Het paranormale in het onderwijs ???

Astrologie, telepathie, helderziendheid, precognitie, aura-reading, Reiki, reïncarnatie, mediums, Lotus, dromensymboliek, handlezen, Tarot, tantra, druiden, yoga, mysteriën, sjamanisme, antroposofie, hekserij/wicca, voodoo, kwantumkwak,...

Het paranormale in het onderwijs ???

Berichtdoor zuurSTOF » 28 feb 2011, 13:01

Naar aanleiding van het optreden van Annick, deelnemer zesde zintuig, vraag ik me af hoe er over dergelijke onderwerpen gesproken wordt in het onderwijs. Annick is onderwijzeres en duidelijk overtuigd van zichzelf over een paranormale gave te beschikken. Ik heb daar geen enkel probleem mee.
Maar !!! Aangezien het paranormale toch wel meer en meer in de kijker komt, meer en meer mensen in die onzin geloven, zal dit ook wel door kinderen opgepikt worden die zich daar vragen bij stellen. In het lager onderwijs is er naast de gewone vakken ook wereldoriëntatie, en kan door de leerkracht zelf ingekleurd worden, afhankelijk welke leeftijd. De thema's kunnen gaan over huisdieren, gezonde voeding, windenergie... maar ook over gevoelen, de vijf zintuigen...enz. En daar stel ik mij toch wel vragen bij als kinderen over het zesde zintuig horen spreken, dit in de klas aan bod komt, en wat in het geval Annick als leerkracht? :?
zuurSTOF

Re: Het paranormale in het onderwijs ???

Berichtdoor Mees » 28 feb 2011, 13:45

Een zeer terechte vrees Zuurstof.
Maar geldt dit niet evenzeer voor een door god bevangen gelovige (bvb. het creationisme blijven verdedigen)
Er is wel meer flauwekul waarvan mensen overtuigd zijn en als je van iets overtuigd bent, is het heel moeilijk om daar niets van door te geven.
Bij misbuiken kan en moet je ingrijpen natuurlijk.
Irreverence is the champion of liberty and its only true defence (Mark Twain)
Mees

Berichtdoor zuurSTOF » 28 feb 2011, 14:18

Mees schreef:Maar geldt dit niet evenzeer voor een door god bevangen gelovige (bvb. het creationisme blijven verdedigen)
Thema's rond geloof en religie komen aan bod in het vak levensbeschouwing, daar maak ik me geen zorgen rond. Het is dat geloof in het paranormale en het spirituele waarvoor ik vrees dat er geen duidelijke richtlijnen voor bestaan en dus makkelijk aan bod kunnen komen als thema onder wereldoriëntatie...
zuurSTOF

Berichtdoor Mees » 28 feb 2011, 14:32

Als ouder kan je ingrijpen als je kind thuis komt met dergelijke nonsens (zowel naar je kind als naar die juffrouw of haar directie toe). Ik ga er dan van uit dat je kind het daar thuis zal over hebben (al is dat niet altijd het geval natuurlijk).

Verder denk ik (en hoop ik alleszins) dat Annick wel verstandig genoeg zal zijn om haar hobby niet als feit te verkopen aan kinderen of om alleszins de hocus pocus buiten de schoolpoort te houden. Maar misschien kan ze hier zelf uitsluitsel over geven?

Anderzijds besef ik dat een deelname aan een amusementsprogramma à la zesde zintuig de drempel voor heel wat beïnvloedbare ouders kleiner zal maken en waarschijnlijk zijn er wel ouders die haar zullen steunen als ze het toch doet.
Mees

Berichtdoor Renate » 28 feb 2011, 14:38

Tja, tenzij je kind er op een gegeven moment van overtuigd is dat het over paranormale gaven beschikt. Meestal zullen de ouders dan ook wel wat zweverige typjes zijn en dan is er een TV-programma dat dit allemaal serieus neemt.
Renate

Berichtdoor Mees » 28 feb 2011, 16:12

Juist Renate ... maar als ouder moet je je kind toch ook wel leren wat een serieus programma is en vooral... wat niet.
En gelet het uitzenduur van dat programma denk ik nu toch niet dat de klaskinderen van Annick naar het zesde zintuig keken (maar het kan natuurlijk getaped zijn - reden te meer dan om er als ouder toch wat duiding bij te geven).
Mees

Berichtdoor Renate » 28 feb 2011, 16:17

Mees schreef:Juist Renate ... maar als ouder moet je je kind toch ook wel leren wat een serieus programma is en vooral... wat niet.
En gelet het uitzenduur van dat programma denk ik nu toch niet dat de klaskinderen van Annick naar het zesde zintuig keken (maar het kan natuurlijk getaped zijn - reden te meer dan om er als ouder toch wat duiding bij te geven).

Zeker, maar ik doel dus op programma's over kinderen die een zesde zintuig denken te hebben. Ik mag aan nemen dat de ouders daar een rol in spelen. Als kind A een denkbeeldig vriendje heeft, dan denken de ouders dat dit wel over gaat. Als kind B een denkbeeldig vriendje heeft, dan denken de ouders aan een zesde zintuig. Dat zou dus ook met een onderwijzeres als Annick kunnen gebeuren.
Renate

Berichtdoor ScieDrone » 11 feb 2013, 15:44

Och och och wat is er toch zo erg aan?

Laat me eens weten!

De chinese regering steunt zelfs kinderen met paranormale vermogens,

Dus is de Chinese Overheid wel wat slimmer.
ScieDrone

Berichtdoor Renate » 11 feb 2013, 16:05

ScieDrone schreef:Och och och wat is er toch zo erg aan?

Laat me eens weten!

Ik denk eerder dat de Chinese overheid, als dit waar mocht zijn, dommer is.

Er is nog nooit enig bewijs van een zesde zintuig gevonden en het is dus onzin om kinderen op de een of andere manier wijs te maken dat het anders is.
Renate

Berichtdoor ScieDrone » 11 feb 2013, 16:14

Renate schreef:

Laat me eens weten!

Er is nog nooit enig bewijs van een zesde zintuig gevonden en het is dus onzin om kinderen op de een of andere manier wijs te maken dat het anders is.

Geen "zesde zintuig"? Geen ESP, telepathie etc? Hoe weet je het zo zeker?
Er is zelfs meer dan genoeg bewijs van leven na de dood.

Maar ik zie veel pseudoskeptici hier in de intelligentieval trappen, ja jij ook!

Je hebt al een 'totaal niet te vermurwen' geloof, en je schraapt dan de ideen er bij die dat geloof ondersteunen.

Dus je mening staat al (muur)vast. Maar de boel echt onderzoeken ho maar!
ScieDrone

Berichtdoor Digit » 11 feb 2013, 16:22

ScieDrone schreef:Geen "zesde zintuig"? Geen ESP, telepathie etc? Hoe weet je het zo zeker?

De boel is al tot in den treure onderzocht ! Noppes dus.

En als je wil doen we het opnieuw en kan je zelfs een fikse beloning krijgen : http://skepp.be/nl/node/1282 . De skeppers wachten met ongeduld op jouw kandidatuur !

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Oude Belg » 11 feb 2013, 17:23

ScieDrone schreef:Er is zelfs meer dan genoeg bewijs van leven na de dood.

Maar ik zie veel pseudoskeptici hier in de intelligentieval trappen, ja jij ook!

Je hebt al een 'totaal niet te vermurwen' geloof, en je schraapt dan de ideen er bij die dat geloof ondersteunen.

Gelieve die bewijzen van leven na de dood (of beter, links ernaar) te posten. Van de echte, controleerbare bewijzen, uiteraard.
De zin
is eerder toepasbaar op de "gelovigen". Sceptische mensen geloven net niet. Ook niet in die onzin.
De boel echt onderzoeken : Het bewijs dient uiteraard geleverd te worden door zij die beweren dat het bestaat. Als ik beweer dat er vorige week een sprekende kat bij mij in de tuin zat, kan u dan bewijzen dat dat onzin is? Ik denk dat ik mijn bewering zal moeten bewijzen. De bewijslast niet omkeren, aub.
Oude Belg

Berichtdoor ScieDrone » 11 feb 2013, 17:44

Gelieve die bewijzen van leven na de dood (of beter, links ernaar) te posten. Van de echte, controleerbare bewijzen, uiteraard.

Ik kan zo bij zo de citaten van zeer veel geleerden opnoemen, for starters, maar er is meer zo ontzettend veel meer,
maar ik weet toch al wat er gaat gebeuren. Het is altijd hetzelfde stompzinnige liedje!!

De zin
is eerder toepasbaar op de "gelovigen". Sceptische mensen geloven net niet. Ook niet in die onzin.
De boel echt onderzoeken : Het bewijs dient uiteraard geleverd te worden door zij die beweren dat het bestaat. Als ik beweer dat er vorige week een sprekende kat bij mij in de tuin zat, kan u dan bewijzen dat dat onzin is? Ik denk dat ik mijn bewering zal moeten bewijzen. De bewijslast niet omkeren, aub.

Tsja, Eigenlijk laat je het hier al overduidelijk merken in de zin "Öok niet in die onzin". Je hebt dus meer dan overduidelijk aangegeven dat je standpunt is dat het "onzin' is. Maar meer dan waarschijnlijk heb je er nooit ingedoken en weet je er dus niets maar dan ook helemaal niets van af. Het bewijst wat ik zeg, pseudo skeptici kunnen nu eenmaal niet recht denken en nemen hun stndpunt (het is onzin) al bij voorbaat in. Ik vind het een vorm van zeer diepe domheid.
Dus, de vraag is, lul je anderen gewoon na, of ben je er ooit ingedoken en zo ja hoe en wat was je uitkomst en waarom?
ScieDrone

Berichtdoor ScieDrone » 11 feb 2013, 17:46

Digit schreef:
ScieDrone schreef:Geen "zesde zintuig"? Geen ESP, telepathie etc? Hoe weet je het zo zeker?

De boel is al tot in den treure onderzocht ! Noppes dus.

En als je wil doen we het opnieuw en kan je zelfs een fikse beloning krijgen : http://skepp.be/nl/node/1282 . De skeppers wachten met ongeduld op jouw kandidatuur !

Groetjes,

Digit

Ohhhh doet me denken aan de Rani prijs! Daar zeg je toch niks mee? Die hele prijs is zo opgezet dat geen hond, waar die ook mee aankomt hem kan winnen!

Zeker nog nooit de voorwaarden voor die prijs gechecked? wel?

Randi is een stompzinnigwe clown die nu niet bepaald de slimste onder de sceptici is. Hoewel Micahel Shermer nog wel een iet wat grotere randdebiel en leugenaar is.

Maar ja, what else is new?
ScieDrone

Berichtdoor Digit » 11 feb 2013, 17:55

ScieDrone schreef:Die hele prijs is zo opgezet dat geen hond, waar die ook mee aankomt hem kan winnen!

Een intelligente hond met échte paranormale gaven zou hem dus wél kunnen winnen. Als zijn baasje het formulier tenminste correct invult.

ScieDrone schreef:Zeker nog nooit de voorwaarden voor die prijs gechecked? wel?

Toch wél, en wat meer is, ik heb ze voor een stuk zelf geschreven. Er op wakende dat een écht paranormaal begaafde moet kunnen slagen, maar dat we charlatans en bedriegers er kunnen uithalen.

Je moet een ouwe aap geen smoelen meer leren trekken, ScieDrone !

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor ScieDrone » 11 feb 2013, 18:06

Digit schreef:
ScieDrone schreef:Die hele prijs is zo opgezet dat geen hond, waar die ook mee aankomt hem kan winnen!

Een intelligente hond met échte paranormale gaven zou hem dus wél kunnen winnen. Als zijn baasje het formulier tenminste correct invult.

onwaar, dus je weet er geen zak van af, zoveel is nu wel duidelijk, die hele Randi prijs is een fraud,
Behalve voor mensen die dat niet willen/kunnen durven denken.

ScieDrone schreef:Zeker nog nooit de voorwaarden voor die prijs gechecked? wel?

Toch wél, en wat meer is, ik heb ze voor een stuk zelf geschreven. Er op wakende dat een écht paranormaal begaafde moet kunnen slagen, maar dat we charlatans en bedriegers er kunnen uithalen.

Wat kletse je nu voor onzin? Je hebt gedeeltelijk de voorwaarden voor de Randi prijs geschreven?
O Je denkt toch niet omdat je dat hier neerzet ik je geloof he? Ik geloof er zolang het niet bewezen is geen zak van!

Je moet een ouwe aap geen smoelen meer leren trekken, ScieDrone !

Juist wel, absoluut! Is prachtig om de sprongen te zien!
ScieDrone

Berichtdoor Digit » 11 feb 2013, 18:13

ScieDrone schreef:Dus, de vraag is, lul je anderen gewoon na .... ?

Neen dus !

ScieDrone schreef:...., of ben je er ooit ingedoken .... ?

Ja dus, en ik zie wel of jij het ook doet ! Niet dat mijn verwachtingen erg hoog liggen dienaangaande ! Ik denk dat je bekwaamheden niet verder rijken dan wat gescheld.

ScieDrone schreef:.... zo ja hoe ....

Grondig, gewoon de testpersoon zijn ding laten doen, en zorgen dat de uitkomst enkel en alleen kon voortkomen uit zijn "ding" !

ScieDrone schreef:.... en wat was je uitkomst ....

Gewoon noppes. Beloofd resultaat : 7/10. Behaald resultaat : 0/10 !

ScieDrone schreef:.... en waarom?

Omdat paranormalen zichzelf blaaskens wijsmaken en bij de minste grondige controle door de mand vallen. Bedriegers vallen er soms iets moeilijker door, maar daar hebben we aangepaste manden voor !

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Digit » 11 feb 2013, 18:19

ScieDrone schreef:Wat kletse je nu voor onzin? Je hebt gedeeltelijk de voorwaarden voor de Randi prijs geschreven?

Niet voor de Randi-prijs, wél voor deze : Sisyphusprijs € 1.000.000 !

ScieDrone schreef:O Je denkt toch niet omdat je dat hier neerzet ik je geloof he? Ik geloof er zolang het niet bewezen is geen zak van!

Schrijf in en je zal het aan den lijve ondervinden ! € 50.-, enkele goede demonstraties en het miljoen en eeuwige roem zullen je deel zijn als de held die Skepp in het zand deed bijten. Je wordt de god van de paragnosten ! :wink:

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor ScieDrone » 11 feb 2013, 18:51

Digit, je bent net een politicus,

je praat veel, trekt veel en veel en op een domme manier je conclusies en je laat helemaal niks zien.

Niks waard dus!
ScieDrone

Berichtdoor Digit » 11 feb 2013, 20:33

Ik kan niets laten zien wat er niet is. Jij beweert dat er paranormale toestanden bestaan. Wij kijken dus naar jou, niet omgekeerd !

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Nederlander » 11 feb 2013, 20:46

DON'T FEED THE TROLL! SCIEDRONE = PINDAR!
Hoe ik dat weet? De meisjes/meiskes, veel te veel enters, gevloek gescheld en getier, het sarcasme ect ect!
The happiness of the bee and the dolphin is to exist. For man it is to know that and to wonder at it.
Jacques Yves Cousteau.
Nederlander

Berichtdoor Oude Belg » 11 feb 2013, 21:14

Nederlander schreef:DON'T FEED THE TROLL! SCIEDRONE = PINDAR!
Hoe ik dat weet? De meisjes/meiskes, veel te veel enters, gevloek gescheld en getier, het sarcasme ect ect!

Is in elk geval zwaar aan het trollen. Goede raad, Nederlander.
Oude Belg

Berichtdoor ScieDrone » 11 feb 2013, 22:37

Oude Belg schreef:
Nederlander schreef:DON'T FEED THE TROLL! SCIEDRONE = PINDAR!

Is in elk geval zwaar aan het trollen. Goede raad, Nederlander.

duh?

weten zeker niet wat tollen is.
ScieDrone

Berichtdoor Blueflame » 11 feb 2013, 22:46

't Is al opgelost :-D
Nonsense is our core business
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor Nederlander » 12 feb 2013, 08:30

Blueflame schreef:'t Is al opgelost :-D

Afbeelding
The happiness of the bee and the dolphin is to exist. For man it is to know that and to wonder at it.
Jacques Yves Cousteau.
Nederlander

Berichtdoor Gps » 08 maart 2013, 18:02

ScieDrone schreef:
Renate schreef:

Laat me eens weten!

Geen "zesde zintuig"? Geen ESP, telepathie etc? Hoe weet je het zo zeker?
Er is zelfs meer dan genoeg bewijs van leven na de dood.

Door een paar persoonlijke ervaringen, is mijn ongeloof in dit soort dingen de grond in geboord.
Toch wil ik wel kwijt , dat ik nog nergens een bewijs gevonden heb, dat deze gaven bestaan.
En ik heb echt goed gezocht.

Via deze site en bij james rhandi kun je erg veel geld krijgen, als je bewijst paranormale gaven te hebben.
Daar is nog niemand in geslaagd.
Ik dus ook niet.
Gps

Keer terug naar Paranormale items, new age & astrologie