Wat zijn goede bronnen voor wetenschappelijke nieuws?

Menswetenschappen, natuurwetenschappen, cultuurwetenschappen, formele wetenschappen, toegepaste wetenschappen, interdisciplinair, ...

Wat zijn goede bronnen voor wetenschappelijke nieuws?

Berichtdoor pugi » 26 maart 2016, 12:58

Ik blijf op mijn honger naar degelijk nieuws zitten. De nonchalance en slordigheid waarmee de Vlaamse massa-media, incl. Knack, met informatie omspringen, maakt dat ik zelfs het lezen van hun gratis artikels een verspilling van mijn tijd vind.
In januari eens geëxperimenteerd om de tijd die ik besteed aan nieuws (nieuwsmedia, sociale media) te besteden aan een boek over een actueel thema (in dit geval "Hacker, Hoaxer, Whistleblower, Spy: The Many Faces of Anonymous" door Gabriella Coleman ) en het smaakt naar meer, maar ik wil ook wat korter op de bal spelen met actueler nieuws zonder de inspanning om op sociale media het kaf van het koren te moeten scheiden. Welke tijdschriften lezen jullie?
Om ergens te beginnen, heb ik het lijstje gepikt van skepchick Rachelle Saunders. Voor haar kwam het op $955 CAD/jaar en dat werd onhoudbaar:

- The Guardian – £11.99/month – $24.25 CAD/month or $291 CAD/year
- The New York Times – $2.50 CAD/week or $130 CAD/year
- The New Yorker – 12 weeks for $12 USD – $68 CAD/year
- Scientific American – $39.99 USD/year – $55 CAD/year
- National Geographic – $12 USD/year – $16 CAD/year
- Slate – $50 USD/year – $70 CAD/year
- Popular Science – $26 USD/year – $34 CAD/year
- Nature – $199 CAD per year
- Discover – $19.95 USD/year – $26 CAD/year
- WIRED – $19.99 USD/year – $26 CAD/year
- The Atlantic – $32.50/year – $45 CAD/year

Ik ga daar volgende nederlandstalige tijdschriften aan toevoegen:
- Eos €59,00
- Wonder en is gheen Wonder €25,00
- New Scientist €68,95

Kunnen jullie daar nog iets aan toe voegen? Stel een budget tussen €100 en €150, geen kranten (Guardian of New York Times) en ik wil Wonder en is gheen Wonder behouden. Welk abonnementen zou jij nemen?
- Eos of New Scientist?
- Popular Science of Scientific American of Discover?
- Als extraatje: The Atlantic, Slate of Wired?
- ...

Het is de bedoeling om op mijn gemak (of op het gemak) grondige artikels te lezen over wetenschap en technologie.
pugi

Re: Wat zijn goede bronnen voor wetenschappelijke nieuws?

Berichtdoor Blueflame » 26 maart 2016, 14:23

Mooi lijstje. Je hebt ze bijna allemaal.
Voor wat je uiteindelijk kiest is toch vooral een kwestie van persoonlijke smaak?

Ik lees vooral S.A., Nature, EOS en nog wat en nu ook WIRED (bedankt); deze laatste via Facebook.
Daarnaast engineering.net en phys.org. Deze zijn er enkel online en makkelijk via Facebook te volgen.
Of het zo'n goed idee is om met een tablet "op het gemak te lezen" is een andere zaak ;-)

Als je WoW neemt zou ik daarnaast ook EOS nemen omdat Nederlands toch altijd het gemakkelijkst leest. En voor de rest iets kiezen.
"Psyche & Brein" is ook vaak interessant, maar gaat wel minder over technologie.

Vervelend hé zoveel keuze.
:-)

Mvg.
Nonsense is our core business
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor Heeck » 26 maart 2016, 17:14

Begrip is een waan met een warm gevoel, dus MIJDT SPIJT.
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor Hammer of doom » 29 maart 2016, 21:52

Bodytalk

Bedankt voor het lijstje
Hammer of doom

Berichtdoor Jefke » 29 maart 2016, 22:27

Ik heb op mijn website ook een zoekrobot gezet die ik zo geconfigureerd heb dat hij alleen op skeptische websites en websites met betrouwbare informatie zoekt. Het is natuurlijk geen garantie dat je aan het eind een betrouwbaar artikel te zien krijgt, maar het helpt wel een hoop als je op een controversieel onderwerp zoekt omdat je niet door Google moet scrollen tot voorbij alle kwak- en onzinwebsites vooraleer je een betrouwbare bron vindt.
http://www.kritischdenken.info/skeptisch-zoeken/

Op de pagina vind je ook de lijst van websites waarop de robot zoekt zodat je daar een idee van krijgt. Ik onderhoud regelmatig dat lijstje (en heb net "bionieuws" toegevoegd, bedankt Heeck).
Dus als je nog voorstellen hebt die niet in mijn lijst zitten, geef gerust door.

Ik heb die robot gemaakt met de hulp van een service van Google die eigenlijk bedoeld is om een zoekfunctie op je eigen websites te maken).
Als je er zelf eens een wil maken, geef me een seintje en ik leg het wel even uit. Maar je mag ook de mijne linken op je eigen site, dat spaart veel onderhoudswerk.
"That which can be asserted without evidence, can be dismissed without evidence." (Christopher Hitchens)
Jefke

Berichtdoor Blueflame » 30 maart 2016, 18:40

Heel mooi, Jefke.
Proficiat!

Mvg.
Nonsense is our core business
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor willem_betz » 04 apr 2016, 19:15

Bravo Jefke!
Geloof je alle nonsens, of sommige niet? Hoe maak je het onderscheid?
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Keer terug naar Wetenschap