Nieuwe TV format - waar of niet waar

Astrologie, telepathie, helderziendheid, precognitie, aura-reading, Reiki, reïncarnatie, mediums, Lotus, dromensymboliek, handlezen, Tarot, tantra, druiden, yoga, mysteriën, sjamanisme, antroposofie, hekserij/wicca, voodoo, kwantumkwak,...

Nieuwe TV format - waar of niet waar

Berichtdoor Dora » 22 nov 2008, 17:57

eigenlijk een spinoff van het zesde zintuig maar om die discussie niet te vervuilen

Zou het niet prachtig zijn dat de openbare zenders (diegene die leven van reclame lijken me hiervoor niet te porren) een programma zou hebben waarin de beweringen die alom op tv gemaakt worden aan dubbelblinde testen onderworpen worden?

ik denk hier bijv aan reclameboodschappen (witter dan wit?) maar de hele paranormale, new age & astrologie reutemeteut kan hier natuurlijk ook perfect in aangepakt worden.
kan heel voorzichtig opgebouwd worden met plastische voorbeelden (een scheermesje in een pyramide wordt scherper indien je de juiste hoek etc blablabla) om dan langzaam maar zeker ook de andere dingen te gaan testen.
ook een perfecte plaats om homeopathie en deze te gaan ontkrachten.

Als het dubbelblind testen juist gebeurd, maar de programma-makers er een beetje werk van maken om de tussendeeltjes aangenaam te houden voor mensen met een aangekweekte wetenschap allergie lijkt me dit echt een sterke format.

Misschien als we hier met genoeg voorbeelden komen aandraven we het zelfs wel aan een of andere programmamaker verkocht krijgen.
Indien niet lijkt het me nog altijd wel een grappige post :)
You keep accusing me of blasphemy all of the time, but I cannot be convicted of a victimless crime.
Dora

Berichtdoor wim » 24 nov 2008, 13:53

Discovery Channel heeft al jaren lang het populaire MythBusters lopen. Het concept van deze show is om bekende "mythes" uit te proberen en dan echt of vals te verklaren.

Hoewel ze goed werk leveren, hebben ze uiteraard ook hun beperkingen. TV moet in de eerste plaats entertainment blijven en dus niet te diepgaand zijn. Maar ze blijven ook ver van het paranormale, volgens mij om twee redenen: je kan moeilijk een negatief bewijs leveren (maw. bewijzen dat iets niet bestaat) en mogelijk angst voor rechtszaken. Bij reclame lijkt me vooral dit laatste een probleem.

Een dergelijke show is dus mogelijk, maar je mag er nooit teveel van verwachten.
wim

Berichtdoor KoenVB » 28 nov 2008, 21:36

Ze hebben echter wel aangetoond dat scheermesjes niet scherper worden in pyramides en, dat over gloeiende kolen lopen niks met bovennatuurlijke gaven te maken heeft. Vergeleken met veel andere programma's is het behoorlijk wetenschappelijk. Zo worden testen regelmatig overgedaan na commentaren van kijkers over zaken die ze over het hoofd gezien hebben. Een vergelijkbaar programma is "Bullshit" van goochelaarsduo Penn en Teller.
Trouwens: nu zondag toont 2BE "Secrets of psychics revealed", waarin helderzienden ontmaskerd worden. Ik geloof dat het door James Randi gepresenteerd wordt. Toch wel positief dat er na alle kwak die zoveel aandacht krijgt ook eens naar de meer rationele kant van de zaak getoond wordt.
KoenVB

Keer terug naar Paranormale items, new age & astrologie