Enquête omtrent kennis over smartphones

Menswetenschappen, natuurwetenschappen, cultuurwetenschappen, formele wetenschappen, toegepaste wetenschappen, interdisciplinair, ...

Enquête omtrent kennis over smartphones

Berichtdoor Smartphone » 08 apr 2016, 13:27

Dag iedereen,

Ik ben een laatstejaarsstudent Handelsingenieur en voor mijn thesis doe ik een onderzoek omtrent kennis van smartphones. Meer specifiek gaat het over smartphone-eigenschappen. Deze enquête is een eerste stap om te onderzoeken of de prijzen gezet door de smartphone-producenten weldegelijk correct zijn. Het onderzoek neemt maximaal maar 10 minuten van jullie tijd in. Bovendien ben ik van het principe "voor wat, hoort wat", dus daarom geef ik één duoticket voor Kinepolis weg!

Alvast bedankt voor de interesse!

https://febugent.eu.qualtrics.com/SE/?S ... 3zsIyjFnH7

P.S.: Vanaf wanneer ik de resultaten kan delen, zet ik ze hier op het forum!
Smartphone

Re: Enquête omtrent kennis over smartphones

Berichtdoor Kristof » 08 apr 2016, 15:45

Weeral een enquête. Een apart subforum aanmaken of toch maar verbieden? En waarom posten in het subforum "wetenschap"? :(

Een van de vragen:

Stel je twee smartphones voor met exact dezelfde specificaties. Beeld je nu in dat er bij de 2 smartphones één dezelfde producteigenschap verandert. Bij smartphone 1 is deze van de laagst mogelijke kwaliteit en bij smartphone 2 van de hoogst mogelijke kwaliteit. Kan u op de volgende schaal aangeven of dit, naar uw gevoel, al dan niet grote verschillen oplevert voor de totaalprijs van de smartphone? Beschouw elke producteigenschap afzonderlijk, waarbij altijd ENKEL de aangegeven producteigenschap verschilt van kwaliteit. Het prijsverschil aangegeven op de schaal is de prijs van smartphone 2 in vergelijking met de prijs van smartphone 1. (Voorbeeld: Indien u denkt dat de smartphone 2 met de hoogst mogelijke resolutie €100 meer kost dan smartphone 1 met de laagst mogelijke resolutie, kruist u het voorlaatste bolletje aan.) :shock:

...voor mijn thesis...

Er zijn maar drie vragen!

Meent u het? :?
For me, it is far better to grasp the Universe as it really is than to persist in delusion, however satisfying and reassuring.
Carl Sagan - RIP
http://www.carlsagan.com/
Kristof

Berichtdoor Smartphone » 08 apr 2016, 16:18

Weeral een enquête. Een apart subforum aanmaken of toch maar verbieden? En waarom posten in het subforum "wetenschap"? :(

Bij de beschrijving van het subforum "wetenschap" staat weldegelijk ook "toegepaste wetenschappen", dus dit leek mij het meest voor de hand liggende forum.

Deze enquête is maar een vooronderzoek voor mijn thesis. Vandaar dat dit misschien weinig lijkt voor u. Mij lijkt het dan weer een goedkope manier om kans te maken op een duoticket voor Kinepolis :wink:

Bedankt om de enquête in te vullen!
Smartphone

Berichtdoor Tom M » 08 apr 2016, 16:43

Kristof schreef:............
Een van de vragen:

Stel je twee smartphones voor met exact dezelfde specificaties. Beeld je nu in dat er bij de 2 smartphones één dezelfde producteigenschap verandert. Bij smartphone 1 is deze van de laagst mogelijke kwaliteit en bij smartphone 2 van de hoogst mogelijke kwaliteit. Kan u op de volgende schaal aangeven of dit, naar uw gevoel, al dan niet grote verschillen oplevert voor de totaalprijs van de smartphone? Beschouw elke producteigenschap afzonderlijk, waarbij altijd ENKEL de aangegeven producteigenschap verschilt van kwaliteit. Het prijsverschil aangegeven op de schaal is de prijs van smartphone 2 in vergelijking met de prijs van smartphone 1. (Voorbeeld: Indien u denkt dat de smartphone 2 met de hoogst mogelijke resolutie €100 meer kost dan smartphone 1 met de laagst mogelijke resolutie, kruist u het voorlaatste bolletje aan.) :shock:

...voor mijn thesis...

Wil U die vraag even herhalen?
In een boek over Quantum_mechanica voor dummy's zou ik de reden van die vraag kunnen/willen begrijpen. In zo'n boek staan er voor mijn aardse begrippen "rare" dingen. :-)
Als ik eerlijk en oprecht , om je vooruit te helpen met je studies, op zo'n vraag moet antwoorden dan kan ik niets zinnigs of logisch bedenken.
"Moraal is het juiste doen, ongeacht wat je gezegd wordt. Religie is doen wat je gezegd wordt, ongeacht wat juist is." H.L. Mencken
Tom M

Berichtdoor Smartphone » 08 apr 2016, 16:57

Tom M schreef:
Kristof schreef:............
Een van de vragen:

...voor mijn thesis...

Wil U die vraag even herhalen?
In een boek over Quantum_mechanica voor dummy's zou ik de reden van die vraag kunnen/willen begrijpen. In zo'n boek staan er voor mijn aardse begrippen "rare" dingen. :-)
Als ik eerlijk en oprecht , om je vooruit te helpen met je studies, op zo'n vraag moet antwoorden dan kan ik niets zinnigs of logisch bedenken.

Vergelijk bijvoorbeeld 2 iPhones met exact dezelfde producteigenschappen. Wanneer 1 van de opgelijste producteigenschappen (die Kristof niet vermeld heeft, maar wel in de enquête staan) verandert: wat is het resulterende prijsverschil? Bij iPhone 1 verandert deze producteigenschap negatief, bij iPhone 2 positief. Het is belangrijk om hier, ookal heeft u niet zoveel kennis over de desbetreffende producteigenschap, even over na te denken en dan aan te kruisen wat het prijsverschil naar uw gevoel zou kunnen zijn. U gaat 14 producteigenschappen moeten beoordelen, waar telkens enkel de producteigenschap in kwestie verandert.

Ik begrijp dat dit misschien verwarrend kan overkomen, maar ik kan totdat het onderzoek teneinde loopt niet zeggen waarom deze vraag zo belangrijk is. Mijn excuses hiervoor :wink:

Alvast bedankt om mij verder te helpen!
Smartphone

Berichtdoor Renaat » 10 apr 2016, 14:28

Bij de eerste vraag stuit ik al op een probleem.

"Gelieve voor onderstaande producteigenschappen aan te geven hoe goed/slecht uw kennis hierover is. (Voorbeeld: Wanneer u van uzelf vindt dat u perfect op de hoogte bent van wat multitouch is en/of doet, duidt u het uiterst rechtse bolletje aan.)"

Er is een verschil tussen hoe ik mijn kennis op zich inschat en hoe ik mijn kennis inschat t.o.v. de gemiddelde kennis. Om een voorbeeld te geven, ik schat mijn kennis over natuur 'matig' in, maar weet dat ik daarmee bovengemiddeld scoor.

Deze twee manieren om kennis te beoordelen (namelijk op zich en in vergelijking met de kennis van anderen) worden echter door elkaar gebruikt wat het onmogelijk maakt de vragen correct te beoordelen.

Concreet: Ik schat de kennis over type "GSM-connector" slecht in maar denk dat mijn kennis daarmee op zijn minst gemiddeld is.

De 'gemiddeld' had dus vervangen moeten worden door 'redelijk' of er had duidelijk gemaakt moeten worden dat de inschatting van kennis over een thema steeds t.o.v. andere consumenten moet gebeuren.

Renaat
Renaat

Keer terug naar Wetenschap