Evidence Based Gamification?

Menswetenschappen, natuurwetenschappen, cultuurwetenschappen, formele wetenschappen, toegepaste wetenschappen, interdisciplinair, ...

Evidence Based Gamification?

Berichtdoor pugi » 18 apr 2018, 22:10

Veel managementtheoriën zijn niet meer dan gebakken lucht, maar hoe zit dat met gamification?
Levert dat een bijdrage aan het studeren?

Ik speel al jaren Duolingo; het is leuk, het is verslavend, de beloningen en de straf van het verliezen van je streak zorgen ervoor dat je dagelijks speelt. Of is het studeert? Maar leer je ook meer via gamification? Eind vorig jaar, toen ik niveau 23 behaalde, heb ik het eens bekeken voor Frans. Wat was mijn basisniveau van Frans? Slecht. Wat is het maximale niveau dat je kunt behalen via Duolingo? Vermoedelijk A2 volgens CEFR. Hoeveel tijd is er nodig om een bepaalde taal te leren? Hoeveel tijd is er gemiddeld nodig om van het ene niveau naar het volgende niveau te gaan (volgens CEFR)? Hoeveel tijd moet je er in steken om van het ene niveau naar het andere niveau in Duolingo te gaan?

Mijn conclusie toen was enerzijds dat ik voor Frans al voor niveau 20 (Duolingo) had moeten stoppen en overschakelen op iets anders (ouderwetse thuisstudie, Assimil, ...) omdat ik het maximum al uit Duolingo gehaald had en anderzijds dat Duolingo goed is om kennis te maken met een taal, wat taalgevoel aan te leren, te beslissen of een taal je al dan niet ligt en dan over te stappen op een betere methode.

Recent hebben ze iets nieuws geïntroduceerd: kronen. Je moet lessen meer herhalen en de lessen zijn korter geworden. Er zitten nog bugs in zoals tijdens 1 les moet je soms 5 keer na elkaar duidelijk maken dat je "water" kunt vertalen naar "Wasser" in het Duits. De lessen zijn korter geworden, waardoor je nu om de drie minuten reclame ziet i.p.v. om de vijf minuten. Ik was van plan om eerst enkele maanden Duits en Russisch te spelen (Duolingo) vooraleer uit te kijken naar een zelfstudiecursus, maar na de introductie van het nieuwe systeem begon ik er aan te twijfelen. Een halfuur Duolingo Duits versus een halfuur Assimil Duits per dag, hoe leer je het meest en het snelst? Na een week is het mijn indruk dat Assimil effectiever is dan Duolingo. Duolingo is leuker, verslavender, speelser, makkelijker, handiger, maar als ik de discipline kan opbrengen om dit jaar evenveel tijd te steken in Assimil als in Duolingo ga ik veel verder geraken met Duits. In elk geval is je Duolingo score niet iets wat je op je cv moet vermelden.

De paar studies die ik gezien heb over gamification hebben het over leuk, speelsheid, getrouwheid (blijven spelen/studeren) maar ik vond geen vergelijking tussen iemand die leert via gamification en een gemotiveerde student die op een traditionele manier leert.

Wat zijn jullie ervaringen met gamification?
pugi

Re: Evidence Based Gamification?

Berichtdoor Kristof » 21 apr 2018, 10:58

Pugi,

Je vraagt hier om een menig over iets waar waarschijnlijk geen van de forumgebruikers ervaring mee heeft of zelfs weet waarover het gaat.
Voor mij is Assimil het ideale systeem om talen aan te leren. Ik heb er op een paar maanden goed Spaans mee geleerd.

Groeten
For me, it is far better to grasp the Universe as it really is than to persist in delusion, however satisfying and reassuring.
Carl Sagan - RIP
http://www.carlsagan.com/
Kristof

Keer terug naar Wetenschap