Het zesde zintuig - VTM - Jaargang 2

Astrologie, telepathie, helderziendheid, precognitie, aura-reading, Reiki, reïncarnatie, mediums, Lotus, dromensymboliek, handlezen, Tarot, tantra, druiden, yoga, mysteriën, sjamanisme, antroposofie, hekserij/wicca, voodoo, kwantumkwak,...

Re: Het zesde zintuig - VTM - Jaargang 2

Berichtdoor Madeleine » 24 okt 2009, 14:11

Blueflame,

Volgens mij hebben de kandidaten toch wel twee blinddoeken op hoor. De kritiek van vorig seizoen zal de programmamakers ook wel hebben bereikt, denk je niet ?
Heb je trouwens vorige donderdag ook op Sofie gelet ? Bij haar was de afdruk van haar blinddoek zo duidelijk op haar gezicht te zien. Je kon er onmogelijk naast kijken. De blinddoek moet echt wel heel strak aangespannen geweest zijn. En de make-up van Sylvia is ook altijd om zeep als ze haar blinddoek afzet, dus hij moét echt wel hard tegen de ogen gedrukt worden. Anders heb je dat effect niet.

Wat het ongeval van Villeneuve betreft. 't is inderdaad misschien cru om aan te nemen dat het doorgestoken kaart is en dat Sofie de info gekregen heeft. Maar hoe moet je anders verklaren dat de ene het zo goed kan duiden en de ander er Keizer Karel bijhaalt ? Ofwel is het doorgestoken kaart en krijgen sommige kandidaten een voorkeursbehandeling en dus correcte info vooraf en anderen niet. Of moeten we dan wèl geloven dat het eerlijk gebeurt en de ene een zesde zintuig heeft en de andere niet ?
Ik geraak er in ieder geval niet aan uit wat ik daarvan moet denken. Ik heb dan automatisch al medelijden met Peter. Ik kan mij niet inbeelden dat iemand ermee akkoord gaat om voor schut te worden gezet, met als enige doel een beetje humor in de aflevering te steken.

Dat van Expeditie Robinson heb ik ooit in een interview gelezen met de kandidaten zelf. Als ik me goed herinner stonden die interviews in Humo (telkens met de afgevallen kandidaat). Maar ik heb slechts één of twee seizoenen gezien.

Wat de nieuwsprogramma's betreft, heb je nog de keuze tussen verschillende zenders, binnenlandse en buitenlandse, het internet, kranten...dat geeft ook een breder zicht op 'de waarheid'. Maar als je van één tv zender zou afhangen, dan is het plaatje compleet anders. Kijk maar naar het verschil tussen Eén en VTM. Wié bepaalt daar de nieuwswaarde van de gebeurtenissen en beslist wat er in het nieuws komt en wat niet ?

Nu ja, ik lig er niet van wakker. Ik kijk tv om te ontspannen en als ik me aan een programma erger, dan kijk ik niet. Maar ik ben en blijf nieuwsgierig naar alles wat onverklaarbaar is en ik probeer tegelijkertijd kritisch te blijven....hm...da's mijn sterrebeeld Maagd, ascendant Tweelingen uiteraard ! :wink:

Groetjes,

Madeleine
Madeleine

Berichtdoor Blueflame » 24 okt 2009, 16:44

Madeleine schreef:Blueflame,

Volgens mij hebben de kandidaten toch wel twee blinddoeken op hoor. De kritiek van vorig seizoen zal de programmamakers ook wel hebben bereikt, denk je niet ?

Het is me tot nu toe enkel opgevallen in het hierboven genoemde geval. Ik zal er extra aandacht aan schenken.

Heb je trouwens vorige donderdag ook op Sofie gelet ? Bij haar was de afdruk van haar blinddoek zo duidelijk op haar gezicht te zien. Je kon er onmogelijk naast kijken. De blinddoek moet echt wel heel strak aangespannen geweest zijn. En de make-up van Sylvia is ook altijd om zeep als ze haar blinddoek afzet, dus hij moét echt wel hard tegen de ogen gedrukt worden. Anders heb je dat effect niet.

Ik heb de aflevering nog niet gezien.

Wat het ongeval van Villeneuve betreft. 't is inderdaad misschien cru om aan te nemen dat het doorgestoken kaart is en dat Sofie de info gekregen heeft. Maar hoe moet je anders verklaren dat de ene het zo goed kan duiden en de ander er Keizer Karel bijhaalt ? Ofwel is het doorgestoken kaart en krijgen sommige kandidaten een voorkeursbehandeling en dus correcte info vooraf en anderen niet. Of moeten we dan wèl geloven dat het eerlijk gebeurt en de ene een zesde zintuig heeft en de andere niet ?
Ik geraak er in ieder geval niet aan uit wat ik daarvan moet denken. Ik heb dan automatisch al medelijden met Peter. Ik kan mij niet inbeelden dat iemand ermee akkoord gaat om voor schut te worden gezet, met als enige doel een beetje humor in de aflevering te steken.

Ik wens hier op dit forum niemand expliciet te beschuldigen van welk bedrog ook. Al wat we kunnen vaststellen is dat we het niet weten. Kandidaten die beweren over een zesde zintuig te beschikken, kunnen zich kandidaat stellen voor de Sisyphusprijs: http://skepp.be/prijzen/sisyphus-prijs-%E2%82%AC10000.
Tot nu toe heeft niemand die prijs kunnen wegkapen. Zolang dat niet gebeurt kunnen we rustig stellen dat een zesde zintuig niet bestaat. Het feit dat we niet met 100% zekerheid kunnen weten hoe de kandidaten aan hun informatie komen, doet daar niets van af. Vorig jaar is de winnares door SKEPP uitgenodigd, maar zij wenste daar niet op in te gaan.
Zie ook http://skepp.be/artikels/pseudo-wetenschap/algemeen-overige/wat-een-onzin-de-boekbespreking , waaruit:

Om dergelijke nonsens een halt toe te roepen, looft de Studiekring voor Kritische Evaluatie van Pseudowetenschap en het Paranormale (SKEPP) al jaren de Sisyphus-prijs ter waarde van 10.000 euro uit (pre-test en test) aan eenieder die onder gecontroleerde omstandigheden kan aantonen dat hij of zij over een zesde zintuig of een andere paranormale gave beschikt. Omdat het onmogelijk is de proeven in het kader van een programma als ‘Het Zesde Zintuig’ helemaal waterdicht te maken, daagde SKEPP Jacqueline Philips uit om deel te nemen aan de Sisyphus-prijs en kans te maken op de geldprijs van 10.000 euro. Ze mocht daarvoor zelf kiezen aan welke paranormale proef ze zich wilde onderwerpen (bijvoorbeeld het aanvoelen van een reeks foto's in gesloten omslagen). Het protocol en de precieze uitvoering van de test worden dan in overleg met haar afgesproken. Het is de taak van een organisatie als SKEPP om dit op wetenschappelijke wijze en in alle openheid te onderzoeken. Precies daarom boden ze de winnares van ‘Het Zesde Zintuig’ aan om samen de proef op de som te nemen. Het ‘medium’ Philips weigerde hieraan mee te doen, en ze beseft ook waarom.

Madeleine schreef:Wat de nieuwsprogramma's betreft, heb je nog de keuze tussen verschillende zenders, binnenlandse en buitenlandse, het internet, kranten...dat geeft ook een breder zicht op 'de waarheid'. Maar als je van één tv zender zou afhangen, dan is het plaatje compleet anders. Kijk maar naar het verschil tussen Eén en VTM. Wié bepaalt daar de nieuwswaarde van de gebeurtenissen en beslist wat er in het nieuws komt en wat niet ?

De hoofdredacteur. Persoonlijk vind ik niet dat er veel verschil is tussen de gebrachte items in het nieuws om 19 uur op de nationale zender en VTM.
Een programma als het nieuws kan je niet vergelijken met een programma als het zesde zintuig. Een nieuwsdient kan zich echt niet veroorloven om te gaan knoeien met de feiten. Alhoewel het in Italië misschien wel lukt. Ik ga niet verder in op de nieuwsdienst wegens off-topic.

Nu ja, ik lig er niet van wakker. Ik kijk tv om te ontspannen en als ik me aan een programma erger, dan kijk ik niet. Maar ik ben en blijf nieuwsgierig naar alles wat onverklaarbaar is en ik probeer tegelijkertijd kritisch te blijven....hm...da's mijn sterrebeeld Maagd, ascendant Tweelingen uiteraard ! :wink:

Groetjes,

Madeleine

Ik heb geen idee wat een ascendant is en ik heb zo het gevoel dat ik het ook niet hoef te weten. Gefeliciteerd met uw maagdelijkheid (als u dat wenst, ik heb geen idee waarom u mij die informatie verschaft. Ikzelf ben die al eventjes kwijt en ik moet zeggen dat ik daar nog geen seconde spijt van heb gehad.)

Mvg.
Nonsense is our core business
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor Madeleine » 24 okt 2009, 19:03

Blueflame,

Ik vind het ook jammer dat de winnaar van vorig seizoen niet de moed had om te proberen die Sisyphusprijs binnen te halen. Maar het spreekt wel boekdelen.
Misschien zal de winnares deze keer wel proberen,maar ik betwijfel het heel sterk. Een ontspanningsprogramma is één ding, je ècht moeten bewijzen is heel iets anders.
Ze zullen wel weer afkomen met het gebruikelijke argument, dat ze niet de behoefte hebben om zich te bewijzen. Maar da's dan weer compleet in tegenspraak met het tv-programma...zucht... niks aan te doen.

Die Maagd/tweelingen is een gegeven uit de astrologie en was eerder als kwinkslag bedoeld hoor. Ik bespaar je verdere uitleg. Alhoewel ik wel moet toegeven dat ik mij nog steeds niet tot één kamp heb bekeerd wat het zesde zintuig betreft. Het zintuig zelf hé, niét het tv-programma. Ik blijf kritisch, maar ik wil ook een open geest houden. Ergens ben ik er nog steeds niét van overtuigd dat het niét bestaat. Dus blijf ik tussen de twee werelden heen en weer zweven. Jullie geven hier een perfect tegenwicht voor al de para-onzin. En aan de andere kant, zitten er toch ook mensen die zich serieus met onderzoek bezighouden, bvb naar Bijna dood ervaringen. En dat wil ik dan niet zomaar als onzin afdoen. Voorlopig is daar ook de discussie nog volop gaande tussen believers en non believers.

Ik ben in ieder geval al benieuwd naar je bevindingen over de laatste aflevering van het zesde zintuig. Ik vond het niet schitterend deze keer. De kandidaten brachten er niet veel van terecht.

Groetjes,
Madeleine
Madeleine

Berichtdoor Blueflame » 25 okt 2009, 00:36

Madeleine schreef:
Die Maagd/tweelingen is een gegeven uit de astrologie en was eerder als kwinkslag bedoeld hoor.

Mijn antwoord ook. Ik ben namelijk nog steeds maagd.

Ergens ben ik er nog steeds niét van overtuigd dat het niét bestaat.

Som eens de argumenten pro op. We kunnen dan misschien samen, ook met de andere forumgebruikers, eens kijken waar we uitkomen. Haal dan wel niets uit het programma van VTM want dat is oncontroleerbaar en dus onbruikbaar.

En aan de andere kant, zitten er toch ook mensen die zich serieus met onderzoek bezighouden, bvb naar Bijna dood ervaringen.

Dat is maar een gedacht. Er zijn er die menen dat ze daar serieus onderzoek naar doen, maar dat is niet zo.

Ik ben in ieder geval al benieuwd naar je bevindingen over de laatste aflevering van het zesde zintuig. Ik vond het niet schitterend deze keer. De kandidaten brachten er niet veel van terecht.

Hoezo? Ik heb de aflevering ondertussen bekeken, maar moet mijn schrijfselwerkje nog in elkaar frutselen.
10/25, 11/25 en 16/25 is niet slechter dan de vorige weken. Zo op het eerste zicht zou ik zelfs zeggen: zeker niet! Maar dat heeft alles te maken met de jury. Ik kom daar nog op terug en wel in dat schrijfselwerkje.

Mvg.
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor Madeleine » 25 okt 2009, 21:39

Blueflame,

Ik denk dat ieder mens beschikt over dat zogenaamde zesde zintuig. Het is gewoon een goed ontwikkelde intuïtie. En iedereen heeft al wel eens situaties meegemaakt waarin je een bepaalde sfeer aanvoelt....in een huis, een omgeving waar je je ongemakkelijk voelt, of juist heel erg toe aangetrokken wordt.
We nemen maar een heel klein stukje van de werkelijkheid bewust waar. De rest wordt opgeslagen in ons onderbewustzijn en we kunnen er niet bij.
Mensen met dat zogezegde zesde zintuig zijn volgens mij mensen waarbij die poort tussen bewust waarnemen en onbewust waarnemen op een kier staat. Van zodra ze hun onbewuste waarnemingen proberen te verwoorden, dus er bewust over na te denken en te interpreteren, gaan ze meestal in de fout. Daarom ook dat de meesten proberen om zo ontspannen mogelijk te zijn en hun bewuste denken en interpreteren uit te schakelen. Dat zou volgens mij verklaren waarom de info die vanuit het onderbewustzijn naar boven komt zo vaag is en waarom mensen zoals bvb Peter in een compleet verkeerde denkpiste terecht komen. Dat zou ook verklaren waarom sommige kandidaten in het programma de ene keer zo goed zijn en de andere keer de bal compleet misslaan.

Wat wel interessant zou zijn, is proeven doen zoals in het vtm programma, maar dan met kandidaten verdeeld in twee groepen. Eén groep die beweert een speciale gave te hebben en een groep lukraak gekozen mensen die daar totaal niet mee bezig zijn. Het zou me niet verwonderen als de resultaten bij beide groepen evenwaardig zijn.

Er bestaat niets bovennatuurlijks of paranormaals volgens mij. We hebben alleen nog niet door hoe het werkt en het beantwoordt duidelijk niet aan de normale wetten van de materie. het is ook geen materie, het is geen exacte wetenschap. Er moeten andere manieren zijn om aan te tonen hoe het werkt en hoe het in elkaar zit. In een labo en onder gecontroleerde omstandigheden lukt zoiets nu eenmaal niet. Maar dat betekent niet dat je 't dan maar allemaal de vuilnisbak moet in kieperen en doen alsof het niet bestaat.

Ik begrijp dat dit niet echt glasheldere argumenten pro zijn, het zijn maar enkele bedenkingen die ik mij maak, maar ik hoor graag jullie feedback.

Groetjes,
Madeleine
Madeleine

Berichtdoor willem_betz » 26 okt 2009, 05:50

Er bestaat niets bovennatuurlijks of paranormaals volgens mij. We hebben alleen nog niet door hoe het werkt en het beantwoordt duidelijk niet aan de normale wetten van de materie. het is ook geen materie, het is geen exacte wetenschap.

Wat een contradictie in twee zinnen !
Neem je aan dat het mogelijk is dat mensen iets te weten komen op een manier die niet duidelijk is op het eerste gezicht Ik ook.
Het kan door cold reading of gewoon door heel opmerkzaam deducties te maken uit tekenen die wel degelijk aanwezig zijn. Dat kan zelfs intuïtief, dwz zonder dat je de stappen van het denkproces bewust gemaakt hebt. Maar intuitie heeft evenveel kans om verkeerd te zijn.
Bij een eerlijke test is het heel belangrijk dat er geen aanwijzingen zijn die iets kunnen verraden, en belangrijkst van al is dat er niemand in het gezichtsveld (noch binnen gehoorafstand) mag zijn die de juiste oplossing kent, want daar kan cold reading soms wel informatie opleveren.
Tegen die regel wordt in het VTM programma steeds gezondigd, dus is het waardeloos als test.
Toegevoegd: vanzelfsprekend kan ook hot reading (= verklappen) ook informatie geven :)
Geloof je alle nonsens, of sommige niet? Hoe maak je het onderscheid?
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Mees » 26 okt 2009, 08:11

Madeleine schreef:Van zodra ze hun onbewuste waarnemingen proberen te verwoorden, dus er bewust over na te denken en te interpreteren, gaan ze meestal in de fout. Daarom ook dat de meesten proberen om zo ontspannen mogelijk te zijn en hun bewuste denken en interpreteren uit te schakelen. Dat zou volgens mij verklaren waarom de info die vanuit het onderbewustzijn naar boven komt zo vaag is en waarom mensen zoals bvb Peter in een compleet verkeerde denkpiste terecht komen. Dat zou ook verklaren waarom sommige kandidaten in het programma de ene keer zo goed zijn en de andere keer de bal compleet misslaan.

Een meer voor de hand liggende verklaring van waarom ze zo vaak de bal compleet misslaan is gewoon dat ze gokken. Waarom het toch altijd moeilijker of mysterieuser maken dan het is?
Stel dat jij echt paranormaal begaafd zou zijn... zou je dan je tijd verprutsen in een entertainmentprogramma op VTM waar je enkel een eerste prijs van de kneuzen kan winnen of zou je trachten om de sisyphusprijs binnen te halen en en als gevolg daarvan gegarandeerde wereldroem? (Je kan niet stellen dat die mensen niet roemzuchtig zijn want anders speel je niet mee op TV).
Irreverence is the champion of liberty and its only true defence (Mark Twain)
Mees

Berichtdoor wim » 26 okt 2009, 11:05

Madeleine schreef:Volgens mij hebben de kandidaten toch wel twee blinddoeken op hoor. De kritiek van vorig seizoen zal de programmamakers ook wel hebben bereikt, denk je niet ?

Zou er dan geen verschil tussen dit en het vorige seizoen merkbaar zijn? Als de kandidaten vorige keer beter konden spieken dan nu, zouden hun scores toen veel beter geweest moeten zijn.

Ik kan me hier moeilijk een beeld over vormen, aangezien ik alleen maar wat losse flodders gezien heb. De samenvattingen van BlueFlame lezen, is veel gemakkelijker! :D
wim

Berichtdoor Mees » 26 okt 2009, 13:17

wim schreef:Zou er dan geen verschil tussen dit en het vorige seizoen merkbaar zijn? Als de kandidaten vorige keer beter konden spieken dan nu, zouden hun scores toen veel beter geweest moeten zijn.

Er zullen wel altijd verschillen zijn maar zijn die ten volle te beoordelen door de kijker? Wat je ziet is maar een klein gedeelte van de totale opnamen en dan nog enkel dat deel dat ze je willen laten zien en dan liefst ook nog cut/paste aan mekaar gehangen voor beter theatraal effect. Je hebt dus alleszins geen solide basis om te vergelijken met vorig seizoen.

wim schreef:De samenvattingen van BlueFlame lezen, is veel gemakkelijker! :D

Gemakkelijker en vermakelijker !
Irreverence is the champion of liberty and its only true defence (Mark Twain)
Mees

Het 6de zintuig - VTM - Jaargang 2 - 22 okt 2009

Berichtdoor Blueflame » 26 okt 2009, 23:09

De trailer voor de aflevering van deze week was weer zeer suggestief. De suggestie werd gewekt alsof er eventjes zou aangetoond worden dat telepathie bestaat. De meeste para-pippo's beweren bij hoog en bij laag dat telepathie bestaat en dat ze over vermogens beschikken om de gedachten van een ander te raden. Euh pardon: te kennen. Er zal geen enkel paragenie zijn die dit ontkend. Laat ons eens kijken.

Twee zalen. In één zaal de kandidaat met 3 ronde platen van een verschillende kleur (geel, blauw, rood), 3 vormen (vierkant, cirkel, driehoek) en de cijfers 1, 2 en 3 in een vierkantje geschreven. In de andere zaal een door VTM gekozen combinatie: geel, driehoek en het cijfer één. In deze zaal moet een goede bekende van de kandidaat zich achtereenvolgens concentreren op de kleur, de vorm en het cijfer. Aan de kandidaat om te achterhalen op welke combinatie de goede bekende zich concentreert.
Op zich is dit een redelijk goede proef, met weinig mogelijkheden tot bedrog. Opnieuw geldt dat een lek (al dan niet opzettelijk) van één van de medewerkers niet geheel uit te sluiten valt. Johan Terryn kent de oplossing en zoals reeds meerdere malen gezegd is dit fout, ook al verdenk ik meneer Terryn er allerminst van om de boel opzettelijk te belazeren.
Wat de gokkans betreft, wil ik toch iets opmerken. Per item is de gokkans 1 op 3. Niet zo onmogelijk dus. De gehele combinatie juist raden heeft een kans van 1 op 27, wat al heel wat moeilijker is. Wat mij opvalt is dat men steeds een kans kiest die overeenkomt met het aantal kandidaten, in dit geval 1 op 3. Zie daarvoor ook de vorige afleveringen. Ik heb daar toen niets over geschreven, maar doe het nu dus toch. Waarschijnlijk redeneert men dat als elk van de kandidaten een verschillende kleur, vorm en cijfer kiest, men minstens één treffer moet hebben. Dat is natuurlijk wel zo, maar dit is enkel een kans en dus geen zekerheid! Je weet niet zeker wat de kandidaten gaan kiezen. Waarom men steeds de gokkans gelijk houdt aan het aantal kandidaten is mij dus een raadsel. Maar het valt wel op.
Wat wel klopt is dat er 9 keer een gokspelletje wordt gespeeld met telkens een kans van 1 op 3 zodat geen enkel goed resultaat dan weer wel zeer onwaarschijnlijk wordt.

Sofie haalt 1 punt. Wen NUL. Dat zij na afloop van de test zegt 'dat ze nog steeds gelooft in de telepathische gave' is weer typerend voor alle para-pippo's. Besluiten trekken is er blijkbaar niet bij. Merk trouwens op dat je bij 1 keer alle 3 juist absoluut nog steeds niet kan besluiten dat telepathie bestaat. Uiteraard zou dit een voldoende aantal keren moeten kunnen herhaald worden. Sylvia behaalt één punt.
Niets bijzonders voor mensen die over speciale gaven beweren te beschikken. Vergeet dus het bestaan van telepathie maar, of toch minstens bij deze 3 genieën.

De zaak van het krijgsgevangenkamp te Zedelgem, periode 45-46.
De kandidaten krijgen een sigaretten etui in hun handen. Daar kan je enigszins een tijdsperiode uit afleiden. De jaren 50-60 vermelden zou sterk in de buurt zijn en niet als een grove misser worden beschouwd. Zeker niet als je dat wat inkleedt. Wen zegt in feite niks. Sofie vermeldt 'een afgelegen gebied'. Volgens mij kan je dat afleiden als je in de auto maar goed genoeg oplet. Wat vooral opvalt is dat nu de foto in een omslag steekt, er bitter weinig over de foto gezegd wordt. De blinddoek is wel bij iedereen een enkele deze week en dus geen dubbele. Waarom die afwisseling?
Sylvia gaat voelen aan de muren, wat mogelijk tot datering kan leiden. Sylvia is de dame met de kaarten. Ze trekt de kaart 'vogels' = hierna is er veel veranderd. Dit kan je bij elk der zaken zeggen en is dus niet specifiek voor deze zaak en is dus inspelen op het forer effect. Sylvia zegt ook dat er van de betrokken personen heel veel zijn overleden. Maar zij zegt er niet bij waar en wanneer. Het is dus niet duidelijk of ze daarmee bedoelt 'bij deze zaak, door deze zaak' of nu, vandaag de dag.
De militair is vrijgevig met zijn punten: Sofie 9, Wen 6 en Sylvia 7.

De zaak van Soeur Sourire. Het appartement te Waver; de zelfmoord.

Sofie geeft een zeer algemene beschrijving; onzin allemaal. Ook weer niks over de foto, die deze keer in een omslag zat .... . Sylvia begint met statements die betrekking kunnen hebben op veel mensen. Iedereen heeft ups en downs. De vraag of de persoon levend of dood is (gokkans = 1 op 2), probeert ze snugger op te lossen. "De persoon is overleden maar ik heb het gevoel dat die hier nog altijd is". Dat is jezelf indekken voor moest de persoon nog in leven zijn. Je zwakt de fout op voorhand af. Of je probeert dat tenminste. De jury heeft niets in de gaten. Ze heeft nog een geweldig trukje. "Het is een man maar met vrouwelijke trekken." En ze doet nog straffer: " Of een vrouw die heel mannelijk is. Soms is dat moeilijk om aan te voelen". Ja zeg .... da's dus van twee walletjes proberen te eten. De jury slikt dit als zoete koek. Tja ..... . Drug en/of medicatie is dan weer wel goed.
De kaarten vertellen dat er nu nog altijd veel over gepraat wordt. Ook dat is in deze gevallen steeds een treffer. De jury zit daar niet voor niks. Die hebben altijd iets met de zaak te maken en die zullen er waarschijnlijk nog regelmatig over praten (of wensen dat er nog veel over gepraat wordt). Maar is er hier iemand op het forum aanwezig die het regelmatig over Soeur Sourire heeft? Ik denk het niet. De foto wordt overigens enkel door Wen herkend.
Dan nog iets over de jury. De jury zegt:"dat is een hele goede beschrijving van hoe het wellicht gelopen is". Waren die er bij misschien?
Wen, over haar tekenen. Wen tekent iets wat lijkt op een kruis. Merk aub op dat het de jury is die het krabbeltje als dusdanig benoemt en dat het niet Wen is die het over een kruis heeft. Dit zat in de trailer van het programma. Allemaal stemmingmakerij zonder inhoud. Wen krabbelt immers nog door en wat later kon ik er een vlinder in zien en als ze nog even had doorgegaan kwam misschien nog wel een zeilboot, een schaap of een boterbloem.

De eerste proef van deze aflevering bracht niet veel punten op. Dit was een vrij droge proef waar enkel resultaat te halen was als de feiten echt klopten. Nochtans zal de totaalscore van deze week niet veel minder zijn dan de score van de vorige afleveringen. Dit komt vooral door de jury. Na afloop van de laatste proef loopt de vrouw met haar ogen open in de val van de barnum-statements. Zij verklaarde dat sommige aspecten klopten, andere weer niet of minder en sommige aspecten ontbraken. Maar dat is het nu net! Dat is altijd het geval bij zulk soort uitspraken. De balans kan weliswaar bij de ene kandidaat door wat accentverschuivingen wat positiever uitvallen dan bij de andere, maar het blijven uitspraken waar steeds een deel als treffer wordt beschouwd.

Deze jaargang heb ik het nog niet gehad over wat ik de vorige jaargang de 'reverse engineering' noemde. Wie het programma opneemt, kan misschien eens aan zijn of haar partner, vriend(in) of kennis vragen om de opname door te spoelen tot voorbij de uitleg van de zaak. Laat u dan blinddoeken - doe dat goed! Luister naar de uitleg van de kandidaten en beschrijf dan zo goed mogelijk de zaak. Je zal merken dat je maar bitter weinig over de zaak te weten bent gekomen. En naar hoe meer kandidaten je luistert, hoe onzekerder je zal worden.
Wie nog twijfelt over het niet-bestaan van een zesde zintuig moet dit zeker eens doen. Als de eerste het heeft over zelfmoord door drugs en medicatie, de tweede over een gezinsdrama met moord door een kogel en de derde krijgt het benauwd en 'voelt iets in de keel', hoe zit het dan ?

Volledigheidshalve nog even de scores:

SYLVIA: 1 + 7 + 8 = 16/25
SOFIE: 1 + 9 + 1 = 11/25
WEN : 0 + 6 + 4 = 10/25

De cumulatieve scores:
SOFIE: 52/85 + 11/25 = 63/110
WEN: 46/85 + 10/25 = 56/110
SYLVIA: 40/85 + 16/25 = 56/110

Mvg.
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor Blueflame » 27 okt 2009, 00:12

Madeleine schreef:En iedereen heeft al wel eens situaties meegemaakt waarin je een bepaalde sfeer aanvoelt....in een huis, een omgeving waar je je ongemakkelijk voelt, of juist heel erg toe aangetrokken wordt.

Ja, dat klopt. En dan komen de Ghost Busters en andere para-pippo's langs met een ingewikkelde uitleg ter verklaring en bizarre apparatuur om het op te lossen, terwijl er waarschijnlijk niets bovennatuurlijks aan de gang is : http://noorderlicht.vpro.nl/artikelen/14056335/ .

Wat wel interessant zou zijn, is proeven doen zoals in het vtm programma, maar dan met kandidaten verdeeld in twee groepen. Eén groep die beweert een speciale gave te hebben en een groep lukraak gekozen mensen die daar totaal niet mee bezig zijn. Het zou me niet verwonderen als de resultaten bij beide groepen evenwaardig zijn.

Helemaal niet mee eens. De ene persoon is, zonder het misschien zelf te weten, goed in barnum-statements en de andere niet. Je kan je daar ook in trainen. De eerste houdt er misschien van om bewonderd te worden om zijn of haar kennis en kunde en de tweede niet. De para-pippo kan maw, mogelijk zonder het zelf te beseffen - daar is het tenslotte een pippo voor, zich getraind hebben in barnum-statements. Hij of zij kan bijvoorbeeld wel merken wat aanslaat bij de mensen en wat als treffer wordt beschouwd en wat niet. Wie zich daar niet mee bezig houdt schenkt daar geen aandacht aan en is daarom wellicht minder capabel tot het formulieren van zulke statements.
De enige juiste houding is te verlangen dat diegene die beweert iets te kunnen dat buiten het wetenschappelijk paradigma valt, de bewijzen levert. De proeven en testen daarvoor kunnen echter best door een persoon met een goede kennis van wetenschap en wiskunde (statistiek in het bijzonder) worden opgesteld. Het gaat immers over een verschuiving van het wetenschappelijk paradigma.

Mvg.
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor Blueflame » 30 okt 2009, 22:38

http://www.vtm.be/het-zesde-zintuig-2009/items/24310.php schreef:Her en der is er ook kritiek op ‘Het zesde zintuig’. Wat zeg je tegen mensen die beweren dat het opgezet spel zou zijn en dat het allemaal toeval is?
"Daar hou ik me niet mee bezig. Je hebt altijd mensen die alles negatief bekijken, daar neem ik afstand van. Ik kan alleen maar zeggen dat tijdens de opnames alles correct verlopen is. We moesten elke opnamedag onze gsm afgeven en werden steeds geblinddoekt als we van locatie naar locatie werden gereden. Bovendien kregen we bitter weinig info over de testen. Alle info moest uit onszelf komen. Zelfs als we naar toilet gingen kwam er iemand mee."

Die gaan we dus nooit zien bij SKEPP.
Trouwens, is zij wel de winnares ............... ?

Zie verder ook http://www.gili.be/node/119 en http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail ... tcode=9000 .

Mvg.
Blueflame
Site Admin

Re: Het zesde zintuig - VTM - Jaargang 2 - De Finale

Berichtdoor Blueflame » 03 nov 2009, 21:02

Ik was het haast vergeten, maar om volledig te zijn en de reeks af te sluiten, zou ik eigenlijk nog iets over de laatste aflevering van jaargang twee, de finale, moeten schrijven. In wezen was de finale in niets verschillend van de vorige afleveringen. Het meeste is dan ook al gezegd. Al lang eigenlijk.

Tijdens het overzicht dat we te zien krijgen merk ik dat ik nog wel wat over het hoofd heb gezien. Ik hoor Sylvia tijdens de 'zaak' Soeur Sourire zeggen:"het KAN met medicatie en drugs te maken hebben". Ik had aanvankelijk die 'kan' niet gehoord. Ik vraag mij af hoeveel ik zo nog gemist heb. Ik denk niet dat het er veel toe doet.

Wat de opdracht in de doolhof betreft raad ik de kandidaten aan om eens het sprookje van Klein Duimpje te lezen. Of eens naar de verhalen van Dario Foo verteld door Jan Decleir te luisteren (Daedalus en Icarus). Streepjes trekken op de grond (of een ander, persoonlijk kenmerk) plaatsen op de grond, kan helpen vermijden dat je de weg kwijt raakt én kan je informatie verschaffen over het feit dat je op die plaats al geweest bent of niet. Het is maar een hint. Sofie haalt 1/5 en Sylvia 2/5. Dit waren proeven waarbij de uitkomst exact vast lag .... .

De zaak te Zoutleeuw.
Op een gegeven moment zegt Sofie met een stalen gezicht "dat er volgens haar meerdere personen op de foto staan". Daar trap ik niet in. Johan heeft dat namelijk gezegd bij het overhandigen van de omslag! Je moet dus soms goed opletten om te achterhalen wat een treffer is en wat een treffer lijkt. Laat u niet vangen en aldus meeslepen in de nonsens van die parakwieten.
Sofie verklaart ook dat het lokaliseren van de precieze plaats van de moord moeilijk is "omdat in het hele huis die angst nog hangt". Uiteraard wordt ik dan nieuwsgierig. Zouden ze bij de keuze tussen 2 huizen het juiste er kunnen uithalen? Dus leid ze binnen in een huis waar nooit iets dramatisch is voorgevallen en in een huis waar dit wel het geval is. Laat hen bepalen in welk huis de dramatische gebeurtenis zich heeft afgespeeld. Zouden ze boven het statistische gemiddelde uitkomen? Natuurlijk niet. Maar dit hier vermelden is wel strategisch. Dat is inspelen op de gevoelens van de kijker in een poging om de kijker mee te slepen in het paranormale. Sofie weet natuurlijk dat de kijker het verhaal reeds heeft horen vertellen en zij weet dat er iets dramatisch is voorgevallen. Dat wordt haar immers verteld. Op deze manier gebracht lijkt het of ze iets te weten komt via paranormale weg maar dat is natuurlijk niet zo.
Sofie past nog enkele strategische trukjes toe (verdriet van de nabestaanden, zelfs een huilbui na de uitleg van de zaak), maar ik laat het hier maar bij. Ik vind het té pervers.

Sylvia begint met algemeenheden die niets over de zaak vertellen: ze krijgt maagpijn, voelt angst, iets onverwachts, ruzie, plots "iets" weg. Allemaal toch wel vrij vaag. Zo voelt ze iets in de nek, een scherp voorwerp of een geweer, maar da's gokken op 2 paarden.
Sylvia krijgt 8 punten; Sofie 6 (op 10).

The Harold Of Free Enterprise.
Er dient opgemerkt te worden dat Johan zegt dat ze iets moeten vertellen over de locatie en over de gebeurtenissen. Wie goed oplet en hoort dat dat deze keer expliciet wordt vermeld, en een beetje slim is, kan daaruit afleiden dat de huidige locatie als verzamelruimte is gebruikt. Ok, dat is een gok, maar die zou ik toch nemen.

Sofie orakelt zeer algemeen, zegt niets, maar dan ook echt niets. Zij heeft het over een sporthal, maar iedereen die al in een sporthal is geweest zal beamen dat je dat meestal kan ruiken. Die vloerbedekking heeft een specifieke geur.
Sylvia doet het heus niet zo veel beter. Wel een trukje: het gevoel van koude. Dat doet aan de dood denken. Dat zal wel als een treffer gezien worden, zeker daar eerst de feiten verteld worden. Zij heeft het wel over water, maar blijft daarmee te algemeen. Wat weeral opvalt is dat de jury geweldig interpreteert om toch maar punten te kunnen geven.
Achteraf beweert Sylvia dat ze wist dat het om de Harold of Free Enterprise ging, maar ze heeft het dus wel niet gezegd! Soms is dat waarschijnlijk veiliger. Als je sterk vermoed waar het over gaat, kan te veel details geven je misschien verraden en stel dat je het dan toch mis hebt, dan val je wel heel erg door de mand. Een koud gevoel past altijd wel bij een dramatische gebeurtenis.
Ik vermoed dat Sylvia de streek kent en daardoor waarschijnlijk al vrij snel door had waar ze zich bevond en om welke ramp het ging. Ik kan dat uiteraard niet bewijzen.

Tot slot de scores:
SYLVIA haalt 2 + 8 + 8 = 18/25 punten
SOFIE: 1 + 6 + 4 = 11/25.
Sylvia is daarmee de winnares van deze aflevering en tevens de winnares van het zesde zintuig.

Maar is dat ook echt zo?
De cumulatieve punten:
SYLVIA: 56/110 + 18/25 = 74/135
SOFIE: 63/110 + 11/ 25 = 74/135.
Haha!

Mvg.
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor marcdep » 04 nov 2009, 09:15

Blueflame,

niet akkoord met uw conclusies.

U beweert dat de heer Terryn de dame vertelt dat er meerdere personen zijn en dat is niet waar. Hij heeft enkel de enveloppe gegeven en vertelt dat het om een tragische gebeurtenis ging.

Wat de lokatie van de herald betreft: Sylvia kon niet weten waar ze zich bevond, want ze was geblinddoekt.

Ikzelf geloof geen snars van hun zesde zintuig. Ik veronderstel dat ze signalen opvangen tijdens de lange opname uren en dat er veel gecut wordt is een feit. Het moet tenslotte toch een programma zijn waar mensen 'geboeid' kunnen naar kijken.
marcdep

Berichtdoor Digit » 04 nov 2009, 09:33

Marcdep schreef:Wat de lokatie van de herald betreft: Sylvia kon niet weten waar ze zich bevond, want ze was geblinddoekt.

Hoe effectief was die blinddoek en had ze ook afdoende oorstopjes ? Was ze héél de rit geblinddoekt of pas op het einde ? Heeft de chauffeur (die uiteraard wist waar ze naar toe gingen) wel héél de reis zijn mond gehouden ? Wasknijper op de neus tegen de zeelucht ? Hoeveel "drama's" aan onze kust die spectaculair genoeg zijn om bij iedereen in het geheugen te liggen (want dat is nodig voor de aandacht van de kijker !) ?

Je hebt er geen idee van hoe goed die paracharlatans zijn in het interpreteren van subtiele tips, óók onbedoelde !

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor marcdep » 04 nov 2009, 11:56

Digit,

Ik schreef ook dat er tijdens de vele opname uren er veel aan informatie kan gewonnen worden.
Maar aan de kringen te zien op hun gezicht kan je wel opmaken dat het masker goed aangesloten was.

Maar nog eens, ikzelf geloof geen snars of sikkepit van hun 'kunnen'.
marcdep

Berichtdoor Digit » 04 nov 2009, 12:02

Marc,

Dat wil ik best aannemen !

Ik wou alleen aangeven dat men snel tot de conclusie kan komen : "Ze had een blinddoek op, dus ....." terwijl er legio andere indicatoren zijn die haar kunnen helpen bij een gerichte gok ! Zó werkt het nu eenmaal ! Zo verdienen die charlatans hun dikbelegde boterham op de kap van lichtgelovige mensen die hun centjes vaak dringend voor wat anders nodig hebben !

En véél mensen denken véél te snel "......, dus .... ", "jumping to conclusions" dus, vandaar dat ik dat nog eens wou benadrukken !

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Blueflame » 04 nov 2009, 21:05

marcdep schreef:Blueflame,

niet akkoord met uw conclusies.

U beweert dat de heer Terryn de dame vertelt dat er meerdere personen zijn en dat is niet waar. Hij heeft enkel de enveloppe gegeven en vertelt dat het om een tragische gebeurtenis ging.

Ik citeer lettelijk (ik ben het terug gaan bekijken) J.Terryn bij de overdracht van de omslag aan Sofie met de foto in de zaak te Zoutleeuw:
"Sofie, we staan hier op een plek waar (ooit) iets tragisch is gebeurd en wel met de personen op deze foto".
Dit wordt lettelijk zo gezegd zodat de mededeling dat er meerdere mensen op de foto staan niet als iets bijzonders mag beschouwd worden. Ooit tussen haakjes omdat wat Johan zegt en wat er in de ondertiteling staat afwkijkt. Dit gebeurt trouwens regelmatig, soms zelfs zodanig dat er nuance-verschillen ontstaan.

Wat de lokatie van de herald betreft: Sylvia kon niet weten waar ze zich bevond, want ze was geblinddoekt.

Ik heb niet gezegd dat ze door haar blinddoek kon spieken. Er zijn andere manieren om aan informatie te komen, zoals door Digit aangebracht.

Ikzelf geloof geen snars van hun zesde zintuig. Ik veronderstel dat ze signalen opvangen tijdens de lange opname uren en dat er veel gecut wordt is een feit. Het moet tenslotte toch een programma zijn waar mensen 'geboeid' kunnen naar kijken.

OK.

Mvg.
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor Dwarsdenker » 16 nov 2009, 18:16

Gili schreef:Op 11 november – 11/11, dus – zal ik op de Boekenbeurs in Antwerpen de kist weer openmaken. Daar zal niet alleen de correcte voorspelling in zitten, ik zal ook met wiskundige formules aantonen hoe ik tot die voorspelling ben gekomen. Ik zal ook met diezelfde formules de meest paranormale persoon in de zaal selecteren, en die vervolgens de gedachten doen lezen van anderen.

en inderdaad... http://skepp.be/nieuws/probleem-voor-he ... de-uitslag
hij deed het.
Was er toevallig iemand op de boekenbeurs op dat moment? Ik ben nieuwsgierig naar de verklaring die hij gaf.
Wetenschap is gericht op het zoeken naar de best mogelijke verklaring.
Dwarsdenker

Berichtdoor Theo Pepe » 16 nov 2009, 20:26

Theo Pepe
Site Admin

Berichtdoor Dwarsdenker » 16 nov 2009, 20:54

Inderdaad, zeker de slotconclusie :lol:
Dwarsdenker

Berichtdoor willem_betz » 18 nov 2009, 02:09

Hear ! Hear !!
Geloof je alle nonsens, of sommige niet? Hoe maak je het onderscheid?
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Sus den tomatenboer » 09 jan 2010, 14:00

Het is idd een schande dat weervoorspellers zo een uitspraken doen, ze moesten ze in hun blootje de sneeuw injagen. Het leek er bijna op dat je het niet zou overleven als je buiten durfde komen. Ik ben zelfstandig en ik moet zeggen, die uitspraken nemen letterlijk mijn werk af, slechts 1 klant gehad die het zelf ook belachelijk vond. Het is echt een schande en deze idioten zou mogen van het scherm verdwijnen...
Leve het zesde zintuig die kunnen ten minste iets serieus voorspellen
Sus den tomatenboer

Berichtdoor Dwarsdenker » 09 jan 2010, 18:51

Sus,

Ik heb u al zo dikwijls gezegd dat het niet door de weervoorspellers, maar door de slechte kwaliteit van uw tomaten is dat je zo slecht verkoopt :wink:
Dwarsdenker

Berichtdoor marcdep » 10 jan 2010, 09:12

Sus den tomatenboer schreef:Het is idd een schande dat weervoorspellers zo een uitspraken doen, ze moesten ze in hun blootje de sneeuw injagen. Het leek er bijna op dat je het niet zou overleven als je buiten durfde komen. Ik ben zelfstandig en ik moet zeggen, die uitspraken nemen letterlijk mijn werk af, slechts 1 klant gehad die het zelf ook belachelijk vond. Het is echt een schande en deze idioten zou mogen van het scherm verdwijnen...

Wat kunnen die dan voorspellen?

Wat de weerman of vrouw betreft.
Ze voorspelden een Daisy sneeuwstorm.
Wel, bij ons in Westvlaanderen is er een zeldzaam sneeuwvlokje gevallen en de wind waaide wel hard. Ik ben met mijn hond gaan wandelen en beiden hadden we wel en beetje koud.
Ik voorspel voor morgen een matige veranderlijke wind met mogelijks wat opklaringen en temperaturen rond het vriespunt, mogelijks wat sneeuw.
Op lange termijn, de zomer zal warm worden met af en toe wat regen.
marcdep

Berichtdoor Planoudes » 10 jan 2010, 11:33

Sus den tomatenboer schreef:Het is idd een schande dat weervoorspellers zo een uitspraken doen, ze moesten ze in hun blootje de sneeuw injagen. Het leek er bijna op dat je het niet zou overleven als je buiten durfde komen. Ik ben zelfstandig en ik moet zeggen, die uitspraken nemen letterlijk mijn werk af, slechts 1 klant gehad die het zelf ook belachelijk vond. Het is echt een schande en deze idioten zou mogen van het scherm verdwijnen...

Anekdotes hebben geen bewijskracht. Als je hier statistisch significante gegevens over hebt, dan mag je zo'n uitspraak doen. Zoals het er nu uitziet ben jij degene die in zijn blootje de sneeuw ingaat wegens toogpraat.
Tantum religio potuit suadere malorum
http://atheistmovies.blogspot.com/
Planoudes

Berichtdoor Lorre » 10 jan 2010, 12:24

Aangezien België een klein land is, is het weer hier soms moeilijk te voorspellen...
Lorre

Re: Het 6de zintuig - VTM - Jaargang 2

Berichtdoor Sven » 10 jan 2010, 14:58

Kris Hauchecorne schreef:Met een steen rond hun nek het water in en als ze blijven drijven zijn ze schuldig.

Vreemd he, dat niemand ooit schuldig werd bevonden :lol:

Het feit dat VTM deze zever uitzend bewijst dat we nog veel werk hebben :(
Homeopathisch water geneest één ziekte: uitdroging

De bijbel is zeer nuttig o.a. als toiletpapier, muggenmepper, om je barbecue en open haard aan te maken, bladeren in te drogen voor je herbarium, breekbaar materiaal in te verpakken tijdens transport,...
Sven

Berichtdoor marcdep » 10 jan 2010, 18:57

Planoudes schreef:

Anekdotes hebben geen bewijskracht. Als je hier statistisch significante gegevens over hebt, dan mag je zo'n uitspraak doen. Zoals het er nu uitziet ben jij degene die in zijn blootje de sneeuw ingaat wegens toogpraat.

Misschien ook anecdotisch, maar ik ben eens gaan rondbellen naar vrienden zelfstandigen en één voor één gaven ze toe dat er een serieus mindere omzet was.
Het was eigenlijk geen weer om een hond erdoor te jagen, maar ik ben toch op stap gegaan met de mijnen en er was inderdaad geen kat(zeg maar mens)te bespeuren.
In het restaurant, mijn naaste gebuur, zit normaal op zaterdagavond propvol, maar gsiteren was het maar een lege bedoening en vanmiddag net hetzelfde.
Misschien ligt het aan de voorbije feestdagen en de lege portemonee.Wie zal het zeggen?
Maar de schuld steken op de weerman(vrouw) lijkt me toch heel wat overdreven, het zijn niet de voorspellingen die de mensen thuis houden, maar wel het weer zelf.

Wat de man of vrouw van het zesde zintuig voorspelt is dikke zever.
marcdep

Berichtdoor Fishstick » 11 jan 2010, 15:20

marcdep schreef:
Planoudes schreef:

Misschien ook anecdotisch, maar ik ben eens gaan rondbellen naar vrienden zelfstandigen en één voor één gaven ze toe dat er een serieus mindere omzet was.
Het was eigenlijk geen weer om een hond erdoor te jagen, maar ik ben toch op stap gegaan met de mijnen en er was inderdaad geen kat(zeg maar mens)te bespeuren.
In het restaurant, mijn naaste gebuur, zit normaal op zaterdagavond propvol, maar gsiteren was het maar een lege bedoening en vanmiddag net hetzelfde.

Anderszijds leven de buurtwinkeltjes met dit weer volledig op. De een z'n dood...

'Voor ons is de sneeuw een beetje een zegen. Ook voor de nog kleinere kruideniers. Ook zij kregen ongetwijfeld klanten over de vloer die ze anders nooit zien. De sneeuw en de koude waren voor ons dan ook een ideaal moment om aan klantenbinding te doen', besluit Andries.
Fishstick

Vorige

Keer terug naar Paranormale items, new age & astrologie