Skeptisch,maar toch paranormale ervaringen

Astrologie, telepathie, helderziendheid, precognitie, aura-reading, Reiki, reïncarnatie, mediums, Lotus, dromensymboliek, handlezen, Tarot, tantra, druiden, yoga, mysteriën, sjamanisme, antroposofie, hekserij/wicca, voodoo, kwantumkwak,...

Skeptisch,maar toch paranormale ervaringen

Berichtdoor Lao » 10 nov 2006, 20:38

Hallo iedereen,

Vooralleer mijn paranormale (of hoe men het ook wil noemen) ervaring met jullie te delen,even een woordje uitleg.

Zelf geloof ik pas iets,als ik het zelf gezien,ondervonden,en waargenomen heb.
Vroeger kon ik nog iets geloven als het wetenschappelijk onderbouwd,en bewezen was. Gezien verschillende wetenschappelijke studies elkaar dikwijls tegenspreken weet je tegenwoordig niet meer wat je moet geloven! En dan heb ik het over verschillende aspecten,zoals bijvoorbeeld voeding,waar de ene studie dit beweerd,en een andere studie dit dan weer weerlegd. Wetenschappers die elkaar constant tegenspreken.En zo zijn er tal van voorbeelden in verschillende sectoren.
In deze wereld weet je op den duur niet meer wat je moet geloven,waardoor je voor minder sceptisch zou worden !

Nu dit volledig ter zijde. Het gaat hier immers over paranormale ervaringen.

Mijn ervaring:

Op een nacht,(het was 2.30u)wordt ik snachts wakker,slappende op mijn buik (wat ik nooit deed,en nog steeds niet doe).Ik wilde mij op mijn zij leggen,maar dit lukte niet.Ik ervaarde een druk op mijn lichaam,dat mij niet in staat stelde mij los te maken van mijn bed. Na enkele seconden ging er een soort van energievorm dwars door mijn lichaam (ik noem het een energievorm,omdat ik deze gewaarwording anders moeilijk kan omschrijven),welke enige seconden aanhield.Toen deze gewaarwording ophield,was de druk op mijn lichaam weg,en kon ik mij terug vrij bewegen.Denkende dat ik het droomde,heb ik mij al zittend op mijn bed mij hard in de arm geknepen om te zien dat ik wel degelijk wakker was.Enige minuten later ben ik terug normaal gaan slapen.
Bij het ontwaken bemerkte ik de blauwe plek op mijn arm ten gevolge van mijn kneep.
Ik ging naar de woonkamer,voor het ontbijt met mijn familie,waar men mij meedeelde dat mijn moeder deze nacht overleden was. (zij lag op dat moment een maand in het ziekenhuis)
Onmiddelijk heb ik naar het ziekenhuis gebeld,om te vragen om hoe laat zij gestorven was,en wat bleek,om 2.30u!!!
Gezien het feit wat ik toen die nacht meemaakte,en het tergelijktijdig heengaan van mijn moeder,kan ik dit enkel bestempelen als een paranormale ervaring.
Ikzelf heb het lang beschouwd,alsof mijn moeder in of uit mijn lichaam is gegaan toen ze stierf.
Nog bij te vermelden dat ik mijn moeder heb gekend tot mijn 6 jaar,en ze voor het eerst pas terug zag toen ik 22 jaar was,en dan nog in het ziekenhuis.

Dit wat betrefd mijn ervaring.

Door deze ervaring geloof ik wel dat er meer is,dan dat wat wij kunnen verklaren.
Ik heb mij daarna ook een tijdje bezig gehouden met het paranormale,maar na enige tijd heb ik besloten om hiermee te stoppen,daar het voor mij althans,geen zin heeft me er verder in te verdiepen,en mij te richten op het gewone dagelijkse leven.

Tot slot:
Deze ervaring heb ik met vele mensen gedeeld,en in de loop der jaren,heb ik van sommige vrienden ook verhalen gehoord met paranormale ervaringenwat men ook niet zomaar als toeval kan bestempelen.
Het blijft me wel facineren,maar zoals eerder gezegd,ik weet dat er meer is,maar richt mij vooral op het alledaagse "normale" bestaan.

Greetz,
Lao
Lao

Berichtdoor Thomas » 10 nov 2006, 21:23

Ja, en wat geloof je dat de skeptici hier met z'n allen stil aan het denken zijn? :wink: inderdaad.

Jouw kwetsbare persoonlijke ervaring en onthulling wordt op dit forum helaas als parels voor de zwijnen geworpen, die het zullen oppeuzelen met hun scepticisme. :cry:

Neen, ik geloof dat dit een eigen unieke ervaring kan zijn en dat niemand dat binnen de bestaande verklaringdkaders kan vatten. Vooral niet binnen de wetenschappelijke.

Bedankt voor deze moedige bijdrage.
"science is a culture of (reasonable) doubt" (Richard Feynmann)
Thomas

Berichtdoor peterA » 10 nov 2006, 21:25

Thomas schreef:
Jouw kwetsbare persoonlijke ervaring en onthulling wordt op dit forum helaas als parels voor de zwijnen geworpen, die het zullen oppeuzelen met hun scepticisme. :cry:

En op deze manier zet je zelf de eerste stap daartoe :wink:
Huh?
peterA

Berichtdoor Kitty » 10 nov 2006, 21:30

Het is altijd lastig zulke ervaringen n.a.v. een verhaal op een forum te beoordelen. Laat ik eerlijk zijn. Als mij zoiets zou overkomen zou ik zeker denken dat er meer is dan we tot nu toe kunnen verklaren. Echter, wie zegt mij dat je dit echt hebt meegemaakt. Ik ken je niet, je plaatst een verhaal hier, wie zegt mij dat het waar is wat je hier zegt? Op internet en in verslagen en boeken zijn legio van dit soort ervaringen te lezen. Helaas, is het geen bewijs voor iemand die deze ervaringen niet deelt.

Dus heel bijzonder als je dit echt zo meemaakte. Maar je kan niet verwachten dat ieder die dit leest dan denkt. Oh, hij maakte het mee dus is het zo. Want als het zo zou werken zou men niet skeptisch meer hoeven zijn, want er zijn honderden verhalen zoals dit.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Kitty

Berichtdoor PdH » 10 nov 2006, 22:47

Thomas schreef:Jouw kwetsbare persoonlijke ervaring en onthulling wordt op dit forum helaas als parels voor de zwijnen geworpen, die het zullen oppeuzelen met hun scepticisme. :cry:

Thomas, Lao gooit zelf zijn ervaring ter discussie op het forum. De redenen daarvoor zijn alleen hem bekend, maar als hij niet zou willen dat zijn ervaring kritisch bekeken gaat worden dan had hij het hier niet moeten plaatsen. Jouw uitspraak is dan ook totaal irrelevant en niet-constructief.

@Lao:
Lao schreef:Gezien het feit wat ik toen die nacht meemaakte,en het tergelijktijdig heengaan van mijn moeder,kan ik dit enkel bestempelen als een paranormale ervaring.

Waarom zou je dit enkel kunnen bestempelen als een paranormale ervaring, en niet bijv. als toeval?
"Show me the evidence"
PdH

Berichtdoor wolkenstein » 10 nov 2006, 23:06

PdH schreef:
Thomas schreef:Jouw kwetsbare persoonlijke ervaring en onthulling wordt op dit forum helaas als parels voor de zwijnen geworpen, die het zullen oppeuzelen met hun scepticisme. :cry:

Thomas, Lao gooit zelf zijn ervaring ter discussie op het forum. De redenen daarvoor zijn alleen hem bekend, maar als hij niet zou willen dat zijn ervaring kritisch bekeken gaat worden dan had hij het hier niet moeten plaatsen. Jouw uitspraak is dan ook totaal irrelevant en niet-constructief.

@Lao:
Lao schreef:Gezien het feit wat ik toen die nacht meemaakte,en het tergelijktijdig heengaan van mijn moeder,kan ik dit enkel bestempelen als een paranormale ervaring.

Waarom zou je dit enkel kunnen bestempelen als een paranormale ervaring, en niet bijv. als toeval?

Waarom zou je dit enkel kunnen bestempelen als toeval, en niet bijv. als een paranormale ervaring? :D
wolkenstein

Berichtdoor PdH » 10 nov 2006, 23:42

wolkenstein schreef:Waarom zou je dit enkel kunnen bestempelen als toeval, en niet bijv. als een paranormale ervaring? :D

Wie heeft er gezegd dat je dit enkel zou kunnen bestempelen als toeval? Had je nog wat constructiefs te melden Wolkes, of was het je bedoeling je confirmation bias weer te demonstreren?
"Show me the evidence"
PdH

Berichtdoor wolkenstein » 11 nov 2006, 00:30

PdH schreef:
wolkenstein schreef:Waarom zou je dit enkel kunnen bestempelen als toeval, en niet bijv. als een paranormale ervaring? :D

Wie heeft er gezegd dat je dit enkel zou kunnen bestempelen als toeval? Had je nog wat constructiefs te melden Wolkes, of was het je bedoeling je confirmation bias weer te demonstreren?

Omdat ik voorzie waar je heen wil beste Paulus :D
wolkenstein

Berichtdoor Thomas » 11 nov 2006, 01:01

PdH schreef:Thomas, Lao gooit zelf zijn ervaring ter discussie op het forum. De redenen daarvoor zijn alleen hem bekend, maar als hij niet zou willen dat zijn ervaring kritisch bekeken gaat worden dan had hij het hier niet moeten plaatsen. Jouw uitspraak is dan ook totaal irrelevant en niet-constructief.

Ja PdH, je hebt gelijk. Maar het zou kunnen dat Lao (ik weet niet of zijn bedoelingen oprecht zijn) dit hier zet om te stellen: "dit kan je toch niet zomaar afdoen als nonsens of kwakverkoop".

En sommige skeptici hier zullen in de verleiding komen om zonder argumenten (omdat ze die naar hun mening al genoeg verkondigd hebben) eens goed te ridiculiseren wat hier staat.

En ridiculiseren van kwak is een vorm van discussiëren die hier niet onderdoet voor argumenteren...
Laatst bijgewerkt door Thomas op 11 nov 2006, 14:18, in totaal 1 keer bewerkt.
Thomas

Berichtdoor Kitty » 11 nov 2006, 01:23

Als je dan zoveel kritiek hebt op 'hier' waarom kom je dan 'hier'.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Kitty

Berichtdoor wolkenstein » 11 nov 2006, 01:48

Thomas schreef:
wolkenstein schreef:Thomas, Lao gooit zelf zijn ervaring ter discussie op het forum. De redenen daarvoor zijn alleen hem bekend, maar als hij niet zou willen dat zijn ervaring kritisch bekeken gaat worden dan had hij het hier niet moeten plaatsen. Jouw uitspraak is dan ook totaal irrelevant en niet-constructief.

Ja wolkenstein, je hebt gelijk. Maar het zou kunnen dat Lao (ik weet niet of zijn bedoelingen oprecht zijn) dit hier zet om te stellen: "dit kan je toch niet zomaar afdoen als nonsens of kwakverkoop".

En sommige skeptici hier zullen in de verleiding komen om zonder argumenten (omdat ze die naar hun mening al genoeg verkondigd hebben) eens goed te ridiculiseren wat hier staat.

En ridiculiseren van kwak is een vorm van discussiëren die hier niet onderdoet voor argumenteren...

Hoi Thomas, liever niet mijn naam gebruiken als je Pdh quote. Bovendien richt je abusievelijk ook nog het woord tot mij, Wolkenstein. :oops:

Kun je dit snel herstellen? (edit)! Het kwaad is nu geschied. Dus maak ook nog even een nieuwe posting waarin je wijst op het onjuist plaatsen van mijn naam boven de quote van Pdh. Als het kan, nog voor de nacht valt, want anders kan ik straks niet rustig slapen, en dat wil jij niet op je geweten hebben, toch? :D
wolkenstein

Berichtdoor Lao » 11 nov 2006, 07:24

Bedankt voor de reacties,believers en non believers.

Om eerlijk te zijn,als ik zo'n verhaal zou lezen,en ik heb nooit een "paranormale" of toch wel heel toevallige ervarig meegemaakt, zou ik het ook niet echt geloven.
Maar ik weet voor mezelf dat ik het echt heb meegemaakt.

De bedoeling van mijn ervaring is om eventueel mensen die iets gelijksoortig hebben meegemaakt,hun ervaring met me te delen,en eigenlijk zo een bevestiging te krijgen,dat het niet echt toeval was. (een bevestiging naar mezelf toe)

Ik respecteer ieder zijn mening hierover,of je mijn ervaring geloofd of niet.

Greetz,
Lao
Lao

Berichtdoor PdH » 11 nov 2006, 09:57

wolkenstein schreef:
PdH schreef:

Omdat ik voorzie waar je heen wil beste Paulus :D

Waar ik naar toe wil is een discussie over hetgeen Lao geschreven heeft. En noch jij noch Thomas dragen daar ook maar een cent aan bij. Dus kom eens met wat constructiefs of hou je klep dicht. Dit is een discussieforum, geen chatbox.
"Show me the evidence"
PdH

Berichtdoor PdH » 11 nov 2006, 10:10

Lao schreef:De bedoeling van mijn ervaring is om eventueel mensen die iets gelijksoortig hebben meegemaakt,hun ervaring met me te delen,en eigenlijk zo een bevestiging te krijgen,dat het niet echt toeval was. (een bevestiging naar mezelf toe)

Ik respecteer ieder zijn mening hierover,of je mijn ervaring geloofd of niet.

Lao, dat is niet de bedoeling van dit discussieforum. Als jij geen argumenten wilt horen dat je ervaring iets anders was dan jij denkt dat het was zit je toch echt verkeerd.

Ben je bereid bent om met een open mind over je ervaring te discussieren volgens de discussieregelszoals ze hier gelden ja of nee?

En Thomas, jouw pogingen om bij voorbaat al een negatieve lading te geven aan iedereen die kritische respons wil geven op andermans ervaringen beschouw ik als een overtreding op regel 1
1. De partijen mogen elkaar niet beletten standpunten naar voren te brengen of in twijfel te trekken.
"Show me the evidence"
PdH

Berichtdoor Heeck » 11 nov 2006, 12:55

Loa schreef:Ik respecteer ieder zijn mening hierover,of je mijn ervaring geloofd of niet.

Iemands ervaren daar valt niet aan te tornen.
Maar als er een verklaring wordt gezocht, dan ben je hier goed terecht !

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel, dus MIJDT SPIJT.
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor Thomas » 11 nov 2006, 14:17

wolkenstein schreef:
Hoi Thomas, liever niet mijn naam gebruiken als je Pdh quote. Bovendien richt je abusievelijk ook nog het woord tot mij, Wolkenstein. :oops:

I'm sorry, vergissing. Zal er op letten en het aanpassen. :wink:
Thomas

Berichtdoor Thomas » 11 nov 2006, 14:34

PdH schreef:En Thomas, jouw pogingen om bij voorbaat al een negatieve lading te geven aan iedereen die kritische respons wil geven op andermans ervaringen beschouw ik als een overtreding op regel 1
1. De partijen mogen elkaar niet beletten standpunten naar voren te brengen of in twijfel te trekken.

Pdh of Paulus, ten eerste spreek ik uit ervaring. Toen ikzelf een al te persoonlijke ervaring beschreef in een aparte topic bij de rubriek 'fictie of werkelijkheid', merkte ik hoe ridiculiserend en argumentloos sommigen er zich onder het mom van gerechtvaardigd skepticisme erover uitlieten:

http://134.184.200.76/forum/viewtopic.php?t=77

Uiteraard heb je gelijk dat er discussie moet zijn en dat je de verklaring van een verschijnsel mag in twijfel trekken, mits er een verklaring wordt gesuggereerd. Toch doet Lao dat hier niet. Hij vraagt zich eerder af wat de ervaring precies zou kunnen zijn en stelt dus geen stelling ter discussie. Hij vraagt zich af of er een verband zou kunnen zijn met iets wat we tot nog toe niet kunnen verklaren.

En begint niet elke discussie in het pogen antwoorden te zoeken met het formuleren van een vraagstelling?

Pas nadat één iemand een mogelijke verklaring geeft, of bevestigt dat het om iets paranormaals of anders gaat, pas dan kan de discussie beginnen over de aard van de 1ste pogingen tot verklaringen die bijgevolg binnenkomen.
Thomas

Berichtdoor PdH » 11 nov 2006, 18:52

Thomas schreef:Pdh of Paulus, ten eerste spreek ik uit ervaring. Toen ikzelf een al te persoonlijke ervaring beschreef in een aparte topic bij de rubriek 'fictie of werkelijkheid', merkte ik hoe ridiculiserend en argumentloos sommigen er zich onder het mom van gerechtvaardigd skepticisme erover uitlieten:

http://134.184.200.76/forum/viewtopic.php?t=77

Maar Lao kreeg helemaal geen ridiculiserende antwoorden, sterker nog, Lao had nog helemaal geen antwoord gekregen voordat jij je drek weer kwam spuien. En btw, in het betreffende draadje kreeg je ook een normaal antwoord, nl. dat je ervaring te maken heeft slaapverlamming, een veel voorkomend verschijnsel waar Lao's eerste deel van zijn ervaring ook veel overeenkomsten mee heeft. En dat jij verder geridiculiseerd wordt komt heb je aan jezelf te danken. Er zullen hier op dit forum nog maar weinig mensen zijn die menen met jou een zinvolle discussie aan te kunnen gaan. Daar kun je mij i.i.g. onder rekenen. Je blijft je ongefundeerde en meerdere malen als incorrect aangetoonde mening maar herhalen ad infinitum.

Uiteraard heb je gelijk dat er discussie moet zijn en dat je de verklaring van een verschijnsel mag in twijfel trekken, mits er een verklaring wordt gesuggereerd. Toch doet Lao dat hier niet. Hij vraagt zich eerder af wat de ervaring precies zou kunnen zijn en stelt dus geen stelling ter discussie.

Je afvragen wat de verklaring zou kunnen zijn is nou precies het doel van dit forum en wat men altijd op dit forum gedaan heeft. Dat jij dat ervaart als een directe aanval op hoe men iets ervaart is, voor de tigste keer, jouw probleem. Als de toon negatief is dan heeft dat maar één reden, een halsstarrige weigering van een van de partijen ook daadwerkelijk te discussieren volgens de regels.
"Show me the evidence"
PdH

Berichtdoor Thomas » 11 nov 2006, 22:39

Dat is het nu net, een vraag, moet eerst een antwoord, en pas dan kan de discussie beginnen ivm de twijfel over de reeds gegeven antwoorden. Snap je het PdH? (hopelik, want is tijdverspilling de essentie van een discussie uit te moeten leggen). :roll:
Thomas

Berichtdoor BenZ » 11 nov 2006, 22:52

Aangezien in de eerste posting werd vermeld

Gezien het feit wat ik toen die nacht meemaakte,en het tergelijktijdig heengaan van mijn moeder,kan ik dit enkel bestempelen als een paranormale ervaring.

is er een stelling gegeven n.a.v. een opgedane ervaring.

Een reactie die alternatieve verklaringen weet te geven is dan adekwaat en niet negatief te noemen, tenzij men alleen instemming met de eigen stellingen verlangt.

Thomas, je wijze van discussiëren vind ik onprettig.

BenZ
BenZ

Berichtdoor Thomas » 11 nov 2006, 22:59

BenZ schreef:Aangezien in de eerste posting werd vermeld

is er een stelling gegeven n.a.v. een opgedane ervaring.

Een reactie die alternatieve verklaringen weet te geven is dan adekwaat en niet negatief te noemen, tenzij men alleen instemming met de eigen stellingen verlangt.

Thomas, je wijze van discussiëren vind ik onprettig.

BenZ

Ja, daar kan ik niet veel op zeggen. Wat bedoel je precies?
Thomas

Berichtdoor PdH » 12 nov 2006, 10:13

Thomas schreef:Dat is het nu net, een vraag, moet eerst een antwoord, en pas dan kan de discussie beginnen ivm de twijfel over de reeds gegeven antwoorden. Snap je het PdH? (hopelik, want is tijdverspilling de essentie van een discussie uit te moeten leggen). :roll:

Snap jij het zelf wel Thomas, want ipv Lao een antwoord te geven begon je direct je drek te spuien?
"Show me the evidence"
PdH

Berichtdoor Thomas » 12 nov 2006, 11:56

'drek'? Ik zei gewoon dat ie niet te veel bijval moest verwachten. Een klein beetje gevoel voor nuance, zou je toch sieren :lol:
Thomas

Berichtdoor PdH » 12 nov 2006, 13:25

Thomas schreef:'drek'? Ik zei gewoon dat ie niet te veel bijval moest verwachten. Een klein beetje gevoel voor nuance, zou je toch sieren :lol:

Nee, Thomas, dat zei je niet "gewoon":

Ja, en wat geloof je dat de skeptici hier met z'n allen stil aan het denken zijn? inderdaad.

Jouw kwetsbare persoonlijke ervaring en onthulling wordt op dit forum helaas als parels voor de zwijnen geworpen, die het zullen oppeuzelen met hun scepticisme.

Met bijpassende emoticons voor extra suggestiviteit.

Newsflash: dit is het discussieforum van de Studiekring voor Kritische Evaluatie van Pseudo-wetenschap en het Paranormale, niet een therapeutische praatgroep. Iedereen die hier een stelling neerlegt dat zijn ervaring voor hem/haar een bewijs is dat "er meer is" (zoals Lao het zei) kan rekenen op een kritische evaluatie van zijn ervaring. Maar daar zijn we door jou off-topic gezever nog steeds niet aan toe gekomen. Je hebt je eigen topics over wat jij ziet als parels die voor de zwijnen worden geworpen al geopend, dan hoef je dit niet weer in elke andere topic over persoonlijke ervaringen te herhalen. Je bent wat dat betreft geen steek veranderd tov de Chrysostomos op het pre-crash forum.
"Show me the evidence"
PdH

Berichtdoor Thomas » 12 nov 2006, 16:34

PdH, ik geef inderdaad toe dat ik niet verwachte dat de ervaring van deze man ook maar enigszins au serieux zou zijn worden genomen. Ik verwees dan ook naar een eigen beschrijving van zo'n ervaring, waarin slechts door enkelen met inhoudelijke argumenten werd geantwoord.
Vervolgens drukte ik mijn ongeloof uit in een eerlijk zoeken naar verklaringen van sommige skeptici op dit forum.

Als u bijgevolg van mening bent dat dit erover is, ben ik het niet met u eens. Ik heb, mijn insziens, het recht deze kritiek te geven met zelfs een verwijzing naar een specifiek geval waarop mijn kritiek gebaseerd was.

Trouwens ik zou graag ophouden met het heen en weer discussiëren over mijn bijdragen in het algemeen. U houdt blijkbaar een boekhouding bij van al mijn bijdragen om daar dan zonder veel inhoud veralgemenend afwijzend over te doen omdat mijn mening toevallig niet de uwe is. Als ik dan met nog meer argumenten mijn visie staaf, herhaalt u maar uw vorige argumenten alsof die dan hadden moeten volstaan. U reageert dan blijkbaar geambeteerd (omdat u geen argumenten meer hebt) en hoopt dan dat dat de discussie zal beëindigen. Daarvan kan ik alleszins zeggen dat een vruchtbare discussie niet op die manier werkt.

Ik geloof immers nogal sterk in inhoudelijke argumentaties per bijdrage. En indien een bepaalde bijdrage niet ok blijkt zal de goede (tegen)argumentatie de discussie uiteindelijk wel stopzetten, als er geen nieuwe argumenten meer worden gegeven.

mvg
Thomas
Thomas

Berichtdoor wolkenstein » 12 nov 2006, 17:39

Wolkenstein schreef:
Thomas schreef:PdH, ik geef inderdaad toe dat ik niet verwachte dat de ervaring van deze man ook maar enigszins au serieux zou zijn worden genomen. Ik verwees dan ook naar een eigen beschrijving van zo'n ervaring, waarin slechts door enkelen met inhoudelijke argumenten werd geantwoord.

Ik ben geen scepticus, maar ik heb wel twee maal een beetje gedold met je ervaring. Hé, dat moet toch ook eens kunnen, we hoeven toch niet altijd zo zwaar op de hand te zijn? Pik het op in zo'n geval en kom terug met een leuke plaagstoot of zo.
wolkenstein

Re: Skeptisch,maar toch paranormale ervaringen

Berichtdoor De Koe! » 12 nov 2006, 20:17

Lao schreef:
Mijn ervaring:

Op een nacht,(het was 2.30u)word ik snachts wakker,slapende op mijn buik (wat ik nooit deed,en nog steeds niet doe).Ik wilde mij op mijn zij leggen,maar dit lukte niet.Ik ervaarde een druk op mijn lichaam,dat mij niet in staat stelde mij los te maken van mijn bed. Na enkele seconden ging er een soort van energievorm dwars door mijn lichaam (ik noem het een energievorm,omdat ik deze gewaarwording anders moeilijk kan omschrijven),welke enige seconden aanhield.Toen deze gewaarwording ophield,was de druk op mijn lichaam weg,en kon ik mij terug vrij bewegen.Denkende dat ik het droomde,heb ik mij al zittend op mijn bed mij hard in de arm geknepen om te zien dat ik wel degelijk wakker was.Enige minuten later ben ik terug normaal gaan slapen.
Bij het ontwaken bemerkte ik de blauwe plek op mijn arm ten gevolge van mijn kneep.

Dit gedeelte van je ervaring doet me sterk denken aan slaapverlamming. Da's een slaapstoornis waar ik op het forum "fictie of realiteit" een uitleg over gegeven heb. Enkele kenmerken (zie de vetgedrukte gedeeltes in je quote):

1. Treedt doorgaans op net voor het in slaap vallen of net na het ontwaken (in de meeste gevallen het tweede).

2. Men kan het lichaam niet bewegen.

3. Treedt vaak op wanneer men in een ongewoonlijke positie ligt (zij het wel meestal op de rug. Ik heb het zelf ook soms als ik in een normale positie lig, dus dit is zeker geen vereiste).

4. Eén van de meest voorkomende hallucinaties die hiermee gepaard kunnen gaan, is het gevoel van een druk op het lichaam. Dit is trouwens een hallucinatie die ik zelf ook een paar keer gehad heb, en zelfs nadat ik al gelezen had over slaapverlamming, heb ik nog een tijdje gedacht dat ik dit wel écht fysiek meemaakte, omdat het zo realistisch aanvoelde.

5. "Vibraties doorheen het lichaam" komen ook voor als hallucinaties. Ik weet niet hoe vaak dat voorkomt, maar ik heb het zelf ook al gehad.

6. Duurt meestal slechts enkele seconden tot maximum een paar minuten, waarna de hallucinaties wegebben en men gewoon weer kan bewegen. Dit gebeurt allemaal wanneer men wakker is, en daarom kunnen dergelijke hallucinaties heel realistisch overkomen. Ik kan er over meespreken... de eerste keer dat ik dit had, en nog nooit gelezen had over slaapverlamming, was ik er ook van overtuigd dat ik iets paranormaals had meegemaakt.

Over het feit dat je dit meegemaakt hebt net toen je moeder overleden is, kan ik echter niks zeggen... ik zou het persoonlijk toeval noemen.
De Koe!

Berichtdoor PdH » 12 nov 2006, 21:29

wolkenstein schreef:
Wolkenstein schreef:
Thomas schreef:PdH, ik geef inderdaad toe dat ik niet verwachte dat de ervaring van deze man ook maar enigszins au serieux zou zijn worden genomen. Ik verwees dan ook naar een eigen beschrijving van zo'n ervaring, waarin slechts door enkelen met inhoudelijke argumenten werd geantwoord.

Ik ben geen scepticus, maar ik heb wel twee maal een beetje gedold met je ervaring. Hé, dat moet toch ook eens kunnen, we hoeven toch niet altijd zo zwaar op de hand te zijn? Pik het op in zo'n geval en kom terug met een leuke plaagstoot of zo.

Als je dat al doet voordat de feitelijke discussie nog moet beginnen dan vindt ik dat persoonlijk hoogst irritant. Het zet direct de toon en schrikt nieuwkomers al snel af om deel te nemen aan de discussie. Een geintje op zijn tijd kan de discussie levendig houden, maar misplaatste geintjes kunnen een discussie ook zwaar verstoren.
"Show me the evidence"
PdH

Berichtdoor PdH » 12 nov 2006, 21:46

Dank aan De Koe voor een serieuze bijdrage.

Ik had ook al heel kort de slaapverlamming aangetipt als mogelijke verklaring voor het eerste deel van Lao's ervaring.
Dit een redelijk frequent voorkomend verschijnsel, en het overlijden van mensen (helaas) ook. De kans dat beide bij toeval tegelijkertijd voorkomen bij een specifiek persoon zal weliswaar klein zijn, maar in een populatie van 6,5 miljard mensen zal de kans dat ergens op de wereld iemand dit overkomt wel eens erg groot kunnen zijn. Bovendien lijkt het mij zeer goed mogelijk dat de twee gebeurtenissen niet onafhankelijk van elkaar zijn. Lao meld zelf al dat zijn moeder al een maand in het ziekenhuis lag. Misschien is de angst en onzekerheid die daarbij gepaard gaat juist de trigger geweest voor de slaapverlammingsepisode.

De Koe, weet jij daar misschien meer over? Zijn er bepaalde situaties die als trigger kunnen dienen voor slaapverlamming?

Groetjes
Paul
"Show me the evidence"
PdH

Berichtdoor De Koe! » 12 nov 2006, 22:38

Gevonden op http://watarts.uwaterloo.ca/~acheyne/S_P.html:

Stress: Among the most common precursors of sleep paralysis are stress and sleep disturbances. These two often occur together. Indeed, a reasonable hypothesis is that the effects of stress on sleep paralysis are mediated through disruption of sleep. In any case our respondents very frequently mention, quite spontaneously, that they experienced more than usual amounts of stress during bouts of sleep paralysis. Some older respondents have mentioned that they had experienced sleep paralysis many years ago, but had gone for many years without any problems until they began to experience family-, professional-, or job-related stress.

Ik moet wel iets verbeteren uit mijn vorige post: ik zei dat een "ongewoonlijke slaappositie" vaak voorkomt bij slaapverlamming, maar volgens bovenstaande site geldt dat enkel wanneer men op de rug slaapt, en dus niet op de buik.
De Koe!

Berichtdoor Raafje » 12 nov 2006, 23:18

Paul schreef:
De Koe, weet jij daar misschien meer over? Zijn er bepaalde situaties die als trigger kunnen dienen voor slaapverlamming?

Voor zover mij bekend is slaapverlamming opzich normaal en nauw verbonden met de REM slaap. Gezien de REM slaap de fase in het slapen is waarin men droomt zijn dan alle spieren in het lichaam verlamd, behoudens de hartspier en de oogspieren. Dit om te voorkomen dat men zijn dromen ten uitvoer zou gaan brengen. Wanneer deze verlamming optreedt wanneer men nog wakker is of net voor het in slaap vallen, dan treden er vaak hallucinaties op die enorm realistisch over kunnen komen en meestal vergezeld gaan met extreme angsten. Echter is er dan sprake van een slaapstoornis. Slaapstoornissen zijn zeer divers en daarmee ook de oorzaken en de triggers.

Pas nog een boek zitten lezen van Susan Clancy, die onderzoek heeft gedaan naar ufo-ontvoeringen, hieruit is naar voren gekomen dat alle onderzochte personen last hadden van een slaapstoornis zoals hierboven beschreven.

Groetjes...Raafje
Niets is tijdverlies, als je van de dag geniet!
Raafje

Berichtdoor De Koe! » 13 nov 2006, 00:14

Dat klopt, verlamming tijdens de REM-slaap is op zich normaal en noodzakelijk, 't is maar wanneer dit voorkomt terwijl men wakker is, dat er sprake is van een slaapstoornis. Ik heb op wikipedia het Nederlandstalige artikel geschreven over slaapverlamming, voornamelijk gebaseerd op het Engelse artikel en de uitgebreide site die ik hierboven al vernoemd heb. Hetgeen ik geschreven heb is nogal beknopt, in tegenstelling tot het Engelse artikel, maar 't is misschien wel een duidelijke uitleg in het Nederlands over wat het precies inhoudt: http://nl.wikipedia.org/wiki/Slaapverlamming

'k Heb hierin inderdaad vermeld dat slaapverlamming een mogelijke verklaring is voor ufo-ontvoeringen, maar aangezien ik er zelf nog maar maar weinig over gelezen heb, heb ik het bij een beknopte vermelding gelaten.

In het Engelse wikipedia-artikel wordt de term "sleep paralysis" uitsluitend gebruikt voor de slaapstoornis, vandaar dat ik met "slaapverlamming" ook doel op slaapverlamming tijdens het wakker zijn (beetje een verwarrende term eigenlijk...). Ik weet eigenlijk niet of de term "slaapverlamming" ook gebruikt wordt voor de normale verlamming tijdens de REM-slaapfase. In het Engelse artikel refereren ze daarvoor naar de term "REM atonia".
De Koe!

Berichtdoor Blueflame » 13 nov 2006, 02:37

Dag Lao en De koe! { Het lijkt raar nu ik het zo lees :-D ).
Ergens rond de leeftijd van 25-30 heb ik ook enkele soortgelijke ervaringen gehad. Half-slapen noemde ik het, raar dromen ( daarom niet altijd angstaanjagend, maar iets onmogelijks ) met duidelijk verlamming; weten dat je slaapt en dat je aan het dromen bent en toch niet kunnen wakker worden. Meestal was dat bij tussendoor-slaapjes ~ ergens in de namiddag ( ik had toen zeer onregelmatige werkuren ).
Op dat moment had ik een prima job en weinig last van stress.
Interessant zou kunnen zijn of er ergens publicaties over dit fenomeen bestaan die staven dat dat rond die leeftijd vaker voorkomt, los van stress.

@Lao : Word je vaak wakker rond 2u30 ?

Mvg.
Nonsense is our core business
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor Lao » 13 nov 2006, 09:09

Hallo iedereen,

Van slaapverlamming had ik nog nooit eerder gehoord.Dus weer iets bijgeleerd! Bedankt voor jullie bijdrage!!

Neen Blueflame,ik word normaal gezien niet wakker rond 2.30u.
En het is mij ook maar één maal voorgevallen die zogenaamde slaapverlaming,enkel toen die nacht.

Toch vind ik het wel heel toevallig dat dit juist samenvalt met het overlijden van mijn moeder.

Gezien een "wetenschappelijk" onderbouwde verklaring,(alhoewel slaapverlamming blijkbaar voorkomt als je op je rug ligt,volgens De koe)en het feit dat toeval,"toevallig" kan samenvallen met één of andere gebeurtenis,zou ikzelf,volgens mijn eigen levensvisie,moeten concluderen dat het geen paranormaal voorval was. (Of men moest met een wetenschappelijk bewijs komen dat hier meer aan de hand was uiteraard!!)

Toch blijf ik hier achter met een tweestrijd,echter meer denkende dat het een toevallige gebeurtenis was ... of toch niet ???

Ik wil iedereen bedanken voor een mogelijke "eventuele" verklaring voor mijn ervaring.

Eén ding moet me toch van het hart.

Uiteraard moet hier gediscuteerd worden,maar mijns inziens dan wel tot de kern van de zaak,ZONDER elkaar hier verwijten naar het hoofd te slingeren,en zinloze discuties op gang te brengen.
Doe het,als men het dan toch niet laten kan,eventueel met een priveebericht,zodanig dat men andere mensen hier niet mee lastig valt,en de kwaliteit van het forum hoog houd.

Greetz,
Lao
Lao

Berichtdoor De Koe! » 13 nov 2006, 23:09

Lao schreef:(alhoewel slaapverlamming blijkbaar voorkomt als je op je rug ligt,volgens De koe)

Toch nog even verduidelijken: ik bedoelde dat slaapverlamming gerelateerd wordt met op de rug slapen (het komt opmerkelijk vaker voor wanneer men op de rug slaapt), maar daarom hoeft dat niet altijd zo te zijn. Ik heb het bijvoorbeeld meestal gewoon als ik op mijn zij slaap.

Bluefame schreef:Interessant zou kunnen zijn of er ergens publicaties over dit fenomeen bestaan die staven dat dat rond die leeftijd vaker voorkomt, los van stress.

Misschien valt daar wel meer over te vinden op die uitgebreide site waar ik naar linkte. Daar staat in ieder geval info over de leeftijd waarop slaapverlamming meestal voor het eerst voorkomt, en dat is kennelijk vooral tijdens de puberteit.
De Koe!

Berichtdoor Lao » 14 nov 2006, 08:49

Blijkbaar komt het dus veel voor ,de slaapverlaming.

De enige opmerking die ik hier nog over heb,is dat het niet als een soort van verlamming aanvoelde,gezien ik wel kracht kon zetten,maar de druk op mijn lichaam niet kon overwinnen op dat momment.En de "energiestroom" door mijn lichaam,die door hallicunatie voortkomt...(??),plus het toeval...(??)
En had zo'n "slaapverlamming" nog nooit eerder ervaren,en daarna ook niet meer.

Prattende hierover met vrienden van me,(welke mijn ervaring al een tiental jaar kennen) werd een andere ervaring naar voorgebracht van een tante van één van hen.Een totaal andere ervaring dan de mijne.Ook benieuwd of er een "logische" verklaring voor is,maar zal er op een nieuwe topic over berichten.

Greetz,
Lao
Lao

Berichtdoor De Koe! » 14 nov 2006, 14:22

Lao schreef:Blijkbaar komt het dus veel voor ,de slaapverlaming.

De enige opmerking die ik hier nog over heb,is dat het niet als een soort van verlamming aanvoelde,gezien ik wel kracht kon zetten,maar de druk op mijn lichaam niet kon overwinnen op dat momment.

Als ik slaapverlamming heb, probeer ik ook kracht te zetten op bijvoorbeeld mijn arm, om die te bewegen. Ik voel dan ook in zekere zin de moeite die ik doe om mijn arm te bewegen, maar mijn arm blijft toch beweegloos liggen. Soms zet ik zo veel kracht op mijn arm, dat ik het gevoel heb dat mijn arm wel degelijk beweegt, terwijl hij in realiteit gewoon op mijn bed blijft liggen. In extremere vorm ben ik op die manier eens op mijn bed gaan rechtzitten, terwijl ik eigenlijk nog neerlag. Ik kon zelfs rondkijken in mijn kamer vanuit dit perspectief. Allemaal hallucinaties, dus...

Lao schreef:En de "energiestroom" door mijn lichaam,die door hallicunatie voortkomt...(??)

Ja, dat klinkt misschien niet als een hallucinatie, omdat je misschien eerder aan visuele hallucinaties denkt. De hallucinaties bij slaapverlamming zijn echter meestal tactiel en auditief. Een gevoel van "electriciteitsstroom", "vibratie", "tinteling",... komt bijvoorbeeld wel vaker voor, vaak ook in combinatie met geluid (gezoem, geruis, gerinkel,...) maar daarom niet altijd. Eén van de meest voorkomende hallucinaties is het gevoel van druk op het lichaam, soms in combinatie met het gevoel dat men aan het stikken is. Dit heb ik zelf een paar keer gehad, en het heeft, nadat ik al het een en ander gelezen had over slaapverlamming, nog een tijdje geduurd vooraleer ik te weten gekomen ben dat ik niet écht stikte, maar dat ook dat gewoon een hallucinatie was... zo realistisch voelt dat :?

Lao schreef:,plus het toeval...(??)

Ja, daar kan ik ook niet meteen een verklaring voor geven... behalve dat toevallige voorvallen nu eenmaal voorkomen. Maar het is wel heel toevallig ja.

Lao schreef:En had zo'n "slaapverlamming" nog nooit eerder ervaren,en daarna ook niet meer.

Dat is op zich niet zo bizar denk ik. Tussen de eerste keer dat ik slaapverlamming had, en de keren daarna, zaten er toch een paar jaar. Ik heb dus eerst één keer slaapverlamming gehad toen ik nog niet wist wat het inhield. Een paar jaar later ben ik het weer beginnen krijgen, maar vaker dan, en toen ben ik dus beginnen opzoeken waar de oorzaak lag. Die eerste keer was ik er rotvast van overtuigd dat mijn lichaam zich vanzelf, door een of andere kracht, over mijn matras bewogen had. Ik heb toen gewoon maar geprobeerd dat te vergeten, omdat ik die gebeurtenis niet kon combineren met het feit dat ik niet geloof in paranormale fenomenen. Het was voor mij dus wel een opluchting om over slaapverlamming te lezen.
De Koe!

Berichtdoor Lao » 15 nov 2006, 01:14

De Koe,bedankt voor uw gedetalieerde verklaring van mijn ervaring.

Omdat ikzelf eerder iets geloof,als ik hetzelf ervaren heb,en verklaart dient te worden door een wetenschappelijk onderzoek,kunnen we hier besluiten dat het dus om een slaapverlaming ging,en een wel heel toevallige gebeurtenis.

Zelf heb ik een "vermoeden",dat er meer is,dan wat wij zelf "logisch" kunnen verklaren.Maar zoals eerder gezegd,als er wetenschappelijke verklaringen voor zijn,voor wat voor "paranormaal " voorval dan ook,kan ik dergelijke ervaringen niet afdoen als bovennatuurlijk.Of er moest ook geen wetenschappelijke verklaring voor zijn,wat de optie (voor mij althans) openlaat.

Alvast bedankt,
Lao
Lao

Berichtdoor Psycop » 15 nov 2006, 18:35

Lao schreef:De Koe,bedankt voor uw gedetalieerde verklaring van mijn ervaring.

Omdat ikzelf eerder iets geloof,als ik hetzelf ervaren heb,en verklaart dient te worden door een wetenschappelijk onderzoek,kunnen we hier besluiten dat het dus om een slaapverlaming ging,en een wel heel toevallige gebeurtenis.

Zelf heb ik een "vermoeden",dat er meer is,dan wat wij zelf "logisch" kunnen verklaren.Maar zoals eerder gezegd,als er wetenschappelijke verklaringen voor zijn,voor wat voor "paranormaal " voorval dan ook,kan ik dergelijke ervaringen niet afdoen als bovennatuurlijk.Of er moest ook geen wetenschappelijke verklaring voor zijn,wat de optie (voor mij althans) openlaat.

Alvast bedankt,
Lao

Dag Lao
Vandaag zag ik op Discovery channel een uitzending over gelijkaardige ervaringen. Een vrouw had tijdens de nacht een reeks ervaringen waaruit ze concludeerde dat er met een belangrijke naaste iets mis was, vermoedelijk overleden. Toen ze haar erna opbelden om dit te melden reageerde ze "ik wist het".
Zo een soort ervaringen zijn moeilijk te verklaren, en toeval kàn natuurlijk wel meespelen (net de mensen waarbij zo een ervaring samenviel met een werkelijk gebeuren zullen geintervieuwd worden).
Het is mogelijk dat er dagelijks miljoenen mensen iets naars (of goeds) dromen over familie en vrienden. Gelukkig (of helaas) is dit niet steeds zo. Maar als er van die miljoenen er een tiental wel "gelijk" hadden, dan zullen deze tien mensen denken dat er iets "paranormaals" is gebeurd.

[zelf heb ik ooit eens een avond gezegd: stel dat er een huis ontploft in ons dorp... en de dag erna bleek er een huis ontploft te zijn in het dorp... Vreemde ervaring, maar ik zie het als toeval, want niet al mijn gedachtenexperimenten zijn de dag erna echt gebeurd]

mvg
Psycop
De illusie vanalles te begrijpen
Psycop

Berichtdoor Thomas » 23 nov 2006, 20:24

De vraag blijft nog steeds onbeantwoord helaas.

Want slaapverlamming, en hallucinaties, jawel, maar de inhoud van de ervaring.

Zo kan je zeggen dat als je iets ziet als een tuin met bomen en bloemen dat dat komt omdat je wakker bent, allert bent, en je spieren zijn niet verlamd, maar... ze bewegen!!! Dit verklaart de ervaring van een tuin...

Waarom ervaar je deze computer, verklaar de ervaring, ah... je bent wakker en je spieren werken.

Het hallucineren van een ervaring, is geen (genoeg) argument tegen de waarheidswaarde van die ervaring. Er is meer nodig.

Is het plots verdwijnen van de hallucinatie, die echt was in de ervaring, en het 'ontwaken eruit' een argument ertegen als zijnde iets 'werkelijks'? Als zijnde een ander soort werkelijkheid? Neen, absoluut niet afdoende.
Thomas

Volgende

Keer terug naar Paranormale items, new age & astrologie