Zener kaart truc

Astrologie, telepathie, helderziendheid, precognitie, aura-reading, Reiki, reïncarnatie, mediums, Lotus, dromensymboliek, handlezen, Tarot, tantra, druiden, yoga, mysteriën, sjamanisme, antroposofie, hekserij/wicca, voodoo, kwantumkwak,...

Zener kaart truc

Berichtdoor guyd » 13 dec 2015, 17:28

http://www.hln.be/hln/nl/944/Celebritie ... truc.dhtml
Ik geloof niets van Gili's verklaring betreft die kaart truc. Verborgen suggesties hebben geen dwingend karakter, en toch lukt die truc keer op keer. Natuurlijk is bedriegen Gili's belangrijkste beroepsactiviteit, maar toch verwacht ik van hem als hij dan toch zijn trucs wilt verklaren hij daar dan wel eerlijk in is.
Zelfde demonstratie Universiteit Nederland door dr. Herman de Regt: http://www.universiteitvannederland.nl/ ... erzienden/ Maar ook hier blijf ik op mijn honger zitten, ik moet van hem maar mijn scheermes van ockham gebruiken! Die van mij blijkt bot te zij, heeft hier iemand een scherp scheermes bij de hand?
guyd

Re: Zener kaart truc

Berichtdoor willem_betz » 13 dec 2015, 22:23

Goocheltrucs verklaren doe ik (wij) hier niet. Meestal zijn ze teleurstellend eenvoudig.
Maar met een beetje Googlen kan je al veel vinden. :wink:
Geloof je alle nonsens, of sommige niet? Hoe maak je het onderscheid?
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Renate » 14 dec 2015, 09:07

Ik heb het idee dat de uitleg die gegeven wordt, niet geloofd wordt en ja, dan wordt het wel heel moeilijk.
Renate

Berichtdoor Digit » 14 dec 2015, 09:36

Ik heb zelf eens maandenlang "helderziende" gespeeld voor een collega die verslaafd was aan dat soort charlatans. Met schitterend resultaat overigens: ik was de beste, de anderen hoefden niet meer. Achteraf heb ik haar uitgelegd hoe ik dat gedaan had; ze heeft mij nooit geloofd en is altijd in mijn "gave" blijven geloven. Zo zijn lichtgelovigen nu eenmaal!

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor guyd » 14 dec 2015, 12:54

Digit schreef:Ik heb zelf eens maandenlang "helderziende" gespeeld voor een collega die verslaafd was aan dat soort charlatans. Met schitterend resultaat overigens: ik was de beste, de anderen hoefden niet meer. Achteraf heb ik haar uitgelegd hoe ik dat gedaan had; ze heeft mij nooit geloofd en is altijd in mijn "gave" blijven geloven. Zo zijn lichtgelovigen nu eenmaal!

Groetjes,

Digit

Een ervaringsdeskundige, dan mag het geen probleem zijn om deze truc te verklaren.
guyd

Berichtdoor Digit » 14 dec 2015, 13:04

Mijn "truk" - al zou ik het eerder een methode noemen - kan ik natuurlijk verklaren. Het is trouwens één van de methodes waar "beroeps" ongetwijfeld ook gebruik van maken.

Over wat Gili doet spreek ik me niet uit!

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor guyd » 14 dec 2015, 13:56

Waar het hier om gaat is dat paranormale verklaringen over het algemeen niet meer serieus genomen wordt, en dit lijkt mij terecht. Maar als men er een psychologische wetenschappelijke verklaring voor geeft men wel geneigd is het serieus te neemt. De mens blijft even bijgelovig als 500 jaar geleden, enkel de waarheidsclaims zijn verandert van bovennatuurlijk naar wetenschappelijk.
https://www.youtube.com/watch?v=_H9WJZ7tsiA
Hier ziet men Gili dezelfde truc toepassen op drie verschillende manieren. Hij geeft er ook drie verschillende verklaringen voor.
1. subliminale boodschappen
2. spierweerstand ( dit zou eventueel kunnen)
3. echte telepathie :lol:
Maar naar mijn mening is het dezelfde truc keer op keer en kent hij de uitkomst reeds op voorhand.
Ik kan Gili wel waarderen, het is een beetje de Vlaamse James Randi en hij mag met zijn verklaringen ons op het verkeerde been zetten op voorwaarde als hij zegt op het einde:" En geloven jullie dit allemaal?"
guyd

Berichtdoor Digit » 14 dec 2015, 14:34

Psychologen bestaan, geesten niet. Daarom is een psychologische uitleg geloofwaardiger dan een spirituele. Ook al kan ik die psychologische evenmin controleren. :wink:

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor guyd » 14 dec 2015, 14:41

Digit schreef:Psychologen bestaan, geesten niet. Daarom is een psychologische uitleg geloofwaardiger dan een spirituele. Ook al kan ik die psychologische evenmin controleren. :wink:

Groetjes,

Digit

De vraag die hier gesteld moet worden, is het waar. Is dat hier van toepassing?
Het is niet omdat een psychologische uitleg geloofwaardiger is het ook waar is.
guyd

Berichtdoor Digit » 14 dec 2015, 14:50

Kijk, zelfs als Gili hier een andere "truk" zou toepassen die hij vanuit zijn beroepsethiek niet kan onthullen, dan nog is zijn bewering dat hij niets paranormaals gebruikt, geloofwaardig, anders gezegd, zeer vermoedelijk waar. En dát is ten slotte de kern van het verhaal.

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor guyd » 14 dec 2015, 15:00

Digit schreef:Psychologen bestaan, geesten niet. Daarom is een psychologische uitleg geloofwaardiger dan een spirituele. Ook al kan ik die psychologische evenmin controleren. :wink:

Groetjes,

Digit

500 jaar geleden geloofden de mensen dat geesten echt waren en daardoor het bovennatuurlijke een geloofwaardige uitleg. Nu geloven de meerderheid daar niet in maar wel in psychologische verklaringen waardoor het voor hen een geloofwaardige uitleg wordt. Vroeger bepaalde de Godsdienst de waarheidsclaims nu is dat de wetenschap. Elke vorm van waarheidsclaim moet skeptisch bekeken worden.
guyd

Berichtdoor guyd » 14 dec 2015, 15:06

Digit schreef:Kijk, zelfs als Gili hier een andere "truk" zou toepassen die hij vanuit zijn beroepsethiek niet kan onthullen, dan nog is zijn bewering dat hij niets paranormaals gebruikt, geloofwaardig, anders gezegd, zeer vermoedelijk waar. En dát is ten slotte de kern van het verhaal.

Groetjes,

Digit

Dit is toch een affront voor de skeptische gemeenschap. Zolang zijn verklaring maar niet paranormaal is, is het volgens U vermoedelijk waar! :shock:
guyd

Berichtdoor Digit » 14 dec 2015, 16:37

guyd schreef:Elke vorm van waarheidsclaim moet skeptisch bekeken worden.

Klopt, maar een boom kent men aan zijn vruchten, en men moet niet verwachten om kersen te plukken aan een quatschelaar. Of omgekeerd, ook al kunnen er dan redenen zijn om voorzichtig te zijn.

guyd schreef:Dit is toch een affront voor de skeptische gemeenschap. Zolang zijn verklaring maar niet paranormaal is, is het volgens U vermoedelijk waar! :shock:

Ik ken de boom nu eenmaal. Scepticisme moet ook geen eeuwige achterdocht worden. Vertrouwen is een teer plantje. Maar waar het groeit moet men het niet zonder reden uitrukken. Als iemand met een reputatie van kennis van zaken en eerlijkheid iets zegt conform de bestaande kennis, dan moet men daar niet per definitie aan gaan twijfelen.

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor guyd » 16 dec 2015, 19:37

Je zou eens goed moeten luisteren naar deze twee wetenschapsfilosofen: http://www.rtlnieuws.nl/boulevard/enter ... en-mindfck
Er is een gouden regel, goochelaars en mentalisten leggen hun trucs niet uit en als ze het wel doen is het een nep verklaring.
guyd

Berichtdoor Digit » 17 dec 2015, 15:33

guyd schreef:Je zou eens goed moeten luisteren naar deze twee wetenschapsfilosofen

Heb ik gedaan. Of wat de twee heren zeggen waar is, weet ik niet zo direct. Maar het is niet relevant voor de hamvraag: is er al dan niet iets paranormaal in het spel. En wat dát betreft geloof ik in elk geval Gili. Of hij de juiste verklaring geeft, daar steek ik mijn hand niet voor in het vuur, maar dat is in deze van tweede orde. Overigens is lichaamstaal iets wat diep in onze genen zit, ook al gebeurt het "lezen" meestal onbewust. Ik vind het dan ook niet ongeloofwaardig dat iemand dat door oefening ze bewust leert lezen en daar een eind mee wegkomt.

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor guyd » 18 dec 2015, 15:00

De vraag is niet of het om een paranormale verklaring gaat of om een semi-wetenschappelijke verklaring. Maar wel of die verklaring correct of fout is. De bezwaren die die twee filosofen maken is dat hun studenten geneigd zijn om die semi-wetenschappelijke verklaring onvoorwaardelijk aan te nemen. Een laatste voorbeeld om het af te leren :vanaf 06:00 tot 11:28 http://www.npo.nl/mindf-ck/05-01-2015/AT_2027122 . Hier wil illusionist en arts Victor Minds aantonen dat via subliminale boodschap het onderbewuste wordt beïnvloed tot het maken van keuzes. Klinkt op het eerste zicht aannemelijk en ook niet helemaal onmogelijk. Maar in de context waar het wordt voorgesteld is het absurd. Dit zou de natte droom zijn van elke reclameman. Als dat letterlijk waar zou zijn dan zou elke klant hetzelfde boodschappenmandje moeten hebben! Hij zegt wel ik gebruik geen acteurs, dat is waarschijnlijk ook zo hij gebruikt vrijwilligers. :)
guyd

Berichtdoor Digit » 18 dec 2015, 15:10

Het gaat bij ons dus om twee verschillende zaken. Ik focus op normaal / paranormaal, jij op waar / niet waar.

guyd schreef:De bezwaren die die twee filosofen maken is dat hun studenten geneigd zijn om die semi-wetenschappelijke verklaring onvoorwaardelijk aan te nemen.

Daar geef ik ze dus gelijk in. Ik geloof ook niet dat Gili het achterste van zijn tong laat zien. Ik geloof wél dat hij geen paranormale gaven gebruikt.

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Oude Belg » 20 dec 2015, 22:56

guyd schreef: Hij zegt wel ik gebruik geen acteurs, dat is waarschijnlijk ook zo hij gebruikt vrijwilligers. :)

Heb hem bezig gezien in de Arenberg. Zaal met 800 vrijwilligers. Straf.
Oude Belg

Keer terug naar Paranormale items, new age & astrologie