erin geloven is rust brengen

Astrologie, telepathie, helderziendheid, precognitie, aura-reading, Reiki, reïncarnatie, mediums, Lotus, dromensymboliek, handlezen, Tarot, tantra, druiden, yoga, mysteriën, sjamanisme, antroposofie, hekserij/wicca, voodoo, kwantumkwak,...

erin geloven is rust brengen

Berichtdoor Thomas » 31 okt 2006, 01:56

Is het niet naar een god, een jezus die kan genezen en over water lopen, dan zoekt men het wel bij geesten. De mens heeft mijn insziens sinds zijn bestaan een hang naar het paranormale. Een wil tot zich neerleggen bij het 'niet-op-de-normale-manier-verklaren-van' pijnlijke levensgebeurtenissen zoals lijden en dood. En dat er 'niet-normaal-verklaarbare dingen moeten zijn, daar moet de wetenschapper nog achterkomen. Iets waar de religieuze (lees gelovige in het paranormale) reeds van overtuigd is. Hij noemt het mysterie, paranormaal, onverklaarbare fenomenen, geesten, gidsen enz...

De wetenschapper mist het fatsoen dat in bepaalde religieuze kringen regel is, waar geesten de plak zwaaien. Het fatsoen om geen al te bij de grondse verklaringen te geven. Om puur aan te nemen dat er geesten zijn en het alsdusdanig samen met anderen te beleven in een verhaal.

Om het met heeck te zeggen mist de scepticus tijdens zo'n begrafenisritueel van een of andere stam een vorm van fatsoen en 'zoent hij op de verkeerde plaatsen op de foute moment' door zich sceptisch uit te laten tegen 'het opnemen in het godenrijk van de goede vriend'.

Voor deze wetenschapsmens is de dood reeds verklaard 'als dood'. Een objectgerichte nuchtere kijk, gericht op de zichtbare materiële staat. En wie van ons geeft hem ongelijk.

'Naar het rijk der goden, 'de rivier overgestoken' enz... dergelijke dragelijke verhalen, die, geloof mij of niet, een objectief doel dienen, worden door ijzige kilte vervangen, door een scepticus in het gezelschap die gewoon roept: hij is morsdood en geen geest gaat daar verandering in brengen. :wink:
Thomas

Re: erin geloven is rust brengen

Berichtdoor Juan » 03 nov 2006, 17:55

Thomas schreef:'Naar het rijk der goden, 'de rivier overgestoken' enz... dergelijke dragelijke verhalen, die, geloof mij of niet, een objectief doel dienen, worden door ijzige kilte vervangen, door een scepticus in het gezelschap die gewoon roept: hij is morsdood en geen geest gaat daar verandering in brengen. :wink:

ipv van ijzige kilte misschien eerder opluchting, wanneer iemand de moed heeft wat gebeurt bij naam te noemen, en een verlies te aanvaarden zoals het is: pijnlijk en permanent.
Juan

Re: erin geloven is rust brengen

Berichtdoor drosofila » 10 nov 2006, 13:16

Thomas schreef: De wetenschapper mist het fatsoen dat in bepaalde religieuze kringen regel is, waar geesten de plak zwaaien. Het fatsoen om geen al te bij de grondse verklaringen te geven. Om puur aan te nemen dat er geesten zijn en het alsdusdanig samen met anderen te beleven in een verhaal.

Dag Thomas,

kan je ook even uitleggen wat er fatsoenlijker is aan het geloof in geesten dan het te houden bij een naturalistische verklaring, nl. dood is dood?

Dat je op een begrafenisritueel daarover niet gaat discussiëren, dat vind ik meer dan fatsoenlijk. Het is een fundamentele vorm van respect voor de andere. Maar daarom hoef je niet meteen het geloof ook te delen, hé.

Groeten,
drosofila
De noodzaak om veel uit te leggen en te rechtvaardigen roept de gedachte op dat er iets mis is met de zaak zelf (B. Tuchman)
drosofila

Berichtdoor wolkenstein » 25 nov 2006, 01:00

@Thomas,

Ben je nou een 'gelovige' of een 'ongelovige Thomas'?

Wolkenstein
-----------------
Vraag naar de voorwaarden
wolkenstein

Berichtdoor Cluny » 25 nov 2006, 10:37

wolkenstein schreef:@Thomas,

Wolkenstein
-----------------

Er zit een neerlegging van negativiteit op de verkeerde plek bij deze reactie.
Daar hou ik niet van.
Cluny

Berichtdoor wolkenstein » 26 nov 2006, 00:18

wolkenstein schreef:
Cluny schreef:
wolkenstein schreef:@Thomas,

Er zit een neerlegging van negativiteit op de verkeerde plek bij deze reactie.
Daar hou ik niet van.

In het hollands is een 'ongelovige Thomas' iemand die pas iets gelooft als hij bewijzen ziet. (naar de ongelovige discipel Thomas uit de bijbel die eerst J's wonden wil zien en betasten eer hij gelooft dat deze herrezen is uit zijn graf) En omdat Thomas eigen positie en stellingname tav geloof mij niet altijd duidelijk zijn, en vaak het geloof aansnijdt, ook hier, vond ik het wel aardig en toepasselijk, het op deze manier te vragen. Dus het valt allemaal reuze mee, Cluny! :D (misschien kende je de connotatie niet..)

Wolkenstein
-----------------
wolkenstein

Berichtdoor Jan T » 07 dec 2006, 01:36

Thomas,

de skepticus die zijn mening tijdens een religieus geïnspireerde uitvaart laat blijken, heeft inderdaad een groot gebrek aan een elementaire goede menselijke eigenschap: respect.

Maar er zijn ook andere skeptici.
Voor ik verder ga - al ben ik me bewust dat het vooraf uiten van mijn standpunt iedereen in de verleiding brengt om wat volgt niet langer objectief te beoordelen: ik was katholiek, werd agnosticus en ben intussen atheïst.

Uit hoofde van een hobby, nl. koorzang, kom ik nog altijd heel vaak in de kerk en maak er de ritus mee. Nu zouden de meeste atheïsten daar gewoon weg blijven, groot gelijk, maar ik was als beginnend koorzanger een gelovige, mijn vriendenkring komt deels uit dat milieu en ongeacht hun standpunten blijven het vrienden.

Op momenten dat ik vrees dat menigen zich minstens de wenkbrauwen zouden fronsen of zelfs gechockeerd zouden zijn, pas ik de methode "eerlijk doen alsof" toe. Op zo'n momenten doe ik even mee (al krijg ik het warm!!), liever dan heel opvallend uit de toon te willen vallen. Akkoord, als ik met dat principe ter communie ga, ben ik hypocriet. Maar als ik het niet doe, ga ik mensen kwetsen. Moeilijk hè? Maar ik vind dat het voor mezelf wel werkt. En daarom wil ik het meegeven aan iedereen die in het rouwende gezelschap wil roepen 'hij is morsdood en daarmee basta'.

Dan vermijdt je al die ijzige stilte, die een duidelijke afkeer laat voelen.

Deze skepticus kan ook dit overwegen, gehoord uit de mond van een bekend vlaams zanger, Jan L.
Jan L had een rabbijn gevraagd waar hij zijn geloof vandaan had. Deze getuigde dat hij 20 jaar eerder aan een vriend gevraagd had hoe hij gelovig kon worden. Deze had hem de raad gegeven: doe 1 jaar alsof je in God gelooft en je zal wel zien. De rabbijn vond na 20 jaar nog altijd niet dat hij echt gelovig geworden was, maar wel dat het werkte en hij er een beter mens door werd. Conclusie: dat soort geloof kan een positieve invloed hebben, of zoals je schrijft: rust brengen. Maar let op: de wereldgeschiedenis leert ons ook het tegenovergestelde. En geloof kan ook een verdovend effect hebben. Vanwaar anders de kreet "godsdienst is opium voor het volk"? Wat mij betreft: ook zonder geloof kan je een goed mens zijn.

Om op je inleiding terug te komen:
de mens is het enige wezen op aarde dat in staat is om te fantaseren.
Hij kan zich ook vragen stellen als 'waarom bliksemt het'.
Bij gebrek aan juiste wetenschappelijke uitleg - ontlading van statische electriciteit in de lucht - gaat hij zich een god fantaseren die het laat bliksemen. Met zijn fantasie kan de mens zich een god construeren en zijn constructie zit zo goed in mekaar dat hij er zelf gaat in geloven.
Je stelling dat de mens de wil heeft om zich neer te leggen bij een niet-normale-verklaring is niet de mijne. Wie in goden of geesten gelooft legt zich niet bij zijn geloof neer, maar construeert het. Dat het rust brengt mag wel zijn, maar ik word liever rustig zonder opium en mét wat inzicht in de dingen.

Jan
Jan T

Keer terug naar Paranormale items, new age & astrologie