ben ik depressief?

Jozef Rulof, Getuigen van jehovah, Opus Dei, Scientology, Mormonen, Avatar, De Graalbeweging, School voor Filosofie, Steiner-pedagogie, Moon, Children Of God, Pinkstergemeenten, Belgische Wicca, Belgische Kerk van Satan, Sahaja Yoga, ... Ook info ivm het sektenrapport, slachtofferhulp, en studies over sekten.

ben ik depressief?

Berichtdoor redwasp » 12 okt 2008, 13:22

peace be with you,

ik vraag me eerlijk gezegd af of ik depressief ben of niet. de Co$ heeft me een paar dagen geleden de resultaten van de online persoonlijkheidstest doorgestuurd en volgens die resultaten (eigenlijk niet echt veel meer dan het grafiekje hier in bijlage) voel ik me niet al te prima. dat vind ik jammer, want ik voel me op een zonnige zondag als vandaag eigenlijk veel te gelukkig om depressief te zijn, maar cijfers liegen niet dus ik zal me maar alvast wat gedeprimeerder gedragen...

jammer genoeg kost een analyse van mijn resultaten waarschijnlijk (Co$ een beetje kennende) veel meer geld dan ik momenteel bezit. misschien kan iemand anders me iets meer vertellen over hoe die test eigenlijk werkt, wat er de waarde van is, wat de eventuele kritiek erop is.

let wel op dat je bij de uitleg niet te veel citeert uit het werk van lafayette r.h., want dat wordt door strenge copyrightwetten beschermd.

pax vobiscum,

redwasp

Afbeelding
la illaha ila allah, wahdahu, la sharikalahu
redwasp

Berichtdoor Piet5 » 12 okt 2008, 14:28

Deze test onttrekt zich aan het DSM-systeem van de psychiatrie, waarin allerlei depressies geordend vermeld staan als diagnoses.
Depressies kunnen endogeen, b.v. hormonaal, en exogeen, b.v. bij rouw en het post traumatisch stress syndroom zijn.
De test heeft geen relatie met de universiteit van Oxford.
Onder deze test staat wanneer hij acceptabel is in optimale omstandigheden, in welke omstandigheden iemand net niet kan verkeren bij het maken van de test.
Wees wijs op je levensreis
Piet5

Berichtdoor redwasp » 12 okt 2008, 14:43

paix,

ik heb al bij redelijk wat mensen gehoord dat het resultaat van de test altijd is dat ze labiel en depressief zijn. ik zou eigenlijk graag weten welke formule wordt gebruikt om op basis van de antwoorden op de vragen, het resultaat te berekenen. is het überhaupt mogelijk om de test op die manier in te vullen dat men er niet depressief of labiel van wordt?

peace,

redwasp
redwasp

Re: ben ik depressief?

Berichtdoor gjb » 12 okt 2008, 17:00

Hm, die Oxford Capacity Analysis test ziet er boeiend uit ;)

In The Oxford Handbook of Religion and Emotion van John Corrigan (Oxford University Press US, 2008) lezen we in verband met deze test de volgende "leuke" anekdote (p. 128):
The Church of Scientology, on the other hand, one of the most controversial NRMs of the late modern period, has a very programmatic, rationalist approach to affective enticement. For decades now, from its storefront centers (called "orgs") to the click-and-answer case of the internet, Scientology has used its "Free Personality Test" (called the "Oxford Capacity Analysis Test") as a primary recruiting tool. A two-hundred-item questionnaire that the church claims "would normally cost you $500.00 and up," the test contains nearly forty questions that relate directly to emotion and affect: "Do you find it easy to express your emotions?" "Have you any particular hate or fear?" and "Does emotional music have quite an affect on you?" Inquires fill out the test and either submit it online or maill it to a local org for evaluation. Test analysis inevitably suggests that the person will benefit from Scientological counseling, known as "auditing," and includes contact information for a local org.
(spelfouten zijn de mijne.)

Natuurlijk bewijst dit niet dat je niet goed kan scoren op de test, maar het is wel leuk om weten wie hem gebruikt/misbruikt.
Beste groeten, -gjb-
gjb

Berichtdoor Faction Fictory » 12 okt 2008, 17:09

Een hoge score schijnt ook te correleren met een hoge score op de 'oxford saturday night fever-test'
Faction Fictory

Berichtdoor redwasp » 12 okt 2008, 17:22

paix,

ik wist al wie hem misbruikte. ik was bewust op zoek gegaan naar de online-test nadat ik per toeval een paar scientologen tegen het lijf was gelopen en daarna wat op zoek ging naar meer informatie.

ik kende de test dus, ttz ik wist dat hij bestond, dat hij op geen spatje wetenschappelijke kennis berustte en dat hij vooral een recruteringstool was. ik wist zelfs dat ik, volgens de resultaten, waarschijnlijk depressief en labiel zou zijn.

ik vraag me echter af hoe een en ander praktisch in mekaar zit. hoe wordt de uitslag berekend? ik blijf me ook afvragen of het al dan mogelijk is om de test zo invullen dat je er niet depressief of labiel uitkomt. is dit ooit onderzocht? bestaat er wetenschappelijk gefundeerde literatuur over dit onderwerp?

salaam,

redwasp
redwasp

Berichtdoor Piet5 » 12 okt 2008, 20:19

Vraag 5 gaat over je kinderwens, los van een partner.
Vraag 6 gaat over onbegrepen spiertrekkingen. Slim i.v.m. de E-meter.
Vraag 18 is ook zo'n voorbereidende vraag.
Veel vragen gaan over gezag van jou over anderen en anderen over jou en over je sociale gedrag, geldingsdrang, volgzaamheid e.d.
Helaas kom ik niet verder dan de eerste vijftig vragen, want oningevuld krijg je de hele test niet te zien.
Er zitten ook controlevragen bij voor het geval twee antwoorden over dezelfde karaktertrek niet met elkaar kloppen.
Je krijgt gratis een tijdelijk eBoek '21 met richtlijnen voor een gelukkiger leven "gebaseerd op gezond verstand." Als je dat gezonde verstand al hebt is zo'n boek m.i. overbodig.
Een persoonlijkheidstest ben je kwijt, tenzij het jou wel lukt hem voor jezelf te bemachtigen, b.v. om je kinderwens met een partner te delen en je uit deze test gekomen sociale gedrag te evalueren met vrienden.
De mijne heb ik nooit terug gezien of met een vakman/vakvrouw kunnen bespreken.
Wees wijs op je levensreis
Piet5

Berichtdoor redwasp » 07 dec 2008, 16:37

vrede,

het is een interessante oefening in geduld geworden, maar gisteren kreeg ik eindelijk opnieuw bericht van de scientologen:

testuwpersoonlijkheid.nl schreef:Beste Redwasp,

Op 22-09-2008 heb je de persoonlijkheidstest gedaan op www.testuwpersoonlijkheid.nl. Heel veel mensen hebben de test gedaan en elke week doen veel mensen de test.

Dit is een éénmalig vervolg op de test.
Wij zijn erg benieuwd naar jouw ervaringen en mening over de test. En wellicht heb je dingen die je erover wilt zeggen of heb je suggesties of opmerkingen waardoor we de test, de website etc. kunnen verbeteren. We willen namelijk dat iedereen heel tevreden is met de test en de testresultaten en er echt iets aan gehad heeft.

TELEFONISCHE TOELICHTING
Je kunt nu tijdelijk ook een telefonische toelichting op jouw test-resultaten krijgen. Tijdelijk kun je jouw testresultaten telefonisch doornemen met een deskundige op het gebied van de persoonlijkheidtest, iemand met veel kennis en inzicht in mensen en hun beweegredenen.
Veel mensen willen dit graag. Je kunt het in het onderzoek aangeven!

Daarom sturen we je deze e-mail. We stellen het erg op prijs als je deze korte vragen zou willen beantwoorden. Het hoeft je slechts een paar minuten te kosten. En het is DE kans om jouw mening en ervaring te laten horen!
Als je geen zin hebt om alle vragen te beantwoorden, beantwoord er dan in ieder geval een paar.
Ga naar de vragen op http://www.testuwpersoonlijkheid.nl/sur ... y_OCA.aspx

Aan het einde kun je als dank voor het geven van jouw mening, een gratis e-boek kiezen uit 3 verschillende eBoeken.
Ga naar de vragen op http://www.testuwpersoonlijkheid.nl/sur ... y_OCA.aspx

Vriendelijk bedankt voor je medewerking.

Renate en Pieter
mailto:onderzoek@testuwpersoonlijkheid.nl

PS: Kijk ook eens op www.TipsVoorUwSucces.nl voor veel
waardevolle tips over liefde en relaties, geld en inkomen, over je werk en je
leven.

ben eens benieuwd wat er nog meer te gebeuren staat. ik breng incha'allah af en toe verslag uit.

vrede,

redwasp
redwasp

Berichtdoor Henriette » 08 dec 2008, 00:25

...
Laatst bijgewerkt door Henriette op 16 sep 2009, 21:44, in totaal 1 keer bewerkt.
Henriette

Berichtdoor redwasp » 08 dec 2008, 19:12

vrede,

ik heb ook helemaal niet het gevoel dat er ook maar iets bij mij gediagnostiseerd is. wilde wel eens weten wat er juist wou gebeuren.

vrede,

redwasp
redwasp

Keer terug naar Klachtenlijn over sekten of sektarisme - sektenleiders en goeroes