Grafologie en personeelsselectie

Astrologie, telepathie, helderziendheid, precognitie, aura-reading, Reiki, reïncarnatie, mediums, Lotus, dromensymboliek, handlezen, Tarot, tantra, druiden, yoga, mysteriën, sjamanisme, antroposofie, hekserij/wicca, voodoo, kwantumkwak,...

Grafologie en personeelsselectie

Berichtdoor RonnyC » 12 feb 2007, 16:37

Er zijn nog selectiebureaus -misschien zelfs bedrijven- die grafologie als een vaste stap in hun procedure hanteren. Dat is me de laatste tien jaar toch een paar keer overkomen.
Als sollicitant heb je dan de optie dit te slikken of aan te nemen dat de aangeboden job niet interessant kan zijn omdat zulke procedures gebruikt worden; wat misschien niet met de werkelijkheid overeenkomt.
Nu kan dit zomaar ?
RonnyC

Re: Grafologie en personeelsselectie

Berichtdoor Heeck » 12 feb 2007, 18:42

RonnyC schreef:Er zijn nog selectiebureaus -misschien zelfs bedrijven- die grafologie als een vaste stap in hun procedure hanteren. Dat is me de laatste tien jaar toch een paar keer overkomen.
Als sollicitant heb je dan de optie dit te slikken of aan te nemen dat de aangeboden job niet interessant kan zijn omdat zulke procedures gebruikt worden; wat misschien niet met de werkelijkheid overeenkomt.
Nu kan dit zomaar ?

Zie: http://www.vacature.com/art2272
en zie "om de hoek" : http://www.skepp.be
en gebruik daar de zoekfunctie met "grafologie".

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel, dus MIJDT SPIJT.
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor RonnyC » 12 feb 2007, 20:10

Die van Vacature had ik nog niet gezien. Die van Skepp uiteraard wel.
Ik bedoel maar : je moet MIJ niet overtuigen.
De vraag is alleen : hoe pak je dit aan in de praktijk ? Als je vertelt dat je niet gelooft -in grafologie :)- dan krijg je toch maar het deksel op de neus.
Het is voor mij niet acceptabel dat er nog mensen zijn die deze praktijken toepassen en er mee wegkomen.
Ik zie mij nu ook niet zelf niet naar de een of andere beroepsvereniging van selectiebureau's en of "human resources" schrijven om de problematiek aan te kaarten. Want sta je daar voor de volgende jaren ook genoteerd en mis je misschien de kans om naar "een volgende ronde" door te stoten bij een directe baas die misschien wel rationeel is.
RonnyC

Berichtdoor willem_betz » 12 feb 2007, 20:23

Is er een jurist in de zaal?
Ik vraag me af of er enig arguments bestaat om een werkgeven aan te vechten die zijn keuze voor aanwerven maakt op basis van nonsens. Ik denk het niet. Enkel racisme mag niet.
Geloof je alle nonsens, of sommige niet? Hoe maak je het onderscheid?
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

SOLLICITATIE-ADV IES

Berichtdoor Heeck » 12 feb 2007, 22:25

RonnyC, Willem,

Meer dan eens heb ik voor een groot bedrijf deel uitgemaakt van het solicitantenteam en iedere werkgever is vrij in de wijze waarop die meent tot een oordeel over geschiktheid te komen.
Wettelijke beperkingen over dreigende zwangerschappen, afwijkende cultuur, ongewenste handicaps en dergelijke kunnen altijd worden omzeild met "stokken waar de ongewenste hond alternatief mee kan worden geslagen".

Als je zelf aan het solliciteren bent en je vreest dat zo een zinloos grafologisch rapport je desalniettemin zal benadelen, dan van mij de volgende aanbeveling:

Zorg dat je een niet-apparaat en een copie van dat artikel dat je nog niet kende bij je hebt.
Lever de boel, of je sollicitatiebrief aan met dat rapport (voorzien van een blanco schutblad) aangeniet.

Op dat schutblad zet je in keurig machine-schrift:
"Nog niet eens in dienst bij u heb ik toch al een waardevol en geldbesparend advies voor u:
Het verplichten tot een grafologisch onderzoek kost u alleen maar geld en leert u niets over mijn capaciteiten.
U heeft dus grote kans een goede sollicitant te gaan missen op grond van een hardnekkig sprookje.

Met genoegen zal ik u in direct contact mijn zonder omwegen toetsbare capaciteiten toelichten.

Dat gesprek moet je dan wel goed voorbereiden !!!
Succes,

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel, dus MIJDT SPIJT.
www.edge.org
Heeck

Keer terug naar Paranormale items, new age & astrologie