Creationisme in onderwijs, begin discussie in Vlaanderen?

Geloofspunten/theologie, fundamentalisme, creationisme, intelligent design, tegenstrijdigheden in godsdienstige geschriften, discriminatie, mirakelverhalen, religieuze belevingen, rituelen, waarden en normen ...

Creationisme in onderwijs, begin discussie in Vlaanderen?

Berichtdoor DavidVerbeke » 16 aug 2007, 16:51

Creationisme
VOORZITTER EVP/CD-FRACTIE PARLEMENTAIRE VERGADERING RAAD VAN EUROPA -

Wouter Blomme schrijft dat Cathy Berx en ikzelf de deur op een kier zouden willen houden voor het inbrengen van het creationisme in de lessen wetenschap in het onderwijs (DS 7 augustus). Daarmee trekt hij een verregaande conclusie uit wat wij gezegd hebben in het Vlaams Parlement. Voor mij is het vanzelfsprekend dat de evolutieleer zijn plaats en zijn waarde heeft. Dit negeren behoort tot het integristisch creationisme. Maar omgekeerd, geen ruimte laten voor hen die geloven in een Schepper, in een intelligent wezen, is te kort doen aan levensbeschouwingen die daarop steunen en een overtuiging die oprecht de hunne is. Deze twee benaderingen sluiten elkaar niet uit en kunnen elkaar aanvullen.

Vanuit deze bekommernis heb ik uitstel gevraagd en bekomen van de bespreking van een ontwerpresolutie in de Raad van Europa die al te eenzijdig de zaken voorstelt. Hierin wordt zelfs betoogd dat alleen de evolutieleer op zichzelf aanvaardbaar is, en alles wat steunt op een scheppingsgedachte een gevaar is voor de democratie en de mensenrechten, en dus moet verworpen worden. Namens mijn fractie heb ik bepleit om de zaken opnieuw te bekijken en de nodige bijstellingen te doen.

In de lessen wetenschap moet de evolutieleer natuurlijk aan bod komen. Maar daarbuiten kan en mag er rustig aandacht besteed worden aan alle inzichten en overtuigingen, ook al is men die zelf absoluut niet toe gedaan. Dit geldt niet alleen voor het christelijk geïnspireerde onderwijsproject, maar evenzeer voor alle andere. Leerlingen kritisch confronteren met verschillende opvattingen leidt tot de beste opvoeding. Ik heb alle vertrouwen in onze leerkrachten dat zij op deze manier jonge mensen tot een eigen gefundeerd inzicht en bewuste keuzes te brengen.

Luc Van den Brande

Bron: De Standaard Online 13/8/2007, zie tevens forumdiscussie op de site van De Standaard
Wie geen plezier vindt in eenzaamheid zal niet van de vrijheid houden.
DavidVerbeke

Berichtdoor DavidVerbeke » 16 aug 2007, 17:23

Het aanhalen van het creationisme binnen de wetenschappelijke lessen zou geen probleem zijn, zolang men eraan toevoegt dat creationisme onwetenschappelijk is en op geen enkel empirisch gegeven berust. Zoals Dhr. Van den Brande terecht aanhaalt is het "kritisch confronteren van leerlingen met verschillende keuzes" inderdaad de beste manier om hen tot "gefundeerde en bewuste keuzes te brengen". Het is natuurlijk maar de vraag of iedere leerkracht even duidelijk zal meegeven dat creationisme totaal onwetenschappelijk is, en om die reden zou men kunnen opperen om het onderwerp enkel aan te snijden in de lessen godsdienst/filosofie.

Waar ik tevens moeite mee heb is wanneer Dhr. Van den Brande zegt;

"Maar omgekeerd, geen ruimte laten voor hen die geloven in een Schepper, in een intelligent wezen, is te kort doen aan levensbeschouwingen die daarop steunen en een overtuiging die oprecht de hunne is. Deze twee benaderingen sluiten elkaar niet uit en kunnen elkaar aanvullen."

Of beide benaderingen elkaar niet uitsluiten lijkt me bijzonder twijfelachtig. Van een leerling in het middelbaar onderwijs kan men trouwens bezwaarlijk spreken van een overtuiging (lees, godsdienst) die "oprecht de hunne is". In het bijzonder op zo'n jonge leeftijd moet men zich nog kunnen openstellen voor allerlei nieuwe informatie om tot een overtuiging te komen. Indien men zich in de puberteit reeds vastgepind heeft op een bepaalde godsdienst zal deze keuze hoogstwaarschijnlijk niet door kritisch denken en evaluatie van informatie tot stand zijn gekomen.

Ik denk dus niet dat het wenselijk is om met iedere overtuiging van pubers die hoogstwaarschijnlijk 'niet oprecht de hunne is' rekening te houden om het lespakket samen te stellen, en zeker niet binnen de wetenschappelijke vakken. Zoiets lijkt me integendeel de deur op een gevaarlijke kier zetten.
Wie geen plezier vindt in eenzaamheid zal niet van de vrijheid houden.
DavidVerbeke

Berichtdoor axxyanus » 16 aug 2007, 19:08

DavidVerbeke schreef:Het aanhalen van het creationisme binnen de wetenschappelijke lessen zou geen probleem zijn, zolang men eraan toevoegt dat creationisme onwetenschappelijk is en op geen enkel empirisch gegeven berust. Zoals Dhr. Van den Brande terecht aanhaalt is het "kritisch confronteren van leerlingen met verschillende keuzes" inderdaad de beste manier om hen tot "gefundeerde en bewuste keuzes te brengen". Het is natuurlijk maar de vraag of iedere leerkracht even duidelijk zal meegeven dat creationisme totaal onwetenschappelijk is, en om die reden zou men kunnen opperen om het onderwerp enkel aan te snijden in de lessen godsdienst/filosofie.

Sorry maar dit begrijp ik niet goed. Als de leerkracht zelf al zegt dat het ene onzin is, hoe is
dat een kritische confrontatie? Trouwens waarom wordt zoiets altijd voorgesteld i.v.m. de evolutieleer. Gaat de leerkracht ook astrologie ter sprake brengen, of het idee dat aardbevingen een straf van een godheid zijn zoals een bisschop in het V.K. dat beweerde over de overstromingen daar.
Al mijn hier geuite meningen zijn voor herziening vatbaar.
axxyanus

creationisme in onderwijs.

Berichtdoor De Bruyne Stefan » 17 aug 2007, 17:19

Wat jullie creationisme en wetenschap betrefd,gaat het hier zeker niet om de medische wetenschap,waar medici best empirisch kunnen aantonen dat er iets bovennatuurlijks is.
Dus ik moest mijn legerdienst niet doen "vrijgesteld om medische redenen" ,niet afgekeurd.Door de groote chef van de Doktors zelf beslist.
Voor die medische keuring kreeg ik een empirische oogontsteking op beide oogen en de oogartsen waren er niet zo graag bij.
Natuurlijk wil ik mijn mening nog eens erzien indien jullie mensen kennen die in dezelfde compagnie als mij gezeten hebben.
Anders zou ik er van jullie zo geen wereld vreemde gedachten op na houden.
Wie of wat de wereld geschappen heeft,wil ik best over discussiëren.Dat de mogelijkheid bestaat dat de 7 geesten van God dit gedaan hebben is realiteit.
De Bruyne Stefan

Berichtdoor Thomas » 19 aug 2007, 23:15

creationisme is eigenlijk 'godsdienst', het zou binnen de godsdienstles kunnen gegeven worden, als veronderstelling. Maar met de vermelding dat geloof en wetenschap twee verschillende zaken zijn.
"science is a culture of (reasonable) doubt" (Richard Feynmann)
Thomas

Berichtdoor willem_betz » 20 aug 2007, 01:17

Geloof en wetenschap zijn twee verschillende zaken? Dus je gelooft dat de schepper het 6000 jaar geleden gedaan heeft in zes dagen en tevens weet je dat de evolutie er miljarden .....
Heb je twee aparte hoofden om die verschillende meningen in onder te brengen ? :roll: :roll:
Geloof je alle nonsens, of sommige niet? Hoe maak je het onderscheid?
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor De Bruyne Stefan » 21 aug 2007, 10:33

Ik geloof dat God (het bovennatuurlijke) het universum gecreërd heeft.Ik geloof in evolutie, dat dit de weg was om de mens te schapen.Met mens bedoel ik(zeker de eerste mens) Adam waar God zijn eigen leven mee aan vast koppelde en dat dit misschien wel 6000 jaar geleden zou zijn.Ik geloof ook dat de bijbel niet volledig correct is.Tog echt ik zeker geloof aan de verhalen al kunnen die in sommige gevallen enkel beeldspraak zijn.Maar ik geloof wel dat God ook eerst de God van Israël was.Hij koppelde zijn eigen lot aan dat van de Israëlieten.Alleen denk ik dat God al op voorhand weet hoe het verhaal afloopt.Daarom geloof ik zeker niet in de filozofie van de pastoor.Deze vertelt verhalen die men niet aan God kan vertellen.Als men iets aan God niet kwijt kan moet men er de mensen ook niet mee lastig vallen.Of om het met de eigen woorden van een pastoor uit te drukken:"Ik ben zo ne slechte mens omdat hij zo ne goeie is".
Dus van mij mag het universum al miljarden jaar oud zijn,voor God is tijd een relatief begrip.De 7 geesten van God die doen over de afstand van de zon naar de aarde maar enkele seconden.Straf he.
De Bruyne Stefan

Berichtdoor Henriette » 21 aug 2007, 18:05

Hoeveel seconden precies Stefan?
Henriette

Berichtdoor De Bruyne Stefan » 23 aug 2007, 20:14

Henriette hoeveel seconden precies in cijfers kan ik moeilijk zeggen.Maar het zullen er zeker niet meer dan 3 zijn.Als er voor onze Lieven Heer echt gevaar drijgt zijn ze onmiddelijk onzichtbaar daar.
Moeilijk voor de meeste aardbewoners om te geloven,maar de mensen die ik dit helemaal uitleg zullen mij wel kunnen volgen en begrijpen.
Dus als de grapjasen weer water in de ongeopende fles champagne gedaan hebben zal het stopsel er zeker niet onmiddelijk afkomen.
We hebben deze proef al eens op oudejaarsavond (1997-1998) gedaan.
Maar ook de proef van de K.U.L proffessor bio-chemie.Dat natronloog harder corrosief is dan zwavelzuur met het hoogst %.
De Bruyne Stefan

Keer terug naar Godsdienst/Religie