Richard Dawkins: The Enemies of Reason

Astrologie, telepathie, helderziendheid, precognitie, aura-reading, Reiki, reïncarnatie, mediums, Lotus, dromensymboliek, handlezen, Tarot, tantra, druiden, yoga, mysteriën, sjamanisme, antroposofie, hekserij/wicca, voodoo, kwantumkwak,...

Richard Dawkins: The Enemies of Reason

Berichtdoor Kronkel » 23 aug 2007, 22:14

Na The God Delusion pakt Richard Dawkins nu het geloof in pseudo-wetenschap aan. Hij heeft een prachtig nieuw programma genaamd The Enemies of Reason.

Hier een artikel uit The Guardian:
In the 18th century, a revolution in thought, known as the Enlightenment, dragged us away from the superstition and brutality of the Middle Ages toward a modern age of science, reason and democracy. It changed everything. If it wasn't for the Enlightenment, you wouldn't be reading this right now. You'd be standing in a smock throwing turnips at a witch. Yes, the Enlightenment was one of the most significant developments since the wheel. Which is why we're trying to bollocks it all up.

Welcome to a dangerous new era - the Unlightenment - in which centuries of rational thought are overturned by idiots. Superstitious idiots. They're everywhere - reading horoscopes, buying homeopathic remedies, consulting psychics, babbling about "chakras" and "healing energies", praying to imaginary gods, and rejecting science in favour of soft-headed bunkum. But instead of slapping these people round the face till they behave like adults, we encourage them. We've got to respect their beliefs, apparently.

(Lees meer achter de link).

De eerste twee afleveringen van Dawkin's nieuwe programma zijn te zien op YouTube:

Aflevering 1 deel 1
Aflevering 1 deel 2
Aflevering 1 deel 3
Aflevering 1 deel 4
Aflevering 1 deel 5

Aflevering 2 deel 1
Aflevering 2 deel 2
Aflevering 2 deel 3
Aflevering 2 deel 4
Aflevering 2 deel 5
Kronkel

Berichtdoor Koerok » 24 aug 2007, 09:30

Verwijderd van YouTube, maar als ik het goed heb, dan is dit hetzelfde programma (in 2 delen):

Deel 1: http://video.google.com/videoplay?docid ... 3707640763
Deel 2: http://video.google.com/videoplay?docid ... 5783230047

Eventueel op te slaan op de harde schijf met KeepVid, zie: http://keepvid.com/
"Ever notice how people who believe in creationism look really unevolved? . . . Their eyes real close together. Eyebrow ridges. Big, furry hands and feet. 'I believe God created me in one day.' Looks like he rushed it to me.'" Bill Hicks
Koerok

Berichtdoor Kronkel » 26 aug 2007, 00:59

Ja, dat klopt, jouw links verwijzen naar aflevering 1 en 2, die op YouTube ieder in 5 delen stonden.
Kronkel

Berichtdoor DavidVerbeke » 30 sep 2007, 16:19

De rust waarmee Dawkins de aanhangers van allerlei bijgeloof benadert benijd ik. Ik vind het persoonlijk haast onmogelijk om niet opgewonden te raken tijdens een discussie waar mensen hard bewijs naast zich neer leggen of in twijfel trekken, en onzinnige zaken met nog meer onzinnige argumenten proberen te verdedigen. Misschien moet ik het eens proberen met een halve xanax :P

Ik begin dezer dagen aan zijn 'god als misvatting', nieuwsgierig of hij in zijn geschriften ook zo hoffelijk blijft.
Wie geen plezier vindt in eenzaamheid zal niet van de vrijheid houden.
DavidVerbeke

Keer terug naar Paranormale items, new age & astrologie