geesten oproepen

Astrologie, telepathie, helderziendheid, precognitie, aura-reading, Reiki, reïncarnatie, mediums, Lotus, dromensymboliek, handlezen, Tarot, tantra, druiden, yoga, mysteriën, sjamanisme, antroposofie, hekserij/wicca, voodoo, kwantumkwak,...

geesten oproepen

Berichtdoor duke of nothing » 24 apr 2007, 23:29

Onlangs hoorde ik voor de tweede keer van mensen die ik ken een verhaal over hoe, met een speciaal daarvoor ontworpen spel, geesten werden opgeroepen. Voor zover ik het begrepen heb, legt iedereen zijn vinger op een glas of een schijfje, er moet aan een bepaald protocol worden voldaan en dan kunnen vragen worden gesteld die worden beantwoord doordat de opgetrommelde geest in kwestie de beweging van het glas/schijfje stuurt.

Nu ben ik helemaal niet geneigd om hierin te geloven maar anderzijds zou ik de mensen van wie ik de verhalen hoorde ook weer niet als debiel bestempelen. In beide gevallen was men ervan overtuigd dat niemand zelf had bewogen.

Dus ik vraag mij af waarop dergelijke praktijken berusten? Is het echt zo simpel dat er gewoon gerekend wordt op een vrolijke frans in het gezelschap die stiekem de boel belazert?

Alvast bedankt voor jullie hulp. Indien iemand mijn kan zeggen waar ik hierover meer te weten kan komen, ben ik al heel tevreden.
duke of nothing

Re: geesten oproepen

Berichtdoor Blueflame » 25 apr 2007, 00:41

duke of nothing schreef:Nu ben ik helemaal niet geneigd om hierin te geloven maar anderzijds zou ik de mensen van wie ik de verhalen hoorde ook weer niet als debiel bestempelen. In beide gevallen was men ervan overtuigd dat niemand zelf had bewogen.

Ik zou hier niet over 'kwaad opzet' spreken. Eerder over onbewuste bewegingen van de hand of van de vinger of van de hele arm. Er moet maar één persoon even wat harder drukken en het glas of schijfje beweegt. De mede-participant ziet dit en reageert daar onbewust op. Interessant zou zijn om een klein proefje te doen. Beweegt dat glas of schijfje ook als alle betrokken personen geblinddoekt zijn ? Of blijft het in dat geval gemiddeld op zijn plaats ?

En al helemaal interessant zou het volgende proefje zijn. Laat uw vrienden hun geesten oproepen en vragen wat de voornamen van de grootouders van Blueflame op het forum van skepp zijn.
Ik geef u 10 dagen. Ik beloof u een eerlijk antwoord.
Nemen uw vrienden deze uitdaging aan of is het weer hetzelfde liedje van altijd : ferme beweringen, maar als er iets concreets wordt voorgesteld, stevig terug krabbelen ?

Voor verdere info raad ik u een google op 'ouijabord' aan, al staat er tussen de verkregen links heel wat onzin.

Mvg.
Nonsense is our core business
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor Madeleine » 02 jun 2007, 22:26

Hallo,

Samen met een vriendin ben ik al tien jaar bezig met het ouijabord. Ik ben er nog altijd niet uit wat ik er moet van denken, maar fascinerend is het wel. Ik zou heel graag wéten wat er nu juist gebeurt als wij met zo'n 'sessie' bezig zijn, maar een serieuse discussie daarover is zo moeilijk omdat veel mensen het gewoon afdoen als onzin en er niks willen over horen.
Volgens mij is het een soort informatie die uit ons onderbewustzijn komt, want terwijl wij elk een vinger op het schijfje houden, gaat dit soms in razend tempo van letter naar letter. Ik noteer ondertussen alle letters, want tijdens het spellen is het onmogelijk om de tekst bij te houden. Pas als het het schijfje eventjes stopt, kan ik de tekst teruglezen. Terwijl dat schijfje over het bord schuift, kunnen mijn vriendin en ik babbelen. We krijgen dikwijls hele teksten in het engels door. Dus als die info uit ons onderbewustzijn komt, waarom dan in een andere taal ? De informatie zelf is niet van één of andere hogere macht of zo. Ik weet niet of het geesten zijn, maar het lijken wel afzonderlijke persoonlijkheden. Zo komt er 'iemand' door die zichzelf Sally noemt en zich als een vriendin profileert, met goeie raad, mooie gedichtjes en levenswijsheden. Soms krijgen we heel grappige dingen van een zekere 'Bart'. Héél raar allemaal, maar zeker niét griezelig hoor. Ondertussen heb ik al een hele map vol uitgetypte exemplaren van die sessies.
Ooit werd ik geïnterviewd op de radio door Jan Hautekiet. Hij vertelde in zijn radioprogramma bij welk bedrijf ik werkte, en ik kreeg achteraf telefoon van iemand die het interview had gehoord en heel nieuwsgierig was naar zo'n ouijabord-sessie, want hij geloofde er niet in en wou dat wel eens met eigen ogen zien. Hij vroeg of hij eens mochten komen kijken. We hebben toegestemd, want voor ons was het ook een uniek experiment. Wij kenden die persoon uiteraard niet en wisten ook niéts van zijn leven of werk af. Hij heeft er ook bewust niets over verteld voor de sessie begon. Maar het rare is dat gedurende de ouijabord-sessie informatie doorkwam die specifiek naar hem gericht was en héél erg to the point was. Hijzelf was ons constant aan 't 'bestuderen' om te zien of wij het schijfje soms zelf van letter naar letter duwden. Hij moest ook besluiten dat dit onmogelijk kon. Het schijfje gaat soms zo hard dat mijn vinger ervan schiet omdat ik niet op voorhand weet naar welke letter het op het bord zal schuiven. Het bord zelf is nogal groot. Ik moet tegelijkertijd ook de letters noteren, en aangezien we praten tijdens die sessies, kan ik onmogelijk volgen tijdens het spellen zelf. Zoals ik al zei, weet ik pas wat er is doorgekomen nadat ik de volledige tekst heb nagelezen.
Enfin, wat ik eigenlijk wil zeggen, is dat ik na 10 jaar nog altijd niet wéét wat ik ervan moet denken. Ik weet wèl dat het géén onzin is en daar is mijn vriendin het helemaal mee eens. Helaas bestaat er waarschijnlijk geen methode om te weten te komen wat het dan wèl is. Ik heb ooit de vraag gesteld aan de 'geesten' op ons bord : 'hoe doen jullie dit ? hoe werkt dit ?' en we kregen als antwoord dat zij (die geesten dus) de informatie rechtstreeks aan ons onderbewustzijn doorgeven en dat daar de prikkel wordt doorgegeven aan ons zenuwstelsel om onze vingers het schijfje te laten voortbewegen en de letters aan te duiden. Daar kwam het op neer. Alsof het onderbewustzijn dus het lichaam stuurt in plaats van het bewustzijn. Want op bewust niveau zijn wij soms met andere dingen bezig dan met de tekst en kunnen mijn gedachten gaan over 'niet vergeten melk mee te brengen van de winkel morgen'...zeg maar.
Zij (die geesten) beweren dus ook dat niet ons eigen onderbewustzijn is, dat die informatie bovenhaalt, maar dat zij zich tot ons onderbewustzijn richten. En dat klinkt voor mij ook wel geloofwaardig, omdat we heel duidelijk de verschillen aanvoelen tussen de meerdere 'persoonlijkheden' die aandienen. Zo is de engelstalige 'Sally' een heel vrolijke engelstalige vrouw. Een andere is een soort wetenschapper met info die wij nauwelijks snappen en nog een ander is een grappenmaker. Ze 'voelen' ook allemaal anders aan in de manier waarop ze 'spellen' met het schijfje. De ene is razendsnel en nauwelijks te volgen, de andere is traag en bedachtzaam. Wat concrete info betreft, nog één iets merkwaardigs. Sally sprak eens over de streek waar wij in een vorig leven zouden gewoond hebben en waar ze ons heeft gekend. Ze beweert dat mijn vriendin en ik in een vorig leven zussen zijn geweest. Ze had het over Cardoness Castle near Fleet Forrest. Ik had nog nooit over dit kasteel gehoord en uit nieuwsgierigheid heb ik het gegoogled. Ik viel bijna van mijn stoel van verbazing toen ik ontdekte dat Cardoness Castle ècht bestaat. Maar een kasteel kan je't niet meer noemen. Het is een onooglijk kleine ruïne. Als toeristische attractie totaal niet interessant, tenzij voor de mensen in de streek misschien. Ik heb naar een info nummer getelefoneerd en gevraagd of er in de buurt een Fleet Forrest was. Dat is inderdaad ook 't geval. Ik kan die informatie natuurlijk ooit ergens gelezen of gehoord hebben. Maar ik betwijfel het sterk. Het ligt ergens in Schotland. Ik ben ook totaal niet geïnteresseerd in kastelen of de geschiedenis van Schotland. Zo zijn er nog heel veel zaken gebeurd in onze ouijabord sessies die je niet zomaar logisch kan verklaren. Ik ben altijd héél erg sceptisch geweest en nog altijd. Ik zal nooit beweren dat het ècht geesten zijn, want ik weet het niet en er is helaas geen manier om het te weten te komen. Of toch wèl...sterven. ;-). Ik zal dus hopelijk nog jàren geduld moeten hebben voor het geheim ontsluierd raakt. Ondertussen doen wij nog verder en komen mijn vriendin en ik regelmatig samen om nog eens te babbelen met 'die van hierboven' zoals we ze zijn gaan noemen. Het is leuk, het is telkens spannend, want we weten nooit wat er komen zal. Soms lukt het ook eens niét. Dan blijft het schijfje doelloos rondjes draaien en lukraak letters aangeven waar niks uit op te maken valt. De laatste keer kregen we te horen dat we beiden op dat moment niet echt behoefte hadden aan informatie en ze raadden ons aan om de sessie te sluiten en gezellig onder mekaar wat te kletsen.
Ik wou hier enkel mijn ervaring met het geesten oproepen vertellen. Ik hoef niet geloofd te worden, ik hoef geen bevestiging dat het allemaal wel echt is. Het is wat het is.
En voor ons is het na al die jaren nog altijd leuk.

Groetjes,
Madeleine

Berichtdoor willem_betz » 02 jun 2007, 23:13

Madeleine,
als je echt wil weten of er iets aan de hand is zou je volgende proeven kunnen doen: probeer of het ook werkt als de bordspelers een blinddoek aan hebben, en vooral, zet eens een videocamera op het bord gericht en registreer een hele sessie. Zo kan je onderscheiden welke letters echt als aanduidingen worden beschouwd en welke niet. De observator die de letters noteert kan immers een invloed hebben (onbewust selectief noteren): de wijzer passeert over veel letters, maar welke worden als echte aanduidingen genoteerd en welke als gewoon passage? Met die video kan je dat al beter objectief met een chronometer beoordelen.
Laat eens weten of het dan ook nog werkt.
Geloof je alle nonsens, of sommige niet? Hoe maak je het onderscheid?
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor wolkenstein » 03 jun 2007, 15:21

Twee vliegen in één klap:
http://www.ufowijzer.nl/tekstpagina/Con ... abord.html

Een 'must read'!

:lol:
wolkenstein

Berichtdoor Heeck » 03 jun 2007, 15:42

Wolkens,
"Must read" ??
Vanwege twee in 1 klap gemiste vliegen ?:

http://www.ufowijzer.nl/tekstpagina/Con ... abord.html schreef:ZEER BELANGRIJK BIJ HET GEBRUIK VAN HET OUIJA-BORD:
NOOIT VRAGEN OF JAN, PIET OF OMA ZICH WIL MELDEN, MAAR ALTIJD VRAGEN OF IEMAND BEREID IS ZICH TE MELDEN EN ZO JA, VRAGEN WIE HIJ IS EN ZO MOGELIJK EEN VRAAG STELLEN DIE ALLEEN DE PERSOON IN KWESTIE ZOU KUNNEN BEANTWOORDEN.

en via de dóórlink…
http://users.pandora.be/aura.oasis/Ouija.html schreef:Het Ouija-bord is een uitstekende divinatiemethode. Door je af te stemmen, trek je inderdaad mentaal een overledene aan. Alleen weet je niet wie, en waarom deze entiteit aardgebonden is gebleven, want Hogere entiteiten trek je slechts uiterst zeldzaam aan. Ook de overledenen waarnaar je vraagt komen bijna nooit opdagen omdat zij reeds zijn overgegaan. Zoals er goede en slechte mensen zijn, zijn er ook dus goede en slechte aardgebonden entiteiten.

Mooie consistente aanbevelingen. . . . .

Laat eenieder de thuis-test van Willem uitvoeren en uit eigen ervaring "wijzer worden".
Wie weet om heel snel te leren dat de hierboven gesuggereerde classificaties bestaan binnen de uiterst aardse en aarde-gebonden fantasie.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel, dus MIJDT SPIJT.
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor wolkenstein » 03 jun 2007, 17:11

Heeck schreef:Wolkens,
"Must read" ??
1) Vanwege twee in 1 klap gemiste vliegen ?:

2)
http://www.ufowijzer.nl/tekstpagina/Con ... abord.html schreef:ZEER BELANGRIJK BIJ HET GEBRUIK VAN HET OUIJA-BORD:
NOOIT VRAGEN OF JAN, PIET OF OMA ZICH WIL MELDEN, MAAR ALTIJD VRAGEN OF IEMAND BEREID IS ZICH TE MELDEN EN ZO JA, VRAGEN WIE HIJ IS EN ZO MOGELIJK EEN VRAAG STELLEN DIE ALLEEN DE PERSOON IN KWESTIE ZOU KUNNEN BEANTWOORDEN.

en via de dóórlink…
http://users.pandora.be/aura.oasis/Ouija.html schreef:Het Ouija-bord is een uitstekende divinatiemethode. Door je af te stemmen, trek je inderdaad mentaal een overledene aan. Alleen weet je niet wie, en waarom deze entiteit aardgebonden is gebleven, want Hogere entiteiten trek je slechts uiterst zeldzaam aan. Ook de overledenen waarnaar je vraagt komen bijna nooit opdagen omdat zij reeds zijn overgegaan. Zoals er goede en slechte mensen zijn, zijn er ook dus goede en slechte aardgebonden entiteiten.

Mooie consistente aanbevelingen. . . . .

3) Laat eenieder de thuis-test van Willem uitvoeren en uit eigen ervaring "wijzer worden".
Wie weet om heel snel te leren dat de hierboven gesuggereerde classificaties bestaan binnen de uiterst aardse en aarde-gebonden fantasie.

Roeland

He.,

Bedankt voor je vlotte commentaar op het ter lezing aangebodene.

1. Twee onderwerpen in één, Ouijabord en Ufo's, dus zwei vliegen in éin klapf. Klar? :lol:

2. Inderdaad redelijk consistent, dat heb je goed gezien. Overigens hier en daar niet geheel waterdicht op het gebied van identificatie.

3. Neem de proef op de som. Jij weet ook dat ik daar een ferm voorstander van ben. Hier maak ik een uitzondering. Al heel lang weet ik uit betrouwbare bronnen dat hierdoor vervelende dingen opgeroepen kunnen worden. Ik ben ondertussen benieuwd of jij serieus de proef op de som gaat nemen. Niet doen.8)

wolkenstein

Berichtdoor Heeck » 03 jun 2007, 23:08

Wolkens,
Meer dan 25 jaar geleden al, toen ik tegen een overtuigde spiritist aanliep.
Glasheldere zaak: tussen de oren-gezeur.
Nog daargelaten het te slordig voorbijgaan aan de mogelijkheden van een communiceerbaar bewustzijn zonder enig substraat waarop zo een meer of minder overleden bewustzijn zou kunnen functioneren.

Roeland
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor wolkenstein » 04 jun 2007, 00:05

1) Meer dan 25 jaar geleden al, toen ik tegen een overtuigde spiritist aanliep.
Glasheldere zaak: tussen de oren-gezeur.
2) Nog daargelaten het te slordig voorbijgaan aan de mogelijkheden van een communiceerbaar bewustzijn zonder enig substraat waarop zo een meer of minder overleden bewustzijn zou kunnen functioneren.

Roeland

He.,

1. Magertjes, broodmagertjes. Als je je zegje wilt doen over een bepaald onderwerp dan zul je je toch wat diepgaander moeten oriënteren. Uitspraken doen op basis van één schimmige ontmoeting in een ver en mogelijk onrijp verleden(x) zou ik vermijden.

2. Onthoud even goed dat het bewustzijnsaspect van het brein nog totaal onbegrepen is. Er zijn bovendien genoeg aanwijzingen dat informatie overdracht zonder gebruik te maken van de 5 zintuigen mogelijk is. Wetenschappelijk onderzoek op P gebied wijst in die richting. Voorts zijn er zeer waarschijnlijk miljoenen mensen die P verschijnselen in allerlei vormen ervaren. Anecdotes. Maar te veel om even onder het vloerkleedje te schuiven.

Realiseer je ook dat de huidige fysica nog lang niet kompleet is. Ruimte en tijd bijvoorbeeld worden hooguit door een handjevol wetenschappers ten dele begrepen. Zelfde geldt voor de QM.

Als toetje heb ik nog een leuk linkje voor je over 'timeslips'.

http://en.wikipedia.org/wiki/Time_slip

Honest Injun

Government Worker Stampeded by 1840s-Era Indian Brave, Buffalo Herd--From http://www.forteantimes.com/happened/indiantime.shtml

(Er zijn er nog meer op die site) http://members.aol.com/timeslip8888/

(x) 'Van die spiritist' bedoel ik. :lol:
wolkenstein

Berichtdoor Blueflame » 04 jun 2007, 00:43

wolkenstein schreef:2. Onthoud even goed dat het bewustzijnsaspect van het brein nog totaal onbegrepen is.
En dan ?
Er zijn bovendien genoeg aanwijzingen dat informatie overdracht zonder gebruik te maken van de 5 zintuigen mogelijk is. Wetenschappelijk onderzoek op P gebied wijst in die richting.
Dat is gewoon gelogen. Alle labo-test weerleggen dit. Als zogenaamd paranormaal begaafden onder controleerbare omstandigheden iets moeten presteren, presteren zij helemaal niet.
Realiseer je ook dat de huidige fysica nog lang niet kompleet is. Ruimte en tijd bijvoorbeeld worden hooguit door een handjevol wetenschappers ten dele begrepen. Zelfde geldt voor de QM.

En dan ?

Te onnozel om op in te gaan, want het staat als link op de aangegeven pagina. Dat is een hoax. Uit : http://www.museumofhoaxes.com/versailles.html
The most damaging analysis of their claims appeared in 1950, written by W.H. Salter. Salter concluded, based upon a close review of Jourdain and Moberly's correspondence with the Society for Psychical Research, that many details included in the accounts they had (supposedly) written in 1901 had actually been added at a much later date, in 1906, after the women had conducted extensive historical research.

Het is gewoon altijd het zelfde liedje. Alleen de manier van bedrog verschilt al eens een beetje.
Mvg.
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor wolkenstein » 04 jun 2007, 01:00

Blueflame schreef:
wolkenstein schreef:2. Onthoud even goed dat het bewustzijnsaspect van het brein nog totaal onbegrepen is.
En dan ?
Er zijn bovendien genoeg aanwijzingen dat informatie overdracht zonder gebruik te maken van de 5 zintuigen mogelijk is. Wetenschappelijk onderzoek op P gebied wijst in die richting.
Dat is gewoon gelogen. Alle labo-test weerleggen dit. Als zogenaamd paranormaal begaafden onder controleerbare omstandigheden iets moeten presteren, presteren zij helemaal niet.

En dan ?

Te onnozel om op in te gaan, want het staat als link op de aangegeven pagina. Dat is een hoax. Uit : http://www.museumofhoaxes.com/versailles.html
The most damaging analysis of their claims appeared in 1950, written by W.H. Salter. Salter concluded, based upon a close review of Jourdain and Moberly's correspondence with the Society for Psychical Research, that many details included in the accounts they had (supposedly) written in 1901 had actually been added at a much later date, in 1906, after the women had conducted extensive historical research.

Het is gewoon altijd het zelfde liedje. Alleen de manier van bedrog verschilt al eens een beetje.
Mvg.

Als jij je er zo gemakkelijk vanaf denkt te kunnen maken, dan doe ik dat ook maar. Weltruste!

wolkenstein

Berichtdoor Blueflame » 04 jun 2007, 01:11

1. Korter quoten graag.
  2. Waar ligt het probleem ? Wat snap je niet of is onduidelijk ? Ik hoef jouw niet uit te leggen dat gemis aan kennis van het ene, geen bewijs is voor het bestaan van iets anders. Dat weet jij ook.

Mvg.
Blueflame
Site Admin

Recept Wolkens

Berichtdoor Heeck » 04 jun 2007, 14:02

Wolkens,

Je volgt hier dezelfde taktiek als bij het 6-e zintuig:

1) Weigeren duidelijke, verifieerbare dan wel herhaalbare gevallen aan te dragen van "geesten-contact", al dan niet via de dode teen van Johan de Wit,
2) Verwijzen naar allerlei fantasie over natuurkunde, die het door jou gewenste paranormale in al zijn uitingen zou kunnen verklaren.
3) Weigeren de natuurkunde te kennen die in strijd is met de de door jou gewenste uitleg van bedrog. {hier gebruikt in de zin van "gezichtsbedrog", "gehoorbedrog", etc.}
Kortom, weerzin tegen zelfs kleinschalig "thuis"-onderzoek.

Ontwerp een betere thuis-test dan die van Betz ?? !!
Dat lijkt me wel een leuke uitdaging voor je,
r.

Madeleine,
Verdiep je via de methode Betz in het Ouija-bord, automatisch schrijven met een planchette, aanwijzen van letters met een pendel, in de lucht gooien van alle geschudde letters van het scrabble-spel, {en dan per letter de afstanden tot je linkervoet opmeten en de letter die op de 7-e afstand aannemen als deel van een boodschap van gene zijde.}
Noteer zorgvuldig wat er gebeurt en loop na wat een houdbare verklaring zou kunnen zijn voor wat je waarnam.

Veel plezier,

Roeland
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor Madeleine » 04 jun 2007, 19:31

Heeck,

Ik wil eigenlijk niet beweren dat wij contact zouden hebben met gene zijde hoor. Want we hebben het experiment al gedaan (een ouijabord-sessie) in een volledig donkere kamer, dus zonder dat we het bord zelf konden zien. En wat blijkt ? het werkt niet !
Ik ben helaas niet wetenschappelijk noch medisch geschoold, maar ik ben ervan overtuigd dat er een logische verklaring moet zijn. En ik dacht dat iemand hier me gewoon zou kunnen vertellen wat die was. Ik huiver van het wereldje van 'spiritisten' en 'waarzeggers' en zogenaamde paranormaal begaafden, etc...want daar zullen ze uiteraard beweren dat het echte geesten zijn...of aliens. :-) . Daarom graag jullie mening : zou je het kunnen vergelijken met dromen ? In dromen komen ook de meest bizarre situaties voor, maar ze zijn vaak een uiting van onbewuste wensen of angsten. Misschien zitten we tijdens zo'n sessie in een soort bewustzijnstoestand waardoor die angsten of wensen op één of andere manier naar boven komen en we tegelijkertijd ook bewust blijven (denken en praten). Net zoals je je tijdens een droom ook bewust kan worden dat je droomt en toch verder dromen.
Na 10 jaar ouijabord sessies is dit voor mij toch de meest steekhoudende conclusie.
In ieder geval heel erg bedankt voor de feedback.
Madeleine

Berichtdoor Heeck » 04 jun 2007, 21:38

Madeleine,

Kritisch kijken en denken is niet aangeboren maar moet worden aangeleerd.
Verklaringen willen hebben voor vreemde verschijnselen is wel een bijna aangeboren aandrang.
De combinatie van die twee leidt heel vaak tot het verkiezen van de verkeerde verklaring. Daar zijn legio demonstraties van.

Toen ik net als jij, voor mij lang geleden dus, in de gaten kreeg dat er niets samenhangends uitkomt als je bijvoorbeeld geblinddoekt Ouija bedrijft zakte mijn belangstelling als een plumpudding in elkaar.
Voor mezelf houd ik het erop dat mensen wat snel door de slappe knieën zakken als ze worden geconfronteerd met iets dat ze wel willen maar niet kunnen verklaren. De verklaring door iets bovennatuurlijks te aanvaarden is dan voor velen de makkelijkste route, want dan hoeven ze niets bij te leren.

Onderstaande link vind ik dit aardig illustreren, vooral de tegenwerking door ouders tegen onderzoekend onderwijs bevestigt de weerzin tegen nuchterheid en is een ware maar toch teleurstellende afknapper voor iedereen die mocht hopen op enige behoefte aan nuchterheid.

http://www.csicop.org//sb/9709/ouija.html schreef:. . . .After looking at the quality of evidence for belief in the phenomenon, we shift to the skeptical viewpoint. For this, I use my complete set of back issues of Skeptical Inquirer and several titles published by Prometheus Books. The students can see that the evidence for the phenomenon dissipates rapidly when held up to a skeptical investigation. They also come to understand some of the many reasons why people make such claims; from honest mistakes to outright fraud.

De volgende links zijn daarna makkelijk op te pikken en geven allemaal om en nabij dezelfde verklaring
http://www.straightdope.com/mailbag/mouija.html
http://skepdic.com/ouija.html
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ouijabord

maar zeggen wat weinig over de kennelijke neiging van mensen om juist mee te gaan in wat niet kan kloppen.

Roeland
PS
Wil je meer psychologisch verklarende inzichten in deze, roep dan, zonodig per "PM" de mening van "Drosofila" en/of "Windsurfer" op.
r.
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor Madeleine » 05 jun 2007, 19:46

Kritisch kijken en denken is niet aangeboren maar moet worden aangeleerd.

Heel juist. En soms is dit een harde leerschool. Voor mij althans is dit zo geweest.
Ik heb toevallig dit forum gevonden maar ondertussen al verscheidene topics gelezen. Had ik jullie maar véél vroeger ontdekt. Maar ik heb aan den lijve ondervonden hoe star de menselijke geest kan zijn en kan blijven vasthouden aan illusies tegen beter weten in.
Zo ben ik ook met het ouijabord begonnen. Maar gelukkig ben ik op een bepaald moment beginnen twijfelen aan al die zogenaamde paranormale toestanden. Het heeft 10 jaar van mijn leven gekost om uiteindelijk sterk genoeg te staan en het allemaal in vraag te stellen. Ik voel mij nu zo ongelooflijk stom en idioot, want het geld dat ik heb uitgegeven aan kaartlegsters en astrologen, durf ik niet eens te berekenen. Wat ik wel weet, is dat ik een ideaal 'slachtoffer' was indertijd. Pas gescheiden, geen zelfvertrouwen meer, emotioneel zwak en door mijn huwelijk sociaal geïsoleerd. Daar maken al die kwakzalvers handig gebruik van. Het loslaten van het ouijabord was mijn laatste hindernis en die is bij dezer ook genomen. Het zoeken naar een verklaring is eigenlijk een poging om toch maar een beetje een excuus te vinden voor mijn dwaling, denk ik.
Chapeau voor jullie forum. Hier zitten pas echte denkende geesten. Het intellectueel niveau is voor mij soms wel een beetje te hoog. 'k ben maar een eenvoudige secretaresse :-), dus de meeste discussies zijn een beetje te hoog gegrepen voor mij om eraan mee te doen. Ze lezen doe ik wèl met heel veel interesse.
Ik hoop dat anderen, die net als ik, uit naïviteit, uit angst, en op zoek naar hoop en troost waar er geen is, toch ooit op deze site of een gelijkaardige terechtkomen en de moed vinden om hun starre illusies en angsten los te laten.
Is er leven na de dood ? Als je je even comfortabel voelt bij een 'ja' als bij een 'neen', dan ben je pas echt vrij, denk ik.

In ieder geval heel erg bedankt !!!

Madeleine
Madeleine

Berichtdoor wolkenstein » 06 jun 2007, 01:04

Blueflame schreef:
  1. Korter quoten graag.
  2. Waar ligt het probleem ? Wat snap je niet of is onduidelijk ? Ik hoef jouw niet uit te leggen dat gemis aan kennis van het ene, geen bewijs is voor het bestaan van iets anders. Dat weet jij ook.
Mvg.

a. Korter quoten kan.
b. Repliek graag minder kort en liever niet te kort door de bocht.
c. Je laatste opmerking klopt natuurlijk.

De volgende link geeft een summier overzicht van P fenomenen en vertegenwoordigt het wetenschappelijk standpunt van het Parapsychologisch Instituut in Utrecht.

http://www.parapsy.nl/items/informatie1f.html#1

wolkenstein

Re: Recept Wolkens

Berichtdoor wolkenstein » 06 jun 2007, 01:26

Je volgt hier dezelfde taktiek als bij het 6-e zintuig:

1) Weigeren duidelijke, verifieerbare dan wel herhaalbare gevallen aan te dragen van "geesten-contact", al dan niet via de dode teen van Johan de Wit,
2) Verwijzen naar allerlei fantasie over natuurkunde, die het door jou gewenste paranormale in al zijn uitingen zou kunnen verklaren.
3) Weigeren de natuurkunde te kennen die in strijd is met de de door jou gewenste uitleg van bedrog. {hier gebruikt in de zin van "gezichtsbedrog", "gehoorbedrog", etc.}
Kortom, weerzin tegen zelfs kleinschalig "thuis"-onderzoek.

Ontwerp een betere thuis-test dan die van Betz ?? !!
Dat lijkt me wel een leuke uitdaging voor je,
r.

He.,

Zwamneus, koop nu eerst maar eens een Ouijabord en ga daar eens proefondervindelijk mee aan de slag. Samen met onbevangen figuren die er niet al te lacherig overdoen. Wie weet.

Hier is de link van het Parapsycholisch Instituut in Utrecht die een zeker aantal fenomenen geordend heeft en een objectief overzicht geeft van verschillende zienswijzen: http://www.parapsy.nl/items/informatie1f.html#1

Neem even de tijd en lees het.

Want je wilt toch niet 'weggeblazen' worden?

wolkenstein

Berichtdoor wolkenstein » 06 jun 2007, 02:08

Madeleine schreef:In ieder geval heel erg bedankt !!!

Madeleine

Dag Madeleine,

Fijn dat je zo vlot geholpen bent.
Neemt niet weg dat er naar mijn gevoel toch een aantal merkwaardige zaken onbelicht zijn gebleven die om nadere opheldering vragen. Ik som ze even op:

1. Hoe verklaar je het razendsnelle tempo van het schijfje?
2. Hoe verklaar je de engelse teksten van Sally? Waren die teksten verklaarbaar vanuit jouw/jullie kennis van het engels? Qua woordenschat, nivo syntax, grammatica en gebezigde uitdrukkingen?
3. Hoe verklaar je de korrekte info m.b.t. Jan Hautekiet ? Deze was immers zo 'to the point'?
4. Hoe verklaar je de meegedeelde specialistische info van een wetenschapper, in het licht van jullie eigen 'onkunde' op dat specifieke gebied?
5. De info over 'Cardoness Castle/Fleet forest bleek na jullie check correct.
Wat is je verklaring daarvoor?
6. Recent stelde je: 'Ik weet wel dat het geen onzin is'. Als je nu wel vindt dat het onzin is, dan ben ik benieuwd naar de beantwoording van bovenstaande vragen.

Ik heb nog deze informatieve link voor je: http://www.parapsy.nl/items/informatie1f.html#1

wolkenstein

Berichtdoor Koerok » 06 jun 2007, 10:07

Madeleine schreef:Ik voel mij nu zo ongelooflijk stom en idioot, want het geld dat ik heb uitgegeven aan kaartlegsters en astrologen, durf ik niet eens te berekenen.....
Ben je mal! Je moet juist trots zijn op jezelf! De praktijk wijst uit dat de meeste mensen in een vergelijikbare positie als de jouwe nooit zover zullen komen. Zoals je zelf als zegt is de menselijke geest star en kan het blijven vasthouden aan illusies tegen beter weten in. Alle bewondering en respect dus :!:
"Ever notice how people who believe in creationism look really unevolved? . . . Their eyes real close together. Eyebrow ridges. Big, furry hands and feet. 'I believe God created me in one day.' Looks like he rushed it to me.'" Bill Hicks
Koerok

Berichtdoor Heeck » 06 jun 2007, 11:11

Wolkens,
Ouijabord had ik. Leuk speelgoed, ook als dusdanig op de markt gebracht, met wat slechte kanten om mensen mee in de war te kunnen brengen, zoals jij nu weer probeert bij Madeleine. Dank je voor die demo.
Ouija past in de categorie bandstemmen-luisteraars, ruisstemmenvernemers, en nog meer vormen van zelfbedrog.

Toon me een verifieerbaar fenomeen en je blaast me inderdaad omver.
Met het categoriseren van fantasieën, zoals para-utrecht naarstig heeft gedaan, niet dus.

Roeland
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor axxyanus » 06 jun 2007, 11:36

Madeleine schreef:Hier zitten pas echte denkende geesten. Het intellectueel niveau is voor mij soms wel een beetje te hoog. 'k ben maar een eenvoudige secretaresse :-), dus de meeste discussies zijn een beetje te hoog gegrepen voor mij om eraan mee te doen.

Maar laat dat a.u.b. geen hinderpaal zijn om vragen te stellen als je iets niet zou begrijpen. Trouwens dat je een secretaressen bent zegt enkel iets over je opleiding en weinig over je intelligentie. Het is niet omdat je de achtergrond mist om iets van in het begin te begrijpen dat het ook te moeilijk voor je is om het te begrijpen.
Al mijn hier geuite meningen zijn voor herziening vatbaar.
axxyanus

Berichtdoor Heeck » 06 jun 2007, 12:33

Wolkens,

Hier nog wat meer over prof. Hans Gerding, waar jij via je link aan refereerde.
Vet & onderstreept door mij.
Voor mij voldoende aanleiding om het onderzoek met vol vertrouwen aan Hans over te laten tot hij inderdaad iets heeft gevonden.

Roeland

http://www.ublad.uu.nl/WebObjects/UOL.w ... id=1018034 schreef:Het Parapsychologisch Instituut wordt geleid door Dr. Hans Gerding. Voor Gerding is de parapsychologie een wetenschappelijk vakgebied als alle andere. "Alleen het onderwerp ligt gevoelig," aldus Gerding. "In de parapsychologie draait het om het vinden van een balans tussen lichtgelovigheid en ongelovigheid. De bibliotheek bijvoorbeeld, is voor driekwart gevuld met flauwekul, en veel mensen die het instituut raadplegen over geestverschijningen kunnen beter een psychiater bellen. Dit laat echter onverlet dat er interessante verschijnselen bestaan zoals telepathie en psychokinese die wetenschappelijk onderzoek rechtvaardigen."
............ . . . . .
Ook brachten Gerding en Bierman een videocamera mee. Deze registreerde wat er in huis gebeurde, maar wist geen enkel bovennatuurlijk voorval vast te leggen. Wel wezen de beelden op een geval van bedrog. De jongen wierp eigenhandig steentjes door de kamer. Toch sluit Gerding niet uit dat er sprake was van een poltergeist: "In de literatuur wordt vaak beschreven dat een doelpersoon nepverschijnselen produceert. Mogelijk doen ze dat om waarnemers tevreden te stellen."
......................
Het doorgewinterde publiek op de Dag van de Parapsychologie ligt niet wakker van een klopgeest meer of minder. Geen van de sprekers wordt onthaald op kritische vragen. Ongeloof is er vooral over de onwillige opstelling van de universitaire gemeenschap. Gerding: "Een enquete van het Sociaal Cultureel Planbureau wijst uit dat ongeveer een kwart van de mensen gelooft in telepathie en helderziendheid. Persoonlijk geloof ik ook wel dat daar iets van waar is. "Het gaat om onbegrepen verschijnselen, maar dat ze er werkelijk zijn, daar zijn op basis van hard onderzoek voldoende aanwijzingen voor." Gerding zou daarom het liefst zien dat het Parapsychologisch Instituut zo snel mogelijk weer onderdeel wordt van de universiteit, zodat er meer geld vrijkomt voor onderzoek: "Het budget dat de afgelopen eeuw wereldwijd aan parapsychologie is besteed, wordt door psychologie in twee maanden opgemaakt. Een bescheiden portie, dat is toch niet teveel gevraagd?"
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor Madeleine » 06 jun 2007, 19:43

Wolkenstein,

1. Hoe verklaar je het razendsnelle tempo van het schijfje?

Dat kan ik niet verklaren. Wij merkten alleen een verschil tussen de verschillende 'identiteiten' die zich aanmeldden. Sommigen waren heel ongeduldig en letter per letter spellen ging hen te traag. Misschien verschillende facetten van onderbewuste 'persoonlijkheden' die we zelf naar boven haalden.

2. Hoe verklaar je de engelse teksten van Sally? Waren die teksten verklaarbaar vanuit jouw/jullie kennis van het engels? Qua woordenschat, nivo syntax, grammatica en gebezigde uitdrukkingen?

Mijn engels en dat van mijn vriendin is uitstekend, maar het gebeurde meermaals dat ik een woord anders zou hebben gespeld. De spelling van Sally was wel altijd de juiste. Maar in ons onderbewustzijn kan de correcte spelling zijn opgeslagen, dus dat is geen bewijs dat het om een geest zou gaan.

3. Hoe verklaar je de korrekte info m.b.t. Jan Hautekiet ? Deze was immers zo 'to the point'?

Het was niet Jan Hautekiet zelf hoor die de seance heeft bijgewoond. het was een luisteraar die het interview had gehoord en het telefoonnr van mijn toenmalig werk had opgezocht. Die persoon belde mij op met de vraag zo'n seance bij te wonen. Hij stelde vragen als 'kan je jezelf tonen', maar Sally antwoordde dat ze niet wou ingaan op sensatie-vragen. Ze zei dat hij zijn hart moest blijven volgen, ook al was zijn moeder tegen zijn vriendenkeuze, want dat hij een goed hart had en dat zijn vrienden hem nodig hadden en zijn status voor hen niet van belang was.
Deze info was to the point omdat die man ons achteraf vertelde dat hij een hoge functie bekleedde, maar dat hij zich bekommerde om kansarmen en drugsverslaafden. Zijn moeder was daar fel tegen en hij had daar regelmatig ruzies over met haar.
Het kan echter zijn, zoals ik gelezen heb in de tekst van parapsy dat het hier gaat over telepathie. Misschien hebben mijn vriendin en ik onbewust iets opgevangen en is dat via het schijfje naar boven gekomen.

4. Hoe verklaar je de meegedeelde specialistische info van een wetenschapper, in het licht van jullie eigen 'onkunde' op dat specifieke gebied?

Ik zal hier een stukje tekst typen dat we doorgekregen van die 'wetenschapper' :
"Ik voorzie dat de wetenschap binnen de 10 jaar een cel ontdekt in het menselijk hersenorganisme dat verantwoordelijk zal zijn voor een verhoogde spirituele inzichtelijke vaardigheid, ze is een c-cel. Een cel die meereist in het bloed en die perfecte opname kent van kosmische energie. Wetenschappers zullen dit lang zwijgen omdat elk pragmatisch denken zal wankelen. Ik voorzie spiritueel energetisch denken de wetenschap verlichten"
Geen idee wat dit betekent en wat een c-cel zou moeten zijn. Misschien ook een fantasie van ons onderbewustzijn. Ik heb de wetenschap nooit de rug toegekeerd of het belang ervan onderschat of afgebroken. Misschien was dit een manier van het onderbewustzijn om er een wetenschappelijke draai aan te geven, zodat ik de seances beter zou aanvaarden. Dit was nog in het prille begin.

5. De info over 'Cardoness Castle/Fleet forest bleek na jullie check correct.

die info was inderdaad correct. Maar het is wel algemeen geweten dat mensen onbewust zaken in het geheugen opslaan. Hoe klein en onbekend die ruïne ook is, de mogelijkheid is nooit uit te sluiten dat ik er ooit iéts over gezien of gehoord heb en dat onbewust heb opgeslagen hé.

6. Recent stelde je: 'Ik weet wel dat het geen onzin is'. Als je nu wel vindt dat het onzin is, dan ben ik benieuwd naar de beantwoording van bovenstaande vragen.

Het is geen onzin omdat in die info altijd een waarheid zat. De raad die werd gegeven, de inzichten. Zoveel mooie dingen ook. De aanleiding voor dat interview met Jan H. was een gedichtje dat ik had geschreven. Of liever, niet ikzelf, maar Sally. Ik had dit gedichtje aan een familielid laten lezen en de oorsprong ervan verteld. Hij heeft het zonder mijn weten naar Jan H. opgestuurd. Ik viel bijna van mijn stoel, toen ik plots telefoon kreeg met de vraag mijn gedicht voor te lezen op de radio. Gelukkig was Jan H. niet al te grof of lacherig over mijn uitleg van waar ik het had gehaald.
Het enige wat onzin is, is dat wij in contact zouden hebben gestaan met geesten. Ik heb me verdiept in de pakken tekst die ik over de jaren heb verzameld en de meest voor de hand liggende conclusie is dat wij tijdens zo'n seance onderbewuste wensen en angsten naar boven halen. De werkelijkheid is soms zo moeilijk te aanvaarden, dat de menselijke geest of het onderbewuste fantasieën en illusies schept om het aan te kunnen en te rechtvaardigen hoe je handelt en denkt. Die komen dan tijdens zo'n seance naar boven en worden als waarheid genomen. Je eigen onderbewustzijn wordt je 'gids en meester'. Dan ga je je ernaar gedragen en op de duur leef je in een fantasiewereld en zie je de werkelijkheid niet meer. En daar schuilt een heel groot gevaar in het spelen met een ouijabord. Als het fout gaat, kan je dingen naar boven halen waar je geen controle meer over hebt. Zo heb ik gelezen over een vereenzaamde vrouw die troost en gezelschap zocht dmv zo'n bord. Ze kreeg zogenaamde hogere geesten door die haar beetje bij beetje in de macht kregen. Ze werd tot zelfmoord gedreven, omdat haar plaats zogezegd niet hier op Aarde was, maar bij hen, in de sferen. Ik ben dankbaar voor het feit dat ik met mijn voeten op de grond ben beland.
Madeleine

Berichtdoor Madeleine » 06 jun 2007, 19:47

Ben je mal! Je moet juist trots zijn op jezelf! De praktijk wijst uit dat de meeste mensen in een vergelijikbare positie als de jouwe nooit zover zullen komen. Zoals je zelf als zegt is de menselijke geest star en kan het blijven vasthouden aan illusies tegen beter weten in. Alle bewondering en respect dus

Dank je wel Koeros.
Mijn vriendin is nog altijd overtuigd dat ze met gidsen heeft te maken. Ik probeer haar ook voorzichtig te vertellen over mijn twijfels, maar ze hoort mij niet. Als ze vraagt om een seance, zal ik meedoen, maar ik heb me voorgenomen een manier te vinden om de waarheid naar boven te halen. ik weet alleen nog niet hoe.
Madeleine

Berichtdoor Heeck » 06 jun 2007, 20:13

C-celletje kwijt ?
Even goegelen en naast de naamgeving voor batterijen heb je in een 5 seconden:

http://www.experiencefestival.com/c_cell
C cell is one of the topics in focus at Global Oneness. To understand more about this website as a resource for spiritual seekers please visit. . . . .

Roeland
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor Madeleine » 06 jun 2007, 21:32

C-celletje kwijt ?
Even goegelen en naast de naamgeving voor batterijen heb je in een 5 seconden:

http://www.experiencefestival.com/c_cell
Citaat:
C cell is one of the topics in focus at Global Oneness. To understand more about this website as a resource for spiritual seekers please visit. . . . .

Roeland,

Ik heb vandaag de tijd genomen om mijn seance-lectuur van jaren geleden eens door te nemen. Ik heb dat tekstje over die c-cel doorgekregen in oktober 1997. Helaas was er nog geen sprake van Google toen. Of gelukkig maar, want ik weet al hoe ik het indertijd zou geïnterpreteerd hebben.
Seances zijn bedrog, daar ben ik inmiddels wel uit. Maar ik ben tegelijkertijd de bedrieger en de bedrogene geweest. Puur zelfbedrog dus. Ik kan je verzekeren, da's een heel bittere pil om te slikken. En ik kan niemand de schuld geven, buiten mezelf. De emotionele rollercoaster waar ik doorheen gegaan ben, die wens ik trouwens niemand toe.
Maar één ding blijft mij fascineren en dat is tot wat het menselijk brein in staat is. Wie ben ik eigenlijk ècht ? Hoe werkt het onderbewustzijn ? Wat zit daar allemaal in verborgen ? Het geeft zo'n machteloos gevoel ook dat je meegesleurd kan worden door onderbewuste drijfveren en illusies.
Kan je mij eventueel vertellen waar ik meer info kan vinden over hoe het onderbewustzijn werkt ? Ik weet natuurlijk wel dat daar medische vakliteratuur over bestaat, maar bestaat er ook iets voor leken ?

In ieder geval nog eens bedankt allemaal !
Madeleine

Berichtdoor Heeck » 06 jun 2007, 21:50

Madeleine,

Hou op met bedanken, anders moet ik zo :oops: :oops:
Vergeet niet dat ik ook eerst mijn neus heb gestoten.
Vandaar dat ik er veel over heb gelezen en op een rijtje gezet en nu nog steeds bijhoud door "vreemde" bijeenkomsten te bezoeken.
Vooral om mee te maken hoe de aanwezigen zo kritiekloos meegaan.

Ik zal eens nalopen of ik een aardig "pakketje info" voor je kan samenstellen.

Roeland
Ps
Houd ook een wantrouwend oogje in het zeil t.o.v. telepathie.
Is nog op geen enkele wijze betrouwbaar gedemonstreerd.
r.
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor Madeleine » 06 jun 2007, 22:13

Roeland,

je bent een schat ! :D
Madeleine

Berichtdoor wolkenstein » 06 jun 2007, 23:38

Ik ga ook een pakketje samenstellen! :lol:

wolkenstein

Berichtdoor Blueflame » 07 jun 2007, 00:48

Madeleine schreef:Het enige wat onzin is, is dat wij in contact zouden hebben gestaan met geesten. Ik heb me verdiept in de pakken tekst die ik over de jaren heb verzameld en de meest voor de hand liggende conclusie is dat wij tijdens zo'n seance onderbewuste wensen en angsten naar boven halen. De werkelijkheid is soms zo moeilijk te aanvaarden, dat de menselijke geest of het onderbewuste fantasieën en illusies schept om het aan te kunnen en te rechtvaardigen hoe je handelt en denkt. Die komen dan tijdens zo'n seance naar boven en worden als waarheid genomen. Je eigen onderbewustzijn wordt je 'gids en meester'. Dan ga je je ernaar gedragen en op de duur leef je in een fantasiewereld en zie je de werkelijkheid niet meer.

Maar één ding blijft mij fascineren en dat is tot wat het menselijk brein in staat is. Wie ben ik eigenlijk ècht ? Hoe werkt het onderbewustzijn ? Wat zit daar allemaal in verborgen ? Het geeft zo'n machteloos gevoel ook dat je meegesleurd kan worden door onderbewuste drijfveren en illusies.

Ik zou vooral denken aan cognitieve dissonantie en een beetje Pareidolie
En deze is voor de fun : http://mengerink.fol.nl/gezichtsbedrog/ ... edrog1.htm

Mvg.
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor Heeck » 07 jun 2007, 14:18

Madeleine,

Hier een eerste aanzet, gericht op wat paranormaal georiënteerde zaken en wat ook nog gratis toegankelijk is:
http://nederlands.skepdic.com/inleiding.htm
Het Woordenboek van de Scepticus richt zich tot vier verschillende publieken: de onbevooroordeelde zoeker, die het occulte niet aanhangt of afwijst; de gematigde scepticus die eerder zal twijfelen dan geloven; de geharde scepticus die totaal niet gelooft in al die occulte zaken; en de gelovige twijfelaar die geneigd is te geloven maar licht twijfelt. De ene groep tot wie dit boek zich niet richt is de trouwe aanhanger van het occulte. Indien niets van een kritische houding in u heeft, is dit boek niet voor u.

met de bijbehorende engelse moeder:
http://www.skepdic.com/

Uiteraard deze artikelen, hier om de hoek als het ware:
http://www.skepp.be/artikels
en
www.skepsis.nl
Op deze laatste vind je naast vele artikelen ook een pagina links naar buitenlandse skeptische bronnen.

Vanzelf kan je van daaruit via de aangeboden links verder verkennen naar de vele manieren waarop menselijke zwak- en onvolkomenheden kunnen worden uitgebuit en wat je enige wapening biedt tegenover die manieren.

Wil je echt meer de vraag in van hoe dat bij jezelf en bij anderen mogelijk is dan raken we uit het gratis werk en komen bij bijvoorbeeld:

* How to Think About Weird Things Critical Thinking for a New Age
ISBN 0-7674-2048-9
* Why People Believe Weird Things, pseudoscience, superstition, and other confusions of our time.
ISBN 0-8050-7089-3

Misschien ook wel al tweedehands via internet, aangeboden door mensen die de kranten voor de ramen willen houden of van het 6-e zintuig willen blijven genieten, :wink:

Roeland
PS Toegift:
Kwam ik weer even tegen:
http://www.sfu.ca/psyc/faculty/beyerstein/articles.htm
r.
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor Madeleine » 07 jun 2007, 19:40

Blueflame,

Ik heb eventjes gegoogled op 'cognitieve dissonantie', ook op Wikipedia terechtgekomen en wat mij opviel is dat daarin wordt gezegd dat anderen het fenomeen eerst herkennen voor de persoon zèlf. En dat is nu juist bij mij en mijn vriendin ook het geval geweest. Aan de boodschappen die zij doorkreeg via het ouijabord en haar gedrag in de realiteit merkte ik dat iets niet klopte. Ik ondervond dat haar boodschappen systematisch rechtvaardigingen waren voor haar gedrag (vooral mbt disfunctionele relaties). Pas daarna begon ik aan de seances zelf te twijfelen en begon ik inzicht te krijgen in mijn eigen situatie. Daar ontdekte ik net hetzelfde. Ik heb ook jaren in een disfunctionele relatie gezeten en kon de waarheid ervan niet aan. Dus zocht ik rechtvaardiging voor het in stand houden van die relatie. En die kreeg ik via het ouijabord, kaartlegsters, etc.. Ik had voortdurend behoefte aan die bevestiging dat mijn relatie ok was. Ik weet niet hoe ik het in de juiste termen moet uitleggen, maar achteraf bekeken, was er nog een derde laagje dat probeerde in mijn bewustzijn door te dringen, ik zou het nu 'de stem van de rede' noemen, want ergens wist ik de hele tijd al dat ik verkeerd bezig was, maar dat gevoel onderdrukte ik van zodra het in mij opkwam.

Bedankt Blueflame !! Je hebt mij héél goed op weg geholpen !
Madeleine

Berichtdoor Madeleine » 07 jun 2007, 20:34

Roeland,

Bloos maar of niet ! Toch héél hartelijk bedankt voor je pakket !

Ik ben nogal een boekenwurm. Als ik in een onderwerp geïnteresseerd raak, dan ga ik de bib bij wijze van spreken gaan plunderen. :-)
Met jouw links kan ik al beginnen en is de eerste stap in ieder geval gezet. 'k heb al stukjes uit één van de artikelen van Beyerstein gelezen (Dissociation, possession and exorcism) waar sprake is van het ouijabord. De tekst is in ieder geval goed leesbaar voor een leek als ik. Hier heb ik echt iets aan.

De Skepp site heb ik ook al een beetje verkend en sommige artikelen zijn toch echt wel eye openers hoor. Vele zaken die op het discussieforum worden besproken trouwens ook. Hier valt heel veel te leren. En dat is precies wat ik van plan ben te doen. Niet meer die zweverige pseudo-kwak, maar steekhoudende en klare taal, met argumenten en bewijzen.

groetjes !!
Madeleine
Madeleine

Re: Recept Wolkens

Berichtdoor Psycop » 07 jun 2007, 23:19

wolkenstein schreef:koop nu eerst maar eens een Ouijabord en ga daar eens proefondervindelijk mee aan de slag. Samen met onbevangen figuren die er niet al te lacherig overdoen. Wie weet.

Hier is de link van het Parapsycholisch Instituut in Utrecht die een zeker aantal fenomenen geordend heeft en een objectief overzicht geeft van verschillende zienswijzen: http://www.parapsy.nl/items/informatie1f.html#1

Neem even de tijd en lees het.

Want je wilt toch niet 'weggeblazen' worden?

Zeg, Wolkenstein,
Kan ik zelf zo'n Ouija-bord maken door scrabble letters en cijfers van een boek kaarten te gebruiken op tafel; met een bekerte als "naald"? Zo wil ik het best wel eens proberen hoor (kan ik een paar vrienden voor uitnodigen).
Moet ik ook op die site zijn om de protocollen (of spelregels) te vinden?

Mvg
Psycop
De illusie vanalles te begrijpen
Psycop

Berichtdoor Koerok » 08 jun 2007, 10:06

Madeleine schreef:De Skepp site heb ik ook al een beetje verkend en sommige artikelen zijn toch echt wel eye openers hoor.
Vergeet ook de site van Skepsis niet, de skeptische broeders uit Nederland. :lol:

Afbeelding
"Ever notice how people who believe in creationism look really unevolved? . . . Their eyes real close together. Eyebrow ridges. Big, furry hands and feet. 'I believe God created me in one day.' Looks like he rushed it to me.'" Bill Hicks
Koerok

Berichtdoor wolkenstein » 08 jun 2007, 14:47

Psycop schreef:Zeg, Wolkenstein,
Kan ik zelf zo'n Ouija-bord maken door scrabble letters en cijfers van een boek kaarten te gebruiken op tafel; met een bekerte als "naald"? Zo wil ik het best wel eens proberen hoor (kan ik een paar vrienden voor uitnodigen).
Moet ik ook op die site zijn om de protocollen (of spelregels) te vinden?

Hallo Psycop,

Ik heb nog nooit een Ouija-bord in handen gehad. Wel heb ik ooit eens een ruim vel papier genomen en daar met ballpoint kris kras de letters van het alfabet opgetekend. Vraag in gedachten genomen. Ogen dicht en toen lukraak de wijsvinger laten glijden. Op gevoel gestopt en de eerste letter opgetekend, een L. Na mij zelf even gedesoriënteerd te hebben, opnieuw verder met ogen dicht,... een N. Toen ik ten derde weer een medeklinker scoorde, een D, ben ik maar gestopt. Kort daarna drong het tot me door dat er zich toch een woord had gevormd als je LND hardop leest.

Misschien wil Heeck voor jou ook een pakketje samenstellen, want die schijnt op zolder nog zo'n bord te hebben liggen. En als deze het toch nog in roulatie heeft, je weet het maar nooit,:lol: kun je het bord van Madeleine misschien voor een habbekrats krijgen. En van de fijne kneepjes weet zij natuurlijk ook alles. Wellicht is het bevordelijk voor zuivere resultaten als in de dagen voorafgaand aan het experiment enige matiging wordt betracht. Een licht ongemak wat de toegewijde adept graag voor lief neemt.8)

Sukses!

PS
En nu ik je toch aan de lijn heb, ook vanuit een psychologische invalshoek werpen de door Madeleine beschreven communicaties dan toch in meerdere opzichten interessante vragen op. Lijkt mij.
wolkenstein

Berichtdoor tool » 08 jun 2007, 15:51

Laat Niemand Dromen?
:wink:

grtz
I must arm myself to fight you by making weapons out of my imperfections.
tool

Berichtdoor Madeleine » 08 jun 2007, 16:02

En nu ik je toch aan de lijn heb, ook vanuit een psychologische invalshoek werpen de door Madeleine beschreven communicaties dan toch in meerdere opzichten interessante vragen op. Lijkt mij.

Ik heb al één en ander gelezen ondertussen over cognitieve dissociatie, maar ook over het multipersoonlijkheidssyndroom.
Misschien kan een psycholoog op het forum eens zijn/haar mening geven, maar zou het kunnen dat zo'n ouijabord seances een mengeling zijn van de twee ? Zouden die verschillende 'identiteiten' die zich op het bord aanbieden eventueel zelf-gecreëerde persoonlijkheden kunnen zijn die zich vanuit het onderbewuste naar boven werken en het schijfje laten bewegen?
Wat zou er nu bijvoorbeeld gebeuren indien ik opnieuw zo'n seance zou doen maar met de kennis die ik nu heb, namelijk dat ik een gesprek voer met mijn eigen onderbewustzijn en het dus 'door' heb. Misschien lukt het niet meer, maar als experiment lijkt het mij wel eens interessant om te doen.
Madeleine

Berichtdoor Madeleine » 08 jun 2007, 16:03

Oops...'k heb zitten klungelen met de quotes.
't moet natuurlijk omgekeerd zijn. Het citaat van Wolkenstein en mijn antwoord eronder.
Sorry hoor. :oops:
Madeleine

Volgende

Keer terug naar Paranormale items, new age & astrologie