Nieuwe EU-wet behandelt mediums als 'verkopers'

Astrologie, telepathie, helderziendheid, precognitie, aura-reading, Reiki, reïncarnatie, mediums, Lotus, dromensymboliek, handlezen, Tarot, tantra, druiden, yoga, mysteriën, sjamanisme, antroposofie, hekserij/wicca, voodoo, kwantumkwak,...

Berichtdoor Sisyphus » 29 apr 2008, 14:26

Mediums moeten voortaan bewijzen dat ze goedgelovige klanten niet misleiden. Dat is vastgelegd in nieuwe EU-wetgeving. Belgische wetenschappers verwelkomen de ingreep, bij de tarotleggers en glazenbollenkijkers groeit het protest.

Door Barbara Debusschere

Londen/brussel l Ook in ons land wordt de EU-wet binnen afzienbare tijd ingevoerd. Momenteel geldt er een wet van 1800 maar die blijft bijna altijd dode letter. De regeling moet de vele misbruiken tegengaan.

De Europese Unfair Commercial Practices Directives, een pakketwet die een breed gamma van consumentendiensten omvat, ziet ook spirituele praktijken als zo'n consumentendienst en onderwerpt de verstrekkers ervan dan ook aan alle regels waarnaar ook verkopers van andere producten zich moeten schikken. Dat betekent dat ook de lieden met de glazen bollen, als er een klacht komt van een klant, voortaan zullen moeten aantonen dat ze er eerlijke handelspraktijken op na houden en dat ze vervolgd kunnen worden als ze dat niet doen.

De EU-wet komt er sowieso ook in ons land, al is nog niet duidelijk wanneer precies, aldus een woordvoerder op het kabinet van minister van Consumentenzaken Paul Magnette (PS). Betz: "In ons land geldt voorlopig nog steeds een wet uit de jaren 1800 die waarzeggerij en onder meer het verklaren van dromen bestraft met boetes, celstraf of het in beslag nemen van goederen. Sommige gemeenten hebben dat in het gemeentereglement geschreven. Maar in realiteit wemelt het van de bedriegers en er wordt nauwelijks vervolgd, tenzij er sprake is van zware fysieke of financiële schade."

De mediums pikken de nieuwe regeling niet zomaar. Het protest onder de duizenden handpalmlezers en kaartenleggers in Europa groeit. Vooral in Groot-Brittannië is het protest fel. Terwijl de media grappen: 'ze hadden het moeten zien aankomen', hebben vertegenwoordigers van de Britse waarzeggers en mediums allerhande een protestmars in Downing Street gehouden. Ze vinden het niet kunnen dat de Wet op frauduleuze mediums uit 1951 binnenkort herroepen wordt omdat een nieuwe EU-wet ter bescherming van de consument eind volgende maand in Groot-Brittannië haar intrede doet. Zwaaiend met tienduizend handtekeningen eisen ze het behoud van de oude wet. Tot nu toe stelde de Britse wet uit 1951 enkel dat wie zich bedot voelde zelf moest bewijzen dat er sprake was van misleiding en fraude.

[list=]Bij een klacht van een klant zal het medium vanaf nu moeten bewijzen geen charlatan te zijn[/list]

Aan de andere kant van het Kanaal bestaat er zelfs een vakbond van mediums, de Spiritual Workers Association (SWA) en die pikt de verandering niet. Zij vrezen dat ze om de haverklap vervolgd zullen worden wanneer klanten niet tevreden zijn met het advies dat ze hebben gekregen.

Een mogelijk vergelijk is volgens sommigen dat alle mediums klanten vooraf een verklaring voorleggen dat het gesprek met de overledene een vorm van entertainment of wetenschappelijk experiment is, maar ook dat zien de 'believers' van de SWA-vakbond niet zitten. Een andere organisatie van 'spiritualisten' ziet de nieuwe wet wel zitten omdat ze er net de charlatans zal uit halen.

Dat is ook de mening van professor huisartsengeneeskunde Willem Betz. Hij is voorzitter van de organisatie van sceptici SKEPP. "Dit is een zeer goede benadering, want ze legt de macht bij de in dit geval vaak zwakke consument. Het is toch maar zo fair dat iemand die met de fysieke en geestelijke gezondheid van meestal fragiele mensen speelt om geld te verdienen zich even grondig moet verantwoorden als iemand die pakweg broodroosters verkoopt."

© 2008 De Persgroep Publishing
Sisyphus
Beheerder

Berichtdoor Elennaro » 29 apr 2008, 20:29

Dat snap ik niet. Wie effectief op zoek gaat naar diensten waarvoor geen wetenschappelijke steun bestaat, stelt zichzelf toch buiten bescherming tegen onzin? Ik vind die wet dus geen goed idee, behalve in geval van zware schade.
Ceci n'est pas une signature.
Elennaro

Berichtdoor kil » 29 apr 2008, 23:18

Elennaro schreef:Dat snap ik niet. Wie effectief op zoek gaat naar diensten waarvoor geen wetenschappelijke steun bestaat, stelt zichzelf toch buiten bescherming tegen onzin? Ik vind die wet dus geen goed idee, behalve in geval van zware schade.
Als ik mensen soms zie of hoor in het dagelijkse leven merk ik af en toe op dat het misschien best is dat sommigen tegen zichzelf worden beschermd. Voor mij is dat dan bij zowel kleine schade, wat ik eerder zie op een financieel niveau, als grote schade, waarbij iemand een noodzakelijke behandeling zou stopzetten.

Maar ik twijfel niet aan de Belgische wetgeving en de controle op het naleven ervan: de charlatans zullen er zich zonder al te veel bewijs wel weten uit te "toveren".
kil

Berichtdoor Henriette » 30 apr 2008, 00:08

In feite verkopen ze entertainment en spelen met menselijke emotie.

Ligt niet ver bij media vandaan... vaak net zo 'onsmakelijk' en soms 'verwerpelijk'.
Henriette

Keer terug naar Paranormale items, new age & astrologie