Geschiedenis van het spiritisme in België (vraagje)

Astrologie, telepathie, helderziendheid, precognitie, aura-reading, Reiki, reïncarnatie, mediums, Lotus, dromensymboliek, handlezen, Tarot, tantra, druiden, yoga, mysteriën, sjamanisme, antroposofie, hekserij/wicca, voodoo, kwantumkwak,...

Geschiedenis van het spiritisme in België (vraagje)

Berichtdoor frank06 » 08 jan 2012, 01:39

Net begonnen in Tenhaeffs boek Het Spiritisme, en ja, ik geef toe dat dit qua masochisme best kan tellen. Ook omdat Herr Wilhelm van die Duitsachtige volzinnen gebruikt waar geen end aan komt. Anderzijds, de hoofdstukken over de geschiedenis van het spiritisme/spiritualisme (algemeen en in Nederland) zijn best interessant.

En dit deed bij mij de vraag rijzen hoe het nu zit met de geschiedenis van het spiritisme in België. Ik heb al enige informatie over personen/organisaties etc. in het Frans, maar kan er iemand mij op het spoor zetten van historische figuren, organisaties in Vlaanderen? Ik hoef geen hapklare brokken informatie, met een naam of zo zou ik al heel blij zijn.

Alvast van harte bedankt!

Frank
frank06

Re: Geschiedenis van het spiritisme in België (vraagje)

Berichtdoor willem_betz » 08 jan 2012, 03:32

Geloof je alle nonsens, of sommige niet? Hoe maak je het onderscheid?
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor frank06 » 09 jan 2012, 01:06

Beste,

Bedankt voor de indrukwekkende lijst. Het is niet echt wat ik zocht maar de website lijkt mij sowieso enorm bruikbaar voor andere doeleinden. Er staat een heleboel nieuwe dingen in, althans voor mij. "Het geheim van de Purperen Harmonie Platen" bijvoorbeeld deden mij eerder aan Prince denken dan aan Nikola Tesla. Weer iets bijgeleerd vandaag.
Nogmaals bedankt.

Dankzij Skepp en Skepsis en dat boek van Tenhaeff heb ik al het een en het ander over de geschiedenis (en daar gaat het mij eigenlijk om) van het spiritisme in Nederland, via tal van verenigingen rond de persoon Allan Kardec c.s. heb ik al vrij veel over Frankrijk, maar ik krijg het gat dat België is niet naar behoren opgevuld (hier en daar een los stuk). Ik vrees dat ik sowieso voor de periode (hele) late 19de, vroege 20ste eeuw aangewezen ben op Franstalige bronnen (en da's niet mijn sterkste kant :-).

We zoeken verder.

Frank
frank06

Berichtdoor Kinnéar » 09 jan 2012, 12:43

frank06 schreef: het gat dat België is

:?:
over Kinnéar: "oneerlijk, of een flinke klap van de molen gekregen, of waarschijnlijk allebei." - "dergelijke skepp-haters = kwakverdedigers." (Willem Betz)
Kinnéar

Berichtdoor Digit » 09 jan 2012, 12:55

frank06 schreef:...., maar ik krijg het gat dat België is niet naar behoren opgevuld (hier en daar een los stuk). Ik vrees dat ik sowieso voor de periode (hele) late 19de, vroege 20ste eeuw aangewezen ben op Franstalige bronnen (en da's niet mijn sterkste kant :-).

We zoeken verder.

Als het niet dringend is, dan wil ik wel zien of ik je kan helpen. Mijn Frans kan er best mee door ! Maar de komende maanden heb ik zeker al geen speling ! Geef evt. maar een seintje via PB !

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Keer terug naar Paranormale items, new age & astrologie