Mijn verhaal

Astrologie, telepathie, helderziendheid, precognitie, aura-reading, Reiki, reïncarnatie, mediums, Lotus, dromensymboliek, handlezen, Tarot, tantra, druiden, yoga, mysteriën, sjamanisme, antroposofie, hekserij/wicca, voodoo, kwantumkwak,...

Mijn verhaal

Berichtdoor Gps » 11 nov 2010, 05:39

Ik zal me gelijk even voorstellen.
Ik ben een Amsterdammer van 47 die van beroep tekenaar constructeur is.

Verder ben ik een "fan" van randi, en 46 jaar oud geworden in de overtuiging dat paranormale gaven niet bestaan.

Naar toen ging het mis.

Ik zit achter me pc en vraag me ineens af waarom ik al een paar dagen niets van een vriend gehoord had.
Vervolgens komt de gedachte op, hij zal toch geen motor ongeluk gehad hebben, en ik begin me zorgen te maken.

Nu krijgen we allemaal van dit soort ingevingen, en mijn eerste reactie was ook:
Stel je niet aan, dat kan je niet weten, je zit jezelf gek te maken.
Omdat het mij maar niet lukte, om deze gedachte los te laten, belde ik hem de volgende dag op.

Ik vroeg toen hoe het met hem was. Hij was met ze motor achter op een auto gereden.

Omdat ik nog al sceptisch ben, deed ik dit af als toeval, een bizar toeval, maar toch.

Ongeveer een half jaar daarna, zit ik zoals zo vaak, achter me pc, ik denk ineens aan een ex vriendin, waar ik al 14 jaar geen contact meer mee had.

Hoewel ik een rustig type ben, raakte ik volkomen in paniek.
Ik wist zeker dat er wat mis was.

Via internet ben ik haar gaan zoeken, en toen ik haar uiteindelijk vond, bleek ik het weer goed te hebben.

Vanwege haar privacy wil ik niet op de details ingaan, wat er precies aan de hand was.
Wat ik wel kwijt wil, is dat ik dacht dat iemand haar opgesloten had.
Maar wat bleek, ze voelde zich opgesloten, en ik kwam er achter dat ze tegenwoordig in Australië woont.

Mijn derde ervaring die mijn ongeloof de grond in boorde, was een visioen.

Ik zie ineens een beeld, van mensen die bij mij op bezoek komen.
Ik zag twee mensen de trap opkomen, waarvan de voorste een doos vasthield.
Ik hoorde dat er nog meer personen waren, maar die zag ik niet.

Een week of drie later, toen ik dit voorval al weer vergeten was, word er aan gebeld, en ik deed dus open.

Ik zie precies dat zelfde beeld, en kwam er achter dat ze met ze drieën waren.
De derde kon ik niet zien, omdat hij nog niet ver genoeg op de trap was.
In de doos zaten net zoals in het visioen boodschappen.

Vooral dit laatste voorval zit me nog steeds dwars. Ik ben of gek geworden of wij kunnen in de toekomst kijken.

Mijn rationele kant heeft het er erg moeilijk mee.
Als wij in de toekomst kunnen kijken dan ligt de toekomst dus vast ?
Als de toekomst niet vast ligt, hoe kan ik het dan van te voren zien ?

Ik probeer die vraag maar los te laten, want anders word ik echt gek.

Volgens de experts op internet ben ik heldervoelend, dan wel empathisch.

Over dat heldervoelen.
Ik ben op internet gaan zoeken, en vond een serieuze site die mij uitlegde dat iemand die heledervoelend is, het aan de stem hoort of aan de lichaamshouding ziet.

Dat slaat in mij geval nergens op. Een vriendin die ik al 14 jaar niet meer gesproken of gezien heb, en die letterlijk aan de andere kant van de wereld bleek te wonen.
En ook bij dat geval met die vriend was er geen direct contact. ( van cold reading is dus geen sprake)

Inmiddels kan ik er om lachen, maar het heeft me erg veel moeite gekost om dit te accepteren.
Ineens stortte mijn ongeloof in.

Een poging om een zener test te doen, was niet echt succes vol, maar misschien toch leuk om te vertellen..
Ik deed een poging en scoorde gewoon zoals iedereen.
Weer proberen, zelfde uitslag.

Vervolgens werd Ik boos, wat nou ik ben niet helderziend ?
Weet die klote computer het beter dan mij ?

derde poging !

Eerste fout, tweede, derde, vierde, vijfde en zesde goed, ik denk wow dat gaat lekker, en je raait het al, het lukte net meer.

Waarom ik intresse in die zener test heb ?
Als dat mij lukt met meneer Randi er bij, dan krijg ik een miljoen dollar. :mrgreen:
Verder zou dat een waterdicht bewijs zijn, in tegenstelling tot mijn ervaringen.

Ik ben vooral nieuwsgierig of er hier mensen zijn met een rationele verklaring voor dit soort dingen.
Gps

Re: Mijn verhaal

Berichtdoor ippa » 11 nov 2010, 10:09

Hallo GPS,

Ik heb geen verklaring, maar ben er zeker van dat je paranormaal bent.

Groetjes,
Eva
ippa

Berichtdoor Mopje » 11 nov 2010, 11:20

Hoi,

Vroeger, in 1980, ging je toen ook 'de experts' in de bibliotheek raadplegen? Zij hadden destijds volgens mij wel een grotere kans van slagen. Maar als het goed voelt zou ik voor die miljoen gaan, al zijn het maar dollars! (geef even een seintje!)
"Wes pakt soms de stofzuiger. Ja echt. Dat doet hij gewoon." Yolanthe Cabau van Kasbergen
Mopje

Berichtdoor charlielima » 11 nov 2010, 14:37

Gps schreef:

En het feit dat ze hun vaststellingen formuleren aan de hand van enkele emails en een luttele post op een of ander forum zegt al genoeg over hun expertise ..

Tussen je "ervaring" en het effectief gebeuren zit telkens een tijdsperiode.
Grote kans dat je gedachten enigszins vervormd worden om te laten passen met je ervaring.
Mensen doen dit nu eenmaal onbewust.
charlielima

Berichtdoor Hanky » 11 nov 2010, 16:04

Gps, als je je ervaringen in een wat breder kader wilt overwegen, kun je ook dit eens bekijken: http://www.skepsis.nl/blog/2007/12/held ... atis-boek/

Je omschrijvingen lijken bijna een standaardvoorbeeld van enkele psychologische processen die er bij betrokken zijn .
Hanky

Berichtdoor Gps » 11 nov 2010, 23:21

charlielima schreef:
Gps schreef:

En het feit dat ze hun vaststellingen formuleren aan de hand van enkele emails en een luttele post op een of ander forum zegt al genoeg over hun expertise ..

Tussen je "ervaring" en het effectief gebeuren zit telkens een tijdsperiode.
Grote kans dat je gedachten enigszins vervormd worden om te laten passen met je ervaring.
Mensen doen dit nu eenmaal onbewust.

Hoewel ik er zelf van overtuigd ben, dat ik paranormale gaven bezit (wat dat ook precies mag zijn), bots ik met een redelijke grote groep bezoekers van spirituele forums.

Elke vlek op een foto moet een geest zijn, en als je sceptisch bent, dan krijg je op sommige forums zelfs een ban.

Ik heb me er ook over verbaast hoe goed gelovig sommige mensen zijn.
Ik heb al prive berichten gehad, met vragen over geliefden.
Ik ik even kon vertellen, of hij of zij weer teug kwam.

Ik zou, maar dat zit niet in mijn karakter, geld kunnen verdienen door een bordje medium op mijn deur te plakken.

Als ik mensen echt zou kunnen helpen, dan zou ik dat best willen doen, maar dan moet ik wel eerst meer controle krijgen over dit gebeuren.
Gps

Berichtdoor Gps » 11 nov 2010, 23:22

ippa schreef:Hallo GPS,

Groetjes,
Eva

Ik ook, maar wat me wel dwars zit, is dat ik er niet echt controle over lijk te hebben.
Gps

Berichtdoor Gps » 11 nov 2010, 23:33

Hanky schreef:Gps, als je je ervaringen in een wat breder kader wilt overwegen, kun je ook dit eens bekijken: http://www.skepsis.nl/blog/2007/12/held ... atis-boek/

Je omschrijvingen lijken bijna een standaardvoorbeeld van enkele psychologische processen die er bij betrokken zijn .

Bedankt, ik denk dat ik dat boek wel ga lezen.
Gps

Berichtdoor Blueflame » 11 nov 2010, 23:57

Gps schreef:
ippa schreef:Hallo GPS,

Groetjes,
Eva

Ik ook, maar wat me wel dwars zit, is dat ik er niet echt controle over lijk te hebben.

Ik wil u wel even verwittigen: Ippa heeft op dit forum nog nooit een stelling onderbouwd.
Nu ik erover nadenk: tijd om haar te wippen. Haar inbreng is toch noppes.

Mvg.
Nonsense is our core business
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor Hanky » 13 nov 2010, 03:06

Gps schreef:
Hanky schreef:Gps, als je je ervaringen in een wat breder kader wilt overwegen, kun je ook dit eens bekijken: http://www.skepsis.nl/blog/2007/12/held ... atis-boek/

Bedankt, ik denk dat ik dat boek wel ga lezen.

Gewoon lezen, en eventueel commentaar lijkt me hier concreter dan ik denk dat..., Gps. Ook Ippa= Eva, gewoon eens praten aan de hand van concrete tekst. Dat kan toch niet moeilijk zijn.

Ik geef je nog een link, Gps, die je ook concreet kunt benaderen in de vergelijking (met inachtneming van het feit dat ik iemand serieus neem die iets als 'Mijn verhaal' als bijdrage kan verzinnen, en ook op een eerlijke manier vertelt, zo mij lijkt.)
http://www.vkblog.nl/bericht/103639/Hel ... geloven_(1):_Lydia_Rood

Een wat onderkoelde toon, maar dat kan niet anders na vele ' ervaring' en vooral enig 'bewijs'. Lees trouwens die hele Volkskrantblog eventueel eens na. Welke argumenten zijn er 'voor' en 'tegen'? Laat je niet afleiden door doorvoelde betekenissen als 'parapippo's'. Hoe geestig ook, de aangedragen links houden vooral in: blijf vooral : tekenaar-constructeur.
Hanky

Berichtdoor ippa » 13 nov 2010, 12:00

@Blueflame,

Wip mij maar.... het zal mij een zorg wezen.

Goed weekend,
Eva
ippa

Berichtdoor zuurSTOF » 13 nov 2010, 22:09

ippa schreef:@Blueflame,
Wip mij maar....

Zulke voorstellen kan je beter per PB doen...
Blueflame schreef:tijd om haar te wippen

Blue, je vroeg er zelf om, ga ervoor man... :wink:
zuurSTOF

Berichtdoor Gps » 16 nov 2010, 17:40

Ik heb dat volkskrant blog gelezen.

Tja, wat kan ik zeggen ?

De mevrouw die boos is op jan mulder, is voor mij een mooi voorbeeld van één van de vele spirituele mensen, waar ik niet goed mee op schieten.

Zij gelooft ergens in, maar een ander mag geen kritische vragen stellen ?
Hoewel ik sinds ongeveer een jaar of twee, geloof in paranormale gaven, ben ik nog steeds sceptisch.

Haar voorbeeld, waar haar man in paniek is, vind ik vreemd, want hij zat fout.
Er was niets met die dochter.

Dat er dan iets gebeurd is, in een dorp dichtbij, vind ik een erg vreemd bewijs voor speciale gaven.
Het maakt op mij geen indruk.
Gps

Berichtdoor Gps » 16 nov 2010, 18:20

Ik ben met dat boek begonnen.

Ik heb het laatste stuk gelezen over een zekere P.

Daar herken ik niets in.

Ik heb een gelukkige jeugd gehad, met ouders die van mij hielden.
Depressies is ook niet echt iets wat bij mij past.

Wat ik wel geinig vind, is dat in het boek (ik moet nog verder lezen) een onderscheid maakt tussen spontane en opgeroepen paranormale gaven.

Het op roepen is mij nog niet gelukt, en dat heb ik echt wel geprobeerd, het was altijd spontaan.
Gps

Berichtdoor Blueflame » 16 nov 2010, 19:15

Gps schreef:Het op roepen is mij nog niet gelukt, en dat heb ik echt wel geprobeerd, het was altijd spontaan.

Ja, en waarschijnlijk met veel voorspellen achteraf ...... .

Mvg.
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor Heeck » 16 nov 2010, 21:43

GPS,

Twee zaken kan je het best goed uit elkaar zien te trekken:
De feitelijke voorvallen zonder enige uitleg en daar tegenover de indruk die ze op je hebben gemaakt.

Vooral dat laatste neemt mensen soms zo erg op sleeptouw dat er voor een nuchtere analyse nauwelijks ruimte overblijft.
Hersens buigen eerder voor emotie dan voor wat ook. En voor je het weet geloof je aan het paranormale dat niets anders is dan een woord voor hetgeen nog een normale verklaring ontbeert, maar je sterk heeft beroerd.

Kunnen denken is evolutionair nog erg jong en het is alsof we er in momenten van grote onthutsing nog niet op durven vertrouwen, maar juist terugvallen op het primitievere hersenwerk.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel, dus MIJDT SPIJT.
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor Hanky » 16 nov 2010, 22:24

Gps schreef:Ik heb dat volkskrant blog gelezen.

Tja, wat kan ik zeggen ?

De mevrouw die boos is op jan mulder, is voor mij een mooi voorbeeld van één van de vele spirituele mensen, waar ik niet goed mee op schieten.

Zij gelooft ergens in, maar een ander mag geen kritische vragen stellen ?
Hoewel ik sinds ongeveer een jaar of twee, geloof in paranormale gaven, ben ik nog steeds sceptisch.

Haar voorbeeld, waar haar man in paniek is, vind ik vreemd, want hij zat fout.
Er was niets met die dochter.

Dat er dan iets gebeurd is, in een dorp dichtbij, vind ik een erg vreemd bewijs voor speciale gaven.
Het maakt op mij geen indruk.

Gps, op zich al wel goed dat je de moeite nam er eens naar te kijken. Dat doen sommigen al niet. (Het was Jan Mulder niet, maar Jan Blokker...maar dat is niet zo belangrijk.) Kennelijk lukt het je, ik tutoyeer maar, ook kritisch ten opzichte van het verhaal over een ervaring te staan, dat wel als helderziend wordt 'gezien' door de betrokkenen. Dat was juist ook de bedoeling van de auteur. (Beter is nog als je eens de tijd vindt dat hele (afgesloten) blog van tien stukken te lezen, op je gemak, waarin dat verhaal van Lydia Rood maar een tiende onderdeel is. Dan kun je zien hoe een krant als de Volkskrant in zijn geheel met zo'n onderwerp omgaat in de periode 1994-2006, en hoe de auteur van dat boek, dat is dezelfde, daar dan weer tegenaan kijkt.)

Het boek is belangrijker. Probeer het inderdaad wel van voor naar achter te lezen. Het is grotendeels een 'denkwijze' op basis van onderzoek, die logisch is opgebouwd. Als tekenaar-constructeur moet je ook de hier en daar wat lastiger eerdere hoofdstukken wel aan kunnen. De eerdere hoofdstukken zijn ook belangrijker voor je, denk ik - op grond van wat je hier oorspronkelijk schreef.
Het is vooral niet nodig dat je je herkent in de beschreven paragnost! Dat kun je juist in de eerdere hoofdstukken bewust worden. Ben benieuwd.

De skeptici lijken hier 'uit ervaring' gewend geraakt direct op de 'hoofdmechanismen' van de 'denkfouten' te reageren, en waar zouden ze, en met name Blueflame als beheerder de tijd nog vandaan moeten halen het anders te kunnen doen. Dus stoor je niet aan termen als parapippo's. De bedoeling is vooral dat je zelf doet wat je kunt, en dat is in dit geval deze teksten goed lezen en op je in laten werken. Dan zien we verder.

Ik zie dat Heeck intussen ook nog reageerde, maar voor hem geldt ongeveer hetzelfde als voor Blueflame. Bijna altijd juist in zijn commentaar (in mijn ogen, maar wie ben ik), maar geef Gps ook nog een keer een kans om te kijken of 'een en ander' beter kan 'landen' als hij als een integer ogende verhalenverteller (en ervaarder) tot soortgelijke inzichten komt via die wat uitgebreidere weg. (Dit gewoon naast elkaar Blueflame en Heeck hoor, voor het goede begrip. Voor het versturen begreep ik plots dat je dit ook verkeerd kon lezen.) (Voor mij geldt bijna: lukt het niet dit tot een goed einde te brengen: dus Gps wordt geen parapippo maar blijft een tekenaar-constructeur of gaat een ander intelligent beroep uitoefenen natuurlijk, en kan zijn 'ervaringen' na het 'gesprek' op de site van Skepp scheiden van 'verklaringen', anders geef ik echt op.)
Hanky

Berichtdoor Blueflame » 16 nov 2010, 23:44

Verschillende wegen en mogelijkheden zijn er zeker Hanky.
Soms werkt het shockeffect wel degelijk.

De tijd om onder parapippo's eieren te leggen is wel definitief gedaan.
Er gaan immers maar 24 uren in een dag.
Misschien moet ik mijn onderschrift dan toch maar veranderen naar "Cut the crap!".

En zelf nog heel weinig reageren.

Mvg.
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor Hanky » 17 nov 2010, 01:08

Blueflame schreef:Verschillende wegen en mogelijkheden zijn er zeker Hanky.
Soms werkt het shockeffect wel degelijk.

De tijd om onder parapippo's eieren te leggen is wel definitief gedaan.
Er gaan immers maar 24 uren in een dag.
Misschien moet ik mijn onderschrift dan toch maar veranderen naar "Cut the crap!".

En zelf nog heel weinig reageren.

Mvg.

Nee, niet nog zelf heel weinig reageren, maar niet meer dan je zelf aankunt, zonder jezelf en (eega en kinderen, indien) te kort te doen. Eigenlijk is dit meteen een discussie, die we ook weer elders zouden moeten voeren, maar ja jongen, met alle begrip voor de noodzakelijke indelingen die jij moet construeren: verplaats deze reactie naar waar dan ook, naar jouw inzicht, dat is jouw primaire recht. Democratisch te begrijpen voor iedere aap die ook begrijpt dat ie ook eens naar Scream zou moeten kijken. Maar ja, zo zit de mensheid gemiddeld niet in elkaar. Dat doet ie gemiddeld volgens de Gauss-curve niet.

In scherpte: eerst zou ik moeten vragen om 'bewijs' voor effect van de shocktherapie versus de wat 'uitgebreidere'. Ik claim dat succes niet. Jij wel.... dus.... nee ... ook niet, bij goed lezen ... Ik heb alles gelezen (nou ja gescand) vanaf 2006 (herstart na crash), maar zie ook hoe ongelovige Thomassen zelfs door onderlegde, zelfs met kippen-eieren, en liefdevolle Mopjes niet binnen vier jaar (shock shock-tegenstelling) tot enige orde kunnen worden gebracht, omdat ze de wereld nu eenmaal op hun manier 'willen' begrijpen. Dus dan nog maar meer van binnen-uit....

Mees, de meester van de shock. Waar zijn de voedselsupplementen? Where is the thruth? Om John-Lennon (achtig) met wat verkeerd 'inglish' te citeren. Wat is de waarheid? Kurtz - ja ja een grondlegger die het bij JC en nog wat van dat mensen niet haalt, helaas, heeft nooit een 'agressieve' manier voorgestaan bij mijn weten. Stelde later zelfs politiek en religie niet buiten de orde van het skepticisme (verwijzing naar artikel in Skepter niet meteen paraat). Dus ja, Blueflame. Mijn idee is dat de heldere bèta's .... moeten accepteren dat uitleg... veel tijd kost.

Digit, één boek, met een uitleg over het foton, en veel meer in één boek, die kracht....misschien daar proberen...daar gaat het ook over. Samenhangende wereldbeelden. Onze moderne mobiele telefoon gaat over....

Dichtkunst mocht niet in de heilstaat van Plato, tja...
Hanky

Berichtdoor Gps » 17 nov 2010, 02:49

Heeck schreef:GPS,

Twee zaken kan je het best goed uit elkaar zien te trekken:
De feitelijke voorvallen zonder enige uitleg en daar tegenover de indruk die ze op je hebben gemaakt.

Vooral dat laatste neemt mensen soms zo erg op sleeptouw dat er voor een nuchtere analyse nauwelijks ruimte overblijft.
Hersens buigen eerder voor emotie dan voor wat ook. En voor je het weet geloof je aan het paranormale dat niets anders is dan een woord voor hetgeen nog een normale verklaring ontbeert, maar je sterk heeft beroerd.

Kunnen denken is evolutionair nog erg jong en het is alsof we er in momenten van grote onthutsing nog niet op durven vertrouwen, maar juist terugvallen op het primitievere hersenwerk.

Roeland

laat ik een poging doen.

Geval 1.
Ik zit achter me pc, en denk aan een vriend. Ik stel de vraag (niet hard op) waarom ik al een paar dagen niets van hem gehoord heb. Vervolgens komt de gedachte: Hij zal toch geen motorongeluk gehad hebben?

Nu krijg ik zo vaak gedachten, net als iedereen, maar deze gedachte kon ik niet los laten.
Mijn eerste conclusie was ook, stel je niet aan, je zit je zelf op te naaien, er is niets aan de hand.
De volgende dag bleef deze gedachte mij echter achter volgen.
Toen ik na mijn werk thuis kwam, heb ik die vriend gebeld, en ik vroeg hoe is het ?

Hij vertelde dat hij mij al een paar dagen had willen bellen, hij was met zijn motor achterop een auto gereden.

Hoewel bizar, schreef ik dit toe aan toeval, De gedachte dat iemand met een motor een ongeluk krijgt, is nou niet echt wereld schokkend.

Het maakte op mij wel indruk, maar dat ging ook snel weer over.

Geval 2.
Laat ik als inleiding even vertellen dat ik geen type ben die snel in paniek raakt,
Ik durf zelfs de stelling aan, dat dit tweede geval één van weinige keren was in me hele leven, dat ik in paniek raakte.

Ik denk ineens aan een ex vriendin, waar ik op dat moment al 13 jaar geen contact meer mee had, en raak in paniek.

Na lang zoeken, vond ik haar via internet terug en, begon er een nieuw contact.

Na een paar weken, stelde ik haar een vraag. Ik vroeg, had jij het ( de tijd van mijn ervaring) moeilijk ?
Zonder dat ik vertelde wat er met mij gebeurd was.

Van haar reactie, krijg ik nu nog koude rillingen.

Dit tweede geval maakte dus op mij wel heel veel indruk.
Hoe kan ik weten, dat iemand waar ik geen contact meer mee heb, een probleem heeft ?
Laat duidelijk zijn, dat ik niet precies wist wat er mis was.

Toen ben ik wel op internet gaan zoeken. Volgens meerdere sites was ik heldervoelend. ( helderziend is wat anders)

Daarna ben ik op zoek gegaan naar serieuze sites ( kritische sites)

Een helderziende is erg goed in lichaamstaal lezen en hoort het ook aan de stem

Ik denk dat we het er hier wel over eens kunnen zijn, dat die verklaring in mijn geval onzin is.

Dan blijven er mijn ogen twee verklaringen over.
De eerste is toeval , (dan wel dat ik ben gek geworden ben, maar dan zijn die vriend en vriendin ook gek)
De tweede is dat ik emoties of gedachten op kan pikken van andere mensen.

Dingen die ik niet geloof:
Een overledene heeft mij dit ingefluisterd.

Ik zoek de verklaring in esp, en ben er heilig van overtuigd dat wij dit allemaal kunnen.
De een zal net als met sport, beter zijn als een ander, maar ik geloof dus ook niet dat ik uitverkoren zou zijn.

Het derde geval is dat ik een beeld zie. ( gewoon overdag terwijl ik wakker ben)
Er komen meerdere mensen bij mij de trap op. Ik kon er maar twee zien, en heb mij dagen af lopen vragen, waar ik de wijsheid vandaag haalde dat het er meer waren, als de twee die ik zag.

Een week of 3 later, word er aangebeld en ik doe open.

Ik zie precies dat zelfde beeld (fimpje ?) van twee mensen die de trap op komen. (met boodschappen)
Op dat moment denk ik dus aan dat visioen, en herinner mij, dat ik meende te weten dat er meerdere mensen waren.

Ik liep zelf dus een stukje de trap af, zodat ik kon zien, hoeveel mensen er nou waren.
Toen bleek, waarom ik in dat visioen, die derde persoon niet zag. ( maar misschien wel hoorde ? )
Hij was nog buiten mijn gezicht veld, omdat hij nog onder aan de trap was.

Dit derde geval zit me nog steeds erg dwars.

Vooral omdat het bij mij de vraag oproept, kunnen wij de toekomst zien ?
Ligt de toekomst dus vast ?
Als de toekomst niet vast ligt, dan kan ik het volgens mij onmogelijk van te voren zien.

Dit derde geval, kan ik mijn ogen geen toeval zijn, wat bij de eerste twee gevallen niet uit te sluiten valt.
Waarom het geen toeval kan zijn in mijn ogen, is dat het visioen 100% klopte.

Na dit derde geval heb ik ook minstens een minuut of 30 redelijk verdwaast om me heen staan kijken.
Ik had een gevoel van ongeloof en verwarring. ( dit kan niet)

In de dagen daarna ben ik zelfs diep gaan nadenken.
Vooral of dat visioen nou wel echt klopte, of dat ik het kloppend maakte.
Ik kan alleen maar naar eer en geweten zeggen, dat ik geen fouten kon ontdekken.
Gps

Berichtdoor Gps » 17 nov 2010, 03:03

Blueflame schreef:
Gps schreef:Het op roepen is mij nog niet gelukt, en dat heb ik echt wel geprobeerd, het was altijd spontaan.

Ja, en waarschijnlijk met veel voorspellen achteraf ...... .

Mvg.

Ik heb nog nooit wat voorspelt, was het maar waar, dan voorspelde ik wel even de lotto. :mrgreen:

Ook pogingen tot aanvoelen wanneer ik een lot moet kopen, heeft niet gewerkt.

Laat duidelijk zijn dat je tegen mij alles mag zeggen, maar ik ben geen doorsnee spiritueel forum bezoeker.
Ik krijg vlekken in mijn nek van een aantal van die verlichte figuren.

Een mooi voorbeeld, van hoe verlicht er een aantal waren, kwam naar voren toen er een nieuw lid kwam die niet geloofde in paranormale gaven.
Volgens een aantal beledigde hij mensen, ze voelde zich niet veilig meer.

Ineens leken ze wel mensen :wink:
Gps

Berichtdoor Gps » 17 nov 2010, 03:07

Even een grap tussen door die ik erg leuk vind.

Hoe weet je of iemand echt helderziend is ?

Je belt aan, en als hij dan vraagt, wie is daar, dan is het geen echte :P
Gps

Berichtdoor Hanky » 17 nov 2010, 04:04

Nee, eerst lezen, en dan weer praten, Gps. Een bijna q.e.d in een heel andere discussie met Blueflame. In diens stijl: je kiest de weg van de minste weerstand. Lezen en overdenken, eerst. Rust, niemand willen overtuigen, en vooral niet in de tegenmode schieten. Gewoon eerst lezen! Nou ja, daar gaat mijn waakzame zorg, nu al... Cut the crap....

Gewoon geen woord meer, voor je, liefst in algemene termen, je ervaringen doordenkt. Daar was die aanwijzing voor bedoeld. Dus over twee weken, niet eerder, praten we misschien verder. Huiswerk, constructeur-tekenaar. Je weet toch hoe dat echt moet!
Hanky

Berichtdoor Hanky » 17 nov 2010, 04:29

En voorspellen in de verleden tijd doe je vaak met een d, om je aan een soort afspraken te willen houden. Dus ik heb niet voorspeld dat Blueflame de zoveelste Gps' er kennelijk in gedrag ook beter 'voorspelde' dan ik. Ik geef op (Karpov). Verdwaasd. Nadenken, wat is de missie na nadenken en soms de best mogelijke taal te denken te hebben aangewend? Ik weet het niet. In shock ben ik niet....
Hanky

Berichtdoor Gps » 17 nov 2010, 04:36

Hanky schreef:Nee, eerst lezen, en dan weer praten, Gps. Een bijna q.e.d in een heel andere discussie met Blueflame. In diens stijl: je kiest de weg van de minste weerstand. Lezen en overdenken, eerst. Rust, niemand willen overtuigen, en vooral niet in de tegenmode schieten. Gewoon eerst lezen! Nou ja, daar gaat mijn waakzame zorg, nu al... Cut the crap....

Gewoon geen woord meer, voor je, liefst in algemene termen, je ervaringen doordenkt. Daar was die aanwijzing voor bedoeld. Dus over twee weken, niet eerder, praten we misschien verder. Huiswerk, constructeur-tekenaar. Je weet toch hoe dat echt moet!

Het is mij misschien niet duidelijk wat je van mij verwacht.
Je wilt dat ik eerst het boek lees en dan, mijn ervaringen tegen het licht houd aan de hand van het boek ?
Gps

Berichtdoor willem_betz » 17 nov 2010, 04:40

Nog een raad aan GPS:
neem een schriftje en schrijf gedurende een maand dagelijks alle "visioenen" op die je krijgt.
Eerlijk zijn met jezelf en niets achteraf bijwerken.
Na die tijd tel je eens hoeveel je er had en hoeveel er wel en niet zijn uitgekomen.
Ik voorspel 8) dat het er niet zo veel zullen zijn die WEL uitkwamen.
Geloof je alle nonsens, of sommige niet? Hoe maak je het onderscheid?
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Heeck » 17 nov 2010, 10:54

Gps,

De raad hierboven is de best geefbare voor de toekomst!

De reden dat ik me ooit ben gaan verdiepen in de mogelijkheden van para doen jouw voorbeelden verbleken en ik heb er destijds een paar weken over gedaan om erachter te komen hoe ik wel een week lang zwetend heb gedroomd van iemand voor de klas waarvan ik maar niet de naam kon hervinden. Op gegeven moment schoot me die te binnen en dat was iemand van de lagere school die ik wel 30 jaar niet had gezien. Twee weken daarna kom ik die man tegen in een forensenmenigte waar ik normaliter helemaal niet tussen zat en bingo!, daar liep hij net als in mijn droom met volle baard. Gelijk aangeschoten met zijn naam en gevraagd of hij voor de klas stond. Allemaal raak.
Koste me heel wat moeite om daar nuchter naar te kijken.

Net als jij:
Gps schreef:Dit tweede geval maakte dus op mij wel heel veel indruk.
Hoe kan ik weten, dat iemand waar ik geen contact meer mee heb, een probleem heeft ?
Laat duidelijk zijn, dat ik niet precies wist wat er mis was.

Toen ben ik wel op internet gaan zoeken. Volgens meerdere sites was ik heldervoelend. ( helderziend is wat anders)

Jij springt gelijk naar een oplossing die de wereld op zijn kop zou zetten: namelijk een soort geheugen of schakelpaneel waar ieders ervaringen bewaard blijven en ook nog toegankelijk zijn voor "begaafden". Volgens sommigen zou daar de toekomst die nog niet is waargenomen ook resideren.
Gokken op die oplossing creeert dus een nog veel groter probleem dan jij hebt. Hoe komt al die info naar zo een onvatbaar geheugen, hoe zit zo een geheugen in elkaar, hoe kan je daar info uit aftappen, hoe wordt de info zo uitgesorteerd dat die alleen bij de juiste personen terechtkomt, of zijn er ook wel eens verbindingsfoutjes die al die dromen/gedachten veroorzaken die niet uitkomen?

Wat zorgt ervoor dat je tevreden zou zijn met de kwasi-oplossing van de "gave" te bezitten? Dat is een noppes-oplossing die kennelijk als bijverschijnsel heeft dat je je er beter bij voelt:
Probleem opgelost, onbekend vermogen gewonnen. Dubbel winst???!!!???

Dubbel het haasje zou ik zeggen. Want je probleem is niet opgelost en je hebt jezelf uitgedost met een niet bestaande gave.

Roeland
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor Heeck » 17 nov 2010, 10:59

Hanky,

Meepraten, daar ben ik tergend goed in. Daar heb ik zelfs cursussen in gevolgd en ook nog wel gegeven. Marketing heet dat.
Er voor zorgen dat iemand ja begint te knikken als je iets vertelt en er dan voor zorgen dat die ander jou begrijpt zoals het jou goed uitkomt.
Kortom je verpakt jouw product in die ander zijn eigen vooroordelen.

Dat werkt niet bij skepptisch reageren omdat mijn product niet binnen vooroordelen past.

Roeland
PS
Zie mijn motto onderaan.
r.
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor zuurSTOF » 17 nov 2010, 12:17

In zekere zin is iedereen paranormaal als je redeneert zoals Gps.
Neem nu het voorval: aan iemand denken en zo goed als ogenblikkelijk gaat de telefoon, en het is toch wel net die waar je aan dacht. Bijna iedereen heeft dit wel eens meegemaakt, ik in ieder geval al meerdere keren in vergelijkbare situaties, vooral in het zelfde denken van dat van een gesprekspartner, nog voordat hij of zij het gezegd heeft. Helderziend! Absoluut, volgens de redenering van Gps. Nooit is het bij mij opgekomen dat ik iets voorspeld had. De rede waarom ik dikwijls al weet wat de andere zal zeggen en ik kan afleiden wat hij of zij denkt, is het feit dat ik uitzonderlijk goed tussen de formele informatie de intentie en emotionele ondertoon van de andere kan afleiden.
Als je de telefoontest doet en noteert op welk moment je aan iemand denkt, zullen sommigen op een dag al een aardig aantal personen verzameld hebben. Hoe meer je aan iemand denkt en hoe vaker je gebeld wordt zal de kans doen toenemen dat je gebeld wordt door die persoon waar je juist aan dacht. Als je alles gaat uitrekenen zal de keren dat je aan iemand dacht en gebeld werd, de kans op het toeval zelden overstijgen.
zuurSTOF

Berichtdoor wim » 17 nov 2010, 12:34

Hoe werkt die Zener test op het internet?

Enig (zelf)bedrog daarmee lijkt mij niet uitgesloten...
wim

Berichtdoor Gps » 17 nov 2010, 15:36

willem_betz schreef:Nog een raad aan GPS:
neem een schriftje en schrijf gedurende een maand dagelijks alle "visioenen" op die je krijgt.
Eerlijk zijn met jezelf en niets achteraf bijwerken.
Na die tijd tel je eens hoeveel je er had en hoeveel er wel en niet zijn uitgekomen.
Ik voorspel 8) dat het er niet zo veel zullen zijn die WEL uitkwamen.

Dat is inderdaad een goede raad. die ik nog steeds eens toe moet gaan passen op mijn ingevingen.

Tav het visioen, dat was tot nu toe de enige keer.
Gps

Berichtdoor Gps » 17 nov 2010, 15:48

wim schreef:Hoe werkt die Zener test op het internet?

Enig (zelf)bedrog daarmee lijkt mij niet uitgesloten...

Je kan jezelf altijd wat wijs proberen te maken. Ik zit zo niet in elkaar.

Ik had bij alle 3 de pogingen, er nooit genoeg goed, om daar een conclusie aan te verbinden.

Met gewoon gokken, had ik er net zo veel goed gehad. ( en misschien nog wel meer)

De eerste twee keer, had ik er iets van 4 van de 30 goed.
De derde keer 5 van de 30.

Dat ik die 5 op rij goed had, zegt volgens mij ook niets.
Gps

Berichtdoor Hanky » 17 nov 2010, 16:38

Gps schreef:
Hanky schreef:Nee, eerst lezen, en dan weer praten, Gps. Een bijna q.e.d in een heel andere discussie met Blueflame. In diens stijl: je kiest de weg van de minste weerstand. Lezen en overdenken, eerst. Rust, niemand willen overtuigen, en vooral niet in de tegenmode schieten. Gewoon eerst lezen! Nou ja, daar gaat mijn waakzame zorg, nu al... Cut the crap....

Het is mij misschien niet duidelijk wat je van mij verwacht.
Je wilt dat ik eerst het boek lees en dan, mijn ervaringen tegen het licht houd aan de hand van het boek ?

Precies, Gps, dat bedoel ik. Het zou me verbazen als je er tenminste niet iets wijzer van wordt.
Hanky

Berichtdoor Digit » 17 nov 2010, 18:10

En vooral : letterlijk élke ingeving noteren, eerlijk toetsen en eerlijk de hits en de missers tellen ! Pas dan heb je iets !

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Gps » 18 nov 2010, 16:12

Ik ben in het boek op pagina 67 aangeland.

Ik vind het boek op zich wel interessant, maar het is wel erg droge stof. ( vooral hoofdstuk 2)

Als ik mijn ervaringen afzet tegen het boek, dan lijkt het er op, dat ik inderdaad niet instaat ben op mijn "gave" op te roepen.
De schrijfster, vraagt zich af of we het dan wel paranormale gaven mogen noemen.

Mijn ervaringen waren allemaal spontaan.

Er is wel een punt waar mijn ervaringen niet stroken met het boek.

Dat gaat over voorspellende dromen.

Als ik een voorspellende droom heb, dan weet ik als ik wakker word, of het een voorspellende droom was.
Dat weet ik niet pas als het uitkomt.

Het verschil tussen gewone en voorspellende dromen is, dat ik een raar gevoel heb, bij voorspellende dromen.
Een gevoel dat ik niet onder woorden kan brengen.
Het is geen gewoon gevoel zoals angst verbazing geilheid of wat dan ook.

Ik heb tot nu echter pas twee keer zo een voorspellende droom gehad, en dat ging niet over spannende dingen.
( geen einde der aarde, of andere rampen)

De tweede keer dat mij dit gebeurde, was te leuk om niet te vertellen.
Ik had zo een droom, met dat gevoel.
Ik word wakker en roep, hey dat was weer zo een droom maar deze kan nooit uitkomen, want...
In de dagen er na veranderde er iets, waardoor ik ongelijk kreeg, en het kwam dus toch uit.

De grap is dat ik niet eens meer weet waar die droom over ging,
Wat ik nog wel weet, is dat ook dit iets onbelangrijks was, en zeker geen ramp of andere spannende dingen.
Gps

Berichtdoor Gps » 18 nov 2010, 16:17

Nog even dit.

Het boek heeft het over gewone dromen, die uit komen.

Dit soort dromen heb ik wel eens gehad, maar dat schrijf ik toe aan de theorie, dat je zoveel droomt dat er altijd wel wat uit moet komen.
Gps

Berichtdoor Digit » 18 nov 2010, 16:20

Gps schreef:De tweede keer dat mij dit gebeurde, was te leuk om niet te vertellen.
Ik had zo een droom, met dat gevoel.
Ik word wakker en roep, hey dat was weer zo een droom maar deze kan nooit uitkomen, want...
In de dagen er na veranderde er iets, waardoor ik ongelijk kreeg, en het kwam dus toch uit.

De grap is dat ik niet eens meer weet waar die droom over ging,
Wat ik nog wel weet, is dat ook dit iets onbelangrijks was, en zeker geen ramp of andere spannende dingen.

Áls het inderdaad zó markant was, dan is het niet te geloven dat je het vergeten bent ! Je spreekt jezelf dus tegen !

En met zo weinig info kan er niets zinnigs over gezegd worden. Ga je nu eens oprecht tellen of wil je ons gewoon blijven bestoken met banale en ongeloofwaardige anekdotes ?

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Hanky » 18 nov 2010, 17:14

Gps, ik kan me voorstellen dat Digit wat ongeduldig is geworden (zie de lange historie op het Forum en alles wat hij daar al is tegengekomen), en bijzonder alert is op tegenstrijdigheden in wat mensen vertellen.

Maar, in elk geval al wel goed dat je van A naar B bent gaan lezen. Heb het boek ook niet per pagina in het hoofd, maar de auteur schetst vooral een ontwikkeling bij een persoon met een 'eerste' 'helderziende ervaring' (die dus gedefinieerd is in termen van 'informatie'), die via wat hij als sensitieve aanduidt (daar val jij dan onder), op moet letten niet als paragnost te eindigen. Het gaat erom dat je goed leert inzien wat 'verzamelingen' zijn (vandaar dat droge begin!) en overdenkt in hoeverre de processen met de wat moeilijkere namen als generalisatietendens en sluitendmakentendens een rol spelen. Je moet eerst echt begrijpen wat daarmee bedoeld wordt. (Op het eind van het boek staat zelfs een procedure hoe je voorlopig een en ander 'zelf" zou kunnen 'analyseren' aan je ervaringen, om de betekenis van een en ander nog eens te (her)overwegen.)

Het is echt zaak het hele boek eerst te lezen, op je in te laten werken. Kan me wel voorstellen dat je toch even iets wilde melden tussendoor, maar ik dacht niet voor niets aan een paar weken....
Hanky

Berichtdoor Gps » 18 nov 2010, 20:33

@ Digit

Het was markant dat die droom uit leek te komen.
De droom op zich ging over iets totaal onbelangrijks.

En dit was in de tijd dat ik nog niet geloofde in paranormale zaken.

Het lezen van dit boek, bracht die herinnering ineens weer gedeeltelijk naar boven.
Gps

Berichtdoor Gps » 18 nov 2010, 20:36

@Hanky

Precies, dit was even een tussen door iets melden.

Ik heb nog wat hoofdstukken te lezen, voor we eventueel verder kunnen. :)
Gps

Volgende

Keer terug naar Paranormale items, new age & astrologie