Temperatuur verschillen in licaamsdelen door de wil

Astrologie, telepathie, helderziendheid, precognitie, aura-reading, Reiki, reïncarnatie, mediums, Lotus, dromensymboliek, handlezen, Tarot, tantra, druiden, yoga, mysteriën, sjamanisme, antroposofie, hekserij/wicca, voodoo, kwantumkwak,...

Temperatuur verschillen in licaamsdelen door de wil

Berichtdoor axxyanus » 12 jun 2007, 20:02

Net het Dermatologendebat in de Humo gelezen. Daarin beweert een dokter Ilan Karavani dat yogameesters de temperatuur in hun linker hand met vijf graden kunnen doen stijgen terwijl de temperatuur in hun rechterhand vijf graden daalt. Persoonlijk lijkt me dat wat ver gezocht. Weet iemand of daar iets van aan is of is dit een voorbeeld hoe ook een dokter zich dingen kan laten wijsmaken.
Al mijn hier geuite meningen zijn voor herziening vatbaar.
axxyanus

Berichtdoor willem_betz » 13 jun 2007, 02:50

Het kan het oude goeroe-truukje zijn, door in een bepaalde armpositie de slagader van de arm dicht te knellen, en dan lijkt het ook alsof de hartslag verwijnt en koelt die arm meer af. Niks aan.
Geloof je alle nonsens, of sommige niet? Hoe maak je het onderscheid?
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Jehuty VII » 01 jul 2007, 22:57

Een totaal verchil van 10 graden in je handen is mss wat ver gezocht.
wel heb ik nog gehoord van Boedhisten die hun temperatuur opdrijven en zo mediteren onder in ijswater gedrenkte dekens zonder te onderkoelen.
Zelf ook wat op geëxperimenteerd en toch geslaagd om na zowat een half uur mijn lichaamstempeatuur van 37,1° naar 38,3° te krijgen.
Er zijn ook methodes om klamme handen te krijgen (vb om een leugendetector of een e-meter test te vervalsen), deze technieken worden onderwezen binnen geheime diensten enz. naar het schijnt. Ik heb er in elk geval al grappige resultaten bij aurakwakfotografie mee behaald.
Volgens mij kan je met pure concentratie inderdaad (automatische) lichaamsfuncties beinvloeden, zij het enkel door een vorm van zelfhypnose.

J.
Quid me aluerit, me caedet.
Jehuty VII

Berichtdoor Kronkel » 26 aug 2007, 01:11

Ik hoorde afgelopen week op een podcast van National Geographic het verhaal van een exteme zwemmer, die bij de Noordpool heeft gezwommen in water van -1,8 graden (onder nul, zeewater bevriest bij lagere temperaturen dan zoet water).

Een normaal mens zou binnen een paar minuten dood zijn in zulk koud water, maar hij heeft daarin in 18 minuten een kilometer gezwommen.

Een van de dingen die hij vertelde was dat hij zijn lichaamstemperatuur met ongeveer 1,5 graad verhoogt vlak voordat hij het water in springt. Voor zover ik het begreep deed hij dat niet echt bewust, maar was het iets wat hij zichzelf door middel van training had aangeleerd. Volgens hem ontstond die temperatuurstijging door de emotie, de angst die hij had als hij op het punt stond in het koude water te springen.

Dus je kunt jezelf misschien wel trainen om je lichaamstemperatuur te veranderen, ook al kun je het dan nog niet echt bewust sturen.

De claim van 5 graden warmer of kouder, en dan ook nog tegelijkertijd en bewust, lijkt me onmogelijk.
Kronkel

Keer terug naar Paranormale items, new age & astrologie