDT SPIJT.
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor Fish » 21 nov 2008, 00:20

Heeck schreef:Fish,

Voortstuwing vraagt energie en die zal niet uit het niets komen, dus lijkt me een stoeipartijtje binnen de hoofdwetten van de thermodynamica nodig.
Ik kijk toe.

Roeland

Daarom poste ik het hier, meeste kans iemand te vinden die kan zien of het woo is. :wink:
Fish

Berichtdoor Elennaro » 21 nov 2008, 02:29

Ik kijk toe.

Roeland
De laser kan die energie leveren.
Elennaro

Berichtdoor Fish » 21 nov 2008, 12:43

Is op dit forum jm074 de deskundige hierin?
Fish

Berichtdoor jm074 » 21 nov 2008, 13:52

Fish schreef:Is op dit forum jm074 de deskundige hierin?

Ik moet je teleurstellen "Fish". Ik ben op alle gebied een amateur, die weliswaar probeert zoveel mogelijk te begrijpen, maar blijkbaar erg overschat wordt op dit forum. :? :oops:
"We are students of nature, and we adjust our concepts as the lessons continue"
P.James Peebles
jm074

Berichtdoor Fish » 21 nov 2008, 14:13

jm074 schreef:
Fish schreef:Is op dit forum jm074 de deskundige hierin?

Ik moet je teleurstellen "Fish". Ik ben op alle gebied een amateur, die weliswaar probeert zoveel mogelijk te begrijpen, maar blijkbaar erg overschat wordt op dit forum. :? :oops:

Heb je me aardig beet mee genomen. :wink:
Wie dan wel?
Fish

Berichtdoor wim » 21 nov 2008, 15:22

Elennaro schreef:

Ik kijk toe.

Roeland

Dan kan je er eerder een superbatterij mee maken dan een energieleverancier, niet? Bijvoorbeeld "laad" de batterij op aarde met een krachtige laser => antimaterie => stuur de ruimte in => voorstuwing

Misschien de oplossing voor mijn laptop ook :wink:
wim

Berichtdoor Elennaro » 21 nov 2008, 17:15

Ik weet niet goed wat je bedoelt, maar ik maakte gewoon duidelijk dat een laser energie overdraagt en dat er dus geen sprake is van een overtreding van de wetten van de thermodyncamica.
Elennaro

Berichtdoor jm074 » 23 nov 2008, 18:43

Fish schreef:
Is dit zo'n Holy Sh*t moment.
Kan dit voor voortstuwing in de ruimte zorgen? Wie weet hier het fijne van?
LIVERMORE, Calif. – Take a gold sample the size of the head of a push pin, shoot a laser through it, and suddenly more than 100 billion particles of anti-matter appear.

The anti-matter, also known as positrons, shoots out of the target in a cone-shaped plasma jet.

https://publicaffairs.llnl.gov/news/new ... 11-03.html

Ik las dat artikel nog eens aandachtig door en noteerde nog de volgende passage:
In the experiment, the laser ionizes and accelerates electrons, which are driven right through the gold target. On their way, the electrons interact with the gold nuclei, which serve as a catalyst to create positrons. The electrons give off packets of pure energy, which decays into matter and anti-matter, (...)

Mijn commentaar:
Elennaro schreef:
Ik dacht eerder dat de laser een gas ioniseerde, wat dan de bron van de electronen zou zijn. Er staan zo nog wel foutjes in, maar ik denk dat die eerder te wijten zijn aan de journalist dan aan de kwaliteit van het onderzoek.

Mijn algemene indruk is ook dat de wetenschappelijke kennis van de journalist die dit artikel schreef te wensen overlaat. Als er door de laserstraal al iets geïoniseerd wordt, dan kunnen dat enkel goudatomen zijn. Op de evidente vraag of dat goud dan eerst niet in gasvorm moet worden gebracht moet ik het antwoord schuldig blijven. Laten wij veronderstellen dat de laserstraal inderdaad elektronen kan losrukken uit de goudatomen. Op hun weg door het goudplaatje zouden ze dan zogezegd interageren met de atoomkernen van het goud. Dat lijkt mij op zich aannemelijk, maar of daardoor positrons kunnen ontstaan is een andere kwestie. Laten wij dan maar veronderstellen dat alles werkelijk gebeurt zoals beschreven in het artikel. Door de positieve lading van de atoomkernen zouden de positronen dan inderdaad worden afgestoten en kunnen daardoor in een jet uit het goudplaatje schieten. Dat zou dan echter geen plasma jet zijn. Plasma is geïoniseerd gas: atomen met te veel of te weinig elektronen om stabiel te zijn. Tot hier wat de inhoud van het artikel betreft.

Volgt dan de vraag van Fish of dit proces zou kunnen zorgen voor voortstuwing in de ruimte. Ik zou zeggen: theoretisch wel. Er bestaan al ruimtetuigen die worden voortgestuwd door ionmotoren en dat is, in zekere mate, een vergelijkbaar procédé. De vraag is echter: hoeveel kost de productie van antimaterie? Wiki geeft, voor de totnogtoe gebruikte technologie - met botsende elementaire deeltjes - gigantisch hoge cijfers, en dat, ondermeer, door de ontzaglijke hoeveelheid energie die daarvoor nodig is. En in dit verband dan:
Heeck schreef:
Fish,

Ik kijk toe.

Waarop volgend antwoord:
Elennaro schreef:

Dat is zo! Maar koken kost geld! :wink: De laser haalt zijn energie ook niet uit het niets. Heeck heeft overmate van gelijk wat dit betreft.

Groetjes,
jm074
P.James Peebles
jm074

Berichtdoor Fish » 23 nov 2008, 22:17

Iemand had het ook op het wetenschapsforum gepost, maar na vijf dagen heeft nog niemand er zich aan gewaagd.
http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... nti-matter
Fish

Berichtdoor Heeck » 23 nov 2008, 23:41

Fish,
Misschien omdat ze daar allemaal eerst CERN lezen:
http://livefromcern.web.cern.ch/livefro ... ntimatter/ schreef:Discover what antimatter is,
where it is made, and how it is already
part of our lives.
. . . .
• Can we use antimatter to propel a car or a spaceship?
In principle, yes, but in practice it is very difficult. You all know that the Star Trek Spaceship Enterprise flies around powered by antimatter. But in reality, making antimatter is so difficult that it is hard to foresee it ever being used as a propellant fuel. In order to propel a matter spacecraft weighing several tons up to the speed of light, you would need an equal amount of antimatter and, using the present technology, it would take millions and millions of years to produce a sufficient amount.

However, if you had a gram of antimatter, you could drive your car for about 100.000 years!

:wink:

Mijn antwoord was dus gezien de noodzakelijke productie ervan, zo gek nog niet !
Roeland
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor Fish » 24 nov 2008, 00:08

Oh well, op naar de volgende hoax dan maar. :?
Fish

Berichtdoor wolkenstein » 24 nov 2008, 00:41

Heeck schreef:Mijn antwoord was dus gezien de noodzakelijke productie ervan, zo gek nog niet !
Roeland

Hoepel toch op man, gewoon even alle zeilen bijzetten.
wolkenstein

Berichtdoor willem_betz » 24 nov 2008, 00:45

wolkenstein schreef:
Heeck schreef:Mijn antwoord was dus gezien de noodzakelijke productie ervan, zo gek nog niet !
Roeland

Wolk, dit nietszeggende jennen is misplaatst. Dit is een verwittiging!
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Blueflame » 24 nov 2008, 00:53

Volgens mij is het dus wel zo dat de NASA bezig is met onderzoek naar anti-materie met de bedoeling dit als aandrijving voor ruimteschepen te gebruiken. Ik ga proberen om niet te vergeten om hierop terug te komen. Ik wil echter zelf eerst eea opzoeken.

Mvg.
Nonsense is our core business
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor wolkenstein » 24 nov 2008, 01:14

willem_betz schreef:
wolkenstein schreef:
Roeland

Wolk, dit nietszeggende jennen is misplaatst. Dit is een verwittiging!

Hebben jullie in belgië geen halve verstaanders?
wolkenstein

Berichtdoor wolkenstein » 24 nov 2008, 01:28

Fish schreef:Iemand had het ook op het wetenschapsforum gepost, maar na vijf dagen heeft nog niemand er zich aan gewaagd.

Is dit nou je reaktie op JM 074?
wolkenstein

Berichtdoor jm074 » 24 nov 2008, 13:44

Heeck schreef:
Fish,
Misschien omdat ze daar allemaal eerst CERN lezen:
Dat kan ik iedereen ten stelligste aanraden! Bedankt Roeland voor de verwijzing.
P.James Peebles
jm074

Berichtdoor Fish » 24 nov 2008, 14:08

wolkenstein schreef:
Fish schreef:Iemand had het ook op het wetenschapsforum gepost, maar na vijf dagen heeft nog niemand er zich aan gewaagd.

Is dit nou je reaktie op JM 074?

Nee, jm074 was duidelijk.
Fish

Ter Info

Berichtdoor Heeck » 24 nov 2008, 14:46

Blueflame, e.a.,

Al zoekend kwam ik ook dit nog tegen:

http://science.nasa.gov/newhome/headlin ... pr99_1.htm schreef:...
Scientists examine using antimatter and fusion to propel future spacecraft

April 12, 1999: Antimatter.
...."Antimatter has tremendous energy density," said Dr. George Schmidt, chief of propulsion research and technology at NASA/Marshall. Matter-antimatter annihilation - the complete conversion of matter into energy - releases the most energy per unit mass of any known reaction in physics.

http://imagine.gsfc.nasa.gov/docs/ask_a ... 1126a.html schreef:. . .NASA does not have plans or designs at present on either nuclear powered rockets or anti-matter engines. Anti-matter is very very very expensive to make (a gram of antiprotons would cost several hundred billions of dollars to make...). And you thought the price of gasoline was bad! It's really not a good choice for fuel right now nor into the easily foreseeable future. Science fiction authors do like it, however. Nuclear engine designs are, however, somewhat more realistic. The real bugaboo is safety: what happens if the rocket fails or explodes. I know of only one particular design for nuclear rockets (although I'm certain many exist) called "Orion" which consists of a very large metal plate lofted to orbit by exploding low yield atomic bombs underneath it. As you can imagine, the "rocket exhaust" for an Orion vehicle would pose some serious environmental hazards...

That said, there are far more interesting things NASA REALLY IS DOING! New rocket designs like aerospike engines, supersonic combustion ramjets (often called "scramjets"), solar/electric propulsion, ion drives... For the scoop on some of these fascinating and REALISTIC ideas, check out the Breakthrough Propulsion Physics Program page at. . . .

en bovenstaand bericht weer tegensprekend:
http://www.nasa.gov/directorates/esmd/h ... eship.html schreef:. . .The NASA Institute for Advanced Concepts (NIAC) is funding a team of researchers working on a new design for an antimatter-powered spaceship that avoids this nasty side effect by producing gamma rays with much lower energy.

Deze laatste vult Blue's verwachting in ?

Buiten het doorgeven van deze info heb ik uit eigen kennis niets toe te voegen,

Roeland
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor Blueflame » 24 nov 2008, 20:49

Uw links was ik ook al tegengekomen, Roeland.
Het is die laatste die mij opviel. Ook al omdat deze van de meest recente datum is.
Ik zou anti-materie als brandstofbron voor voortstuwing dus nog niet direct bij de kwak catalogiseren.

Een degelijk antwoord op de openingspost heb ik overigens ( nog ) niet.

Mvg.
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor Heeck » 24 nov 2008, 21:01

Blue,
Niet als kwak of pseudo.
Tenzij gebracht als belager van het "perpetuum mobile" en daar had het wel even de schijn van.

Maar op welk soort antwoord wacht je nog dat niet zou zijn gegeven ?
Roeland
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor Blueflame » 24 nov 2008, 21:21

Wel, of dit uiteindelijk voor voortstuwing in de ruimte zal gaan zorgen.
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor Heeck » 24 nov 2008, 21:42

Blueflame schreef:Wel, of dit uiteindelijk voor voortstuwing in de ruimte zal gaan zorgen.

Tja, dat vereist mediamieke gaven en als je die te onbetrouwbaar zijn dan geldt ook voor jou:
"Proof of the pudding is the eating"

Roeland
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor jm074 » 25 nov 2008, 13:50

Heeck schreef:
Blueflame schreef:Wel, of dit uiteindelijk voor voortstuwing in de ruimte zal gaan zorgen.

Tja, dat vereist mediamieke gaven en als je die te onbetrouwbaar zijn dan geldt ook voor jou:
"Proof of the pudding is the eating"

Roeland

Ik vrees dat, als antimaterie ooit op grotere schaal kan worden gebruikt, dat eerst voor een nieuw wapentuig zal zijn. Dat was voor atoomenergie ook al zo. Dat soort pudding wordt ons beter niet meer voorgeschoteld. :roll: :wink:

jm074
P.James Peebles
jm074

Keer terug naar Wetenschap