eindeloos bewustzijn

Menswetenschappen, natuurwetenschappen, cultuurwetenschappen, formele wetenschappen, toegepaste wetenschappen, interdisciplinair, ...

Berichtdoor Psycop » 03 apr 2008, 13:46

peterA schreef:Het mag dan wel filosofie zijn,zelfs filosoferen is heden ten dage meer dan ideeen spruien,ook ideeen dienen de toets van de logica te doorstaan.

Blijkbaar is het vanuit de westerse traditie soms moeilijk voor sommigen te onthechten van de eigen ideeeen en zo de logica en empirie ten volle hun werk te laten doen.

Volledig mee eens PeterA,

Zelf had ik ooit eens het credo
"Filosofie opent denkwegen, wetenschap sluit dwaalsporen".

en qua onthechting van je ideeën: het is inderdaad moeilijk om je niet persoonlijk aangevallen te voelen als je (voor jou belangrijke want eigengemaakte) ideeën worden ondergraven.
Ik merk ook bij mezelf dat mijn eerste reactie ook een 'verdediging van de aanval' is, en pas daarna een meer overwogen houding van mogelijke geloofsherziening.

mvg
Psycop
De illusie vanalles te begrijpen
Psycop

Berichtdoor Elennaro » 04 apr 2008, 01:21

Ideeën moeten de toets van de logica doorstaan, maar moeten daarom nog niet verward worden met wetenschappelijke theorieën.
Ceci n'est pas une signature.
Elennaro

Berichtdoor Thomas » 04 apr 2008, 22:29

Hersenchirurg Robert Spetzler getuigt na het ter plekke meemaken van de achterafgetuigenis van uittredingswaarnemingen op de operatietafel van de klinisch dode Pam Renolds:

"Ik heb er geen verklaring voor dat ze dit kon weten in haar toestand (klinisch dood, zonder bloed in de hersenen, enz...). En ik heb zoveel zaken al gezien die ik niet kan verklaren, dat ik niet de arrogantie heb te zeggen dat het niet waar kan zijn.(zeer skeptische hersenchirurg die dergelijke patiënt had).

De 'hint' staat in vet gedrukt :wink:
Thomas

Berichtdoor wolkenstein » 04 apr 2008, 23:02

Thomas schreef:Hersenchirurg Robert Spetzler getuigt na het ter plekke meemaken van de achterafgetuigenis van uittredingswaarnemingen op de operatietafel van de klinisch dode Pam Renolds:

"Ik heb er geen verklaring voor dat ze dit kon weten in haar toestand (klinisch dood, zonder bloed in de hersenen, enz...). En ik heb zoveel zaken al gezien die ik niet kan verklaren, dat ik niet de arrogantie heb te zeggen dat het niet waar kan zijn.(zeer skeptische hersenchirurg die dergelijke patiënt had).

Thomas,

Mag ik je de hint geven ons niet te vervelen met je prietpraat! Of dacht je werkelijk dat wij je gezever serieus namen! Van Spetzler is het allang bekend dat die ook acapunctuur toepast! Het zou me niet verbazen als hij ook groen gestreepte kabouters in zijn achtertuin gezien heeft!

Groetjes,

wolkenstein

Berichtdoor zuurSTOF » 04 apr 2008, 23:08

Thomas schreef:Hersenchirurg Robert Spetzler getuigt na het ter plekke meemaken van de achterafgetuigenis van uittredingswaarnemingen op de operatietafel van de klinisch dode Pam Renolds:

Dat die waarneming er niet was, wordt niet ontkend. Dat het een uittredingverchijnsel betreft, wordt gesuggereerd en dit tegen de wetenschappelijke argumenten dat dergelijk verschijnsel volledig door en in de hersens wordt veroorzaakt. Het is arrogant om mensen wijs te maken dat het ging om een uittredingverschijnsel, dit in plaats te zeggen dat die waarneming heel normaal is en afkomstig doordat hun brein in een noodsituatie bevond.
zuurSTOF

Berichtdoor wolkenstein » 04 apr 2008, 23:58

http://en.wikipedia.org/wiki/Pam_Reynolds'_NDE

During the operation but prior to her being put in cardiac arrest, Reynolds later reports hearing a sound like a natural 'D'. The sound seems to pull her out of her body. Then she is floating around in the operating room and watches the doctors performing the operation. She feels more aware than normal and her vision is more focused and clearer than normal vision. She makes several observations, for example:

* She notices the doctor using a drill to open her skull. It surprises her that it looks like an electric toothbrush, not like a saw as she expects. It is later confirmed that the drill used by the doctor was similar in appearance to an electric toothbrush.
* She hears a female voice say, "We have a problem. Her arteries are too small." It is later confirmed that the doctors first tried to connect the heart-lung machine to the right leg. But the arteries are too small so they switch to the left leg.

These examples appear to show that she was able to see and hear during the operation.

Dit is in NDE's all over the globe 'business as usual.'

wolkenstein

Berichtdoor Blueflame » 05 apr 2008, 09:30

wolkenstein schreef: 'business as usual.'

is het negeren van de aangedragen verklaringen en kritiek, nochtans op dezelfde pagina aanwezig:

Pam Reynolds' NDE is sometimes seen as evidence of the survival hypothesis. Critics have brought forward several points which attempt to refute this interpretation:

* When Reynolds heard someone say her veins were too small, medical personnel were apparently still connecting her to the heart-lung machine. At this point she was merely under general anesthesia (which can quite often fail to render a patient completely unconscious as well as causing dysphoric effects including confusion about ones position in their body). This appears to show that her supposed Near "Death" Experience began hours before she even "died," and indeed if the second part of the operation had been called off for some reason, many of the supposed "death" experiences would have happened even though all she was subjected to were anesthetic drugs.
* EEG monitoring is not 100% reliable. Sometimes the brain has activity that is not registered by the equipment.
* Ear plugs do not block all external sounds. People with ear plugs may still be able to hear sounds in their environment.
* She may have had the claimed experiences before or after the standstill, when she was merely under general anesthesia and the brain was still active.
* Proponents have generally misrepresented the amount of time which Reynolds was flatlined: the actual surgical timeline suggests that her brain stem activity was fully flatlined for a period of only five to six minutes at most, and there is no evidence that she retained memories or experiences during this particular period, as opposed to the rest of the several-hours long surgery. Her experiences before and after the standstill could have felt coherent regardless: loss of consciousness would not necessarily have interrupted the hallucinations. Most people do not experience or remember "gaps" between being awake, dreams, and awaking again.

Mvg.
Nonsense is our core business
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor wolkenstein » 05 apr 2008, 12:37

Blueflame schreef:
wolkenstein schreef: 'business as usual.'

is het negeren van de aangedragen verklaringen en kritiek, nochtans op dezelfde pagina aanwezig:

Pam Reynolds' NDE is sometimes seen as evidence of the survival hypothesis. Critics have brought forward several points which attempt to refute this interpretation:

OK. Maar ik gaf welbewust en objectiviteitshalve de Wikilink omdat die kritiek daar ook aanwezig is. Maar het was mij een stap te ver om die ook nog eens bij te plakken, daar ik mocht veronderstellen dat men na kliklinken daar vanzelf kennis van zou nemen.

vg,

wolkenstein

Berichtdoor Thomas » 05 apr 2008, 13:49

wolkenstein schreef:

Thomas,

Mag ik je de hint geven ons niet te vervelen met je prietpraat! Of dacht je werkelijk dat wij je gezever serieus namen! Van Spetzler is het allang bekend dat die ook acapunctuur toepast! Het zou me niet verbazen als hij ook groen gestreepte kabouters in zijn achtertuin gezien heeft!

Groetjes,

Zeg Wolkenstein, vanaf dat op een skeptisch forum, waar het de bedoeling is dergelijke zaken aan bod te laten komen, men afkomt met: "waar jij mee afkomt is prietpraat", klopt er iets niet met de opzet van het forum.

Of wel is er een interessante discussie ofwel is er geen sceptisch forum. Maar de medediscutant 'verveling' toedichten, is eigenlijks zeggen: ondanks dat dit een sceptisch forum is, waar wordt geacht dat dergelijke zaken kunnen gezegd en bediscussieerd worden, wordt het a priori als 'verveling' en 'prietpraat' verwelkomt. :shock:

Ga in dat geval voor mijn part maar naar een ander forum, zou ik zeggen, waar men het daar vooral niet over heeft.

Ten tweede: het gaat hier om uitspraken van een cardioloog en een hersenchirurg. Mensen waarvan kan worden gezegd dat zij middenin hun vak staan, wetenschappelijk aan hoge standaarden moeten voldoen en in de praktijk met dergelijke getuigenissen werden geconfronteerd.

Die mensen spreken mijn insziens met meer gezag over zulke zaken, dan mensen die niet als wetenschapper geconfronteerd zijn geweest, beroepshalve, met dergelijke fenomenen.

De scheepslui met de beste kennis hierover staan meestal aan wal.

Waarmee ik niet wil zeggen dat er wel wat ruis kan zitten op hun bevindingen, juist omdat ze er middenin staan. Toch is het vrij gewaagd als buitenstaande niet-wetenschapper, nooit geconfronteerd geweest zijnde met dergelijke ervaringen, dit gemakshalve als 'verveling' of 'prietpraat' af te doen.
Laatst bijgewerkt door Thomas op 05 apr 2008, 15:19, in totaal 1 keer bewerkt.
Thomas

Berichtdoor Thomas » 05 apr 2008, 14:56

Ik wou hier nog aan toevoegen dat op z'n minst kan worden gesteld dat 'uittredingsverschijnselen' dus wel degelijk kunnen samengaan met specifieke activiteit (bijna geen en specifiek) in de hersenen.

Plus dat daarbij opvallend is dat de persoon bij de uittredingservaring verifieerbare gegevens kan waarnemen, die hij met tegenwoordigheid van geest kan vaststellen (waar in de regel veel meer voor nodig is dan slechts een beperkte activiteit in de hersenen). Er is werking van het geheugen voor nodig, de auditieve cortex, enz...

Het zou kunnen dat de cliënt enkel zaken hoort, en de hersenen door de verhalen over uittredingen en een religie die de patiënt aanhangt, dit automatisch omzetten in een geconstrueerde uittredingservaring, die de subliminaal of normaal vooraf waargenomen operatiekamer nu vanuit vogelperspectief in een droom weergeven.
Op zich een sensationele prestatie van de bijna niet-werkende hersenen...

Het laat ons toch zitten met vragen over aannames mbt de werking van de hersenen.
Thomas

Berichtdoor peterA » 05 apr 2008, 15:41

Thomas schreef:
Waarmee ik niet wil zeggen dat daarmee nu iets is aangetoond, maar wat wel sceptische argumenten zijn tegen de idee dat er minstens heel wat meer (dan door de apparatuur waarneembare hersenactiviteit) voor nodig zou moeten zijn om met tegenwoordigheid van geest observaties te kunnen doen, alsof men wakker is, en die achteraf te verbaliseren.

Het stelt ons toch voor raadsels.

Thomas

Waarom zouden auditieve of visuele signalen,nieuwe uit de omgeving of innerlijk gegenereerde,neurale circuits niet kunnen veranderen terwijl men buiten bewustzijn is?

Menselijk bewustzijn is niet meer dan een gigantisch associatief geheugen in actie,waarom zouden onbewuste veranderingen in neurale circuits dit geheugen niet kunnen veranderen en de illusie geven dat die ervaringen bewust en in real-time zijn beleefd?

Duizenden experimenten tonen aan dat de hersenen logica trachten te creeren in onlogische situaties,duizenden experimenten tonen subliminale perceptie aan.

Het is minder raadselachtig dan velen willen laten uitschijnen.
Huh?
peterA

Berichtdoor Thomas » 05 apr 2008, 15:50

peterA schreef:
Thomas schreef:
Waarmee ik niet wil zeggen dat daarmee nu iets is aangetoond, maar wat wel sceptische argumenten zijn tegen de idee dat er minstens heel wat meer (dan door de apparatuur waarneembare hersenactiviteit) voor nodig zou moeten zijn om met tegenwoordigheid van geest observaties te kunnen doen, alsof men wakker is, en die achteraf te verbaliseren.

Het stelt ons toch voor raadsels.

Thomas

Waarom zouden auditieve of visuele signalen,nieuwe uit de omgeving of innerlijk gegenereerde,neurale circuits niet kunnen veranderen terwijl men buiten bewustzijn is?

Menselijk bewustzijn is niet meer dan een gigantisch associatief geheugen in actie,waarom zouden onbewuste veranderingen in neurale circuits dit geheugen niet kunnen veranderen en de illusie geven dat die ervaringen bewust en in real-time zijn beleefd?

Duizenden experimenten tonen aan dat de hersenen logica trachten te creeren in onlogische situaties,duizenden experimenten tonen subliminale perceptie aan.

Het is minder raadselachtig dan velen willen laten uitschijnen.

Wel inderdaad, dat is mogelijk, dat het een constructie van de hersenen is van een vooraf al dan niet bewust waargenomen operatiekamer.

Het feit dat de verklaringen worden vertekend door geloofsovertuigingen (waardoor lichtgevende wezens als engelen worden uitgelegd na de tunnelervaring bvb.), geeft aan dat het op z'n minst deels een persoonlijke constructie is.

Toch vind ik het merkwaardig dat bij hersendood, wanneer verondersteld wordt dat de hersenen nagenoeg niet meer werken, zulke levendige ervaringen toch nog kunnen worden geconstrueerd door de hersenen.

Om uitsluitsel te hebben zou men apparatuur moeten kunnen ontwikkelen waarmee men kan nagaan of alles in de hersenen buiten werking staat. Als men dergelijke ferfijnde apparatuur kan ontwikkelen, kan men in geval van zo'n getuigenissen over hersenconstructies, toch vragen stellen over dat de hersenen überhaupt in staat waren ook maar iets te construeren.

Want daar gaat het om: de (blijkbare foutieve) aanname dat de hersenen tot niks meer in staat waren en er toch mentale activiteit bleek te zijn geweest.
Laatst bijgewerkt door Thomas op 05 apr 2008, 22:17, in totaal 1 keer bewerkt.
Thomas

Berichtdoor peterA » 05 apr 2008, 16:08

Thomas,

Laten we er eens van uitgaan dat de hersenen van een patient 100% inactief waren voor een bepaalde tijd,zuiver theoretisch.
denk je dat hersenen dan gewoon terug opstarten alsof er niets is gebeurt?
Ik denk dat 'onnatuurlijke' inactiviteit een hele grote invloed moet hebben op neurale circuits en dat dat voor een patient bij het 'opstarten' een heel ingrijpende beleving zou kunnen teweegbrengen.

Ik hoop wel dat de onzin van Van lommel er toe bijdraagt dat patienten na zo'n ervaring beter worden begeleid,dat ze er niet alleen moeten mee omgaan maar dat mensen die er iets zinnigs kunnen over zeggen ze helpen.
Huh?
peterA

Berichtdoor wolkenstein » 05 apr 2008, 16:13

Thomas schreef:Zeg Wolkenstein, vanaf dat op een skeptisch forum, waar het de bedoeling is dergelijke zaken aan bod te laten komen, men afkomt met: "waar jij mee afkomt is prietpraat", klopt er iets niet met de opzet van het forum.

Of wel is er een interessante discussie ofwel is er geen sceptisch forum. Maar de medediscutant 'verveling' toedichten, is eigenlijks zeggen: ondanks dat dit een sceptisch forum is, waar wordt geacht dat dergelijke zaken kunnen gezegd en bediscussieerd worden, wordt het a priori als 'verveling' en 'prietpraat' verwelkomt. :shock:

Ga in dat geval voor mijn part maar naar een ander forum, zou ik zeggen, waar men het daar vooral niet over heeft.
.

:shock: Thomas, :shock:

Meen je nou echt dat je niet door had met een persiflage van doen te hebben? Rinkelde er geen belletje bij je toen ik pal daarna met die Pam Reynolds Wikilink kwam? Met daarbij een jouw stelling ondersteunend citaat geplakt notabene? En je weet toch zo zoetjes aan wel waar mijn symphatie o.m. ligt ? Sjeessj...

:oops:

wolkenstein

Berichtdoor Thomas » 05 apr 2008, 16:19

ok, ok ok, 't is goed.
Ikzelf vind het in elk geval een interessant onderwerp, zonder daar bovennatuurlijke conclusies aan te willen linken. Vooral interessant omdat de creeëring van illusies door de hersenen bij klinisch dode patiënten, toch wel op z'n minst in die mate fascinerend is om mensen aan te sporen tot onderzoek daarover, niet gehinderd door gelovigen die de fenomenen als onderbouwing voor hun a priori visie claimen.

Plus, de consequentie van een dergelijke conclusie (bij veronderstelde hersendood is er toch nog activiteit van de hersenen, die sensationele ervaringen teweegbrengen), kan zijn dat bij verondersteld overlijden, de persoon toch nog ervaringen beleeft...
Thomas

Berichtdoor peterA » 05 apr 2008, 16:44

Huh?
peterA

Berichtdoor wolkenstein » 05 apr 2008, 23:08

Thomas schreef:ok, ok ok, 't is goed.
Ikzelf vind het in elk geval een interessant onderwerp, zonder daar bovennatuurlijke conclusies aan te willen linken. Vooral interessant omdat de creeëring van illusies door de hersenen bij klinisch dode patiënten, toch wel op z'n minst in die mate fascinerend is om mensen aan te sporen tot onderzoek daarover, niet gehinderd door gelovigen die de fenomenen als onderbouwing voor hun a priori visie claimen.

Plus, de consequentie van een dergelijke conclusie (bij veronderstelde hersendood is er toch nog activiteit van de hersenen, die sensationele ervaringen teweegbrengen), kan zijn dat bij verondersteld overlijden, de persoon toch nog ervaringen beleeft...

Laat men mij eerst maar eens haarfijn uitleggen waarom keer op keer en overal steeds weer opnieuw unaniem vertoond, hersenen die volkomen voor Pampus liggen, plots scenariootjes gaan uittikken van ontmoetingen met overledenen waarvan de hersens zelf niet kónden weten dat de opgevoerde personages dood waren. En hoe die apegapende hersens later afcheckbare info weten te vergaren over dingen en mensen die zich in andere vertrekken of gebouwen afspelen. Zich een realiteit weten binnen te loodsen die werkelijker dan werkelijk voelt, waar moeiteloos door stenen muren en daken gemanoeuvreerd wordt en waar telepathische uitwisseling de gewoonste zaak van de wereld is. Waar dóór en dóór en tot op het bot atheïstische hersenen plots geen boodschap blijken te hebben aan de levenslang beleden en gevoelde initiële afkeer van bovennatuurlijke belevenissen en personages. Etc. etc.

Ik ben in ieder geval nog wel van het type dóórdenker, dat objectiviteitshalve ook uit een puur materialistische vaatje van eigen fabrikaat kan tappen als dat mij belieft, de SIT.
Cool Laughing. 8) :lol:

wolkenstein

Berichtdoor willem_betz » 06 apr 2008, 02:15

Onze huis-trol zou graag dit topic nog eens vanaf het begin overdoen :)
Geloof je alle nonsens, of sommige niet? Hoe maak je het onderscheid?
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Digit » 06 apr 2008, 16:55

Dat heeft hij al herhaaldelijk in meerdere topics gedaan, en telkens argumentloos.

Klaarblijkelijk ontbreekt het ergens aan de moed om daar conclusies uit te trekken.

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Seppe » 06 apr 2008, 18:01

wolkenstein schreef:Laat men mij eerst maar eens haarfijn uitleggen waarom keer op keer en overal steeds weer opnieuw unaniem vertoond, hersenen die volkomen voor Pampus liggen, plots scenariootjes gaan uittikken van ontmoetingen met overledenen waarvan de hersens zelf niet kónden weten dat de opgevoerde personages dood waren. En hoe die apegapende hersens later afcheckbare info weten te vergaren over dingen en mensen die zich in andere vertrekken of gebouwen afspelen. Zich een realiteit weten binnen te loodsen die werkelijker dan werkelijk voelt, waar moeiteloos door stenen muren en daken gemanoeuvreerd wordt en waar telepathische uitwisseling de gewoonste zaak van de wereld is.

Er is nog nooit 1 zaak geweest van dat soort, dat bewezen werd. Al die telepathie is pure fantasie en wordt in stand gehouden door het publiek dat de verhalen wil blijven horen.
Dus dat is iets dat dan niet haarfijn uitgelegd hoeft te worden.

Ik heb soms ook al zaken opgevangen als mensen die zogezegd buiten hun lichaam gaan treden en naast, onder, of boven hun lichaam gaan zweven.
Die mensen wil ik ook ff wakker maken: als ik uw schedel opeboor en ik stuur elektrische signaaltjes naar welgerichte plaatsen dan ga jij je hand voelen daar waar je voet zou moeten zijn, en je hoofd daar waar de deur is. Dit zijn zaken die reeds werkelijk uitgetest zijn op mensen.
- Door mijn ongecencuseerde eerlijkheid, kan elke post van mij de laatste zijn. -
Seppe

Berichtdoor wolkenstein » 06 apr 2008, 21:49

Tegen Seppe kan ik niet op. :(

wolkenstein

Berichtdoor Arwin Rummel » 23 nov 2008, 00:09

Er is nog nooit 1 zaak geweest van dat soort, dat bewezen werd. Al die telepathie is pure fantasie en wordt in stand gehouden door het publiek dat de verhalen wil blijven horen.

Vandaar dat de CIA nu met Telepatie en telekinese-mediums werkt. Dat is vast omdat het niet 'werkt'.

Telepathy and the technology of mind control

A "profane" or materialistic view of telepathy became commonplace after World War II. Just as new mathematical models and theories of physics had been brought to bear on development of the atomic bomb, so too new tools were brought to bear on the human mind.

Just as Cold War scientists raced to design rocket engines and missile technologies that would give their country superiority on the nuclear battlefield, so too did scientists rush to develop ever more complex and thorough models of the human brain. They literally began to see the brain as a mental battlefield.

Implicit within this Cold War race to acquire brain "technology" was the crude assumption that the human mind could be mechanically "modelled" or understood as an artificial construct. The brain began to be viewed as a complex "thinking machine" or computer that could be analyzed, broken into component parts, and back-engineered.

Within this context, telepathy began to be seen as an exotic form of mental radio transmission, only one of many communication functions performed by the mental machine. Communication per se was nothing new. But technicians became fascinated by the potential to communicate silently and covertly, at a distance. Likewise, telepathy seemed to offer a powerful means to distract and confuse the enemy, to program assassins, or to forcibly extract secret information from an enemy's mind.

Put bluntly, the Pentagon began to see telepathy as a powerful multi-task weapon. The rush to develop "artificial telepathy" became a top-priority weapons program within the overall race for total mind control. Artificial telepathy cannot be fully understood outside this military context or the historical context of the Cold War. The research and development really did begin as a Cold War weapons program.

The paragraphs below give a brief summary of the history of mind control research during the past 50 years.

Bron

Het lijkt me zo, dat als zulke organisaties, die op materialisme gestoeld zijn, inzien dat het wel kan, wij niet mogen achterblijven. Dit niet willen inzien, is ook een zaak van mind-control.
Trying to connect the dots!!!

Zreifvauten zein ter vermaeck van den laser.
Arwin Rummel

Berichtdoor Blueflame » 23 nov 2008, 00:37

Kan u één serieuze publicatie aanduiden die ondubbelzinnig aantoont dat telepathie bestaat ?
Verder dulden we hier over mind control slecht één topic : viewtopic.php?t=633 .

Mvg.
Nonsense is our core business
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor Digit » 23 nov 2008, 16:38

Arwin Rummel schreef:Vandaar dat de CIA nu met Telepatie en telekinese-mediums werkt. Dat is vast omdat het niet 'werkt'.

Die bewering is hier al herhaaldelijk weerlegd : de CIA gebruikt(e) paragnosten als dekmantel voor klassieke undercover-operaties. Er is geen enkele aanwijzing dat de paragnosten zelf ook maar de minste bruikbare informatie hebben opgeleverd ! Een TV-demo (op NGC) van één van de zelfverklaarde betrokken paragnosten was zelfs van een nóg lager peil dan wat VTM tegenwoordig produceert !

Zie :

viewtopic.php?p=12145#12145
viewtopic.php?p=15872#15872
viewtopic.php?p=15879#15879
viewtopic.php?p=27307#27307

Uit de laatste link :

Ik schreef:P. S. Dezelfde stupide claims worden trouwens in België af en toe naar voor gebracht voor wat betreft politiewerk. Van een bijzonder spectaculaire meervoudige moordzaak uit de laatste decennia weet ik (uit eerste hand) dat tientallen paracharlatans (een pleonasme) politie en families bestormd hebben met tips en aanbiedingen tot ondersteuning (soms tegen forse betaling). Achteraf bekeken zat géén enkele van die tips zelfs maar bij benadering in de goede richting. Toch lopen er nog altijd nevelsteense idioten rond die geloven dat die zaak paranormaal is opgelost. Zie de zaak Maddie Mc Cann : indien het lijkje ooit gevonden wordt zullen er hoogstwaarschijnlijk paracharlatans opduiken die beweren al jááááááren de juiste plek te hebben voorspeld. Die voorspelling waren dan van de aard : "Ik voel water, ik zie een scheve boom, en ik hoor dierengeluiden, misschien gemekker of geblaat !". Alsof er veel plaatsen in de Algarve zijn waar dat niet het geval is !

Zie ook het artikel in het nieuwsblad dienaangaande : http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail ... =G4U22TJMR :

Het Nieuwsblad schreef:Politie: 'Paragnosten hielpen ons nog nooit'

Alain Remue is al dertien jaar diensthoofd van de Cel Vermiste Personen. Hij begrijpt dat Dirk Vanden Branden hoopte op een doorbraak met het programma. 'We krijgen geregeld te maken met helderzienden, kaartleggers en mensen met een glazen bol. Maar eerlijk: ze hebben ons nog nooit een stap vooruit geholpen. Ook al beweren sommigen zelf van wel. Zogezegd in oude dossiers. We hebben dat onderzocht. Resultaat: niets van teruggevonden.' Toch worden hun tips altijd nagetrokken.
Volgens Remue duiken de paragnosten hoofdzakelijk op in zwaar gemediatiseerde onderzoeken. 'Waarom dagen ze nooit op voor een onderzoek in de pers is geraakt? Dan zou het voor meteen duidelijk zijn dat ze een gave hebben. Maar kijk naar de zaak van de vermoorde Nathalie en Stacy. Een volle doos met tips van zulke mensen hadden we. Gelukkig zijn we nooit aan die doos toegekomen. Omdat we de meisjes al gevonden hadden.' (bjm)

Vooral het door mij vet gezette citaat is een mooie : dát zou pas een stevige aanwijzing zijn !

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Maverick » 25 nov 2008, 18:33

Mensen die in een lichaam zitten waarvan het hart stilstaat en waar de de hersenen kennelijk overstappen op de stand energy saver hebben wel eens bijna dood ervaringen.

Nu is het zo dat mensen waarvan het hart langzaam klopt, en de ogen dicht zijn enz enz enz - kortom mensen die slapenvaak - in hun slaap complete auto ritten maken zonder auto!

Er zijn vaak verhalen van voorspellende dromen, er heeft nog nooit iemand de lotto gewonnen naar aanleiding van een droom voor zover ik weet.

Er zijn vaak bijna dood ervaringen waarin men allerlei familieleden ziet, er is nog nooit een bewijs geleverd dat er in die toestand waarnemingen gedaan worden die niet gedaan hadden kunnen worden. Maar de gedetaileerde verklaringen van patienten roepen wel veel vragen op. Echter: waar is het bewijs?

Een skeptische houding TOV dit verschijnsel is zeer zeker op zijn plaats. Iedere keer als er ergens iets gebeurd dat een leven na de dood een heel klein beetje mogelijk lijkt te maken storten mensen zich op die optie zoals mensen op een zinkend schip zich op de reddingsboten storten.

In het gepresenteerde feitenmateriaal zie ik geen enkel bewijs dat de aanname dat dood dood is wel of niet klopt.

Immers - als het hart stil staat en de benen al koud worden enz enz heb je nog steeds een klomp vlees / bloed / water / botten die als het hart weer aan de praat gaat weer in staat is allerlei handelingen te verrichten. Als zo'n klomp weer tot leven komt kan de mens dood zijn, het kan ook zijn dat er duidelijk geen handelingen meer te zien zijn waar een wil achter zit, dan is de mens waarschijnlijk dood terwijl het lichaam nog leeft. Een plantaardig bestaan zou je denken.

Het kan ook zijn dat de mens nog leeft, wil dat de benen gaan werken - maar helaas. Ondertussen in de fase waarin het hart stilstaat en alle schade aangericht word schakelen de hersenen kennelijk over op energy saver. Met als wellicht logisch gevolg dat er dromen komen. Als iemand weet dat hij in een levensbedreigende toestand is dan lijken dromen over hemel en hel mij nogal logisch.

Wellicht, gezien de ervaringen bij kinderen, word dit alles voor een deel gevoed door dromen die erfelijk bepaald zijn: de tunnel, het licht.

Het lichaam gaat kennelijk over in andere staat als het hart er mee ophoud en in die andere staat gaat het bewustzijn kennelijk vaak een bepaald scenario in.

Wat mij fijn zou lijken is dat intresante verschijnsel onderzocht gaat worden vanuit de vraag: Waarom is dit er? Wat is het nut? Op die manier kan je nog eens iets ontdekken.

Onderzoeken of waarnemingen van het bewustzijn puur op fantasie en herrinering terug te voeren zijn of dat er ook een andere manier van informatie vergaren aan te pas gekomen MOET zijn is dan natuurlijk noodzakelijk.

Dan kan je namelijk gaan filteren of dit een soort alledaagse dromen zijn of dat er meer aan de hand is.

Ik heb de indruk dat sommige artsen overdonderd zijn als patienten met dit soort zaken aankomen. Maar vroeger waren mensen heel erg onder de indruk van zonsverduisteringen, bliksem, kometen enz enz enz. Geen enkele reden dus om hier een leven na de dood aan te koppellen. Eerder een reden om vast te stellen dat veel mensen de neiging hebben meteen met god, engelen, leven na de dood, demonen enz enz aan te komen als er zaken zijn die niet te verklaren zijn. De wil om te overleven plus de wil om alles te snappen bij elkaar opgeteld is een grote risico factor die de geestelijke ziekte die ik graag godsdienstwaanzin zou willen noemen in de hand werkt.

Om dit verschijnsel meteen te koppellen aan een leven na de dood is werken vanuit de gewenste uitkomst. Daar houd ik sowieso niet van.

Maar dit verschijnsel drukt mensen die niet openstaan voor het bestaan van nu nog onbekende manieren van zintuigelijke waarneming wel in de verdediging moet ik zeggen. Verklaren van wat er gebeurd is erg krampachtig.

Maar de manier waarop de gebeurtenissen vastgelegd zijn is nou ook niet heel erg indrukwekkend.
Maverick

Berichtdoor Heeck » 25 nov 2008, 18:44

Maverick schreef:. Wat mij fijn zou lijken is dat intresante verschijnsel onderzocht gaat worden vanuit de vraag: Waarom is dit er? Wat is het nut? Op die manier kan je nog eens iets ontdekken.

Maverick,
Wat het nut zou kunnen zijn van de verschijnselen van een in elkaar stortend systeem bedoel je ??
Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel, dus MIJDT SPIJT.
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor Maverick » 25 nov 2008, 19:25

Heeck schreef:
Maverick schreef:. Wat mij fijn zou lijken is dat intresante verschijnsel onderzocht gaat worden vanuit de vraag: Waarom is dit er? Wat is het nut? Op die manier kan je nog eens iets ontdekken.

Wat het nut zou kunnen zijn van de verschijnselen van een in elkaar stortend systeem bedoel je ??

Waarom zou het een in elkaar stortend systeem zijn? Ik zie ook wel in dat kennelijk de hersenen op energy saver gaan. Echter - het systeem stort pas in elkaar VOORBIJ het point of no return en dan hebben we het alleen maar over het organisme. Niet perse over het bewustzijn.

Wat er VOORBIJ dat point of no return gebeurd weten we niet en pas dan is dat in elkaar storten echt aan de gang.

Het kan ook zijn dat dit voor het ik alleen maar een verhuizing is. Daar zijn mensen het al heel lang over oneens en dat gaan we hier niet eventjes oplossen.

Als het zo is dat alles in elkaar stort dan zou het nut zijn dat je een oplossing kan bedenken zodat mensen geen ervaringen krijgen zoals een bezoekje aan de hel.

We willen dat mensen geen pijn voelen bij een operatie. Nou een bezoekje aan de hel lijkt mij pijnlijk.

Mochten ze toch dood gaan dan is dat een onprettig levenseinde en mochten ze terugkomen dan moeten ze die last met zich meedragen.

Als je hier vat op krijgt krijgen mensen wellicht de mogelijkheid om de bijna dood ervaring op te wekken waneer ze maar willen en ook nog te sturen. Lijkt me een mogelijkheid die het leven leuker maakt alhoewel het wel escapisme is.

De mogelijkheid op ich zou wel eens net zo een bevrijding kunnen zijn als het bestaan van voorbehoudsmiddellen. Maar tegelijkertijd ook weer een ontdekking die morele vraagstukken oproept.

Onderzoek zou kunnen bijdragen aan het einde van nachtmerries. Leuk idee: mensen zoeken de hemel en worden verlost van nachtmerries over de hel.

Ook: als de bijna dood ervaring opgewekt kan worden kan je hem ook beter onderzoeken. Dan kan je bijvoorbeeld als iemand er weer uitkomt vragen wat er allemaal onder het bed ligt.
Maverick

Berichtdoor Heeck » 25 nov 2008, 19:41

Maverick,
Excuus dat ik een boel van wat je schrijft zomaar lijk te passeren.
Dat komt omdat deze discussie zo vaak langskomt en dan heb ik de neiging er alleen de krenten uit te pakken:

Maverick schreef:Het kan ook zijn dat dit voor het ik alleen maar een verhuizing is. Daar zijn mensen het al heel lang over oneens en dat gaan we hier niet eventjes oplossen.

Na de mogelijke opties op beargumenteerde waarschijnlijkheid te hebben gesorteerd kon je wel eens verder komen met dat oplossen dan je verwacht.

Roeland
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor Maverick » 26 nov 2008, 03:25

Als je dat doet dan word de kans dat je er naast zit na iedere sorteerslag groter, todat de kans dat je er naast zit uiteindelijk de 100% benaderd.

Ik vind die methode heel geschikt voor bijvoorbeeld onderzoeken of pyramides door mensen danwel apen of alliens gebouwd zijn ( enkelvoudige vraagstukken ).

Maar om aan te tonen dat aliens niet bestaan omdat ieder verhaal over aliens met grotere waarschijnlijkheid op andere wijze verklaard kunnen worden dat gaat weer een stap te ver.

Zo ook is bij het zoeken naar wat een bijna dood ervaring het wegstrepen van wat onwaarschijnlijk is wel aan de orde. Maar als het debat zich toespitst op wel of geen leven na de dood dan zou ik die methode niet meer gebruiken.
Maverick

Berichtdoor Faction Fictory » 26 nov 2008, 09:40

Sommige dingen zijn epifenomenen Maverick en zijn niet vanuit het evolutionaire nutsprincipe ontstaan.

Neem nu de mentale staat die als 'mystieke ervaring' wordt omschreven, da's een nevenwerking zonder evolutionair nut.
Dit geldt ook voor de bijna dood ervaring, als je die vanuit het nustprincipe benaderd heb je niets van evolutionaire principes begrepen, niet alles is een adaptatie.

Nu zie je wel vaak cherry pickende gelovigen dit nutsprincipe vervormen en misbruiken om een (uiteraard religieus,spiritueel of mystiek) nut achter dergelijke ervaringen te zoeken, ze doen maar, maar ze zitten mijlenver naast de minder dromerige waarheid.

Stellen dat het bestaan van mystieke ervaring en BDE evo-nuttig is, is te vergelijken met stellen dat onze oponeerbare duim is geevolueerd om kazuifels te strijken en in Het Boek te bladeren ;-)
Gr
Faction Fictory

Berichtdoor Heeck » 26 nov 2008, 12:07

Maverick schreef:Als je dat doet dan word de kans dat je er naast zit na iedere sorteerslag groter, todat de kans dat je er naast zit uiteindelijk de 100% benaderd.

Ik vind die methode heel geschikt voor bijvoorbeeld onderzoeken of pyramides door mensen danwel apen of alliens gebouwd zijn ( enkelvoudige vraagstukken ).

Maar om aan te tonen dat aliens niet bestaan omdat ieder verhaal over aliens met grotere waarschijnlijkheid op andere wijze verklaard kunnen worden dat gaat weer een stap te ver.

Zo ook is bij het zoeken naar wat een bijna dood ervaring het wegstrepen van wat onwaarschijnlijk is wel aan de orde. Maar als het debat zich toespitst op wel of geen leven na de dood dan zou ik die methode niet meer gebruiken.

Juist als de bijna-dood-ervaringen worden ingezet om een mentaal overleven aan te tonen is het erg nuttig die sorteermethode juist wel in te zetten. Idem ditto met aliëns en graancirkels.
Bovendien heb ik het niet over wegstrepen maar over op volgorde zetten en met de meest waarschijnlijke verklaringen aan te vangen.
Hoe onwaarschijnlijker hoe meer verificatie van de aanwijzing nodig is. Jij lijkt er toe te neigen voor het onwaarschijnlijkste meteen al ruimte te reserveren.

Overigens nog een flits van herinnering die ik verder zal zien op te diepen:
Met aanprikken in de hersenen kan inderdaad een BDE worden opgeroepen.
Zie hier voor een leesstart:
http://www.infidels.org/library/modern/ ... HNDEs.html

Inmiddels kent het onderwerp dus al drie onderdelen:
BDE Bijna dood ervaring, die inderdaad bestaat.
OBE Out-of body-experience die als ervaring bestaat maar geen geslaagde realiteitsproef kent en daarom ook geparkeerd blijft bij andere krachtige wel uit ervaren, maar niet uit controle, verkregen overtuigingen.
Bewustzijn nog verder dan OBE los van het vleselijk bestaan,
dat geen enkele realiteitsproef kent en naarmate ons aller kennis groeit steeds minder ruimte krijgt om ook maar een seconde aandacht aan te geven.

Roeland
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor Maverick » 26 nov 2008, 15:26

Faction Fictory schreef:Sommige dingen zijn epifenomenen Maverick en zijn niet vanuit het evolutionaire nutsprincipe ontstaan.

Neem nu de mentale staat die als 'mystieke ervaring' wordt omschreven, da's een nevenwerking zonder evolutionair nut.
Dit geldt ook voor de bijna dood ervaring, als je die vanuit het nustprincipe benaderd heb je niets van evolutionaire principes begrepen, niet alles is een adaptatie.

Ik snap wat je bedoeld. Naar aanleiding van wat ik gelezen heb kom ik tot de conclusie dat de bijna dood ervaring kennelijk mensen er van overtuigd dat er leven na de dood is. En dat zwaar gelovige mensen het soms bij de 15 kinderen nog steeds niet vinden dat het genoeg is geeft aan dat geloof voordeel bied ( meer nageslacht zo durf ik te stellen ) maar ook nadeel ( je moet dom zijn om 100% gelovig te zijn ).

Net als aangeboren angst voor spinnen kan een aangeboren bijna dood ervaring wel degelijk voordeel bieden. Het versterkt het geloof van dat persoon en personen om dat persoon heen. Die dus ook meer kinderen gaan maken. Wellicht zit hier een foute aanname in, als dat zo is hoor ik het graag.

Heeck schreef:Bewustzijn nog verder dan OBE los van het vleselijk bestaan,
dat geen enkele realiteitsproef kent en naarmate ons aller kennis groeit steeds minder ruimte krijgt om ook maar een seconde aandacht aan te geven.

Hier ben ik het uiteraard volledig mee eens alleen om iets andere redenen. Er is mij geen enkele manier bekend om een verondersteld voortbestaan na de dood op waarheid te toetsen. Ik zou daarom liever zien dat een bijna dood ervaring gewoon los van een leven na de dood onderzocht word, maar de behoefte aan een leven na de dood maakt veel mensen knettergek.
Maverick

Berichtdoor Heeck » 26 nov 2008, 15:53

Maverick,
Over de OBE en de BDE etc. hebben we nu een mooi rustpunt gevonden wat ik als voorlopig einde van de discussie zie.

Maar als je dan:
Maverick schreef:Net als aangeboren angst voor spinnen kan een aangeboren bijna dood ervaring wel degelijk voordeel bieden. Het versterkt het geloof van dat persoon en personen om dat persoon heen. Die dus ook meer kinderen gaan maken. Wellicht zit hier een foute aanname in, als dat zo is hoor ik het graag.

dan heb ik een opmerking:
Wat je stelt is een soort hypothese die voortkomt uit een analogie tussen spinnen-angst en BDE als vergelijkbaar nuttige eigenschap met meer of minder nageslacht als onderscheidende maatstaf.
Nu de volgende stap waarbij je aantoont dat de analogie ook werkelijk waar is, danwel klopt.

Roeland
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor Maverick » 26 nov 2008, 17:29

De vraagstelling van jou is correct omdat ik immers anderen uitnodig mijn ongelijk aan te tonen. Laat ik daarom het iets anders neerzetten: wellicht bied de bijna dood ervaring evolutionair voordeel.

Het idee op zich dat gelovigen meer kinderen krijgen vind ik zo gek nog niet. Als mensen te gelovig zijn dan krijg je inquisitie, sektes, oorlog enz, maar het geloof - light is iets wat wel prima werkt. Dan immers slaan mensen niet door en laten ze elkaar in hun waarde.

Dus verschijnselen die geloof in de hand werken zouden wel eens voordeel kunnen bieden:meer nageslacht.

Maar nakomelingen die te gelovig zijn hebben wellicht weer minder kinderen en mensen die niet gelovig zijn wellicht ook. Op die manier is geloof light dus eigenlijk de stamboom van de mensheid.

In een gunstig geval in deze geachtengang word geloof steeds meer light naarmate kennis van de wereld waarin wij leven toeneemt.

Immers: geloof in keukengoden en vuurgoden zie je alleen nog bij heel erg domme mensen. Geloof in beelden is ook niet iets wat je veel bij acedemici ziet, ik heb het nog nooit gezien.

Dan zou er wellicht een trend zijn dat geloof gaat verdwijnen.

Hier een leuk artikel over religie en erfelijke aanleg

http://www.elsevier.nl/web/artikel/gene ... gezond.htm

Zo bekeken bied alles wat geloof versterkt voordeel voor het nageslacht. Dus ook de bijna dood ervaring.

Of je krijgt een populatie waarin de inteligente mensen nooit blind gelovig zijn en vaak zelfs ongelovig, omdat blind geloof alleen voor domme mensen is en de domme mensen vanwege hun geloof niet te veel vragen stellen.

Die populatie zou verzwakken als teveel mensen ongelovig worden of als teveel mensen te fanatiek worden in het geloof.
Maverick

Berichtdoor Heeck » 26 nov 2008, 18:06

Maverick schreef:De vraagstelling van jou is correct omdat ik immers anderen uitnodig mijn ongelijk aan te tonen. Laat ik daarom het iets anders neerzetten: wellicht bied de bijna dood ervaring evolutionair voordeel.

Het idee op zich dat gelovigen meer kinderen krijgen vind ik zo gek nog niet. Als mensen te gelovig zijn dan krijg je inquisitie, sektes, oorlog enz, maar het geloof - light is iets wat wel prima werkt. Dan immers slaan mensen niet door en laten ze elkaar in hun waarde.

Dus verschijnselen die geloof in de hand werken zouden wel eens voordeel kunnen bieden:meer nageslacht.

Maar nakomelingen die te gelovig zijn hebben wellicht weer minder kinderen en mensen die niet gelovig zijn wellicht ook. Op die manier is geloof light dus eigenlijk de stamboom van de mensheid.

Maverick,
Je hebt nu nog omstandiger uitgelegd hoe je fantasie-annex-hypothese in elkaar steekt.
Ik wacht op de onderbouwing, "the eating of your pudding". Want voor die tijd zie ik geen enkele reden er verder op in te gaan.

en je gaat verder:
Maverick schreef:In een gunstig geval in deze geachtengang word geloof steeds meer light naarmate kennis van de wereld waarin wij leven toeneemt.
Immers: geloof in keukengoden en vuurgoden zie je alleen nog bij heel erg domme mensen. Geloof in beelden is ook niet iets wat je veel bij acedemici ziet, ik heb het nog nooit gezien.
Dan zou er wellicht een trend zijn dat geloof gaat verdwijnen.
Hier een leuk artikel over religie en erfelijke aanleg
http://www.elsevier.nl/web/artikel/gene ... gezond.htm
Zo bekeken bied alles wat geloof versterkt voordeel voor het nageslacht. Dus ook de bijna dood ervaring.
Of je krijgt een populatie waarin de inteligente mensen nooit blind gelovig zijn en vaak zelfs ongelovig, omdat blind geloof alleen voor domme mensen is en de domme mensen vanwege hun geloof niet te veel vragen stellen.
Die populatie zou verzwakken als teveel mensen ongelovig worden of als teveel mensen te fanatiek worden in het geloof.

Die laat ik liggen omdat je niets extra's betoogt en er bovendien een aanname in staat waar ik niet zomaar in meega en dat is deze:
"Zo bekeken biedt alles wat geloof versterkt voordeel voor het nageslacht. Dus ook de bijna dood ervaring."

Je aanname dat alles wat geloof versterkt voordeel voor het nageslacht biedt is een aanname zonder enig fundament. Daarop verder bouwen en een BDE eraan vastkoppelen maakt ze alleen maar beide fundamentloos.

Ik verzet me niet bij voorbaat tegen de zienswijze dat het koesteren van aannames in onbestaanbare zaken tot talrijker nageslacht leidend ouder-bestaan zou kunnen leiden.
Er zouden alleen wel wat andere faktoren mee kunnen spelen.
Vooral geloven in de zonde van zèlf ingrijpen, of het niet opgewassen zijn tegen onbeschermde neukdrang van mannen, en de gevolgen daarvan op het gebruik van voorbehoedsmiddelen lijken me bijvoorbeeld niet te veronachtzamen faktoren.
Maar laat de tellingen maar eens zien.

Roeland
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor Maverick » 27 nov 2008, 03:41

Dat alles wat geloof versterkt goed zou zijn is niet aannemelijk. Dat was verkeerde woordkeuze. Ik bedoelde iets anders.

Voor wat betreft neukdrang: daar hebben veel vrouwen ook last van, alhoewel gemiddeld gesproken het bij mannen wat sterker schijnt te zijn.

Neuken dat doen atheisten ook soms wel denk ik. Maar wat het artikel in elsevier aangeeft, is dat gelovige mensen enkele voordelen hebben ten op zichte van atheisten. Bijvoorbeeld in rouwverwerking. Of in groepsvorming.

Hun nadeel is natuurlijk dat ze in een fantasie wereld leven, net als mensen die zeker weten dat god niet bestaat natuurlijk.

Ik heb cijfers gezocht maar niet gevonden.

Dus laat ik je de eer gunnen en de vlag strijken. Ik weet niet of of een BDE evolutionair voordeel bied en kan uitsluitend aangeven dat het mij wel degelijk een mogelijkheid lijkt. Niet iets wat je zomaar weg kan strepen ook niet als je strenge criteria gebruikt.
Maverick

Berichtdoor Heeck » 27 nov 2008, 08:49

Maverick schreef:Dat alles wat geloof versterkt goed zou zijn is niet aannemelijk. Dat was verkeerde woordkeuze. Ik bedoelde iets anders.

Voor wat betreft neukdrang: daar hebben veel vrouwen ook last van, alhoewel gemiddeld gesproken het bij mannen wat sterker schijnt te zijn.

Neuken dat doen atheisten ook soms wel denk ik. Maar wat het artikel in elsevier aangeeft, is dat gelovige mensen enkele voordelen hebben ten op zichte van atheisten. Bijvoorbeeld in rouwverwerking. Of in groepsvorming.

Hun nadeel is natuurlijk dat ze in een fantasie wereld leven, net als mensen die zeker weten dat god niet bestaat natuurlijk.

Ik heb cijfers gezocht maar niet gevonden.

Dus laat ik je de eer gunnen en de vlag strijken. Ik weet niet of of een BDE evolutionair voordeel bied en kan uitsluitend aangeven dat het mij wel degelijk een mogelijkheid lijkt. Niet iets wat je zomaar weg kan strepen ook niet als je strenge criteria gebruikt.

Maverick,
Het gaat niet om de vlag strijken, net zo min als dat het telt als je meent Einstein als bondgenoot te hebben.

Het gaat er hier om dat er meer kinderen opgroeien dan er voor vervanging van de ouderstellen nodig zou zijn.
Dat effect kan worden bereikt door kindersterfte te beperken en door het benutten van iedere mogelijke zwangerschapsperiode en als je je niet tot mensen beperkt dan door per zwangerschap een 10- 80.000 eieren te leggen waravan er dan best 99,9% verloren mogen gaan.

Kijk je dan weer terug naar mensen dan gaat het om een effectiever broedzorg; dat wil zeggen meer kindersterfte voorkomen dan bij niet- of anders gelovigen.
Een andere is vanzelf dat een aantrekkelijk geloof bekeerlingen aantrekt. Dat is een nog een faktor.
Mijn argwaan is wel dat eenieder die zijn levenshouding de beste vindt wel eens de ndeiging zou kunnen hebben naar zich toe te rekenen.

Laat de vlag maar wapperen; niet iedere discusssie hoeft in winst of verlies te eindigen.

Roeland
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor axxyanus » 27 nov 2008, 10:13

Maverick schreef:Neuken dat doen atheisten ook soms wel denk ik. Maar wat het artikel in elsevier aangeeft, is dat gelovige mensen enkele voordelen hebben ten op zichte van atheisten. Bijvoorbeeld in rouwverwerking. Of in groepsvorming.

Ik heb mijn twijfels dat gelovigen in het voordeel zijn t.o.v. ongelovigen in rouwwerking. Dat lijkt zeer afhankelijk te zijn van de manier hoe dat geloof wordt ingekleed. Mensen waarbij de hel, deel uitmaakt van hun geloof schijnen over het algemeen juist meer problemen met rouw verwerking te hebben. Vooral christenen die een dierbare door zelfmoord verloren hebben, schijnen meer problemen te hebben dan niet-christenen in dat geval.

Dat gelovigen beter zijn in groepsvorming dan ongelovigen wil ik best aannemen maar dat is voor de rest van geen betekenis. Geloof is nu eenmaal iets dat in het algemeen in groep wordt beoefent. Maar als je de mensen ondervraagt en je deelt ze op in de mensen die aan een specifieke activiteit deelnemen die over het algemeen in groep wordt gedaan, zoals volksdansen, en de anderen dan zal je altijd vinden dat de eerste groep in het voordeel is wat groepvorming betreft.
Al mijn hier geuite meningen zijn voor herziening vatbaar.
axxyanus

Berichtdoor Digit » 27 nov 2008, 12:46

Als overtuigd atheïst mét een bijna-dood-ervaring ben ik uitermate gelukkig met de rust en de vrede die ik toen heb ervaren. Het is mij een opluchting en geruststelling dat ik niet zal geconfronteerd worden met die wraakzuchtige gek uit het oude testament ! Al heeft ene Jezus die totaal anders voorgesteld. Maar ja, hoe geloofwaardig ben je als je je eigen vader wil gaan goedpraten, zeker als die almachtig is en er niet tegen op ziet om je (zijn zoon) persoonlijk te laten kruisigen ?

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Heeck » 27 nov 2008, 14:40

Digit,
Niet zo flauw: als je onstoffelijk bent moet je die klus wel aan een ander overlaten.
Roeland
www.edge.org
Heeck

VorigeVolgende

Keer terug naar Wetenschap