papier goede en slechte kant?

Aardstralen, wateraders, wichelroeden, leylijnen, Loch Ness, hypnose, UFO-meldingen, complottheorieën, het Mars gezicht, buitenaardse wezens, aliens, buitennatuurlijk graancircels, de Yeti, ...

papier goede en slechte kant?

Berichtdoor axxyanus » 02 okt 2007, 11:55

Op het werk van mijn vrouw, hebben ze de laatste tijd redelijk veel last van vastlopend papier in de printers en fotokopierapparaten. Nu is er daar een bericht rondgegaan waarbij ze stellen dat de oorzaak van de problemen zou zijn dat een aantal mensen het papier ondersteboven in de apparaten steekt.

Iemand een idee of daar een grond van waarheid achter zit? Ik kan in ieder geval de twee kanten niet van elkaar onderscheiden en enkele proefjes die ik probeerde brachten ook geen uitsluitsel. Ik ben hier op het werk eens gaan kijken naar ons papier en daar staat niets op de verpakking dat er op wijst dat er twee verschillende kanten zouden zijn. Maar ze zouden op het werk van mijn vrouw natuurlijk ander papier kunnen gebruiken dan wij hier.
Al mijn hier geuite meningen zijn voor herziening vatbaar.
axxyanus

Berichtdoor Blueflame » 02 okt 2007, 12:14

Het lijkt mij kul, axxyanus. Bij mijn weten heeft enkel foto-papier een verschillende voor- en achterkant.
Misschien een uitvlucht van de kopieermachine-leverancier ?

Mvg.
Nonsense is our core business
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor Astrosmurf » 02 okt 2007, 12:26

Bij tekenpapier is dat zo. Maar bij gewoon briefpapier voor printers en fotocopymachines heb ik er nog nooit van gehoord. Wat wel kan helpen tegen vastlopen is het papier vóór het laden eventjes los waaieren.
Astrosmurf

Berichtdoor Heeck » 02 okt 2007, 13:39

Geen kul.

"Vroeger" waren de consumentenprinters nog niet zo goed en verslikten zich heel makkelijk bij het invoeren van papier.
Als het papier bijvoorbeeld niet goed was geacclamatiseerd, dan ging het in de nieuwe ruimte makkelijk een ietsje hol staan, waar de printer zich dan makkelijker in verslikte.
Voor computercentra werd daarom de papiervoorraad bewaard in een ruimte met dezelfde temperatuur en vochtigheid als de ruimte van de printer. Ponskaarten idem.
zie ook:
http://www.xs4all.nl/~dziewon/fila/papier14.htm

Let altijd even op of je bij het al aanbevolen uitwaaieren van het papier het papier ook volkomen vlak naar beneden wil hangen.
Doet het dat niet let dan extra goed op bij het vullen van je voorraad-stack.
Meestal met de holle kant naar beneden.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel, dus MIJDT SPIJT.
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor willem_betz » 03 okt 2007, 03:37

print- en copypapier heeft meestal twee verschillende kanten. Dat zou iets te maken hebben met het productieproces, de ene kant zou poreuzer de andere gladder zijn. Dat zou verschil maken in de afdrukkwaliteit, vooral bij vochtig printen (ink-jet). Op de verpakking staat meestal een pijl naar boven of onder. Probleem is wel dat je bij de ene printer de printkant naar boven moet inleggen en bij de andere naar onder en dan blijft het voor mij ook een mysterie hoe je het moet inleggen.
Geloof je alle nonsens, of sommige niet? Hoe maak je het onderscheid?
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Digit » 03 okt 2007, 09:55

Stemt overeen met wat ik er van weet !

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor axxyanus » 03 okt 2007, 10:57

willem_betz schreef:print- en copypapier heeft meestal twee verschillende kanten. Dat zou iets te maken hebben met het productieproces, de ene kant zou poreuzer de andere gladder zijn. Dat zou verschil maken in de afdrukkwaliteit, vooral bij vochtig printen (ink-jet). Op de verpakking staat meestal een pijl naar boven of onder. Probleem is wel dat je bij de ene printer de printkant naar boven moet inleggen en bij de andere naar onder en dan blijft het voor mij ook een mysterie hoe je het moet inleggen.

Ja maar verschil in drukkwaliteit is nog geen uitleg over vastlopen. Trouwens het zou hier om papier gaan bedoeld om recto verso te bedrukken. Nu wil ik best aannemen dat door het productieproces er steeds een verschil in de twee kanten blijft. Ik verwacht dat het in zo'n geval toch erg klein zou zijn.
Al mijn hier geuite meningen zijn voor herziening vatbaar.
axxyanus

Berichtdoor Heeck » 03 okt 2007, 11:46

Ben ik zo onduidelijk geweest ??

Het vastlopen
komt zelden meer voor en je kunt het papier eerst testen door een vel in het midden aan de korte zijde heel losjes beet te pakken en naar beneden te laten hangen en te zien of het ietwat hol staat.
Doet het dat en heb je haast dan dan deel je het pak in twee en legt de twee dleen van het pak met de holle kant tegen elkaar. Klop ze recht en leg ze in de stack. (Past daar geen heel pak in dan deel je het pak dat in de stack past.)
Verstandiger is je voorraad in dezelfde ruimte en evenhoog te leggen als je printer.

Afdrukkwaliteit.
Gewoon twee proefdrukjes maken.

Roeland
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor Digit » 03 okt 2007, 14:01

De absorptie van de inkt is aan beide kanten verschillend. Dat heeft niet alleen een invloed op de beeldkwaliteit, maar ook op de kleverigheid van het papier, en dát kan een rol spelen bij het vastlopen !

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Heeck » 03 okt 2007, 14:36

Digit schreef:De absorptie van de inkt is aan beide kanten verschillend. Dat heeft niet alleen een invloed op de beeldkwaliteit, maar ook op de kleverigheid van het papier, en dát kan een rol spelen bij het vastlopen !

Groetjes,

Digit

Digit,
Maak je printer eens (een beetje) open.
Het zou me heel erg verbazen als er na het inktstation een drukrol zou zijn aan de inktkant, want dat is vragen om ellende.
Bij dubbelzijdig printen is er vaak een pauze na het bedrukken van de eerste zijde, want dan komt bij het bedrukken van de tweede zijde de inkt van de eerste print wel tegen de drukrol.

Evt. letten op het smoezelig worden van de drukrol wat te zien moet zijn aan de schone kant van enkelzijdig bedrukt papier.
Slechte inkt kan je wel eens dat soort perikelen geven.

Roeland
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor Digit » 03 okt 2007, 14:42

Roeland, ouwe makker van me !

Ik weet dat je uit de "bizznezz" komt, en ik neem graag aan dat je gelijk hebt voor de overgrote meerderheid van de printers. Maar destijds (in illo tempore, toen de dieren nog spraken) hebben we hier zelf problemen gehad met één type printer dat bij bepaalde papiersoorten "kantgevoelig" was. We hebben die dan ook versneld afgedankt ! Ik sluit dan ook niet uit dat er nog altijd combinaties kunnen gevonden worden die dat euvel vertonen !

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Heeck » 03 okt 2007, 14:51

Digit,

Ja, het was heel erg met me: zelfs computerruimtes ontworpen en me bezig gehouden met de papierspecificaties voor diverse soorten printers. Kortom "the full catastrophy".
Dat jij nog ergens een hoek weet te vinden met ellende, dat vertrouw ik je probleemloos toe. Inclusief het dubbelblind testen van een overgevoelige printer-feed.

Roeland :wink:
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor Digit » 03 okt 2007, 15:08

Roeland,

Het was zeker niet de bedoeling om je goede raad te denigreren. Maar vergeet de wet van Murphy niet. Als die niet eerder ontdekt geweest was naar aanleiding van ruimtevaartsensoren, dan zou dat ongetwijfeld later gebeurd zijn naar aanleiding van computerprinters :idea: :!: :wink:

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Keer terug naar Fictie of werkelijkheid?