Vraag het aan ne Chinees...

Menswetenschappen, natuurwetenschappen, cultuurwetenschappen, formele wetenschappen, toegepaste wetenschappen, interdisciplinair, ...

Vraag het aan ne Chinees...

Berichtdoor Seppe » 26 aug 2008, 20:02

Op TV (vooral de VRT dan) maakt men maar al te graag anti-chinese reportages. (en als het over Islam gaat zien we alleen pro-Islamitische reportages -- logica? )
China is altijd moeilijk bereikbaar geweest en misschien zijn er hier mensen die nog met vragen zitten over China dat ze eens zouden willen stellen aan ne chinees zelf.

Daarom wil ik aan iedereen hier die kans ook eens geven. Ik weet niet of er ook maar 1 iemand in zal gaan op deze uitnodiging maar het is een vrijblijvend voorstel en we zien wel hoe het loopt.
Dus als er iemand is dat een echt kritische vraag heeft tov China, dan kan die dat hier stellen en na een week of 2 weken geef ik deze vragen aan een Chinees ( een echte Chinees, niet iemand dat in Belgie is komen wonen, maar iemand dat nu nog altijd in China woont).

Dus ga uw gang zou ik zeggen :wink:
- Door mijn ongecencuseerde eerlijkheid, kan elke post van mij de laatste zijn. -
Seppe

Berichtdoor The Menace » 01 sep 2008, 12:22

Hoelang is een Chinees.
Utinam logica falsa tuam philosophiam totam suffodiant.
The Menace

Berichtdoor Henriette » 01 sep 2008, 19:55

Ik geloof Holland Doc of zo waren hele reeks docu's over CHina.. ouwe en nieuwe..
Ook eentje over een super groot restaurant. Het is ongelovelijk hoe wreed men is met dieren. Ik ben echt een beetje week hoor maar ik zat zowat te janken. (het was maar een klein deeltje van de docu , het ging met name om cultureel maatschappelijk beeld scheppen, en het was zonder waarde-oordeel of iets dergelijks, men liet gewoon alledaagse dingen zien, heel divers).

Men plukte in dat restaurant de kippen levend, stroopte de slangen levend, en een kokswedstrijd van 'levend gefrituurde vis'. Het arme beest werd levend ontschubt en in de frituur gehouden behalve zijn kop.
Op bord, sausje er over en de kop keek wild om zich heen en de kieuwen en bek probeerden heftig het lijf te bedienen.

.... daar kan ik dus werkelijk niet tegen.
Slachten: prima
Martelen: heel fout
Henriette

Berichtdoor The Menace » 01 sep 2008, 22:03

Van zoiets word ik nou echt onpasselijk. Ik weet niet of ik een bovengemiddeld inlevingsvermogen heb, maar mijn maag draait zich om als ik zoiets lees.

Slachten: liever niet.
Martelen: oog om oog, tand om tand! Bij het zien of lezen van zulk soort dingen, krijg ik altijd heel erge zin om de persoon in kwestie gruwelijk onder handen te nemen.

Bij deze dan ook mijn vraag aan de chinees van Seppe:
Bestaat er in China een spreekwoord of gezegde dat zoiets inhoudt als: 'wat u niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet' ?
The Menace

Berichtdoor Seppe » 01 sep 2008, 22:40

Ik heb gisteren een vlieg neergemept met de vliegenmepper en het lijfje vloeg er gewoon automatisch af.
En tóch bleef die vlieg, zonder heel dat achterlijf, voortkruipen.
In vliegen had de vlieg wel geen zin meer.
Ik vond het zo ontroerend dat ik het heb laten leven, wat een wonder van het leven.
Ik zei nog tegen die vlieg: dit is echt een teken dat onze Lieven Heer u graag ziet.

Stel je nu eens voor wat mijn reactie zou zijn als ik dan plots een telefoon krijg van een Marokkaan die vertelt dat hij geinteresseerd is in het land genaamd België en dat hij direct opent met: ik vind jouw daden tegenover die vlieg gewoon walgelijk.
Inderdaad, ik leg de telefoon neer, alvorens tegen hem gezegd te hebben dat hij Allah mag gaan neuken.

Een beetje meer diplomatie misschien mensen?
- Door mijn ongecencuseerde eerlijkheid, kan elke post van mij de laatste zijn. -
Seppe

Berichtdoor The Menace » 01 sep 2008, 23:36

Seppe schreef:ik leg de telefoon neer, alvorens tegen hem gezegd te hebben dat hij Allah mag gaan neuken.

En wat is daar diplomatiek aan?

Maar vooruit, een andere vraag: zijn er in China mensen die een huisdier hebben? En zo ja, welke dieren worden er dan zoal als huisdier gehouden?
The Menace

Berichtdoor Henriette » 02 sep 2008, 02:10

Hoi Seppe,
Hoe bedoel je diplomatiek?
Als in: je hebt bepaalde censuur in je vragen ingebouwd?

Ik denk dat de Chinees (als ie beetje empathisch is) zich er best iets bij kan voorstellen dat sommige mensen er moeite mee hebben hoe wreed hun maatschappij t.o.v. dieren kan zijn in bepaalde opzichten. En er zit vast een gedachte achter. (ze kicken vast op vers en pas dood of op beweging in de mond... het hart van de geslachte slang klopte nog, de stukken lijf kronkelden nog, ze eten octopusjes levend als een soort 'gevecht' in de mond).

Overigens beperkt zich dat niet tot dieren. Chinesen zijn naar onze maatstaven ook harder t.o.v. mensen bijv. Ik denk aan de verkoop van kinderen dat daar welig tiert, de trouw- en geboortevergunningen om 1 kind te baren, de vrouwenhandel, de gevangenissen, de werktijden en fabrieksomstandigheden....

Het lijkt wel of in het systeem- / familiedenken het leed van een individue minder benadrukt wordt. Die staan soms als slaaf-bekostiger de studie van een broer of zus te financieren. En dan doe je het 'goed' zoals het hoort neem je je plek in in de mierenhoop. Hoe ervaart de Chinees dat?

Ik heb trouwens nog een vraagje:
Het schoolsysteem zoals Mao dat in heeft gezet. Heeft dat stand gehouden?
Henriette

Berichtdoor Henriette » 02 sep 2008, 02:21

ow en nog eentje:

Neemt het praktiserend Boeddhisme eigenlijk ook af? Net als bij ons het Christelijke?

Enneh:
Op welk geschiedkundig feit is de Chinees het meest trots?

Is het waar dat er veel overleden arbeiders in de Chinese muur zitten gestort?
En dat ie met rijst-starch is gespecied?

Zijn er nog vrouwen met ingebonden voetjes?

Kan je die Chinees niet ff langs sturen? :lol:
Henriette

Berichtdoor axxyanus » 02 sep 2008, 08:46

Seppe schreef:Ik heb gisteren een vlieg neergemept met de vliegenmepper en het lijfje vloeg er gewoon automatisch af.
En tóch bleef die vlieg, zonder heel dat achterlijf, voortkruipen.
In vliegen had de vlieg wel geen zin meer.
Ik vond het zo ontroerend dat ik het heb laten leven, wat een wonder van het leven.
Ik zei nog tegen die vlieg: dit is echt een teken dat onze Lieven Heer u graag ziet.

Stel je nu eens voor wat mijn reactie zou zijn als ik dan plots een telefoon krijg van een Marokkaan die vertelt dat hij geinteresseerd is in het land genaamd België en dat hij direct opent met: ik vind jouw daden tegenover die vlieg gewoon walgelijk.
Inderdaad, ik leg de telefoon neer, alvorens tegen hem gezegd te hebben dat hij Allah mag gaan neuken.

Een beetje meer diplomatie misschien mensen?

En toch ben je blijkbaar vebaasd, wanneer jij je op die manier op dit forum gedraagd, van de reactie die daar op komen.
Al mijn hier geuite meningen zijn voor herziening vatbaar.
axxyanus

Berichtdoor gjb » 02 sep 2008, 10:17

Henriette schreef:Overigens beperkt zich dat niet tot dieren. Chinesen zijn naar onze maatstaven ook harder t.o.v. mensen bijv. Ik denk aan de verkoop van kinderen dat daar welig tiert, de trouw- en geboortevergunningen om 1 kind te baren, de vrouwenhandel, de gevangenissen, de werktijden en fabrieksomstandigheden....

Elke maatschappij heeft wel zijn minder fraaie kanten. Een land, maar vooral zijn bevolking, beoordelen op een aantal excessen is niet echt zo'n goed idee. Er moet bovendien een onderscheid gemaakt worden tussen het beleid van een regering en wat de bevolking eigenlijk zou willen.

De geboortepolitiek lijkt me een aantal goede redenen te hebben (e.g., te weinig drinkbaar water). Aan de arbeidsomstandigheden wordt gewerkt (e.g., de veiligheid in de mijnen wordt op dit ogenblik verbeterd). Toevallig heb ik het gebeuren rond de aardbeving in Sichuan een beetje gevolgd: de manier waarop de bevolking reageerde, was hartverwarmend (en dat weet ik niet via de staatsmedia, maar via contacten in en buiten het land).

Ik ken ondertussen wel wat Chinezen, en er is me nooit een verschil opgevallen met "ons", Belgen, behalve dat de meesten wat beleefder en tactvoller zijn dan de typische Belg.
Beste groeten, -gjb-
gjb

Berichtdoor Seppe » 02 sep 2008, 11:28

den helft snapt mijn insecten-voorbeeld al weeral niet, tis triestig gesteld hoor
Seppe

Berichtdoor Henriette » 02 sep 2008, 18:05

@ gjb
Elke maatschappij steekt weer anders in elkaar.
Maar ik ben wel benieuwd hoe mensen zich onder bepaalde aspecten zouden voelen.

Feit is dat zeer veel in de doofpot verdwijnt. Dat lijkt me voor de Chinees zelf ook lastig.
Henriette

Berichtdoor gjb » 02 sep 2008, 18:54

Henriette schreef:Feit is dat zeer veel in de doofpot verdwijnt. Dat lijkt me voor de Chinees zelf ook lastig.

Dat is ook zo. Het is duidelijk dat men moet opletten wat men zegt in China, oppositie is niet echt welkom. Het wordt echter, onder andere dankzij het internet, moeilijker om dingen in de doofpot te houden.

Je hoort me niet zeggen dat de Chinese maatschappij ideaal is, verre van, maar dat is eerder een politiek probleem.
Beste groeten, -gjb-
gjb

Berichtdoor Henriette » 02 sep 2008, 21:04

Nee dat hoorde ik je niet zeggen hoor :wink:
Het is ook absoluut geen veroordeling of iets dergelijks richting het volk. Denk dat een flink deel van de manier waarop hun maatschappij in elkaar steekt te maken heeft met het verleden en de grote hoeveelheid Chinezen.

Het leven lijkt daar een stuk harder dan hier.

Hoe men met dieren omgaat is een kwestie van gewenning.

Ik kom zelf uit Hongarije en daar zijn ze ook niet altijd lief voor bijv. honden en katten. Andere cultuur.

Maar die arme vis... brrr.. ben gewoon een softie.
Henriette

Berichtdoor gjb » 02 sep 2008, 22:06

Henriette schreef:Het leven lijkt daar een stuk harder dan hier.

Dat vrees ik ook, maar gelukkig verbetert het stilaan een beetje, al vrees ik dat de kloof tussen platteland/stad, hoge inkomens/de rest wel zou kunnen toenemen als men niet uitkijkt. Het aantal bedelaars in Beijing is te vergelijken met steden zoals Seoul, Tokyo of Brussel (dat was een tijd voor de Olympische Spelen, dus de bedelaars waren nog niet uit het straatbeeld gehaald).

Henriette schreef:Hoe men met dieren omgaat is een kwestie van gewenning.

Ik vraag me af hoe algemeen dat is. Ik heb mensen verwilderde katten in het park zien voeren. Korea heeft de reputatie dat er hond op het menu staat, en als je hard zoekt vind je het wel, maar het is zeer beperkt. Ik vermoed dat het soort "delicatessen" dat hierboven beschreven werd beperkt is, maar dat zou een goede vraag zijn voor Seppe's Chinees (als de vraag tactvol gesteld wordt).

Henriette schreef:Maar die arme vis... brrr.. ben gewoon een softie.

Dat is inderdaad schokkend, maar anderzijds loopt onze voedingsindustrie ook niet meteen over van de diervriendelijkheid. Laten we niet in detail gaan, maar daar gebeuren ook walgelijke dingen. Het verschil is natuurlijk dat het niet op ons bord gebeurt ;)
Beste groeten, -gjb-
gjb

Berichtdoor The Menace » 02 sep 2008, 23:55

gjb schreef:
Henriette schreef:Maar die arme vis... brrr.. ben gewoon een softie.

Dat is inderdaad schokkend, maar anderzijds loopt onze voedingsindustrie ook niet meteen over van de diervriendelijkheid. Laten we niet in detail gaan, maar daar gebeuren ook walgelijke dingen. Het verschil is natuurlijk dat het niet op ons bord gebeurt :wink:

Precies. Zowel een oom van mij, als een oud-collega, zijn slager geweest en hebben daar wel eens wat over verteld. Ik denk wel dat je kunt stellen dat de laatste uren van bijvoorbeeld een varken een hel zijn. En dat die hel zelfs nog verergerd kan worden door slachters die niet helemaal goed bij hun hoofd zijn (volgens mij zijn slachters per definitie niet goed bij hun hoofd, maar dat terzijde).

En nee Henriette, je bent GEEN softie als je je het lot van zo'n vis aantrekt. Wat mij betreft oogst je daar alleen heel erg veel waardering mee.

Er zijn weinig dingen waar ik kwaad van word, maar bij onderwerpen als deze zit de adrenaline tot een meter boven mijn kruin.
The Menace

Berichtdoor The Menace » 11 sep 2008, 03:37

Seppeke, de twee weken zijn ruimschoots om.
Wat heeft ne Chinees geantwoord?
The Menace

Berichtdoor Seppe » 11 sep 2008, 04:19

The Menace schreef:Seppeke, de twee weken zijn ruimschoots om.
Wat heeft ne Chinees geantwoord?

Maakt niet uit of dat nu twee weken, 4 weken of acht weken zijn, ik wacht nog altijd op méér & interessantere vragen voor ik hier mee doorga.
Seppe

Berichtdoor gjb » 11 sep 2008, 10:01

Seppe schreef:Maakt niet uit of dat nu twee weken, 4 weken of acht weken zijn, ik wacht nog altijd op méér & interessantere vragen voor ik hier mee doorga.

De Chinese economie groeit spectaculair, heeft men het gevoel dat dit de kloof tussen degenen die werken in landbouw/industrie/dienstensector vergroot? Leidt dit tot spanningen?

Hoe verhoudt zich de gezondheidszorg, het onderwijs, de nutsvoorzieningen op het platteland ten opzichte van de steden?

Recent wordt er werk gemaakt van de verbetering van de werkomstandigheden en de veiligheid in de steenkoolmijnen. Gaat dit ver genoeg? Er gebeuren immers nogal wat ongelukken. Worden dit soort maatregelen ook getroffen voor andere industriële sectoren?

China heeft een ambitieus ruimtevaartprogramma. Wordt dit door de bevolking vooral gezien als een prestigeproject dat China op gelijke voet met de US en Rusland moet brengen, of zijn er andere voordelen?

Door de groei van de Chinese economie neemt de vraag naar grondstoffen sterk toe. Zeker de waterconsumptie groeit zeer sterk. Doet de overheid inspanningen om de bevolking bewust te maken van problemen hieromtrent en aan te moedigen om zuinig om te springen met water?

Er zijn grote gemeenschappen van Chinese immigranten in de VS, Canada en Europa. Hebben zij nog veel contact met familie in China? Hoe staan zij ten opzichte van China en omgekeerd?

Noord-Korea is een tamelijk populaire toeristische bestemming voor Chinezen. Hoe ervaren zij dit land, de contacten met de bevolking en de Noord-Koreaanse overheid?

China heeft economische belangen in het Midden-Oosten en Afrika onder de vorm van Chinese bedrijven. De werkomstandigheden voor de lokale bevolking zijn vaak nogal slecht, zeker in vergelijking met het midden- en hoger kader dat Chinees is. Is de gemiddelde Chinees zich daarvan bewust, en hoe staat hij daar tegenover?

Het begrip traditie en het respect daarvoor is belangrijk in het Chinese denken. Komt dit in conflict met de snelle veranderingen die China de laatste decennia doorgemaakt heeft, of vindt men toch nog een balans?

Is westerse klassieke muziek populair in China, of is dit beperkt tot een klein aantal liefhebbers? Hoe populair is (vertaalde) westerse literatuur, en welke schrijvers zijn bekend/geliefd?

HIV is een groeiend probleem in China en Zuidoost Azië, doet de overheid aan sensibilisering of zit het probleem te zeer in de taboesfeer?

De relaties tussen India en China zijn soms gespannen, welk beeld geeft men van India in de Chinese media?

Tijdens de Japanse bezetting zijn er verschrikkelijke dingen gebeurd. De officiële relaties tussen China en Japan zijn echter goed tegenwoordig. Hoe staat de Chinese bevolking tegenover Japan en tegenover Japanners? Forgive and forget, of zijn er teveel wrange herinneringen?

Eén dwaas kan meer vragen dan duizend wijzen kunnen beantwoorden

Of, in dit geval, duizend Chinezen ;)
Beste groeten, -gjb-
gjb

Berichtdoor The Menace » 15 sep 2008, 00:37

Ne Chinees onderhand al iets van zich laten horen?
The Menace

Berichtdoor The Menace » 20 sep 2008, 03:44

Ne Chinees is nogal stillekes.
The Menace

Berichtdoor wolkenstein » 21 sep 2008, 13:14

The Menace schreef:Ne Chinees is nogal stillekes.

Mijn gedacht!

As dat er em opgepakt is, is wel zeker en vast.
(hoe vind je m'n vlaams?)

:lol:
wolkenstein

Berichtdoor Henriette » 21 sep 2008, 22:06

danst in mijn oren wolk :lol:
Henriette

Berichtdoor Seppe » 22 sep 2008, 14:59

wolkenstein schreef:As dat er em opgepakt is, is wel zeker en vast.

deze vlaming verstaat er pertank geen klote van
Seppe

Berichtdoor The Menace » 22 sep 2008, 15:34

Seppe schreef:
wolkenstein schreef:As dat er em opgepakt is, is wel zeker en vast.

deze vlaming verstaat er pertank geen klote van

Dan zal deze Nederlander het even voor je vertalen:
Wolk zegt dat je Chinees is opgepakt! En dat hij daarom niks van zich laat horen.
The Menace

Berichtdoor wolkenstein » 22 sep 2008, 15:43

of chinees niet beglijpen lale vlagen
wolkenstein

Keer terug naar Wetenschap